Suomen PV:en huonot tehnyt päätökset ja kaupat

Itse muistan joskus lukeneeni myös joskus, että jälkikäteen ilmavoimat pitivät hankittujen yksipaikkaisten koneiden määrään suhteutettuna kaksipaikkaisten koneiden määrää Hornet-kaupassa ehkäpä liian pienenä.

Minkä ei olisi pitänyt tulla yllätyksenä. Olihan esim. Draken ja MiG - aikoina saman kokoiseen fleettiin kaksipaikkaisia koneita 9 kpl.

5 C-Drakenia ja 4 kaksipaikkaista MiG:iä.

Sitten päätetään hankkia pelkästään seitsemän kaksipaikkaista korvaajahankkeessa ja ihmetellään, kun olikin liian vähän.
Drakenissa ja MiG:ssä on semmoinen juttu, että kaksipaikkainen on tosiaan pelkkä koulukone.
F/A-18D sen sijaan on ihan täysverinen taistelukone.
 
  • Tykkää
Reactions: aab
Muistelen, että kaksipaikkaisia tiputettiin hankkeen viimemetreillä pois hankinnan mahduttamiseksi tilausraamiin. D oli ilmeisesti merkittävästi kalliimpi kuin C eli suurempi määrä kaksipaikkaisia olisi tipputtanut hankittavien koneiden määrää (yhdellä).

468 todistaa, että enemmän kaksipaikkaisia olisi haluttu.
Kyllä. On aivan selvää, että olisi ollut parempi jos 2-paikkaisia olisi ollut enemmän.
 
Kahdeksas Ilmavoimissa lentänyt F/A-18D runkonumeroltaan HN-468, joka koottiin Patrialla ilmassa yhteentörmäyksessä vaurioituneen Ilmavoimien F/A-18C:n takarungosta ja päivitetystä kandalaisesta F/A-18B:n eturungosta. Kone tuhoutui traagisesti koelennolla korkeusvakaajan työsylinterin viottumisesta samalla hetkellä kun kone ajettiin koelento-ohjelman mukaisesti virhelikkeeseen.
 
Kyllä. On aivan selvää, että olisi ollut parempi jos 2-paikkaisia olisi ollut enemmän.
Ja ainakin tuossa googlettamalla löydettävissä olevasta Hornet-hankintoja käsittelevästä Miljardien Missikisa - gradusta löytyy joku Hesarin silloinen tieto, että hankinnassa olisi ollut 60 yksipaikkaista ja 10 kaksipaikkaista.
 
Back
Top