Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

Pointti on, että taistelukenttä on niin "syvä" ja joukot limittäin, että Pasikin voi joutua vastakkain vihollisen kanssa. Onko Pasin suoja tätä uhkaa vastaan parempi kuin PMPV? Jälleen onko kenelläkään asiasta kunnollista tietoa, ainoa mistä voisi saada hiukan suuntaa, on paino, jossa Pasi voittaa. Pasi on kuitenkin konstruktiona vanha, joten sen paino saattaa tulla vääristä asioista.

Yksinkertaisesti, noin kevyiden vehkeiden suojauksessa ei ole merkityksellisiä eroja. Molemmat ovat kuljetusvaunuja, joiden suojaus on suunniteltu käsiaseita ja sirpaleita vastaan. Niiden tehtävä on kuskata miehiä taistelutasan taakse ja pysyä pois tulilinjalta. Jos haluaa parempaa suojausta, niin sitten pitää mennä rynnäkkövaunuihin.

Josta tulikin mieleen, onpas kyllä päin vidua taas suunniteltu tuo Pasin peräovi. Muuten kivan iso lastausräppänä, kynnyksetön lattia ja kaikki, mutta sitten laitettu kätevästi pystypalkki keskelle. Hyvä hyvä :)
 
Josta tulikin mieleen, onpas kyllä päin vidua taas suunniteltu tuo Pasin peräovi. Muuten kivan iso lastausräppänä, kynnyksetön lattia ja kaikki, mutta sitten laitettu kätevästi pystypalkki keskelle. Hyvä hyvä :)

Olisiko haluttu sellainen ovi, joka saa käsivoimin auki ja kiinni?
 
Ei sillä kai ole merkitystä onko kyseessä miina, vai RAT? Molemmat tekevät kipeää.

Ei tietenkään, mutta ainakin itse pidän sitä vähän toisarvoisena kriteerinä PSJ-joukkueen kalustolta. Ei siitä toki haittaakaan ole, parempi kuin ei mitään, mutta todennäköisemmin se on tuossa tilanteessa tikan maalitauluna kuin ajelee miinoihin. Ja koska panssarointia ei oikein saada tuolle tasolle niin että hinnat pysyy järjen rajoissa, voidaan edes yrittää parantaa tilannetta suojasipulin muilla osilla. Silloin matalasta siluetista, hyvästä liikkeestä on apua. Misu on ehkä paremmin (monipuolisemmin) suojattu, mutta n. 30cm korkeampi. Liikkuvuudesta saadaan oikeasti osviittaa vasta kun pääsee testeihin. Siihen asti ollaan lähinnä spekuloinnin tasolla, eikä kannata vielä poteroita kaivaa.

Henkilökohtaisesti aivan sama, ihan yhtä turhake se Misu on kärjessä kuin Pasikin, vaikka olisikin miinasuojattu, liikkuvampi, matalampi, tilavampi ja omaisi enemmän sensoreita. Tuntui vaan että Hulabin pointti meni ihan ohi, eli se että jos panssaria ei löydy, niin parempi hakea suojaa liikkeestä ja ajoneuvon koosta, kuin ihmetellä että mihin vajaa kolme metriä korkean kuorma-auton saa parkkeerattua ilman että jää mutaan kiinni, ja sitä ei havaita heti.

Olen aivan varma, että ajeltais omiin miinoihin. Sitä kylvetään niin paljon, että jonnekin jää varmasti ja sit pasi pamauttaa.

Siinä menee edellä kolme CV:tä, ja mahdollisesti neljä Leoa... on kyllä melkoinen lottovoitto jos 3-7 vaunuun ei osu eikä ne huomaa miinoja (vaununjohtajana sanon, kyllä näkee, paljaallakin silmällä, ja jos on yhtään tuoreempi niin lämpökameralla vielä helpommin), mutta Pasi ajelee iloisena laput silmillä niihin ja lähtee kiertoradalle. Omat kentät on kanssa yleensä merkitty ja tiedossa hyökkäysreitilta, ja reitti tiedustellaan etukäteen joka tapauksessa, oli siellä sitten omia tai vihollisen miinoja, ne tulee kyllä ilmi.

... molemmat ovat kuljetusvaunuja...
Panssaroituja miehistönkuljetusajoneuvoja. Taistelubusseja. Oikeilla vaunumiehillä on telat alla, prkl. :mad:
 
Ei tietenkään, mutta ainakin itse pidän sitä vähän toisarvoisena kriteerinä PSJ-joukkueen kalustolta. Ei siitä toki haittaakaan ole, parempi kuin ei mitään, mutta todennäköisemmin se on tuossa tilanteessa tikan maalitauluna kuin ajelee miinoihin. Ja koska panssarointia ei oikein saada tuolle tasolle niin että hinnat pysyy järjen rajoissa, voidaan edes yrittää parantaa tilannetta suojasipulin muilla osilla. Silloin matalasta siluetista, hyvästä liikkeestä on apua. Misu on ehkä paremmin (monipuolisemmin) suojattu, mutta n. 30cm korkeampi. Liikkuvuudesta saadaan oikeasti osviittaa vasta kun pääsee testeihin. Siihen asti ollaan lähinnä spekuloinnin tasolla, eikä kannata vielä poteroita kaivaa.

Henkilökohtaisesti aivan sama, ihan yhtä turhake se Misu on kärjessä kuin Pasikin, vaikka olisikin miinasuojattu, liikkuvampi, matalampi, tilavampi ja omaisi enemmän sensoreita. Tuntui vaan että Hulabin pointti meni ihan ohi, eli se että jos panssaria ei löydy, niin parempi hakea suojaa liikkeestä ja ajoneuvon koosta, kuin ihmetellä että mihin vajaa kolme metriä korkean kuorma-auton saa parkkeerattua ilman että jää mutaan kiinni, ja sitä ei havaita heti.



Siinä menee edellä kolme CV:tä, ja mahdollisesti neljä Leoa... on kyllä melkoinen lottovoitto jos 3-7 vaunuun ei osu eikä ne huomaa miinoja (vaununjohtajana sanon, kyllä näkee, paljaallakin silmällä, ja jos on yhtään tuoreempi niin lämpökameralla vielä helpommin), mutta Pasi ajelee iloisena laput silmillä niihin ja lähtee kiertoradalle. Omat kentät on kanssa yleensä merkitty ja tiedossa hyökkäysreitilta, ja reitti tiedustellaan etukäteen joka tapauksessa, oli siellä sitten omia tai vihollisen miinoja, ne tulee kyllä ilmi.


Panssaroituja miehistönkuljetusajoneuvoja. Taistelubusseja. Oikeilla vaunumiehillä on telat alla, prkl. :mad:

En puhunut panssarijääkärijoukkueista.
 
Siinä menee edellä kolme CV:tä, ja mahdollisesti neljä Leoa... on kyllä melkoinen lottovoitto jos 3-7 vaunuun ei osu eikä ne huomaa miinoja (vaununjohtajana sanon, kyllä näkee, paljaallakin silmällä, ja jos on yhtään tuoreempi niin lämpökameralla vielä helpommin), mutta Pasi ajelee iloisena laput silmillä niihin ja lähtee kiertoradalle. Omat kentät on kanssa yleensä merkitty ja tiedossa hyökkäysreitilta, ja reitti tiedustellaan etukäteen joka tapauksessa, oli siellä sitten omia tai vihollisen miinoja, ne tulee kyllä ilmi.

Juu, tuo siis pätee silloin kun koko joukko on liikkeellä, mutta lienee selvää, että tuollaisessa porukassa se ainoa pyöräajoneuvo tulee olemaan se joka toimii porukan taksina ja nakkikoneena. Ja se on tuollaisella keikalla jolla se ajaa miinaan tai räjähtämättömään ammukseen.
 
Juu, tuo siis pätee silloin kun koko joukko on liikkeellä, mutta lienee selvää, että tuollaisessa porukassa se ainoa pyöräajoneuvo tulee olemaan se joka toimii porukan taksina ja nakkikoneena. Ja se on tuollaisella keikalla jolla se ajaa miinaan tai räjähtämättömään ammukseen.

Mutta jos se menee takaisin päin samaa reittiä kuin edettiin, niin miten voi olla että siellä on vielä miinoja mistä on ajanut joukkueen tai komppanian verran vaunuja yli, mutta ei ole huomattu?

Ei minulla siis mitään ole miinasuojausta vastaan, ettei nyt kukaan sitä luule. En vain pidä sitä kriittisenä ominaisuutena. Mutta liikkuvuus ja vaikea havaittavuus on ne millä tuollainen taksi pysyy kärjessä hengissä eikä muutu tikkatauluksi. Jos noiden kohdalta ollaan Pasin kanssa tasoissa (mikä ei ole järin hirveästi vaadittu), niin kyllähän se sitten vaakakupissa painaa: ihan hyvä olla, muttei järin tärkeää.

Turhake se on kärjessä silti. ;)
 
Mutta jos se menee takaisin päin samaa reittiä kuin edettiin, niin miten voi olla että siellä on vielä miinoja mistä on ajanut joukkueen tai komppanian verran vaunuja yli, mutta ei ole huomattu?

Ensinnäkin: Entä jos se ei mene samaa reittiä? Sitä ei ikinä tiedä mihin tuollaisen nakkikeikan voi joutua ajamaan. Myöskin huomaa, että toisetkin yksiköt liikkuvat siinä missä tämä omakin, joten jos tarkoitus on saada yhteys toiseen yksikköön, niin sitä saattaa jopa joutua etsimään, ja vaikka sen sijainti on tiedossa, niin reitti sinne voi olla hieman monimutkaisempi juttu.

Toiseksi: Miksi juutut kiinni miinoihin, kun räjähtämättömät ammuksetkin on mainittu useampaan kertaan? Meinaatko, että vihollisen tykistö ei voi ampua sille paluureitille ihan milloin tahansa? Etenkin kun vihollinen saattaisi käyttää sirotemiinoja.
 
Mutta jos se menee takaisin päin samaa reittiä kuin edettiin, niin miten voi olla että siellä on vielä miinoja mistä on ajanut joukkueen tai komppanian verran vaunuja yli, mutta ei ole huomattu?

Jospa ryssä on ovela ja käy kaivamassa niitä miinoja sinne:p

Jos tutustuit maavoimien uusittuun taistelutapaan, niin huomasit varmasti ettei seuraavassa kahakassa ole selvää rintamalinjaa ja piippahattuja voi tulla vastaan taistelualueella periaatteessa missä vaan. Tuskin niillä päällimmäisenä on mielessä miinoitukset, mutta jokatapauksessa miinariski on puolustajallakin aivan toista luokkaa kuin perinteisessä rintamalinjataistelussa.
 
Ensinnäkin: Entä jos se ei mene samaa reittiä? Sitä ei ikinä tiedä mihin tuollaisen nakkikeikan voi joutua ajamaan. Myöskin huomaa, että toisetkin yksiköt liikkuvat siinä missä tämä omakin, joten jos tarkoitus on saada yhteys toiseen yksikköön, niin sitä saattaa jopa joutua etsimään, ja vaikka sen sijainti on tiedossa, niin reitti sinne voi olla hieman monimutkaisempi juttu.
PSJ-joukkueessa vuoden koulutettuna, ei muuten kertaakaan tarvinnut mitään nakkikoneajoneuvoja, tosin en väitä etteikö sellaista tilannetta voi tulla eteen kun ei onneksi kovilla toisiamme ammuttu. Huolto tulee eteen jos sitä tarvitaan, ja vaikkei tulisikaan se on lähes heti kärjen takana, komento ja krh-osien takana. JJ voi toki lähteä vaikka käskynantoon, mutta eiköhän sekin valitse turvalliseksi todetun reitin ennemmin kuin riskeeraa miinaan ajamista... parin kilometrin matkalla.

Oletetaan nyt kuitenkin että se Pasi lähtee seikkailuun. Totta kai se voi mennä eri reittiä. En tosin tiedä miksi, koska jos Pasi täytyy johonkin lähettää se on joko A: hakemassa tarvikkeita B: viemässä haavoittuneita, jolloin C: se ajaa komppanian selustaan sitä reittiä mitä edettiin, koska se on tunnetusti vapaa vihollisesta ja miinoista, ja ennenkaikkea, koska siinä samassa rännissä se huolto on.

Sama tässä. Yhteydenpito ja koordinointi on komppanian päällikön homma eikä mekanisoidussa yksikössä sitä joukkuetasalla harrasteta kuin korkeintaan JJ radiolla koska yleensä ajoneuvot ja ryhmyrit ovat joukkueen verkossa, ja koska ollaan toisistaan näköetäisyydellä. Mutta jos nyt ei radiot toimi, huollossa ja komennossa on kaikki kuolleita tai ajoneuvot paskana, ja joukkueenjohtaja pakkoraossa siihen nakitetaan niin sitä varten on olemassa MP-lähetti. Se lukee jo tuossa tehtävänimikkeessä mitä varten se kokoonpanossa on. Jos prätkähiiretkin on kaikki vainajia, niin silloin saatetaan Pasi laittaa. Mutta mitäs pirua, ne pataljoonan muut yksiköt on joko A: tasalla, eli vihollisen ent. asemissa tai niistä viistossa, ts. reitillä joka on korkeintaan varamiinoitettu, tai B: oman komppanian takana reservissä, jolloin mennään takaisin vanhaa reittiä.

Ja tuosta esseestä huolimatta, itse itseäni lainaten, rautalangasta vääntäen, minulla ei ole mitään miinasuojausta vastaan. Se ei vain ole minun listallani yhtä tärkeä ominaisuus kuin liikkuvuus, ja ennenkaikkea vaikea havaittavuus, vaan tulee vasta näiden jälkeen.

Koska se on ihan yhdentekevää miten miinasuojattu se on, jos se on sidottu tiestöön ja havaitaan helposti satojen metrien päähän. Koska se on sen jälkeen tikkatauluna, eikä pääse edes suojaan. Koska jos sen ainoa hyöty Pasiin verrattuna on ettei se räjähdä aivan paskaksi miinaan ajaessaan, se on vain entistä suurempi rasite sille joukkueelle sen päätehtävässä. Hyvä jos miinasuoja saadaan sivussa, ilman että muut ominaisuudet kärsii. Mutta jos siellä kärjessä hilluu joku perkeleen pehmeä ajoneuvo, niin olisi ihan kaikkien kannalta suotavaa että se pysyy piilossa, tai havaittaessa pääsee suorasuuntaukselta karkuun, ja mielellään vielä ilman että sitä tarvitsee jälkikäteen olla hinaamassa takaisin tielle.

Tässä on ihan selkeästi näkemysero siinä että mitä ominaisuutta/ominaisuuksia painotetaan. Ja koska ei tiedetä miten liikkuva/liikkumaton MiSu todellisuudessa on, ja siluetistakin voidaan vain heittää arvioita mittojen perusteella, ei voida vertailla Pasiin, ja ollaan ihan spekuloinnin asteella.

Toiseksi: Miksi juutut kiinni miinoihin, kun räjähtämättömät ammuksetkin on mainittu useampaan kertaan? Meinaatko, että vihollisen tykistö ei voi ampua sille paluureitille ihan milloin tahansa? Etenkin kun vihollinen saattaisi käyttää sirotemiinoja.
Jospa ryssä on ovela ja käy kaivamassa niitä miinoja sinne:p

Jos tutustuit maavoimien uusittuun taistelutapaan, niin huomasit varmasti ettei seuraavassa kahakassa ole selvää rintamalinjaa ja piippahattuja voi tulla vastaan taistelualueella periaatteessa missä vaan. Tuskin niillä päällimmäisenä on mielessä miinoitukset, mutta jokatapauksessa miinariski on puolustajallakin aivan toista luokkaa kuin perinteisessä rintamalinjataistelussa.

Olen tutustunut, kahden YouTube-videon avulla ja hakenut tutkinnonkin kantapään kautta. Olen ollut harjoituksissa sillä kuuluisalla keltaisella A2:lla, eli taistellut sitä uutta taistelutapaa vastaan. Tosin en tajua miten se, että miinoja voi olla joka paikassa nyt tietää sitä että Pasi ei pääse oman komppanian/pataljoonan selustaan käymättä siinä välissä kiertoradalla, kun edelleen, kun ne prätkähiiret ja panssaritiedustelu nimenomaan käy läpi ne käytettävät rännit miinojen varalta. Ja vaikkei tiedustelu niitä huomaisikaan, ja mikään joukkueen/komppanian ajoneuvo ei ole niihin ajanut, niin miinat näkee ihan hyvin tiestä (ja usko pois, hajp miinoittaa kyllä ihan riittävästi, joten niiden havaitsemista tuli harjoiteltua vähän jo liikaakin), joten pitää olla melkoiset pullonpohjalinssit ettei erota kaivuujälkiä paljaalla silmällä eikä lämpökameralla.
 
PSJ-joukkueessa vuoden koulutettuna, ei muuten kertaakaan tarvinnut mitään nakkikoneajoneuvoja, tosin en väitä etteikö sellaista tilannetta voi tulla eteen kun ei onneksi kovilla toisiamme ammuttu. Huolto tulee eteen jos sitä tarvitaan, ja vaikkei tulisikaan se on lähes heti kärjen takana, komento ja krh-osien takana. JJ voi toki lähteä vaikka käskynantoon, mutta eiköhän sekin valitse turvalliseksi todetun reitin ennemmin kuin riskeeraa miinaan ajamista... parin kilometrin matkalla.

Oletetaan nyt kuitenkin että se Pasi lähtee seikkailuun. Totta kai se voi mennä eri reittiä. En tosin tiedä miksi, koska jos Pasi täytyy johonkin lähettää se on joko A: hakemassa tarvikkeita B: viemässä haavoittuneita, jolloin C: se ajaa komppanian selustaan sitä reittiä mitä edettiin, koska se on tunnetusti vapaa vihollisesta ja miinoista, ja ennenkaikkea, koska siinä samassa rännissä se huolto on.

Sama tässä. Yhteydenpito ja koordinointi on komppanian päällikön homma eikä mekanisoidussa yksikössä sitä joukkuetasalla harrasteta kuin korkeintaan JJ radiolla koska yleensä ajoneuvot ja ryhmyrit ovat joukkueen verkossa, ja koska ollaan toisistaan näköetäisyydellä. Mutta jos nyt ei radiot toimi, huollossa ja komennossa on kaikki kuolleita tai ajoneuvot paskana, ja joukkueenjohtaja pakkoraossa siihen nakitetaan niin sitä varten on olemassa MP-lähetti. Se lukee jo tuossa tehtävänimikkeessä mitä varten se kokoonpanossa on. Jos prätkähiiretkin on kaikki vainajia, niin silloin saatetaan Pasi laittaa. Mutta mitäs pirua, ne pataljoonan muut yksiköt on joko A: tasalla, eli vihollisen ent. asemissa tai niistä viistossa, ts. reitillä joka on korkeintaan varamiinoitettu, tai B: oman komppanian takana reservissä, jolloin mennään takaisin vanhaa reittiä.

Ja tuosta esseestä huolimatta, itse itseäni lainaten, rautalangasta vääntäen, minulla ei ole mitään miinasuojausta vastaan. Se ei vain ole minun listallani yhtä tärkeä ominaisuus kuin liikkuvuus, ja ennenkaikkea vaikea havaittavuus, vaan tulee vasta näiden jälkeen.

Koska se on ihan yhdentekevää miten miinasuojattu se on, jos se on sidottu tiestöön ja havaitaan helposti satojen metrien päähän. Koska se on sen jälkeen tikkatauluna, eikä pääse edes suojaan. Koska jos sen ainoa hyöty Pasiin verrattuna on ettei se räjähdä aivan paskaksi miinaan ajaessaan, se on vain entistä suurempi rasite sille joukkueelle sen päätehtävässä. Hyvä jos miinasuoja saadaan sivussa, ilman että muut ominaisuudet kärsii. Mutta jos siellä kärjessä hilluu joku perkeleen pehmeä ajoneuvo, niin olisi ihan kaikkien kannalta suotavaa että se pysyy piilossa, tai havaittaessa pääsee suorasuuntaukselta karkuun, ja mielellään vielä ilman että sitä tarvitsee jälkikäteen olla hinaamassa takaisin tielle.

Tässä on ihan selkeästi näkemysero siinä että mitä ominaisuutta/ominaisuuksia painotetaan. Ja koska ei tiedetä miten liikkuva/liikkumaton MiSu todellisuudessa on, ja siluetistakin voidaan vain heittää arvioita mittojen perusteella, ei voida vertailla Pasiin, ja ollaan ihan spekuloinnin asteella.




Olen tutustunut, kahden YouTube-videon avulla ja hakenut tutkinnonkin kantapään kautta. Olen ollut harjoituksissa sillä kuuluisalla keltaisella A2:lla, eli taistellut sitä uutta taistelutapaa vastaan. Tosin en tajua miten se, että miinoja voi olla joka paikassa nyt tietää sitä että Pasi ei pääse oman komppanian/pataljoonan selustaan käymättä siinä välissä kiertoradalla, kun edelleen, kun ne prätkähiiret ja panssaritiedustelu nimenomaan käy läpi ne käytettävät rännit miinojen varalta. Ja vaikkei tiedustelu niitä huomaisikaan, ja mikään joukkueen/komppanian ajoneuvo ei ole niihin ajanut, niin miinat näkee ihan hyvin tiestä (ja usko pois, hajp miinoittaa kyllä ihan riittävästi, joten niiden havaitsemista tuli harjoiteltua vähän jo liikaakin), joten pitää olla melkoiset pullonpohjalinssit ettei erota kaivuujälkiä paljaalla silmällä eikä lämpökameralla.

Itselleni on hieman mysteeri miten ihmeessä sinne valikoitui pasi eikä älliä, mikä olisi ollut huomattavasti loogisempi valinta... Ehkä panssarijääkärijoukkue on hieman väärä toimintaympäristö arvioida Pasin/Misun ominaisuuksia, koska ne eivät ylipäätään kuulu panssaritaisteluun tuolla tapaa kuin niitä käytetään meillä! Tuossa on hieman enemmän mallia miten paseja ja misuja tulee käyttää, http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/attp/attp3-21-9.pdf, http://www.bits.de/NRANEU/others/amd-us-archive/fm3-21.21(03).pdf, http://www.ciar.org/ttk/mbt/armor/armor-magazine/armor-mag.2004.ma/2thornton04.pdf
 
Ja vaikkei tiedustelu niitä huomaisikaan, ja mikään joukkueen/komppanian ajoneuvo ei ole niihin ajanut, niin miinat näkee ihan hyvin tiestä (ja usko pois, hajp miinoittaa kyllä ihan riittävästi, joten niiden havaitsemista tuli harjoiteltua vähän jo liikaakin), joten pitää olla melkoiset pullonpohjalinssit ettei erota kaivuujälkiä paljaalla silmällä eikä lämpökameralla.

Se on ihan hyvä, jos ne prätkähiiret tiedustelevat reittiä, mutta ne tiedustelevat lähinnä eteenpäin, eivät välttämättä omaa selustaa, kun päätehtäviltään eivät kerkeä. Mutta kuitenkin, tuota kaivuujälkien erottamisesta on ollut juttua aikaisemminkin ja ongelma ei varmaankaan ole se, että niitä ei erota, vaan se että mistä tietää onko sen kaivuujäljen alla miina. Mutta tämä ei välttämättä liity tähän keskusteluun.
 
Olisiko haluttu sellainen ovi, joka saa käsivoimin auki ja kiinni?

Varmaan mahdollisimman simppeliä ratkaisua haettu, eikä ole vaivattu päätä pikkuasioilla, kuten miten taistelukamat niskassa olevan miehistön pitää toimia takapäässä. Samoinhan siinä on esim. nousemista helpottava porras toteutettu hankalalla joustavalla kaapelilenkillä, joka vielä taitaa olla kynnyksen alla pari senttiä kohti keulaa, eli nouseva joutuu olemaan millin takakenossa :)
 
Itselleni on hieman mysteeri miten ihmeessä sinne valikoitui pasi eikä älliä, mikä olisi ollut huomattavasti loogisempi valinta... Ehkä panssarijääkärijoukkue on hieman väärä toimintaympäristö arvioida Pasin/Misun ominaisuuksia, koska ne eivät ylipäätään kuulu panssaritaisteluun tuolla tapaa kuin niitä käytetään meillä! Tuossa on hieman enemmän mallia miten paseja ja misuja tulee käyttää, http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/attp/attp3-21-9.pdf, http://www.bits.de/NRANEU/others/amd-us-archive/fm3-21.21(03).pdf, http://www.ciar.org/ttk/mbt/armor/armor-magazine/armor-mag.2004.ma/2thornton04.pdf
Ällit varmaan tarvittiin kaikki moottoroiduille osastoille, en osaa sanoa. Enemmän minua vaivaa minkä takia ei ostettu vaan CV:tä lisää, jolloin tästäkin keskustelusta häviäisi pari sivua. Puhutaan (muistaakseni, ei ole nyt tarkkoja lukuja käsillä) 45 milj. lisäpotista, joka kahteen tilaukseen jaettuna tekee sen 22.5 milj. euroa. Eikä siis ole tietoa miten tuo tilaus maksettiin, tai lähinnä että miten monessa erässä. Ei pitäisi ihan ylitsepääsemätön paikka olla.

Mutta joo. Se on väärä ympäristö kummallekin ajoneuvolle. Voiko sitten Misu korvata Pasin siellä, sen näyttää aika ja testitulokset, mutta miinasuojaus ei mielestäni pidä olla silloin vaatimuslistan kärkipäässä, vaan se liikkuvuus, ja matala siluetti.


Se on ihan hyvä, jos ne prätkähiiret tiedustelevat reittiä, mutta ne tiedustelevat lähinnä eteenpäin, eivät välttämättä omaa selustaa, kun päätehtäviltään eivät kerkeä. Mutta kuitenkin, tuota kaivuujälkien erottamisesta on ollut juttua aikaisemminkin ja ongelma ei varmaankaan ole se, että niitä ei erota, vaan se että mistä tietää onko sen kaivuujäljen alla miina. Mutta tämä ei välttämättä liity tähän keskusteluun.

Ja se Pasi, Misu, tai kuorma-auto ajaa edelleen samaa reittiä takaisinpäin mitä pitkin juuri eteni joukkue/komppania, koska se selusta ja huolto-osat on n. 180° omasta etenemissuunnasta. Vaikka käytettävissä olisi useampi ränni, siinä on silti sen luokan trafiikki että melko outona pidän että sinne vaan ilmestyy kaivuujälkiä mitä kukaan ei aikaisemmin huomaa. Ja jos sinne on sittenkin ilmestynyt kaivuujälkiä, pysäytetään ajoneuvo, käydään katsomassa onko siellä joku ruvennut kiusaa tekemään vai onko siellä ihan oikeasti joku jekkupaukku, ja tarvittaessa vaihdetaan reittiä tai ohitetaan metsän puolelta. Sen voi tietty jättää tarkistamattakin mikäli epäilee että on valvottu sulute, ja vaihtaa reittiä suoraan ja ilmoittaa eteenpäin jolloin pioneerit tulee sen ainakin merkitsemään, ellei raivaamaan.

Eli puhutaan niin marginaalitason tapauksesta, etten itse ainakaan voi sitä vastaan suojautumista pitää tärkeänä, jos se tapahtuu maastoliikkuvuuden ja vaikean havaittavuuden kustannuksella, joista kuitenkin olisi huomattavasti enemmän hyötyä kuin miinasuojauksesta siinä jobissa mitä varten se siellä organisaatiossa on.
 
Ja se Pasi, Misu, tai kuorma-auto ajaa edelleen samaa reittiä takaisinpäin mitä pitkin juuri eteni joukkue/komppania, koska se selusta ja huolto-osat on n. 180° omasta etenemissuunnasta. Vaikka käytettävissä olisi useampi ränni, siinä on silti sen luokan trafiikki että melko outona pidän että sinne vaan ilmestyy kaivuujälkiä mitä kukaan ei aikaisemmin huomaa. Ja jos sinne on sittenkin ilmestynyt kaivuujälkiä, pysäytetään ajoneuvo, käydään katsomassa onko siellä joku ruvennut kiusaa tekemään vai onko siellä ihan oikeasti joku jekkupaukku, ja tarvittaessa vaihdetaan reittiä tai ohitetaan metsän puolelta. Sen voi tietty jättää tarkistamattakin mikäli epäilee että on valvottu sulute, ja vaihtaa reittiä suoraan ja ilmoittaa eteenpäin jolloin pioneerit tulee sen ainakin merkitsemään, ellei raivaamaan.

Eli puhutaan niin marginaalitason tapauksesta, etten itse ainakaan voi sitä vastaan suojautumista pitää tärkeänä, jos se tapahtuu maastoliikkuvuuden ja vaikean havaittavuuden kustannuksella, joista kuitenkin olisi huomattavasti enemmän hyötyä kuin miinasuojauksesta siinä jobissa mitä varten se siellä organisaatiossa on.

Olisi vaan pitänyt sanoa, että tämä asia ei kuulu tähän ketjuun...
 
PSJ-joukkueessa vuoden koulutettuna, ei muuten kertaakaan tarvinnut mitään nakkikoneajoneuvoja, tosin en väitä etteikö sellaista tilannetta voi tulla eteen kun ei onneksi kovilla toisiamme ammuttu. Huolto tulee eteen jos sitä tarvitaan, ja vaikkei tulisikaan se on lähes heti kärjen takana, komento ja krh-osien takana. JJ voi toki lähteä vaikka käskynantoon, mutta eiköhän sekin valitse turvalliseksi todetun reitin ennemmin kuin riskeeraa miinaan ajamista... parin kilometrin matkalla.

Oletetaan nyt kuitenkin että se Pasi lähtee seikkailuun. Totta kai se voi mennä eri reittiä. En tosin tiedä miksi, koska jos Pasi täytyy johonkin lähettää se on joko A: hakemassa tarvikkeita B: viemässä haavoittuneita, jolloin C: se ajaa komppanian selustaan sitä reittiä mitä edettiin, koska se on tunnetusti vapaa vihollisesta ja miinoista, ja ennenkaikkea, koska siinä samassa rännissä se huolto on.

Sama tässä. Yhteydenpito ja koordinointi on komppanian päällikön homma eikä mekanisoidussa yksikössä sitä joukkuetasalla harrasteta kuin korkeintaan JJ radiolla koska yleensä ajoneuvot ja ryhmyrit ovat joukkueen verkossa, ja koska ollaan toisistaan näköetäisyydellä. Mutta jos nyt ei radiot toimi, huollossa ja komennossa on kaikki kuolleita tai ajoneuvot paskana, ja joukkueenjohtaja pakkoraossa siihen nakitetaan niin sitä varten on olemassa MP-lähetti. Se lukee jo tuossa tehtävänimikkeessä mitä varten se kokoonpanossa on. Jos prätkähiiretkin on kaikki vainajia, niin silloin saatetaan Pasi laittaa. Mutta mitäs pirua, ne pataljoonan muut yksiköt on joko A: tasalla, eli vihollisen ent. asemissa tai niistä viistossa, ts. reitillä joka on korkeintaan varamiinoitettu, tai B: oman komppanian takana reservissä, jolloin mennään takaisin vanhaa reittiä.

Ja tuosta esseestä huolimatta, itse itseäni lainaten, rautalangasta vääntäen, minulla ei ole mitään miinasuojausta vastaan. Se ei vain ole minun listallani yhtä tärkeä ominaisuus kuin liikkuvuus, ja ennenkaikkea vaikea havaittavuus, vaan tulee vasta näiden jälkeen.

Koska se on ihan yhdentekevää miten miinasuojattu se on, jos se on sidottu tiestöön ja havaitaan helposti satojen metrien päähän. Koska se on sen jälkeen tikkatauluna, eikä pääse edes suojaan. Koska jos sen ainoa hyöty Pasiin verrattuna on ettei se räjähdä aivan paskaksi miinaan ajaessaan, se on vain entistä suurempi rasite sille joukkueelle sen päätehtävässä. Hyvä jos miinasuoja saadaan sivussa, ilman että muut ominaisuudet kärsii. Mutta jos siellä kärjessä hilluu joku perkeleen pehmeä ajoneuvo, niin olisi ihan kaikkien kannalta suotavaa että se pysyy piilossa, tai havaittaessa pääsee suorasuuntaukselta karkuun, ja mielellään vielä ilman että sitä tarvitsee jälkikäteen olla hinaamassa takaisin tielle.

Tässä on ihan selkeästi näkemysero siinä että mitä ominaisuutta/ominaisuuksia painotetaan. Ja koska ei tiedetä miten liikkuva/liikkumaton MiSu todellisuudessa on, ja siluetistakin voidaan vain heittää arvioita mittojen perusteella, ei voida vertailla Pasiin, ja ollaan ihan spekuloinnin asteella.




Olen tutustunut, kahden YouTube-videon avulla ja hakenut tutkinnonkin kantapään kautta. Olen ollut harjoituksissa sillä kuuluisalla keltaisella A2:lla, eli taistellut sitä uutta taistelutapaa vastaan. Tosin en tajua miten se, että miinoja voi olla joka paikassa nyt tietää sitä että Pasi ei pääse oman komppanian/pataljoonan selustaan käymättä siinä välissä kiertoradalla, kun edelleen, kun ne prätkähiiret ja panssaritiedustelu nimenomaan käy läpi ne käytettävät rännit miinojen varalta. Ja vaikkei tiedustelu niitä huomaisikaan, ja mikään joukkueen/komppanian ajoneuvo ei ole niihin ajanut, niin miinat näkee ihan hyvin tiestä (ja usko pois, hajp miinoittaa kyllä ihan riittävästi, joten niiden havaitsemista tuli harjoiteltua vähän jo liikaakin), joten pitää olla melkoiset pullonpohjalinssit ettei erota kaivuujälkiä paljaalla silmällä eikä lämpökameralla.

1 osassa ei juuri ole Misua.



 
Nyt on kyllä ihan pakko osallistua näin kuljettajan ominaisuudessa. Hämärässä tai pimeässä sotavaloilla ajettaessa on kyllä ihan hemmetin vaikea huomata onko uralle kaivettu miinaa/onko siitä kävelty/onko renkaista lentäny irtoainesta jäljelle/jne/jne/jne. Toki voidaanhan sitä liikkua siten, että jokainen kiven pyörähdys tutkitaan käsin ja lämppärillä(mistä vtusta joka autoon lämppäri?) Mutta kovin,kooooovin hidasta on liikenne sit. Kävellen olisit jo perillä.
 
Hämärässä tai pimeässä sotavaloilla ajettaessa

Ja kun ns. kovassa tilanteessa liikenne joudutaan hoitamaan pääosin pimeässä, huonossa säässä, yöllä, hämärässä, huonoilla valoilla, väsyneinä, epäselvissä oloissa, vajavaisin tiedoin jne.jne.

Lämppäritähysteisen ajosuorituksen voi pilata vaikka se, että vihollisen sissijoukot ovat päivällä veistäneet puusta kulleja ja nakelleet ne tielle.....siinä sitä on ihmettelemistä, kun raivauspartio mennä kyntää ja raivaa herätteitä.

Yö- ja pimeätoiminnasta sukeutuisi eräs lempiaiheeni, mutta eipä mennä siihen. :cool:
 
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/72528/Neuvonen_Riku_Dipl_2013_11_02.pdf?sequence=2 Ihan vaan muistin virkistämiseksi, kun kukaan muu kuin minä ei tunnu muistavan.

"Pintalevyn paksuudeksi valittiin suoraan laserhitsauksen asettamien reunaehtojen mukaan 6 mm."
"Näiden laskemien pohjalta ja globaalien ominaisuuksien perusteella valittiin alustavaksi pohjalevyn paksuudeksi 10 mm."
"Tarkemman tarkastelun jälkeen uumalevyjen materiaaliksi valittiin Ruukin S500–teräs, jossa yhdistyy korkeahko lujuus, hyvä plastinen muodonmuutoskyky sekä hyvä särmättävyys ja hitsattavuus."
"Näin ollen levyjen materiaaliksi valittiin Ruukin toimittama ultraluja rakenneteräs 35 S1500, joka on suunniteltu tämän tyyppisiin kohteisiin. Teräs on erittäin lujaa ja kovaa ja sillä on hyvät ballistiset ominaisuudet."
"Pohjalevyn paksuus muutettiin 10 mm ja ydinten materiaaliksi vaihdettiin S500–teräs sekä niiden paksuus vaihdettiin 4 mm."

upload_2016-12-19_12-10-16.png upload_2016-12-19_12-9-15.png
upload_2016-12-19_12-11-46.png
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on kyllä ihan pakko osallistua näin kuljettajan ominaisuudessa. Hämärässä tai pimeässä sotavaloilla ajettaessa on kyllä ihan hemmetin vaikea huomata onko uralle kaivettu miinaa/onko siitä kävelty/onko renkaista lentäny irtoainesta jäljelle/jne/jne/jne. Toki voidaanhan sitä liikkua siten, että jokainen kiven pyörähdys tutkitaan käsin ja lämppärillä(mistä vtusta joka autoon lämppäri?) Mutta kovin,kooooovin hidasta on liikenne sit. Kävellen olisit jo perillä.

Jos nyt edelleen aiheena on "voiko Misu korvata Pasin PSJ-joukkueessa", mistä näkökulmasta minä olen tässä parin viime sivun aikana kirjoitellut, kerta sitä ehdotettiin ja olen kys. joukkueeseen sijoitettu. Minä olen väittänyt, että ilman liikkuvuutta ja matalaa siluettia, Misu on Pasia huonompi panssarijääkärijoukkueessa. Ja Pasikin on siellä huono.
Jos modet tuntee että alkaa mennä aiheen vierestä, voi poistaa/siirtää.

Eli jos puhutaan PSJ-joukkueesta. Siinä Pasissa/Misussa kulkee ryhmän Matis, siitä se tulee lämppäri. Hämärässä toki silti vaikeampaa huomata, sen takia huonon näkyvyyden ja yksinään ajelun takia tulee eritoten välttää varmistamattomien alueiden ja reittien käyttöä - tosin en edelleenkään tajua missä on se varmistamaton reitti mihin Pasin pitää lähteä seikkailemaan yksin pimeässä, kun se komppanian oi-niin-peloittava-ja-vaarallinen-selusta-mitä-ei-suojaa-kukaan on sen pari kilometria samaa ränniä takaisinpäin. Tai voidaan vaihtaa reittiä. Tai voidaan poiketa sen verran metsän puolelta että päästään jatkamaan matkaa (missä kohtaa se liikkuvuus taas tulee vaatimukseksi). Tai voidaan jättää kaverit siihen ja käskeä kävelemään loppumatka - ei pitäisi järin pitkä taival tuossa kohtaa olla.

Yleisemmällä tasolla Misu voi hyvinkin olla parempi tilanteessa jossa on syytä olettaa että joudutaan ajamaan varmistamattomia reittejä, mutta jos puhutaan edelleen mekanisoidusta joukosta jonka päätehtävä on harrastaa jotain ihan muuta kuin selustassa ajelua, niin ne suorituskykyvaatimukset on varmaan silloin kanssa jotain ihan muuta. Koska ei voida kirkkain silmin vaatia että Pasin/Misun/ottotraktorin panssaroinnin pitää kestää 30mm nuoli etupanssariin, suoja täytyy hakea liikkeestä ja vaikeasta havaittavuudesta. Jos Misu täyttää ne, ja sen lisäksi on miinasuojattu, niin hyvä vaan. Mutta kun se todennäköisemmin toimii tikkatauluna kuin miinaharavana, niin ehkä ne lähtökohdat pitää olla sen mukaiset. Ja ettei nyt jää väärää kuvaa: ei se Pasikaan siellä hyvä ole.

Mutta mutta, eiköhän tämä ole jo tullut selväksi, turha tästä on vääntää kättä kun ei nähdä asioita samalla tavalla.
 
Back
Top