MOT. Oikeus omaan rynkkyyn.

Minä itse ja henkilökohtaisesti olen huolehtinut edelliseen maanpuolustuslakiuudistukseen momentin joka mahdollistaa varusmiespalvelusta suorittamattoman saada sodan ajan sijoitus. Olen edelleen tyytyväinen, että tuo meni silloin läpi.

Ja minun komppaniassa on mukana varusmiespalvelusta suorittamattomia. Heillä ei kaikilla ole silti sodan ajan sijoitusta komppaniassa, mutta otetaan taatusti mukaan jos lähdetään hyökkäämään itään.

Vaikka itse olen aika kovakuntoinen äijä niin häviän eräälle varusmiespalvelusta suorittamattomalle treenikaverilleni joka on tyttö ammunnassa, hiihdossa, suunnistuksessa ja sodan ajan sotilasarvossa. Hänen siviiliosaamisellaan saa tällä hetkellä sormia napsauttamalla isoja ruusukkeita.

Tämäkin tyttö oli mielessäni kun lakiin sorvattiin tällainen mahdollisuus. Suomessa ei ole sellaista komppanian päällikköä joka ei häntä huolisi sotaan.

Joku kyseli voisiko ottaa muutaman lukiolaisen ryhmään sodassa. Kyllä niitä 1-2 menis ihan normi jääkäriryhmässäkin. Pitää vaan kattoa, että partiokaverit pystyy opastamaan ja huolehtimaan. Tollaset nuoret sällit on kuitenkin aika hyviä vartiomiehinä yms. Minä ottaisin heti nuoren hyväkuntoisen lukiolaisen perässäkävelijäksi. Ihan varmasti olis sille käyttöä. Siis sodassa.

Nämä mun tekstit on usein vähän sekavia, kun kirjoitan ikivanhalla nokialaisella jolla ei voi edes palata korjaamaan...
 
Minä itse ja henkilökohtaisesti olen huolehtinut edelliseen maanpuolustuslakiuudistukseen momentin joka mahdollistaa varusmiespalvelusta suorittamattoman saada sodan ajan sijoitus. Olen edelleen tyytyväinen, että tuo meni silloin läpi.
Jaaha mitähän seuraavaksi...ootko myös mahdollisesti keksinyt ruudin tai dynamiitin? Sinähän se melkonen kaliffi olet! Hohhoijaa taasen...

Vai on sulla KOMPPANIASSA tyttö jonka SIVIILIOSAAMISELLA SAA tällä hetkellä sormia napsauttamalla ISOJA RUUSUKKEITA. Voi h*lvetti sentään näitä juttuja... Oli tyttö tai poika niin en kyllä ole kuullut vielä urani aikana että kukaan saa tuosta noin jonkun siviilissä tai sotilaslaitoksessakaan suoritetun opiskelun perusteella isoa ruusuketta saati sitten useita ruusukkeita kuten sinä epäilet. Missä illuusiossa elät?
 
Minä itse ja henkilökohtaisesti olen huolehtinut edelliseen maanpuolustuslakiuudistukseen momentin joka mahdollistaa varusmiespalvelusta suorittamattoman saada sodan ajan sijoitus. Olen edelleen tyytyväinen, että tuo meni silloin läpi.

Kaikkea sitä kuulee kun wanhaksi elää!! Onko sulla laittaa linkkiä ko lakiuudistuksesta tai avainsanoja joilla aiheesta löytyy netistä lisätietoa?
 
Kaikkea sitä kuulee kun wanhaksi elää!! Onko sulla laittaa linkkiä ko lakiuudistuksesta tai avainsanoja joilla aiheesta löytyy netistä lisätietoa?

Hae itse finlexistä. Laki maanpuolustuksesta tms. Ja olikohan vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta vielä oma lakinsa. En muista enää ulkoa kun ei kuulu toimenkuvaan. Siellä on kuitenkin sellainen kohta jossa sanotaan, että sodan ajan joukkoihin voidaan sijoittaa myös varusmiespalvelusta suorittamatonta.

Vuosi taisi olla n. 2005 kun noita lakeja sorvattiin. Sattuneista syistä pääsin näkemään jonkun aika pitkällä olleen puolustusministeriössä tehdyn luonnoksen. Pyysin, että lakiluonnokseen lisättäisiin mahdollisuus sijoittaa varusmiespalvelusta suorittamattomia henkilöitä. Lisäys tehtiin ja se meni eduskunnassa läpi. Katson siis, että olen syyllinen tuohon kohtaan.

Nykyisin minulta pyydetään silloin tällöin lausuntoja joihinkin omaa siviilialaani koskeviin lakiluonnoksiin. Eikä se ole mitenkään kummallista. Ihan normi toimintaa. Ei ministeriöissä ja eduskunnassa tosiaankaan riitä osaaminen joka alalle ja joka näkökulmasta. Siksi monia lakiluonnoksia käytetään asiantuntijoilla lausuntokierroksella. Tälläkin hetkellä kahdessa ministeriössä on lakeja työn alla joissa on myös minun mielipiteitäni kuultu.
 
Jaaha mitähän seuraavaksi...ootko myös mahdollisesti keksinyt ruudin tai dynamiitin? Sinähän se melkonen kaliffi olet! Hohhoijaa taasen...

Vai on sulla KOMPPANIASSA tyttö jonka SIVIILIOSAAMISELLA SAA tällä hetkellä sormia napsauttamalla ISOJA RUUSUKKEITA. Voi h*lvetti sentään näitä juttuja... Oli tyttö tai poika niin en kyllä ole kuullut vielä urani aikana että kukaan saa tuosta noin jonkun siviilissä tai sotilaslaitoksessakaan suoritetun opiskelun perusteella isoa ruusuketta saati sitten useita ruusukkeita kuten sinä epäilet. Missä illuusiossa elät?

En ole keksinyt ruutia. Kuten tuossa jo ylempänä selvensin niin lakeja pääsee kyllä muokkaamaan jos sattuu olemaan asiantuntija ja/tai sopivassa paikassa sopivaan aikaan. Ei aina tartte odottaa, että joku muu hoitaa...

Minun komppaniassa ei ole tuollaista tyttöä. Yhdistit asioita liikaa halutessasi (taas) hyökätä minua vastaan. Oletko koskaan kuullut tai nähnyt, että on myös sellaisia korkeita sotilasarvoja jotka eivät vaadi sotilaskoulutusta? Voipi napsahtaa aika korkea sotilasarvo jos jo rauhan aikana komentaa sellaisia jotka ovat sodan ajan sijoitukseltaan lääkintämajureita.

Erikoisupseerit kato. No sä olet ehkä niin nuori, ettet ole huomannut sellaisia. Tosta voi katsoa yhden everstiluutnantin jolla ei välttämättä tarvitse olla varusmiespalvelusta suoritettuna. http://80.246.169.132/jr50/arvo_jarvinen.php

Tollaset reppanat pojanklopit niin kuin sinä paranee kyllä kunhan elämänkokemusta tulee lisää. Elä siis ole huolissasi vaikka saatat tuntea itsesi vähän yksinkertaiseksi . Illuusiossa? Paskat.

Mitenköhän tämä liittyy MOT-ohjelmaan ja omaan rynkkyyn?
 
Minun komppaniassa ei ole tuollaista tyttöä. Yhdistit asioita liikaa halutessasi (taas) hyökätä minua vastaan. Oletko koskaan kuullut tai nähnyt, että on myös sellaisia korkeita sotilasarvoja jotka eivät vaadi sotilaskoulutusta? Voipi napsahtaa aika korkea sotilasarvo jos jo rauhan aikana komentaa sellaisia jotka ovat sodan ajan sijoitukseltaan lääkintämajureita.

Erikoisupseerit kato. No sä olet ehkä niin nuori, ettet ole huomannut sellaisia. Tosta voi katsoa yhden everstiluutnantin jolla ei välttämättä tarvitse olla varusmiespalvelusta suoritettuna.
Kolme pointtia:
1) Lääkintämajuri ei oli sijoitus - se on sotilasarvo. Ei ole olemassa listoja joissa lukisi minkä arvoinen jossakin tehtävässä tulee olla; on vain lueteltu mitkä koulutustasovaatimukset jokaiseen tehtävään on. Vaikkapa SA- jääkärikomppania päällikkönä voi toi toimia vänrikin ja majurin väliltä henkilöitä. (Miksi ei toki tätäkin ylempiä, mutta en usko että näin on)
2) Kenestäkään ei tule sormia napsauttamalla everstiluutnanttia;ei rauhanaikana eikä sodan syttyessä - ei edes lääkintäeverstiluutnanttia. Eikä vaikka olisi lääkintämajurien esimies. Asiantuntijaorganisaatiossa kuten LÄÄKK:ssa ei sotilasarvo ole merkityksellinen tekijä, vaan osaaminen ja erikoistuminen. Esimerkiksi lääkintäluutnantti saattaa osaamisestaan johtuen olla lääkintämajurin esimies. Rauhan aikana useissa varuskuntasairaaloissa työskentelee siviililääkäreitä. Siivilivirassa olevia siviililääkäreitä (esim.naisia) on jopa varuskuntien päällikkölääkäreinä ja heidän alaisuudessaan työskentelee mm. Sotilaslääkäreitä.
3) Kaikki sotilasarvot nykyään vaativat nykyään sotilaskoulutuksen. 30-luvulla ei ollut näin. Kaikki erikoisupseerin arvot vaativat reserviupseerin koulutuksen. Jos on miehistö- tai aliupseerikoulutus, mutta toimii erikoisupseerin/upseerin tehtävässä voidaan antaa sotilasvirkamiehenarvo.

Aivan sama. Juttusi ovat täyttä roskaa.
 
:p
Kolme pointtia:
1) Lääkintämajuri ei oli sijoitus - se on sotilasarvo. Ei ole olemassa listoja joissa lukisi minkä arvoinen jossakin tehtävässä tulee olla; on vain lueteltu mitkä koulutustasovaatimukset jokaiseen tehtävään on. Vaikkapa SA- jääkärikomppania päällikkönä voi toi toimia vänrikin ja majurin väliltä henkilöitä. (Miksi ei toki tätäkin ylempiä, mutta en usko että näin on)
2) Kenestäkään ei tule sormia napsauttamalla everstiluutnanttia;ei rauhanaikana eikä sodan syttyessä - ei edes lääkintäeverstiluutnanttia. Eikä vaikka olisi lääkintämajurien esimies. Asiantuntijaorganisaatiossa kuten LÄÄKK:ssa ei sotilasarvo ole merkityksellinen tekijä, vaan osaaminen ja erikoistuminen. Esimerkiksi lääkintäluutnantti saattaa osaamisestaan johtuen olla lääkintämajurin esimies. Rauhan aikana useissa varuskuntasairaaloissa työskentelee siviililääkäreitä. Siivilivirassa olevia siviililääkäreitä (esim.naisia) on jopa varuskuntien päällikkölääkäreinä ja heidän alaisuudessaan työskentelee mm. Sotilaslääkäreitä.
3) Kaikki sotilasarvot nykyään vaativat nykyään sotilaskoulutuksen. 30-luvulla ei ollut näin. Kaikki erikoisupseerin arvot vaativat reserviupseerin koulutuksen. Jos on miehistö- tai aliupseerikoulutus, mutta toimii erikoisupseerin/upseerin tehtävässä voidaan antaa sotilasvirkamiehenarvo.

Aivan sama. Juttusi ovat täyttä roskaa.

Laitappa poika lähteet kehiin. Voin myöntää olleeni jos laitat jämptit lähteet joissa todistat asioiden olevan noin. Jos sulla ei ole lähteitä niin kerro edes missä vaiheessa on alettu vaatimaan sotilaskoulutus sotilasarvoon. Ja onko vanhat 1980 luvulla harjoituksissa käytetyt erikoisupseerin arvot nollattu. Eli henkilö A on ilman sotilaskoulutusta heilunut majurina kertausharjoituksessa vuonna 1988 ja 2014 sama henkilö olisi sitten kertausharjoituksessa samassa tehtävässä siviilinä?

Myönnän, että Putlerin trolleille olen tälläkin palstalla syöttänyt ihan täyttä paskaa. Ne on kuitenkin vedetty niin överiksi, ettei niihin ole kukaan reserviläinen takertunut ymmärtäen niiden olevan vastapropagandaa. Minulla ei ole tapana jäädä tulen alle makaamaan, vaan ammun takaisin. Eräät kantahenkilöt vaan ei tajua, että suomea vastaan on hyökätty ja hyökätään verkossa.

Sinua poju on aika helppo ärsyttää...
 
:p

Sinua poju on aika helppo ärsyttää...

Pelkkä tahallinen ärsyttäminen lieneekin myös tavoitteena, koska sotilasarvoja koskevan viestin asiasisällöllä ei ole kosketuspintaa todellisuuteen tai voimassa olevaan laki- ja säädöspohjaan.

Suomessa ei upseerin sotilasarvoa voi saada ilman upseerikoulutusta. Ei ole voinut saada ennen eikä voi saada myöskään nyt. Hyvin suurella todennäköisyydellä sitä ei tule saamaan myöskään tulevaisuudessa, sillä vaatimustason kehityksen trendi on paremmin kiristymään kuin löystymään päin.

Sekoitatko mahdollisesti sotilasvirkamieheen? Se on kuvailemaasi sopiva tilapäinen aliupseerin (1.lk) ja upseerin sotilasarvoon (2. ja 3.lk) rinnastettava palvelusarvo, mikä on käytössä erityisesti poikkeusolojen organisaatiossa. Se voidaan tarvittaessa antaa myös varusmiespalvelusta suorittamattomalle. Tästä löytyy myös rauhanajan esimerkkejä eri kriha-operaatioista.

Henget kertoivat, että vielä sotien ja mahdollisesti kylmän sodan aikana oli käytössä myös sotilasvirkamiehen isoja tähtiä, jotka rinnastuivat majuriin ja everstiluutnanttiin. Nämä ovat kuitenkin vain henkien lörpötyksiä.

80-luvun majuri on saattanut vielä hyvinkin olla myöhemmin evp-miehenä siviilivirassa nauttimassa palkkaa ja sotilaseläkettä siihen asti, että yleinen eläkeikä ehtii täyttymään ja luonnollinen poistuma korjaamaan. Kaikki eivät jatkuvaa kesämökkeilyä, kalastelua ja joutenoloa jaksa, varsinkin kun eläke on niin pieni.
 
Viimeksi muokattu:
Minä itse ja henkilökohtaisesti olen huolehtinut edelliseen maanpuolustuslakiuudistukseen momentin joka mahdollistaa varusmiespalvelusta suorittamattoman saada sodan ajan sijoitus. Olen edelleen tyytyväinen, että tuo meni silloin läpi.

Ja minun komppaniassa on mukana varusmiespalvelusta suorittamattomia. Heillä ei kaikilla ole silti sodan ajan sijoitusta komppaniassa, mutta otetaan taatusti mukaan jos lähdetään hyökkäämään itään.

Vaikka itse olen aika kovakuntoinen äijä niin häviän eräälle varusmiespalvelusta suorittamattomalle treenikaverilleni joka on tyttö ammunnassa, hiihdossa, suunnistuksessa ja sodan ajan sotilasarvossa. ...

KIM, anna anteeksi mutta karttaharjoituksesi perusteella laitan paani pantiksi siita etta et ole komppanianpaallikko. Harjoituksesi oli hyva mutta ei vastaa tasoltaan komppanianpaallikkoa.
 
Jos kuulee ääniä palavilta puskilta niin on kyllä tuo mielestäni viittaa vahvasti skitsofreniaan, jolle lääketieteen ammattilaiset osaavat varmasti antaa hyvät hoitosuositukset jos raha ei vaan estä.

Entä jos tuntee iltarukousta lukiessaan jonkun vastaavan siihen rukoukseen?

Ei niin, että olisin erityisesti eri mieltä kanssasi sen suhteen, että uskonnollisissa jutuissa on kyse harhoista, ei todellisuudesta, vaan vain sen suhteen, että nykyisin yhteiskunnassa uskonnollisiin harhoihin suhtaudutaan ihan eri tavoin kuin muihin. Se, että miljoona ihmistä uskoo asian tapahtuneen tekee siitä "toden", vaikkei sille olisi mitään muita todisteita kuin se ihmisten oma subjektiivinen usko. Jos vain yksi uskoo, häntä pidetään harhaisena.

Mutta itse aiheeseen. En todellakaan usko, että mitenkään on mahdollista estää uskontohömpän opettamista vielä nykyisessä poliittisessa tilanteessa. Koska näin on, on sen hömpän opettaminen sallittava kaikille tasapuolisesti.
 
En tunne näitä kommerverkkeja. Eikös tehtäväkohtainen esimiehen asema voi olla vaikka kuinka vastoin sotilasarvoja? Minusta tämä ei ole edes ihan uusi asia? Täh.
 
Voi kun elämä olisikin noin ihanan yksinkertaista. Nuori ihminen saattaa sairastua vakavasti valinnanteon aikana, elämäntilanne voi olla muuten vain vaikea ja sekava. Elämässä saattaa sattua mitä tahansa juuri silloin kun sen nuoren pitäisi tehdä päätös. Aika kovaa peliä että jos aika-ikkunan ollessa auki, et jostain syystä voi tehdä oikeaa valintaa niin, päätös seuraa läpi elämäsi etkä koskaan pysty korjaamaan tilannetta vaikka elämäsi muuttuisi kuinka totaalisesti hyvinkin pian aika-ikkunan sulkeuduttua.

Jossain asioissa sen on pakko olla noin. Minä en halunnut kutsuntaikäisenä hävittäjälentäjäksi ja siksi en hakenut Ilmavoimien lentoreserviupseerikurssille. Nyt kuitenkin haluan päästä lentämään Hornet torjuntahävittäjällä, mutta olen muka liian vanha. Onko vika minun omassa aikanaan tekemässäni valinnassa vai järjestelmässä?

Joku kyseli voisiko ottaa muutaman lukiolaisen ryhmään sodassa. Kyllä niitä 1-2 menis ihan normi jääkäriryhmässäkin. Pitää vaan kattoa, että partiokaverit pystyy opastamaan ja huolehtimaan. Tollaset nuoret sällit on kuitenkin aika hyviä vartiomiehinä yms. Minä ottaisin heti nuoren hyväkuntoisen lukiolaisen perässäkävelijäksi. Ihan varmasti olis sille käyttöä. Siis sodassa.

Minä en lähtökohtaisesti halua omaan sodan ajan ryhmääni yhtäkään miestä, joka ei ole saanut edes sitä 5½-6 kuukauden varusmiespalvelukseen kuuluvaa opetusta, vaikka itse koulutusaikaa olisikin supistettu keskittyen olennaiseen. Lukiolaisesta ei tehdä jääkäriä parilla kymmenellä koulutuspäivällä ja huonosti koulutettu mies on joukon heikko lenkki, koska häntä ei voi käyttää täysimääräisesti. Tietysti jos koulutettua reserviä ei ole saatavana esim. täydennyksenä, niin otan noita siinä tapauksessa mieluusti, mutta nyt sitä peruskoulutettua ja sijoittamatonta reserviäkin on tarjolla runsaasti.

Jos saan kaksi viikkoa aikaa kouluttaa itselleni miehistön, niin parempi lopputulos tulee 15 vuotta sitten kotiutuneesta ja nollakertauskoulutuksella olevasta jääkäristä tai jopa tykkimiehestä kuin vailla mitään sotilaskoulutusta olevasta 17 v lukiolaisesta. Alokaskoulutus on ihan minimi, että ei tarvitse lähteä liikkeelle esim. rynkyn purkamisesta, teltan pystyttämisestä tms. jokaisen sotilaan perusosaamisesta, vaan voidaan suoraan aloittaa jalkaväen taistelutekniikasta sekä joukkona toimimisesta höystäen tuo ensiapu-, ase-, viestiväline ym. koulutuksella.
 
Kyllä tämän maan puolustusvoimat ja maanpuolustus on totaalisesti mädätetty, ei voi muuta sanoa. Surullista, mutta minkäs teet. Kohta armeija varmaan lakkautetaan kokonaan ja maanpuolustushaluisilta estetään siten kaikenlainen vastarinnan tekeminen sotatilanteessa. No, niin makaa kuin petaa. Minä suksin ainakin kuuseen. Saakoot kansa, mitä tilaa, kun kerran kieltää maanpuolustuksen.
 
En ole ainakaan ikinä tavannut sellaista maakkisoturia, jolla ei olisi varusmiespalvelua takana. Onneksi.

Se voi olla hyvinkin mahdollista vielä nykypäivänä. Kuvittele henkilöä joka on saanut sotilaskoulutuksen ulkomailla (ei kaikki sotilaskoulutus ulkomailla ole varusmiespalvelusta, tai sanoisinko suomalaiseen varusmiespalvelukseen verrattavaa ?).

Okei, myönnän, että ehkä esim. lapsisotilaat ja terroristit tuskin saavat mitään lupalappua tähän suhteen, vaan ulkomaisen varusmiestoiminnan täytyy olla hyväksyttävää järjestettyä sotilastoimintaa. Jotta kukkahattutädit eivät panikoi. :D

Jos amerikkalainen F-18 laivastonlentäjä, everstiluutnantti, muuttaa Suomeen ja saa Suomen kansalaisuuden, niin tuskin tarvitsee käydä Suomen inttiä. Sellainen pakottaminen ei katsos sopisi Suomen imagoon ulkomailla. :rolleyes:

Eikös tästä ole olemassa joku ihan lakipykäläkin?


Toisaalta on sitten toinen asia hyväksytäänkö tällaisia arjen sankareita, kaksoiskansalaisia tai muuten vain kansainvälisiä henkilöitä, maakuntajoukkoihin...
 
Jossain asioissa sen on pakko olla noin. Minä en halunnut kutsuntaikäisenä hävittäjälentäjäksi ja siksi en hakenut Ilmavoimien lentoreserviupseerikurssille. Nyt kuitenkin haluan päästä lentämään Hornet torjuntahävittäjällä, mutta olen muka liian vanha. Onko vika minun omassa aikanaan tekemässäni valinnassa vai järjestelmässä?
Minä en lähtökohtaisesti halua omaan sodan ajan ryhmääni yhtäkään miestä, joka ei ole saanut edes sitä 5½-6 kuukauden varusmiespalvelukseen kuuluvaa opetusta, vaikka itse koulutusaikaa olisikin supistettu keskittyen olennaiseen. Lukiolaisesta ei tehdä jääkäriä parilla kymmenellä koulutuspäivällä ja huonosti koulutettu mies on joukon heikko lenkki, koska häntä ei voi käyttää täysimääräisesti. Tietysti jos koulutettua reserviä ei ole saatavana esim. täydennyksenä, niin otan noita siinä tapauksessa mieluusti, mutta nyt sitä peruskoulutettua ja sijoittamatonta reserviäkin on tarjolla runsaasti..

Ehkä sotiminen todellakin on rakettitiedettä ja Hornetilla lentämistä johon ei kykene kuin nuorena varusmiespalveluksen käynnyt henkilö. Kun tulee tiettyyn ikään niin, sitä vaan alkaa ihmettelemään miten 20v sitten intin käynyt puolijuoppo läski on aina tervetullut maanpuolustustoimintaan mutta 30 vuotias kovakuntoinen ja motivoitunut sivari, nainen, maahanmuuttaja jne ei koskaan enään ole. Täytyy nyt sitten toivoa että seuraavassa sodassa Venäläiset eivät tee siviileille mitään tai jos aikovat tehdä niin, joku vastarintaan oikeutetusta 230 000'sta varusmiespalveluksen käynneestä ehtii apuun. Itse en aio ilmiantaa poliisille jos tiedän että tutut ammuntaa harrastavat sivarit aloittavat vastarintatoiminnan. Kaveria ei jätetä, paitsi jos kaveri ei ole käynyt inttiä.
 
Jos amerikkalainen F-18 laivastonlentäjä, everstiluutnantti, muuttaa Suomeen ja saa Suomen kansalaisuuden, niin tuskin tarvitsee käydä Suomen inttiä. Sellainen pakottaminen ei katsos sopisi Suomen imagoon ulkomailla. :rolleyes:

Eikös tästä ole olemassa joku ihan lakipykäläkin?
Tämä on aika hyvä kysymys. Toisaalta tuntuisi väärältä, että intin muualla käynyt joutuisi sen käymään vielä uudestaan, jos hankkisi Suomen kansalaisuuden ollessaan vielä siinä iässä, että kuuluu asevelvollisuuden piiriin (alle 28-vuotias). Toisaalta taas jää epäselväksi, mitä käyttöä näille ulkomailla intin käyneille (tai jopa oikeisiin sotiin osallistuneille!) Suomen armeijassa olisi. Suomihan ei valmistaudu sotimaan kuten USA (eikä myöskään kuten joku kehitysmaa). Ihan toisenslaiseen doktriiniin koulutetun sotilaan soveliaisuus osaksi suomalaista yksikköä on aika lailla epäselvä.

Mitä tuohon imagoon tulee, niin kyse on siis henkilöistä, jotka vapaaehtoisesti hankkivat Suomen kansalaisuuden. Ainakin omasta mielestäni heidän pakottamisessa johonkin on pienempi kynnys kuin sellaisten miesten pakottamisessa, jotka ovat syntyneet Suomen kansalaisiksi ilman, että heillä on siihen ollut mitään mahdollisuutta vaikuttaa. Jos siis Suomen imago ei mene siitä, että syntyperäisiä Suomen kansalaisia pakotetaan asepalvelukseen, niin tuskinpa se menee siitäkään, että vapaaehtoisesti Suomen kansalaisuuden hankkiva pakotetaan.
 
Tämä on aika hyvä kysymys. Toisaalta tuntuisi väärältä, että intin muualla käynyt joutuisi sen käymään vielä uudestaan, jos hankkisi Suomen kansalaisuuden ollessaan vielä siinä iässä, että kuuluu asevelvollisuuden piiriin (alle 28-vuotias). Toisaalta taas jää epäselväksi, mitä käyttöä näille ulkomailla intin käyneille (tai jopa oikeisiin sotiin osallistuneille!) Suomen armeijassa olisi. Suomihan ei valmistaudu sotimaan kuten USA (eikä myöskään kuten joku kehitysmaa). Ihan toisenslaiseen doktriiniin koulutetun sotilaan soveliaisuus osaksi suomalaista yksikköä on aika lailla epäselvä.

Mitä tuohon imagoon tulee, niin kyse on siis henkilöistä, jotka vapaaehtoisesti hankkivat Suomen kansalaisuuden. Ainakin omasta mielestäni heidän pakottamisessa johonkin on pienempi kynnys kuin sellaisten miesten pakottamisessa, jotka ovat syntyneet Suomen kansalaisiksi ilman, että heillä on siihen ollut mitään mahdollisuutta vaikuttaa. Jos siis Suomen imago ei mene siitä, että syntyperäisiä Suomen kansalaisia pakotetaan asepalvelukseen, niin tuskinpa se menee siitäkään, että vapaaehtoisesti Suomen kansalaisuuden hankkiva pakotetaan.

Tuota esimerkki henkilöä ei kutsutaisi palvelukseen, koska se tuskin olisi alle 30 vuotias. Ei taida keretä edes perus lentäjäksi ja sitten hankkimaan kansalaisuutta. Mutta hän olisi tietääkseni maanpuolustusvelvollinen sodan syttyessä.
 
En lähtisi lukiopoikia, sivareita ja muita entisen nostoväen 2. ja 3. luokkiin kuuluvia sijoittamaan jääkärikomppaniaan tai muihinkaan operatiivisiin joukkoihin, mutta tiukassa tilanteessa heille voisi olla käyttöä paikallisjoukoissa, esimerkiksi toisarvoisten kohteiden vartioinnissa ja suojaamisessa sekä tukevien aselajien "apu-/juoksupojan" tehtävissä, joissa voi pärjätä vähän pintapuolisemmallakin sotilaskoulutuksella. Tällöin he vapauttaisivat peruskoulutettuja reserviläisiä taistelutehtäviin.

Se on sitten kokonaan eri kysymys ratkaistavaksi, onko lainkaan hyvä idea uudelleensijoittaa keskimääräistä vartiokomppaniaan sijoitettua sotamiestä esimerkiksi jalkaväkikomppaniaan ja mikä tämän mahdollisesti tuoma lisäarvo olisi pikakoulutettuun varareserviläiseen (ent. nostoväen 2. ja 3.lk) nähden. Siinä vaiheessa kun tällaisia joudutaan oikeasti pohtimaan ja tositarkoituksella, niin sota on jo hävitty ja todella raskain inhimillisin tappioin.
 
Ehkä sotiminen todellakin on rakettitiedettä ja Hornetilla lentämistä johon ei kykene kuin nuorena varusmiespalveluksen käynnyt henkilö.

Ei mitään rakettitiedettä, mutta kuitenkin asia johon pitää saada koulutusta, jotta toiminta on menestyksellistä. Kouluttamattomat miehet ovat vaarallisia ihan omillekin.

Kun tulee tiettyyn ikään niin, sitä vaan alkaa ihmettelemään miten 20v sitten intin käynyt puolijuoppo läski on aina tervetullut maanpuolustustoimintaan mutta 30 vuotias kovakuntoinen ja motivoitunut sivari, nainen, maahanmuuttaja jne ei koskaan enään ole.
Tottakai on mahdollisuus osallistua, mutta tiettyihin juttuihin osallistuakseen tulee ensin suorittaa koulutus. Ihan niinkuin ajokorttikin, jotta saa liikenteen seassa ajella. Tai poliisikoulutus, että saa pamputtaa anarkisteja itsenäisyyspäivänä. Sotiminen osana järjestyneitä asevoimia edellyttää sotilaskoulutusta, jonka perusaste Suomessa on varusmiespalvelus tai naisten vapaaehtoinen asepalvelus.

Täytyy nyt sitten toivoa että seuraavassa sodassa Venäläiset eivät tee siviileille mitään tai jos aikovat tehdä niin, joku vastarintaan oikeutetusta 230 000'sta varusmiespalveluksen käynneestä ehtii apuun. Itse en aio ilmiantaa poliisille jos tiedän että tutut ammuntaa harrastavat sivarit aloittavat vastarintatoiminnan. Kaveria ei jätetä, paitsi jos kaveri ei ole käynyt inttiä.

Puhutaanko nyt Suojeluskuntajärjestöstä Kodinturvajoukoista "neljäntenä puolustushaarana" osana Puolustusvoimia vai jostain miehityksen aikaisesta vastarintaliikkeestä?
 
Tämä on aika hyvä kysymys. Toisaalta tuntuisi väärältä, että intin muualla käynyt joutuisi sen käymään vielä uudestaan, jos hankkisi Suomen kansalaisuuden ollessaan vielä siinä iässä, että kuuluu asevelvollisuuden piiriin (alle 28-vuotias). Toisaalta taas jää epäselväksi, mitä käyttöä näille ulkomailla intin käyneille (tai jopa oikeisiin sotiin osallistuneille!) Suomen armeijassa olisi. Suomihan ei valmistaudu sotimaan kuten USA (eikä myöskään kuten joku kehitysmaa). Ihan toisenslaiseen doktriiniin koulutetun sotilaan soveliaisuus osaksi suomalaista yksikköä on aika lailla epäselvä.

Mitä tuohon imagoon tulee, niin kyse on siis henkilöistä, jotka vapaaehtoisesti hankkivat Suomen kansalaisuuden. Ainakin omasta mielestäni heidän pakottamisessa johonkin on pienempi kynnys kuin sellaisten miesten pakottamisessa, jotka ovat syntyneet Suomen kansalaisiksi ilman, että heillä on siihen ollut mitään mahdollisuutta vaikuttaa. Jos siis Suomen imago ei mene siitä, että syntyperäisiä Suomen kansalaisia pakotetaan asepalvelukseen, niin tuskinpa se menee siitäkään, että vapaaehtoisesti Suomen kansalaisuuden hankkiva pakotetaan.

Tarkoitin nimenomaan tuota "kaksi-kertaa pakottamista", imagolla. Kyseessä on myös tasavertaisuuten perustuva asia... Miksi tuoretta kansalaista pitäisi syrjiä tällä tavalla, jos verrataan vanhaan kansalaiseen suomalaiseen mieheen. Tämä lienee lain logikkaa. Siitä voi toisaalta väitellä, kuten sanoit että periaatteessa asevelvollisuus on muutenkin syrjivää... Kyllä henkilö voidaan kutsua kertausharjoitukseen, riippumatta siitä oliko hän varusmiespalveluksessa vai ei. Minun käsittääkseni. (sivari, vapautus rauhanajan palveluksesta, porsaanreikä, foliohattuteoriat).

Sen ovat jotkut huru-ukot laskeskelleet ministeriössä että voi olla riittävää, että henkilöllä on olemassa aiempaa sotilaskoulutusta.

No okei, tuo esimerkki lentäjästä kuulosta hieman oudolta, koska kyseessä olisi varmaankin sopimusrikkomus Amerikan armeijaa kohtaan, lentäjät yleensä joutuvat kirjoittamaan sitoumuksen duuniin. Amerikkalaiselle lentäjälle kävisi karu loppu jos olisi tapahtunut tuollainen sopimusrikkomus, koska hänet luovutettaisiin heti jenkkiviranomaisille jonnekin amerikkalaiseen tyrmään...

Kuvittele että on sodan karaisema "marine", Irakin ja Afghanistanin veteraani, joka muuttaa rauhallisen Suomen lintukotoon viettämään varhaiseläkettä... Niinkuin elokuvissa. :D
 
Back
Top