Suomalainen talouspropaganda

Puttonen valtionvelasta:
"Aalto-yliopiston rahoituksen professori Vesa Puttonen nosti esiin valtion velkaantumiseen liittyvän pelottavan skenaarion luennoidessaan lukiolaisille keskiviikkona Kulosaaren yhteiskoulussa Helsingissä.
– Jos Suomella on velkaa 100 miljardia euroa ja korkoa yksi prosentti, ovat velanhoitokustannukset miljardi euroa. Jos korot ovat kymmenen prosenttia, ovat velanhoitokustannukset kymmenen miljardia euroa, Puttonen sanoi.
Tilanne voi muuttua yllättäen äärimmäisen vakavaksi.
– Jos menee luottamus, korot pomppaavat. Se ei pomppaa yhdestä kahteen prosenttiin, vaan viiteen tai muualle. Silloin tulee kriisi, johon ei voi pikkuhiljaa valmistautua.
Euroopan keskuspankki on painanut korot alas, minkä vuoksi Suomessa ajatellaan, että on varaa velkaantua roimasti lisää, Puttonen arvioi.
Tällä ajattelulla voi olla karut seuraukset.
– Jos menemme kuilun yli ja velanhoitokustannukset nousevat kymmeneen miljardiin, ei sellaista löydy valtion budjetista. Sitten menevät koulut ja sairaalat kiinni. Silloin joku muu tulee määräämään asioistamme, kuten Kreikassa, Puttonen totesi.
Puttonen esitti arvionsa keskiviikkona, kun hän luennoi lukiolaisille Kulosaaren yhteiskoulussa Suomen talousahdingosta ja valtion velkaantumisesta."
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1452618936406.html
 
Tuli tuossa mieleen Vihavaisen/Ketolan Venäjä-historiasta "suuri ja mahtava" (mainio kirja) kuvaus siitä miten Stalinin loistava idea antaa talonpoikien pitää vain välttämättömin ja ottaa "ylijäämä" (korvauksetta tietenkin) yhteiskunnan käyttöön johti viljantuotannon romahdukseen; Miksi satsata sellaiseen josta itse ei hyödy joten viljeltiin vain sen verran että itse pärjättiin > Eipä enää ollutkaan jakovaraa.

Vuonna 2016 meillä on ilonamme porukkaa jonka mielestä sama periaate sovellettuna palkka- ja pääomatuloihin olisi hyvä idea. Ja pahinta on että ollaan hyvin lähellä tätä tilannetta.

Tee siinä sitten tuottavuushyppyä jos enemmistö ihmisistä uskoo että ahkerointi on tyhmyyttä koska ahkeruuden hedelmät kerätään pois ihan toisten taskuihin.

Ylellä menossa mielenkiintoinen sarja jossa keskustellaan työhön liittyvistä myyteistä. Pari jaksoa kun on tullut niin tulevia oikein odottaa. Jäi muuun muassa mieleen kommentti jonka mukaan "Suomessa on tavoitteena että kaikki tienaa saman verran, teki paljon töitä, vähän töitä tai ei töitä ollenkaan" tai jotain sinne päin.
 
Puttonen valtionvelasta:
"Aalto-yliopiston rahoituksen professori Vesa Puttonen nosti esiin valtion velkaantumiseen liittyvän pelottavan skenaarion luennoidessaan lukiolaisille keskiviikkona Kulosaaren yhteiskoulussa Helsingissä.
– Jos Suomella on velkaa 100 miljardia euroa ja korkoa yksi prosentti, ovat velanhoitokustannukset miljardi euroa. Jos korot ovat kymmenen prosenttia, ovat velanhoitokustannukset kymmenen miljardia euroa, Puttonen sanoi.
Tilanne voi muuttua yllättäen äärimmäisen vakavaksi.
– Jos menee luottamus, korot pomppaavat. Se ei pomppaa yhdestä kahteen prosenttiin, vaan viiteen tai muualle. Silloin tulee kriisi, johon ei voi pikkuhiljaa valmistautua.
Euroopan keskuspankki on painanut korot alas, minkä vuoksi Suomessa ajatellaan, että on varaa velkaantua roimasti lisää, Puttonen arvioi.
Tällä ajattelulla voi olla karut seuraukset.
– Jos menemme kuilun yli ja velanhoitokustannukset nousevat kymmeneen miljardiin, ei sellaista löydy valtion budjetista. Sitten menevät koulut ja sairaalat kiinni. Silloin joku muu tulee määräämään asioistamme, kuten Kreikassa, Puttonen totesi.
Puttonen esitti arvionsa keskiviikkona, kun hän luennoi lukiolaisille Kulosaaren yhteiskoulussa Suomen talousahdingosta ja valtion velkaantumisesta."
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1452618936406.html

Valtio on yksi asia. Van mietihän sitä velkamäärää, joka on kansalaisilla ja jotka ovat mitoitelleet lainansa nykykorkojen mukaan. Jumaliste, kun Puttosen esittämä teesi laukeaa....siinä kihlakunnanvoudit saavat hakata pakkohuutokaupoissa vasaranvarret mutkalle ja armeijallinen ihmisiä käy jonottamaan asuntoa perheilleen kuntien vuokrakortteleista. On oltu ihan saatanan hölmöjä. Toivon totisesti, etteivät nämä skenaariot toteudu.
 
Tuli tuossa mieleen Vihavaisen/Ketolan Venäjä-historiasta "suuri ja mahtava" (mainio kirja) kuvaus siitä miten Stalinin loistava idea antaa talonpoikien pitää vain välttämättömin ja ottaa "ylijäämä" (korvauksetta tietenkin) yhteiskunnan käyttöön johti viljantuotannon romahdukseen; Miksi satsata sellaiseen josta itse ei hyödy joten viljeltiin vain sen verran että itse pärjättiin > Eipä enää ollutkaan jakovaraa.

Vuonna 2016 meillä on ilonamme porukkaa jonka mielestä sama periaate sovellettuna palkka- ja pääomatuloihin olisi hyvä idea. Ja pahinta on että ollaan hyvin lähellä tätä tilannetta.

Tee siinä sitten tuottavuushyppyä jos enemmistö ihmisistä uskoo että ahkerointi on tyhmyyttä koska ahkeruuden hedelmät kerätään pois ihan toisten taskuihin.

Ylellä menossa mielenkiintoinen sarja jossa keskustellaan työhön liittyvistä myyteistä. Pari jaksoa kun on tullut niin tulevia oikein odottaa. Jäi muuun muassa mieleen kommentti jonka mukaan "Suomessa on tavoitteena että kaikki tienaa saman verran, teki paljon töitä, vähän töitä tai ei töitä ollenkaan" tai jotain sinne päin.

Joo. Minä en tiedä, mitä itsekukin tekee ja miten palkkionsa mitoittaa. Jos joku on niin tahvo, että tehdä nujuaa ilmaiseksi työtä, niin tehköön. Minä olen vetänyt viimeiset 10 kuukautta aika paljon tunteja ja ainakin minulle on tullut rahaa siitä hyvästä. Ihan sitä ihtiään. Ilmaisia tunteja en tunne ja tuskin opin tuntemaankaan. Minun näkökulmastani katsoen tuo propaganda on silkkaa puppua. Se on enemmän sellaista opittua papukaijan lallatusta, jota on katsottu tarpeelliseksi loilottaa niin kauan kuin minä olen elänyt.

Männä viikolla kävin erään tuttavani luona. Hänellä on varsin iso maatila ja elukoita vähän helvetisti. Kun olen kuunnellut hänen juttujaan, niin hänen perheensä suorastaan kuihtuu nälkään ja kaikki muukin ihmisarvoinen elämä on toivotonta, kun ei kannata, vaikka tekee työtä jatkuvalla syötöllä. No, pihassa köhöttää ensinnä isännän oma noin 70 tuhannen euron auto, sitten on vaimon vaatimaton vain 40 tuhannen menokiesi. Poika ei ole osaton hänkään, joskin hän on joutunut tyytymään noin 20 tuhannen euron Audiin. Joulun alla pyyhkäisivät puolentoista viikon vedon Usassa koko family ja seuraavaksi on tiedossa viikon veto Ylläksellä siinä omassa huvilassa lähellä rinteitä. Saatanan huonosti vaan menee.....
 
Valtio on yksi asia. Van mietihän sitä velkamäärää, joka on kansalaisilla ja jotka ovat mitoitelleet lainansa nykykorkojen mukaan. Jumaliste, kun Puttosen esittämä teesi laukeaa....siinä kihlakunnanvoudit saavat hakata pakkohuutokaupoissa vasaranvarret mutkalle ja armeijallinen ihmisiä käy jonottamaan asuntoa perheilleen kuntien vuokrakortteleista. On oltu ihan saatanan hölmöjä. Toivon totisesti, etteivät nämä skenaariot toteudu.
Niinpä. Viisikin prosenttia riittää monelle ja jo silloin pankit saa asuntoja sitten edullisesti.
 
Joo. Minä en tiedä, mitä itsekukin tekee ja miten palkkionsa mitoittaa. Jos joku on niin tahvo, että tehdä nujuaa ilmaiseksi työtä, niin tehköön. Minä olen vetänyt viimeiset 10 kuukautta aika paljon tunteja ja ainakin minulle on tullut rahaa siitä hyvästä. Ihan sitä ihtiään. Ilmaisia tunteja en tunne ja tuskin opin tuntemaankaan. Minun näkökulmastani katsoen tuo propaganda on silkkaa puppua. Se on enemmän sellaista opittua papukaijan lallatusta, jota on katsottu tarpeelliseksi loilottaa niin kauan kuin minä olen elänyt.

Männä viikolla kävin erään tuttavani luona. Hänellä on varsin iso maatila ja elukoita vähän helvetisti. Kun olen kuunnellut hänen juttujaan, niin hänen perheensä suorastaan kuihtuu nälkään ja kaikki muukin ihmisarvoinen elämä on toivotonta, kun ei kannata, vaikka tekee työtä jatkuvalla syötöllä. No, pihassa köhöttää ensinnä isännän oma noin 70 tuhannen euron auto, sitten on vaimon vaatimaton vain 40 tuhannen menokiesi. Poika ei ole osaton hänkään, joskin hän on joutunut tyytymään noin 20 tuhannen euron Audiin. Joulun alla pyyhkäisivät puolentoista viikon vedon Usassa koko family ja seuraavaksi on tiedossa viikon veto Ylläksellä siinä omassa huvilassa lähellä rinteitä. Saatanan huonosti vaan menee.....

Tämä. Sillä ei ole väliä miten asiat ovat vaan sillä miltä ne näyttävät tai oikeastaan miltä ne itsestä tuntuvat. Jos kansa saadaan suggeroitua uskomaan että ahkeruus on tyhmyyttä koska sadon korjaa joku toinen niin sitten ollaan samassa tilanteessa kuin Stalin tyhjien viljalaariensa kanssa.
 
........
Männä viikolla kävin erään tuttavani luona. Hänellä on varsin iso maatila ja elukoita vähän helvetisti. Kun olen kuunnellut hänen juttujaan, niin hänen perheensä suorastaan kuihtuu nälkään ja kaikki muukin ihmisarvoinen elämä on toivotonta, kun ei kannata, vaikka tekee työtä jatkuvalla syötöllä. No, pihassa köhöttää ensinnä isännän oma noin 70 tuhannen euron auto, sitten on vaimon vaatimaton vain 40 tuhannen menokiesi. Poika ei ole osaton hänkään, joskin hän on joutunut tyytymään noin 20 tuhannen euron Audiin. Joulun alla pyyhkäisivät puolentoista viikon vedon Usassa koko family ja seuraavaksi on tiedossa viikon veto Ylläksellä siinä omassa huvilassa lähellä rinteitä. Saatanan huonosti vaan menee.....

Jaaha, Baikal tuntee peruskepulaisia "maanviljelijöitä" ;) Itse olen päässyt seuraamaan jo parinkymmenen vuoden ajan huomattavasti pienemmän karjatilan elämää ja kovaa työtä on riittänyt, EU:n myötä byrokratiaa on kehittynyt omiksi tarpeiksi.
Eivät ole osaansa valittaneet ja jotenkin on näköjään tultu toimeen. Autot ja työkoneet on omasta takaa ja muutenkin näin kaupunkilaisvinkkelistä aika hyvin tuntuu asiat olevan.
Tilava ok-talo hienolla paikalla (minun mielestä) ja sen verran metsää, että ainakin juhannuskoivut ja saunapuut voi ottaa luonnon kärsimättä...
 
Kuluttajien luottamus on aivan kateissa, mikä on huono juttu elpymisen kannalta sekin. Ja se johtuu kyllä siitä, että kansa on kriisitietoisuudella peloteltu suolapatsaaksi.

Kriisitietoisuuden idea ymmärretään Suomessa ihan väärin. Tupataan passivoitua ja käpertyä kuoreen, vaikka silloin kaikkien järkevää hommaa tekevien tulee kääriä hihoja ja tehdä perkele vielä järkevämmin, kun taas umpikujassa olevien pitäisi passivoitumisen sijasta keksiä jotain ihan uutta.

Samaa mieltä, ei ole hyvä vauhti. Tämä on silti osaksi poliitikkojen slogan. He puhuvat valtiontaloudesta kuin se olisi henkilötalous. Ehkä he ajattelevat, että kansa on niin tyhmää.

Toki jotkut henkilötalouden lainalaisuudet, tai oikeastaan kaikki jossain muodossa, pätevät valtiontalouteenkin. Samalla tavalla sille rahalle haetaan tuottoa ja jos et sitä maksa takaisin niin maksat kuitenkin jossain muodossa, uuden lainoituksen korkoina ym. Mutta samaa mieltä että ei velkaantuminen ole perkele, ei sitä ihan voi ajatella kuin omaa asuntolainaa tms.

Valitettavasti näkemykseni Suomen "elvytyksestä" on synkkä. Jos elvytyksenä olisi vaikka rakennettu se Pisararata, niin SE olisi elvytystä. Nyt sitä on ollut vain pyristely vääjäämättömiä julkissektorin muutoksia vastaan, virkamiehet suojelevat paikkojaan ja palkkojaan. Suomen elvytys on hävinnyt savuna ilmaan siinä missä monessa paikassa sillä on tehty tulevaisuudessa tuottavia investointeja.

Tästä syystä suhtaudun Suomen velkaantumiseen jyrkästi, kun edellinenkin rahaläjä hassattiin puuhasteluun. Muuten velka voisi olla jopa hyvä merkki, että on uskallettu investoida rohkeasti.

Ei kolmea, kuutta tai yhdeksää vuotta voi vain odottaa putkeen. Nykytilanne vaatii ennen kaikkea huomattavan aktiivista otetta.

Kyllä! Juuri näin.

Meidän sitkeä ongelma on kulutustuotteiden vähäisyys, TODELLA huomattava vähäisyys viennissä nyt kun Nokia ei enää kuluttajakamaa juuri tee. Katsokaa Saksaa, joka nurkassa on pikkupajoja jotka tekevät jotain. Lidlin halpa käyttötavara on aina made in Germany. Isot markkinat Keski-Euroopassa, toki toki, mutta Ruotsin tilanne on myös aivan toinen kuluttajatuotteissa ja eivät he meistä niin paljoa eroa. Tämä tekee meistä superherkkiä suhdanteille. Toisaalta teollisuuden investointien globaali elpyminen voisi laukaista taloutemme rakettinousuun (älkää naurako!). Mutta sitä odotellessa aika on pitkä, ei voi vaan odottaa...ja odottaa.

Tästäkin syystä pelkkä palkanmaksu virkamiehille on surkeaa elvytystä, kuluttajatuotteet kun valitettavasti tuppaavat olemaan ulkomaisia.

Maataloustukien poistaminen

Ilman synkronointia muiden ruoantuottajamaiden kanssa tarkoittaisi että valtaavat markkinamme tuetulla ruoallaan. Toki joku voi nähdä siinäkin mahdollisuuden, tukekoot isolla rahalla meidän sapuskansyöntiä. Mutta riskit olisivat hurjat.

Suomi on erinomaisen harvaanasuttu maa mutta silti kaavoitettu tonttimaa maksaa älyttömästi muodostaen usein yli puolet asuntoneliön hinnasta.

Kaavoitusmonopoli on rakenteellista korruptiota, kuntapäättäjillä on valta päättää kuka rikastuu kun joutomaasta tehdään tontteja.

Jep, rakentamisessa on puutteensa mutta tonttimaan keinotekoinen jättihinta on se pahin tekijä. Se on selvää piiloverotusta näennäisen alhaisen kunnallisveron kasvukeskuksille.

Kuten aikaisemminkin luennoin, "sisäinen devalvaatio" on vain kilpajuoksu pohjalle. Aina löytyy joku joka tekee halvemmin. On harhaluulo kuvitella että Suomen taloudellinen tulevaisuus varmistetaan sillä että tehdään samaa mitä tähänkin asti, mutta vain vähän halvemmalla.

Jep, kun ongelma on teollisuusinvestointien lama koko maailmassa, ei sitä ratkaista tarjoamalla 5% halvemmalla sitä samaa kamaa mille ei vain ole kysyntää. Toisaalta kannattavissa firmoissa järkevää työtä tekevien ei todellakaan pidä alkaa alihinnoittelemaan työtään. Itse olen edellisessä duunipaikassa vaatinut ja saanut palkankorotuksia silloinkin kun yt:t on olleet päällä ja ei-niin-oleellista hommaa tekeviä on kengitty bussilasteittain. Jokainen tietänee kulloisenakin hetkenä suurin piirtein markkina-arvonsa.
 
Ylellä menossa mielenkiintoinen sarja jossa keskustellaan työhön liittyvistä myyteistä. Pari jaksoa kun on tullut niin tulevia oikein odottaa. Jäi muuun muassa mieleen kommentti jonka mukaan "Suomessa on tavoitteena että kaikki tienaa saman verran, teki paljon töitä, vähän töitä tai ei töitä ollenkaan" tai jotain sinne päin.

Näin sarjan mainoksessa todetaan ja sehän kuvaa todella hyvin suomalaista arkea niin tietyn ammattialan sisällä kuin myös laajemmasta perspektiivistä tarkasteltuna eli kyllähän moni pitää epäoikeudenmukaisena sitä, jos joku tienaa todella hyvin - jos vaikkapa lääkärin bruttoansiot ovat 7500 euroa kuukaudessa. Sitä pidetään epäoikeudenmukaisena ja vääryytenä, koska "miksi kukaan tarvitsee niin paljon palkkaa elämiseen". Toisaalta vielä karummin tämä näkyy eri ammattialojen sisällä siitä huolimatta, että monella alalla on erilaisia henkilökohtaisia lisiä tms. tuomaan eroja työntekijöiden välillä (mutta tavattoman usein nämä perustuvat hyvin subjektiiviseen arviointiin, mikä osaltaan vie niiltä pois pohjaa ja herättää katkeruutta).

Entisellä alallani toteutettiin "henkilökohtaisen osaamisen lisää" ja asteikko oli tietyn suuruinen mutta tavallaan absurdia siinä oli se, että peruspalkkaan tuli henkilökohtaisen osaamisen lisää myös heille jotka tekivät juuri ja juuri sen minimin jos sitäkään - toisaalta sitten hän joka kehitti osaamistaan ja hallitsi useita eri tehtäviä kyseisessä yksikössä ei loppujen lopuksi hyötynyt juurikaan tästä erikoisosaamisestaan (ero palkassa saattoi kuukautta kohden olla jonkun kymmenen euroa eli ei oikein mitään). Ei tällainen oikein kannusta ja se alkoi myös näkyä työpaikalla, kun käytännössä kummoisia etenemismahdollisuuksiakaan ei ollut (korkeintaan tiimiesimieheksi tms.) joten jokainen voi arvata lopputuloksen. Mikäli näitä henkilökohtaisia kannustimia rakennetaan, kyllähän niiden sitten pitäisi olla sellaisia, että ne näkyvät palkassa ja toisaalta ei niihin pitäisi sisällyttää mitään "demarimeininkiä", jossa jokainen saa jotain lisää vaikka ei hallitsisi muuta kuin töihin tulon ja sieltä pois lähdön (lievää kärjistystä).

vlad
 
"Valtiokonttori on tänään järjestänyt kahden viitelainan huutokaupan. Lainat erääntyvät syyskuussa 2020 ja heinäkuussa 2042.
Valtiokonttorin mukaan huutokauppa täytti suunnitellusti valtion varainhankinnan tarvetta, ja tarjousten määrä ylitti tarjonnan.
Vuonna 2020 erääntyvää lainaa myytiin 1 000 miljoonan euron edestä, ja sen hyväksytty tuotto oli -0,065 prosenttia. Käytännössä sijoittajat siis maksoivat Suomelle rahan lainaamisesta.
Ensi kertaa Suomen lainahuutokaupan tuotto painui miinukselle viime vuoden helmikuussa.
Vuonna 2042 erääntyvää lainaa taas myytiin 502 miljoonalla eurolla. Suomen maksama tuotto lainalle oli 1,446 prosenttia."
http://www.taloussanomat.fi/kansant...etta-saivat-lainata-suomelle-rahaa/2016665/12
Uutiseen liittyen, nythän voisi lainata kerralla sen verran tuota 2020 erääntyvää, että saa maksettua tämän nykyisen valtionlainan pois sen tuotoilla... ;)
Noin sadan miljardin tuottoon pitäisi lainata siis n. 155 000 miljardia. Mikähän pankki lähtisi tähän makeaan diiliin?
 
"Valtiokonttori on tänään järjestänyt kahden viitelainan huutokaupan. Lainat erääntyvät syyskuussa 2020 ja heinäkuussa 2042.
Valtiokonttorin mukaan huutokauppa täytti suunnitellusti valtion varainhankinnan tarvetta, ja tarjousten määrä ylitti tarjonnan.
Vuonna 2020 erääntyvää lainaa myytiin 1 000 miljoonan euron edestä, ja sen hyväksytty tuotto oli -0,065 prosenttia. Käytännössä sijoittajat siis maksoivat Suomelle rahan lainaamisesta.
Ensi kertaa Suomen lainahuutokaupan tuotto painui miinukselle viime vuoden helmikuussa.
Vuonna 2042 erääntyvää lainaa taas myytiin 502 miljoonalla eurolla. Suomen maksama tuotto lainalle oli 1,446 prosenttia."
http://www.taloussanomat.fi/kansant...etta-saivat-lainata-suomelle-rahaa/2016665/12
Uutiseen liittyen, nythän voisi lainata kerralla sen verran tuota 2020 erääntyvää, että saa maksettua tämän nykyisen valtionlainan pois sen tuotoilla... ;)
Noin sadan miljardin tuottoon pitäisi lainata siis n. 155 000 miljardia. Mikähän pankki lähtisi tähän makeaan diiliin?

Eihän nämä vatulaattorit osaa laskea... Paskat, niitä kiinnostaa oma tili ja lähimmäisten saaminen suurille palkoille valtion luottohommiin! :) Onhan tuo jo nähty!
Mutta kuten sanot, nyt pitäisi ottaa lainaa ja maksella korkeakorkoiset pois alta!
 
Deflaatio ei ole mitenkään hyvä juttu. Se, että lainaa saa miinuskorolla tarkoittaa että velkojat uskovat rahan arvon kasvavan niin että vaikka sen määrä vähenee niin silti jäädään voitolle.

Eli eipä osteta tänään mitään koska huomenna saadaan sama halvemmalla. Näin saadaan talous seis oikein kunnolla.
 
Hinnat laskevat kokoajan mutta kauppa vaan ei käy ...me ollaan kokemassa sellaista mitä ei olla koettu aikoihin...
 
Ei tämä ole mikään ainoa laatuaan, mutta harvinaisen selkeää totuutta:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1453346794781.html


”Suomi köyhtyy nopeammin kuin kukaan aavistaa” – asiantuntijalta synkkä purkaus Arvopaperissa
1453346791272.jpg

Korkeat verot ja hinnat ovat ”halvaannuttaneet Suomen”, sijoittaja Seppo Saario näkee. (KUVA: Timo Jaakonaho)
Julkaistu: 21.1. 14:50


Pörssiin sijoittamisen emeritus-asiantuntija Seppo Saario, 77, kirjoittaa Arvopaperin blogissaan synkät madonluvut Suomen taloudelliselle tulevaisuudelle.
Saarion mielestä se on nykymenolla ”karmea” ja Suomi tulee ”köyhtymään nopeammin kuin kukaan voi aavistaa”. Hän näkee Arvopaperin blogissaan Suomen ajautuvan uudeksi Kreikaksi, jossa ”velkojat alkavat määrätä asioitamme”.

Saario on koonnut kirjoitukseensa esimerkkejä epäonnistumisista.

Maanteiden rakentamisessa Suomi on jäänyt takapajulaksi verrattuna vaikkapa Espanjaan, Puolaan ja Turkkiin, joissa moottoritiet vievät nopeasti perille ”ristiin rastiin”.

Suomen rautatiet ovat tehottomia eikä Suomesta löydy Saarion näkemyksen mukaan ”kahden kaupungin välisiä tiheästi liikennöityjä välejä”.

Korkeat verot ja hinnat ovat ”halvaannuttaneet Suomen”, suurituloisia verotetaan ankarammin kuin vertailumaissa keskimäärin, jolloin he vähentävät työntekoa tai muuttavat ulkomaille ja ”tilalle tulee pakolaisia, jotka elävät vuosikausia valtion taloudellisen tuen varassa”.

”Äärimmäisen huono vaihtokauppa valtiontalouden kannalta”, Saario arvioi.

Saario kertaa Suomen valtion menojen kasvaneen kahdeksassa vuodessa lähes 11 miljardia euroa, mutta tulojen vain 5 miljardia euroa.

Tämän ”turmiollisen menon” jatkaminen on Saarien mukaan perustunut alhaisiin korkoihin. Jos velkojen korot nousevat, kasvavat korkomenot ”kestämättömälle tasolle”.

Päästessään mieliaiheeseensa osakesäästämiseen Saario toteaa ”puheiden kevyesti verotetuista pääomatuloista olevan silkkaa valhetta”. Hän luonnehtii Suomea (myös) pääomatulojen ”himoverottajaksi” ja näkee yrittämisen olevan vähäistä, koska ”on vaivatonta hakea taloudellista tukea sosiaaliturvasta ja elää niukemmin varoin”.

Sijoittajaguruksikin kutsuttu Saario muistuttaa ”sanotun” pörssi-indeksin olevan paras kansakunnan tulevaisuuden odotuksien mittari. Se kertoo nyt Suomen pudonneen ”rupusakkiin Islannin, Kreikan ja Venäjän joukkoon”.

Eikä tässä vielä kaikki: vaikka maailmankauppa kasvaa koko ajan, Suomen vienti vähenee. Monet suomalaiset suuryritykset kasvattavat tuotantoaan ulkomailla, eivät Suomessa.
1453346793026.jpg

Ammattisijoittaja Seppo Saario kirjoittaa Arvopaperi-lehden blogissaan Suomen valtion menojen kasvaneen kahdeksassa vuodessa lähes 11 miljardia euroa, mutta tulojen vain 5 miljardia euroa. (KUVA: Liisa Takala)

Tässä vielä erikseen keskeisin sitaatti:
Ammattisijoittaja Seppo Saario kirjoittaa Arvopaperi-lehden blogissaan Suomen valtion menojen kasvaneen kahdeksassa vuodessa lähes 11 miljardia euroa, mutta tulojen vain 5 miljardia euroa

Siis valtion velan kasvatus alkoi Vanhasen-Kataisen hallituksessa..korotettiin julkishallinnon palkkoja velkaelvytyksen nimellä..

Sitten velanottoa jatkettiin.. Kataisen-Urpilaisen sosialistihallituksen aikana.

Ja, edelleen Sipilä-Stubb-Soini eli SSS jatkaa velanottoa. Vastoin hallitusohjelmaa, velanoton määrä vain kasvaa..ja rahat jaetaan maahan tulviville pakolaisille. Eikä sille ole näköpiirissä loppua.

Suomen maassa ei ole päättäjiä jotka ymmärtäisivät poliittisia ja taloudellisia realiteetteja.
 
Siis valtion velan kasvatus alkoi Vanhasen-Kataisen hallituksessa..korotettiin julkishallinnon palkkoja velkaelvytyksen nimellä..

Vuosina 2008-2014 maksetut työttömyyskorvaukset nousivat 1,9 miljardista 4,5 miljardiin (Kelan julkaisu) ja yleiset asumistuet 428 miljoonasta 742 miljoonaan (julkaisu). Yhteensä Kelan suoria asumistukia maksettiin vuonna 2014 1,5 miljardia. Toimeentulotuet nousivat noin 570 miljoonasta 745 miljoonaan (linkki), puolet suoraan valtion piikkiin, eikä se toinenkaan puoli tyhjästä mahda tulla. Maksetut eläkkeet nousivat 20,3 miljardista 28,1 miljardiin, Kelan maksamat 2,50 -> 2,56 mrd (julkaisu). Nämä luvut ovat inflaatiokorjaamattomia, kuten oletettavasti bloginkin havainnot. Vuosi 2008 on hiukan tarkoitushakuinen valinta, koska ensin mainitut tuet olivat juuri tuolloin vuosituhannen pohjalukemissaan ja eläkemenojenkin kasvussa tauko. Esimerkiksi vuodesta 2004 ja inflaatiokorjauksen kanssa ei saataisi ihan yhtä dramaattisia lukuja.

Mutta on sitä rahaa mennyt muuallekin kuin julkishallinnon palkkoihin.

Viittasin muuten aiemmin VATT:n Työnteon kannustimet -muistioon, jossa todettiin pienipalkkaiseen työhön ryhtyvän efektiiviseksi marginaaliveroasteeksi 60-90%, vaikkei edes olisi ansiosidonnaista menetettäväksi. Työhön menevä alkaa maksaa todennäköisemmin päivähoitomaksuja, enemmän tienaava enemmän, luoden yhden lisätekijän yleiseen kannustinloukkuun. Suuremmissa tuloluokissa taas tuloveron progressio on mitä on, ja täysimittaisina ilman huojennuksia tärähtävät maksut nostavat efektiivistä veroastetta sielläkin. No, tänään Yle kertoo että...

1) Päivähoitomaksuihin esitetään roimaa korotusta
2) Kiinteistöverojen rajoja nostetaan joka vuosi vähintään vuoteen 2019 asti

"Kunnille kiinteistöveron korotukset ovat tienneet verotulojen roimaa nousua. Vuonna 2009 kiinteistöverot tuotivat kunnille 0,97 miljardia euroa, viime vuonna jo 1,6 miljardia euroa."

Siinäpä kannustimia kerrakseen, työn hakuun ja työtä tekevälle. Kai tämä kaikki menee johonkin hyvään tarkoitukseen.
 
Männä viikolla kävin erään tuttavani luona. Hänellä on varsin iso maatila ja elukoita vähän helvetisti. Kun olen kuunnellut hänen juttujaan, niin hänen perheensä suorastaan kuihtuu nälkään ja kaikki muukin ihmisarvoinen elämä on toivotonta, kun ei kannata, vaikka tekee työtä jatkuvalla syötöllä. No, pihassa köhöttää ensinnä isännän oma noin 70 tuhannen euron auto, sitten on vaimon vaatimaton vain 40 tuhannen menokiesi. Poika ei ole osaton hänkään, joskin hän on joutunut tyytymään noin 20 tuhannen euron Audiin. Joulun alla pyyhkäisivät puolentoista viikon vedon Usassa koko family ja seuraavaksi on tiedossa viikon veto Ylläksellä siinä omassa huvilassa lähellä rinteitä. Saatanan huonosti vaan menee.....

Iso tila voi hyvinkin olla peritty ja siihen on sitoutunut useamman sukupolvet työt ja säästöt..EU:n myötä tilakoot ovat Suomessa kasvaneet moninkertaisiksi aikaisempiin vuosikymmeniin verrattuna. Pikkutiloilla ei nykyään pärjää. Siksi moni alunperin "isokin tila" on joutunut investoimaan melko suuria summia niin lisämaihin, tuotantotiloihin, koneisiin ja laitteisiin jne. jne. Eikä niitä ole yleensä tehty omarahoitteisesti. Kokonaisuudessaan investoinneissa kyse voi olla miljoonaluokan satsauksista. Sellaisessa kokoluolassa ei muutamien autojen hinnoille kannata laittaa kovin suurta merkitystä. Eikä jokusille lomamatkoillekaan. Jos liiketoiminta jää jatkuvasti, vuosi vuoden perään tappiolliseksi niin hommat karahtaa varmasti jossain vaiheessa kiville. Toivotaan ettei näin ole asiat vaan kyse on tilapäisestä notkahduksesta. Ja, kuten kaikessa muussakin niin jotkut pärjäävät paremmin kuin toiset..

Itsekin asun maalla. Vaikken itse olekaan viljelijä, tunnen aika paljon näitä nykyajan maajusseja. Monet ovat taloudellisesti aika tavalla tiukoilla. Tulevaisuudesta ei ole minkäänlaista varmaa tietoa ja kuitenkin on pakko kasvattaa tilan toimintaa jos aikoo myös tulevaisuudessa ylläpitää tilaansa. Ei käy pienimmässäkään määrin kateeksi.
 
Vuosina 2008-2014 maksetut työttömyyskorvaukset nousivat 1,9 miljardista 4,5 miljardiin (Kelan julkaisu) ja yleiset asumistuet 428 miljoonasta 742 miljoonaan (julkaisu). Yhteensä Kelan suoria asumistukia maksettiin vuonna 2014 1,5 miljardia. Toimeentulotuet nousivat noin 570 miljoonasta 745 miljoonaan (linkki), puolet suoraan valtion piikkiin, eikä se toinenkaan puoli tyhjästä mahda tulla. Maksetut eläkkeet nousivat 20,3 miljardista 28,1 miljardiin, Kelan maksamat 2,50 -> 2,56 mrd (julkaisu). Nämä luvut ovat inflaatiokorjaamattomia, kuten oletettavasti bloginkin havainnot. Vuosi 2008 on hiukan tarkoitushakuinen valinta, koska ensin mainitut tuet olivat juuri tuolloin vuosituhannen pohjalukemissaan ja eläkemenojenkin kasvussa tauko. Esimerkiksi vuodesta 2004 ja inflaatiokorjauksen kanssa ei saataisi ihan yhtä dramaattisia lukuja.

Mutta on sitä rahaa mennyt muuallekin kuin julkishallinnon palkkoihin.

Viittasin muuten aiemmin VATT:n Työnteon kannustimet -muistioon, jossa todettiin pienipalkkaiseen työhön ryhtyvän efektiiviseksi marginaaliveroasteeksi 60-90%, vaikkei edes olisi ansiosidonnaista menetettäväksi. Työhön menevä alkaa maksaa todennäköisemmin päivähoitomaksuja, enemmän tienaava enemmän, luoden yhden lisätekijän yleiseen kannustinloukkuun. Suuremmissa tuloluokissa taas tuloveron progressio on mitä on, ja täysimittaisina ilman huojennuksia tärähtävät maksut nostavat efektiivistä veroastetta sielläkin. No, tänään Yle kertoo että...

1) Päivähoitomaksuihin esitetään roimaa korotusta
2) Kiinteistöverojen rajoja nostetaan joka vuosi vähintään vuoteen 2019 asti

"Kunnille kiinteistöveron korotukset ovat tienneet verotulojen roimaa nousua. Vuonna 2009 kiinteistöverot tuotivat kunnille 0,97 miljardia euroa, viime vuonna jo 1,6 miljardia euroa."

Siinäpä kannustimia kerrakseen, työn hakuun ja työtä tekevälle. Kai tämä kaikki menee johonkin hyvään tarkoitukseen.

Kiitos tarkennuksista ja selvityksestä..tuo on ymmärrettävää ja asiallista tietoa..

Ehkä olisi kuitenkin ollut parempi vetää aikoinaan 2008 talousnotkahduksen aikana julkishallinnon kuluja tiukemmalle. Eikä vain lisätä menoja kuten tehtiin "velkaelvytyksen" nimissä.

En tiedä mikä menee hyvään tarkoitukseen...syksyllä otimme lisää reilut 30.000 sosiaaliturvan nauttijaa..Todennäköisesti ensi kesän mittaan saamme edelleenkin lisää jopa (60.000-100.000) uusia elätettäviä. Hallitukselta on turha odottaa muita ratkaisuja kuin velanoton lisäämistä.

Jäänee vain nähtäväksi missä vaiheessa saamme IMF:n kaverit kertomaan kuinka talouttamme tulee hoitaa jatkossa.
 
Back
Top