Rajavartiolaitos

Juttua uusista ulkovartiolaivoista.

Historiankirjoihin taas perusaivopierut, mitkä tuntuvat olevan jokaisen iltapäivälehden turpo-artikkelin vakio-feat: 30mm konekivääri ja tutkajärjestelmiin kuuluu mm. lämpökamera.
 
Näin joulun jälkeisenä aikana voi toivoa, että pukki heltyisi tuomaan joku vuosi vartiolaivojen takakannelle ja miksei etukannellekkin sopivia kontteja. . . .

Gabriel-kontteja, Nemo-kontteja ja Essm-kontteja.
 
Nyt voidaan siis alkaa spekuloimaan rajan uusista koptereista (RHX?)!

412 on käytössä Rovaniemellä (1-3 runkoa erilaisissa konfiguraatioissa) meri- ja maapelastus sekä rajavalvonta ja -tukitehtävissä. Ainakin yhdessä koneessa on merivalvontatutka, mutta kalusto ei kykene lentämään jäätävissä olosuhteissa toisin kuin Super Pumat.

Sanamuodostakin voi päätellä, että myös Super Pumat korvataan jollain aikavälillä, eli 412:n korvaajaksi tuskin kaavaillaan H215/225:tä

Ainoa jäätäviin siviilirekisterissä hyväksytty tuotannossa oleva kopteri taitaa olla AW189 (H215/225 lisäksi). Bell 525 ja Airbus H175 ovat ehkä joskus tulevaisuudessa saamassa hyväksynnän.

Jos kykyä lentää jäätäviin ei vaadita, on vaihtoehtoja enemmän.


Mitä veikataan seuraavaksi rajahekoksi?
 
Nyt voidaan siis alkaa spekuloimaan rajan uusista koptereista (RHX?)!

412 on käytössä Rovaniemellä (1-3 runkoa erilaisissa konfiguraatioissa) meri- ja maapelastus sekä rajavalvonta ja -tukitehtävissä. Ainakin yhdessä koneessa on merivalvontatutka, mutta kalusto ei kykene lentämään jäätävissä olosuhteissa toisin kuin Super Pumat.

Sanamuodostakin voi päätellä, että myös Super Pumat korvataan jollain aikavälillä, eli 412:n korvaajaksi tuskin kaavaillaan H215/225:tä

Ainoa jäätäviin siviilirekisterissä hyväksytty tuotannossa oleva kopteri taitaa olla AW189 (H215/225 lisäksi). Bell 525 ja Airbus H175 ovat ehkä joskus tulevaisuudessa saamassa hyväksynnän.

Jos kykyä lentää jäätäviin ei vaadita, on vaihtoehtoja enemmän.


Mitä veikataan seuraavaksi rajahekoksi?
Miten olisi Lakota (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_UH-72_Lakota) Tuosta olisi apua myös RVL:n sotaisampiin tehtäviin!
 
KUH-1 näyttää melko suoraviivaiselta Puman (jatko)kehitelmältä. Ei se nyt ainakaan mikään huippumoderni tuote ole. Hyvä löytö, en tiennyt moisen olemassaolosta

UH-72 eli H145 ei värin lisäksi omaa mitään varsinaisia sotilaallisia kykyjä vrt. nykyiset rajan kopterit. H145M on kyllä esiintynyt aseistettunakin. Rajan kopterit pitää saada siviilirekisteriin, jolloin lähtökohtana on mieluummin H145 kuin UH-72. H145 toisi mahdollisesti synergiaa toiseen valtiolliseen kopterioperaattoriin Finnhemsiin. H145 on kuitenkin kokoluokkaa pienempi kuin 412, meripelastukseen se soveltuu hyvin rajoitetusti (lentomatka/-aika, kabiinin korkeus, kuormankantokyky). Rannalla kun tankkaa, voi ehkä perämereltä yhden hengen käydä vinssaamassa kyytiin.
 
Suomen/ Venäjän rajasta Mielenkiintoinen artikkeli.
Erityisesti entisten ylityspaikkojen määrä pääsee yllättämään.


Joo, niitä vanhoja rajan yli meneviä tukkityömaateitä ja pieniä ylityspaikkoja on aika paljon.
 
Rajan ilma-alukset ovat aina olleet siviilirekisterissä ja ainakin jo yllämainitun Ahvenanmaan operoinnin olen kuullut sanottavan kriitiseksi syyksi. Menneinä aikoina myös kaikenlainen ulkomailla operointi on ollut helpompaa siviili-ilma-alukselle, joskin Nato tasaa puntit tässä suhteessa.

Jos kone rekisteröitäisiin sotilasilma-alukseksi sen tähden, että se ei ole siviilityyppihyväksytty, aiheuttaisi se isoja rajoitteita huoltoon ja koulutukseen. Ei voitaisi enää käyttää suoraan siviilityyppihyväksynnän saaneita huolto- tai koulutuspalveluita (esim. simulaattorit), kaikki pitäisi erikseen hyväksyttää sotilasilmailuviranomaisella. Toki jos valinta olisi H-60, voitaisiin käyttää olemassa olevaa sotilasjärjestelmää, mutta mitään melkein siviilikopteria ei kannata sotilasrekisteröidä.
 
Nyt voidaan siis alkaa spekuloimaan rajan uusista koptereista (RHX?)!

412 on käytössä Rovaniemellä (1-3 runkoa erilaisissa konfiguraatioissa) meri- ja maapelastus sekä rajavalvonta ja -tukitehtävissä. Ainakin yhdessä koneessa on merivalvontatutka, mutta kalusto ei kykene lentämään jäätävissä olosuhteissa toisin kuin Super Pumat.

Sanamuodostakin voi päätellä, että myös Super Pumat korvataan jollain aikavälillä, eli 412:n korvaajaksi tuskin kaavaillaan H215/225:tä

Ainoa jäätäviin siviilirekisterissä hyväksytty tuotannossa oleva kopteri taitaa olla AW189 (H215/225 lisäksi). Bell 525 ja Airbus H175 ovat ehkä joskus tulevaisuudessa saamassa hyväksynnän.

Jos kykyä lentää jäätäviin ei vaadita, on vaihtoehtoja enemmän.


Mitä veikataan seuraavaksi rajahekoksi?
Raja hankkinut hiljan muutaman uuden Puuman ja peruskorjannut täysin vanhat. Näillä on pitkä palvelus edessä.
Helsinki vaihtoi 412-kalustosta Pumaan tässä yhteydessä.

Tuntuisi hassulta, että kaikki Rajan kopterit olisi samaa tyyppiä. Puma on kuitenkin (keski)raskas ja monissa maa-alueen tehtävissä pärjätään mainiosti halvemmalla.
 
Raja hankkinut hiljan muutaman uuden Puuman ja peruskorjannut täysin vanhat. Näillä on pitkä palvelus edessä.
Helsinki vaihtoi 412-kalustosta Pumaan tässä yhteydessä.

Tuntuisi hassulta, että kaikki Rajan kopterit olisi samaa tyyppiä. Puma on kuitenkin (keski)raskas ja monissa maa-alueen tehtävissä pärjätään mainiosti halvemmalla.
Toisaalta on niin että kaikkia muita kuin Koalaa tarvitaan toisinaan meripelastustehtäviin hyvinkin haastavissa olosuhteissa. Ja koptereita per tukikohta on 2-3 eli käytettävissä voi olla niistä vain yksi. Yksi konetyyppi kuulostaisi hyvinkin fiksulle. Huonona puolena sitten se että joskus joudutaan lentämään liian raskaalla koneella. Tuo on varmaan etelässä jo nyt todellisuutta.
 
Raja hankkinut hiljan muutaman uuden Puuman ja peruskorjannut täysin vanhat. Näillä on pitkä palvelus edessä.
Helsinki vaihtoi 412-kalustosta Pumaan tässä yhteydessä.

Tuntuisi hassulta, että kaikki Rajan kopterit olisi samaa tyyppiä. Puma on kuitenkin (keski)raskas ja monissa maa-alueen tehtävissä pärjätään mainiosti halvemmalla.
Ainakin tuo @junailija linkkaama artikkeli on kanssani samaa mieltä:

"HekoX-hankkeen ehdoton tavoite on siis päätyä yhteen kaksimoottoriseen meripelastushelikopterityyppiin. Toinen ehdoton vaatimus on operointi tunnettuihin jäätäviin olosuhteisiin."

Kaluston korvaaminen kuitenkin tapahtuu vaiheittain, eiköhän Puma Rajalla vielä ainakin 10 vuotta lennä. Artikkelissa myös pallotellaan hyviä ja huonoja puolia Koalan korvaamista samalla meripalastukopterimallilla. Se kuulostaa kyllä jo liioitetulta.
 
Back
Top