Rahtikustannukset kuuluvat tullausarvoon, koska tullausarvo on tavaran arvo EU-alueella (eli Suomessa).OK, uskotaan. Mielestäni aika erikoista tuo kuljetuskustannusten mukanaolo. Tulli ja vero määräytyvät myös sen mukaan, mihin tarkoitukseen tavara tuodaan. Jatkojalostukseen ( tuotannon alihankinnat ) tai suoraan myyntiin tuotavista maksetaan erilainen tulli. Laivaan tuotavat tavarat ( vanha määritelmä: yli 10m ulkomaanliikenteessä oleva... ) taas ovat verottomia ( myös uudisrakennuksiin toimitettavat ). Joissain tapauksissa veron voi joutua maksamaan, mutta sen saa jälkikäteen haettua taklaisin, kun pystyy osoittamaaan, että tavara on toimitettu määritelmän mukaisenn laivaan. Tullit ja verot eivät siis ole mitenkään yksiselitteisiä, van riippuvat pitkälti tavaran laadusta, käyttötarkoituksesta, kohteesta ( mihin kuuluvat ), tuontimaasta yms.
Tulli määräytyy tavaran (nimike) ja alkuperämaan perusteella. Tästä sitten on tiettyjä poikkeuksia, kuten väliaikainen tuonti, jalostusmenettelyt ja nuo mainitsemasi laivat. Tuonnin alv määräytyy kuten alv-kannat muutenkin.
Edit: "poikkeukset" on harhaanjohtava termi, koska kyse on eri tullimenettelyistä.