Presidentinvaalit 2024

Minulla on helpompaa. Pystyn kyllä elämään kuusi vuotta niin Stubbin kuin Haavistonkin presidenttiyden kanssa. Kummallakin on riittävä kokemus ja osaaminen tehtävän hoitamiseen. Pressa ei kuitenkaan ole enää erityisen merkittävä hahmo kotimaan politiikassa.
Tuppaa olemaan 12 vuoden presidenttiys melkolailla todennäköistä, jos vaan tasavallan presidentti ilmoittaa haluavansa toisella kaudelle. Se on aika pitkä aika - ainakin eteenpäin.

Siitä kyllä samaa mieltä, että kovin vähän vaikuttaa jokapäiväiseen arkeemme. Halosenkin kausista selvittiin.
 
Ei ehkä minun valinta olisi nuo housut, mutta on siinä sentään ydinperhe kuvassa. Äiti, isä ja tytär.

En näe mitään mikä tuossa olisi jotenkin pahaa.

Näkisin mieluusti Peksin perhealbumista jonkun vastaavan otoksen. Kyllä Halla-ahonkin mökkireissua mieluusti haluaisin vilkaista.
Minusta on huvittavaa että joku viitsii triggeröityä toisen housuista. Ja kotimaista brändiähän siinä mainostetaan.
 
Tuppaa olemaan 12 vuoden presidenttiys melkolailla todennäköistä, jos vaan tasavallan presidentti ilmoittaa haluavansa toisella kaudelle. Se on aika pitkä aika - ainakin eteenpäin.

Siitä kyllä samaa mieltä, että kovin vähän vaikuttaa jokapäiväiseen arkeemme. Halosenkin kausista selvittiin.
Se on totta että istuva pressa on vahvoilla jos jatkoa haluaa.
 
Kyllähän yksi punatukkainen "muumimamma" sai vahinkoa aikaan omalla agendallaan.
Niin sai, mutta niin vain kansa äänesti hänet toiselle kaudelle. Mutta Halosenkin kausista selvittiin ja nyt ollaan NATO:ssa.

Ei mennyt ykköskierroksella valinta niin kuin Niinistön kohdalla. Kertoo siitä, että kansa ei kokonaisuudessaan ollut Haloseen niin tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän yksi punatukkainen "muumimamma" sai vahinkoa aikaan omalla agendallaan.
En kyllä vapauttaisi vastuusta niitä jotka sitä agendaa omasta halustaan toteuttivat. Pressaa syyttämällä päästetään todelliset syylliset pälkähästä. Mitään valtaa pressalla ei kuitenkaan hallituksen ja eduskunnan suuntaan ole.
 
Mulle on ihan lähes sama onko homo vai kukkahousu, ärsyttävä ulosantikin joo ja liika somepommituskin joo-oo, no ärsyttää, muttei ratkaise.

Ehkä Stubin tiktokki on jo vähän liikaa, mutta totta puhuen eipä mulla sieltäkään ole kun poimintoja, mitä nyt on joku halunnut muualle nostaa. Voi kyllä ihmetellä miksi tuleva pressa tuommoseen kiinalaisten hallitsemaan sontaan työntää videoitaan.

Ihan muut syyt noissa kärkiehdokkaissa kuitenkin pohjimmiltaan on se mikä ratkaisee, ettei oo oikein minun ehdokkaita.
 
Mulle on ihan lähes sama onko homo vai kukkahousu, ärsyttävä ulosantikin joo ja liika somepommituskin joo-oo, no ärsyttää, muttei ratkaise.

Ehkä Stubin tiktokki on jo vähän liikaa, mutta totta puhuen eipä mulla sieltäkään ole kun poimintoja, mitä nyt on joku halunnut muualle nostaa. Voi kyllä ihmetellä miksi tuleva pressa tuommoseen kiinalaisten hallitsemaan sontaan työntää videoitaan.

Ihan muut syyt noissa kärkiehdokkaissa kuitenkin pohjimmiltaan on se mikä ratkaisee, ettei oo oikein minun ehdokkaita.
Nyt on käsillä ihan legendaarinen esimerkki siitä miten joutuu kaksi kertaa äänestämään vähiten huonoa. Minulle ei tuosta porukasta omaa ehdokasta löydy. Siedettäviä on onneksi useampikin.
 
Kun pohditaan tulevalle presidentille asetettavia vaatimuksia, kannattaa pistää ajatusta kahden viime kauden presidenteille. Yksi pressa per 12 vuotta tuntuu lyheltä ajalta, mutta mitä sellaisessakin ajassa ehtii tapahtua.

Halonen katkoi korkean tason välit kokonaan Yhdysvaltoihin. Niinistö lähti viikon varoitusajalla Valkoiseen taloon, ja hoiti hommat kotiin.

Olkoon valtaoikeudet sisäpoliittisesta näkökulmasta mitkä hyvänsä, se on valtion päämies, joka lähtee tiukan paikan tullen matkaan. Länteen ja itään.

Rehn olisi paras, mutta ei kansa sitä kannata. Oliko kansa oikeassa NATO-kysymyksessä 1991-2022?

Eipä tainnut olla, ei.
 
Kun pohditaan tulevalle presidentille asetettavia vaatimuksia, kannattaa pistää ajatusta kahden viime kauden presidenteille. Yksi pressa per 12 vuotta tuntuu lyheltä ajalta, mutta mitä sellaisessakin ajassa ehtii tapahtua.

Halonen katkoi korkean tason välit kokonaan Yhdysvaltoihin. Niinistö lähti viikon varoitusajalla Valkoiseen taloon, ja hoiti hommat kotiin.

Olkoon valtaoikeudet sisäpoliittisesta näkökulmasta mitkä hyvänsä, se on valtion päämies, joka lähtee tiukan paikan tullen matkaan. Länteen ja itään.

Rehn olisi paras, mutta ei kansa sitä kannata. Oliko kansa oikeassa NATO-kysymyksessä 1991-2022?

Eipä tainnut olla, ei.
Halosen vaikutusta Suomen ja USA:n suhteisiin on kovasti liioiteltu. Henkilökohtaiset suhteet varmaan olivatkin viileät mutta todisteiden valossa esim. sotilaspuolella suhteet olivat samaan aikaan suorastaan erinomaiset. Ei meille muuten olisi myyty esim. JASSM-ohjuksia.
 
Triggeröidyit itsekin sen verran että kaivoit jonkun etnonationalistin twiitin viime kesältä. Edelleenkin kiinnostaa että miksi? :D
Ei tuo minulle kesältä ole vaan osui ihan hiljattain twitterissä silmään. Hyvä esimerkki siitä että joillekin meistä pienet asiat voivat olla merkittäviä. Itse en ole vielä törmännyt niin tasavahvoihin ehdokkaisiin että olisin tehnyt valintani housujen perusteella.
 
Kun pohditaan tulevalle presidentille asetettavia vaatimuksia, kannattaa pistää ajatusta kahden viime kauden presidenteille. Yksi pressa per 12 vuotta tuntuu lyheltä ajalta, mutta mitä sellaisessakin ajassa ehtii tapahtua.

Halonen katkoi korkean tason välit kokonaan Yhdysvaltoihin. Niinistö lähti viikon varoitusajalla Valkoiseen taloon, ja hoiti hommat kotiin.

Olkoon valtaoikeudet sisäpoliittisesta näkökulmasta mitkä hyvänsä, se on valtion päämies, joka lähtee tiukan paikan tullen matkaan. Länteen ja itään.

Rehn olisi paras, mutta ei kansa sitä kannata. Oliko kansa oikeassa NATO-kysymyksessä 1991-2022?

Eipä tainnut olla, ei.
Nyt olen kaikesta samaa mieltä.
 
Katsotaan nyt vielä, miten nuo mielialat kehittyvät. Vaikealta tuntuu. Vaikka elämme demokratiassa, median voima on valtava. Käytännössä Sanoma Oyj, YLE ja MTV3 päättävät presidentistä. Ne päättävät, ketkä ovat toisella kierroksella. Sitten sopivilla jutuilla tehdään toista vähän toisen edelle. Kyllä Halla-aho pyritään jättämään kolmanneksi.
Halla-ahon on kuitenkin helpompi päästä toiselle kierrokselle kuin voittaa se. Median paine tulisi olemaan kova.
 
Niin sai, mutta niin vain kansa äänesti hänet toiselle kaudelle. Mutta Halosenkin kausista selvittiin ja nyt ollaan NATO:ssa.

Ei mennyt ykköskierroksella valinta niin kuin Niinistön kohdalla. Kertoo siitä, että kansa ei kokonaisuudessaan ollut Haloseen niin tyytyväinen.

Selvittiinkö, selviää itse asiassa vasta monen vuoden kuluttua. Voi olla että sitä Halosen tauhkaa siivotaan vielä seuraavankin presidentin virkakauden ylitse.
Jos puhutaan uskottavasta puolustuskyvystä, sen rakentaminen kestää 25 vuotta mutta sen voi romuttaa viidessä vuodessa. No eihän meidän puolustuskykyä nyt toki missään kohtaa romutettu, mutta Halosen vaikutukset puolustuskykyyn, siltä osin kuin siihen pystyi vaikuttamaan, oli pelkästään negatiiviset (motivaatiota voi vain arvailla... ).

Nyt rajakriisin myötä on tullut ilmi joitakin Halosen kauden virkanimityksiä jotka kas kummaa sitten ottavatkin vähän erikoisen kannan vallitsevaan tilanteeseen nähden...

Presidentillä on paljon hiljaista valtaa mielipidevaikuttamisen kautta ja presidentin sanomiset kaikuvat kauas. Virkaanastujaispuheessaan Halonen meni vanhana SAK:n lakimiehenä möläyttämään jotain naisen eurosta ja sitten sitä 80-sentin mantraa (valetta) toistetaan toisinaan vielä edelleenkin "kun presidenttikin sanoi niin". Ihan nyt vaan yhtenä esimerkkinä.
 
Back
Top