Presidentinvaalit 2024

Onko kaksoiskansalaisuuteen tulossa muutoksia?

Hallitusohjelman tavoitteisiin kuuluu se, että selvitetään mahdollisuudet siirtyä kaksoiskansalaisuusjärjestelmän osalta vastavuoroisuusperiaatteeseen huomioiden lapsen oikeudet ja perheoikeudelliset kysymykset. Hallitusohjelman mukainen selvitys kaksoiskansalaisuusjärjestelmästä toteutetaan vuonna 2024. Kaksoiskansalaisuutta koskevien lainmuutosten valmistelusta päätetään selvityksen valmistuttua.

 
Ei nyt heti tule mieleen keitä tätä oli myöteisesti hyväksymässä, olisihan siinäkin muistin virkistämisen paikka... kuka ehtii ensin lyömään dataa näkyville?

Nykyään J.Urpilainen ja L. Andersson puoltaa tuota touhua julkisesti.

Vaikeasti löydettävää tietoa...sisäministerinä oli Kokoomus tuolloin.
....

Suomen päätös kaksoiskansalaisuuden myöntämisestä on varsin tuore. Se sisältyi 2003 voimaan tulleeseen kansalaisuuslakiin. Turvallisuusviranomaiset Supossa ja puolustusministeriössä hangoittelivat vastaan ja varoittelivat ongelmista, mutta aika oli tuolloin toinen, viaton.

Lipposen II hallituksessa toisena valtiovarainministerinä toiminut Suvi-Anne Siimes muistelee, että aikakautta leimasi optimistinen maailmankuva ja avoimuus. Turvallisuuskoneistot olivat etäisiä eikä riskejä nähty tai pohdittu.

Presidentti Sauli Niinistö sanoi valtiopäivien avajaisten yhteydessä, että 2000-luvun alussa, kaksoiskansalaisuutta valmisteltaessa ajateltiin, että paluumuuttajien asema helpottuu ja Suomeen saadaan korkean luokan osaajia. Alkuperäinen ajatus muuttui sittemmin yhtä nopeasti kuin maailmantilanne.

 
Viimeksi muokattu:

Krimin jälkeen...​

Selvityksiä ja työryhmiä​

Tuolloin sisäministerinä ollut Päivi Räsänen (kd.) selvitytti sitten, onko ulkomaalaisten saamien kaksoiskansalaisuuksien saantiehtoja tarpeen tiukentaa tai jopa poistaa koko kaksoiskansalaisuuden mahdollisuus.

Silloinen pääministeri Alexander Stubb (kok.) taas vakuutti, ettei hallitus missään vaiheessa edes harkinnut kaksoiskansalaisuuden ehtojen kiristämistä.

– Emme ole kiristämässä minkään näköisiä lakeja vaan olemme vain kartoittamassa sitä kokonaistilannetta, Stubb sanoi.


 
Ville Itälä, Kok oli hallituksen esityksen allekirjoittajana 2002, silloinen sisäministeri.

VILLE ITÄLÄ /KOK

Kyse on kansalaisuuslaista, joka on tietysti meille kaikille varsin merkittävä laki. Tätä on muutettu lähinnä silmälläpitäen kaksoiskansalaisuuden mahdollisuutta. Tästä on ollut eduskunnassa aloitteita, ja tätä on erityisen paljon odotettu ainakin ulkosuomalaisten piirissä.

(Hälinää)

Jatkan tästä.

Tässä helpotetaan erityisesti Suomen kansalaisuuden takaisin saamista. Nyt lakiehdotuksen mukaan entiselle Suomen kansalaiselle, joka on menettänyt Suomen kansalaisuuden saatuaan vieraan valtion kansalaisuuden, annetaan mahdollisuus saada kansalaisuus takaisin ilmoitusmenettelyllä. Ilmoituksen hyväksyminen ei edellytä Suomessa asumista, joten ilmoituksen voi tehdä myös ulkomailta. Tämä koskisi myös entisen Suomen kansalaisen jälkeläisiä. Ilmoituksen tekemiselle tulee viiden vuoden määräaika. Nyt tämä laki todella mahdollistaa kaksoiskansalaisuuden, ja sen hyväksyminen tarkoittaa sitä, että Suomen kansalainen voi säilyttää kansalaisuutensa saadessaan oman tahdonilmaisunsa perusteella vieraan valtion kansalaisuuden.

Vaikka tämä laki on tullut varsin myöhään, toivon kuitenkin, että tämä laki voitaisiin vielä eduskunnassa hyväksyä, niin että se saadaan voimaan ensi vuoden alussa.

 
Alunperin lakialoitteen on tehnyt Riitta Prusti/sd.

Eduskunnalle LAKIALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ Lakialaitteessa esitetään kaksoiskansalaisuuden mahdollistavien lainmuutosten hyväksymistä Suomessa. Lakialaitteessa kaksoiskansalaisuus ehdotetaan toteutettavaksi kumoamaHa kansalaisuuslain ( 40 111968) Suomen kansalaisuuden menettämistä koskevat säännökset. Lisäksi ehdotetaan toteutettavaksi menetetyn kansalaisuudenpalauttamista koskeva sääntely. Vastaavasti muiden valtioiden kansalaisten osalta ehdotetaan luovuttavaksi mahdollisuudesta asettaa Suomen kansalaisuuden myöntämisen ehdoksi vaatimus vieraan valtion kansalaisuudesta vapautumisesta. PERUSTELUT 1. Yleistä Perinteisesti kaksoiskansalaisuuteen on Suomessa suhtauduttu kielteisesti. Tällaista näkemystä on perusteltu sekä turvallisuuspoliittisilla että käytännöllisillä näkökohdilla. Yhä kansainvälistyvässä maailmassa tällaiset perustelut eivät kuitenkaan ole enää kestäviä. Erityisesti ulkosuomalaiset kokevat kansalaisuuskysymyksen ongelmalliseksi. Ulkosuomalaisparlamentti on ensimmäisen varsinaisen istunnon päätöslauselmissaan edellyttänyt kaksoiskansalaisuuden mahdollistavan lainsäädännön aikaansaamista. Kaksoiskansalaisuuden kieltävillä säännöksillä aiheutetaan kohtuuttomasti haittaa niille tuhansille ns. ulkosuomalaisille, jotka lähinnä käytännön syistä ovat ottaneet asuinmaansa kansalaisuuden. Samalla näitä henkilöitä estetään tarpeettomasti pitämästä yllä kaipaamiansa suhteita Suomeen. Kysymys kaksoiskansalaisuudesta on juuri nyt ajankohtainen myös muissa maissa kuin Suomessa. Esimerkiksi Ruotsissa kansalaisuusasioita pohtinut parlamentaarinen komitea suositteli maaliskuussa 1999 antamassaan mietinnössä kaksoiskansalaisuuden sallimista. Kansalaisuuskomitean mietinnön mukaan kaksoiskansalaisuuden mahdolliset haitat, esimerkiksi asevelvollisuuteen, äänestysoikeuteen ja vaalikelpoisuuteen sekä kansalaisten suojeluun liittyen, ovat pieniä verrattuna kaksoiskansalaisuuden tuomaan yleiseen hyötyyn. Ruotsissa arvioidaan asuvan tänään jo noin 300 000 ihmistä, joilla on kaksoiskansalaisuus. Ei ole merkkejä siitä, että näistä ihmisistä tai heidän kaksoiskansalaisuudestaan olisi aiheutunut mainittavia ongelmia. Ruotsin komitean mukaan mahdollisten oleellisten ongelmien olisi pitänyt jo näkyä ottaen huomioon kaksoiskansalaisten suuri määrä. Ruotsin kokemukset ovat yhteneviä kansanvälisten kokemusten kanssa. Maissa, jotka sallivat kaksoiskansalaisuuden, ei ole ilmennyt merkittäviä ongelmia. Pohjoismaat ovat perinteisesti harmonisoineet kansalaisuuslainsäädäntöään. Kaikki Pohjoismaat ovat tähän mennessä suhtautuneet periaatteessa kielteisesti kaksoiskansalaisuuteen. Ruotsin mietintö poikkeaa radikaalisti tästä linjasta. Tässä mielessä Ruotsin mietinnöllä on painoarvoa myös Suomessa. Suomen kansalaisuus on monelle ulkosuomalaiselle henkilökohtaisesti erittäin tärkeä ja syvästi koettu asia. Suomen kansalaisuudesta ei haluta luopua esimerkiksi henkilökohtaisista turvallisuussyistä. Jos vakituinen kotipaikkakunta sijaitsee kuitenkin ulkomailla, suomalaisen on poliittisen, taloudellisen ja yhteiskunnallisen eriarvoisuuden poistamiseksi tarpeellista ottaa uuden asuinmaan kansalaisuus. Alkuperäisen kansalaisuuden säilyttäminen koetaan erityisen tärkeäksi, kun on tarkoitus palata jossain myöhemmässä vaiheessa takaisin alkuperäiseen kotimaahan. Ulkosuomalaiset myös tekevät Suomea ja suomalaisuutta monipuolisesti tunnetuksi muualla maailmassa, esimerkiksi kulttuurin, tieteen ja kaupan alalla. Jottei lainsäädännöllä aiheutettaisi tarpeettomia hankaluuksia kenellekään, on tärkeää, ettei ketään pakoteta kaksoiskansalaisuuteen. Tämän vuoksi on tärkeää säilyttää kansalaisuuslain 9 §:ssä säädetty mahdollisuus vapautua Suomen kansalaisuudesta. 2. Ulkomaan kansalaisuuden ottavat suomalaiset Kansalaisuuslain 8 ja 8 a §:n mukaan sellainen Suomen kansalainen, joka saa vieraan valtion kansalaisuuden, menettää samalla Suomen kansalaisuuden. Suomen ja Suomen valtion etujen mukaista on, että nämä henkilöt kuitenkin säilyttäisivät Suomen kansalaisuuden, vaikka he käytännön syistä ottavat uuden asuinmaansa kansalaisuuden. Kansainvälistyvälie Suomelle on hyödyksi, että nämä ulkosuomalaiset pysyvät läheisessä ja engelmattomassa suhteessa myös viralliseen Suomeen. Tähän liittyen lakiehdotuksessa esitetään kansalaisuuden menettämistä koskevat säännökset kumottaviksi. 3. Ulkomailla syntyvät suomalaiset Ulkomailla syntyneet suomalaiset menettävät kansalaisuuslain 8 b §:n mukaan Suomen kansalaisuuden 22 vuotta täyttäessään, jos heillä on myös jonkin muun maan kansalaisuus, eikä heillä ole niin sanottuja "yhteenkuuluvuutta osoittavia siteitä Suomeen". Edellä kuvatun perusteella tällaisten vaatimusten asettamista ei voi pitää tämän päivän yhteiskunnan vaatimusten mukaisina. Myös viranomaisille laajan harkintavallan jättävinä muodostuu niiden perusteella suoritettava kansalaisuusharkinta liian sattumanvaraiseksi. Lakialaitteessa ehdotetaankin kumottavaksi kansalaisuuslain 8 b §:n ulkomailla syntyneiden kansalaisuuden menettämistä koskevat säännökset. 4. Kansalaisuutensa aikaisemmin menettäneet Yhdenvertaisen kohtelun turvaamiseksi tulee niillä syntyperäisillä Suomen kansalaisillä, jotka aiemmin mainitusta syystä ovat menettäneet Suomen kansalaisuutensa, olla mahdollisuus saada kansalaisuutensa takaisin. Tällä perusteella lakialoitteeseen sisältyy ehdotus mahdollisuudesta saada hakemuksesta Suomen kansalaisuus palautetuksi riippumatta siitä, onko heillä toisenkin valtion kansalaisuus. Samalla ehdotetaan kumottavaksi kansalaisuuslain 6 §:ssä nykyisin olevat säännökset kansalaisuuden palauttamisesta kahden vuoden Suomessa asumisen perusteella. 5. Suomessa asuvat ulkomaalaiset Suomalaisten lisäksi kaksoiskansalaisuus tulisi sallia niille ulkomaiden kansalaisille, jotka asuvat Suomessa, mutta eivät voi ottaa Suomen kansalaisuutta, vaikka olisivat siihen oikeutettuja, koska eivät halua luopua omasta-muun maan kuin Suomen - kansalaisuudestaan. Yhä kansainvälistyvämmässä maailmassa nykyinen käytäntö johtaa helposti sellaisen suuren väestöryhmän syntymiseen, joka asuu pysyvästi.

Suomessa, mutta ei voi nauttia kansalaisuuteen liittyvistä oikeudellisista ja identiteetillisistä vaikutuksista. Tämä oli myös yksi keskeisimpiä niistä seikoista, joiden perusteella Ruotsin kansalaisuuskomitea päätyi suosittelemaan Ruotsille kaksoiskansalaisuuden sallimista. Tähän liittyen lakialaitteessa esitetään kansalaisuuslain 4 §:n 3 momentissa Suomen kansalaisuuden ehdoksi nykyisin asetetusta muun maan kansalaisuuden menettämisestä luopumista. Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: Laki kansalaisuuslain muuttamisesta Eduskunnan päätöksen mukaisesti kumotaan 28 päivänä kesäkuuta 1968 annetun kansalaisuuslain (401/1968) 4 §:n 3 momentti, 6, 8 a ja 8 b §, sellaisina kuin niistä ovat 6, 8 aja 8 b § laissa 584/1984, ja muutetaan 8 §,sellaisena kuin se on mainitussa laissa 584/1984, seuraavasti: 8§ Sellaiselle henkilölle, joka on aikaisemmin ollut Suomen kansalainen, mutta menettänyt Suomen kansalaisuutensa ennen tämän lain voimaantuloa voimassa olleen kansalaisuuslain nojalla, voidaan hakemuksesta palauttaa Suomen kansalaisuus siitä huolimatta, ettei hän samalla menettäisi vieraan valtion kansalaisuutta. Helsingissä 3 päivänä joulukuuta 1999

Hakemus kansalaisuuden palauttamisesta tehdään ulkomaalaisvirastolle.

Tämä laki tulee voimaan kuuta päivänä

Riitta Prusti /sd
Kalervo Kummola /kok
Pehr Löv /r
Pirkko Peltomo /sd
Ulla Juurola /sd
Jouko Jääskeläinen /skl
Osmo Puhakka /kesk
Säde Tahvanainen /sd
Jouni Lehtimäki /kok
Pekka Nousiainen /kesk
Petri Salo /kok
Gunnar Jansson /r
Hannes Manninen /kesk
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd
Ville Itälä /kok
Johannes Leppänen /kesk
Kalevi Olin /sd
Klaus Hellberg /sd
Anne Huotari /vas
Leena Rauhala /skl
Lauri Kähkönen /sd
Heli Paasio /sd
Tuija Brax /vihr
Pekka Ravi /kok
Paula Kokkonen /kok
Arto Seppälä /sd
Tarja Filatov /sd
Tero Rönni /sd
Tapio Karjalainen /sd
Jukka Gustafsson /sd
Tarja Kautto /sd
Rakel Hiltunen /sd
Marjatta Vehkaoja /sd
Kari Urpilainen /sd
Matti Saarinen /sd
Esa Lahtela /sd
Leena Luhtanen /sd
Raimo Mähönen /sd
Tuula Haatainen /sd
Kirsi Ojansuu /vihr
Jouko Skinnari /sd
Pertti Turtiainen /vas
Outi Ojala /vas
Jaana Ylä-Mononen /kesk
Toimi Kankaanniemi /skl
Jyrki Katainen /kok
Olli Nepponen /kok
Jorma Huuhtanen /kesk
Juha Rehula /kesk
Veijo Puhjo /vas
Hannu Takkula /kesk
Kari Rajamäki /sd
Matti Huutola /vas
Esko-Juhani Tennilä /vas
Matti Kangas /vas
Pekka Kuosmanen /kok
Jorma Vokkolainen /vas
Petri Neittaanmäki /kesk
Lauri Oinonen /kesk
Irina Krohn /vihr
Mikko Immonen /vas
Timo Kalli /kesk
Ossi Korteniemi /kesk
Henrik Lax lr
Irja Tulonen /kok
Kimmo Kiljunen /sd
Rainer Erlund /erl
Reijo Laitinen /sd Mikko Elo /sd
Jussi Ranta /sd
Erkki Kanerva /sd
Harry Wallin /sd
Virpa Puisto /sd
Matti Vähänäkki /sd
Pia Viitanen /sd
Reijo Kallio /sd
Susanna Rahkonen /sd
Marjaana Koskinen /sd
Liisa Jaakonsaari /sd
Tanja Karpela /kesk
Unto Valpas /vas
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas
Ismo Seivästö /skl
Risto Kuisma /rem
Jyri Häkämies /kok
Anneli Jäätteenmäki /kesk
Ola Rosendahl /r
Susanna Huovinen /sd
Pentti Tiusanen /vas
Pertti Hemmilä /kok
Kari Myllyniemi /kesk
Kari Uotila /vas
Mikko Kuoppa /vas
Inkeri Kerola /kesk
Janina Andersson /vihr
Juha Karpio /kok
Jaakko Laakso /vas
Eero Akaan-Penttilä /kok
Annika Lapintie /vas
Liisa Hyssälä /kesk
Erkki Pulliainen /vihr
Hannu Aho /kesk
Håkan Nordman /r
Riitta Korhonen /kok
Katja Syvärinen /vas


Löytyy täältä, kuten myös allekirjoittajat (myös yllä)

Lakialoite LA 180/1999 vp https://www.riksdagen.fi/valtiopaivaasiakirjat/LA+180/1999
 
Viimeksi muokattu:
Siellä se Ylen tentissä Li Anderssoniksi kutsuttu paskiainen vetää Suomen turvallisuutta PASKAPÖNTÖSTÄ alas. Uskomatonta puhetta joka tämän ämmän suusta tulee. Uskomatonta paskaa! Et saatana ole Suomesta kotoisin vitun p*********, etkä vittu edusta minun suomalaisuuttani! Koen puheesi äärimmäisen, ÄÄRIMMÄISEN loukkaavana minua ja isänmaatani kohtaan. Sinun EPÄISÄNMAALLISET pyrkimyksesi tullaan torppaamaan. Aamen. Luojan kiitos, sinua ei tulla valitsemaan Suomen tasavallan presidentiksi.
 
Viimeksi muokattu:

HE 235/2002​

Mennyt sukkana läpi...

PÄIVÄJÄRJESTYKSEN ASIAT:
1) Hallituksen esitys kansalaisuuslaiksi
Toinen käsittely

Hallituksen esitys HE 235/2002 vp

Perustuslakivaliokunnan mietintö PeVM 8/2002 vp

Lakialoite LA 180/1999 vp

Puhemies:
Ensimmäisessä käsittelyssä päätetty, hallituksen esitykseen sisältyvä lakiehdotus voidaan nyt hyväksyä tai hylätä.

Keskustelu

Ensimmäisessä käsittelyssä päätetty lakiehdotus hyväksytään.

Eduskunta pysyy ensimmäisessä käsittelyssä tekemässään päätöksessä lakialoitteeseen sisältyvän lakiehdotuksen hylkäämisestä.

Lakiehdotusten toinen käsittely päättyy.

Asia on loppuun käsitelty.

 
Mistä tietää, että Halla-aho on oikeassa Yle rahoituksen leikkaamisessa. No siitä että Yle ja Vihervassarit vetää hirmuhepulit. :ROFLMAO:
 
Siellä se Ylen tentissä Li Anderssoniksi kutsuttu paskiainen, huoranpenikka, vetää Suomen turvallisuutta PASKAPÖNTÖSTÄ alas. Uskomatonta puhetta joka tämä ämmän suusta tulee. Uskomatonta paskaa! Et saatana ole Suomesta kotoisin vitun paskiainen, etkä vittu edusta minun suomalaisuuttani! Koen puheesi äärimmäisen, ÄÄRIMMÄISEN loukkaavana minua ja isänmaatani kohtaan. Et tule ikinä edustamaan minua, etkä Suomen tasavaltaa pyrkimyksissäsi! Sinun EPÄISÄNMAALLISET pyrkimyksesi tullaan tarvittaessa voimatoimin torppaamaan. Aamen. Luojan kiitos, sinua ei tulla valitsemaan Suomen tasavallan presidentiksi. Pysy siellä baaritiskillä nojailemassa hymyillen vienosti v***n h***a
Vaikka en Anderssonia pidä minään niin tämä oli jo ala-arvoinen purkaus joka mittarilla. Korkki kiinni.
 
Anderssonille oli löydetty mielestäni haastattelija joka haastoi ja kaiveli mielipiteitä hyvin. Edellinen oli ehkä hieman lepsumpi.
 
Anderssonille oli löydetty mielestäni haastattelija joka haastoi ja kaiveli mielipiteitä hyvin. Edellinen oli ehkä hieman lepsumpi.
Valitettavasti suomalaisessa mediapoliittisessa ympäristössä ei ole ollut tapana haastaa poliittisia toimijoita. Päätteleminen on jätetty katsojalle, jolloin myös populistinen retoriikka tarttuu helpommin. Tokihan tämä aiemmin sopi mainiosti, kun vallassa oli vasemmistolaiset näkemykset ja duunareihin on ollut helppo vedota median kautta. Tätä ei edes pidetä populismina, vaikka Li on elävä esimerkki populismista, mutta Halla-ahon kaltaisten näkemysten kohdalla asia muistetaan heti. Joskus jopa yleensä niin neutraalin haastattelijan toimesta!
 
Viimeksi muokattu:
Siellä se Ylen tentissä Li Anderssoniksi kutsuttu paskiainen, huoranpenikka, vetää Suomen turvallisuutta PASKAPÖNTÖSTÄ alas. Uskomatonta puhetta joka tämä ämmän suusta tulee. Uskomatonta paskaa! Et saatana ole Suomesta kotoisin vitun paskiainen, etkä vittu edusta minun suomalaisuuttani! Koen puheesi äärimmäisen, ÄÄRIMMÄISEN loukkaavana minua ja isänmaatani kohtaan. Et tule ikinä edustamaan minua, etkä Suomen tasavaltaa pyrkimyksissäsi! Sinun EPÄISÄNMAALLISET pyrkimyksesi tullaan tarvittaessa voimatoimin torppaamaan. Aamen. Luojan kiitos, sinua ei tulla valitsemaan Suomen tasavallan presidentiksi. Pysy siellä baaritiskillä nojailemassa hymyillen vienosti v***n h***a
Ei Li kannattajineen mihinkään ole katoamassa - ei ainakaan lähitulevaisuudessa - joten parempi vaan opetella sietämään niitä(kin).

Ja kun korkki aukeaa, netti sulkeutuu.
 
Back
Top