MV-lehti

Eikös tuo mies ollut kuulemisensa jäljiltä jonkinasteisessa matkustuskiellossa?

Jos on Venäjällä, hän meni tuskin kävellen sinne, mutta ei välttämättä noussut koneeseen Espanjassa. Tai mistä minä tiedän. Olen aikaisemminkin kertonut, miten Moilanen (otti myöhemmin nimen Jalutski) kavereineen vei pankkiryöstösaaliin Espanjaan ja jäi tullissa kiinni. Saaliskassi vain keveni vähän mutta matka jatkui.
 
Ehkäpä kyse on vain oikean venäläisen virkamiehen lahjomisesta oikealla summalla. Jokin 10 000€ tai 50 000€ valtion kassasta Iljan luovuttamiseksi Suomeen olisi mitätön summa valtiolle mutta varmasti sievä summa pienituloiselle virkamiehelle, jonka valtion valuutan kurssi on pohjalukemissa. Mikäpä olisi hyvä tuomio tai hoito krooniselle ja luokattomalle paskanpuhujalle? Millä hänet saataisiin tuntemaan syyllisyyttä, parantamaan tapansa ja ehkä hyvittämään tekonsa?
Niin no varmasti tuolla 50000€ saisi eräänlaisia palveluita ongelman ratkaisemiseksi Venäjällä. Mutta kun ollaan sivistynyt demokraattinen tasavalta niin ei sitä sellasta saa miettiä.
 
En ole vielä oikein perehtynyt tähän juttuun. Mikä siis todistaa, että Ilja on Venäjällä? Helppo matkustuskiellossa olevan on toki lähteä. Sen kuin ajaa bussilla Ranskaan ja hyppää koneeseen. Vai onko yhdessä maassa oikeuden matkustuskieltoon määräämä jossain yhteisessä järjestelmässä? Jos näin, sen kuin ajaa Euroopan halki. Schengen nääs. Minä ajoin melkein yhtä kyytiä kerran Suomesta Hollantiin yhden naikkosen luokse. Tosin olin silloin nuori ja viriili. Nyt en jaksaisi ajaa edes keskustaan tuollaisen asian vuoksi.

Mutta siis, jos tieto on joku somepäivitys, niitähän kaikilla on reservissä takavuosilta pitkin maailmaa. Sen kuin nostaa ylös.
 
Taitaa kuulua tänne. Muutaman päivän on Utuubi tunkenut erään Rantalan mainoksia aina etunenässä.... ja aika propa.... sontaa tuntuu olevan.
 
Helppo matkustuskiellossa olevan on toki lähteä

Juu, mullakin oli yksi tuttu joka oli matkustuskiellossa ja myöhemmin määrätty kiinniotettavaksi ja toimitettava vankilaan. Ei se hänen menoaan haitannut kun kukaan ei papereita kysellyt ja jos kyseli niin ei hakuja tarkistellut. Jokunen vuosi meni ja jäi sitten kiinni puhallusratsiassa. Naureskeli vain että kauan siihen menikin.
 
En ole vielä oikein perehtynyt tähän juttuun. Mikä siis todistaa, että Ilja on Venäjällä? Helppo matkustuskiellossa olevan on toki lähteä. Sen kuin ajaa bussilla Ranskaan ja hyppää koneeseen. Vai onko yhdessä maassa oikeuden matkustuskieltoon määräämä jossain yhteisessä järjestelmässä? Jos näin, sen kuin ajaa Euroopan halki. Schengen nääs. Minä ajoin melkein yhtä kyytiä kerran Suomesta Hollantiin yhden naikkosen luokse. Tosin olin silloin nuori ja viriili. Nyt en jaksaisi ajaa edes keskustaan tuollaisen asian vuoksi.

Mutta siis, jos tieto on joku somepäivitys, niitähän kaikilla on reservissä takavuosilta pitkin maailmaa. Sen kuin nostaa ylös.

Toistaiseksi ei mitään sen vakuuttavampaa todistetta kuin päivitykset sosiaalisessa mediassa Janitskinin itsensä ja Johan Bäckmanin toimesta. Ei siis välttämättä luotettavimmat mahdolliset lähteet. Siksi hiukan ihmetyttää, että Yle (ja HS) revitellyt aiheella.

Itse asiassa mitä pidemmälle eilinen kului, sitä enemmän tieto alkoi epäilyttämään. Houkutteleva aihe vedätykseen, näpäyttää mediaa ja somen seuraajia.

Helppohan sitä on "tägätä" itsensä ties minne. Sen konkreettisempaa näyttöä Venäjällä olosta ei ole.

vlad
 
Minulla on vaikea kuvitella että joku haluaa vaihtaa elämä Espanjassa elämään Venäjällä. Saattaa olla että on liian iso kulttuurishokki. Ilmastoshokista puhumattakaan.
 
Mobiililaitteiden fake gps location sovellusten avulla kuka tahansa voi tägätä itsensä mihin tahansa.

Olisi Ilja tägännyt itsensä mieluummin Suomeen, niin samantien olisi käynnistynyt vuosikymmenen ihmisjahti ja samalla massiiviset selvitykset, että miten ihmeessä tämä on päässyt rajan ylitse kenenkään urhean virkamiehen huomaamatta. Sitten parin viikon kuluttua pieni oikaisu koskien gps-paikannuksen epätarkkuutta, että aprillia.
 
Minulla on vaikea kuvitella että joku haluaa vaihtaa elämä Espanjassa elämään Venäjällä. Saattaa olla että on liian iso kulttuurishokki. Ilmastoshokista puhumattakaan.

Jos harrastaa rikollista toimintaa tai elää sen rajamailla ja lain koura hamuaa otetta, on pieni pakko mennä sellaiseen maahan, missä se on vain etu, jos ei halua vastata teoistaan.
 
Espanja on päättänyt luovuttaa Ilja Janitskinin Suomeen. Syyttäjä Heikki Wendorf vahvisti asian Helsingin Sanomille launtaiaamuna. Wendorfin mukaan asiasta tehtiin ensimmäisen asteen päätös marraskuussa ja eilen perjantaina hän sai tiedon lopullisesta päätöksestä.

Janitskin itse kommentoi asiaa valemedia-sivusto MV-mediaan Facebookista linkittämässään viestissä. Janitskin on kirjoittanut viestinsä Juhana Piiroinen -valenimellä luodussa profiilissaan.

Viestistä päätellen Janitskin aikoo paeta oikeutta.

”Tänään tuli ikävä uutinen. Ei mennyt niinkuin piti. Uskomatonta, siihen nähden mitä piti olla. Olen poistanut oman profiilini ja puhelinkortit on jonkun matkalaukussa kohti mitä lie”, Janitskin kirjoittaa ja jatkaa hieman myöhemmin:

”Eivätpähän hyö minua kiinni saa... v***u vanhaa konnaa.”

Asiasta uutisoi ensimmäisenä STT.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005010870.html?ref=rss
 
Espanja on päättänyt luovuttaa MV-julkaisun päätoimittajaksi itseään kutsuvan Ilja Janitskinin Suomeen, kertoo syyttäjä Heikki Wendorf STT:lle. Wendorfin mukaan ratkaisu on lopullinen.

Janitskinin saaminen Suomeen on edelleen epävarmaa, sillä MV-julkaisun tiedottajan Tiina Keskimäen mukaan mies on joutunut "tekemään snowdenit" eli mennyt viranomaisten tavoittamattomiin.

Janitskinista annettiin eurooppalainen pidätysmääräys lokakuussa.

Janitskinia epäillään Suomessa muun muassa kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, törkeästä kunnianloukkauksesta, rahankeräysrikoksista, laittomista uhkauksista ja tekijänoikeusrikoksista. Hän on pyörittänyt MV-julkaisua tiettävästi Espanjasta käsin.

Helsingin käräjäoikeus on määrännyt Janitskinin vangittavaksi poissaolevana.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3134496/Espanja+paatti+luovuttaa+MVn+Janitskinin+Suomeen
 
Tuohan on hyvä uutinen, vaikka Janitskinia ei saada kiinni niin pakottaa hänet pakolaisen elämään eikä anna hänelle rauhaa olla. Rangaistus sekin, tavallaan. Kiusa se on pienikin kiusa.
 
Miksihän Wendorf varoittaa Janitskinia median välityksellä.
Jos juttu on täysin näkyvä ja faktat tiskissä jää vähemmän varaa paskanjauhannalle ja propagandalle.
 
Eli ei ole Venäjällä?

Eipä taida olla Venäjällä, ei. Jokunen päivä ennen "Venäjän matkaa" Janitskin oli lomailemassa Andorrassa, väitteiden mukaan siis. Hän on aiemminkin syksyllä käynyt lomalla Andorran suunnalla, joten se voi olla eräs todennäköinen "piilopaikka".

Tämä "Venäjän reissu" taisi olla vedätysoperaatio, jolla kustiin mediaa silmään ja osoitettiin, kuinka heppoisin tiedoin valtakunnanmedia uutisoi jos se sen intresseihin sopii.

vlad
 
Ehkä Janitskinin on parempi paeta jopa Venäjälle tai minne tahansa kuin jäädä luovutettavaksi Suomeen saamaan poliittisin perustein langetettavaa tuomiota ja suoda sitä iloa kaikille vastustajilleen. Janitskin on omalla blogilehtisellään astunut jo liian monille posliinivarpaille voidakseen saada Suomessa oikeasti puolueettoman ja rehdin oikeuskäsittelyn sekä tapauksen uutisoinnin.

Jos Janitskin saadaan siirrettyä Suomeen, niin tapauksen käsittelystä voi tulla vielä iso ja ruma kansainvälistä huomiota keräävä spektaakkeli, mikä asettanee maailmalla Suomen maineen "vapaan median ja sananvapauden ykkösmaana" aika kyseenalaiseen valoon.
 
Back
Top