Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa vuoto

Nyt kun alkaa vahvistumaan, että kiinalaislaivan ankkuri rikkoi kaasuputken, niin kukas/mikäs katkaisi ne tietoliikennekaapelit?

Ja mitä nämä ryssäbotskit puuhaili samaan aikaan, onko jossain animaatiota kuinka Nuunuu sijoittuu ajallisesti tähän:


Varsinkin jos siellä on vielä kolmaskin kaapeli poikki, ei varmaan yksi alus näitä kaikkia katkonut:
Se laahausjälki jatku ankkurin irtoamisen jälkeenkin, kettinki raahautui sen jälkeen laivan mukana ja oletettavasti rikkoi sen toisen kaapelin.
 
Muutama ajatus edeltävän pohjalta omasta mielestä, vaikka tämä A-lk hybridiltä alkuun näyttääkin niin tiedettyjen tosiasioiden valossa tämä ei välttämättä ole sitä:

K:"mitä ne venäläiset alukset siellä teki" V: Kuskasivat kuka mitäkin joko Pietarin alueelle tai sieltä pois päin, Suomenlahdella on käytännössä jatkuva laivajana idästä länteen ja takaisin.
K"eikö muka huomata että ankkuri on meressä?" V:tapahtumahetkellä oli voimakas syysmyrsky, kyseessä konttilaiva jossa et näe keulaan kovinkaan hyvin saatikka että sinne myrskyssä mentäisiin kovinkaan hanakasti ihan turvallisuussyistä. Ankkurin pitää kaivautua pitääkseen, jos vauhtia on reilusti niin veden virtaus kettingistä vielä keventää sitä jollon voi tulla perässä pitkiäkin matkoja. Voi olla että tapahtunut huomattiin vasta sitten kun nykäisi kiinni ja meni paskaksi, tutkittiin vasta jälkikäteen ja todettiin "jännä nähdä mitähän perästä kuluu" kun tajuttiin mitä kävi.
K"voiko muka ankkuri tippua itsekseen?" V: ei ole miten ainutlaatuista että myrskyssä pettää jonkun teknisen laitteen pidikkeet ja joku liikkuu jonnekin vaikka se perhanan vaarallista onkin. Kiinassa tuo turvallisuuskulttuuri on hitusen erilaista kuin Suomessa. Voi olla että ankkuripeliä ei ole varmistettu asianmukaisesti tai varmistuksetkin ovat myrskyssä pettäneet, ei mahdotonta laisinkaan.
K"Miksi puolustelet kommunistia?" V: En puolustele yhtään ja pidän niin venäjää kuin Kiinaa täysin mahdollisina kaikenlaiseen kepulipeliin, totean vain merenkulkualan parissa toimineen ihmisen silmin peilaten tunnettuihin tapahtumiin merenkulussa maailman merillä
K"Ihan varmasti tahallista" V: Vaikea nähdä että joku pudottaa tahallaan ankkurin Hiidenmaan tasalla, laahaa tarkoituksella datakaapelin yli SWE-EST välillä, luottaa että ehtii kaasuputkelle ja matkalla vielä jonkun datalinjankin teilata. Tuossa on niin suuret voimat ja sitä kautta riskit tapahtua jotain fataalia myrskyolosuhteissa vaikkapa aluksen upota oikein huonolla tuurilla että mikään rationaalinen syy ei kyllä puolla tuollaisen tahallisuuden tekemiseen, saavutetut mahdolllisuudet eivät ylitä riskejä mitenkään.
K"Miksi ei haluttu selvittää vapaaehtoisesti?" V: Laivaväki, varsinkin jos olet ollut jonkin ulkomaalaisen palveluksessa aluksella niin tiedät, että ne tekee aina kaikkensa välttyäkseen vastuilta mokistaan koska mm vahingonkorvaukset voi olla joskus jättimäisiäkin ja osalle erilainen vedättäminen on vähän kuin toinen luonto. En halua leimata kiinalaisia mutta veikkaan että ovat tuossa kohtaa Gaussin käyrällä siellä mielummin "vetäydyn vastuusta jos voin" kuin suomalaisittain "tein ja vastaan" laidalla.

Nuo vain omia ajatuksiani aiheeseen, voitte todeta että "ihan Kremlin maskirovkaa, miten joku voi olla noin naivi" mutta tuollaisen tekeminen tarkoituksella onnistuen siinä vaatisi lähes lottovoittotason tuurin ja ei tuo nyt varsinaisesti ole mikään sotilaallinen Pearl Harbouriin rinnastettava strateginen menestys niin noin kamikaze-tasoisessa iskussa ei oikein onnistumisen edellytyksiä tuolla tasolla mutta vahingossa ja huolimattomuudella & väliinpitämättömyydellä voi tapahtua tuokin.
Ihan hyvää pohdintaa ja varmaan mahdollista. Mutta yksi kysymys. Miksi tuo vahinko tapahtui juuri nyt ? Eikö ole aikamoinen yhteensattuma, että rikotaan vahingossa juuri nyt ja vielä ennen talvea kaksi tai kolme merenpohjan kaapelia/putkea ?

Eihän tällaista ole sattunut käsittääkseni koskaan ennen. Miksi juuri nyt sattuu tuollainen sopiva vahinko ja ihan yllättäen ?
 
Se laahausjälki jatku ankkurin irtoamisen jälkeenkin, kettinki raahautui sen jälkeen laivan mukana ja oletettavasti rikkoi sen toisen kaapelin.
Kettingin päässä oli vielä se ankkurin varren pätkä, jonka massa on jonkinmoinen.

Kommentoin vielä saman tien Pekka Toverin taannoista lausuntoa. Ankkurikettinkiä lasketaan ulos syvyyteen nähden moninkertainen määrä, jonka tarkoituksena on saada ankkuriin vaakasuora veto ja sitä kautta parempi pito. Eli jos on tarkoituksena vetää ankkuria vaurioittamistarkoituksessa, pitää miettiä ketjun pituus niin, että hampaat raapivat sopivasti pohjaa eli ketju jotain 45 asteen kulmassa, jolloin se ei tartu pohjaan niin helposti.

Jos tuo ankkurin putoaminen olisi ollut vahinko, niin miksi se raahautui, mikä ketjun ulosmenon pysäytti? Jos ketjun kiinnitykset pettivät ja ankkuripelin jarru ei pitänyt, olisi ankkurin ketjuineen pitänyt hävitä kokonaan. Ketju ei ole kiinni toisesta päästään vaan hups, sinne se pää katoaa pinnan alle ja täts it.

 
Eihän tällaista ole sattunut käsittääkseni koskaan ennen. Miksi juuri nyt sattuu tuollainen sopiva vahinko ja ihan yllättäen ?

Todennäköisyydet on hauskoja, kun toistellaan jotain asiaa (vaikka ajetaan Suomenlahtea edestakaisin) miljoonia kertoja, tapahtuu suurella todennäköisyydellä jotain todella epätodennäköistä.

Osuuhan se iso asteroidinkin maapalloon silloin tällöin.
 
Ihan hyvää pohdintaa ja varmaan mahdollista. Mutta yksi kysymys. Miksi tuo vahinko tapahtui juuri nyt ? Eikö ole aikamoinen yhteensattuma, että rikotaan vahingossa juuri nyt ja vielä ennen talvea kaksi tai kolme merenpohjan kaapelia/putkea ?

Eihän tällaista ole sattunut käsittääkseni koskaan ennen. Miksi juuri nyt sattuu tuollainen sopiva vahinko ja ihan yllättäen ?
Kieltämättä hyvä kysymys jolle löytyy todennäköisyyksien valossa perusteet tuulitilastoiden valossa.

Tilastollisesti sääilmiöt Itämerellä menee karkeesti näin, en löytänyt äkkiä lähdettä mistä alunperin tieto että veneilijälle riski koville tuulille alkaa kasvaa syyskuussa joka sitten vielä tuplautuu lokakuussa. Noh... Kysyin ChatGPT:ltä koska 2023 ja sain seuraavan infon irti:

"Suomenlahti on Itämeren osa, joka sijaitsee Suomen etelärannikolla ja Venäjän luoteisosan edustalla. Suomenlahdella vallitsevat tuulet vaihtelevat vuodenaikojen mukaan. Seuraavassa on yleistä tietoa Suomenlahdella vallitsevista tuulista eri kuukausina:

  1. Kevät (maaliskuu-toukokuu):
    • Maaliskuu ja huhtikuu voivat olla tuulisempia kuukausia, kun talvituulet ja kevättuulet voivat olla voimakkaita, erityisesti pohjoisessa Suomenlahdella. Itäiset ja koilliset tuulet ovat yleisiä.
    • Toukokuussa tuulet alkavat yleensä tyyntyä, ja lämpimämmät etelätuulet voivat tuoda mukanaan keväisen sään.
  2. Kesä (kesäkuu-elokuu):
    • Kesäkuukausina Suomenlahdella vallitsevat yleensä heikot tuulet ja lauhkeat säät. Lounaistuulet ovat yleisiä, ja ne voivat tuoda lämpimän ilman ja kosteuden mukanaan.
    • Kesällä voi kuitenkin esiintyä myös myrskyjä ja voimakkaita tuulia, mutta ne ovat yleensä lyhytkestoisia.
  3. Syksy (syyskuu-marraskuu):
    • Syyskuusta marraskuuhun tuulet alkavat voimistua uudelleen, ja syksyn myrskyt voivat olla yleisiä Suomenlahdella. Itäiset ja pohjoiset tuulet voivat vallita.
    • Lokakuu on yleensä tuulisempi kuukausi, kun lämpimän ja kylmän ilman massat kohtaavat.
  4. Talvi (joulukuu-helmikuu):
    • Talvella Suomenlahti voi jäätyä osittain tai kokonaan, ja pohjoinen ja koillinen tuuli voivat olla vallitsevia. Kylmät talvit tuovat mukanaan jäätä ja kylmiä lämpötiloja.
    • Voimakkaat pakkastuulet ovat mahdollisia, ja tuuli voi vaikuttaa merijään liikkeeseen.
Eli miksi tämä tapahtui sopivasti juuri nyt niin lokakuussa meri on vielä auki mutta tuulet on kovia. marraskuussakin toki myrskyjä usein on. Talvella jää vähentää vedestä aiheutuvia myrskyn aallonvaikutuksia vaikka Suomenlahti onkin monesti keskeltä pitkään auki niin silti pinnassa vapaan veden aaltoilevan määrä on Suomenlahdella vähäisempää. Näitä erilaisia putki/kaapelivahinkojahan tapahtuu aina silloin tällöin troolien, ankkurien, ruoppausten jne muiden merenkulun toimintojen ohessa mutta ovathan ne suht harvinaisia onneksi. Taas ollaan tilanteessa että "monta sattumaa yhdessä läjässä". Sikäli myrskyjen suhteen tämä on yleisesti kulta-aikaa vahingoille meidän seudulla koska vähäinen päivänvalon määrä päivälläkin ja pitkä yöaika on omiaan nostamaan touhuamisen vaativuutta merenkulussa. Sanon edelleen että Mr Murphyllä & tilastollisuudella olisi vielä ihan rationaalisesti selitettävissä vaikka sopisi itänaapurin ketkuiluunkin.
 
Viimeksi muokattu:
Se laahausjälki jatku ankkurin irtoamisen jälkeenkin, kettinki raahautui sen jälkeen laivan mukana ja oletettavasti rikkoi sen toisen kaapelin.
Aivan, kaapeli olikin reitillä. Ymmärsin että kaapelivaurio olisi ollut enemmän Viron suuntaan. Samoin se Ruotsin kaapelikin osui reitille.
Löytyi videokin jossa tuota kulkua kuvattu, vaikken kieltä ymmärräkään.


Vielä nuo IS:n videossa olleiden laivojen liikkeet mietityttää, ovat hiukan epämääräisiä
 
Kettingin päässä oli vielä se ankkurin varren pätkä, jonka massa on jonkinmoinen.

Kommentoin vielä saman tien Pekka Toverin taannoista lausuntoa. Ankkurikettinkiä lasketaan ulos syvyyteen nähden moninkertainen määrä, jonka tarkoituksena on saada ankkuriin vaakasuora veto ja sitä kautta parempi pito. Eli jos on tarkoituksena vetää ankkuria vaurioittamistarkoituksessa, pitää miettiä ketjun pituus niin, että hampaat raapivat sopivasti pohjaa eli ketju jotain 45 asteen kulmassa, jolloin se ei tartu pohjaan niin helposti.

Jos tuo ankkurin putoaminen olisi ollut vahinko, niin miksi se raahautui, mikä ketjun ulosmenon pysäytti? Jos ketjun kiinnitykset pettivät ja ankkuripelin jarru ei pitänyt, olisi ankkurin ketjuineen pitänyt hävitä kokonaan. Ketju ei ole kiinni toisesta päästään vaan hups, sinne se pää katoaa pinnan alle ja täts it.

Ankkuriketjun kiinnikkeet pitäneet sen ketjunpään yhä kiinni aluksessa, ketju myrskyssä takertunut bulbiin/rakenteisiin, ankkurin jämä laahannut ketjun perässä vielä sen datakaapelin jne.... Tiedettyjen tosiasioiden määrä on vielä niin rajallinen julkisuudessa että täydellinen myth bustaaminen on mahdotonta joten tähän kohtaan Mythbusters taulukolla ollaan "plausible" tasolla ennen kuin tiedetään lisää. :)
 
Ankkuriketjun kiinnikkeet pitäneet sen ketjunpään yhä kiinni aluksessa, ketju myrskyssä takertunut bulbiin/rakenteisiin, ankkurin jämä laahannut ketjun perässä vielä sen datakaapelin jne.... Tiedettyjen tosiasioiden määrä on vielä niin rajallinen julkisuudessa että täydellinen myth bustaaminen on mahdotonta joten tähän kohtaan Mythbusters taulukolla ollaan "plausible" tasolla ennen kuin tiedetään lisää. :)
Se on totta ettei tiedetä paljoakaan.

Laitoin tuon videon jossa yritetään laskea ankkuria varovasti ja jarruttaa sitä, eli tuossa on kiskomassa pelkän ketjun paino. Ankkuri on jo pohjassa.

Tuohon kun lisätään kymmenen solmun vauhti, vähän myrskyä ja ankkuri kyntämään pohjaa, ei sitä reelinki pitele, jos se sattuisi siihen tarttumaan.
 
Se on totta ettei tiedetä paljoakaan.

Laitoin tuon videon jossa yritetään laskea ankkuria varovasti ja jarruttaa sitä, eli tuossa on kiskomassa pelkän ketjun paino. Ankkuri on jo pohjassa.

Tuohon kun lisätään kymmenen solmun vauhti, vähän myrskyä ja ankkuri kyntämään pohjaa, ei sitä reelinki pitele, jos se sattuisi siihen tarttumaan.
Juu ovat tuttuja pätkiä nuo ja toisiaan noissa ei karannutta vinssiä pysäytä millään. Sellainenkin on mahdollista että vinssin ohjausjärjestelmä vikaantuu että vinssi itsessään on täysin ehjä mutta kontrollit sekoaa huolimatta että kriittiset järjestelmät vaikka moottorinohjauksessa ovat usein toteutettu esim kahdella toisistaan riippumattomalla can väylällä. Ei olisi eka kerta että jatketaan käyttöä kun laite sanoo että "tietoliikenneyhteys vikaantunut, tilaa korjaaja heti" mutta koska laite edelleen toimii varaväylän varassa niin jatketaan käyttöä kunnes se varajärjestelmäkin pettää jonka jälkeen onkin sitten se klassikko tuulettimessa.
 
Porukka keksii selityksiä ryssien puolesta. Ihme juttu.

Jos se oli vahinko niin miksi sitä AIS dataa piti väärentää muutamia minuutteja ennen kuin ankkuri katkaisee kaasuputken.

Ei mitään logiikkaa. Oikeasti olisi pitänyt alkaa nostaa ankkuria, pysäyttää laiva ja kertoa ongelmasta avoimesti. Datan väärentäminen kertoo vain että katkominen tehtiin tarkoituksella.
 
Aivan, kaapeli olikin reitillä. Ymmärsin että kaapelivaurio olisi ollut enemmän Viron suuntaan. Samoin se Ruotsin kaapelikin osui reitille.
Löytyi videokin jossa tuota kulkua kuvattu, vaikken kieltä ymmärräkään.


Vielä nuo IS:n videossa olleiden laivojen liikkeet mietityttää, ovat hiukan epämääräisiä
Miksi ankkuri ei vienyt C-Lion1:stä Hangon solmukohdan luota, Baltic Sea Submarine Cablea, Finland-Estonia3(EESF3) ja EESF2, vaan vei FEC:n välistä?
Kyntöjälkeä oli tiedoitustilaisuuden mukaan kymmeniä kilometrejä..
 
Miksi ankkuri ei vienyt C-Lion1:stä Hangon solmukohdan luota, Baltic Sea Submarine Cablea, Finland-Estonia3(EESF3) ja EESF2, vaan vei FEC:n välistä?
Kyntöjälkeä oli tiedoitustilaisuuden mukaan kymmeniä kilometrejä..
Ankkuri voi vedettäessä hyvinkin pomppia ja pyöriä kovissa kulkunopeuksissa eikä hautaudu& ala pitämään joten sen jälki ei välttämättä ole sellainen kaunis tasainen äeksen jälki pohjassa koko matkaa etenkään koostumukseltaan runsaasti vaihtelevassa pohjassa.

Suomenlahdellahan on melko paljon järeää kiveä ja peruskalliota jääkauden jälkiltä (esim Porkkalanniemi joka tuonne päin kurkottaa on hyvin kallioista) ainakin pohjoisrannalla niin olisi melko loogista olettaa että niitä löytyy myös pohjasta maaperän koostumuksesta. Tuo siis tälleen koko ikänsä veneitä ankkuroineen perstuntumalla mietitty, en väitä snorklanneeni tuolla. :)
 
Ei mitään logiikkaa. Oikeasti olisi pitänyt alkaa nostaa ankkuria, pysäyttää laiva ja kertoa ongelmasta avoimesti. Datan väärentäminen kertoo vain että katkominen tehtiin tarkoituksella.
Kuten @MeriTJ asian selitti:
K"Miksi ei haluttu selvittää vapaaehtoisesti?" V: Laivaväki, varsinkin jos olet ollut jonkin ulkomaalaisen palveluksessa aluksella niin tiedät, että ne tekee aina kaikkensa välttyäkseen vastuilta mokistaan koska mm vahingonkorvaukset voi olla joskus jättimäisiäkin ja osalle erilainen vedättäminen on vähän kuin toinen luonto. En halua leimata kiinalaisia mutta veikkaan että ovat tuossa kohtaa Gaussin käyrällä siellä mielummin "vetäydyn vastuusta jos voin" kuin suomalaisittain "tein ja vastaan" laidalla.

Minäkin aiheesta kirjoitin:
Toisaalta sekä kiinalaisilla että venäläisillä (mikäli heitä miehistön joukossa ylipäätänsä oli) on taustalla yhteiskunta, joka ei varsinaisesti palkitse rehellisyydestä tai virheiden myöntämisestä. Jälkien peittely ja pyrkimys luistella tilanteesta seurauksitta on melkeinpä oletettu toimintatapa... (jatko leikattu)

Luonnollisesti tällainen toimintatapa saattaa tuntua oudolta suomalaiselle, mutta kun muistaa, että kyseisen laivan lippuvaltiossa ulkopuolinen voi joutua vahingonkorvausvastuuseen auttaessaan onnettomuuden uhria, ei tuo toiminta ja haluttomuus tehdä yhteistyötä ulkomaisen viranomaisen kanssa oikein jaksa yllättää.

Miksi ankkuri ei vienyt C-Lion1:stä Hangon solmukohdan luota, Baltic Sea Submarine Cablea, Finland-Estonia3(EESF3) ja EESF2, vaan vei FEC:n välistä?
Osa pohjassa kulkevista kaapeleista voi olla paremmin suojattu esimerkiksi hautaamalla ne myös syvemmillä alueilla.
 

Hieman vierestä mutta jotain taas tapahtunut tai hukassa
Katsoin että https://fi.wikipedia.org/wiki/HMS_Belos_(A214) paatti on varustettu hyvillä vedenalaisilla työskentelykyvyillä ja sensoreilla kun sukeltajien ja sukellusveneiden tukialus on niin varmaan avustamassa korjauksia / kartoittamassa niiden aloitusta /nostamassa mahdollisia lisänäytteitä jne. Ei siis tarkoita suoraan että on jotain tapahtunut uutta vaan paremminkin todistaa että siellä tehdään töitä jo tapahtuneiden asioiden parissa. Se Viron ja Ruotsin välinen kaapeli missä tuo paatti oli aiemmin on jo korjattu niin oiskohan ollut sielläkin auttamassa asioita kuntoon.
 
Porukka keksii selityksiä ryssien puolesta. Ihme juttu.

Jos se oli vahinko niin miksi sitä AIS dataa piti väärentää muutamia minuutteja ennen kuin ankkuri katkaisee kaasuputken.

Ei mitään logiikkaa. Oikeasti olisi pitänyt alkaa nostaa ankkuria, pysäyttää laiva ja kertoa ongelmasta avoimesti. Datan väärentäminen kertoo vain että katkominen tehtiin tarkoituksella.
Jostain luin että AIS datassa on virheitä. Eli se lyhyt ero ei ehkä ole väärennös, itse en ainakaan usko.

Jos sitä ankkuria on raahattu Saaremaa tietämiltä asti niin mitä sitä enää vaivautua huijaamaan AIS dataa muutamalta minuutilta?
 
Ei kai kukaan ole niin tyhmä, edes ryssä tai kiinalainen, että antautuu kuulusteltavaksi jos ei ole pakko ja oma valtio suojelee? Tämä ei voi tulla yllätyksenä kenellekään. Suomessa on totuttu saamaan rikollinen tuomiolle tunnustuksen kautta mutta kaikki eivät jaa tätä arvopohjaa, että kun jäädään kiinni niin myönnetään, että minähän se olin ja kerrotaan sitten kaikki. Kyllä on poikkeus ihmisen historiassa. Se vuoksi myöskään tätä ei tulla viemään maaliin siinä mielessä mitä monet odottavat. Tutkinan loputtua voidaan näyttää syyllinen toteen ja vaikka julkisesti tuomita se. Vaikka syyllinen tiedettäisiin niin täytyy pystyä näyttämään, että tämä se sen teki. Ketä tuosta syytetään? Ankkurista vastaavaa kansimiestä? Kaikesta vastaavaa kapteenia? Venäjää koska venäläinen miehistö, Kiinaa koska kiinalainen lippu? Myrskyä? Vahinkoa? Sabotaasia? Meillä on laiva joka on sidottu paikkaan ja aikaan. Meillä on ankkuri mutta ei näyttöä mistä laivasta se on. Meillä on kiusanteko tai sabotaasi motiivi joka sopii venäjään muttei yhtä helposti kiinaan. Meillä on vasta puolella kaksi suurvaltaa, vanha joka kuvittelee olevansa sellainen ja uusi joka haluaa olla vieläkin suurempi.

Joku meinaa, että suomi lähtee noita laineita heiluttelemaan? Kyllä tämä tutkinta jossain vaiheessa päättyy ja voi mennä jopa syyttäjän pöydälle. Siellä se sitten lojuu jokusen vuoden kun ei syyllisiä tavoiteta ja kuolee pois hiljaa ja hissukseen.

Se mitä pitäisi ehkä tehdä on että kerrotaan julkisesti, että tämä ei ollut vahinko ja että tällaista ei hyväksytä. Toinen vastaa, että mitä sitten. Siihen olisi hyvä keksi vastaus jos haluaa pitää putket ja kaapelit tulevaisuudessakin ehjänä.
 
Viimeksi muokattu:
Kieltämättä hyvä kysymys jolle löytyy todennäköisyyksien valossa perusteet tuulitilastoiden valossa.

Tilastollisesti sääilmiöt Itämerellä menee karkeesti näin, en löytänyt äkkiä lähdettä mistä alunperin tieto että veneilijälle riski koville tuulille alkaa kasvaa syyskuussa joka sitten vielä tuplautuu lokakuussa. Noh... Kysyin ChatGPT:ltä koska 2023 ja sain seuraavan infon irti:

"Suomenlahti on Itämeren osa, joka sijaitsee Suomen etelärannikolla ja Venäjän luoteisosan edustalla. Suomenlahdella vallitsevat tuulet vaihtelevat vuodenaikojen mukaan. Seuraavassa on yleistä tietoa Suomenlahdella vallitsevista tuulista eri kuukausina:

  1. Kevät (maaliskuu-toukokuu):
    • Maaliskuu ja huhtikuu voivat olla tuulisempia kuukausia, kun talvituulet ja kevättuulet voivat olla voimakkaita, erityisesti pohjoisessa Suomenlahdella. Itäiset ja koilliset tuulet ovat yleisiä.
    • Toukokuussa tuulet alkavat yleensä tyyntyä, ja lämpimämmät etelätuulet voivat tuoda mukanaan keväisen sään.
  2. Kesä (kesäkuu-elokuu):
    • Kesäkuukausina Suomenlahdella vallitsevat yleensä heikot tuulet ja lauhkeat säät. Lounaistuulet ovat yleisiä, ja ne voivat tuoda lämpimän ilman ja kosteuden mukanaan.
    • Kesällä voi kuitenkin esiintyä myös myrskyjä ja voimakkaita tuulia, mutta ne ovat yleensä lyhytkestoisia.
  3. Syksy (syyskuu-marraskuu):
    • Syyskuusta marraskuuhun tuulet alkavat voimistua uudelleen, ja syksyn myrskyt voivat olla yleisiä Suomenlahdella. Itäiset ja pohjoiset tuulet voivat vallita.
    • Lokakuu on yleensä tuulisempi kuukausi, kun lämpimän ja kylmän ilman massat kohtaavat.
  4. Talvi (joulukuu-helmikuu):
    • Talvella Suomenlahti voi jäätyä osittain tai kokonaan, ja pohjoinen ja koillinen tuuli voivat olla vallitsevia. Kylmät talvit tuovat mukanaan jäätä ja kylmiä lämpötiloja.
    • Voimakkaat pakkastuulet ovat mahdollisia, ja tuuli voi vaikuttaa merijään liikkeeseen.
Eli miksi tämä tapahtui sopivasti juuri nyt niin lokakuussa meri on vielä auki mutta tuulet on kovia. marraskuussakin toki myrskyjä usein on. Talvella jää vähentää vedestä aiheutuvia myrskyn aallonvaikutuksia vaikka Suomenlahti onkin monesti keskeltä pitkään auki niin silti pinnassa vapaan veden aaltoilevan määrä on Suomenlahdella vähäisempää. Näitä erilaisia putki/kaapelivahinkojahan tapahtuu aina silloin tällöin troolien, ankkurien, ruoppausten jne muiden merenkulun toimintojen ohessa mutta ovathan ne suht harvinaisia onneksi. Taas ollaan tilanteessa että "monta sattumaa yhdessä läjässä". Sikäli myrskyjen suhteen tämä on yleisesti kulta-aikaa vahingoille meidän seudulla koska vähäinen päivänvalon määrä päivälläkin ja pitkä yöaika on omiaan nostamaan touhuamisen vaativuutta merenkulussa. Sanon edelleen että Mr Murphyllä & tilastollisuudella olisi vielä ihan rationaalisesti selitettävissä vaikka sopisi itänaapurin ketkuiluunkin.

Niin, syksyllä tuulee.

Minun käsittääkseni Itämerelle ei koskaan aikaisemmin ole ankkurit hajoittaneet putkia tai tietoliikennekaapeleita ?

Nyt sitten lähti 3 kerralla. En usko vahinkoon, mutta se on ihan sama mihin minä uskon.

Eniten kauhistuttaa toi venäjän öljyn rahtaaminen. Tuohan näyttää olevan täysin sekoilevaa villin lännen touhua ja tuollainen ekokatastrofi Itämerellä tuon idän mulkun takia ei ole enää kaukana.
 
Back
Top