Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa vuoto

Onhan tuollaisessa mahdollista käyttää varmasti erilaisiakin sensoreita ja suojauksia mutta ne eivät ole ilmaisia. Jos suojaus maksaa saman verran mitä uusi putki eikä toisaalta kuitenkaan estä rikkomasta sitä mikäli vihamielinen toimija niin haluaa niin eikös se ole vähän rahan hukkaan heittämistä. Olen vedenalaisen valvonta verkon kannalla joka kertoo meille paremmin mitä alueella yleisesti tapahtuu mutta se että aletaan suojaamaan satoja ja jopa tuhansia kilometrejä kaapeleita ja putkia lienee hätävarjelun liioittelua ja tulisi poskettoman kalliiksi.
 
, hitsi on yleensä "heikko kohta", ja vaurion syystä/tekotavasta).
Jauhekaarihitsatussa kierresaumaputkessa sauma on hyvin tasalaatuinen perusaineeseen verrattuna. Olen seurannut kun kierresaumaputkeen syötettiin painetta (vettä) niin kauan että se rikkoontui ja se halkesi putken pituus suunnassa sauman suunnasta ja olemassa olosta välittämättä. Repeämä kyllä meni saumankin poikki, mutta näytti että se ei juurikaan vaikuttanut repeämän muotoon tai suuntaan.
 
Noissa kuiduissa on suojaus, kuten kaikissa muissakin kaapeleissa (kaapeleissa vain pieni osa halkaisijasta on kuitua, loput suojausta). Kun tehdään uutta asennusta, niin se olisi varmastikin integroitu siihen putkeen ja suojaus suunniteltu sen mukaisesti. Ei sitä putken pinnoitustakaan saa täyttövaiheessa tuhota.
Voidaanko putket hitsata yhteen, jos kuitu on integroituna putkeen?
 
Selitys murtajan kausikoeajoista on ihan uskottava ja heidän normaali rutiinien mukainen, muutama vuosi sitten räpsin valokuvia Arctian murtajasta tällä samalla viikolla joka pyöritteli erilaisia kalibrointiympyröitä valmistautuessaan tulevaan jäänmurtokauteen. Toki hyvässä valheessahan on aina 95% totta joten sikäli tuo olisi loistava peitetarina koska se on myös 100% mahdollinen.
Koeajokausi menossa, Marinetraficin mukaan Voima on parhaillaan Vasikkasaaren paalulla.
 
Joutunut olemaan vähän uutispimennossa, mutta ilmeisesti tilanne on asian suhteen sellainen, että Baltic Connectorin ja Fin-Est kaapelin lisäksi Est-Swe kaapeli myös vikaantunut?
Krp saanut kaksi laivaa epäilyiksi tekijöiksi jotka olivat Newnew polar bear ja Sevmorput?

Noista kahdesta itse laittaisin Sevmorputin perään vinssistä vaikka 300m vaijeria ja jonkun koukun.
Mitä vanhempana kyntömiehenä ja veneilyä harrastaneena tähän yhdistäen tuumin, olis toi kombo kaikkein fiksuin. Sen auran tai koukun koko määrää kuinka syvälle se uppoaa ja muotoilu sen miten hanakasti se haluaa painua maapalloon.
Tollanen ydinkäyttönen rahtari sitä kyllä kiskoo ihan helposti vaikka menis kahteen metriin.

Eikö ollut niin, et Sevmorput oli edempänä mitä Polar Bear? Jos siellä jotain raahataan perässä niin ei se putki sillon aluksen kohdalla poksahda.
 
Noista kahdesta itse laittaisin Sevmorputin perään vinssistä vaikka 300m vaijeria ja jonkun koukun.

Mistä vinssistä?

Kun pohditte noita kaikenlaisten naara-ankkureiden heittelyä rahtilaivoista, niin miettikää myös, miten sellaista käsitellään vaijereineen laivan kannella, mihin vaijeri kiinnitetään ja niin edelleen.

315392.jpg
 
Se vinssi on silloin tottakai jemmattu jonnekin kannen alle. Muutenkin sen näkönen toi takakansi, että siihen saa nopeasti kiinnitettyä kaikennäköistä tavaraa. Yks joku nosturi hoituu varmaan helposti. Mitäköhän noikin on noi pystyt rakenteet tuolla perässä?
 
Mistä vinssistä?

Kun pohditte noita kaikenlaisten naara-ankkureiden heittelyä rahtilaivoista, niin miettikää myös, miten sellaista käsitellään vaijereineen laivan kannella, mihin vaijeri kiinnitetään ja niin edelleen.

315392.jpg

Esim. tuo molemmilla puolella oleva kiinnitysköyden vinssi, tilalle on voinut vaihtaa vaijerin, ja käsittely onnistuu tuolla harmaalla nosturilla joka liikkuu keulasta perään kuin teollisuusnosturit.


Tai sitten kiinnitys vain johonkin pollariin joka tulee laivan rungosta läpi kannelle.
Rakennelman ei tarvitse olle kummoinen, että sillä saa tuollaisen putken poikki. Jos vaikka vertaa hinaajiin ja mitä massoja ne parhaimmillaan vetää.

Minun mielestä noihin kuviin ei voi täysin myöskään luottaa, koska tälläistä tehtyä operaatiota varten sinne on saatettu tehdä muutoksia jotka ei näy julkisissa lähteissä olevista kuvista.
 
Niin, kaikkihan on toki teoriassa mahdollista...

Itse en jaksa uskoa, että edes veli venäläinen lähtisi riskeeraamaan Sevmorputia tuollaiseen vähäiseen kiusantekoon. Kyse ei kuitenkaan ole mistään Nuu-Nuu-Nallen kaltaisesta tusinakonttilaivasta vaan erikoisaluksesta, jolla hoidetaan toisinaan myös pohjoisessa sijaitsevien sotilastukikohtien kuljetuksia. Vaikka Sevmorputilla onkin viime aikoina kuljetettu lähinnä kontteja ja satunnaista projektilastia, sillä on myös ainakin teoriassa vielä kyky käsitellä tehokkaasti myös LASH-proomuja. Proomuemälaivan sotilaallisista kyvyistä saa kuvan lukemalla vaikkapa Tom Clancyn ja Larry Bondin kirjan Red Storm Rising. Toista vastaavaa venäläisillä ei enää ole.

Lisämausteena on sitten Sevmorputin uumenissa sykkivä atomisydän.
 
Ankkuri vai aura? Voiko käyttää ja millä nopeudella voi hinata?

Luulenpa, ettei ole edes venäläiselle insinöörille tekemätön paikka suunnitella ja rakentaa sellainen koukku, jota voi ison laivan perässä hinata 10 solmun nopeudella ja joka kyntää halutussa syvyydessä. Ja sen saa vapautettua putkesta tai kaapelista, kun kohdetta on kiskottu x metriä, jonka on arvioitu riittävän vaurioittamiseen.

Kaikilla kolmella kohteella on yhteinen ominaisuus ja omituisuus. Niitä on vaurioitettu mutta ei katkottu, ulkoisella voimalla. Olosuhteet on tietenkin käyty ennakkoon tutkimassa ja paikka päätetty. Ainakin kaasuputken ja Suomi - Viro datakaapelin vauriot ovat Nord Streamin läheisyydessä, ehkä on voitu käyttää sitä tietoa. Ja eikös kesäkuussa se muuan merentutkimusalus viettänyt aikaansa noiden läheisyydessä.
 
^ Tätä koukkuahan minäkin olen koittanut toitottaa, mutta kun tietäjät ovat tienneet ettei sellainen ole mahdollista. Vaikka kyllä ryssän tapauksessa ihan kaikki on mahdollista. Tuollainen 10 solmun nopeudella hinattava koukku ihan puhtaasti v*ttuilutarkoitukseen ei ole varmaan ryssältä temppu eikä mikään. Eikä sen välttämättä tarvi olla mikään iso ja raskas kuin aluksen ankkuri. Riittää kun se viistää merenpohjaa ja että se nappaa puolimetriseen putkeen, tai sitäkin ohuempaan tietoliikennekaapeliin. Oikeastaan parempi vaan jos ei se jätä pohjaan mitään jälkiä itsestään.
 
Viimeksi muokattu:
Youtubessa on Sevmorputinista video.

Tuo keskiosan harmaa nosturikompleksi liikkuu koko laivan mitalla edestakaisin. Näyttäisi jopa siltä, että sen nosturin voisi noiden peräylitysten tasalle kuljettaa, jolloin nosturin toimii veden päällä, ei enää laivan kannella. Että jos tuossa olisi jotain ideaa siihen mistä se aura/vaijeri löytyisi....

Linkattu kohtaan, jossa tuon nosturin toimintaa näytetään perästä päin. 5:58 alkaen jos aikaleima ei toimi linkissä.

 
Back
Top