Punainen meri lähialueineen

[väärä ketju
 
Robert Clark huomauttaa Iranin vallankumouskaartin upseerien ohjanneen suoraan huthien toimia Punaisellamerellä. Kauppa-aluksia vastaan on hyökätty ballistisilla ohjuksilla, lennokeilla ja pikaveneillä. Iranin johdon laajempana strategisena tavoitteena on Israelin tuhoaminen sekä Yhdysvaltain ja Britannian ajaminen pois Lähi-idän alueelta.

– Vastatoimiin on ryhdyttävä heti. Viime viikon täsmäiskut huthien sotilaallista infrastruktuuria vastaan olivat oikea päätös, mutta ne tehtiin kaksi kuukautta liian myöhään, tutkija sanoo.

Hänen mukaansa kohteeksi pitäisi ottaa Iranin sotilasjohto sekä viesti- ja huoltoyhteydet eri miliisijärjestöjen kanssa. Jos Iranin aggressio jatkuu, pitäisi iskuja tehdä myös maan rajojen sisällä sijaitsevia sotilaskohteita vastaan.

Robert Clark mainitsee vakoilulaivaksi kutsutun iranilaisen rahtialus Behshadin, jonka on väitetty toimivan ”kelluvana tukikohtana”. Siltä käsin on ohjattu iskuja Punaisenmeren kauppaliikennettä vastaan.

– Lännen eli käytännössä Yhdysvaltojen ja Britannian on oltava valmiita iskemään Iranin vallankumouskaartin kohteita vastaan. Näihin lukeutuu vakoilualus Behshad, joka toimii Jemenin eteläpuolella ja syöttää hutheille tiedustelutietoja, joiden pohjalta länsimaisia aluksia vastaan isketään, Clark sanoo.

 
Huthien laivaliikennehäiriköinti alkaa tuottaa tulosta:
https://www.hs.fi/talous/art-2000010130503.html

Eli erityisesti Kiinalaiset yritykset jotka vie Eurooppaan ovat ns. kusessa. Kiinan vientisatamissa kontit loppu ja rahtihinnat +200%

Juttu ei pureudu syihin syvemmälle, mutta Suez vs Afrikan kierto on 30% pitempi kuljetusaika. Eli kalustoa tarvitaankin nyt se 30% ja äkkinäisen mutoksen myötä varmaan +50%. Noita ei ole joten Kiinalaisilla on nyt rahtikapasiteettipula. Tämä kisan voittajia ovat Intia ja erityisesti Turkki, ovat siis vaihtoehtoisa halpamaita tuotannolle kun katsoo Euroopasta. Tältä kantilta Iranin ja zenäjän lisäksi takapiruja voi olla muuallakin. Suurin häviäjä tässä Suezin sulussa on Kiina. Eurooppaan tavaraa on tullut aina muistakin suunnista ja se pitää hintoja kurissa. Kiinankauppiaan on pakko ottaa kovemmat rahtikulut omasta katteesta tai kauppa pysähtyy kokonaan. Jo nyt epävarmemmaksi muuttunut Kiinantoitusten rahtiaikataulu on syönyt markkinoita.

Veikkaan että aihe ei tainnut tulla huthien mieleen kun rähinäänsä aloittelivat. Se on ihan sama kenen lipun alla se paatti seilaa niin pääosin tavararahti on tuolla Kiinasta ja kiinalaisen firman maksamaa.
 
LNG markkinoiden osalta Punaisenmeren tilanne sotkee vientiä erityisesti Eurooppaan. Qatar on tässä merkittävin kärsijä, heillä kun ei ole muuta reittiä kaasunviennille. Kun tiedetään että myös kreml on tämän tilanteen takana niin viimeisin Ukrainan isku Laukansuun LNG terminaaliin saakin isompia ulottuvuuksia. Laukansuu kun on zenäjän isoin LNG nesteytysterminaali.

Motivaatio Laukansuun ja seuraavaksi Jokikylän LNG laitoksia vastaan on aika isolla porukalla. Nuo muodostavat melkein 40% zenäjän LNG vientikapasiteetista.

Punaisenmeren tilanne kytkeytyy yhä selkeämmin ryssän maailmanvalloitukseen, Iran, huthit jne. ovat vain proxyjä tässä zenäläisten oliarggien perseenpelastuksessa.
 
Back
Top