Rajavartiolaitos

Komea laiva. Ei enää noloa virkamiesmäistä käytäntöä jossa vaan kotimaisia tekstejä. Ulkosivulla lukee vihdoinkin "Coast Guard", ihan kuten kuuluu.
 
Komea laiva. Ei enää noloa virkamiesmäistä käytäntöä jossa vaan kotimaisia tekstejä. Ulkosivulla lukee vihdoinkin "Coast Guard", ihan kuten kuuluu.

Minulle suurin elämys oli oivallus siitä, miten pienikokoisia sodanaikaiset panssarilaivamme oikeasti olivat. Jouduin katsomaan valokuvia useampaan kertaan ja edelleen on vakava mittakaavavirhe käyttömuistissa. Jotenkin nuo harmahtavat vanhat valokuvat ovat luoneet vaikutelman lähestulkoon taskutaistelulaivoista, vaikka Väinämöinen ja Ilmarinen olivat kooltaan oikeasti hyvinkin vaatimattomia aluksia.
 
Rajavartiolaitos innoissaan: Malmille saapuu Ranskasta kaksi ”superpuumaa”
1451284613159.jpg

Airbus Helicoptersin valmistama AS332L1e Super Puma -helikopteri sopii hyvin muun muassa meripelastustehtäviin. (KUVA: Rajavartiolaitos)

Uudet Super Pumat korvaavat Malmin kentän vanhat Agusta Bell -kopterit.
Rajavartiolaitos on ottanut vastaan kaksi Airbus Helicoptersin valmistamaa AS332L1e Super Puma -helikopteria.

Tämä tapahtui valmistajan tehtaalla Marignanessa Ranskassa juuri ennen joulua Tuomaanpäivänä.

Uudet helikopterit sijoitetaan Helsinkiin, missä ne korvaavat nykyiset Agusta Bell AB412 -helikopterit.

Suomeen uudet kopterit saapuvat vasta helmikuun lopussa ja maaliskuun lopussa, sillä ohjaajia koulutetaan aluksi Ranskassa, sitten kotimaassa. Päivystys uusilla työkaluilla aloitetaan kesäkuussa.

Uusien kopterien pääasialliset tehtävät ovat meripelastus, rajaturvallisuus, muu pelastus ja sairaankuljetus sekä viranomaisapu.

Sama kopterityyppi on ollut jo vuosia käytössä Rajavartioston Vartiolentolaivueen Turun tukikohdassa. Uusissa koptereissa on kuitenkin täysin uuden sukupolven avioniikka- ja suunnistuslaitteet, lämpökamera, autopilotti, lentomittaristot ja radiolaitteisto.



Vartiolentolaivueen Helsingin tukikohdan suorituskyky ja meripelastuskyky paranevat. Yhden kopterin pelastuskyky nousee 5 henkilöstä 10-15 henkilöön, ja jäänpoistojärjestelmä mahdollistaa toiminnan kaikissa sääoloissa. Koptereissa on täydellinen meripelastusvarustus, kaksi pelastusvinssiä, uuden sukupolven suorituskykyinen lämpökamera, pimeänäkölaitteet sekä kattava ensihoitovarustus.

Samaan aikaan Turussa: tukikohdan ensimmäinen AS332-helikopteri on parhaillaan Ranskassa muutostöissä. Turun kaikki kolme nykyistä AS332-kopteria on päivitetty vastaavaan tasoon kolmessa vuodessa.

Vartiolentolaivueella on kolme tukikohtaa: Helsinki, Turku ja Rovaniemi.

Ennen uusia helikoptereita käytössä oli kahden Dornier-valvontalentokoneen lisäksi kahdeksan meripelastuskopteria (kolme AS332, viisi A/AB412) ja neljä kevyttä (AW119) yksimoottorista Koala-kopteria.
Tuomas Manninen
 
Laivaston puoli itselleni isoa mysteeriä mutta millaisia tehtäviä no rajavartiolaitoksen laivat sodan aikana tekisi? Voisin veikata että miinan lasku ainakin onnistuu?
 
Laivaston puoli itselleni isoa mysteeriä mutta millaisia tehtäviä no rajavartiolaitoksen laivat sodan aikana tekisi? Voisin veikata että miinan lasku ainakin onnistuu?
Jonkinlainen sukellusveneiden kiusaaminen onnistunee myös? Tai miinanraivaaminen?

Vartiolaiva Merikarhu
http://www.raja.fi/slmv/organisaatio/vartiolaivat/vl_merikarhu
http://www.raja.fi/rajavartiolaitos/rajavartiolaitoksen_alukset

bccd9b0b74bfadd58492f99717f8ee0febbaa905.jpg


Rakennusvuosi: 1994 Uppouma: 1400t
Pituus: 57,8m Nopeus: 12-15s
Leveys: 11,0m Koneteho: 2800kW
Syväys: 4,7m Miehistö: 14 + 14
  • Merirajan vartiointi ja valvonta laivapartiointina aluemerellä sekä kalastusvyöhykkeellä
  • Meripelastusvalmiuden ylläpito ja siihen osallistuminen
  • Kalastuksen valvonta aluemerellä sekä kalastusvyöhykkeellä
  • Rajanylikulkuliikenteen valvonta
  • Meritilannekuvan ylläpito sekä täydentäminen
  • Valmistautuu toimimaan tarvittaessa onnettomuuspaikan pelastustöiden johtoaluksena ja johtajana (OSC = On-Scene-Coordinator)
  • Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden valvonta venepartioinnilla koko valvonta-alueella
  • Vedenalainen etsintä, tutkinta ja paikantaminen
  • Vedenalaiset nosto sekä korjaustyöt
  • Alueellisen koskemattomuuden valvonta sekä turvaaminen tarvittaessa voimakeinoja käyttäen
  • Ympäristön valvonta yhteistoiminnassa Suomen ympäristökeskuksen kanssa
Kalusto:

  • Valvontajärjestelmä merirajan vartiointiin
  • Integroitu navigointijärjestelmä
  • Valmiusvene partiointa ja meripelastustilanteita varten
  • Viistokaikumittain ja ROV-laitteisto vedenalaiseen etsintään, dokumentointiin sekä paikantamiseen
  • 2-4 sukeltajaa, toimintasyvyys 0 - 60 m
  • Pintailmajärjestelmä
  • Siirrettävä palo- ja vauriotorjuntakalusto meripelastustilanteisiin
  • Kiinteä öljynkeräysjärjestelmä ja siirrettävä öljyntorjuntapuomi
  • Monipuolinen hinausvarustus
  • 12,7mm konekivääri sekä syvyyspommit alueellisen koskemattomuuden turvaamiseksi
  • Kyky toimia kemikaalionnettomuudessa
 
Rajavartiolaitos innoissaan: Malmille saapuu Ranskasta kaksi ”superpuumaa”
1451284613159.jpg

Airbus Helicoptersin valmistama AS332L1e Super Puma -helikopteri sopii hyvin muun muassa meripelastustehtäviin. (KUVA: Rajavartiolaitos)

Uudet Super Pumat korvaavat Malmin kentän vanhat Agusta Bell -kopterit.
Rajavartiolaitos on ottanut vastaan kaksi Airbus Helicoptersin valmistamaa AS332L1e Super Puma -helikopteria.

Tämä tapahtui valmistajan tehtaalla Marignanessa Ranskassa juuri ennen joulua Tuomaanpäivänä.

Uudet helikopterit sijoitetaan Helsinkiin, missä ne korvaavat nykyiset Agusta Bell AB412 -helikopterit.

Suomeen uudet kopterit saapuvat vasta helmikuun lopussa ja maaliskuun lopussa, sillä ohjaajia koulutetaan aluksi Ranskassa, sitten kotimaassa. Päivystys uusilla työkaluilla aloitetaan kesäkuussa.

Uusien kopterien pääasialliset tehtävät ovat meripelastus, rajaturvallisuus, muu pelastus ja sairaankuljetus sekä viranomaisapu.

Sama kopterityyppi on ollut jo vuosia käytössä Rajavartioston Vartiolentolaivueen Turun tukikohdassa. Uusissa koptereissa on kuitenkin täysin uuden sukupolven avioniikka- ja suunnistuslaitteet, lämpökamera, autopilotti, lentomittaristot ja radiolaitteisto.



Vartiolentolaivueen Helsingin tukikohdan suorituskyky ja meripelastuskyky paranevat. Yhden kopterin pelastuskyky nousee 5 henkilöstä 10-15 henkilöön, ja jäänpoistojärjestelmä mahdollistaa toiminnan kaikissa sääoloissa. Koptereissa on täydellinen meripelastusvarustus, kaksi pelastusvinssiä, uuden sukupolven suorituskykyinen lämpökamera, pimeänäkölaitteet sekä kattava ensihoitovarustus.

Samaan aikaan Turussa: tukikohdan ensimmäinen AS332-helikopteri on parhaillaan Ranskassa muutostöissä. Turun kaikki kolme nykyistä AS332-kopteria on päivitetty vastaavaan tasoon kolmessa vuodessa.

Vartiolentolaivueella on kolme tukikohtaa: Helsinki, Turku ja Rovaniemi.

Ennen uusia helikoptereita käytössä oli kahden Dornier-valvontalentokoneen lisäksi kahdeksan meripelastuskopteria (kolme AS332, viisi A/AB412) ja neljä kevyttä (AW119) yksimoottorista Koala-kopteria.
Tuomas Manninen


Hyvä hankinta joka tulee tarpeeseen.
 
Jonkinlainen sukellusveneiden kiusaaminen onnistunee myös? Tai miinanraivaaminen?

Eikö nuo vartiolaivat ole tarvittaessa ihan oikeita sutopaatteja. Siis ainakin suomalaisella asteikolla. Sonarit löytyy ja syvyyspommit. Kannelle on kuulemma varattu paikat myös venäläismallisille sutoraketinheittimille. Sama pätee kaiketi kaikkiin vanhempiin vartiolaivoihin. Turvan varustelusta ei ole täyttä varmuutta mutta eiköhän tämä ulottuvuus ole siinäkin jollain tapaa huomioitu.
 
Kyllä se kyky taitaa aika rajoitettu olla. Kalusto on enemmänkin pohjanluotaamiseen soveltuvaa. Syvyyspomminpudottimet varmaan voidaan kaikkiin asentaa, mutta raketinheittimet? Oliskohan SUTO-raketti huhut peräisin jo edesmenneeltä KIISLA-ajalta? Sehän poikkesi täysin muusta RVL-kalustosta.

Olen ymmärtänyt että tuo kyky on ollut jokseenkin kaikilla vartiolaivoilla. Silkkaa huhupuhetta toki eikä lähdettä varmaan löydy vaikka pitäisi paikkaansakin. Eli suhtaudutaan ihmeessä tähän tarinaan varauksella.
 
Ei ollut pelkkä huhu. Suomen laivasto 1969-2003 kertoo seuraavaa ( ei sanatarkka lainaus ), alkaa sivulta 219

Tykkiveneet aseistettiin 5-putkisilla RBU 1200 -syvyysraketinheittimillä. Ampuma-arvot laskettiin hankalakäyttöisellä ja -huoltoisella Uragan 1B-laskimella. Sen sijaan asejärjestelmä oli tehokas ja siitä muodostui merivoimien sekä rajavartiolaitoksen vartioalusten standardi pitkälle tulevaisuuteen. Tässä puhutaan siis 60-luvulta alkaneesta jaksosta eli pelkästä Kiisla-luokasta ei liene kyse.

Simradin kaikumittaimia hankittiin Helsinki-luokan lisäksi merivoimien rahoituksella myös useisiin rajavartiolaitoksen vartiolaivoihin. Merivoimat varautuivat myös aseistamaan nämä alukset syvyysraketinheittimillä. Yhteistyötä rajavartiolaitóksen kanssa tehtiin myös Super Puma-helikopterien kaikumittainvarustelun toteutuksessa.

Eli on vahva mahdollisuus siihen että muillakin kuin Kiisla-luokalla on ollut valmius sutoraketinheittimen asennukseen. Pitäisi kuitenkin nähdä vaikkapa valokuva aluksen kannesta jotta näkisi onko siellä keulalla pienet neliön muotoiset korokkeet ja pulttiryhmä noille heittimille. Laivastoluettelon mukaan Tursas ja Uisko samoin kuin Merikarhu on varustettu Simradin runkosonarilla.

Hyvä jos noin on. Silloin RVL on ihan hyvä SUTO-kyky ja voi sanoa että melkein parempi kuin Merivoimilla. Osaselityksenä tuolle voisi ehkä olla että Merivoimien alukset ja niiden toimintaperiaatteet on enemmän saaristoon ja rannikon läheisyydessä toimintaan.

Mikähän noiden Super Pumien tilanne on? Muistelisin että se oli HS-12 tai jotain sinnepäin se malli. Olishan se hienoa kun uudet HEKOt sais myös uudet sonarit.
 
Siirretty 3 sivua vetenalaisia vehkeitä ja niiden torjuntaa koskevaa keskustelua Sukellusveneet -ketjuun. Pliis koitetaan pysyä aiheissa jookosta, on ihan OK sanoa tarpeen vaatiessa että "jatketaan keskustelua X-ketjussa".
 
Rajan lakimiehet törppöilee: http://www.hs.fi/kotimaa/a1451793746722

"Oikeustieteilijöiltä ankaraa arvostelua: Suomi torjuu kyseenalaisin perustein Saksasta tulevia turvapaikanhakijoita
Oikeustieteilijöiden mielestä Rajavartiolaitos tulkitsee lakeja valikoivasti ja erikoisella tavalla.

Oikeustieteilijät arvostelevat tiukasti Rajavartiolaitoksen varustamoille ennen joulua lähettämää kirjettä.

Kirjeessä poliisi ja Rajavartiolaitos toteavat, että rangaistavaa maahantulon järjestämistä on tuoda tai yrittää tuoda Suomeen ulkomaalainen, jolla ei ole maahantuloon vaadittavaa matkustusasiakirjaa, viisumia, oleskelulupaa tai vastaavaa asiakirjaa.

Euroopan yliopistoinstituutin kansainvälisen oikeuden professori Martin Scheinin pitää Rajavartiolaitoksen toimintaa hyvin kyseenalaisena.

”Rajavartiolaitos yrittää ehkä paikata lainsäätäjän työtä, mikä ei sille kuulu. Kuljetusyhtiöitä mahdollisesti koskevat velvollisuudet ja sanktiot eivät koske Schengen-alueen sisäistä liikennettä, vaan ainoastaan ulkorajaliikennettä eli Schengenin ulkopuolelta tulevia. Näin on eduskunta päättänyt.”

Kirjeessä todetaan, että Saksan Travemünden ja Helsingin välinen lauttayhteys on syksyn ajan ollut merkittävä laittoman maahantulon reitti Suomeen.

Rajavartiolaitoksen mukaan reitin kautta on saapunut Suomeen kuusi kertaa viikossa 20–30 ulkomaalaista, joilla ei ole maahantuloon vaadittavia asiakirjoja.

Travemünden ja Helsingin välillä liikennöivä Finnlines ilmoitti jo 23. joulukuuta, että se ei kirjeen takia ota kuljetettavakseen matkustajaa, jolla ei ole kaikkia maahantuloon vaadittavia asiakirjoja.

Poliisi ja Rajavartiolaitos vetoavat kirjeessään myös ulkomaalaislakiin.

Ulkomaalaislain mukaan liikenteenharjoittajan on varmistettava, että sen Suomeen ulkorajaliikenteessä kuljettamalla ulkomaalaisella, joka ei ole unionin kansalainen tai häneen rinnastettava, on maahantuloon vaadittava matkustusasiakirja sekä vaadittava viisumi tai oleskelulupa.

Kirjeen mukaan ulkomaalaisen maahantulon edellytykset olisi perusteltua selvittää myös sisärajaliikenteessä.

”Pykälässä yksityistä kuljetusyritystä velvoitetaan selvittämään maahantulon edellytykset ulkorajaliikenteessä eli Schengen-alueen ulkorajoilla. Rajavartiolaitoksen mielestä olisi perusteltua selvittää nämä tiedot myös sisärajaliikenteessä. Epäilen, että rajavartiolaitoksella ei ole toimivaltaa laajentaa yksityisten toimijoiden velvollisuuksia lain nimenomaisen sanamuodon ulkopuolelle”, sanoo kansainvälisen oikeuden akatemiaprofessori Martti Koskenniemi.

Professori Scheinin on samaa mieltä.

”Jos pakolainen saa turvapaikan, kuljetusyhtiö ei saa rikosoikeudellista rangaistusta eikä sanktiomaksua. Jos turvapaikanhakija ei saa turvapaikkaa, mahdollinen rangaistus annetaan laittoman maahantulon rikollisessa tarkoituksessa järjestäneelle eikä kuljetusyhtiölle.”

Ulkorajaliikenteessä kuljetusyhtiötä uhkaisi ulkomaalaislain rikkomisesta 3 000 euron rangaistusluonteinen seuraamusmaksu matkustajaa kohden, mutta ei rikossyyte.

”Laittoman maahantulon järjestämisestä ei ketään voida tuomita, jos toiminnalle on humanitaariset perusteet. Kuljetusyhtiösanktiot eivät lainkaan koske EU:n sisäistä liikennettä”, Scheinin sanoo.

Koskenniemi korostaa myös, että Rajavartiolaitos on tulkinnut valikoivasti rikosoikeuden säännöstä laittoman maahantulon järjestämisestä. Kirjeessä jätetään täysin mainitsematta, että laittomasta maahantulon järjestämisestä ei voida tuomita, jos sille on humanitaariset perusteet.

”Suomeen siis saa tuoda tiettyjä henkilöitä siitä riippumatta, onko heillä tarvittavat asiakirjat. Tämä koskee tänä päivänä erityisesti Syyrian kansalaisia, jotka Suomessa todennäköisesti saavat turvapaikan. Olisi sekä epäoikeudenmukaista että epäjohdonmukaista, että rangaistaisiin sellaisen henkilön tuomisesta maahan, jolla on oikeus saada turvapaikka.”

Helsingin yliopiston rikosoikeuden apulaisprofessorin Sakari Melanderinmielestä Suomessa on ongelmana sekin, että laittoman maahantulon järjestämistä koskevasta rikosoikeuden poikkeussäännöksestä ei ole korkeimman oikeuden ennakkoratkaisua.

”On hyvin vaikea käsittää, miten laivanvarustajat voisivat rinnastua rikollisesti ihmisiä salakuljettaviin. Pakolaisten oikeusasemaa koskevat kansainväliset sopimukset on Rajavartiolaitoksen kirjeessä sivuutettu kokonaan. Rajavartiolaitos ei ole ilmeisesti miettinyt sitä, mikä on laittoman maahantulon järjestämistä koskevan pykälän tarkoitus”, sanoo Melander.

Euroopan unionin oikeudessa laittoman maahantulon järjestämistä arvioitaessa on otettava nimenomaan huomioon pakolaisten oikeuksia määrittävät kansainväliset sopimukset.

”Onhan sekin täysin mahdollista, että vainotut ihmiset hakevat turvapaikkaa juuri siksi, että heillä ei ole mahdollisuutta saada tarvittavia matkustusasiakirjoja.”

Rajavartiolaitoksen nimissä kirjoitetun kirjeen on allekirjoittanut oikeudellisen osaston päällikkö Ari-Pekka Koivisto, joka on entinen valtionsyyttäjä. Kirje on lähetetty tiedoksi muun muassa sisäministerille.
"
 
Nythän kyse jutussa on siitä onko kuljetusyhtiö velvollinen valvomaan että matkustajilla on tarvittavat asiapaperit kunnossa. Näin ei ilmeisesti ole vaan vain Schengen-alueen ulkorajoilla. Pakolaisilla liikkuessaan schengen alueella tulisi aina olla matkustusasiakirjat kuten alueen kansalaisillakin (pl. pohjoismaalaiset pohjoismaiden alueella) ja valvonta on viranomaisten vastuulla.
 
Miten tämä liittyy aiheeseen?

Siten että yrjön artikkelissa mainittu yksi oikeustieteilijä on juurikin tuo Scheinin. Kannattaa aina pitää mielessä lausuntoja antavien henkilöiden taustat.
 
Noin varmasti, mutta se ei ole pointin kannalta mitenkään olennaista. Muutkin asiantuntijat jutussa olivat samaa mieltä kuin Scheinin.

Tuo artikkeli on muuten hesarin, minä vain linkkasin sen rajaa käsittelevään ketjuun.

BTW, tuo mies on kommunisti ja demlan ex-pj.
 
Back
Top