NH90

Slammer kirjoitti:
edit: Lisäksi pidän selvänä, että yleisestä asevelvollisuudesta luopuminen on vain ajan kysymys, joten en lähtisi rakentamaan puolustusta suurten reservien varaan.

Ei kuitenkaan sekoiteta puuroja ja vellejä. Vaikka asevelvollisuudesta luopuminen lieneekin väistämätöntä, ei se kuitenkaan ole sen paremmin järkevää, toivottavaa, kuin hyväksyttävääkään. Tuolla perusteella ei kopterihanke muutu piiruakaan järkevämmäksi.
 
Juu, mutta hankintaratkaisuilla vähänkään pidemmällä tähtäimellä ohjataan myös ratkaisua asevelvollisuus-ammattilaisarmeija-liittoutuminen-jne.

On ihan selvää, ettei nykytasoisen peruskoulutuksen turvin kovin korkealle ponnistella, jos vastassa on ihan oikea sota-armeija. Kun tähän liittää kysymyksen reservin harjoittamisesta ja sen harjoittamattomuudesta per viimeiset reilu 20 vuotta, niin mitä pitää ajatella? On tehty selvä valinta, jossa on sijoitettu raha mieluummin aseisiin ja järjestelmiin kuin lihaan ja luihin.

Kykeneekö Suomi koskaan hankkimaan sellaista määrää teknoleluja, että olisi #ase kourassa mahtava#? En usko, eikä lisärahaa ole taatusti tiedossa. Poliitikot ja PE ovat varmasti paremman tiedon varassa linjanneet asiat, ja varmasti parhaansa tehden. Hlökoht. en vain ole vakuuttunut siitä, että ratkaisu on oikea. Toivon totisesti, että ollaan menty tietopää edellä ja kyetty unohtamaan päätöksenteossa se, mihin halutaan uskoa ja väännetty ideologiapää edellä. Tällaista on tapahtunut ennenkin ja siksi sitä voi tapahtua uudestaan, sillä mikään ei muutu.
 
baikal kirjoitti:
Juu, mutta hankintaratkaisuilla vähänkään pidemmällä tähtäimellä ohjataan myös ratkaisua asevelvollisuus-ammattilaisarmeija-liittoutuminen-jne.

On ihan selvää, ettei nykytasoisen peruskoulutuksen turvin kovin korkealle ponnistella, jos vastassa on ihan oikea sota-armeija. Kun tähän liittää kysymyksen reservin harjoittamisesta ja sen harjoittamattomuudesta per viimeiset reilu 20 vuotta, niin mitä pitää ajatella? On tehty selvä valinta, jossa on sijoitettu raha mieluummin aseisiin ja järjestelmiin kuin lihaan ja luihin.

Kykeneekö Suomi koskaan hankkimaan sellaista määrää teknoleluja, että olisi #ase kourassa mahtava#? En usko, eikä lisärahaa ole taatusti tiedossa. Poliitikot ja PE ovat varmasti paremman tiedon varassa linjanneet asiat, ja varmasti parhaansa tehden. Hlökoht. en vain ole vakuuttunut siitä, että ratkaisu on oikea. Toivon totisesti, että ollaan menty tietopää edellä ja kyetty unohtamaan päätöksenteossa se, mihin halutaan uskoa ja väännetty ideologiapää edellä. Tällaista on tapahtunut ennenkin ja siksi sitä voi tapahtua uudestaan, sillä mikään ei muutu.

Jostain syystä koulutustason nostaminen ei ikinä ole ratkaisu, kun huonoon osaamiseen vedotaan. Ainoastaan lappu luukulle on käypäinen ratkaisu.

Ainoa puolustusratkaisu, jonka myötä kahden viimeisen vuosikymmenen touhuihin löytää edes järjen hivenen, on tosiaan joku ihan muu, kuin nykymalli. Homma marinoituu hiljalleen ja suuri julkistus lienee esissä vielä tällä vuosikymmenellä.

Ja ideologia/toiveajattelu edellä mennään, sekin lienee selvää. Puolustukseen uppoaa monenmoisia resursseja, jotka halutaan muuhun käyttöön.
 
2NXFWqK.jpg


http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?74283-Nh-90&p=6844677&viewfull=1#post6844677
 
crane kirjoitti:
On se soitaisan näköinen tuo Omanilaisten NH

On, varsinkin noiden 20 mm konetykkien suhteen, jotka on ensimmäiset kunnon aseet tuossa koneessa kiinni jos ei lasketa oviampujia mukaan. Ei varmaan kulu kauaa ennenkuin muita virityksia ilmestyy vai mitä tuumaatte?
 
ctg kirjoitti:
crane kirjoitti:
On se soitaisan näköinen tuo Omanilaisten NH

On, varsinkin noiden 20 mm konetykkien suhteen, jotka on ensimmäiset kunnon aseet tuossa koneessa kiinni jos ei lasketa oviampujia mukaan. Ei varmaan kulu kauaa ennenkuin muita virityksia ilmestyy vai mitä tuumaatte?

Niin, miksei noiden tykkipodien tilalle voisi pultata rakettipodia, tai vaikkapa lisäksi
 
crane kirjoitti:
ctg kirjoitti:
crane kirjoitti:
On se soitaisan näköinen tuo Omanilaisten NH

On, varsinkin noiden 20 mm konetykkien suhteen, jotka on ensimmäiset kunnon aseet tuossa koneessa kiinni jos ei lasketa oviampujia mukaan. Ei varmaan kulu kauaa ennenkuin muita virityksia ilmestyy vai mitä tuumaatte?

Niin, miksei noiden tykkipodien tilalle voisi pultata rakettipodia, tai vaikkapa lisäksi

Huomasitko että nuo tykit on jossain suhteessa ohjattavissa ainakin näin silmän mukaan, mikä tekee niistä paremmat idean suhteen kuin mitä on pultattu länsimaissa perinteisesti UH-1x taikka UH-60x:n kiinni.
 
ctg kirjoitti:
crane kirjoitti:
ctg kirjoitti:
crane kirjoitti:
On se soitaisan näköinen tuo Omanilaisten NH

On, varsinkin noiden 20 mm konetykkien suhteen, jotka on ensimmäiset kunnon aseet tuossa koneessa kiinni jos ei lasketa oviampujia mukaan. Ei varmaan kulu kauaa ennenkuin muita virityksia ilmestyy vai mitä tuumaatte?

Niin, miksei noiden tykkipodien tilalle voisi pultata rakettipodia, tai vaikkapa lisäksi

Huomasitko että nuo tykit on jossain suhteessa ohjattavissa ainakin näin silmän mukaan, mikä tekee niistä paremmat idean suhteen kuin mitä on pultattu länsimaissa perinteisesti UH-1x taikka UH-60x:n kiinni.
Onhan UH-1:ssä(gunship versiossa) ohjattavat ne konetykit.

Mutta silti,toivottavasti meidän kentsut ei saa aivopierua aseistaa koneita tuollaisilla.
 
crane kirjoitti:
ctg kirjoitti:
crane kirjoitti:
ctg kirjoitti:
crane kirjoitti:
On se soitaisan näköinen tuo Omanilaisten NH

On, varsinkin noiden 20 mm konetykkien suhteen, jotka on ensimmäiset kunnon aseet tuossa koneessa kiinni jos ei lasketa oviampujia mukaan. Ei varmaan kulu kauaa ennenkuin muita virityksia ilmestyy vai mitä tuumaatte?

Niin, miksei noiden tykkipodien tilalle voisi pultata rakettipodia, tai vaikkapa lisäksi

Huomasitko että nuo tykit on jossain suhteessa ohjattavissa ainakin näin silmän mukaan, mikä tekee niistä paremmat idean suhteen kuin mitä on pultattu länsimaissa perinteisesti UH-1x taikka UH-60x:n kiinni.
Onhan UH-1:ssä(gunship versiossa) ohjattavat ne konetykit.

Mutta silti,toivottavasti meidän kentsut ei saa aivopierua aseistaa koneita tuollaisilla.

On se onni että kopteri-Kustu on jo eläkkeellä, siltä voisi odottaa ko. kuningasideaa...:a-grin:
 
crane kirjoitti:
Niin, miksei noiden tykkipodien tilalle voisi pultata rakettipodia, tai vaikkapa lisäksi

Kuningasideaa pukkaa nykyjään vähän joka puolelta ja rahalla saa. Kantokykyä piisaa kuin pienessä pitäjässä ja vain mielikuvitus asettaa rajat, tässä mahdollisuuksien maailmassa. Missä se raja sitten kulkee, sitä minä en tiedä. Tykit, raketit ja ohjukset vielä ymmärrän, mutta torpedot ja liitopommit lienevät hieman liioiteltua.

AA2003_Nh90war.jpg

5L2X2786.JPG

nhi-nh90-paris-air-show-2009.jpg

NH90Pylons.jpg
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
crane kirjoitti:
Niin, miksei noiden tykkipodien tilalle voisi pultata rakettipodia, tai vaikkapa lisäksi

Kuningasideaa pukkaa nykyjään vähän joka puolelta ja rahalla saa. Kantokykyä piisaa kuin pienessä pitäjässä ja vain mielikuvitus asettaa rajat, tässä mahdollisuuksien maailmassa. Missä se raja sitten kulkee, sitä minä en tiedä. Tykit, raketit ja ohjukset vielä ymmärrän, mutta torpedot ja liitopommit lienevät hieman liioiteltua.

Liitopommia hieman epäilen, mutta risteilyohjus/MTO käy kyllä järkeen. Torpedo taas on melko välttämätön SUTO -hommissa.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Tykit, raketit ja ohjukset vielä ymmärrän, mutta torpedot ja liitopommit lienevät hieman liioiteltua.

Torpedo lienee kaikkein yleisin raskaampi ase mikä hekoihin pultataan, ilmeisistä syistä. Ja paljon pienempiinkin vispilöihin kuin NH90.
 
Yhdysvalloissa on alettu etsimään korvaajaa vanhaksi käyvälle UH-60 vispilälle. Jos tehtävään kuuluu laskeutua kaupunkiin, niin nuo "kaksi roottoriset" kopterit vaikuttavat hieman kätevämmiltä jos niitä verrataan noihin V-22 Ospreyn tapaisiin "kääntyvillä roottoreilla" varustettuihin vispilöihin.

AVX Aircraft
2556491-avx_1.jpg

t is capable of flying at 230 kn (260 mph; 430 km/h), with 40% lift from the fans and 60% from the rotors. Half the drag of the design comes from the fuselage and half from the rotor system, so wind tunnel tests are aiming to reduce drag by a third. The rotor system has two composite-flexbeam hubs with drag-reducing aerodynamic fairings on the blade cuffs and the mast between the hubs. The medium sized version is proposed to weight 27,000 lb (12,000 kg), carry 4 crew and 12 troops, and have a 13,000 lb (5,900 kg) external lifting capacity. It has a six-by-six foot cabin, which is twice the interior of the UH-60 Black Hawk, and has an 8,000 lb (3,600 kg) internal lifting capacity. The aircraft can carry 12 NATO litters, have an auxiliary fuel system for self-deployment over distances, and is planned to be capable of being optionally manned.


V-280 Valor
2556493-v-280.jpg

It is designed to have a cruise speed of 280 knots (320 mph; 520 km/h), range of 2,100 nautical miles (2,400 mi; 3,900 km), and a combat range of 500 to 800 nmi (580 to 920 mi; 930 to 1,500 km). It features a V-tail, a large cell carbon core wing with a composite fuselage, triple redundant fly-by-wire flight control system, retractable landing gear, and two 6-foot (1.8 m) wide side doors for ease of access. The V-280 is unique in that the rotor system tilts, but not the engines themselves. The planned demonstrator is medium-sized and carries 4 crew and 11 troops.


TR36TD
2556492-karem_aircraft_jmr_td.jpg

It will have twin 36 ft (11 m)-diameter variable-speed rotors powered by existing turboshaft engines. The production version of the TR36D would have a level flight speed of 360 kn (410 mph; 670 km/h). Karem says its variable-speed OSTR configuration offers advantages in weight, drive train, and aerodynamic and propulsive efficiency. It has high speed, “robust” hover performance at altitude, higher climb rate and sustained maneuverability, and longer range than other vertical-takeoff-and-landing configurations.


JMR-TD
2452613-sikorsky-boeing_jmr-fvl-%281%29.jpg

“The Sikorsky-Boeing proposal will demonstrate how X2 Technology with counter-rotating coaxial main rotors and a pusher propeller, and advanced fly-by-wire system, will deliver efficient 230-knot cruise airspeed, improved hover efficiency, and weight optimized design in an affordable package,” said Samir Mehta, president of Sikorsky Military Systems. “By leveraging our proven design, we can offer the Army reduced risk, a 100-knot improvement in speed, a 60 percent improvement in combat radius and 50 percent better high-hot hover performance.”
 
Ainakin Ilmavoimien Hornetit (liitopommeineen) ja Maavoimien NH90:t kelpaavat maailman kriisipesäkkeisiin naton ilmaylivoimaa edustamaan.
Maavoimien Pasit ja AMV:t samoin. Tykistöosaaminenkin on asia jota jo nykyisellään käydään Suomesta oppimassa.

Mahtaisiko nuo NH90:t kuitenkaan kelvata?

Saksan armeija vihaa sitä. 103-sivuinen kriittinen raportti suosittelee käyttämään muuta vaihtoehtoa, jos vain mahdollista.

"An internal German Army report has provided a damning assessment of the German military's new NHIndustries NH90 multi-purpose helicopter. The 103-page document assesses the helicopter's current operational capability as extremely limited, and highlights a range of deficiencies. Compiled by the Luftlande- und Lufttransportschule (Airborne and Air Transport School), the report recommends using alternative aircraft whenever possible in an operational scenario."

http://www.defensenews.com/article/...rman-Army-Report-Highlights-NH90-Deficiencies

"Key problems outlined by the military include excessively limited ground clearance that prohibits soldiers' entry and exit except when on hard surfaces that are free of obstacles greater than 16 centimeters. Within the cabin, the seats are considered capable of accommodating only soldiers who weigh less than 110 kilograms with their gear."

http://dmilt.com/index.php?option=c...ritical-report-on-nh90&catid=1:europe&Itemid=

Amerikkalaiskommentti samasta kopterista: "Sounds like a real piece of shit. Who the hell approved it for the field?"
 
Back
Top