Puolustusministeri harkitsisi sodan ajan joukkojen vahvuuden osittaista palautusta

heistä 85% saa suoritettua loppuun
Muista myös, että enemmistö palveluksen keskeyttäneestä 15 prosentista suorittaa palveluksen myöhemmin loppuun. Näin ainakin PV on tiedottanut.
 
@Rauhantekijä
Kun tuossa yllä olevassa tekstissä annat sellaisen kuvan, että yli 40 vuotiaita miehiä ei muka hyödynnettäisi lainkaan, vaikka sieltä löytyisi kuinka pätevää ja hyväkuntoista porukkaa. Niin sieltä löytyykin. Esimerkiksi meidän maakuntakomppaniassa on yli 40-vuotiaita. Ja oikeastaan vieläpä niissä tärkeimmissä avaintehtävissä. Samoin heitä on paikallispataljoonan muissa yksiköissä.

Minä väitän, että ikäluokan 35-50 vuotta hyväkuntoiset, pätevät, ja koulutetut reserviläiset on mukana Puolustusvoimien 230 000 henkilön sodanajan vahvuudessa. Minä näen heitä omilla silmilläni joka harjoituksessa, ja kuulun itsekin tuohon ikähaitariin. Puolustusvoimathan on aktiivisesti pyrkinyt rakentamaan reserviläisille "urapolkuja" paikallisjoukoissa. Kyllä aktiivisille ja hyväkuntoisille varttuneemmillekin reserviläisille niitä sodanajan tehtäviä löytyy. Mutta onhan se tietysti paljon helpompaa vain notkua täällä netissä ja haukkua kaikkea mahdollista Puolustusvoimiin liittyvää. Eli ruikuttamisen sijaan voisi joka jamppa vaikka huomenaamulla soittaa lähimpään aluetoimistoon ja kysyä sopivia hommia.

Omakohtaisten kokemusten perusteella tuosta sijoitettujen ikähaitarista voin todeta, että se operatiivisten joukkojen terävin keihäänkärki on nimenomaan sitä max. 25v nuorempaa tykinruokaa. Tukitoiminnoissa on operatiivisissakin joukoissa sitten huomattavan paljon +30v porukkaa joilla on jo sitä siviiliosaamista että elämänkokemustakin kertynyt joita mm. huollon tehtävissä tarvitaan.
Sijoituksiin vaikuttaa myös harjoituksissa kouluttajien kanssa käydyt keskustelut omasta osaamisesta ja motivaatiosta, kuten myös SA-johtajien arvioinnit.
 
Suomeksi sanottuna elämä on valintoja. Joku halusi nuorena tienata, bailata tai vaikka löhöillä syyskesän auringossa biitsillä. Toiset käyttivät vapaa-aikaansa ja rahaansa maanpuolustukseen maailmassa, jossa Euroopan viimeinen sota käytiin jo vuosia sitten. Vittuilijoita, silmien pyörittelijöitä ja happamia työnantajia kyllä riitti! Nyt bilettäjä tai familyman on sijoittamaton vänrikki ja metsässä rytyyttänyt on harjoituksen esikunnassa kapteenina. Voi voi tasan ei mee nallekarkit tässä maailmassa.

Kumpi tässä oli se nallekarkkien voittaja? Kapteeniko, kun sen nimi on ollut useamman kerran Hesarin itsenäisyyspäivänumerossa kohdassa "ylennykset reservissä"?
 
Kumpi tässä oli se nallekarkkien voittaja? Kapteeniko, kun sen nimi on ollut useamman kerran Hesarin itsenäisyyspäivänumerossa kohdassa "ylennykset reservissä"?

Ei vähätellä yhtään turhamaisuuden vaikutusta. En sano että se on ainoa vaikutin mutta monella kuitenkin erittäin tärkeä osanen kokonaisuudessa.
 
Kumpi tässä oli se nallekarkkien voittaja? Kapteeniko, kun sen nimi on ollut useamman kerran Hesarin itsenäisyyspäivänumerossa kohdassa "ylennykset reservissä"?

No mitä veikkaat?

Jos et itse arvosta jotain asiaa, niin minkälaista painoarvoa sille laitat?

Varmaankin lähtökohtaisesti sellaiset suomalaiset jotka asevoimista jotain tietävät, pitävät kapteenia sotilaallisesti pätevämpänä kuin vänrikkiä. Se minkä painoarvon he tuollaiselle osaamiselle antavat on varmaan jokaisen oma asia. Siinä taas varmaan mennään sen kysymyksen äärelle, että minkälaiset arvot, maailmankuvan ja asenteen ihminen on omaksunut.

Aktiivinen maanpuolustusharrastus on mielestäni arvovalinta. Itse pidän sitä tärkeänä vapaaehtoistyön muotona joka hyödyttää koko yhteiskuntaa.
 
No mitä veikkaat?

Enpä tiedä. Sinä olit kirjoittanut jutun siihen sävyyn, että se vänrikki olisi häviäjä ja kapteeni voittaja, mutta minusta tuo riippuu kyllä siitä, mitä asioita arvostaa. Välttämättä kaikki eivät ole samanlaisia kuin se kapu, eivätkä siten koe sitä hirvittävänä nallekarkkeja vaille jäämisenä, etteivät ole niitä natsoja saaneet yhtä paljoa kuin hän.

Jos et itse arvosta jotain asiaa, niin minkälaista painoarvoa sille laitat?

Juuri pointtini. Jos ei arvosta jotain, niin ei varmaan koe hirvittävänä menetyksenä sitä, että on jäänyt sitä ilman.

Varmaankin lähtökohtaisesti sellaiset suomalaiset jotka asevoimista jotain tietävät, pitävät kapteenia sotilaallisesti pätevämpänä kuin vänrikkiä. Se minkä painoarvon he tuollaiselle osaamiselle antavat on varmaan jokaisen oma asia. Siinä taas varmaan mennään sen kysymyksen äärelle, että minkälaiset arvot, maailmankuvan ja asenteen ihminen on omaksunut.

Niin, varmaan pitävät sotilaallisesti pätevämpänä. Tämä tuskin kuitenkaan tekee kapusta sen parempaa ihmistä kuin vänrikistä, kuten ei tee vaikkapa minusta kuin täällä kirjoittavista ei-upseereista tai vänrikeistä, vaikka minulle armeija onkin lutin natsat joskus kauan sitten antanut.

Aktiivinen maanpuolustusharrastus on mielestäni arvovalinta. Itse pidän sitä tärkeänä vapaaehtoistyön muotona joka hyödyttää koko yhteiskuntaa.

Varmaan, mutta sellainen, joka ei tuollaiseen osallistu, vaan tienaa tai löhöilee (vai mitä ne tuon touhun vaihtoehdot esimerkissäsi olivat), ei ehkä koe sitä hirvittävänä menetyksenä, ettei pääse tuota touhua harrastamaan.
 
Varmaankin lähtökohtaisesti sellaiset suomalaiset jotka asevoimista jotain tietävät, pitävät kapteenia sotilaallisesti pätevämpänä kuin vänrikkiä. Se minkä painoarvon he tuollaiselle osaamiselle antavat on varmaan jokaisen oma asia.

Keskimäärin se on juuri näin. Ja tässäkin tapauksessa poikkeus vahvistaa säännön. Niin uskomatonta kuin se onkin niin Suomessa on ainakin yksi subjektiivisesti arvioiden totaalisen monilahjaton tuurikapteeni. Sellainen Mr Beanin kaltainen kävelevä katastrofi. Moni hämmästeli aikanaan kaverin RUK-valintaa ja vielä hitusen enemmän nimeä lehdessä kapteeniksi ylennettyjen kohdalla. Sillä miehellä on ollut matkan varrella useampaankin otteeseen lottorivi kohdallaan :p
 
Enpä tiedä. Sinä olit kirjoittanut jutun siihen sävyyn, että se vänrikki olisi häviäjä ja kapteeni voittaja, mutta minusta tuo riippuu kyllä siitä, mitä asioita arvostaa. Välttämättä kaikki eivät ole samanlaisia kuin se kapu, eivätkä siten koe sitä hirvittävänä nallekarkkeja vaille jäämisenä, etteivät ole niitä natsoja saaneet yhtä paljoa kuin hän.

Kaikki kuulostaa vihamieliseltä ja inhottavalta, varsinkin silloin kun on väärällä foorumilla.

Lauseiden irroittaminen asiayhteyksistään ei myöskään edistä keskustelua milään tavalla.
 
Kaikki kuulostaa vihamieliseltä ja inhottavalta, varsinkin silloin kun on väärällä foorumilla.

En kokenut kirjoitustasi sen puoleen vihamielisenä kuin inhottavanakaan. Koitin vain tuoda esiin toisen näkökulman loppukaneettiisi:"Voi voi tasan ei mee nallekarkit tässä maailmassa."

Lauseiden irroittaminen asiayhteyksistään ei myöskään edistä keskustelua milään tavalla.

Lainasin kyllä koko kappaleen, jossa vertailit kapua ja vänrikkiä.
 
Varmaan, mutta sellainen, joka ei tuollaiseen osallistu, vaan tienaa tai löhöilee, ei ehkä koe sitä hirvittävänä menetyksenä, ettei pääse tuota touhua harrastamaan.
Ei minulla muuten harrastamisen sanaa vastaan ole, jokainen tietysti käyttää sitä siinä yhteydessä kun haluaa.
Itse koen, että kaikki mitä tehdään velvollisuudentunteesta tai kutsumuksesta ei ole ihan samanlaista harrastamista kuin esim mielihyvän tuominen itselle vaikkapa moottoripyöräilyllä tai tanssimisella, jotka molemmat ovat selkeitä harrastuksia.
Maanpuolustustoiminnan tai vaikkapa vapepa-toiminnan pontimena on joku muu vakavampi tarve.
 
Ei minulla muuten harrastamisen sanaa vastaan ole, jokainen tietysti käyttää sitä siinä yhteydessä kun haluaa.
Itse koen, että kaikki mitä tehdään velvollisuudentunteesta tai kutsumuksesta ei ole ihan samanlaista harrastamista kuin esim mielihyvän tuominen itselle vaikkapa moottoripyöräilyllä tai tanssimisella, jotka molemmat ovat selkeitä harrastuksia.
Maanpuolustustoiminnan tai vaikkapa vapepa-toiminnan pontimena on joku muu vakavampi tarve.

No ei tietenkään oo!

Äläkä nyt yritä keskustella arvoista ja tarkoituksenmukaisesta asioiden järjestämisestä, kun meillä tuollainen ylivoimainen moraalisäteilijä opettamassa miten maa oikeasti makaa.
 
No ei tietenkään oo!

Äläkä nyt yritä keskustella arvoista ja tarkoituksenmukaisesta asioiden järjestämisestä, kun meillä tuollainen ylivoimainen moraalisäteilijä opettamassa miten maa oikeasti makaa.
Aha, siellä lähdettiin uhriutumaan oikein kunnolla.

Minä kommentoin kappalettasi, joka päättyi sanoin:"Voi voi tasan ei mee nallekarkit tässä maailmassa." Valitan, etten ole sellainen ajatustelukija, että minun olisi pitänyt keksiä tuosta, että nallekarkkien jakautuma viittasi "arvoihin ja tarkoituksenmukaiseen asioiden järjestämiseen".
 
Aha, siellä lähdettiin uhriutumaan oikein kunnolla.

Minä kommentoin kappalettasi, joka päättyi sanoin:"Voi voi tasan ei mee nallekarkit tässä maailmassa." Valitan, etten ole sellainen ajatustelukija, että minun olisi pitänyt keksiä tuosta, että nallekarkkien jakautuma viittasi "arvoihin ja tarkoituksenmukaiseen asioiden järjestämiseen".

No mistä muusta siinä kirjoituksessa puhuttiin kuin arvoista ? Koko kirjoitushan käsitteli kahta eri arvomaailmaa.
 
Jos poliittiset päättäjät antavat PV:lle mandaatin kasvattaa SA-vahvuutta, eiköhän PE:sta löydy paras tietämys siitä, mihin lisäjoukot on paras sijoittaa. Yli-ikäisistä ja kouluttamattomista ressuista ei saada tappelevia joukkoja.
Miettikää ketä äänestätte seuraavissa eduskuntavaaleissa!
 
Jos poliittiset päättäjät antavat PV:lle mandaatin kasvattaa SA-vahvuutta, eiköhän PE:sta löydy paras tietämys siitä, mihin lisäjoukot on paras sijoittaa. Yli-ikäisistä ja kouluttamattomista ressuista ei saada tappelevia joukkoja.
Miettikää ketä äänestätte seuraavissa eduskuntavaaleissa!

Mandaatti ei varmasti ole ongelma. Vaan mistä saataisiin hommaan resurssit?
 
Päädyin tekemään oman ketjun, koska Jussi Niinistön puheessa käsitellään niin monta foorumilla käsiteltyä aihetta.
http://www.defmin.fi/ajankohtaista/...luento_paasikivi-seurassa_13.9.2016.7958.news

Pari nostoa:
Sodan ajan joukkojen osalta tilanne on toinen. Säästöhuumassa puolustusvoimien sodan ajan vahvuutta leikattiin enemmän kuin olisi ollut järkevää. Tämä virhe on syytä korjata mahdollisimman nopeasti. Muuttuneessa tilanteessa joudumme vakavasti harkitsemaan sodan ajan vahvuuden osittaista palauttamista.

Nyt laadittavassa puolustusselonteossa on tarkoitus tehdä tarvittavat linjaukset niin materiaali- kuin toimintamenobudjetoinninkin osalta. Vain näin toimimalla voimme antaa puolustusvoimille riittävät perusteet puolustuskyvyn pitkäjänteiselle kehittämiselle.

Eli kunnon avaus puolustusministerilta: lisää SA-vahvuutta ja lisää rahaa mm. toimintamenoihin.
Muutenkin hyvä puhe, joka nostattanee keskustelua.

Kuinkahan paljon tästä vahvuuden kasvattamisesta on Niinistön yksityisajattelua ja kuinka paljon puhe heijastelee puolustushallinnon ajatuksia? Niinistön lähestymistapa asioihin on ollut aikaisempina vuosina sellainen reserviupseerin käsityskykyyn perustuva, ei suinkaan ammattisotilaan. Viimeaikoina ministeri on kuitenkin ollut joukkuepelaaja, eikä ole sanonut mitään kovin typerää tai räikeästi ylipäällikön linjasta poikkeavaa. Olisiko kuitenkin niin, että puolustusvoimien eri johtoportaissa olisi esitetty toiveita lisäjoukkojen muodostamisesta SA-organisaatioon?
 
Kuinkahan paljon tästä vahvuuden kasvattamisesta on Niinistön yksityisajattelua ja kuinka paljon puhe heijastelee puolustushallinnon ajatuksia? Niinistön lähestymistapa asioihin on ollut aikaisempina vuosina sellainen reserviupseerin käsityskykyyn perustuva, ei suinkaan ammattisotilaan. Viimeaikoina ministeri on kuitenkin ollut joukkuepelaaja, eikä ole sanonut mitään kovin typerää tai räikeästi ylipäällikön linjasta poikkeavaa. Olisiko kuitenkin niin, että puolustusvoimien eri johtoportaissa olisi esitetty toiveita lisäjoukkojen muodostamisesta SA-organisaatioon?
Aika näyttää tai itse asiassa viimeistään kevääksi valmistuva puolustusselonteko. Ketjun alkupuolella olevissa viesteissä olen kertonut oman käsitykseni, mihin lisäjoukkoja, joita joka tapauksessa muodostettaisiin kriisin käynnistyttyä, voitaisiin käyttää. Lähden olettamuksesta, että asiassa voitaisiin vain yksinkertaisesti kertoa, kuinka LKP-vaiheen jälkeisessä tilassa on kaavailtu joukkojen täydennysjärjestelmä/mahdollinen lisäys takalinjoilla toimiviin yksikköjen lukumääriin.
 
Suurin tarve meillä on kylläkin operatiivisten joukkojen lisäämiselle. Tätä ei tainnut tässä ketjussa kukaan vielä kirjoittaa kun se on kaikkein kalleinta joukkoa varustaa. Miehistähän se ei niinkään kiinni. Operatiivisissa miehet ovat "ilmaisia" (suhteutettuna kaluston hintaan).
 
Suurin tarve meillä on kylläkin operatiivisten joukkojen lisäämiselle. Tätä ei tainnut tässä ketjussa kukaan vielä kirjoittaa kun se on kaikkein kalleinta joukkoa varustaa. Miehistähän se ei niinkään kiinni. Operatiivisissa miehet ovat "ilmaisia" (suhteutettuna kaluston hintaan).

Samaa mieltä. Joukkojen supistaminen liittyi käsittääkseni kehittämiseen, jolla pyrittiin saamaan armeija edes materiaalisesti sille tasolle, että sillä kykenee siihen tehtävään, mikä sille on annettu. Kyse ei missään vaiheessa ollut siitä, etteikö enempi olisi ollut muuten parempi. Kukaan kenraali ei halua ottaa vastuuta peltikypäräisistä liikesodankäyntiin kyvyttömistä hirviprikaateista, jotka on helppo mekaanisten yhtymien saartaa ja tuhota. Syvyyteen pitäisi kyllä saada lisää.

Perusjuttu on varmaan: mistä rahat? Rauhan aikana tätä ei voi ylläpitää. Sodan aikana taas varareservi tulisi äkkiä tarkastelun kohteeksi.
 
Kukaan kenraali ei halua ottaa vastuuta peltikypäräisistä liikesodankäyntiin kyvyttömistä hirviprikaateista, jotka on helppo mekaanisten yhtymien saartaa ja tuhota.
Ei ehkä haluaisi, mutta onko oikeasti muuta vaihtoehtoa? En nyt tarkoita hirvi(metsästäjä)prikaatia mutta jotain sen suunnan porukkaa jolla niitä sopivia aseita on kotona. On varmaan pakko hyväksyä alempi osamistaso kun vaihtoehtojen vähyys helpottaa päätöksentekoa.

Perusjuttu on varmaan: mistä rahat? Rauhan aikana tätä ei voi ylläpitää.
Minun nähdäkseni asialla on kaksi rajoittavaa tekijää; toisaalta tuo aikaisemmin haarukoitu miesmäärä joka ollee kokonaisuudessaan se 370.000 miestä ja toisaalta rahan puute, josta johtuen koko määrää ei PV voi aseistaa.
Jos siis elefantin haluaa syödä niin jostain on aloitettava, kokonaan homma ei saa hoidettua kerralla. Helpotuksia reserviläisille jotka ovat valmiita omasta lompakostaan rahoittamaan "harrastustaan" auttaa jonkin verran. Jonkin verran rahoitusta valtion kassasta.
Lopusta on vaan toistaiseksi hyväksyttävä että kehittämistä on jatkettava siihen saakka kunnes tavoitemäärä on tavalla tai toisella varustettu + aseistettu. Itse uskon että reservissä olijoista löytyy itsensä rahoittajia, kunhan sellaiselle vaan avataan luvallisuutta. Esimerkiksi puoliautomaattien kieltäminen EU:ssa on täysin päinvastainen suunta kuin mitä tässä epätoivoisesti yritän kuvata.



.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top