SOTE-Soppa; hyödyt, haitat ja murinat

Lyhyesti sanoisin että se suomalainen huono työelämän johtaminen sopisi vaikka Unescon aineettomien maailmanperintökohteiden joukkoon. Se on ongelma monella eri työelämän osa-alueella, julkinen puoli tosin taitaa olla se kaikkein pahin alue.
Tässäkin on sellainen mielenkiintoinen ero, että julkisella puolella vaikka naisvaltaisella alalla on miehenä hyvä olla mutta naisena... Siellä tosiaan kaunoja ja juttuja riittää. Monesti törmännyt siihen, että esimies tai johtaja on aikoinaan ollut hyvä työntekijä tai omaa erinomaiset paperit jostain yliopistosta. Tosiasiassa kumpikaan ei tee hyvää esimiestä tai johtajaa. Olen oman matkani varrella törmännyt suoraan sanottuna täysiin kusipäihin ja työpaikka kiusaajiin sekä aivan erinomaisiin esimiehiin jotka oikeasti johtavat. Hämmästyttävää kyllä tässä on sukupuolisesti katsottuna ollut sellainen mielenkiintoinen ero, että nais- esimiehet ovat oman kokemuksen mukaan olleet parempia esimiehinä useimmin.

Mutta kyllähän hoitoalalla työssäjaksamiseen vaikuttaa hirveän paljon se, miten hommaa pyöritetään, miten tulee kuulluksi sekä ymmärretyksi ja miten paljon pystyy omaan työhönsä vaikuttamaan. Julkisella puolella byrokratia on valtava ja rahaa palaa pienten asioiden kanssa nysväämiseen paljon. Tämä toki johtuu varmasti siitä, että virheitä ei saisi tehdä, joten asioita joudutaan pyörittämään aika tavalla ja monen portaan kautta. Yksityinen toimija ei voisi koskaan pyörittää hommaa vastaavalla byrokratialla ei asiakkailla riittäisi rahat maksaa niitä kuluja.
 
Tuon tähän perusterveydenhuollon kriisiin hieman omia ajatelmia. Kriisihän ei alkanut SOTE:sta vaan paljon, paljon aiemmin. Sen siemenet on kylvetty jo 50 luvulla, sotien jälkeen. Syntyvyys räjähti toviksi ja sitten laski suhteellisen lyhyessä ajassa merkittävästi. Puhutaan suuresta ikäluokasta. Tämä ikäluokka on ensin ollut työelämässä ja nyt se alkaa olemaan sitten eläkkeellä ja kasvavasti sote palveluiden piirissä.
Ei ongelma varsinaisesti syntynyt suurista ikäluokista, vaan 1960-luvun lopussa tapahtuneesta syntyvyyden romahduksesta. 1960-luvun alkuun saakka ollut reilun 2,5 hedelmällisyysluku olisi ollut aivan riittävä ja enemmänkin, mutta kaksi asiaa, eli kaupungistuminen suhteellisen pieniin asuntoihin yhdessä hormonaalisen ehkäisyn markkinoille tulon kanssa, ja yleinen kulttuurin muutos (lainsäädäntö, yhteiskunta- ja seksuaalimoraali jne.) näiden myötä pudottivat syntyvyyden hyvin alas 1970-luvun puolivälin tienoilla. Siitä sitten oli vuoteen 2010 hiljalleen nouseva trendi (hedelmällisyysluku oli vallinneella laskentatavalla vuonna 2010 1,89, korkeimmillaan sitten 1960-luvun), mutta 2010-luvulla tapahtui uusi romahdus, tämä jälkimmäisin nyt ei kuitenkaan ole ehtinyt vielä mihinkään (paitsi lasten terveydenhuollon tarpeen vähenemiseen) näkyä.

Eli jälkiviisaana: Suomen olisi pitänyt pyrkiä hidastamaan väestörakenteen muutosta, sen sijaan, että sitä edistettiin. Kepuhan hyppäsi metsäteollisuuden kelkkaan, joka käytännössä oli lopun alkua maaseudun runsaalle väkimäärälle, koneellinen metsänhoito ja paketoidut pellot kun eivät enää tarvinneet senkään vertaa työvoimaa kuin koneellinen viljely, eivätkä myöskään tuottaneet jatkuvaa tuloa, vaan mahdollistivat kaupunkeihin muuttamisen ja metsän hoitamisen kaupungista käsin. Jos maaseutumme ja elinkeinopolitiikkamme olisi pyrkinyt maanviljelyn kehittämiseen metsäteollisuuden sijaan, olisi kaupungistuminen hidastunut selkeästi.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäkin on sellainen mielenkiintoinen ero, että julkisella puolella vaikka naisvaltaisella alalla on miehenä hyvä olla mutta naisena... Siellä tosiaan kaunoja ja juttuja riittää. Monesti törmännyt siihen, että esimies tai johtaja on aikoinaan ollut hyvä työntekijä tai omaa erinomaiset paperit jostain yliopistosta. Tosiasiassa kumpikaan ei tee hyvää esimiestä tai johtajaa. Olen oman matkani varrella törmännyt suoraan sanottuna täysiin kusipäihin ja työpaikka kiusaajiin sekä aivan erinomaisiin esimiehiin jotka oikeasti johtavat. Hämmästyttävää kyllä tässä on sukupuolisesti katsottuna ollut sellainen mielenkiintoinen ero, että nais- esimiehet ovat oman kokemuksen mukaan olleet parempia esimiehinä useimmin.

Mutta kyllähän hoitoalalla työssäjaksamiseen vaikuttaa hirveän paljon se, miten hommaa pyöritetään, miten tulee kuulluksi sekä ymmärretyksi ja miten paljon pystyy omaan työhönsä vaikuttamaan. Julkisella puolella byrokratia on valtava ja rahaa palaa pienten asioiden kanssa nysväämiseen paljon. Tämä toki johtuu varmasti siitä, että virheitä ei saisi tehdä, joten asioita joudutaan pyörittämään aika tavalla ja monen portaan kautta. Yksityinen toimija ei voisi koskaan pyörittää hommaa vastaavalla byrokratialla ei asiakkailla riittäisi rahat maksaa niitä kuluja.
Julkisella puolella on hyvä muistaa, että byrokratiaa on rakennettu tarkoituksella.
"Nyt kun me nämä esikunnat rakennamme, kukaan ei niitä meiltä ota pois" lausui eräs korkea virkamies ja hän oli oikeassa.
 
Julkisella puolella on hyvä muistaa, että byrokratiaa on rakennettu tarkoituksella.
"Nyt kun me nämä esikunnat rakennamme, kukaan ei niitä meiltä ota pois" lausui eräs korkea virkamies ja hän oli oikeassa.
Varmasti näin, tehdään itsestään tarpeellisia ja koska viranhaltijat eivät halua tosiasiassa kuitenkaan vastuuta itselleen vaan sen itseltään pois niin vastuun jako on monikerroksinen.
 
Ja sillä oikeutetaan palkkapussin koko... kyllähän sotejohtajan pitää tienata enemmän kuin pääministeri. No, noita valtion virastojen ja toimijoiden johtajia on aina yhdistänyt reilu palkka... Alko, Posti...
Jep. Postipomolla vuosipalkka jää vain alle hiukan miljoonan euron. Ehkä on ihan perusteltua kummastella mistä hyvästä tuollaisia mielipuolisia summia maksetaan.
 
Jep. Postipomolla vuosipalkka jää vain alle hiukan miljoonan euron. Ehkä on ihan perusteltua kummastella mistä hyvästä tuollaisia mielipuolisia summia maksetaan.

Kyllähän sitä joskus miettii kulkisiko posti huonommin ilman että johtajalla olisi tuollainen palkka... Varsinkin kun kaverini jakaa postia ja tiedän hänen palkkansa... Se mikä noissa sylettää on että valtion varoista. Kyllähän mun mielestä saa yksityisillä maksaa mitä tahansa, mutta valtiolla pitäisi olla nyörit tiukalla...
 
Jep. Postipomolla vuosipalkka jää vain alle hiukan miljoonan euron. Ehkä on ihan perusteltua kummastella mistä hyvästä tuollaisia mielipuolisia summia maksetaan.
Niimpä, mikä on julksien toimijan tulosvastuu? Yritysmaailmassa hyvästä toimitusjohtajasta voi kannattaa maksaakin ja yleensä tämä saa lähteä jos tulos ei vastaa panosta. Julkisella puolella näitä syöttöporsaita ruokitaan vuodesta toiseen ilman mitään näkyvää parannusta yhtään mihinkään.
 
Niimpä, mikä on julksien toimijan tulosvastuu? Yritysmaailmassa hyvästä toimitusjohtajasta voi kannattaa maksaakin ja yleensä tämä saa lähteä jos tulos ei vastaa panosta. Julkisella puolella näitä syöttöporsaita ruokitaan vuodesta toiseen ilman mitään näkyvää parannusta yhtään mihinkään.
Ei yksityiselläkään puolella kummoista vastuuta ole. Kyllä nekin dirikat lähtevät taskut täynnä erorahoja jos nyt eivät ihon rikoksiin ole syyllistyneet.
 
Melkoinen on yksittäisen sotealueen organisaatiokaavio. Jokaiseen laatikkoon menee arvatenkin armeija muurahaisia. Kuka tuon oikein on rakentanut ja miksi?

Olisi kiva tietää mitä tasoja on sitten ns. keskushallinnon puolella.




 
Melkoinen on yksittäisen sotealueen organisaatiokaavio. Jokaiseen laatikkoon menee arvatenkin armeija muurahaisia. Kuka tuon oikein on rakentanut ja miksi?

Olisi kiva tietää mitä tasoja on sitten ns. keskushallinnon puolella.




Kuka? Poliitikot yhdessä virkamiesten kanssa.
Miksi? jotta mahdollisimman monelle riittäisi hyvä palkkaisia ja hienolla tittelillä varustettuja työpaikkoja, erilaisia luottamustoimia unohtamatta.
Lyhyesti nämä on rakennettu ihan muuta kuin potilaita varten. Ei sillä että se olisi yllätys.
 
Kuka? Poliitikot yhdessä virkamiesten kanssa.
Miksi? jotta mahdollisimman monelle riittäisi hyvä palkkaisia ja hienolla tittelillä varustettuja työpaikkoja, erilaisia luottamustoimia unohtamatta.
Lyhyesti nämä on rakennettu ihan muuta kuin potilaita varten. Ei sillä että se olisi yllätys.
Oi jospa edes eläköitymisien kautta saataisiin niitä "johtajien" määrää alas.


Tämä pöhöttyminen taitaa kuitenkin vaan jatkua ja oppia otetaan muillekkin aloille.
Vai onko ihan tarpeellinen tämäkään? https://yle.fi/a/74-20065933
 
Oi jospa edes eläköitymisien kautta saataisiin niitä "johtajien" määrää alas.


Tämä pöhöttyminen taitaa kuitenkin vaan jatkua ja oppia otetaan muillekkin aloille.
Vai onko ihan tarpeellinen tämäkään? https://yle.fi/a/74-20065933
Kun virka on saatu perustettua, sen lakkauttaminen on aina vaikea prosessi, täyttäminen sen sijaan on luonnollista ja helppoa. Tietysti virka voidaan jättää täyttämättä.
 
Kun virka on saatu perustettua, sen lakkauttaminen on aina vaikea prosessi, täyttäminen sen sijaan on luonnollista ja helppoa. Tietysti virka voidaan jättää täyttämättä.
Ja toki virkaan on se täytetty tai täyttämättä julkisella puolella se syö sen rahan tietyllä tavalla koska se budjetoidaan siihen. Toki jos rahaa ei oikeasti käytetä niin se näkyy toki toteutuneista menoissa säästönä.
 
Mietin, kuuluisiko tämä Pahkasian puolelle, mutta ehkä kuitenkin tänne.

Lääkärin työajasta puolet menee pelkkään tietojärjestelmien kanssa nysväämiseen.

 
Mietin, kuuluisiko tämä Pahkasian puolelle, mutta ehkä kuitenkin tänne.

Lääkärin työajasta puolet menee pelkkään tietojärjestelmien kanssa nysväämiseen.

Työ ajan tehokkaan käytön lisäksi tuolla on varmasti suurempi merkitys työn mielekkyyteen. Opiskelet vuosikausia ja teet puolet ajasta hommia jonka voisi hoitaa datanomi ammattikoulupohjalta 20% siitä palkasta :D
 
Jos tämä sote oli hoidettu paremmin niin siinä olisi ollut hyvät mahdollisuudet uudistaa myös tehtäväkuvia. Nyt meillä on tehtäviä joissa on kallispalkkainen ihminen vaikka sen tehtävän hoitaisi todennäköisesti matalapalkkaisempi oman alansa osaaja paremmin, jolloin tämä kallispalkkainen pääsisi tekemään sitä työtä jota varten on varsinaisesti kouluttautunut. Nythän meillä kuluu paljon resurssia siihen, että kolmevuotta korkeakoulun penkkiä kuluttanut sairaanhoitaja vastailee puhelimeen ja koettaa tehdä hoidonarviointia puhelimessa. Tehtävä jota pystyisi normaalilla järjellä varustettu ihminen tekemään ihan yhtä hyvin. Sitten jos tulee varsinaista hoidollista ohjaamista niin nämä voitaisiin ohjata sitten varsinaiselle ammattilaiselle. Tällä saataisiin varmasti lisäkäsiä hoitotyöhön sen sijaan, että nyt sitä aikaa käytetään vastaamaan siihen, että mulla on haava sormessa tai korva kipeä mitä mä teen kysymyksiin.
 
Back
Top