Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Käsite hyökkäyssota on tarpeellinen osoittamaan venäjälle että se on rikkonut omaa lakiaan.

Venäjän lain mukaan hyökkäys toiseen valtioon on kielletty, siksi sotaa on kutsuttu erikoisoperaatioksi ja Lavrov kiersi ympäri maailmaa kertomassa että venäjä ei ole aloittanut sotaa.

Tämän vuoksi on hyvä korostaa aina että kyseessä on venäjän hyökkäyssota.
 
Minua taas ärsyttää viralliseen käyttöön pakotettu "hyökkäyssota." Sota on sota, typeriä uudissanoja on turha istuttaa sinne missä niitä ei tarvita. Pelkkää sanamagiaa.

Proxysota nyt on jo todellisuutta, vaikka sen ääneen sanomista kaihdetaan. Nato kouluttaa ja aseistaa. Mikä tässä ei ole proxysotaa? Melkein kaikki sodat 1945 jälkeen on käyty proxyn välityksellä, koska ydinasevallat eivät voi olla sodassa suoraan keskenään.

Taas juututaan sanojen muotoon, ei sisältöön.
Samaa mieltä prokxysodasta ja tässä USA pelaan samalla meidän pussiin vahvasti.

Hyökkäyssota taas osoittaa/muistuttaa että Venäjän aloittamassa ei ole mitään hyväksyttävää naratiivia.
 
Jos asiaa katsotaan suomen kielen vinkkelistä, niin hyökkäyssota on nykykäytössä paskainen anglismi ja huonoa suomea, ns. substantiivitautia. Hyvää suomea on "Venäjä hyökkäsi Ukrainaan", huonoa suomea "Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainaa vastaan". Edellinen ilmaisu ilmaisee 3 sanalla ja 23 kirjaimella asian, johon jälkimmäinen tarvitsee 5 sanaa ja 41 kirjainta.
 
Kun käytetään termiä hyökkäyssota, sillä halutaan painottaa että tämä osapuoli on hyökkääjä. Ukrainasta puhuttaessa voidaan taas puhua puolustussodasta. Pelkkä "sota" on paljon neutraalimpi, ikään kuin että sotaan ajaudutaan ilman että kukaan varsinaisesti aloitti.
 
Hesarissa on mielestäni yllättävän objektiivinen hastattelu. Onkohan kyseessä yksittäistapaus jota ei voi yleistää, vai alkaako kohu laantua ja/tai onko Hesari huomannut että linjansa kääntyy itseään vastaan?

Pitää antaa tunnustusta Mäkelälle, joka vastaili toimittajalle fiksusti ja esitti järkeviä ajatuksia ja myös aiheellista itsekritiikkiä.
 
Hesarissa on mielestäni yllättävän objektiivinen haastattelu.

Ei voi olla. Kannattaa vaan keskittyä lopettamaan kyseisen lehden tilaus.



( yllä oleva oli siis läpällä heitetty. toki kunnioitan mielipidettä ja huomasin sanan. en vaan voinut vastustaa kun sopi lohkaista tuohon. :giggle: )
 
Tulee olemaan Suomessa aika rapea taloudellinen tilanne, kun tuo hallitus tuosta vielä kaatuu. Suomi on jo muutenkin ihan hiton ahtaalla taloudellisesti. Kysyn vaan, että minkä v...tun takia, tämä on ihan poliittista teatteria ja rasismi on vaan tekosyy. Media on ruoskinut yleisönsä ihan maaniseen tilaan.

Ihmettelen kun luin tuosta perusopetuksenkin tasosta, mikä se Suomessa nyt on. Se on Marinin hallituksen jäljiltä ihan katastrofaallisessa tilanteessa. Nyt jos tässä alkaa uudet hallitusneuvottelut, niin Suomi uppoaa vaan koko ajan syvemmälle. Nämä tällaiset poliittiset hallitus-pelleilyt käyvät tosi kalliiksi. Joku niitä ikäviä päätöksiä joutuu joka tapauksessa tekemään, ei nyt vaan enää onnistu tämä velkaelvytys ....

 
Viimeksi muokattu:

Varsin tarkkanäköistä analyysia:
Hän kertoo pitävänsä todennäköisenä, että RKP ei äänestä hallituksen tai ministerien luottamuksen puolesta syksyllä. Tämä johtaisi hallituksen kaatumiseen.

– Se on kuin housuihin laskisi. Ensin lämmittää hetken, mutta sitten tulee pitkäksi aikaa vilu, puolueen läheisesti tunteva toteaa.

Hän viittaa siihen, että hallituksen kaataminen vanhojen viestien ja kohujen takia voi tehdä puolueesta hallituskelvottoman pitkäksi aikaa.
RKP on Helsingissä hyvin pieni, eikä sillä ole juuri valtaa toisin kuin esimerkiksi Uudellamaalla tai Vaasassa. Helsingin RKP:stä käsin on helpompi tehdä identiteettipolitiikkaa kuin esimerkiksi Pohjanmaalta, Vaasasta tai vaikkapa Länsi-Uudeltamaalta, joissa puolueella on konkreettista merkitystä, se on paljon kokoaan suurempi ja pystyy vaikuttamaan vahvasti esimerkiksi elinkeinopolitiikkaan, tutkimukseen, kehitykseen, energiateknologiaan ja investointeihin.
Biaudet’n ympärille rakentunutta, hallituksen kaatamista tavoittelevaa verkostoa kuvataan myös Henrikssonin kampittamisyritykseksi. Tämä porukka on pääosin ideologisesti vasemmalle kallellaan – ja esimerkiksi Eva Biaudet vastusti koko hallitusneuvotteluihin menemistä.
Ja kuinka paljon uusia kohuja ennättää vielä nousta ennen luottamusäänestyksiä? Jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, hallitusta vastustavat tahot ajoittavat mehevän kohun juuri luottamusäänestyksen alle.
Ja hallituksen hajottamisen jälkeen tilanne vasta hankaloituisikin. SDP tuskin haluaisi lähteä nykyisessä gallup-tilanteessa kokoomuksen kakkoskaveriksi, keskusta tuskin haluaa persujen kelkkaan ja uudet vaalit taas tulevat äärimmäisen kalliiksi kaikille.

Syksyllä on edessä melkoinen sirkus.
 
Ihmettelen kun luin tuosta perusopetuksenkin tasosta, mikä se Suomessa nyt on. Se on Marinin hallituksen jäljiltä ihan katastrofaallisessa tilanteessa.
Anteeksi kenen jäljiltä?

Rahoitustarve esimerkiksi koulutuksessa on akuutti johtuen kuluneen vuosikymmenen leikkaustalkoista, joiden aikana koulutuksesta leikattiin yli 2 miljardia euroa (,johon Marinin hallitus on suunnitellut ohjaavansa 256 miljoonaa euroa takaisin). Leikkauksia on perusteltu milloin huonoilla talousnäkymillä, budjettikurilla, väestön ikääntymisellä (pienemmät verotulot) jne. On totta, että jos ei haluta ottaa valtion velkaa (missä ei tosin ole välttämättä mitään vikaa, etenkään jos kyseisillä rahoilla aikaansaatu hyöty/tuotto ylittää velasta aiheutuvat kulut) ja osutaan laskusuhdanteeseen, niin julkisia menoja täytyy supistaa. Mutta koulutuksesta säästäminen ei pitkällä tähtäimellä kannata, vaan sitä voisi verrata suksien voitelematta jättämiseen ennen hiihtokisoja: aluksi sitä ehkä pystyy kompensoimaan, mutta pidemmän päälle jäädään muista jälkeen.

Ensimmäiset isot koulutusleikkaukset ajoittuivat vuosille 2011—2015, jolloin Kataisen ja Sipilän hallitukset leikkasivat tuntuvasti peruskoulutuksesta ja lukiokoulutuksesta. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (KARVI) mukaan kunnat joutuivat paikkaamaan tätä rahoitusvajetta omista verovaroistaan, leikkaamalla henkilöstökuluista, vähentämällä opetuksen määrää ja tehostamalla vuosilomasuunnittelua (etenkin varhaisopetuksessa). Valtionosuuksien laskeva trendi on sittemmin jatkunut ja nykyisin valtio maksaakin peruspalvelujen kustannuksista enää 25,4 % ja lukiokoulutuksesta alle 25 % (lakiin kirjattu tavoite on 42 %).1 On tuskin yllättävää, että koulutuksen rahoituksen sysääminen entistä enemmän kuntien vastuulle on lisännyt alueiden välistä epätasa-arvoa koulutuksen tarjonnassa ja sen järjestämisessä, mikä taas on valitettavasti heijastunut myös oppimistuloksiin (KARVI). Kun tähän lisätään yhä pienentyneet valtionosuudet ja koronan kunnille aiheuttamat menopaineet, niin pelottaa ajatella, miten käy koulutukselle ja sen tasa-arvolle tulevaisuudessa.

Eikös persut (ok, Soinin persut) olleet tässä mukana?

Juha Sipilän (kesk) eronnut hallitus leikkasi koulutuksesta menneellä hallituskaudella laskentatavasta riippuen yli 690 miljoonaa euroa.
 

Liitteet

  • Kuva 4 (1)-min.png
    Kuva 4 (1)-min.png
    1,003.4 KB · Luettu: 67
Anteeksi kenen jäljiltä?



Eikös persut (ok, Soinin persut) olleet tässä mukana?



Olen kuullut opettajatuttavilta ja tuleehan tuota viestiä muualtakin. Ei tuo Marinin rahankaato järjestelmään ole tuonut kuin lisää byrokratiaa opettajille (joka nyt ei ole Marinin vika). Rahalla saisi luokkakokoja pienemmäksi, mutta ei ole toteutunut sekään käytännössä. Demarit aina yrittää korjata kaikki ongelmat rahan syytämisellä systeemiin. Kun se systeemi on rikki, niin se ei auta.

Uuden hallituksen ohjelmassa oli muutama hyvä käytännön juttu, esimerkiksi kännykkäkielto tunneilla.

Tässä yhden opettajan mietteitä:
 
Back
Top