Puolustusbudjetti ja säästöt

Creidiki kirjoitti:
Palkkausmenot menot 806 milj euroa Leikkaustarve n 250 milj euroa
Toimintamenot 543 milj euroa Leikkaustarve n 170 milj euroa
Kiinteistömenot 226 Milj euroa Leikkaustarve n 70 milj euroa

No, eikös se siinä aika hyvin seiso?!

Toimintamenoista ehkä voisi jokusen vuoden kiristää rajumminkin pois, tosin mikään pysyvä tila se ei kuitenkaan voisi olla. Henk.koht en usko, että vaikka esim. harjoitustoiminnasta nipistettäisiin kaikilla tasoilla/kohderyhmillä hyvinkin rajusti useamman vuoden, että se vaikuttaisi merkittävästi puolustuskykyyn kokonaisuutena. Suuret sotaharjoitukset ovat kaikkineen valtavia rahareikiä ja olen valmis kyseenalaistamaan niiden merkitysen suht vahvasti. Useimmiten nuo isot (ja siis kalliit) harjoitukset ovat ruohonjuuritasolta katsottuna sitä, että odotetaan viikko, jonka jälkeen toimitaan tehokkaasti 1-2 vrk ja se on siinä. Ymmärrän suurten sotaharjoitusten merkityksen ylempien esikuntien harjoituttamisessa - mutta toisaalta: niitä esikuntia pyörittävät useimmiten ammattisotilaat ja heidän osaamisensa ei katoa jos joka vuosi ei ole suuria sotaharjoituksia. Kuraportaan osalta puolestaan PALJON tehokkaampi koulutustulos saadaan pienillä harjoituksilla jossa se reserviläinen ja varusmies saa "sotia" tehokkaasti koko harjoituksen ajan kun ei tarvitse välittää mistään "prikaatiraamista" yhtään mitään.

Jos voisin päättää, ensimmäisenä laittaisin kaikki suuret sotaharjoitukset toistaiseksi kokonaan jäihin - ja vasta sen jälkeen tarkastelisin resursseja pienten harjoitusten rahoituksen osalta. Maksimaalinen teho, pienillä kustannuksilla vs maksimaaliset kustannukset, pieni teho on tässä kohtaa vastakkain.
 
Kapiainen kirjoitti:
Creidiki kirjoitti:
Palkkausmenot menot 806 milj euroa Leikkaustarve n 250 milj euroa
Toimintamenot 543 milj euroa Leikkaustarve n 170 milj euroa
Kiinteistömenot 226 Milj euroa Leikkaustarve n 70 milj euroa

No, eikös se siinä aika hyvin seiso?!

No ei seiso enää kun Jutta tuli paikalle. Leikkaamisen pitäisi kaiken järjen mukaan jossain vaiheessa näkyä ilmavoimien vahvuudessa ja/tai sodan ajan joukkojen määrässä, mutta ei noita tunnu Jutan papereista löytyvän. Ilmeisesti sitten leikataan hankinnoista (alueellisten joukkojen varustamista en löytänyt mistään paitsi johtamisjärjestelmän osalta) ja jonkun verran toimintamenoista. Henkilötyövuosia katoaa eniten pääesikunnasta, mikä lienee positiivista. Ai niin ja raskas raketinheitinjärjestelmä otetaan viimein käyttöön (hankittiin tammikuussa 2006 ilman enempiä ampumatarvikkeita, mutta ei kai se käyttöönottoa haittaa) ja kaikkien säästöjen huippuna ravitsemispalvelut yhtiöitetään… Lähde: http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2012/vm_2012.html

Referoisin enemmän mutta valtion nettisivut menivät jumiin.

Siinä on kuitenkin tärkeimmät uudet hankinnat (PVKEH 2012), joista mm. ilmenee ettei risteilyohjuksia hankita (vaan luodaan valmius):

*Puolustusvoimien johtamisen kehittämisohjelmassa jatketaan puolustusvoimien tietoliikenneverkon rakentamista laajentamalla tietoteknistä alustaa sekä hankitaan aluepuolustusjoukoille yhtenäisen johtamisjärjestelmän mukaisia siirrettäviä ja muunneltavia johtamispaikkamoduuleja.

*Puolustusvoimien vaikuttamisen kehittämisohjelmassa jatketaan Hornet-torjunta-hävittäjäkaluston päivityksiä ja luodaan valmius pitkän kantaman ilmasta-maahan ohjusten käyttöön sekä hankitaan ampumatarvikkeita, ripustimia ja maajärjestelmiä.

*Puolustusvoimien logistiikan kehittämisohjelmassa hankitaan maastokuorma-autoja osana laajempaa ajoneuvohankintakokonaisuutta korvaamaan vanhentuvia ja poistuvia ajoneuvoja.

*Maapuolustuksen kehittämisohjelmassa rakennetaan maapuolustuksen tiedonsiirtoverkkoa sekä hankitaan keveitä lähipanssarintorjunta- ja tukiaseita, tiedustelu-, valvonta- ja tulenjohtojärjestelmien varustusta sekä ballistisia suojalevyjä ja kennosuojajärjestelmiä.

*Meripuolustuksen kehittämisohjelmassa täydennetään rannikolla toimivien joukkojen materiaalista valmiutta hankkimalla mm. kuljetusveneitä, pintatorjuntaohjuksia sekä johtamis- ja pimeätoimintavälineitä.
 
Museo kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
Creidiki kirjoitti:
Palkkausmenot menot 806 milj euroa Leikkaustarve n 250 milj euroa
Toimintamenot 543 milj euroa Leikkaustarve n 170 milj euroa
Kiinteistömenot 226 Milj euroa Leikkaustarve n 70 milj euroa

No, eikös se siinä aika hyvin seiso?!

No ei seiso enää kun Jutta tuli paikalle. Leikkaamisen pitäisi kaiken järjen mukaan jossain vaiheessa näkyä ilmavoimien vahvuudessa ja/tai sodan ajan joukkojen määrässä, mutta ei noita tunnu Jutan papereista löytyvän.

Leikkausten vaikutus PLM:n menoihin on 18 milj euroa eli huikea 0,6% vähennys.

Käytännössä hankintamenoista siirretään rahaa PLM:n hallintamenoihin, sotilaalliseen kriisinhallintaan ja puolustusvoimien toimintamenoihin.

Jos joku kysyy niin minä olen vessassa itkemässä.
 
Museo kirjoitti:
*Maapuolustuksen kehittämisohjelmassa rakennetaan maapuolustuksen tiedonsiirtoverkkoa sekä hankitaan keveitä lähipanssarintorjunta- ja tukiaseita, tiedustelu-, valvonta- ja tulenjohtojärjestelmien varustusta sekä ballistisia suojalevyjä ja kennosuojajärjestelmiä.


:huh:
 
Armeijan hankinnat vähenevät

http://elisa.net/uutiset/kotimaa/?id=6113691

Puolustusmäärärahoihin on tulossa leikkauksia. Ne kohdistuvat sotilaalliseen maanpuolustukseen ja etenkin kalustohankintoihin.

Valtiovarainministeriön esitys vähentäisi puolustusmateriaalien hankintaa 43 miljoonalla eurolla. Kyseessä on kuitenkin siirtomääräraha, joka jakautuu kolmelle vuodelle.

Toimintamenot kasvavat parin vuoden aikana 14 miljoonalla, mutta Puolustusvoimissa on silti arvioitu toiminnan vähenevän.

Sotilaallisessa kriisinhallinnassa määrärahat nousisivat 59,6 miljoonasta 68,7 miljoonaan. Puolustusministeriö on esittänyt kymmeniätuhansia euroja suurempaa rahoitusta.

Valtiovarainministeriön laskujen mukaan määrärahat vähenevät tästä vuodesta 18 miljoonaa euroa. Se olisi nykyisestä 2,8 miljardin budjetista yksi prosentti.
===================================================
Mitähän täällä onkaan ennakoitu ?
Jos kokonaismäärärahat vähenevät todella vain 18 m€, niin sehän on jo TORJUNTAVOITTO (copyright Baikal)
 
JOKO kirjoitti:
Museo kirjoitti:
*Maapuolustuksen kehittämisohjelmassa rakennetaan maapuolustuksen tiedonsiirtoverkkoa sekä hankitaan keveitä lähipanssarintorjunta- ja tukiaseita, tiedustelu-, valvonta- ja tulenjohtojärjestelmien varustusta sekä ballistisia suojalevyjä ja kennosuojajärjestelmiä.


:huh:

Se on tällaista: http://www.kennotech.fi/index.php?k=10032
Sopivasti suunniteltu kennorakenne toimii tehokkaasti sirpalesuojana.

Kenno Tech kehitti kennorakenteisen sirpalesuojajärjestelmän, Kennosuojajärjestelmän, yhteisprojektissa, jossa olivat mukana Rautaruukki, VTT ja Puolustusvoimat.

Kahden panssariteräslevyn välinen ydintila voidaan paikan päällä täyttää soralla, jolloin saadaan erinomainen suojavaikutus.

Puolustusvoimille suunniteltu sirpalesuojajärjestelmä on modulaarinen ja voidaan kuljettaa asennuspaikalle merikonttia vastaavana kuljetuspakettina. Pystytys vie muutaman tunnin eikä vaadi erikoistyökaluja.
 
Nyt Pv voisi julkaista jo ne ajat sitten tehdyt suunnitelmat, jotka ovat lojuneet kassakaapissa kuin Stasilista, joista selviää mitkä varuskunnat lopetetaan ja mitenkä jäljelle jäävien organisaatioita muokataan.
 
vehamala kirjoitti:
Mitähän täällä onkaan ennakoitu ?
Jos kokonaismäärärahat vähenevät todella vain 18 m€, niin sehän on jo TORJUNTAVOITTO (copyright Baikal)

Ei vaan viivytystä.
 
Nää säästöt on vähän niinkuin krapula, tuskan voi ottaa nyt tai sitä voi siirtää vähän tuonnemmaksi, mutta se on sitten pahempi.
 
Leppis kirjoitti:
Nyt Pv voisi julkaista jo ne ajat sitten tehdyt suunnitelmat, jotka ovat lojuneet kassakaapissa kuin Stasilista, joista selviää mitkä varuskunnat lopetetaan ja mitenkä jäljelle jäävien organisaatioita muokataan.

Suunnitelmathan on luvattu julkistaa 2011-2012 taitteessa. Jää nähtäväksi mitä silloin kerrotaan, mutta tuolla aikataulullahan on luvattu tässä tiedotusasiassa mennä..itseasiassa ihan komentajan suulla luvattuna jos en väärin muista?!
 
PVKEH 2012 -tilausvaltuuteen sisältyvät suurimmat hankkeet

Puolustusvoimien johtamisen kehittämisohjelmassa jatketaan puolustusvoimien tietoliikenneverkon rakentamista laajentamalla tietoteknistä alustaa sekä hankitaan aluepuolustusjoukoille yhtenäisen johtamisjärjestelmän mukaisia siirrettäviä ja muunneltavia johtamispaikkamoduuleja.

Puolustusvoimien vaikuttamisen kehittämisohjelmassa jatketaan Hornet-torjunta-hävittäjäkaluston päivityksiä ja luodaan valmius pitkän kantaman ilmasta-maahan ohjusten käyttöön sekä hankitaan ampumatarvikkeita, ripustimia ja maajärjestelmiä.

Puolustusvoimien logistiikan kehittämisohjelmassa hankitaan maastokuorma-autoja osana laajempaa ajoneuvohankintakokonaisuutta korvaamaan vanhentuvia ja poistuvia ajoneuvoja.

Maapuolustuksen kehittämisohjelmassa rakennetaan maapuolustuksen tiedonsiirtoverkkoa sekä hankitaan keveitä lähipanssarintorjunta- ja tukiaseita, tiedustelu-, valvonta- ja tulenjohtojärjestelmien varustusta sekä ballistisia suojalevyjä ja kennosuojajärjestelmiä.

Meripuolustuksen kehittämisohjelmassa täydennetään rannikolla toimivien joukkojen materiaalista valmiutta hankkimalla mm. kuljetusveneitä, pintatorjuntaohjuksia sekä johtamis- ja pimeätoimintavälineitä.
 
Kapiainen kirjoitti:
Leppis kirjoitti:
Nyt Pv voisi julkaista jo ne ajat sitten tehdyt suunnitelmat, jotka ovat lojuneet kassakaapissa kuin Stasilista, joista selviää mitkä varuskunnat lopetetaan ja mitenkä jäljelle jäävien organisaatioita muokataan.

Suunnitelmathan on luvattu julkistaa 2011-2012 taitteessa. Jää nähtäväksi mitä silloin kerrotaan, mutta tuolla aikataulullahan on luvattu tässä tiedotusasiassa mennä..itseasiassa ihan komentajan suulla luvattuna jos en väärin muista?!

Niinhän se taisi olla, pitää vaan jaksaa odottaa lopullisia tuloksia. On mielenkiintoista nähdä mitkä spekulaatiot toteutuvat, taas on liikkeellä uusi herkullinen organisaation muutos huhu. Mutten viitsi lähteä jauhamaan siitä ja sen lähteistä, etten turhaan profiloituisi :)
 
Creidiki kirjoitti:
Museo kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
Creidiki kirjoitti:
Palkkausmenot menot 806 milj euroa Leikkaustarve n 250 milj euroa
Toimintamenot 543 milj euroa Leikkaustarve n 170 milj euroa
Kiinteistömenot 226 Milj euroa Leikkaustarve n 70 milj euroa

No, eikös se siinä aika hyvin seiso?!

No ei seiso enää kun Jutta tuli paikalle. Leikkaamisen pitäisi kaiken järjen mukaan jossain vaiheessa näkyä ilmavoimien vahvuudessa ja/tai sodan ajan joukkojen määrässä, mutta ei noita tunnu Jutan papereista löytyvän.

Leikkausten vaikutus PLM:n menoihin on 18 milj euroa eli huikea 0,6% vähennys.

Käytännössä hankintamenoista siirretään rahaa PLM:n hallintamenoihin, sotilaalliseen kriisinhallintaan ja puolustusvoimien toimintamenoihin.

Jos joku kysyy niin minä olen vessassa itkemässä.

Joko tulit itkemästä? D. Ymmärrän hyvin tunteesi, tämä on tätä.

Suomalainen asevoimien rakennemuutos tarkoittaa siis PARHAIMMILLAAN SITÄ, että syödään hankintarahoitus persieen ja homma jatkuu kuin ei mitään. Olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Jos olisin yhtä vakavasti asioihin suhtautuva kuin creidiki, menisin ulkohuussiin itkemään loppupäiväksi. Nyt tyydyn olemaan iloinen siitä, että henkilöstö voi jatkaa kuin ennenkin ja kuin mitään ei ympärillä olisi tapahtunut. Organisaatiosta puhumattakaan. Syödään seuraavaksi varustelumenot huiviin ja sitten vissiin myydään romut eniten tarjoavalle, jotta vohina voi jatkua.
 
baikal kirjoitti:
Joko tulit itkemästä? D. Ymmärrän hyvin tunteesi, tämä on tätä.

Johan toki, seuraavaksi saattavat nyyhkiä maanpuolustusjärjestöt, mitenkähän MPK:n kurssien muuten käy kun tukirahoituksesta häviää melkein viidennes?

baikal kirjoitti:
Suomalainen asevoimien rakennemuutos tarkoittaa siis PARHAIMMILLAAN SITÄ, että syödään hankintarahoitus persieen ja homma jatkuu kuin ei mitään. Olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Lisätään tähän vielä niiden vähien hankintarahojen käyttö viimeisimpään blingblingiin ja huonosti suunniteltuihin kehitysprojekteihin niin aletaan olla TAVOITETILASSA ™
 
Toisaalta on kyllä niinkin, että osaamiseltaan hyvin spesifi organisaatio on säilyttämisen ja puolustamisen arvoinen. Hlöstö on lopultakin SE iso juttu, niin se on pv:ssakin. On kyettävä viemään laitos hankalien aikojen yli, mieluummin ilman sokkinappulaa.

Tuo hlöstö on kuitenkin se runko, jonka ympärille asevelvollisten armeija kootaan, jos niikseen tulee. Leikillisesti sanoen, jos kaikki muu pettäisikin, niin onhan majuri ihan pätevä pst-komppanian päällikkö, ainakin parhaimmillaan.
 
baikal kirjoitti:
Toisaalta on kyllä niinkin, että osaamiseltaan hyvin spesifi organisaatio on säilyttämisen ja puolustamisen arvoinen. Hlöstö on lopultakin SE iso juttu, niin se on pv:ssakin. On kyettävä viemään laitos hankalien aikojen yli, mieluummin ilman sokkinappulaa.

Tuo hlöstö on kuitenkin se runko, jonka ympärille asevelvollisten armeija kootaan, jos niikseen tulee. Leikillisesti sanoen, jos kaikki muu pettäisikin, niin onhan majuri ihan pätevä pst-komppanian päällikkö, ainakin parhaimmillaan.

Kyllähän se varmasti on aikamoista puntarointia välillä henkilöstö - kalustohankinnat tässä lähiaikoina. Minä valitsisin tässä kohtaa kuitenkin myös ennemmin henkilöstön kuin kaluston.. Nyt olemassaoleva kalusto ei ole romua vielä pitkään aikaan ja hankintojen lykkääminen hiemane eteenpäin tuskin kaataa mitään merkittävää. Henkilöstön potkiminen nivusiin..sekä palkatun väen, että reserviläisten..sensijaan on vaikeammin paikottavissa.
 
Kapiainen kirjoitti:
Nyt olemassaoleva kalusto ei ole romua vielä pitkään aikaan ja hankintojen lykkääminen hiemane eteenpäin tuskin kaataa mitään merkittävää. Henkilöstön potkiminen nivusiin..sekä palkatun väen, että reserviläisten..sensijaan on vaikeammin paikottavissa.

Tästä on olemassa ristiriitaisia viestejä ihan talon sisältäkin. probleema on että henkilöstökulujen nousulle ei näy loppua jos henkilöstörakennetta ei muuteta. Hankintojen lykkääminen ei auta jos viiden vuoden kuluttua ehkä lisättävät määrärahat joudutaan ohjaamaan hankintamenojen sijasta taas toimintamenoihin.
 
Minusta on ylipäätään virhe asettaa henkilöstö ja kalusto vastakkain kun tehdään säästöjä. Mikä tässä huolettaa on tulevaisuuteen tähtäävien investointien väheneminen. Sitähän siellä nyt tehdään jos en ole ihan väärin tulkinnut?
 
Creidiki kirjoitti:
probleema on että henkilöstökulujen nousulle ei näy loppua jos henkilöstörakennetta ei muuteta.

Sanoisin, että henkilöstökulujen nousu ei ole edes ainoa ongelma, ellei henkilöstörakennetta rukata toisenlaiseksi. Ainakin täältä läheltä ruohinjuuritasoa tilanne näyttää siltä, että väki vähenee kentältä edelleen ja koko ajan - ja lisääntyy ylemmissä portaissa.
Mielestäni siinä vaiheessa aletaan esimerkiksi upseeriston osalta olemaan lähempänä oikeaa kun yleisin upseeriarvo Puolustusvoimissa on luutnantti-yliluutnantti, eikä majuri kuten nyt taitaa olla.. Tietysti nykyinen ammattialiupseeristo (toivottavasti!) tuo kentällä vähitellen enemmän tekijöitä, mutta nyt tilanne on vähän sellainen että "päälliköitä" kyllä riittää mutta "inkkarit" käyvät vähiin. Ei se niin voi olla!
Samalla tietysti sitten henkilöstömenotkin palkkojen muodossa ehkä lakkaavat kasvamasta jos henkilöstörakenne painottuu enemmän kentälle..eli alhaisempiin palkkaluokkiin.
Tietysti "intin tapaan" henkilöstökuluja aletaan rukkaamaan alaspäin painamalla keinotekoisesti ihmisten palkkoja alaspäin heidän nykyisissä tehtävissään - eikä muokkaamalla henkilöstörakennetta. No, se on tietysti nopea, mutta lyhytnäköinen säästötapa, eikä tuo säästöjä pitkällä aikavälillä merkittävämmin. Siksi henkilöstörakenteen muokkaaminen olisi todennäköisesti parempi ratkaisu.
 
Kapiainen kirjoitti:
Creidiki kirjoitti:
probleema on että henkilöstökulujen nousulle ei näy loppua jos henkilöstörakennetta ei muuteta.

Sanoisin, että henkilöstökulujen nousu ei ole edes ainoa ongelma, ellei henkilöstörakennetta rukata toisenlaiseksi. Ainakin täältä läheltä ruohinjuuritasoa tilanne näyttää siltä, että väki vähenee kentältä edelleen ja koko ajan - ja lisääntyy ylemmissä portaissa.

Voin lohduttaa että samaa vikaa on esimerkiksi Ylessä. Kentältä vähenee pienipalkkaiset valomiehet, ohjelmien suunnittelijat ja kaikenmaailman päälliköt lisääntyy samaan aikaan kun huono laatu saa katsojat suuttumaan
 
Back
Top