Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Katto kun se on ihmisoikeusloukkaus, jos vapaamatkustajalle ehdotetaan työntekoa. Ja rikos, jos meinataan että pitää lähteä töihin.

Aikanaan oli työllistämistyömaita, mutta ne lopetettiin mm. koska töiden tekeminen lapiopelissä ei ollut enää järkevää ja näihin työmaihin liittyi kaikenlaista ei-toivottua lieveilmiötä.

Tätä seurasi sitten ajanjakso jolloin ihmisiä työllistettiin muutoin laajassa mitassa ja jolloin työvoimatoimistoilla oli aidosti tarjota töitä ihmisille siitäkin johtuen, että kysyntä kouluttamattomalle työvoimalle oli selvästi nykyistä suurempi. Tällöin työttömän velvollisuudella ottaa vastaan työvoimatoimiston hänelle tarjoamaa työtä oli siis aito merkitys.

Myöhemmin sitten asteittain 90-luvulta alkaen työmarkkinat muuttuivat ja poliitikkojen halu maksaa työllistämisestä väheni. Tämän myötä velvollisuus ottaa vastaan tarjottua työtä muuttui enemmän teoreettiseksi ainakin koskien niitä työttömiä joilla ei ole mitään kysyttyä koulutusta.

2000-luvulla on yhä laajemmassa määrin kehitelty erilaisia ilmaistyön muotoja ja "aktivointitoimenpiteitä" työttömille korvaamaan merkityksettömäksi muuttunutta palkkatyön vastaanottovelvollisuutta. Nykyinen hallitus on ilmeisesti entisestään vahvistamassa tätä linjaa, kun toisaalta työllistämismäärärahoja vähennetään säästösyistä ja toisaalta esimerkiksi suunnitellaan ilmaistyövelvollisuutta toimeentulotuen saajille.
 
Jos puhutaan työllistämisestä oikealla palkalla oikeisiin töihin kuten Kekkosen aikaan, niin taitaa olla käytännössä EU, joka nämä torppaa erinäisten kilpailutusten takia. Ainakin erinäiset tiehankkeet jne.

Kyllähän EU lähtökohtaisesti sallii asioiden tekemisen omana tuotantona. Kilpailutus tulee vasta sitten, jos halutaan ostaa ulkopuoliselta firmalta ja pitää päättää, että mikä ulkopuolinen firma valitaan.

Suomessa vaan tämä oma tuotanto pyritty ainakin valtion puolella ajamaan niin minimiin kuin mahdollista ja se vaatisi ison asennemuutoksen jos se haluttaisiin takaisin.
 
Se on aika vaikea pyörittää yritystä siten, että työntekijä on vain yhden päivän viikossa paikalla. Loputhan työnantajan pitäisi sitten maksaa.

Hyvin vähän on sellaisia töitä, mihin voit lennosta vaihtaa jatkuvasti tekijää.

No sittenhän yrittäjällä on tarve työvoimalle ja maksamalla palkkaa sitä kuulemma saa...

Hollannissa oli ainakin +10v sitten käytäntö jossa työtön työskenteli yksi - kaksi päivää jossain julkisyhteisössä. Käytännössä vanhustenkodissa tai sairaalassa. Mutta siellä se korvaus olikin jotain muuta kuin Suomen kitsas peruspäiväraha. Muistaakseni se oli n. puoltoistatonnia kuussa.
 
Jos työttömät halutaan työhön, niin sen pitäisi kyllä tapahtua ihan normaaleilla työehdoilla ja sellaisissa työtehtävissä jotka ovat järkeviä ja mielekkäitä.

Työskentelystä sosiaalitukia vastaan tai normaalia huonommilla työehdoilla seuraa vain se, että syntyy kahdet työmarkkinat jossa työnantajat pyrkivät maksimoimaan normaalia huonommilla ehdoilla työskentelevien määrän.

Joku lenkin juokseminen tai yksittäisten roskien etsiminen kadunvarresta taas näyttäytyy työttömän näkökulmasta taas lähinnä kiusaamisena, nöyryyttämisenä ja sen alleviivaamisena, että he ovat huonoja ja kyvyttömiä työelämään. Jos halutaan, että ihmiset alkavat elättää itse itsensä, niin heitä ei pidä väheksyä vaan ottaa mukaan normaaliin työskentelyyn ja kohdella normaaleina ihmisinä.
Ei tällaisia järkeviä ja miellekkäitä työtehtäviä kovin paljon saa luotua työttömiä varten, sillä sellainen yleensä vaatii pitkäaikaisempaa sitoutumista ja sitten puhutaan jo ihan työvoiman tarpeesta. Jos paskaduuni ottaa päähän, niin voi aivan itse etsiä näitä järkeviä ja miellekkäitä töitä. Tärkeintä on, ettei luoda kaksia työmarkkinoita, vaan paskaduuneistakin maksetaan tavanomainen korvaus työttömille. Ehkä tällaisesta pitäisi jopa maksaa suurempia sivukuluja, jotta olisi insentiiviä palkata henkilö varsinaiseksi työntekijäksi.
 
Tämä sama keskustelu nousee säännöllisesti täälläkin, nyt sitten Orpon hallituksen yhteydessä. Sinänsä ok-paikka, kun niiden olisi jotain pitänyt saada aikaiseksi.
Pitää nousta yksilötason yläpuolelle ja katsoa niitä populaatioita, jotka näiden toimenpiteiden kohteena ovat. Keskimäärin palkitsemalla saat toivottua käytöstä ja rankaisemalla saat vähemmän epätoivottua käytöstä. Jos yhteiskunta haluaa yritystoimintaa, joka luo työpaikkoja ja talouskasvua > palkitse yrittäjyyttä. Pienemmät yritysverot, avainhenkilöiden saatavuus paremmaksi, työvoiman palkkaukseen liittyvät riskit pienemmiksi (siis ne työelämäuudistukset). Toimintaympäristö muutenkin ennustettavammaksi, kuten hallintovirkamiesten velttoilun ja nillittämisen vähentäminen.
Jos yhteiskunta haluaa vähentää tulonsiirroilla elämistä, rangaistaan -leikataan- tulonsiirroista. Mitä suurempi tulonsiirto sitä suurempi kannustusvaikutus joutenoloon. Mitä pienempi tulonsiirto sitä pienempi kannustin joutenoloon. Joutenolosta voisi tietysti rangaistakin, ansiosidonnainen porrastettaisiin niin, että ensimmäiset kolme kk saisi entisen palkan suuruista rahaa, mutta sitten lähtisi laskemaan ja kuuden kuukauden päästä työnhakija alkaisi maksamaan takaisin saamiaan päivärahoja. Populaatiotasolla toimiva ratkaisu, toki aina joku yksilö löydetään YLE:n lähetykseen, jolle tämä on kohtuuton.
Jos ollaan sitä mieltä että yli 10 000 000 000 euron velkaantumisvauhti on ok niin sittenhän tämä on helppo peli, ei tehdä mitään, silloinhan voidaan palata mukavaan pullamössöilyyn ottamalla velkaa tuplasti. Ei se 20 mrd velkaa isossa kuvassa ole sen kummempi.
Verotuksen kiristäjille kuva tuolla alempana, ei ole ihme että veronmaksusta tykätään, kun yli 2/3 saa enemmän tulonsiirtoja kuin maksaa veroja. Totta kai ne (keskimäärin) sanoo, että verotus on hyvä asia.
Luuleeko verotuksen kiristäjät ettei VM ole niitä verotusmahdollisuuksia etsinyt? Valtaosa ajatelluista veronkiristyksistä johtavat suurella todennäköisyydellä verotulojen laskuun, koska kiristyvä verotus ei kannusta vaan rankaisee. Moni hyvätuloinen pienentää työmääräänsä, koska lisätyöstä saatu nettotulo ei todellakaan korvaa menetettyä vapaa-aikaa. Nämä on sellaisia asiantuntijoita ja erikoisosaajia, ettei niihin hommiin kortistosta ketään löydy. Olen aikanaan kuullut suomalaisilta tehdastyöntekijöiltäkin, etteivät ala tekemään ylitöitä, koska korotettukaan palkka ei ei korvaa menetettyä vapaa-aikaa. Ne nyt alkaa olemaan vaihdettuna Itä-Eurooppalaisiin, jotka mankuvat jatkuvasti ylitöitä, reissuhommissa kun ovat. Nytkin keskustelu isompien tulojen mitättömästä veronkevennyksestä (solidaarisuusvero) on ihan triviaalia (kymmenissä miljoonissa) vajeen suuruuteen nähden. Nehän on vuosikausia sitä joutuneet maksamaan, jotta tulonsiirtoja ei olisi tarvinnut leikata. Miksi sitä väliaikaiseksi ilmoitettua raippaveroa pitäisi edelleen periä. Nyt toki peritään vieläkin ihan suurimmissa tuloluokissa.
Yhteiskunnan tuloja kasvatetaan talouden toimeliaisuuden lisääntymisellä ja se lisääntyy, kun työmarkkinoita uudistetaan niin että kynnys työllistää madaltuu. Palkansaajan kannalta siinä on se huono puoli että ihminen, jonka ammattitaito on kehno, joutuu ottamaan vastaan työtä heikoimmilla ehdoilla. Osaavat ja ammattitaitoiset saavat työtä paremmilla ehdoilla, koska ei työnantaja hyvää tekijää pysty kahdella reppaperseellä korvaamaan, vaikka niiden liksa olisi vain puolet. Huonommilla työehdoilla (palkka, irtisanomissuoja) mahdollistuu kehnomman työpanoksen tuloksen myyminen markkinoilla.
Mitä enemmän työmarkkinoita virtaviivaistetaan sitä vähemmän joudutaan loppupeleissä leikkaamaan.
Tässä vaiheessa pitäisi tehdä rapsakat 15 mrd:n leikkaukset ja sitten kun ollaan saatu velanmaksu hyvälle mallille voisivat poliitikot alkaa keskustelemaan mihin sitä jakovaraa voitaisiin kohdistaa.


1699335027455.png
 
Joku lenkin juokseminen tai yksittäisten roskien etsiminen kadunvarresta taas näyttäytyy työttömän näkökulmasta taas lähinnä kiusaamisena, nöyryyttämisenä ja sen alleviivaamisena, että he ovat huonoja ja kyvyttömiä työelämään. Jos halutaan, että ihmiset alkavat elättää itse itsensä, niin heitä ei pidä väheksyä vaan ottaa mukaan normaaliin työskentelyyn ja kohdella normaaleina ihmisinä.

Normaaleilta ihmisiltä odotetaan jotain vastiketta rahalle. Opiskelijoilla se on opiskelu, työttömillä se voisi hyvin olla fyysinen aktiivisuus. Jotta pysyy työkykyisenä, eikä pää sula. Olenhan itsekin ja varmasti muutkin täällä olleet työttöminä, enkä itse osaa nähdä tuota minään nöyryytyksenä.

Heh, tarkemmin ajateltuna tämä irtoheitto olisi itse asiassa harkitsemisen arvoinen idea - rahaa heruu vain jos tekee todistettavasti 5-6 fyysistä suoritetta viikossa.

Fyysisen aktiivisuuden edut kaikenlaiselle toimintakyvylle kun on kiistattomat...

Käytännössähän se varmaan järjestettäisiin niin, että meillä on äppi jonne suoritteet voi käydä kirjaamassa. Samoin kuntien liikuntapalveluja (uimahallit, kuntosalit yms.) saisi käyttää työttömänä vapaasti. Sitä ei varmasti saada läpi, että aktiivisuus vaikuttaisi koko tukisummaan, mutta ehkä joku ylin 10% tuesta tm.

Tuohon aktiivisuuteen pitäisi kyllä kannustaa muitakin. Koululaisista ja opiskelijoista on muissa ketjuissa puhuttu paljon. Työntekijöillä se voisi olla niin, että annettaisiin verohelpotusta.
 
Verotuksen kiristäjille kuva tuolla alempana, ei ole ihme että veronmaksusta tykätään, kun yli 2/3 saa enemmän tulonsiirtoja kuin maksaa veroja. Totta kai ne (keskimäärin) sanoo, että verotus on hyvä asia.

Suomen tapa verottaa hirveästi kaikkea ja sitten jakaa se verotettu raha ylipaisuneen koneiston läpi edelleen omille oletetuille äänestäjille on tehoton systeemi, joka ei tule kestämään aikaa.
Käy niin, kuten Suomessa on jo käynyt, että verotusta pakenee kaikki ketkä siihen pystyvät ja loput yrittää optimoida tulonsiirtoja itselleen mahdollisimman paljon.

Tämä edelleen lisää niiden veronmaksajien kuormaa, jotka maksavat palkkaverotusta, eivätkä pysty mitenkään sitä piilottamaan. Tästä seuraa se että kun sen yliverotetun palkansaajan lapset pääsevät ikään, jossa päätöksiä voi itse tehdä, ne suksivat hyvin äkkiä ja kiiresti pois täältä. Ensin opiskeluaikana ja sitten vähitellen kokonaan. Tästä puolestaan seuraa kierre, jossa yhä pienempi porukka maksaa yhä enemmän. Sen jälkeen yhä pienempi porukka pitää yllä myös kasvavaa humanitaarista maahanmuuttoa ja kärsii sen seuraukset. Ne poliitikot jotka niitä päätöksiä tekee ei kärsi seurauksia. Tuskin jotain Marinia kiinnostaa nyt Suomen keskiluokan tilanne. Sehän on omat taloudelliset asiansa järjestänyt ja on turvassa. Näin on toki myös monella muun puolueen edustajilla, ammattiyhdistysliittojen isoilla pomoilla ja yritysjohtajilla. Ei ne koskaan itse kärsi omien tekojensa seurauksia.
 
Ei tällaisia järkeviä ja miellekkäitä työtehtäviä kovin paljon saa luotua työttömiä varten, sillä sellainen yleensä vaatii pitkäaikaisempaa sitoutumista ja sitten puhutaan jo ihan työvoiman tarpeesta. Jos paskaduuni ottaa päähän, niin voi aivan itse etsiä näitä järkeviä ja miellekkäitä töitä. Tärkeintä on, ettei luoda kaksia työmarkkinoita, vaan paskaduuneistakin maksetaan tavanomainen korvaus työttömille. Ehkä tällaisesta pitäisi jopa maksaa suurempia sivukuluja, jotta olisi insentiiviä palkata henkilö varsinaiseksi työntekijäksi.

Järkevä ja mielekäs työtehtäväkin voi olla paskaduuni. Kyllähän monet työntekijät kokevat työnsä paskaduuniksi vaikka sille työlle olisi selkeä tarve ja se olisi tuottavaa. En siis tarkoita sitä, etteikö työtehtävä mihin työhön työllistetään voisi olla paskaduuni, kunhan se työtehtävä on sellainen missä on todellinen työvoiman tarve.

Yhteiskunnassa on paljon todellista työvoiman tarvetta joka ei kuitenkaan täyty koska budjetissa ei ole rahaa palkkaamiseen. Tästäkään syystä en pidä järkevänä sitä aika yleistä asennetta missä työttömiä väheksytään ja asenne työttömien työllistämiseen on se, että "kunhan siinä puuhastelette jotain kun ei teistä muuhun ole". Jos jonkun ihmisen työkyky on oikeasti niin heikko ettei hän kykene mihinkään järkevään työntekoon, niin nähdäkseni tällainen henkilö kuuluu kotimaisten henkilöiden osalta työkyvyttömyyseläkkeelle ja ulkomaalaisten osalta taas palautettavaksi kotimaahansa.

Kunnissa olisi työvoimalle tarvetta esimerkiksi päiväkodeissa (parinkymmenen lapsen ryhmässä voisi aivan hyvin olla läsnä 3 hoitajan sijasta 6 hoitajaa), kouluissa (koulunkäynninohjaajia voisi olla runsaasti lisää auttamassa oppilaita tehtävissä ja pitämässä kuria), liikuntapaikkojen kunnossapidossa ja valvonnassa (esim. uimahalliin tai liikuntahalliin lisää valvojia), siivouksessa (monissa toimipisteissä ei ole siivoojia vaan muut työntekijät nykyisin siivoavat oman työnsä ohella), ruuanlaitossa (koulujen ja päiväkotien keittäjät ovat nykyisin usein ylityöllistettyjä) ja kulttuuritoiminnassa (esim. erilaiset tapahtumat ja näyttelyt).

Sellaista malliakaan en pitäisi mahdottomana, että varusmiespalveluksen käynyt ja muutenkin sopiva työtön voitaisiin palkata varuskuntaan sopimussotilaaksi. Esim. palkkaa vastaan ottaisi osaa palvelukseen 1-2 päivänä viikossa ja sitoutuisi samalla valmiuteen. Näin saataisiin valmiusjoukkojen määrää kasvatettua merkittävästi.
 
Normaaleilta ihmisiltä odotetaan jotain vastiketta rahalle. Opiskelijoilla se on opiskelu, työttömillä se voisi hyvin olla fyysinen aktiivisuus. Jotta pysyy työkykyisenä, eikä pää sula. Olenhan itsekin ja varmasti muutkin täällä olleet työttöminä, enkä itse osaa nähdä tuota minään nöyryytyksenä.
Käytännössähän se varmaan järjestettäisiin niin, että meillä on äppi jonne suoritteet voi käydä kirjaamassa. Samoin kuntien liikuntapalveluja (uimahallit, kuntosalit yms.) saisi käyttää työttömänä vapaasti. Sitä ei varmasti saada läpi, että aktiivisuus vaikuttaisi koko tukisummaan, mutta ehkä joku ylin 10% tuesta tm.

Tuohon aktiivisuuteen pitäisi kyllä kannustaa muitakin. Koululaisista ja opiskelijoista on muissa ketjuissa puhuttu paljon. Työntekijöillä se voisi olla niin, että annettaisiin verohelpotusta.

Jos työttömyystuesta tulisi liikuntatuki, niin liikkumisen valvominen olisi kyllä helpommin sanottu kuin tehty. Melkeinpä se vaatisi sitä, että liikkuminen tehtäisiin ohjaajan johdolla eli koulujen liikuntatuntien tyyliin.
 
Jos työttömyystuesta tulisi liikuntatuki, niin liikkumisen valvominen olisi kyllä helpommin sanottu kuin tehty. Melkeinpä se vaatisi sitä, että liikkuminen tehtäisiin ohjaajan johdolla eli koulujen liikuntatuntien tyyliin.

No ei, kyllä ihmisiin sen verran luotetaan. Normaali kansalainen kun ei kustantaa.

Toinen vaihtoehto on se äppi, jossa on GPS. Kun sanoo olleensa salilla, se on siitä helppo tarkastaa. Ei siis vahdi kokoajan, vaan kun aktiviteetti on käynnissä.

Muutaman pinnaajan takia ei tarvitse liikuntatunteja järjestää.
 
Nykyään on monia ihmisiä, jotka eivät pysty niin tehokkaaseen työhön, että siitä voisi maksaa säällistä palkkaa. Tällöin tehtävä valinta: (A) kyseisille henkilöille maksetaan jonkinlaista tukea (riippumatta tuen nimikkeestä) ilman velvollisuutta tehdä työtä (täällä tunnutaan haluavan, että ko. henkilöt kuitenkin liikkuisivat tuen vastikkeeksi), (B) kyseisille henkilöille annetaan mahdollisuuksia parantaa taitojaan esimerkiksi tarjoamalla opiskelumahdollisuuksia (ja maksaen samalla jonkinlaista tukea), tai (C) aletaan tukea pienituottoisen työn tekemistä, jolloin henkilön nykyinen osaaminen saadaan käyttöön.

Tällä hetkellä vaihtoehto (B) on pitkälti kielletty, missä ei ole mitään järkeä. Vaihtoehto (C) on vielä käytössä naamioituna erilaisten tukien suojaosiksi, mutta nämä ollaan poistamassa. Mennään siis vielä laajemmin kohti vaihtoehtoa (A). Elämä on valintoja, hallituksenkin jäsenille.
 
No ei, kyllä ihmisiin sen verran luotetaan. Normaali kansalainen kun ei kustantaa.

Toinen vaihtoehto on se äppi, jossa on GPS. Kun sanoo olleensa salilla, se on siitä helppo tarkastaa. Ei siis vahdi kokoajan, vaan kun aktiviteetti on käynnissä.

Muutaman pinnaajan takia ei tarvitse liikuntatunteja järjestää.

Mutta siis tuo olisi käytännössä vain rohkaisua liikkumiseen eikä todellinen velvoite. Älypuhelimen vaatiminen työttömiltä ja GPS-sijainnin jakaminen olisi myös ongelma rahapuolen osalta ja yksityisyyden suojan osalta. Myös se, että vaikka pystyisi todistamaan työttömän menneen esimerkiksi uimahalliin ei ole vielä todiste liikunnasta, koska se työhönhän voi vaan saunoa siellä tai olla porealtaassa.
 
Mutta siis tuo olisi käytännössä vain rohkaisua liikkumiseen eikä todellinen velvoite. Älypuhelimen vaatiminen työttömiltä ja GPS-sijainnin jakaminen olisi myös ongelma rahapuolen osalta ja yksityisyyden suojan osalta. Myös se, että vaikka pystyisi todistamaan työttömän menneen esimerkiksi uimahalliin ei ole vielä todiste liikunnasta, koska se työhönhän voi vaan saunoa siellä tai olla porealtaassa.

Täydellisyyden vaatiminen on riittävän hyvän vihollinen.

Kannustavuuttahan tässä haetaan. Jo se että henkilö menee uimahalliin saunomaan, on monelle eteenpäin.

GPS treenin aikana ei kyllä ole yksityisyydensuojan kannalta juurikaan ongelma, varsinkin kun ohjelma ei sitä kerro eteenpäin. Ainoastaan kuittaa treenin. Suurimmalla osalla työttömistä on älypuhelin ja lopuillakin sellainen kannattaisi olla. Nehän on nykyään halpoja. On aika hankalaa hakea töitäkään nykyään, jos ei ole edes älypuhelinta (tai tietokonetta).
 
Täydellisyyden vaatiminen on riittävän hyvän vihollinen.

Kannustavuuttahan tässä haetaan. Jo se että henkilö menee uimahalliin saunomaan, on monelle eteenpäin.

GPS treenin aikana ei kyllä ole yksityisyydensuojan kannalta juurikaan ongelma, varsinkin kun ohjelma ei sitä kerro eteenpäin. Ainoastaan kuittaa treenin. Suurimmalla osalla työttömistä on älypuhelin ja lopuillakin sellainen kannattaisi olla. Nehän on nykyään halpoja. On aika hankalaa hakea töitäkään nykyään, jos ei ole edes älypuhelinta (tai tietokonetta).
Mie kun olin opiskelemassa, niin liikunta suoritukset kuitattiin niin että asensin puhelimeen ohjelman jolla nauhoitin GPSn avulla kävelyreitin jonka sitten lähetin liikunnan opettajale, tää siksi kun en pystynyt muuta liikuntaa harjoittamaan.

Sama systeemi työttömälle jos sellaisen mentäs.
 
Mie kun olin opiskelemassa, niin liikunta suoritukset kuitattiin niin että asensin puhelimeen ohjelman jolla nauhoitin GPSn avulla kävelyreitin jonka sitten lähetin liikunnan opettajale, tää siksi kun en pystynyt muuta liikuntaa harjoittamaan.

Sama systeemi työttömälle jos sellaisen mentäs.
Ja valtiolle palkattaisiin liikunnanvalvojia parisen sataa... hyötysuhde aika huono. Samalla Kela kustantaisi puhelimen ja nettiyhteyden, tai kaipa sen voisi ilmoittaa kirjeelläkin kuten nykyisetkin kelatuet halutessaan...
 
Mie kun olin opiskelemassa, niin liikunta suoritukset kuitattiin niin että asensin puhelimeen ohjelman jolla nauhoitin GPSn avulla kävelyreitin jonka sitten lähetin liikunnan opettajale, tää siksi kun en pystynyt muuta liikuntaa harjoittamaan.

Sama systeemi työttömälle jos sellaisen mentäs.

En kyllä lisäisi manuaalista kyttäystä. Automatiikkaa vaan peliin.

Toki sekin on varmaan ihmisoikeusloukkaus, jos kone vaikuttaa tukiin.
 
Samalla Kela kustantaisi puhelimen ja nettiyhteyden, tai kaipa sen voisi ilmoittaa kirjeelläkin kuten nykyisetkin kelatuet halutessaan

Niin sen oman puhelimen käyttöä ei voisi olettaa, vaikka 95% käyttää jo nyt älypuhelinta, vaan olisi mentävä sen 5% ehdoilla.
 
En kyllä lisäisi manuaalista kyttäystä. Automatiikkaa vaan peliin.

Toki sekin on varmaan ihmisoikeusloukkaus, jos kone vaikuttaa tukiin.
Koneista puheenollen. Ajelin juuri materiaalia etelään Lempäälän kohdalla ja Volvon navin mukaan menen Kehä kolmosen vieressä luoteeseen maastossa Masalan/Kauklahden tienoilla. Olisinko menettänyt tuet vai saanut lisäpisteitä?
 
En kyllä lisäisi manuaalista kyttäystä. Automatiikkaa vaan peliin.

Toki sekin on varmaan ihmisoikeusloukkaus, jos kone vaikuttaa tukiin.
Tuo manuaalinen on parempi kun ei kokoajan seurata liikkumista, päivittäinen 1h lenki jonka tiedot lähetetään ja jotka tekoäly vastaan ottaa niin parempi yksityisyyden suoja.
 
Koneista puheenollen. Ajelin juuri materiaalia etelään Lempäälän kohdalla ja Volvon navin mukaan menen Kehä kolmosen vieressä luoteeseen maastossa Masalan/Kauklahden tienoilla. Olisinko menettänyt tuet vai saanut lisäpisteitä?

Ohjelmahan mittaisi etäisyyttä ja aikaa. Ja vertaisi nopeuteen (tuskin kuljet 100km/h jalan). Kusettaminen on aina mahdollista.
 
Back
Top