Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

Lisärahoitushan aiheuttaa maanpuolustukselle todelliset vaaran vuodet. Pv saa sitovan tilausvaltuuden jonka pohjalta solmitaan sitovat kauppasopimukset. Lisärahoitus on kuitenkin parhaimmassakin tapauksessa pelkkä hatara tahtotila jonka siirtyminen budjettirahoitukseen määritellään vuosikymmenen ajan vuosittain uudestaan 3-4 eri hallituskokoonpanon toimesta.

Edit

Ja poliittisesta tahtotilasta puhuttaessa voidaan nostaa esiin hyvä esimerkki
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni on väärin sanoa, että Misu "korvaisi" Paseja. Ei ne Pasit ole menossa mihinkään, jos vain ajokilometrejä on jäljellä. Misu enemmänkin vapauttaa Paseja muihin tehtäviin. Esim. tietääkseni CV9030 joukkueissa on myös yksi Pasi vahvuuksissa, jolla kuskataan niitä ukkoja jotka eivät mahdu rynnäkkövaunuihin, mutta kuuluvat joukkueen vahvuuksiin. Joten miksi vaihdeta vaunut Misuiksi ja Pasit laitetaan eteenpäin?
Muistanette, että Paseja:han päivitetään koko aika, kiihtyvällä vauhdilla!
 
Mielestäni on väärin sanoa, että Misu "korvaisi" Paseja. Ei ne Pasit ole menossa mihinkään, jos vain ajokilometrejä on jäljellä. Misu enemmänkin vapauttaa Paseja muihin tehtäviin. Esim. tietääkseni CV9030 joukkueissa on myös yksi Pasi vahvuuksissa, jolla kuskataan niitä ukkoja jotka eivät mahdu rynnäkkövaunuihin, mutta kuuluvat joukkueen vahvuuksiin. Joten miksi vaihdeta vaunut Misuiksi ja Pasit laitetaan eteenpäin?

PMPV ei omaa XA:n maastoliikkumiskykyä, PMPV on korkea ja kapea (lue: kiikkerä) ajoneuvo (koska siinä on suomen oloissa turha miinasuojattu runko) jonka lisäksi siinä ei ole renkaita XA:n tapaan koko rungon pituudella. XA pysyy vielä CV90:n perässä jotenkuten. PMPV ei pysyisi.

Panssarijääkärijoukkueen mukana kulkeva Pasi, tai Misu on vaarassa joutua kohtaamistilanteeseen. Kummassa on parempi suoja?
Toinen hyvä kysymys on tila, onko Pasissa tarpeeksi tilaa?

Optimaalista olisi jos Pasi korvattaisiin CV:llä, mutta...

Maastoliikkumiskyky on tässä paljon oleellisempi asia jos vaihtoehtoina on vain XA ja/tai PMPV, kumpikaan ei kestä kohtaamistilanteessa 30mm konetykin suora-ammuntaa. XA on todella tilava ajoneuvo leveän rungon ansiosta, sisälle mahtuisi kolmaskin penkkirivi. Optimaalisinta olisi toki korvata panssarijääkärijoukkueiden XA:t CV:illä kuten sanoit.
 
PMPV ei omaa XA:n maastoliikkumiskykyä, PMPV on korkea ja kapea (lue: kiikkerä) ajoneuvo (koska siinä on suomen oloissa turha miinasuojattu runko) jonka lisäksi siinä ei ole renkaita XA:n tapaan koko rungon pituudella. XA pysyy vielä CV90:n perässä jotenkuten. PMPV ei pysyisi.



Maastoliikkumiskyky on tässä paljon oleellisempi asia jos vaihtoehtoina on vain XA ja/tai PMPV, kumpikaan ei kestä kohtaamistilanteessa 30mm konetykin suora-ammuntaa. XA on todella tilava ajoneuvo leveän rungon ansiosta, sisälle mahtuisi kolmaskin penkkirivi. Optimaalisinta olisi toki korvata panssarijääkärijoukkueiden XA:t CV:illä kuten sanoit.

Paha sanoa mitään maastoliikkuvuuden suhteen. Odotellaan kun saadaan Misu protoasteelta eteenpäin. Sen jälkeen päästään vertailemaan.
Pasi on 40cm leveämpi ja 10 cm matalampi, kuinka merkittäviä nuo erot ovat jää nähtäväksi.
 
Sitä vaan, että viholliskosketukseen ei ajeta Pasilla vaan silloin ollaan tultu yllätetyksi jolloin torjunta- ja tiedustelujoukkue on epäonnistunut.

Meinaatko, että joukkueen neljäs vaunu (Pasi) ei kulje joukkueen mukana? Missä se on Pasi sitten oikein luuraa?
Panssarijääkärit ovat juuri niitä joiden juttu kohtaamistaistelu on.
 
Paha sanoa mitään maastoliikkuvuuden suhteen. Odotellaan kun saadaan Misu protoasteelta eteenpäin. Sen jälkeen päästään vertailemaan.
Pasi on 40cm leveämpi ja 10 cm matalampi, kuinka merkittäviä nuo erot ovat jää nähtäväksi.

Korkeudeltaan XA-180 on muistaakseni jotain 245cm luokkaa vrt. PMPV 270cm.

Meinaatko, että joukkueen neljäs vaunu (Pasi) ei kulje joukkueen mukana? Missä se on Pasi sitten oikein luuraa?
Panssarijääkärit ovat juuri niitä joiden juttu kohtaamistaistelu on.

Panssarijääkärijoukkueen XA ei kuljeta PSJ-ryhmää, vaan joukkueen muita tukevia osia. XA kulkee kyllä joukkueen mukana, mutta ei ihan kyljessä kiinni kuitenkaan.
 
Korkeudeltaan XA-180 on muistaakseni jotain 245cm luokkaa vrt. PMPV 270cm.



Panssarijääkärijoukkueen XA ei kuljeta PSJ-ryhmää, vaan joukkueen muita tukevia osia. XA kulkee kyllä joukkueen mukana, mutta ei ihan kyljessä kiinni kuitenkaan.

@Raveni laittoi juuri mittoja, Pasi oli 260cm korkea. Tähän tietoon perustin kommenttini.
Vertailu lienee kuitenkin hiukan vaikeaa, kun meillä ei ole relevanttia tietoa asiasta. Itse en ole Pasia ajanut, sinusta en tiedä, mutta PMPV on vasta proto, joten siitä tuskin tuskin voi sanoa mitään kovin syvällä rintaäänellä.
Jos se yksinäinen Pasi ajelee yksin, se on vielä turvattomampi kuin CV:den perässä. Pointti on, että taistelukenttä on niin "syvä" ja joukot limittäin, että Pasikin voi joutua vastakkain vihollisen kanssa. Onko Pasin suoja tätä uhkaa vastaan parempi kuin PMPV? Jälleen onko kenelläkään asiasta kunnollista tietoa, ainoa mistä voisi saada hiukan suuntaa, on paino, jossa Pasi voittaa. Pasi on kuitenkin konstruktiona vanha, joten sen paino saattaa tulla vääristä asioista.
 
@Raveni laittoi juuri mittoja, Pasi oli 260cm korkea. Tähän tietoon perustin kommenttini.
Vertailu lienee kuitenkin hiukan vaikeaa, kun meillä ei ole relevanttia tietoa asiasta. Itse en ole Pasia ajanut, sinusta en tiedä, mutta PMPV on vasta proto, joten siitä tuskin tuskin voi sanoa mitään kovin syvällä rintaäänellä.
Jos se yksinäinen Pasi ajelee yksin, se on vielä turvattomampi kuin CV:den perässä. Pointti on, että taistelukenttä on niin "syvä" ja joukot limittäin, että Pasikin voi joutua vastakkain vihollisen kanssa. Onko Pasin suoja tätä uhkaa vastaan parempi kuin PMPV? Jälleen onko kenelläkään asiasta kunnollista tietoa, ainoa mistä voisi saada hiukan suuntaa, on paino, jossa Pasi voittaa. Pasi on kuitenkin konstruktiona vanha, joten sen paino saattaa tulla vääristä asioista.

@Raveni n ilmoittamat mitat ovat mitä ilmeisimmin 200-sarjan XA:sta, joka tunnetaan mm. kiikkeryydestään 180-sarjan XA:han verrattuna. Panssarijääkärijoukkueiden XA:than ovat nimenomaan 180-sarjalaisia.

XA:ta olen ajanut, PMPV:tä en, mutta ajoneuvojen mitoista voi jo päätellä paljon. PMPV:n panssarointi suojaa varmasti paremmin about kaikelta kuin varsin kevyt 180-sarjan XA, mutta edelleen väitän liikkuvuuden olevan huomattavasti tärkeämpi asia tässä yhteydessä. Jossain muussa ympäristössä (esim. KAARTJR pääkaupunkiseudulla) PMPV voisi varmasti XA:t korvatakin.
 
@Raveni n ilmoittamat mitat ovat mitä ilmeisimmin 200-sarjan XA:sta, joka tunnetaan mm. kiikkeryydestään 180-sarjan XA:han verrattuna. Panssarijääkärijoukkueiden XA:than ovat nimenomaan 180-sarjalaisia.

XA:ta olen ajanut, PMPV:tä en, mutta ajoneuvojen mitoista voi jo päätellä paljon. PMPV:n panssarointi suojaa varmasti paremmin about kaikelta kuin varsin kevyt 180-sarjan XA, mutta edelleen väitän liikkuvuuden olevan huomattavasti tärkeämpi asia tässä yhteydessä. Jossain muussa ympäristössä (esim. KAARTJR pääkaupunkiseudulla) PMPV voisi varmasti XA:t korvatakin.


Itsekin kaartille miettinyt sopivan ainoaksi kalustoksi, kääntyykin paremmin ahtaissa oloissa ilmeisesti, muuten ajattelen että taisteluosastoissa Paseja jalkaväelle ja tukeville osille Misua.
 
@Raveni n ilmoittamat mitat ovat mitä ilmeisimmin 200-sarjan XA:sta, joka tunnetaan mm. kiikkeryydestään 180-sarjan XA:han verrattuna. Panssarijääkärijoukkueiden XA:than ovat nimenomaan 180-sarjalaisia.

XA:ta olen ajanut, PMPV:tä en, mutta ajoneuvojen mitoista voi jo päätellä paljon. PMPV:n panssarointi suojaa varmasti paremmin about kaikelta kuin varsin kevyt 180-sarjan XA, mutta edelleen väitän liikkuvuuden olevan huomattavasti tärkeämpi asia tässä yhteydessä. Jossain muussa ympäristössä (esim. KAARTJR pääkaupunkiseudulla) PMPV voisi varmasti XA:t korvatakin.
Kyllä xa-203
 
iikkumiskykyä, PMPV on korkea ja kapea (lue: kiikkerä) ajoneuvo (koska siinä on suomen oloissa turha miinasuojattu runko) jonka lisäksi siinä ei ole renkaita XA:n tapaan koko rungon pituudella. XA pysyy vielä CV90:n perässä jotenkuten. PMPV ei pysyisi

Mistä ihmeestä keksit, ettei Suomessa tarvita miinasuojausta:D
 
Mistä ihmeestä keksit, ettei Suomessa tarvita miinasuojausta:D

Niin kauan kun ei lähdetä Uralille puskemaan niin vihollisen ampumat sirotemiinat varmaan ainoat joita täällä näkyisi omien miinojen lisäksi, enkä usko että omiin miinoihin juurikaan ajellaan. KV-operaatioissa miinasuojaus toki huomattavasti oleellisempi juttu kun vastassa tod. näk. ei-konventionaalisia toimijoita IED:ineen yms.
 
Mistä ihmeestä keksit, ettei Suomessa tarvita miinasuojausta:D

Niin kauan kun ei lähdetä Uralille puskemaan niin vihollisen ampumat sirotemiinat varmaan ainoat joita täällä näkyisi omien miinojen lisäksi, enkä usko että omiin miinoihin juurikaan ajellaan. KV-operaatioissa miinasuojaus toki huomattavasti oleellisempi juttu kun vastassa tod. näk. ei-konventionaalisia toimijoita IED:ineen yms.

Ja vaikka vastahyökkäyksessä vihollisen miinoihin törmättäisiin, se Pasi tai Misu harvemmin on joukkueen kärjessä. Kuten sanottu, se tulee edetessä kyllä ihan joukkueen takimmaisena, kosketuksessa tullaan sen verran eteen että äijät saadaan potkittua ulos ja kaahataan taas karkuun. Vaunu taas näkee aika hyvin kaivuujäljet tiessä, joko paljain silmin tai lämpökameralla. Olis vähän ikävää jos sinkopartio ja JJ pistetään pakettiin heti ensimmäisenä. Parempi olisi tietysti neljä vaunua, helpottaa taistelutoimintaakin ja saadaan tappionsietokykyä, mutta minkäs teet kun on köyhä maa.
 
Ottakaas huomioon tekniset edistykset arvioitaessa painopisteen kohtaa. 180-sarjalaiseen verrattuna Misu on yhtä suojattu, isompi ja saman painoinen, 200-sarjalaiseen heikommin suojattu, 6 tonnia kevyempi ja ismompi. Misun panssarointi on joko suunnilleen saman paksuista tai ohuempaa, mutta suojaa saman verran, mikä tarkoittaa ettei se välttämättä ole niin yläpainoinen kuin voisi kuvitella. Suurin osa painosta saattaa hyvin tulla v-pohjasta, moottorista jne, jotka ovat arviolta samoilla korkeuksilla kuin paseissa.
 
Ei kellään olis akselien mittoja Pasista ja Misusta meinaan sehän sen kiikkeryyden kertoo. Eikös Misussa ole Sisun tekemät akselit ja jos Misu on kuorma-auton levyinen niin onko paljon maastokuorma-autoa kiikkerämpi?
Ei taida nuo leveys mitat kertoa kiikkeryydestä mitään kun katsoo pasista kuvaa niin kori on leveämpi kuin akselit.
Pasi_Ps_675-288_Turku_4.JPG
 
Niin kauan kun ei lähdetä Uralille puskemaan niin vihollisen ampumat sirotemiinat varmaan ainoat joita täällä näkyisi omien miinojen lisäksi, enkä usko että omiin miinoihin juurikaan ajellaan. KV-operaatioissa miinasuojaus toki huomattavasti oleellisempi juttu kun vastassa tod. näk. ei-konventionaalisia toimijoita IED:ineen yms.
:confused: Tutustupas maavoimien uudistuneeseen taistelutapaan ja mieti asia uudestaa.
 
Back
Top