Suomalainen talouspropaganda

Sitten pieni propagandakuva. Vaikka kansantalous ei ole sama kuin yksityistalous, tämä herättää ajatuksia.

15622237_744946925662757_8513947053311640712_n.jpg

Kyllä, ajatuksia tulee. Perheen elinikäodotus pitää nostaa tuhanteen vuoteen ja oikeus nostattaa palkkaansa sen verran ettei velkaa tarvitse ottaa. Aivan kuten valtiolla on oikeus nostaa veroja ja maksuja. Siksi nuo perhe == valtio analogiat kuuluvat sinne autoanalogien joukkoon; pimeään, lämpimään ja syvälle. Ei, en tarkoita että nykymeno olisi hyvä, mutta tässä on vuosikymmenen aikana alennettu verotusta ja maksuja jokusella miljardilla joka nyt näkyy tuossa miinussarakkeessa. Dynaamiset oheisvaikutukset eivät kylläkään plussarakkeessa.

Kannatan lämpimästi joidenkin virastojen lakkauttamista ja täikammalla loppujen perkaamista. Samoin kuntatasolla pitäisi ottaa käyttöön tulosvastuu, eikä vain se poliittinen "otan tästä kaiken vastuun"-liirumlaarumi.

Helvetti, tässä olen entistä kotikuntaani seurannut, ja siellä on viimeisen kymmenen vuoden aikana säästetty niin että menosarake on vain kasvanut. Rakennusten kunnossapidosta on säästetty 100k/vuodessa, nyt ihmetellään kun ovat purkukuntoisia ja uudet maksavat +30M. Koululaiset ovat parakeissa kun kunta arpoo jo kolmatta vuotta mitä tehdä. Vanhustenhoito toimii työllisyyspalveluiden varassa ja mitoitukseen lasketaan kaikki talossa joillakin asioilla käyvät. Ainoa mistä ei ole leikattu on hallinto, sinne on palkattu joka vuosi 2-3 uutta johtajaa. Titteleiden perusteella varmaan seuraava on titteliehdotusyksikön nimijohtaja. Ja tälle se ainakin kaksi avustajaa joista toinen varajohtajaksi, nämä kaikki tietty 60k/vuosi palkalla, kun kerran yhden saamiseen pitää varata 100-120k/v budjetista. Pienemmistä menoista; kunta itkee kun pitkäaikaistyöttömistä pitää maksaa "sakkomaksua" 17€/pvä/hlö, mutta se on sitten ihan ok, että tilataan työllistämispalveluita hintaan 50k/vuosi, ja annetaan näille se 19€/pvä/hlö. Onneksi olin yrittäjä asuessani siellä, olisi vituttanut maksaa kunnallisveroa kun tiesi kuinka tuikitähdelliseen asiaan se käytetään...
 
Joo, Lunni tuossa edellä on oikeassa, näinhän Suomessa julkisen hallinnon hommat menee, säästetään yksiköissä 1 ja 2 joitakin euroja ja, kas kummaa, yksiköt 3,4 ja 5 jne... joutuvat lisäämään menojaan pari-kolme kertaa se säästetty euromäärä :(
Kellään, yleensä, ei ole vastuuta tai käsitystä kokonais- tai ns. elinkaarikustannuksista.

Edelleen Lunnin kirjoituksesta: erityisesti KEIDEN veroja ja maksuja on alennettu viimeisen vuosikymmenen (or so) aikana ?

Tuosta ryhdikkäästä "poliittisen vastuun kantamisesta" ei sen enempää enää.
 
Opiskeluaikoina tein opettajan sijaisuuksia. Kun kävin yksityisessä koulussa, olin dynaaminen yksityisen sektorin työntekijä. Kun kävin kaupungin koulussa tekemässä samaa työtä olin julkisen sektorin laiska verenimijä.

Katsokaapas pojat vaikkapa USA:n työvoiman toimialarakennetta. Ihan yhtä lailla sieltä löytyy opettajaa ja sairaanhoitajaa, monet vain työskentelevät yksityisellä sektorilla jolloin ne ovat hyvisten puolella eikä pahisten niin kuin sosialisti-Suomessa.
 
Periaatteessa Lunnin kanssa samaa mieltä..Veron alennuksia ei kylläkään ole viimeaikoina tullut.

Suomen verokertymät
Verot ja veronluonteiset maksut olivat Suomessa vuonna 2015 yhteensä runsaat 90 miljardia euroa. Veroja ja pakollisia sosiaaliturvamaksuja keräävät valtio, kunnat ja sosiaaliturvarahastot. Lisäksi Suomessa kerätään Euroopan unionille tilitettäviä veronluonteisia maksuja.

Verotulot vuosina 1990-2015, miljardia euroa
verotulot_1990_2015.jpg

Kokonaisveroaste Suomessa on jo niin korkea ettei verotusta ei ole käytännössä mahdollista lisätä..Esim. Jos palkkaveroja lisätään se vähentää kansalaisten käteen jääviä tuloja, mikä puolestaan vähentää ostovoimaa ja samalla alv:n tuottoa. Jos korotetaan alv-prosenttia se nostaa hintoja, vähentäen kulutusta.

Edelleenkin yhteiskunta kuluttaa 10 %:ia enemmän kuin saa tuottoja. Reilut 5 miljardia joudutaan kattamaan ottamalla lisää velkaa. Suomen on edelleen pakko leikata yhteiskunnan kustannuksista. Samalla pitää toivoa talouskasvua sekä työllisyyden vähenemistä jolla saataisiin hieman lisättyä valtion verotuloja.
 
Helvetti, tässä olen entistä kotikuntaani seurannut, ja siellä on viimeisen kymmenen vuoden aikana säästetty niin että menosarake on vain kasvanut.

Kuntien päätöksentekomekanismit ovat yleensä muuttuneet päätöksentekemättömyysmekanismeiksi. Jos ihmiset nostaisivat sen verran persettään ja kohdistaisivat mielenkiinnostaan vaikka 7 prosenttia oman kuntansa asioihin, niin JOTAIN tapahtuisi. Ja ihan varmasti.

Sementoidut työsuhteet ovat olleet eräs kuntatalouksien ja - palveluiden myrkkykeitos. Se on aiheuttanut aivan selvästi työnjohtamiselle ja -tekemiselle hirmuista miinusta. Aivan liian usein jo pienissä kunnissa on ikupestejä, joita pahimmillaan laahataan siunattuun henkilön eläköitymiseen asti. Pahimmillaan, kun oikein possuillaan, tämän henkilön fyysinen työpiste, esim. varasto, säilyy ohjelmassa samaan tappiin asti. Varasto, joka sitten pulveroidaan perspektiivittömänä, kun hemmo tai hemmot jäävät eläkkeelle.....

Kuntansa asioihin perehtyneelle kansalaiselle tarjoutuu mahdollisuus kokea äkkikuolema silkasta järkytyksestä. Ainakin palkinnoksi saa vitutuksen korkealla teholla ja vatsanväänteitä. Heikommat pohtivat omaa järjenjuoksuaan uskaltamatta todeta, että jumalauta: eihän tässä ole päätä eikä häntää. Juuri parhaillaan on taas silmien edessä aivan uunituores tapaus, josta ulospääsyyn ei ole muuta keinoa kuin heittää kehiin taas lisää kuntarahaa. Miksi tämäkin tapaus syntyi: olematonta työnjohtamista ja säästösyistä lakkautettu valmistelu- ja valvontaelin. Jee jee. Vahinko on sen laatuinen, että se ylittää viisinkertaisesti ko. elimen vuosikustannukset.

Ideologisin perustein ei pidä tehdä edes pythonia arabian altaaseen. Ja juuri näin on tehty, kun on "ulkoistettu" palveluja. Mutta eipä mitään. Niin kauan kuin yleisöä ei omaa elämänpiiriä eniten muokkaava ja siihen vaikuttava touhu kiinnosta.....tämä vaan jatkuu.
 
Tämä kuntahomma on tosiaan mikrotason johtamisongelma enemmän kuin taloustieteen teorioista johtuva, ja tätä hömöyttä Suomessa on paljon. Paikallislehtiä lukemalla oppii paljon. Tilaan tietysti kesäpaikkani paikallislehden. Toimittaja oli referoinut hyvin, miten valtuustokeskustelu eteni, kun velkaisessa kuolevassa kunnassa keksittiin, että järeä uimahalli pitää tehdä vetonaulaksi. Kuka nyt muuttaisi kuntaan, jossa ei ole yhtä komeaa uimahallia kuin naapurikunnassa. Innostus oli suurta. Joku vikisi, että se tuottaa tappiota naapurissakin, jossa on sentään asukkaita niin ja niin paljon. Muut keksivät, että varmaan siksi ei saada lääkäriäkään kun kunnon uimahalli puuttuu.

Näin kunnassa, jossa on alle 2000 palkansaajaa, joista muutama pikkuyrittäjä.

Suurissa kaupungeissa sählätään vielä isommalla pensselillä, mutta ihan samalla tavalla, Guggenheimit ja kentänrakentamiset... kovaa peliä Bostonissa kuntalaisten rahoilla.

Kyllä virkasuhde osataan tehdä säästäväksikin. 1970-luvulla silloisessa ulkoiluvirastossa oli yksi kenttämestari (vastaa nykyistä piiripäällikköä), joka sähläsi niin paljon ja niin kalliita mokia teki, että virastopäällikkö pari vuotta ennen miehen eläkeikää päätti pienentää kuluja. Hän ajatti johonkin kaupungin laitamille pienen lämmitettävän kopin, sen viereen kaadettiin multakasa ja käsky oli tulla joka aamu seitsemältä vahtimaan sitä multakasaa. Näin siihen asti, että eläke tulee. No, nykyisin tällainen kai katsottaisiin kiusaamiseksi.
 
Nykyinen tilaaja-tuottaja -malli on kuntataloudessa myrkkyä käytännöntoimijoille.

Koululaitos maksaa vuokraa käyttämästään kiinteistöstä kunnan kiinteistöpalvelulle. Kiinteistö remontoidaan, jolloin koulun vuokra kahdeksankertaistuu. Käytännössä tarkoittaa, että tilaliikelaitos tekee positiivista tulosta, mutta koululaitos joutuu kiristämään vyötä, että saa korkeamman vuokran maksettua... Eli kun valtiovalta takavuosina työnsi lisää rahaa peruskoulutukseen, kunnat osasivat ulosmitata hyödyn oikein näppärästi. Puhumattakaan vesilaitoksen tai kaukolämpöyhtiön tai sähköyhtiön (jossa kaupunki suurimpana yksittäisenä omistajana) pahimmillaan kymmenien prosenttien hinnankorotuksista. Mutta kun on yhtiö (vaikkakin kaupungin), niin voittoa on tahkottava, eihän sille mitään mahda.
 
Tuttava oli aikoinaan lautakunnassa ja osallistui erään kiinteistön katselmukseen. Kysyi sittemmin neuvoa viheliäiseen pulmaansa:
Käyttämätön kiinteistö nimittäin oli taulukoiden mukaan siinä pisteessä, että remontointikustannuksissa puhuttiin reilusta 10 miljoonasta ja remontoitava oli, kun kerran suojeltu rakennus oli kyseessä - vaikkei käyttöä ollutkaan. Katselmus oli pidetty siksi, että nähtäisiin, kuinka pahasti etukäteislaskelmien mukainen arvio ylittyisi vai olisiko rakennus jopa siinä kunnossa, että sen saisi purkaa suojelusta huolimatta. Hämmästys oli ollut suuri, kun oli käynyt ilmi, että ainut kunnostusta vaativa asia oli pihatie, jonka routavaurioiden korjaus maksaisi parikymmentä tuhatta. Kiinteistökompleksilla oli nimittäin talonMIES, joka piti myöskin tästä tyhjillään olevasta rakennuksesta huolta kuin perintökellostaan. Siispä patterit ilmattiin, vuotavat hanat korjattiin, ikkunat tiivistettiin jne. aina tarpeen vaatiessa.
Ongelmana olikin nyt se, että miten voidaan palkita mies, joka on säästänyt miljoonia ainoastaan tekemällä työnsä kunnolla. Ehdotin, että antavat sille pullon Meukow-konjakkia ja haukkuvat päällepäätteeksi. Perusteeksi esitin, että toistakymmentä miljoonaa on sen verran iso summa, että siitä hyvästä kannattaa yksi konjakkipullo ostaa. Lisäksi suomalainen suorittavan työn tekijä yleensä arvostaa etyyliä, etenkin (muka) hienompaa. Kuitenkaan liian hienoa ei saa ostaa, ettei arvaa ja ylpisty. Tästä syystä on myös haukuttava, koska isosta talosta löytyy aina joku epäkohta - palanut lamppu tai villakoiria tai ruostetta ruuvinkannassa. Jos nimittäin mies ylpistyy liikaa, lakkaa tekemästä työnsä kunnolla. Ilmeisesti näin sitten toimittiinkin.

Toinen vastaava tyyppi löytyy nuoremman jäläkeläisen hoitopaikasta.
Koulua puretaan, joten sitä se ei nyt huolla, mutta klo 0700 hoitopaikan piha ja kulkutiet on kolattu ja parkkipaikka aukaistu puutarhatraktorilla joka Jumalan aamu. Jos on liukasta, on kulkuteillä n. tuuma hyvää soraa estämässä liukastumista - tosin päiväkodin pihalla rinteeseen on jätetty ura pulkkia ja liukureita varten. Lisäksi ao. toiminnasta vastaava henkilö pitää kunnossa myös viereisten kaupungin vuokratalojen kulkutiet ja parkkipaikat ja samalla varmistaa, että heikommassa kunnossa olevat ikäihmiset ovat varmasti ns. hyvässä hapessa ja vaihtaa näiden kanssa muutaman sanan. Jälkimmäinen ei missään nimessä kuulu hänen toimenkuvaansa ja on tietenkin kuntaveronmaksajien verovarojen törkeää väärinkäyttöä, koska työaikaa tällaiseen tuottamattomaan työhön uhrataan, mutta onpahan viimeistään se syy, jonka vuoksi nakkasin miehelle pikku joulumuistamisen.
 
Ekonomistin kotitalousanalogia Roger Wessmanin blogista:

Suomen taloutta ei siis voida verrata kotitalouteen, joka ottaa kulutusluottoa ruokaostosten maksamiseen. Tilastojen mukaan oikea vertaus on kotitalous, jonka tulot riittävät juoksevien menojen ja asunnon tarpeellisten korjausten maksamiseen, mutta eivät säästöihin suuremman asunnon ostamista varten.

Huolenaiheena on siis pikemmin investointivaje ei syömävelka.

Tätäkään ongelmaa ei pidä liioitella. Investointien osuus BKT:sta on vain muutama prosenttiyksikkö alle vuosituhannen alkuvuosien tason. Eikä tuottavien investointien rahoittaminen velanotolla nollakorkojen maailmassa välttämättä ole kovin suuri huolenaihe.

Lisäksi on myös väärin päätellä, että investointien kasvattaminen vastaavasti lisäisi talouden velkaantumista, jollei kulutusmenoja leikata saman verran. Siltä osin, kun ne nostaisivat suomalaista tuotantoa, tulot myös kasvaisivat. Velanotolla ulkomailta täytyy rahoittaa vain rajojen ulkopuolelta hankitut investointitavarat tai tuotantopanokset.

https://rogerwessman.com/2016/03/20/ongelma-ei-syomavelka-vaan-investointivaje/
 
Mikrotason tarkastelu avaa paljon korjattavaa. Monien maiden menestys kaatuu ahneuteen, vaikka edellytykset olisivat kunnossa. Jossain Nigeriassa verotetaan öljy-yhtiöitä mutta pari gepardihattua vievät kaikki rahat. Teoriassa siis pitäisi pärjätä.

Suomi on todettu kerran toisensa jälkeen hyvin kilpailukykyiseksi maaksi. Mikrotason johtamisongelmat ja typeryys alueellisessa päätöksenteossa on yksi suuri jarru ja rahareikä, mutta myös meidän keinottelumme joskus hyydyttää etenemisen.

Paljon on puhuttu VVO:n ja ammattiyhdistysliikkeen roolista vuokraasuntojen hintojen nostajana. Ne eivät ole ainoa tällä padalla. Helsingissä muutama suku kykenee ostamaan (jos ei valmiiksi omista) uudet yksityiset kiinteistöt ja maaomaisuuden parhailta paikoilta kokonaan. Ne voivat määrät hinnat. Tässäkään kyse ei ole mistään jumalaiisesta kysynnän ja tarjonnan laista eikä merkonomiuskosta vaan oikeista liikemiehistä, jotka tekevät kauppaa isolla rahalla.

Mitä ihmettelemistä tässä on? Onhan Jussi Pajusenkin palkka parempi kuin New Yorkin pormestarin, ainakin sen piti olla, en tiedä, menikö läpi. Lomarahoineen taitaa vasta päästä lähelle 225 000 taalan vuosiansioita.

Ravintoloitsija kauhistelee: Manhattanilta saisi tilat halvemmalla kuin Helsingistä

http://www.helsinginuutiset.fi/arti...ilta-saisi-tilat-halvemmalla-kuin-helsingista
 
Viimeksi muokattu:
TALOUS
Rakentaminen on Itävallassa selvästi Suomea halvempaa – laatu, palkat tai hinnat eivät selitä eroa
HEIKKI JANTUNEN
3 tuntia ja 6 minuuttia sitten (päivitetty 2 tuntia ja 59 minuuttia sitten) http://www.verkkouutiset.fi/talous/rakli ymparistoministerio rakentamisen kustannus itavalta -59508
Rakennuskustannukset ovat tuoreen selvityksen mukaan Suomessa kymmeniä prosentteja korkeammat kuin Itävallassa, eikä suuri vaihtelu selity erilaisilla palkoilla tai hinnoilla.

  • a3f47136b3912c13c5586e5b8c2f7dace61c7945d854f5be222cadc08e4bb10c

    Korjausrakentamisessa kustannusero on pienempi kuin uudisrakentamisessa.

    (Lehtikuva/Markku Ulander)
Kiinteistöalan yhteistyöjärjestö Rakli ja ympäristöministeriö ovat selvittäneet, millaisia eroja rakennuskustannuksissa Suomen ja Itävallan välillä on. Suurimat erot maiden välillä syntyvät selvityksen mukaan toimintatavoista, rakentamiskulttuurista sekä käytetyistä teknisistä ratkaisuista.

Hankkeessa vertailtiin muun muassa kahta uudisrakennuskohdetta molemmissa maissa sekä analysoimalla toteutuneita kustannuksia että muuntamalla Itävallan kohteet Helsingin vaatimustasoon.

Toisen kohteen rakentaminen oli Suomessa 35 prosenttia ja toisen 77 prosenttia kalliimpaa kuin Itävallassa. Korjaushankkeissa puolestaan kustannuseroksi saatiin noin 20 prosenttia.

Merkittäviä eroja rakennuskustannuksiin aiheuttavat työmaakäytännöt, kuten esimerkiksi käytettävän kaluston ja työmaakoppien määrä sekä valittujen rakennusosien ja teknisten ratkaisujen hinta.

Myös rakentamisen kokonaisprosessi vaikuttaa rakentamisen kustannuksiin merkittävästi. Eroja löytyi muun muassa hankkeen eri osapuolten tehtävänkuvista ja vastuista. Helsingissä myös paikalliset, kansallisten rakentamismääräysten päälle tulevat vaatimukset nostavat hintaa.

– Selvitys osoitti, että meillä on tarvetta runsaammalle dialogille sekä prosessien ja hinnoittelun läpinäkyvyydelle osapuolten kesken. Itävallassa onnistutaan selvästi paremmin hankkeen palasten yhteensovittamisessa, korostaa erityisasiantuntija Jaana Nevalainen ympäristöministeriöstä tiedotteessa.

Nevalaisen mukaan myös säännöksistä viestimiseen olisi panostettava jatkossa enemmän. Yhteyden suunnitelmista työmaalle pitäisi hänen mielestään olla vahvempi, ja jokaisen pitäisi arvioida omia tekemisen tapojaan kriittisesti.

– Itävaltalaiskohteet ovat hyvä osoitus siitä, ettei edullisempi rakentaminen ole synonyymi huonommalle laadulle, huomauttaa puolestaan toimitusjohtaja Jyrki Laurikainen Raklista.
 

Suomessa rakentamisessa on tyhjiä maksuja vaikka kuinka monta. Viemäri+liittymä+teleliittymä+ ymsyms maksua, jotka ovat jopa 10% budjetista, ENNENKUIN MITÄÄN EDES konkreettisesti tehdään tontilla!

Monesta maasta, joissa on mm. viemäriverkostot ja vesijohtovertkostot parempia, kuin suomessa ei tällaisia maksuja ole lainkaan! Siellä vaan pyydetään rakentajalta paikkatieto, jonne viemäri+vesijohto+pääsyöttökaapelit vedetään ja ne tehdään heti, ilman mitään joutavia "katselmuksia" työmaalle... Homma vaan etenee. Meillähän pitää tilata tämän tästä joku tekemään "katselmus" ja sitten virkamies köpöttelee työmaalla, eikä oikeasti tiedä rakentamisesta hevonvittua... Minäkin jouduin opettamaan kädestä pitäen, että miten tällaisia rakennuksia edes tehdään! Kaveri oli ihan silmät pyöreänä, että jaa, näinkös homma menee... Oli keväällä päässyt AMK.sta ja nyt oli määrittelemässä, että miten rakennuksien lupien käytäntö toimii!! Ei tartte ihmetellä jos menee osa tekemisestä täysin metsään!

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/ELY-keskus-48386
Virasto kielsi perheeltä oman talon, vetosi haitalliseen yhdyskuntakehitykseen
Tällaiset ELY toimet ei ole myöskään omiaan alentamaan kustannuksia...
Järjettömyyden huipentumaa!
 
Viimeksi muokattu:
Periaatteessa Lunnin kanssa samaa mieltä..Veron alennuksia ei kylläkään ole viimeaikoina tullut.



Kokonaisveroaste Suomessa on jo niin korkea ettei verotusta ei ole käytännössä mahdollista lisätä..Esim. Jos palkkaveroja lisätään se vähentää kansalaisten käteen jääviä tuloja, mikä puolestaan vähentää ostovoimaa ja samalla alv:n tuottoa. Jos korotetaan alv-prosenttia se nostaa hintoja, vähentäen kulutusta.

Edelleenkin yhteiskunta kuluttaa 10 %:ia enemmän kuin saa tuottoja. Reilut 5 miljardia joudutaan kattamaan ottamalla lisää velkaa. Suomen on edelleen pakko leikata yhteiskunnan kustannuksista. Samalla pitää toivoa talouskasvua sekä työllisyyden vähenemistä jolla saataisiin hieman lisättyä valtion verotuloja.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/ajoneuvovero_nousee-59500
Ja bäng! Pikkuisen voi aina jotain veroa nostaa :D
 
http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/petteri orpo talouden llinja-59372
Petteri Orpo: Työmarkkinoiden joustavuuden lisääminen on kaikki kaikessa.
Valtiovarainministeri Petteri Orpo varoittaa tuudittautumasta talouden käänteen tuomaan hyvänolon tunteeseen.

Että tällainen mies... Orpo...

Kai siinä jotain hyvää on. Mitä nyt puukotti Stubbia selkään. Sanoi syksyllä 2015, että pakolaisten motiiveja ei saa epäillä, että se on rasismia (valhe). Valehteli tullessaan EU-kokouksesta enemmistön olevan pakkokiintiöiden kannalla. Vain 10 EU-maata 28:sta kannatti taakanjakoa. Sote-kokouksen viinalaskun osalta hän sanoi, ettei ole mitään tilannut. No ei hän tilannut ruokiakaan, vaan allekirjoitti laskut. Nyt siis ajaa rakennusyhtiöiden lobbauksesta väestönsuojelua alas yhden 30 euron/neliö vuoksi.

Meillä kokeiltiin juuri liittojen tuella paikallista sopimista yhdessä harmaan alueen asiassa. Työntekijöitä ei kuunneltu ollenkaan, vaan ta määräsi direktiolla. Kaiken lisäksi se, mitä määrättiin, tulee vähentämään nettotulosta juuri siksi, että kentän asiantuntemus puuttui. Mutta se direktion käyttäminen täysimääräisenä oli se juttu yli kaiken, hinnalla millä hyvänsä.
 
Kai siinä jotain hyvää on. Mitä nyt puukotti Stubbia selkään. Sanoi syksyllä 2015, että pakolaisten motiiveja ei saa epäillä, että se on rasismia (valhe). Valehteli tullessaan EU-kokouksesta enemmistön olevan pakkokiintiöiden kannalla. Vain 10 EU-maata 28:sta kannatti taakanjakoa. Sote-kokouksen viinalaskun osalta hän sanoi, ettei ole mitään tilannut. No ei hän tilannut ruokiakaan, vaan allekirjoitti laskut. Nyt siis ajaa rakennusyhtiöiden lobbauksesta väestönsuojelua alas yhden 30 euron/neliö vuoksi.

Meillä kokeiltiin juuri liittojen tuella paikallista sopimista yhdessä harmaan alueen asiassa. Työntekijöitä ei kuunneltu ollenkaan, vaan ta määräsi direktiolla. Kaiken lisäksi se, mitä määrättiin, tulee vähentämään nettotulosta juuri siksi, että kentän asiantuntemus puuttui. Mutta se direktion käyttäminen täysimääräisenä oli se juttu yli kaiken, hinnalla millä hyvänsä.

Orpo on outo kaveri.
Olen ymmärtänyt saman, että hän valehteli julkisesti siitä pakkokiitiöjutusta ja paskaa jauhoi todellakin siitä pakolaisten motiivijutusta.
Onko hän lesta?
Tai kuuluuko johonkin vapaamuurarisydeemiin???
Positiivisin veto taitaa koko jätkällä olla Stubbin upotus, mutta tuliko meille pikku napokompleksinen hihhuli urheiluhullun jargonihepun tilalle???
 
Orpo on outo kaveri.
Olen ymmärtänyt saman, että hän valehteli julkisesti siitä pakkokiitiöjutusta ja paskaa jauhoi todellakin siitä pakolaisten motiivijutusta.
Onko hän lesta?
Tai kuuluuko johonkin vapaamuurarisydeemiin???
Positiivisin veto taitaa koko jätkällä olla Stubbin upotus, mutta tuliko meille pikku napokompleksinen hihhuli urheiluhullun jargonihepun tilalle???


Ihan perusfederalisti.


Czt-dGsWEAcq6Pi.jpg:large
 
Ainakin omalta osaltani Suomen valtio keventää pikkuyrityksessä byrokratiaa nostamalla työnantajasuoritusten ilmoitusmäärän 4krt/v - 12krt/v, uskon että kyseessä ovat byrokratian purku-talkoot siis 3x enemmän ilmoituksia. Onnea Suomi, olemme äärimmäisen hyvissä käsissä!
 
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005023248.html
Tutkija varoittaa autojen satelliittipaikannuksen riskeistä: ”Selviää heti, missä asuu ja missä käy töissä”
VTT:n erikoistutkija ihmettelee, miksi toimivaa nykyjärjestelmää täytyy muuttaa.

Ilta-Sanomat uutisoi huhtikuussa Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksestä, miten teiden käytöstä tulevaisuudessa voitaisiin laskuttaa. Tiemaksut ovat osa hallituksen laajaa liikenteen uudistusta.
Keväällä ministeriöllä oli tutkittavanaan kolme mobiiliverkkoon perustuvaa maksutapaa. Selvitystyö oli vasta alussa ja päätöksiä maksujärjestelmien eteenpäin viennistä oli tarkoitus tehdä aikaisintaan syksyllä 2017.


Noniiiin, sitten enään vaan SIM kortti jokaiselle perseposkeen ja voi verottaa jokaisesta työnnöstä, jonka kotona pistää ja niille joilla on jotain tekemistä kodin ulkopuolella luonnollisesti vero on korkeampi!
Entä jos mitataan samalla työnnön pituus, saadaan metrivero vuosisuoritteesta!!!! Polku pian kuluu muuten??? :S
Mallia maailmalle, näin meillä suomessa :)

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005023354.html
Siviilivihkiminen kallistuu – oikeusministeriöltä uusi hinnasto
Purjehdus avioliiton satamaan ja rekisteröityyn parisuhteeseen maksaa ensi vuonna aiempaa enemmän, jos kyseiset toimitukset järjestetään virka-ajan ja virkapaikan ulkopuolella.

Maksu virka-ajan ulkopuolella toimitettavasta siviilivihkimisestä ja parisuhteen rekisteröinnistä nousee 1.1.2017 lukien 200 eurosta 250 euroon.
Vastaavasti virka-aikana mutta virkapaikan ulkopuolella tapahtuvasta vihkimisestä perittävä maksu nousee 120 eurosta 150 euroon.


Tällä veron korotus varmistetaan.. :)
 
Back
Top