Paikallisjoukkojen taistelu

Tuohan se on ollut meidän metsien peruseläinten hävittämisen syynä. Itse olen ollut koko ajan vahvasti eri mieltä ja nyt Ukraina on osoittanut perinteisten (uusilla tempuilla varustettujen) sissien olevan edelleen erittäin tehokas ja tarpeellinen joukko. Paikallisjoukkohommaan voisi hyvinkin olla pohtimisen paikka palauttaa sissitoimintaa harvemmin asutuille seuduille.

Vaikka tässä alan minäkin kolkuttelemaan sijoituksesta tippumisen ikää, voin väittää että tehokkaaseen sissitoimintaan kykenen vieläkin. Itsestään kun pitää huolta ja harrastaa siviilisisseilyä, niin pysyy kunto kovana ja henki hyvänä. Se kun syksyn metästykset hoitaa jalkapatikassa ja nautiskelee metässä yöt eikä katon alla, niin siinä on aika lähellä sissitoimintaa. Hirviporukassakin kun noin puolet on wanhoja rajasissejä ja loputkin sotilastoimintaorientoituneita, tulee automaattisesti tietynlaisia liikkuja kehiteltyä. Eikä passaa unohtaa muuta liikuntaa. Sitäpaitsi oveluudella korvaa paljon fyysistä suorituskykyä. Että elä menetä toivorikkauttas!

Tätä olen tässä itsekin harmitellut... taisteluosastot ja Hajpit täyttävät kyllä nykyisen malliset Jv-prikaatin raamit, joidenka rooli on kokonaisuutena se "pitää, torjuu"- vaikka vihua syvälle päästettäisiinkin.
Mutta kyllä sinne laidoille ja "yllättäville" vaihtoehtoisille reiteille jää tonttia.
Yksi mikä karttaharjoituksessa sopisi olisi juurikin alueellinen Er.K isolla tontilla.. ja toisaalta sitten selustaan sniikattava SissiP joka saisi yllättävää hämminkiä aikaiseksi.
Kaikkea hyökkäävää toimintaa ei pitäisi jättää operatiivisten, tai ainakaan mekanisoitujen joukkojen hommaksi.
Ei siinä, kyllähän puhdasverinen SissiP parhaasta aineksesta koulutettuna täyttäisi operatiivisen vaatimuksen, vaikkea tankilla ajelekaan.
 
Miten saamme markkinoitua maak-toimintaa niille jotka viimeisen 10-15 vuoden aikana ovat täysin missanneet kertaukset ja muun maanpuolustuksen toiminnan?
On kilo-tolkulla massaa joka ei tiedä mihin suuntaan menis, mutta olisi täysin sopuivaa paikalliseen puolustustoimimiseen.
Miten markkinoidaan?
.
Yksi pointti tuli myös mieleen.

Olisi hyvä mainostaa sijoitus mahdollisuuksia myös muualta paikallisjoukoista kuin Maakuntajoukoista.

Kaikki eivät kerkeä taikka muuten ei kiinnosta harjoitella niin paljoa esim. vuosi tasolla mitä maakkilaiset tekevät.

Kiinnostus voi olla omassa varusmiespalveluksen aikaisessa koulutuksessa ja tehtävässä joka ei välttämättä kohtaa Maakuntajoukoissa.
Tällöin myös koulutus määrän ei välttämättä tarvitse olla niin suuri koska ns. uuden opettelua on vähemmän.

Edit. Paik. Jouk. Tarkennus.
 
Erään ison kaupungin maakuntakomppanian pääkouluttaja totesi minulle taannoin, ettei maakuntakomppanioita haluta mainostaa määräänsä enempää. Syynä kuulemma se, että halutaan pitää vähän matalampaa profiilia, ettei toiminta kerää ”sotahulluja” tai muita kaistapäitä mukaan. Tiedän toisaalta myös toisen organisaation, jossa on otettu täysin poikkeava linja ja maakk toimintaa mainostettiin avoimesti niin somessa kuin virallisissa kanavoissa.

Ainakin ensimmäisenä mainitusta skenaariosta käsin maakuntakomppanioiden tulevaisuus paikallisjoukkojen taistelun harjoittelussa tulee pysymään pienenä. Potentiaalia isompaankin olisi. Sitten tullaan toiseen kysymykseen, kuka nykii komppanian kokoisia VEH-viikonloppuja kokoon ja millä resursseilla. Osassa yksiköistä mennään jo nyt tiukilla.
Väkisin tulee mieleen että pitäiskö maakkilaisten ns. rekrytointia hiukan muokata jos ratkaisu sopimattomien halukkaiden karsintaan on mainonnan pitäminen ns. matalalla profiililla.
 
Maakuntajoukkojen hyödynnettävyys poliisintoiminnassa normaali- ja poikkeusoloissa
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/719539/ON_Prosi.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Tämä on hyvä. Kiitos vinkistä +++

Puolustusvoimien organisaatiouudistus pitää sisällään alueellisten joukkojen purkamisen ja keskittymisen operatiivisiin ja paikallisiin joukkoihin.
Paikallisiin joukkoihin satsaaminen on ensisijaista nimenomaan joukon paikallisen maaston ja olojen suhteen, mikä sinällään on tehokkuutta juuri sillä alueella mihin paikallistuntemus osoitetaan.

Tuon mietinnön päätelmässä todetaan:

Yhteiskunnassa vallitsevien poikkeusolojen aikaan poliisi voi joutua asettamaan tehtäviään normaalioloja enemmän tärkeysjärjestykseen, jolloin poliisin omat resurssit saattavat vääjäämättä supistua yksittäisen tehtävän hoidossa. Erityisesti tällöin maakuntajoukkojen käyttö saattaa olla tarpeellista, sillä esimerkiksi kadonneen henkilön henkeä pelastava etsintä sitoo paljon henkilöstöä eikä kriisiytyneessä yhteiskunnassa poliisilla ole välttämättä mahdollisuutta kiinnittää resursseja kyseiselle tehtävälle siten kuin se normaaliolojen aikana olisi mahdollista. Etsintätehtävät saattavat vaatia myös etsittävän kiinniottoa, minkä lainsäädäntö puolustusvoimien poliisille antamassa virka-avussa mahdollistaa. Kiinnioton yhteydessä voimakeinojen käyttö saattaa konkretisoitua, mikä osoittaa tällaisen tehtävän soveltuvan ainoastaan poikkeusoloissa maakuntajoukoille suoritettavaksi. Lisäksi poikkeusoloissa maakuntajoukot soveltuvat virastojen ja laitosten kulunvalvonnan tehtäviin sekä erilaisiin turvaamistehtäviin – niin henkilöiden kuin omaisuuden turvaamiseen.


Mielestäni tässä hyvin huomaa kehitystä, kuinka aikaisemmin sotilaspoliisikoulutukseen tiukasti liitetty "aluevalvonta" onkin tänä päivänä jo ihan perustoimintaa paikallisilla toimijoilla armeijan/reservin piirissä. Se, että "aluevalvonnan" harjoitukset ovat vielä tänään SPOL-harjoituksia MPK:ssa, kokee varmaan lähiaikoina muutoksen ja ovatkin kohta paikallispuolustuksen kurssien selkeä osa.

Liitteen mietinnön sivulta 20 eteenpäin voi lukea ihan suoraan kuinka "aluevalvonnalliset" ja etsinnän tehtävät osuvat aivan nappiin reserviläisille, eikä enää ole ainoastaan spol-toimintaa.


.
 
Ööö..?

Kyllä niille MPK:n sotilaspoliisi-kursseille on tähänkin asti saanut osallistua ilman sotilaspoliisin koulutusta. Tarkoitus on nimenomaan ollut kouluttaa niitä taitoja muille, kuin SPOL-taustaisille. Eli se termi "Sotilaspoliisi" kurssin nimessä tarkoittaa koulutettavaa aihetta, ei sitä, että kurssille hakeutuvalla tulisi olla SPOL-koulutus. Tuolla termillä vaan on kätevä niputtaa koulutettavat aiheet. Aikaisemmin (ja vieläkin) noita samoja aiheita (ja myös aluevalvonnan perusteita) koulutettiin Kohteen suojaus- kursseilla.
 
Kyllä niille MPK:n sotilaspoliisi-kursseille on tähänkin asti saanut osallistua ilman sotilaspoliisin koulutusta.

Joo, mutta porukat ei ole sitä ymmärtäneet koska yleisesti spol-alkuisesti merkityt kurssit on ymmärretty niin, että pohjana pitää olla spol 1, 2, ...jne. Kun aluevalvonta on vasta jatkokurssina niin se on monelta jäänyt tekemättä. Kun aluevalvonnan merkkaa osaksi paikallispuolustamisen harjoitusta, niin tulijoita on yksinkertaisesti enemmän.
Spol merkintä haittaa markkinointia tässä asiassa. Olen käynyt spol-aluevalvonta kurssin ja puhun sen kokemuksen pohjalta.

.
 
Kiinnioton yhteydessä voimakeinojen käyttö saattaa konkretisoitua, mikä osoittaa tällaisen tehtävän soveltuvan ainoastaan poikkeusoloissa maakuntajoukoille suoritettavaksi.



.
Auttakaa lukihäröistä..
Ei kiinniottotehtävä voimakeinoilla poikkeusolojen aikana soveltuu vain maakuntajoukoille?
Vai maakuntajoukot suorittaa vain poikkeusoloissa?

Sori, typerä kysymys mutta tuleepa varmistettua..
 
Mä luen tuota niin, että vain poikkeusoloissa maak voisi käyttää voimakeinoja kiinnioton yhteydessä, mutta normaalioloissa maak ei saa samoja voimankäyttövaltuuksia.
Se vinoteksti on suoraa lainausta toisen kirjoituksesta, joten tän paremmin en osaa kirjoittajan mieltä selkeyttää.

.
 
Ei kiinniottotehtävä voimakeinoilla poikkeusolojen aikana soveltuu vain maakuntajoukoille?
Vai maakuntajoukot suorittaa vain poikkeusoloissa?
Maakuntajoukot koostuu porukasta, jolla ei ole poliisin de-eskalaatioon ja pienimmän haitan periaatteeseen tähtäävää koulutusta, kokemusta, organisaatiota ja välineitä. Niinpä heidän voimankäyttönsä on sitten rujoa. Tästä syystä on viisasta, että heitä ei käytetä sellaisilla tavoilla, että eteensä tulee voimankäyttötilanteita. Paitsi jos on poikkeusolot. Silloin on kokonaisuuden kannalta okei, että voimankäytössä sattuu ja tapahtuu.
 
Mietin että kannattaisiko nykyinen maakki lopettaa ja kouluttaa näitä maakkitehtäviä varten suoraan varusmiespalveluksesta vaikka paikallispataljoonaan ylimääräinen spol komppania taikka muu korvaava yksikkö.

Ja nykyiset aktiiviressut/ maakkilaiset koulutettaisiin/sijoitettaisiin koko paikallispataljoonaan. Koska vapaaehtoisten määrä ei riitä luultavasti koko pataljoonaan niin sijoitukset / koulutukset painottuisi johtohommiin (partionjohtaja ja siitä ylöspäin ). Tosipaikan tullen he sitten vetäisivät perässä vähemmän aktiivisia pvn valitsemia miehistöä.

Jotenkin tuntuu reservin haaskaukselta pitää heitä komppaniassa kun voisi saada useamman komppanian liikkeelle heidän panostuksellaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mietin että kannattaisiko nykyinen maakki lopettaa ja kouluttaa näitä maakkitehtäviä varten suoraan varusmiespalveluksesta vaikka paikallispataljoonaan ylimääräinen spol komppania taikka muu korvaava yksikkö.

Ja nykyiset aktiiviressut/ maakkilaiset koulutettaisiin/sijoitettaisiin koko paikallispataljoonaan. Koska vapaaehtoisten määrä ei riitä luultavasti koko pataljoonaan niin sijoitukset / koulutukset painottuisi johtohommiin (partionjohtaja ja siitä ylöspäin ). Tosipaikan tullen he sitten vetäisivät perässä vähemmän aktiivisia pvn valitsemia miehistöä.

Jotenkin tuntuu reservin haaskaukselta pitää heitä komppaniassa kun voisi saada useamman komppanian liikkeelle heidän panostuksellaan.
Eikö tuollainen homma olisi juuri sopivaa sille "kodinturvajoukoille" tarvitaanko tuossa niitä huippu kuntoisia miehiä/naisia? Käytettäs niitä "ylijäämä" henkilöitä jotka eivät suorita normaalia varusmiespalvelusta.

Jossakin aikaisemmasta viestissä kuvailin joukkoja joita kaavailin käytettävän tuon kaltaiseen toimintaan, olisivat varsinaisen PV:n kylkiäisenä eivätkä veisi sotilaita varsinaisilta taistelevilta joukoilta. Koulutus voisi olla se sovellettu vartiointiliikkeiden vartioille annettu koulutus sopivalla täydenyksellä, esim. kevennetty taistelu/ammunta koulutus + ensiapu.
 
Eikö tuollainen homma olisi juuri sopivaa sille "kodinturvajoukoille" tarvitaanko tuossa niitä huippu kuntoisia miehiä/naisia? Käytettäs niitä "ylijäämä" henkilöitä jotka eivät suorita normaalia varusmiespalvelusta.

Jossakin aikaisemmasta viestissä kuvailin joukkoja joita kaavailin käytettävän tuon kaltaiseen toimintaan, olisivat varsinaisen PV:n kylkiäisenä eivätkä veisi sotilaita varsinaisilta taistelevilta joukoilta. Koulutus voisi olla se sovellettu vartiointiliikkeiden vartioille annettu koulutus sopivalla täydenyksellä, esim. kevennetty taistelu/ammunta koulutus + ensiapu.
En edelleenkään lämpene ideallesi rinnakkaisesta järjestelmästä.
Siis nykyisessä konseptissa maak on keihäänkärki joka kykenee suorittamaan myös taistelutehtäviä. Tämä on loogista sillä kulunvalvonta ja muissa ns. spol tehtävissä on mahdollisuus viholliskontaktiin. Ei sitä voi korvata vartijoilla.

Edit. Ja mitä tulee vartijoihin niin luultavasti suurinosa on käynyt varusmiespalveluksen ja ovat tämän myötä pvn käytössä ja osa on siviili varattu esim kohteeseen missä työskentelevät. Eli tämän puolesta juurikaan ylimääräisiä ei ole käytössä.

Ajatukseni on että miksi kouluttaa aktiivireserviläisestä myös miehistöä yms ja saada vahvuudeksi komppania kun kouluttaisi johtajia ja saisi vaikka kolme komppaniaa aikaiseksi.
Harmaaan vaiheen toiminta on haasteellinen ympäristö ja tätä varten voisi sitten kouluttaa suoraan esim spolleja yms.
 
Viimeksi muokattu:
Siis nykyisessä konseptissa maak on keihäänkärki joka kykenee suorittamaan myös taistelutehtäviä. Tämä on loogista sillä kulunvalvonta ja muissa ns. spol tehtävissä on mahdollisuus viholliskontaktiin. Ei sitä voi korvata vartijoilla.
En tarkoittanutkaan että "kodinturvajoukkoja" käytettäisiin "kovankohteen" suojaukseen ja vartiointiin, vaan yleisenjärjestyksen ylläpitoon ryöstelyn ja mielenosoituksen hallintaan sekä liikenteenohjaukseen poliisin tukena. Yleensäkin pelastus palvelun apuna, vaikka niiden kadonneiden etsinnöissä.. Voisivat myös toimia evakointi keskuksissa yms. vartiointi ja järjestyksen ylläpidossa.

Kovat tapaukset hoitaisivat ne maakit tai poliisi.

Osaa porukasta voisi tietysti käyttää valemaalien rakentamiseen yms. harhautustoimintaan.


Edit. Ja mitä tulee vartijoihin niin luultavasti suurinosa on käynyt varusmiespalveluksen ja ovat tämän myötä pvn käytössä ja osa on siviili varattu esim kohteeseen missä työskentelevät. Eli tämän puolesta juurikaan ylimääräisiä ei ole käytössä
En myöskään tarkoittanutkaan, että vartioita noihin joukkoihin sijoitetaan vaan niille annetaan samanlainen koulutus, jolloin he voivat ottaa kiinni rosvot tai muut rikolliset ja luovuttaa poliisille. Samalla he voisivat korvata ne sotimaan lähteneet vartiat.
Erona normaaliin vartiakoulutukseen olisi se kevennetty taistelukoulutus ja lisätty/laajempi ensiapukoulutus.

Joukot sopisivat myös niille hyväkuntoisille joiden ikä ylittää reservin ikärjat.
 
Paitsi jos on poikkeusolot. Silloin on kokonaisuuden kannalta okei, että voimankäytössä sattuu ja tapahtuu.
Ok.
Asian sivusta.. epäilen että viranomaisen voimankäyttö on samaa voimankäyttöä myös poikkeusoloissa kuin normi päivänä.. se on se uhka/vastarinta/puolustettava hyve joka ohjaa toimintaa eikä valtakunnan olot.
Tai tämmöisessä käsityksessä minä olen..
 
En tarkoittanutkaan että "kodinturvajoukkoja" käytettäisiin "kovankohteen" suojaukseen ja vartiointiin, vaan yleisenjärjestyksen ylläpitoon ryöstelyn ja mielenosoituksen hallintaan sekä liikenteenohjaukseen poliisin tukena. Yleensäkin pelastus palvelun apuna, vaikka niiden kadonneiden etsinnöissä.. Voisivat myös toimia evakointi keskuksissa yms. vartiointi ja järjestyksen ylläpidossa.

Kovat tapaukset hoitaisivat ne maakit tai poliisi.

Osaa porukasta voisi tietysti käyttää valemaalien rakentamiseen yms. harhautustoimintaan.



En myöskään tarkoittanutkaan, että vartioita noihin joukkoihin sijoitetaan vaan niille annetaan samanlainen koulutus, jolloin he voivat ottaa kiinni rosvot tai muut rikolliset ja luovuttaa poliisille. Samalla he voisivat korvata ne sotimaan lähteneet vartiat.
Erona normaaliin vartiakoulutukseen olisi se kevennetty taistelukoulutus ja lisätty/laajempi ensiapukoulutus.

Joukot sopisivat myös niille hyväkuntoisille joiden ikä ylittää reservin ikärjat.
Kertomasi tehtävät kuuluvat Paikallispataljoonille sekä jossain määrin myös kriisinhallintajoukkoille.
Suurin osa tehtävistä on suunnattu yli 6kk miehistön koulutukselle sekä paremmat fysiikka vaatimukset. Esim spolle ja kriisinhallinta. Näin ollen epäilen että pienempi määrä koulutusta ei riitä.
Ja jos riittää niin näihin tehtäviin sijoitetaan sitä vanhempaa reserviä.
Reservin vahvuus on noin 900k joten siellä on mistä ottaa.

Siviilipuolten ammattien osaajien korvaaminen ei ole yksinkertaista vaan perustuu useamman vuoden ammattitaitoon. Näin ollen suoraan osaajan korvaaminen ei onnistu tuosta vaan. Näillä henkilöillä myös alkaa olemaan jo ikää ja ensimmäinen sijoitus menossa umpeen niin merkitys pv lle ei ole niin tärkeä.
Eli pidetään se vartija omissa hommissaan. Paitsi jos on merkittävä jobi pv llä.

Edit fysiikka vaatimus koulutuksen pituuden lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ok.
Asian sivusta.. epäilen että viranomaisen voimankäyttö on samaa voimankäyttöä myös poikkeusoloissa kuin normi päivänä.. se on se uhka/vastarinta/puolustettava hyve joka ohjaa toimintaa eikä valtakunnan olot.
Tai tämmöisessä käsityksessä minä olen..
Käytännössä saattaa kuitenkin olla liipasinsormi herkemmässä ja laki poliisin puolella.
 
Voihan se olla että yleinen ilmapiiri olisi sallivampi.
Mutta ehkä puhumme eri asioista. Oman käsitykseni mukaan laki teksti poliisin voimankäytöstä tuskin muuttuu jos poikkeuslakeja otetaan käyttöön.
Toki jos ruvetaan puhumaan vaikka aluevalvontalain tehtävistä voi varmaankin keinovälineet muuttua.
Mutta nyt puhuttiin kiinni-ottamisesta. Mikä lienee aika jokapäiväinen toimenpide.
Ei sitä omena varasta saa ampua kriisin aikanakaan? Tai no kai se riippuu siitä mitä muuta se omena varas tekee..
 
Mietin että kannattaisiko nykyinen maakki lopettaa ja kouluttaa näitä maakkitehtäviä varten suoraan varusmiespalveluksesta vaikka paikallispataljoonaan ylimääräinen spol komppania taikka muu korvaava yksikkö.

Ja nykyiset aktiiviressut/ maakkilaiset koulutettaisiin/sijoitettaisiin koko paikallispataljoonaan. Koska vapaaehtoisten määrä ei riitä luultavasti koko pataljoonaan niin sijoitukset / koulutukset painottuisi johtohommiin (partionjohtaja ja siitä ylöspäin ). Tosipaikan tullen he sitten vetäisivät perässä vähemmän aktiivisia pvn valitsemia miehistöä.

Jotenkin tuntuu reservin haaskaukselta pitää heitä komppaniassa kun voisi saada useamman komppanian liikkeelle heidän panostuksellaan.
Eli tuhottaisiin hyvin motivoitunut ja yhteen hitsautunut joukko levittelemällä se ympäri pataljoonaa, johtamaan alaisia joita se ei rauhan aikana edes tunne. Saattaisi motivaatio pikkaisen laskea ja Veh:iin tulevat laskea ihan sormilla.
 
Mietin että kannattaisiko nykyinen maakki lopettaa ja ........
Jotenkin tuntuu reservin haaskaukselta pitää heitä komppaniassa kun voisi saada useamman komppanian liikkeelle ......

Niin tai näin. Moni kehitysratkaisu voisi toimia. Itse arvostan mahdollisimman yhtä ja selkeää paikallispuolustamista, joka siis tarkoittaa vähän hallinnollista himmeliä.

Paikallispuolustaminen kannattaa rakentaa niin, että sillä joukolla on harjoitukset jolla valmiudella vastataan aseelliseen tilanteeseen. Joka ukko tuohon vireeseen.
Tässä tavoite kriisitilanteen valmiudessa ja erilaisissa valvonnan tehtävissä.

Toissijainen ja kevyempi tehtävä tällä resurssilla on sitten jotkin muut tukitehtävät aikana jossa ei ole kriisiajan voimankäytön oikeuksia.

.
 
Back
Top