Panssarivaunut

Ehkä ne odottaa varikkokäyntiä samanlailla kuin iso kasa jenkkien abramiseja odottaa TUSK päivityspakettia.

Eli ensin vaunut käy varikolla purettavana, kunnostettavana ja päivitettävänä B3 tasoon. Heti valmistumisen jälkeen ne siis päätyisivät jonottamaan uutta päivitystä? Noh Venäjällä kaikki on mahdollista mutta kuten sanottu, yhtään B3 tason T72:sta en ole nähnyt Arena:lla varustettuna muualla kuin messuilla. Eikä missään ole ollut tietoa että käyttöön tulevat B3:t saisivat arenan. Messukappaleissa nyt voi olla kiinni vaikka mitä härveleitä, ei siitä kannata vetää johtopäätöksiä minkälainen se malli on minkä Venäjän maavoimat on tilannut.

Sitäpaitsi linkittämäsi kuva ei taida edes olla T72B3 vaan joku yksittäinen "modernisoitu tankki" kuten esitteessä mainitaan.
modernized-tank-t-russia-nizhniy-tagil-september-visitors-explore-military-equipment-exhibition-range-rae-exhibition-russian-38841597.jpg
 
Vuosi sitten postasin lähteen ja kuvan, ennenkuin BMPT-2 tuli ulos T72B3sta, mihin heikäläiset olivat asentaneet aktiivi suojan, joten oletin että se oli tulossa B3siin melkoisen vakiona siitä lähtien.

http://immortaltoday.com/t-72b3-revamped-russian-killing-machine/

rka7EyJ.jpg


Nuo pömpelit tornin kiilojen takana on ARENA-En palikoita, joten miksi esittää messuilla sellaista T72B3 versiota tuollaisilla jos niitä ei aleta asentamaan kentällä oleviin vaunuihin?

Messuilla esitellään kaikkea kamaa jotta asiakkaat ostaisivat niitä.
Sillä mitä oman maan asevoimat sitten oikeasti käyttävät laajasti, ei ole mitään tekemistä myynninedistämisen kanssa.

Edes Venäjällä ei ole rahaa määrämättömästi, eli raha on aina hyvä syy miksi jotain kampetta ei ole paljon. Toinen hyvä (mahdollinen) syy voi olla, ettei ARENA-E olekkaan oikeasti niin hyvä kuin myyntimies antaa ymmärtää.
 
Jos nyt viitataan niihin aavikkokuvioituihin Arena-E:llä varustettuihin T72 modernisaatio-esittelyvaunuihin mitä on nähty mm Nizhny Tagilin RAE-messuilla niin käsittääkseni ovat vain messukappaleita. Yhtään oliivinvihreää, käytössä olevaa, T72B3:a en ole nähnyt aktiivisella omasuojajärjestelmällä varustettuna.
Olet täysin oikeassa. Lukekaa mm. erittäin hyvä artikkeli T-72B3:sta Panssari 4/2014:sta niin selviää moni asia.
 
Olet täysin oikeassa. Lukekaa mm. erittäin hyvä artikkeli T-72B3:sta Panssari 4/2014:sta niin selviää moni asia.

Ulkomaisilla foorumeilla on myös ollut sivukaupalla vääntöä näistä uusimmista T-72 modauksista ja siellä todettiin ettei kaikkia vaunuja ole varustettu välttämättä edes lämpökameroinnilla. Varustuksen taso riippuu ihan siitä missä/koska modaus on tehty ja miten milloinkin ollut osia/rahaa käytettävissä. Perus Venäläistä touhua, ei paljon yllätä...
 
Tästä on varmasti paljon juttua edeltävissä 159 sivussa, mutta lyhyesti:
Miten Leo 2A4:ille käy kuutosien tullessa käyttöön, paalaako Suomi vaunut ihan hillittömässä tuhovimmassa T-72 tyyliin, myydäänkö niitä jonnekin vai peräti jäävätkö naftaliinissa jonnekin josta voidaan tarvittaessa kaivaa reservimiehistöjen käyttöön?
 
Tästä on varmasti paljon juttua edeltävissä 159 sivussa, mutta lyhyesti:
Miten Leo 2A4:ille käy kuutosien tullessa käyttöön, paalaako Suomi vaunut ihan hillittömässä tuhovimmassa T-72 tyyliin, myydäänkö niitä jonnekin vai peräti jäävätkö naftaliinissa jonnekin josta voidaan tarvittaessa kaivaa reservimiehistöjen käyttöön?
Virallista ja julkista päätöstä ei ole vielä olemassa.
 
Tästä on varmasti paljon juttua edeltävissä 159 sivussa, mutta lyhyesti:
Miten Leo 2A4:ille käy kuutosien tullessa käyttöön, paalaako Suomi vaunut ihan hillittömässä tuhovimmassa T-72 tyyliin, myydäänkö niitä jonnekin vai peräti jäävätkö naftaliinissa jonnekin josta voidaan tarvittaessa kaivaa reservimiehistöjen käyttöön?

Virallista ja julkista päätöstä ei ole vielä olemassa.

Toisaalta puolustusministeriön suulla on todettu, että Leopard 2A4 palvelee elinkaarensa loppuun. Kysymys kuuluukin, milloin elinkaari päättyy?

Jos harjoitamme nekrofiliaa, voimme todeta Leopard 2A4:stä mainitun seuraavaa vuonna 2003: "Hankittu kalusto on erinomaisessa kunnossa ja niiden eliniästä arvioidaan olevan jäljellä noin 75-80 prosenttia, mikä tarkoittaa vuosissa laskettuna noin 30 vuotta."
 
Toisaalta puolustusministeriön suulla on todettu, että Leopard 2A4 palvelee elinkaarensa loppuun. Kysymys kuuluukin, milloin elinkaari päättyy?

Jos harjoitamme nekrofiliaa, voimme todeta Leopard 2A4:stä mainitun seuraavaa vuonna 2003: "Hankittu kalusto on erinomaisessa kunnossa ja niiden eliniästä arvioidaan olevan jäljellä noin 75-80 prosenttia, mikä tarkoittaa vuosissa laskettuna noin 30 vuotta."

...Niin mutta ostimme silti tilalle uudemmat?!?

Tuo elinkaari 30v tarkoittaa sitä, että ko vehkeet palvelevat 30v JOS niille tehdään MLU...useammastakin suusta vuonna 2003 todettiin kauppa hämmästeltäessä, että vaikka ostetut vaunut ovat jopa vanhempia kun T-72:t jotka vaunut korvasivat, niin ostimme ennen kaikkea vaunun jolla on modernisointi potentiaalia ja saatavilla Valmiita päivityspaketteja. No nyt A6:t hankittiin ihan julkisuudessakin ollen tiedon mukaan siksi, että se oli edullisempi vaihtoehto kun tehdä meidän olemassa olevaan lauttaan MLU.

Joten edelleenkin kirjoittamani lause että ei ole vielä julkista päätöstä niiden kohtalosta pätee. Kyse on tasan siitä milloin A4:n elinkaari todetaan päättyneeksi taisteluvaununa...esimerkiksi A4:n WBG- lämpökameraan ei enää saa osia valmistajalta kun tuki loppui jo viime vuonna...tai jos A6 kaupan myötä ostetaan vaikka sirpalelaukaus ei sitä voi ilman ammunnanhallinnan päivittämistä ampua A4:lla...voidaankin siis spekuloida että loppuuko A4:n elinkaari Taistelupanssarivaunuina vuonna 2020 kun kaikki A6:t ovat Suomessa - se mikä kohtalo A4:lla on muina kun taistelupanssarivaunuina onkin jo täysin toinen asia. Kannatta toki muistaa sekin tätäkin miettiessä, että osa meidän Leopard 2A4:sta on aloittanut uransa jo 1979 Leopard2A0:na ja siitä muutamaan kertaan jo modernisoitu ennen kun on päättynyt A4 tasolle!
 
Viimeksi muokattu:
Uskoo ken tahtoo, mutta olen keskustellut erään henkilön kanssa ja hänen tietoonsa ei ainakaan ole kantautunut, että 2A4:ia romutettaisiin suurissa määrin, vaikka jokunen varaosiksi voi ja tod. näk. tuleekin menemään.
 
...ja tuollaisten varpaisillaan kirjoitettujen, vahvennetuilla riviväleillä varustettujen kirjailujen jälkeen Ripulinperän rynnäkköreserviläiset riemuitsee ABC:llä että nyt niitä A4-tulitukivaunuja vihdoin ripotellaan meille joukkuetasalle!
 
No mikä olisi sitten vaihtoehto? :)
Ei-julkisen tiedon julkaiseminen ei edistä urakehitystä. Useamman vuoden aikana kertyneen tiedon välittämiseen muille menisi noin äkkiseltään arvioituna useampi vuosi. Joten varovaiset kirjoitukset ja tietyt sanamuodot ovat melko lailla ainut vaihtoehto niin pitkään, kun mitään julkista tietoa ei ole.

Ripulinperän rynnäkköreserviläisten tuskin kannattaa riemuita, sillä A) taistelupanssarivaunujen ripottelu joukkuetasalle on typerää, eikä siihen touhuun lähde kukaan, joka tietää jotain panssarivaunuista sekä B) Suomessa on joukkoja, jotka saavat taistelupanssarivaunuista huomattavasti enemmän irti.
Ei pahalla. ;)
 
...Niin mutta ostimme silti tilalle uudemmat?!?

Joten edelleenkin kirjoittamani lause että ei ole vielä julkista päätöstä niiden kohtalosta pätee. Kyse on tasan siitä milloin A4:n elinkaari todetaan päättyneeksi taisteluvaununa...esimerkiksi A4:n WBG- lämpökameraan ei enää saa osia valmistajalta kun tuki loppui jo viime vuonna...tai jos A6 kaupan myötä ostetaan vaikka sirpalelaukaus ei sitä voi ilman ammunnanhallinnan päivittämistä ampua A4:lla...voidaankin siis spekuloida että loppuuko A4:n elinkaari Taistelupanssarivaunuina vuonna 2020 kun kaikki A6:t ovat Suomessa - se mikä kohtalo A4:lla on muina kun taistelupanssarivaunuina onkin jo täysin toinen asia. Kannatta toki muistaa sekin tätäkin miettiessä, että osa meidän Leopard 2A4:sta on aloittanut uransa jo 1979 Leopard2A0:na ja siitä muutamaan kertaan jo modernisoitu ennen kun on päättynyt A4 tasolle!

Lämpökameran korvaaminen uudella on onneksi tänä päivänä aivan naurettavan halpaa, etenkin kun homma on hoidettavissa täysin bolt off, bolt on tyyliin. Mahdollisen sirpalelaukauksen puuttuminen ei ole myöskään estänyt tst-vaununa toimimista tähänkään asti.
Noin yleisesti A4 malli on täysin kilpailukykyinen Venäläisiä T-72 modauksia ja T90:kin vastaan, joten tst-teknisesti se on edelleen ihan ajan tasalla vastustajan suhteen. Jatkokäyttöön vaikuttanee eniten vaunujen tekninen kunto (lämpäkemeroiden uusiminen ja muu huollon tarve = ostetut korjaamo palvelut/varaosa hinnat = ei puhuta mistään kovin mullistavista summista kun täyttä arsenaalia ei kuitenkaan enää luukuteta täydellä volyymillä), tuon hintalapun maksuhalukkuuteen taas vaikuttaa varmasti melko oleellisesti tilanne rajan takana ;)

Pioneerien jyrävaunuina niitä olisi ollut pakko käyttää joka tapauksessa, kun uusista ei riitä määrät sinne asti.
 
Lämpökameran korvaaminen uudella on onneksi tänä päivänä aivan naurettavan halpaa, etenkin kun homma on hoidettavissa täysin bolt off, bolt on tyyliin. Mahdollisen sirpalelaukauksen puuttuminen ei ole myöskään estänyt tst-vaununa toimimista tähänkään asti.
Noin yleisesti A4 malli on täysin kilpailukykyinen Venäläisiä T-72 modauksia ja T90:kin vastaan, joten tst-teknisesti se on edelleen ihan ajan tasalla vastustajan suhteen. Jatkokäyttöön vaikuttanee eniten vaunujen tekninen kunto (lämpäkemeroiden uusiminen ja muu huollon tarve = ostetut korjaamo palvelut/varaosa hinnat = ei puhuta mistään kovin mullistavista summista kun täyttä arsenaalia ei kuitenkaan enää luukuteta täydellä volyymillä), tuon hintalapun maksuhalukkuuteen taas vaikuttaa varmasti melko oleellisesti tilanne rajan takana ;)

Pioneerien jyrävaunuina niitä olisi ollut pakko käyttää joka tapauksessa, kun uusista ei riitä määrät sinne asti.

Juuri näin. Pointtini oli nimenomaan että vain jonkinlaisen modilfioinin jälkeen Leopard 2A4:a kannattaa vuoden 2020 jälkeen roikottaa mukana....ja tuo modilfiointi maksaa rahaa...jopa niin paljon että kannatti hankki uudemmat tilalle eikä modilfoioda vanhoja... eikä tähän ei ole varattu nykyisellään rahaa koska ko rahoitus meni A6:iin...
 
Vaikka leopard 2 vaunujen "helppoa" päivitettävyyttä usein hehkutetaan, ei se suinkaan ole niin yksinkertaista ja halpaa kuin markkinamiehet mielellään antavat ymmärtää. Toki halvempaa ja helpompaa kuin esimerkiksi kotimaisen T72 päivityspaketin luominen tyhjästä, mutta maksaa kuitenkin sen verran paljon, että nykyisen SURPLUS-markkinatilanteen aikana on leopardin päivitysrumbaa edullisempi ratkaisu ostaa A6 vaunuja, kun niitä nyt kerranin on uloskantohintaan saatavilla.

Leopard 2A4 vaunut ovat uuden alikaliiperilaukauksen ja samalla päivitetyn laskimen ansiosta edelleen operatiivisesti täysin ajanmukainen ja soiva peli - siihen käyttötarkoitukseen ja sitä vastustajaa vastaan, joita varten ne on Suomeen hankittu.

Jää nähtäväksi, kuinka kauan läntisillä SURPLUS markkinoilla on tavaraa tarjolla kun Putinin aktivoiduttua on moni asevoimiaan alasajava länsimaa herännyt kasakan nauruun. Joka tapauksessa kaikki tarpeelliset hankinnat kannattaa tehdä mahdollisimman pian ennen kuin myyjät tulevat toisiin ajatuksiin.
 
Leopard 2A4 vaunut ovat uuden alikaliiperilaukauksen ja samalla päivitetyn laskimen ansiosta edelleen operatiivisesti täysin ajanmukainen ja soiva peli - siihen käyttötarkoitukseen ja sitä vastustajaa vastaan, joita varten ne on Suomeen hankittu.

Olaanpas tarkkoina: laskinta ei itsessään ole yhtään päivitetty. Laskimeen on vain lisätty uusi "ballistiikkakortti" DM53:lle, joka mahdollistaa oikeat korjaukset myös uudelle nuolelle.
 
Olaanpas tarkkoina: laskinta ei itsessään ole yhtään päivitetty. Laskimeen on vain lisätty uusi "ballistiikkakortti" DM53:lle, joka mahdollistaa oikeat korjaukset myös uudelle nuolelle.

Niin. Samalla tapahtui laskimen siirtyminen analogisesta digitaaliseen tekniikkaan, mikä ainakin mun mielestä riittää jo täyttämään jonkin asteisen päivityksen tunnusmerkit. Tämä on tietysti vain pelkkää saivartelua nyansseista.

Joka tapauksessa tämän muutoksen myötä DM53KE ja myös DM63KE sopivat putkeen, mikä on erittäin positiivinen asia. Saksalaiset ovat aina osanneet tehdä panssarivaunuja sekä panssaria läpäiseviä aseita.
 
Niin. Samalla tapahtui laskimen siirtyminen analogisesta digitaaliseen tekniikkaan, mikä ainakin mun mielestä riittää jo täyttämään jonkin asteisen päivityksen tunnusmerkit. Tämä on tietysti vain pelkkää saivartelua nyansseista.
Hep ei muuten tapahtunut! Kyllä siinä on ihan se sama laskin on, sisälle vain lisättiin uusi analoginen piirikortti...En nyt uskalla tässä alkaa avaaman asiaa enemmän...

Joka tapauksessa tämän muutoksen myötä DM53KE ja myös DM63KE sopivat putkeen, mikä on erittäin positiivinen asia. Saksalaiset ovat aina osanneet tehdä panssarivaunuja sekä panssaria läpäiseviä aseita.
Kyllä. Vielä kun saadaan kunnon sirpale niin avot....
 
Miksi vaunuissa muuten on niin isot ampumatarvikevarastot kuin on? Tarkoitan nyt sekä tst- että rynnäkköpanssarivaunuja. Tuossa edellisellä sivulla on video CV-koulutuksesta (tiedä sitten, onko se autenttinen vai disinformaatiota...), ja siinä videossa jopa rynnäkköpanssarivaunuja ammuttiin konetykillä hyvin säästäväisesti, vain muutama laukaus vaunua kohden.

Jos taktiikka on tällainen, miten on mahdollista, että vaunuihin ängetään hirveä määrä ampumatarvikkeita? Sisarfoorumin mukaan CV9030 ottaa 400 kranaattia. (En kaipaa tälle vahvistusta tai korjausta, jos tieto on tarve tietää -osiossa. Ainakaan PV:n kalustoesittelyssä sitä ei mainittu.) M2 Bradley taas ottaa (Wikipedian mukaan) 900 kranaattia. Jopa Leopard vetää 42 laukausta.

Kysymys kuuluu, miksi noin paljon, jos pääaseella kerran ammutaan "tähdättyjä kertalaukauksia", ja jalkaväkeä hätistellään ensisijaisesti konekiväärillä? Panssarisodankäynnistä mitään ymmärtämättömänä 73 Eastingin uusintakin onnistuisi pienemmällä määrällä ampumatarvikkeita!
 
Voiko olla niin että Suomeen haluttiin A6 kaupan myötä enemmän panssarivaunuja? Kauppaa perusteltiin sillä että korvataan A4 vaunut. Näin vakuuteltiin keskustalle ja vasemmistolle ettei kasvateta armeijasta liian vahvaa. Joku sanoi ettei mikään maa ole koskaan romuttanut Leopardeja. Ei edes ykkösiä. En tiedä..
 
Back
Top