Pikku-uutisia Suomesta

No tuohan kuullostaa viisaalle toiminnalle. Samaa tehtiin 80-luvulla RVL.ssä siten, että komppanian kaksi isointa alokasta määrättiin lääkintämieheksi, ilman mitään testejä. Haavoittuneen evakuoinnissa tarvitaan voimaa.
Itse jouduin aikoinaan KVKK:n käyttäjäksi. Toisaalta jurppi kantaa sitä marsseilla yms, toisaalta oli mukava olla tuliasemassa ja katsella kun muut syöksyilee 5m ja itse sai sit lompsia perästä :) :)
Minusta Spol puolelle pitäisi olla edelleen vaatimukset. +185cm, roteva ja saa pyöreän palikan menemään neliöreiästä.
 
Minusta Spol puolelle pitäisi olla edelleen vaatimukset. +185cm, roteva ja saa pyöreän palikan menemään neliöreiästä.

Vanha kunnon poliisikouluvitsi: jos saa jokaisen palikan menemään omasta reiästään laatikkoon, pääsee etsiväksi, ja jos jokaisen palikan väärästä reiästä sisälle pääsee järjestyspoliisiksi.
 
Turun Sanomat
Sotilaiden lähtö Heikkilästä yllätti Senaatti-kiinteistöt
Lähes kaikista varuskunnan rakennuksista luovutaan nopeasti. Merivoimien esikunta siirtyy luolaan.Puolustusvoimat hakee koko maassa 114 miljoonan euron vuokrasäästöjä.

*Ammuuuu! -fläp fläp fläp-

"No katos perhanaa."
 
Suomen uusittava ka ikki verosopimukset
VerotusKansantalous

2016024544487.jpg

Vientivetoinen Suomi menettää verotuloja. Tavoitteena on poistaa kaksinkertainen verotus.


Mikä on BEPS?
Idea. OECD julkaisi vuonna 2013 veropohjien rapautumista ja voitonsiirron estämistä koskevan ”Addressing Base Erosion and Profit Shifting” -selvityksen. Yhteistyössä G20-maiden kanssa toteutettavan hankkeen tavoite on turvata valtioiden verotulot.

Muutos. BEPS-hanke muuttaa kansainvälisen verotuksen pelisääntöjä seuraavien vuosien aikana radikaalisti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että verotus tapahtuisi tulevaisuudessa siinä maassa, missä tuloa tuottava arvo on tosiasiassa syntynyt.

Laajuus. OECD julkaisi syksyllä 2015 BEPS-projektin lopulliset raportit 15:stä toimenpiteestä, joilla yritetään estää valtioiden verojärjestelmien eroista aiheutuvan veropohjien rapautuminen. Lopullisissa raporteissa on yhteensä noin 1 600 sivua.

Seuraus. Kun OECD:n siirtohinnoitteluohjeita muutetaan, synnyttää muutostyö yrityksissä epävarmuutta. Muutettuja siirtohinnoitteluohjeita saatetaan soveltaa jopa taannehtivasti, ja eri maat voivat tulkita niitä parhaaksi katsomallaan tavalla.

Yhteistyö. Tavoitteena on verosopimuksia muuttava monenkeskinen sopimus. Jotta kaikkien mukana olevien maiden verosopimukset saadaan samalla kertaa mukautettua BEPS-vaatimuksiin, maat neuvottelevat monenkeskisestä sopimuksesta.

Sopimus. Monenkeskisen sopimuksen perimmäinen tarkoitus on saattaa kolme BEPS-muutosta voimaan: estää verosopimusten väärinkäyttöä, määritellä kiinteän toimipaikan syntyminen uudelleen ja vähentää kaksinkertaista verotusta.

Lähde: Deloitte

Suomella on yli 70 verosopimusta, mutta ne on pakko muokata uusiksi kansainvälistä verotusta mullistavan BEPS-hankkeen takia.

Massiivinen verosopimusurakka johtuu siitä, että OECD torjuu verojärjestelmien eroista johtuvia verottomuustilanteita sekä sellaisia yritysten voitonsiirtoja, jotka murentavat veropohjaa. Maailmalla on tuhansia verosopimuksia, joten BEPS-projektin vaikeus on helppo hahmottaa.

Keskustelu yritysverotuksesta käy kuumana, koska esimerkiksi sähköverkkoyhtiö Caruna maksaa Suomeen olemattomasti veroja. Ylekertoi viime viikonloppuna Carunan laillisista verojärjestelyistä, mutta BEPS-hanke pyrkii juuri verovuotojen tukkimiseen.

Edessä on valtavasti työtä, jotta lainsäädännöt, verosopimukset ja verotuskäytännöt puristuisivat BEPS-toimintaohjelman mukaisiksi. BEPS pakottaa kirjoittamaan kansainvälisen verotuksen säännöt hyvin mittavasti uusiksi.

Deloitten veroasiantuntija Lari Hintsanen kertoo, että yli 90 maata neuvottelee jo vuonna 2016 kaikkien verosopimusten samanaikaisesta muutoksesta.

”BEPS-hankkeen takia jokaisen maan lainsäädäntö ja verotuskäytäntö muuttuvat”, hän summaa.

Osa uudistuksesta hoituu muokkaamalla jo olemassa olevia verosopimuksia. Jotta kaikkien maiden verosopimukset saadaan samalla taivutettua BEPS-vaatimuksiin, maat neuvottelevat monenkeskisestä sopimuksesta.




Monenkeskisen sopimuksen ideana on koota yhteen kaikki sovitut verosopimusmuutokset, jotta prosessi nopeutuisi. Kaikkien hankkeeseen sitoutuneiden maiden erillisten neuvotteluiden asemesta muutostyö tehdään linjassa muiden maiden kanssa.

Ilman monenkeskistä sopimusta jokainen maa joutuisi neuvottelemaan verosopimuksensa uudestaan yksitellen.

Kahdenväliset sopimusneuvottelut kestävät usein vuosia.

”Maailmassa on tällä hetkellä yli 3 000 verosopimusta ja uudistusten nopea voimaantulo vesittyisi ilman monenkeskistä sopimusta”, Hintsanen sanoo.

Maailmassaon tällä hetkellä yli 3 000 verosopimusta ja uudistusten nopea voimaantulo vesittyisi ilman monenkeskistä sopimusta”

Lari Hintsanen
Veroasiantuntija, Deloitte

2016024544489.jpg

Verosopimusten tarkoituksena on poistaa kansainvälinen kaksinkertainen verotus. Nykytilanteessa kansainväliset verosopimukset, lainsäädännöt ja käytännöt mahdollistavat suuryritysten verosuunnittelun, jossa verot maksetaan eri maahan kuin missä yritysten toimintaa harjoitetaan ja missä tulot luodaan.

Näin voi syntyä tilanne, jossa veroa maksetaan Carunan tavoin vähän tai ei lainkaan.

Verosopimuksia koskevat muutokset liittyvätkin sopimusten väärinkäytön estämiseen, kiinteän toimipaikan muodostumiseen sekä keskinäisen sopimusmenettelyn tehostamiseen.

Käytännössä BEPS-hanke jakaa verotusvallan radikaalisti uusiksi. On kuitenkin epätodennäköistä, että eri maiden verosäännöksistä syntyisi yhtenäinen kokonaisuus, joten kansainväliset veroriidat yleistyvät.

”Silti jo nyt voidaan sanoa, että voittajia ovat kehittyvät valtiot, joilla on paljon valmistustoimintaa. Voittajina ovat myös valtiot, joilla on suuret kotimarkkinat”, Hintsanen arvioi.

Vientiteollisuudesta elävät kehittyneet maat menettävät veroreformissa. Suomen tapaiset maat, joissa on paljon aineetonta tuotantoa eli suunnittelutyötä, saavat aiempaa vähemmän verotuloja.

Toisaalta muualla suunniteltuja tuotteita valmistavat ja myyvät maat voittavat verotuloja. Esimerkiksi Kiina hyötyy.

”Uudet säännöt vaativat yrityksiä muuttamaan liiketoimintamalleja. Se vaatii paljon lisätyötä, joka liittyy toiminnanohjausjärjestelmien, taloushallinnon järjestelmien ja transaktioiden dokumentoinnin uusimiseen”, Hintsanen luettelee.

Verosopimusmuutoksissa kiinteän toimipaikan määritelmä vaikuttaa merkittävimmin yritysten toimintaan.

Yritysten on tehtävä muutoksia valmistus- ja myyntiketjuihin, jotta ne välttyvät ylimääräiseltä ja kaksinkertaiselta verotukselta sekä tähän liittyviltä raportoinneilta.

Esimerkiksi tytäryhtiöiden myyntimalleja käydään verotussyistä parhaillaan läpi useissa suomalaiskonserneissa.

PwC:n veroasiantuntija Merja Raunio puhuu uusien ohjeistusten synnyttämistä tulkintariskeistä. Vaikuttaa nimittäin siltä, että BEPS-projektin takia kaikkien maiden verohallinnot toivovat verotulojensa kasvavan.

”Jos Suomen veroviranomaiset ovat sitä mieltä, että uudistetut OECD:n siirtohinnoitteluohjeet antavat heille paremmat mahdollisuudet puuttua yritysten siirtohinnoitteluun ja lisätä verotettavaa tuloa Suomessa, niin missä maassa hyväksytään, että muuttuvien säännösten takia verotettavaa tuloa kertyykin entistä vähemmän?” kysyy Raunio.

Deloitten Hintsanen huomauttaa, että verosopimusten väärinkäytön estäminen vaikuttaa kansainvälisten konsernien holding-yhtiöiden käyttöön. Holding-yhtiöillä on tähän asti saavutettu esimerkiksi lähdeverotukseen liittyviä hyötyjä, mutta niitä aletaan suitsia.

”Kiinteän toimipaikan käsite toisaalta määrittelee sen, milloin esimerkiksi suomalainen emoyhtiö on verovelvollinen vaikkapa Kiinassa. Muutoksilla pyritään siihen, että verotusvaltaa siirtyy sinne, missä yhtiön arvonlisää syntyy.”

Muutos on huomattava, sillä suomalaisen yhtiön pitäisi jatkossa maksaa aiempaa useammin ulkomailla veroja, jos sillä on ulkomailla varastoja.

Sama asetelma syntyy, jos yhtiön puolesta tehdään ulkomailla myynninedistämistyötä.

”Tällä hetkellä nämä eivät välttämättä synnytä verovelvollisuutta ulkomaille”, Hintsanen taustoittaa.
 
Majuria syytettiin varusmiehen uhkailusta rynnäkkökiväärillä - korkein oikeus kumosi tuomion
Torstai 4.2.2016 klo 14.59 (päivitetty klo 19.48)

Helsingin hovioikeus katsoi majurin syyllistyneen laittomaan uhkaukseen, mutta korkein oikeus kumosi tuomion ja hylkäsi syytteen.

Vuonna 2012 majuri oli puolustusvoimien sotilaallisessa harjoituksessa Kemijärvellä uhannut esikunnan kulunvalvontapisteellä vartiomiehenä toiminutta varusmiestä. Majuri oli ollut menossa harjoituksen esikuntaan käskynantoon, kun kulunvalvontapaikalla vartiossa ollut varusmies oli kysynyt häneltä henkilökorttia. Majuri oli sanonut varusmiehelle joukkojen tunnistamiseksi annetun tunnussanan, jota varusmies ei kuitenkaan ollut tiennyt.

Majuri oli omien sanojensa mukaan näyttänyt henkilökorttiaan, kolauttanut kädellä kaulassaan ollut rynnäkkökivääriä ja todennut, että "taistelukentällä voi tulla omien ampumaksi, jos ei tiedä tunnussanaa". Majurin mukaan koulutus oli pyritty toteuttamaan mahdollisimman pitkälle sodanajan olosuhteita jäljitellen ja hän oli toiminut tilanteessa annettujen ohjeiden ja määräysten mukaan tarkoituksenaan koulutuksen tavoitteiden toteuttaminen.

Varusmies oli kuitenkin kertonut säikähtäneensä tilannetta tosissaan ja majurin kysyneen häneltä "pitäisikö sut ampua tähän paikkaan". Varusmiestoveri oli kertonut oikeudessa, että asianomistajan kädet olivat tärisseet usean tunnin ajan tapahtuman jälkeen.

Helsingin hovioikeus katsoi, ettei majurin menettely ollut tarpeellinen harjoituksen koulutuksellisten tavoitteiden toteuttamiseksi, vaan hän olisi voinut puuttua varusmiehen toimintaan muulla tavoin. Hovioikeuden mukaan majuri syyllistyi laittomaan uhkaukseen ja hänet tuomittiin maksamaan 30 päiväsakkoa eli 1 170 euroa.

Majuri valitti hovioikeuden ratkaisusta korkeimpaan oikeuteen, joka kumosi tuomion ja vapautti majurin syytteestä. Korkeimman oikeuden mukaan laittoman uhkauksen tunnusmerkistö ei tilanteessa täyttynyt.

Korkeimman oikeuden tuomiosta uutisoi ensimmäisenä Turun Sanomat.

Juttua muokattu 15.06 ja 19.48: Täsmennetty jutun otsikkoa ja korjattu ensimmäisenä uutisoinut lähde.

ANNA EGUTKINA
[email protected]

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016020421068237_uu.shtml
 
Poikkeuksellinen vierailu: yhdysvaltalaisia F-15-hävittäjiä tulossa harjoittelemaan Suomeen

Oregonin osavaltion kansalliskaartin F-15C-hävittäjät harjoittelevat toukokuussa yhdessä Karjalan lennoston kanssa Rissalassa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun amerikkalaishävittäjät harjoittelevat suomalaisesta tukikohdasta käsin.

http://yle.fi/uutiset/poikkeukselli...tajia_tulossa_harjoittelemaan_suomeen/8657141
 
Poikkeuksellinen vierailu: yhdysvaltalaisia F-15-hävittäjiä tulossa harjoittelemaan Suomeen

Oregonin osavaltion kansalliskaartin F-15C-hävittäjät harjoittelevat toukokuussa yhdessä Karjalan lennoston kanssa Rissalassa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun amerikkalaishävittäjät harjoittelevat suomalaisesta tukikohdasta käsin.

http://yle.fi/uutiset/poikkeukselli...tajia_tulossa_harjoittelemaan_suomeen/8657141

Ns. Ei niin hiljainen signaali.
 
Poikkeuksellinen vierailu: yhdysvaltalaisia F-15-hävittäjiä tulossa harjoittelemaan Suomeen

Oregonin osavaltion kansalliskaartin F-15C-hävittäjät harjoittelevat toukokuussa yhdessä Karjalan lennoston kanssa Rissalassa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun amerikkalaishävittäjät harjoittelevat suomalaisesta tukikohdasta käsin.

http://yle.fi/uutiset/poikkeukselli...tajia_tulossa_harjoittelemaan_suomeen/8657141

Kaiken tämän pimeänsurkean ankeuden keskellä loistaa nyt lupaavan toivonhäivähdyksen kirkas valonsäde..:solthum::solthum::solthum:
 
Poikkeuksellinen vierailu: yhdysvaltalaisia F-15-hävittäjiä tulossa harjoittelemaan Suomeen

Oregonin osavaltion kansalliskaartin F-15C-hävittäjät harjoittelevat toukokuussa yhdessä Karjalan lennoston kanssa Rissalassa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun amerikkalaishävittäjät harjoittelevat suomalaisesta tukikohdasta käsin.

http://yle.fi/uutiset/poikkeukselli...tajia_tulossa_harjoittelemaan_suomeen/8657141
Hah hah...tästä voisi kysyä Tuomiojalta ja Haloselta "Hyvissä ja huonoissa uutisissa"...: "Onko tämä mielestänne hyvä vai huono uutinen?".:D
 
Kotimaa 11.2.2016 klo 9:40 | päivitetty 11.2.2016 klo 9:47
"Someupseeri" tylyttää Suomen Venäjä-keskustelua: Hyssytellään ja vaietaan
Suomessa ei vieläkään osata käydä avointa keskustelua turvallisuuspolitiikasta, sanoo majuri James Mashiri. Hyssyttely alkaa heti kun puheenaiheeksi tulee Venäjä, vaikka juuri nyt Venäjä kasvattaa iskukykyään pohjoisessa nopeammin kuin on osattu arvioida.
ATV%2011.2.2016%20James%20Mashiri

09:39
Some-sotilas, majuri James Mashiri kritisoi suomalaista keskusteluilmapiiriä, se on hyssyttelyä tai vaikenee kokonaan. Mashiri itse on räväkkäsanainen bloggaaja ja kirjoittaa runsaasti esimerkiksi Venäjän tapahtumista. Video: Yle

"Totuus on kuitenkin se, että (sotilaallinen) valmius maksaa. Kustannusneutraalia ratkaisua ei ole, vaan kyse on valintojen ja vajeiden siirtämisestä tulevaisuuteen. Naapurimme aikomuksen ennustettavuuden ja ennakoitavuuden heikentyessä herääkin kysymys, onko siihen varaa?" (Mashiri, 1.2.2016, ote James Mashirin blogista.)

Puolustusvoimien majuri James Mashiri ei epäröi kysellä sitä, mitä Suomessa on totuttu ajattelemaan, tai sanottu ääneen kun mikrofonit eivät ole päällä. Ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa käsittelevää blogia pitävä Mashiri onkin ansainnut äänekkyytensä vuoksi epäviralliset someupseerin natsat.

Kylmästä sodasta on jo vuosikymmeniä, mutta vaaran vuosien perintö elää vahvana kansan mielissä. Mashirin mielestä suomalaiset eivät vieläkään kykene käymään avointa keskustelua turvallisuuspolitiikasta.

– Keskustelu on aika hyssyttelyä. Se on varattu tietylle piirille, tiettyyn aikaan. Niinä aikoina kun valmistellaan selontekoa ulko- ja turvallisuuspolitiikasta, keskustelu hiljenee, jopa vaikenee tyystin, Mashiri sanoo.

Myös läpinäkyvyyden puute ärsyttää, etenkin mainittujen selontekojen laadinnassa.

– Esimerkiksi Ruotsissa asianomaiset viranomaiset tuottavat julkiset raportit tausta-aineistoksi, jolloin selonteon johtopäätöksillä on hyvä jäljitettävyys. Meillä tällaista ei aina ole.

"Venäjän iskukyvyn kasvu ennustettua nopeampaa"
Mashiri ei halua maalailla turhia piruja seinälle. Tosiasiat voitaisiin kuitenkin myöntää ja niistä pitäisi puhua avoimesti. Näitä ovat hänen mukaansa esimerkiksi Venäjän sotilaallisen iskukyvyn nopea kasvu aivan rajan tuntumassa.

– Se on kasvanut merkittävästi, enemmän kuin ennustettu. Ja se voi vaihdella hyvinkin nopeasti, kuten näimme Krimin tapauksessa.

Mashirin mukaan Venäjä harjoittaakin joukkojaan juuri laajoja ja nopeita operaatioita varten.

– Esimerkiksi kolme viikkoa sitten Venäjä harjoitteli maahanlaskujoukoillaan 30 000 miehen keskittämistä ilmateitse lyhyen etäisyyden ylitse. Tämä oli ihan lähistöllä.

Itärajalla Venäjä kasvattaa voimiaan etenkin pohjoisessa, jonne Venäjä on perustanut alueellisen johtoportaan maa-, meri- ja ilmavoimien yhteisiä operaatioita johtamaan.

– Tässä on kyseessä resurssien turvaaminen ja (Venäjän) pääsy arktikselle, jos näistä tulee kiistaa. Suomi on sille tärkeä alue esimerkiksi suojapuskurivyöhykkeenä.

"3–5 vuoden päästä uhka voi olla merkittävä"
Mashiri itse ei pidä Venäjää uhkana. Vielä.

– 3–5 vuoden päästä uhka voi olla merkittävä, varsinkin kun harjoitukset lähestyy välittömästi rajan tuntumassa, pohjoisen alueella.

Millaisessa tilanteessa Suomesta voisi tulla Venäjän ja länsimaiden välisen sodankäynnin osapuoli?

– Se voisi olla Itämeren alueella oleva konflikti. Venäjä näkee Nato-maiden harjoitukset naapurimaissaan uhkina, joihin se vastaa. Esimerkiksi Turkin tapauksessa ilmatilaloukkaukset ovat johtaneet vakavaan kriisiin.

Mikä olisi Suomen turvallisuuden kannalta järkevin tapa turvata puolustuskyky. Nato, pohjoismainen yhteistyö vai liittoutumattomuus?

– Kaikki vaihtoehdot ovat selvittämisen arvoisia. Olennainen kysymys on, mikä on Suomen puolustusvoimien kyky 5–15 vuoden päästä. Kun vastaus tähän selviää, aukeaa vastaus muihin kysymyksiin. Nato-selvitys itsessään ei tee autuaaksi.

http://yle.fi/uutiset/someupseeri_t...a_hyssytellaan_ja_vaietaan/8664859?origin=rss
 
Niin, miksi meidän pitäisi hyssytellä Venäjän uhasta kun Venäjä itse selväsanaisesti sanoo että NATO on uhka heille.
 
Ministeriö kartoitti: Tässä ovat Suomen suurimmat riskit - Aurinkomyrsky, "laajamittainen maahantulo"...
Talouselämä 11.2. 11:36päivitetty 11.2. 11:38

riskiarvio on valmistunut, kertoi sisäministeriö tiedotteessaan torstaina.

Riskiarvion tavoitteena oli kyetä hahmottamaan Suomeen kohdistuvia äkillisiä tapahtumia, jotka edellyttävät viranomaisilta normaalista poikkeavaa toimintaa tai aiheuttavat tarpeen pyytää kansainvälistä pelastustoimen apua.

Suomen riskiarvio kattaa 21 tapahtumaskenaariota, jotka ovat Suomessa mahdollisia. Skenaariot on jaettu kahteen luokkaan: laajasti yhteiskuntaan vaikuttaviin tapahtumiin ja vakaviin alueellisiin tapahtumiin. Ensimmäisenä mainitut ovat mahdollisilta vaikutuksiltaan niin laajoja, että niihin on varauduttava joka tapauksessa riippumatta niiden todennäköisyydestä.

Laajasti yhteiskuntaan vaikuttavia tapahtumaskenaarioita on kuusi. Näiden tapahtuessa vaikutukset ovat niin laajoja, että yhteiskunnan elintärkeille toiminnoille tai kriittiselle infrastruktuurille mahdollisesti aiheutuvat häiriöt vaikuttavat merkittävästi yhteiskunnan toimivuuteen. Tällaisia riskejä ovat esimerkiksi energiansaannin vakavat häiriöt sekä tietoverkkoihin liittyvät kybertoimintaympäristön riskit.

Muita vakavia riskejä ovat maailmanlaajuiset tartuntataudit, Suomeen suoraan tai välillisesti tapahtuva turvallisuuspolitiikan kriisi, vakava ydinonnettomuus Suomessa tai "lähialueilla" sekä aurinkomyrskyn riski.

Raportti toteaa, että Suomi on maailman kylmin lähes kokonaan revontulialueen vaikutuspiirissä sijaitseva maa, joten kylmän pakkasjakson aikaan osuva äärimmäinen aurinkomyrskyjakso aiheuttaa maailman suurimpiin kuuluvat kylmyyteen liittyvät vaikutukset.

Aurinkomyrskyt eli avaruusmyrskyt voivat vaikuttaa kestostaan ja voimakkuudestaan riippuen sähkönjakeluun, tietoliikenteeseen, elintarvike- ja vesihuoltoon sekä infrastruktuuriin.

Avaruusmyrskyt voidaan jakaa kolmeen luokkaan: säteilymyrskyihin, hiukkasmyrskyihin ja magneettisiin myrskyihin. Näitä kaikkia aurinkomyrskytyyppejä voi esiintyä yksistään tai ne voivat tapahtua yhtä aikaa.

Halloween-myrsky vuoden 2003 loka-marraskuun vaihteessa on yksi esimerkki aurinkomyrskyjaksoista, joissa kaikkia kolmea aurinkomyrskytyyppiä havaittiin yhtäaikaisesti.

Vakavia alueellisia tapahtumaskenaarioita on 15 ja niiden vaikutukset rajoittuvat suhteellisen pienelle alueelle. Tapahtumat ovat sellaisia, että ne aiheuttavat vahinkoja ihmisille, omaisuudelle ja ympäristölle ja saattavat aiheuttaa rajattuja häiriöitä kriittiselle infrastruktuurille tai elintärkeille toiminnoille. Ne saattavat myös aiheuttaa tarpeen pyytää kansainvälistä pelastustoimen apua. Tällaisia riskejä ovat esimerkiksi nopeasti syntyvä laaja tulva asutuskeskuksessa tai vakava raideliikenneonnettomuus.

Myös laajamittainan maahantulo mainitaan yhtenä tällaisena riskinä.

"Globaali muuttoliike Välimeren ja Euroopan maihin osoittaa, että myös Suomi on pakolaisvirtojen kohdemaa. Laajamittaisen maahantulon skenaario on siten täysin mahdollinen. Suomen pohjoisen sijainnin takia tapahtuman todennäköisyys on arvioitu keskimääräiseksi", raportti toteaa.

http://www.talouselama.fi/uutiset/m...rinkomyrsky-laajamittainen-maahantulo-6302882
 
Back
Top