Spadehommat

Tuli keitettyä hernekeittoa. Tällä kertaa heti alusta (emaloidussa valurautapadassa) ainoastaan ykkösellä hiljaa hauduttaen. Kesti lähemmäs 5 tuntia saada kypsäksi puolella kilolla herneitä, savuluu ja 500g possun savukylkeä mutta kyllä kannatti. Selvästi rikkaampi, täyteläisempi maku kuin jos isolla tulella keittää niin että on valmis parissa tunnissa. Enemmän aikaa lihalle ja savuluulle luovuttaa makuaan keittoon.
Hauduttamalla herneetkin pysyy paremmin koossa eikä tule niin mössiseksi se keitto.

Tyystin erilainen ruuanlaittaja kuin minä. Olen joskus ottanut sekuntikellolla aikaa kuinka kauan menee munakokkelissa, jääkaapin oven aukasusta lautasen tyhjentymiseen.
 
Tällä kertaa tein yksinkertaisemman ruuan, Makaroni po flotksi. Lukemani mukaan tuo on perinteinen ruoka jo Venäjän tsaarin ajan laivastosta.

Kattila hellalle ja öljyä pohjalle, sipulisilppu paistumaan.
Sipulin kypsyessä hakkasin lihan veitsellä pieneksi muruksi (tällä kertaa ostin valmista grillikylkeä). Mikä tahansa kypsä liha kelpaa.
Kun sipulit kypsät niin lihahakkelus sekaan ja antaa paistua hetken niin että maut sekoittuvat, koko ajan sekoittaen ettei pala pohjaan.
Liha/sipuliseos pois kattilasta, tilalle vesi ja keitä makaronia. Kun makaronit kypsät niin kaada vesi pois (jätä kuitenkin pikkuisen vettä kattilanpohjalle ettei seoksesta tule liian kuivaa), kaaada makaronien sekaan sipuli/lihaseos. Sekoita hyvin. Ja syömään.

En laittanut muuta maustetta kuin että makaronit keitin lihaliemessä (käytin kuutioita) ja valmiiseen ruokaan hiukan pippurirouhetta.

Minä tein sen yhdessä kattilassa jottei mitään makua menisi hukkaan. Sipuli/lihahakkeluksesta jää aina jotain kattilaan joka täten antaa makua kun keittää makaronit samassa kattilassa.
 
Lohikeittoa väsäsin, tosin sekaan sotkin pakastevihanneksia kun rouva siitä motkottaa ettei pelkkää kalaperunakeittoa saa tehä.
Potut pieniksi ja kattilaan kiehuun, pakastevehkat sekaan. Suolaa,mustapippuria,hieman sitruunapippuria ja pari kalaliemikuutiota mausteeksi. Purkillinen ruokakermaa kattilaan ja hetken päästä kuutioitu lohifile.
Yksinkertaista,helppoa ja maukasta. (btw lohi on ihan v*tun kallista nyt.)

Perinteinen lappilainen kalakeittohan on ihan vain pottua,suolaa,kalaa ja pippuria jos on sattunu olemaan.
 
Sama vika täälläkin naisihmisellä, aina vatimassa että pitäisi olla vähintään porkkanaa seassa sama mitä tekee.
 
Perunoita ja marinoitua possunlihaa illalliseksi. Salaatti alkupalaksi.

En kyllä silti ymmärrä mikä on "Lähipossu"...mutta marinoitua kasslerpihviä silti.
 
Itse syön paljon valmistettu ruokia, Findus ja Felix, Dafgårds, on pihviä, kana, kala, lihakastikke, pasta alfredo y m...:)

Toki eilen tuli syöttyä Kana uunissa ja riisiä + currysååsia!
 
Tuli keitettyä hernekeittoa.
(...)
ykkösellä hiljaa hauduttaen.

Hiljaa hyvä tulee.
Kannattaa ensin toki käyttää levy kutosella, jotta saa nostettua kattilan sisällön lämpötilan riittävän korkeaksi. Se yksi pulpahdus rokassa riittänee. Sitten levy ykköselle ja kolme 5 sentin kolikkoa levyn ja kattilan väliin. Ne joilla on puuhella, niin tarvitsevat semmoisen rautalanka-pannunalusen siihen väliin. Ideana on se että liesi lämmittää ilmaa kattilan alla ja se ilma sitten lämmittää sitä kattilaa. Ei tarvitse pelätä pohjaan palamista. Keittoaika tosin kasvaa, mutta lopputuloksen maku korvaa ajan menetyksen. Ruhtinaallisesti.
 
Rupes tekemään mieli rokkaa....
 
Kraavasin lohifilen huomiseksi. Osan paistoin. Paistoin myös pakasteturska fileet samalla pannulla, eli kahta lajiketta kalaa. Samassa öljyssä hautasin pirkan pakastepapusekoituksen, siinä on erilaisia papuja, sokeriherneetkin ja sipuliakin. Tähän seokseen vaimonne ihastuvat! :) Se on erinomainen, helppo ja nopea. Yksi pottu olisi ok, mutta se vie jo aikaa eikä,ole pakko. Tärkein mauste minulla on aina sallisen pihvimauste. Sitä menee sekä kanaan että kalan kanssa. En kaipa muuta paitsi kylmäpuristettua rypsiöljyä jo valmiseen annokseen lautaselle jos siltä tuntuu.

Kanasta ostan aina Kariniemen paistinkeikke joka on 8,90 e/kg. Se on mehevin ja maukkain, suosittelen. Sitä paistan myös sallisen pihvimausten kanssa ja sitä syön aina bontuellen tölkkiherneiden kanssa ja raisilaisen valkosipulihapankaalin johon laitan pikkasen sipulimurskaa, sekaan öljyä tiettyy. Myös nopea kun mikä ja helppo.
 
Minä taas pistin hirvenlihaköntin marinoitumaan. Saarioisen grilli- ja marinointikastikepullo paistopussiin lihan kanssa. Huomenna uuniin, ja pussiin kaveriksi sylillinen perunoita, sipulia ja porkkanoita. Saavat makua liemestä. Ollaan miehet keskenään, minä ja pojat, joten en taida keitellä edes perunoita erikseen.
Nirso tyttö on Emma-gaalassa vaimon kanssa :)
 
Viimeksi muokattu:
Minä taas pistin hirvenlihaköntin marinoitumaan. Saarioisen grilli- ja marinointikastikepullo paistopussiin lihan kanssa. Huomenna uuniin, ja pussiin kaveriksi sylillinen perunoita, sipulia ja porkkanoita. Saavat makua liemestä. Ollaan miehet keskenään, minä ja pojat, joten en taida keitellä edes perunoita erikseen.
Nirso tyttö on Emma-gaalassa vaimon kanssa :)
Itse itseäni lainaten, mutta onnistui täydellisesti! Ja on helppoa, mättää vaan. Korjattavaakin jäi, taas olisi voinut pistää lisää kasviksia ja juureksia. Tekevät hyvin kauppansa nuorisolle noin marinoituna. :cool:
 
Syökää suomalaista kaurapuuroa.
Itse laitan puuron sekaan kevyesti pannulla paahdettuja auringonkukan siemenia, pellavan rouhetta, banskua ja omenapaloja (tai syön sen sellaisena puuron kanssa) ja rypsiöljyä sekaan tietty. Se on mainio välipala ja miksei ruokaannos jos siihen laittaa vaikka cashew pähkinöitä lisäksi - ruoka ja jälkiruoka samassa, helppo ja nopea.
Tähän voi laittaa vaikka mansikkahilloakin. Parempi kun kaikki maailman kakut ja keksit.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top