Suomen PV:en huonot tehnyt päätökset ja kaupat

RPG83 kirjoitti:
Vääriä hankintoja ovat olleet:

-AMOS (No joo, olihan ne lähtötiedot aika vaikuttavat. Olisin itsekin saattanut haksahtaa. Mutta tilanne nyt: tulinopeus on tavallisen heittimen tasolla, ainut etu on MRSI.)

Epäilyttäviä hankintoja ovat olleet:

-Bolide (Speksit on ihan hyvät, mutta ei se olkapääohjuksia pysty korvaamaan. Suomi on turhan puista ja tasaista tuollaisten tehokkaaseen käyttöön.)

Näistä totean vielä:

- AMOS:n (ja NEMO:n) etuina ovat myös valtavan paljon nopeampi tulitoiminnan aloitus, suurempi kantama pidemmästä putkesta johtuen (noin 30-40% parempi) , paljon nopeampi tulitoiminnasta irtautuminen, MRSI, panssarisuoja myös tulitoiminnan aikana, NBC-suoja myös tulitoiminnan aikana, suora-ammuntakyky, ammukset kulkevat mukana ja ovat koko ajan käytettävissä, tuliasemien valmistelua ei juuri tarvita sekä mahdollisuus ohjelmoitavien ammusten käyttöön. Käytännössä AMOS kykenee esim. vuorokaudessa tulittamaan paljon useampaa maalia paljon laajemmalla alueella kuin tavanomainen heittimistö. Itse näen kyllä paljon etuja korkean hintalapun vastikkeeksi.

- Boliden osalta Suomessakin löytyy paljon paikkoja, joista sitä voidaan käyttää tehokkaasti. Keksin heti itse oman sijaintini kohdalta 10 km säteeltä paljon (kymmeniä) paikkoja, joista Boliden kantamaa voisi käyttää täysimittaisesti tai lähes täysimittaisesti hyväksi. Esim. sopivia mäkiä, aukeita paikkoja (pellot, järvet) ja myös rakennuksia löytyy paljon.
 
Jep ja pitää toki sanoa, että ehdoton pääosa hankinnoista on maallikon järjellä käsitettynä aivan okei.
 
baikal kirjoitti:
Jep ja pitää toki sanoa, että ehdoton pääosa hankinnoista on maallikon järjellä käsitettynä aivan okei.

Etenkin jos jätetään huomioimatta hankinnan suuruusluokka, se kun ei ole PV:n päätettävissä.
 
Hanski kirjoitti:
Hauskan vertailukohdan saa, jos tämän siten kuvittelisi Terveydenhuolto.net:ksi ja miten täällä kaikki nojatuolilääkärit syvällä rintaäänellä arvostelisivat HUS:n viimeistä tietokonetomografia-laitetta aivan pask....si. Arvostelijoiden kärjessä olisivat tietysti ne, jotka eivät ole koskaan edes käyneet HUS:ssa tai eivät tiedä, mitä tomografia on. Voin uskoa, että tällainen tilanne saattaisi ärsyttää niitä, jotka työnsä puolesta joutuvat/pääsevät tomografia-laitteita hankkimaan ja käyttämään. (...eli toivotan nimimerkeille Kapiainen, Tvälups ja mahdollisille muille firmassa työskenteleville pitkää pinnaa meidän amatöörien kanssa!:a-cool:)

Vielä EDIT: Komppaan myös Aatamia siinä, että yhteiskunta on puutteistaan huolimatta kuitenkin yksi maailman parhaiten toimivista. Paikallisessa intissä joka kerta hämmästyn siitä, kuinka pieniäkin asioita on mietitty todella tarkkaan. Tällaista harvoin tapaa siviilielämässä vaan monesti joutuu etenemään "Good Enough" -periaatteella! (Varmaan tämän tarkan mietinnän vastapuolena on päätöksenteon hitaus, byrokraattisuus ja riski, että metsä katoaa puilta, kun askarrellaan pienempienkin yksityiskohtien parissa. Nämä negatiiviset puolet eivät kuitenkaan näy rivi-ressulle.)

Adamia voi muutenkin kompata, koska hän on harvoja tervejärkisiä täällä (lue: minun kanssani usein samaa mieltä) :a-cool:
 
Mikäli jokainen suomalaisnuori laitettaisiin 6-12kk elämästään toimimaan osana terveydenhuoltojärjestelmää niin varmasti alan "terveydenhuolto.net" olisi toiminnassa. Siksi vertauskuva ontuu vaikka pääpointti onkin ihan osuva.

Vaikka sitä toimii osana (tai on toiminut tapauksessani) "firmaa", niin se itsessään ei tee eksperttiä. Totean suoraan, että tiedän/tunnen reserviläisiä joiden know-how on korkeampitasoista kuin eräiden sotavaltion palkkaa nauttivien. Valitettavasti. Tämä on järjestelmämme etu. Näin asia pitää pureskella. Vastaavasti laitoksiin on luikerrellut henkilöitä, joille työ on työtä, mutta tuskin Suomi tekee asiassa poikkeusta ammattiarmeijavaltioihin nähden. Tämäkin seikka on vain hyväksyttävä.

Mikäli keskustelut olisivat ihan täyttä pashaa, niin en minä ja tuskin Kapiainen ja muut täällä kiusananne olisimme.
 
Täytyy kompata Tvälups tuossa asiassa. Monet ovat kertoneet, että esimerkiksi rauhanturvahommissa reservin kapteenilla ja kantahenkilökuntaan kuuluvaa kapteenilla ei muutaman kuukauden jälkeen ole juurikaan eroa toiminnassaan.

Oikeastaan tuo tiukka ammattimaisuuden korostuminen kumpuaa osittain sotilaspuolen ay-liikkeen ambitioista ja toisena tekijänä on sitten länsimaisen sotilaskulttuuurin leviäminen Suomeen.

Mitä taas tulee tuohon lääkintään ja sen osaamiseen niin tiedän tapauksen jossa suomalainen pariskunta joutui Thaimaassa tsunamin kouriin. Vaimo oli AMK-koulutettu sairaanhoitaja ja mies oli ea-kurssin käynyt maallikko. Vaimo meni tapahtumista täysin shokkiin eikä pystynyt auttamaan millään tavalla loukkaantuneiden hoitamisessa. Ea-kurssitettu mies taas joutui toimimaan lääkintämiehenä inhimillisen kurjuuden meressä ja haisevien ruumiiden keskellä. (Esimerkiksi britit totesivat toisen maailmansodan aikana, että väestönsuojelun tehtävistä 90 % prosenttia oli sellaisia, että niitä pystyi hoitamaan 40 tunnin kóulutuksella.)

Kaikenlainen "minä olen harjoitellut koulussa ja sit kun tapahtuu olen tosi kova jätkä" uhoaminen on aina tavallaan katteettomien shekkien kirjoitusta. Esimerkiksi amerikkalaisista tulitaisteluun joutuneista poliiseista puolet lopettaa poliisin hommien tekemisen siihen...
 
Mosuri kirjoitti:
Täytyy kompata Tvälups tuossa asiassa. Monet ovat kertoneet, että esimerkiksi rauhanturvahommissa reservin kapteenilla ja kantahenkilökuntaan kuuluvaa kapteenilla ei muutaman kuukauden jälkeen ole juurikaan eroa toiminnassaan.

Oikeastaan tuo tiukka ammattimaisuuden korostuminen kumpuaa osittain sotilaspuolen ay-liikkeen ambitioista ja toisena tekijänä on sitten länsimaisen sotilaskulttuuurin leviäminen Suomeen.

Mitä taas tulee tuohon lääkintään ja sen osaamiseen niin tiedän tapauksen jossa suomalainen pariskunta joutui Thaimaassa tsunamin kouriin. Vaimo oli AMK-koulutettu sairaanhoitaja ja mies oli ea-kurssin käynyt maallikko. Vaimo meni tapahtumista täysin shokkiin eikä pystynyt auttamaan millään tavalla loukkaantuneiden hoitamisessa. Ea-kurssitettu mies taas joutui toimimaan lääkintämiehenä inhimillisen kurjuuden meressä ja haisevien ruumiiden keskellä. (Esimerkiksi britit totesivat toisen maailmansodan aikana, että väestönsuojelun tehtävistä 90 % prosenttia oli sellaisia, että niitä pystyi hoitamaan 40 tunnin kóulutuksella.)

Kaikenlainen "minä olen harjoitellut koulussa ja sit kun tapahtuu olen tosi kova jätkä" uhoaminen on aina tavallaan katteettomien shekkien kirjoitusta. Esimerkiksi amerikkalaisista tulitaisteluun joutuneista poliiseista puolet lopettaa poliisin hommien tekemisen siihen...

Vaikka onkin sairaanhoitaja niin jos työpaikka on toimistossa työpöydän takana ja joutuu tuollaiseen paikkaan niin jumiutuminen ei ole mikään kumma.
 
RistoJ kirjoitti:
RPG83 kirjoitti:
Vääriä hankintoja ovat olleet:

-AMOS (No joo, olihan ne lähtötiedot aika vaikuttavat. Olisin itsekin saattanut haksahtaa. Mutta tilanne nyt: tulinopeus on tavallisen heittimen tasolla, ainut etu on MRSI.)

Epäilyttäviä hankintoja ovat olleet:

-Bolide (Speksit on ihan hyvät, mutta ei se olkapääohjuksia pysty korvaamaan. Suomi on turhan puista ja tasaista tuollaisten tehokkaaseen käyttöön.)

Näistä totean vielä:

- AMOS:n (ja NEMO:n) etuina ovat myös valtavan paljon nopeampi tulitoiminnan aloitus, suurempi kantama pidemmästä putkesta johtuen (noin 30-40% parempi) , paljon nopeampi tulitoiminnasta irtautuminen, MRSI, panssarisuoja myös tulitoiminnan aikana, NBC-suoja myös tulitoiminnan aikana, suora-ammuntakyky, ammukset kulkevat mukana ja ovat koko ajan käytettävissä, tuliasemien valmistelua ei juuri tarvita sekä mahdollisuus ohjelmoitavien ammusten käyttöön. Käytännössä AMOS kykenee esim. vuorokaudessa tulittamaan paljon useampaa maalia paljon laajemmalla alueella kuin tavanomainen heittimistö. Itse näen kyllä paljon etuja korkean hintalapun vastikkeeksi.

- Boliden osalta Suomessakin löytyy paljon paikkoja, joista sitä voidaan käyttää tehokkaasti. Keksin heti itse oman sijaintini kohdalta 10 km säteeltä paljon (kymmeniä) paikkoja, joista Boliden kantamaa voisi käyttää täysimittaisesti tai lähes täysimittaisesti hyväksi. Esim. sopivia mäkiä, aukeita paikkoja (pellot, järvet) ja myös rakennuksia löytyy paljon.

Huomasitko, että kritisoin AMOSta? En sinällään itseliikkuvia kranaatinheittimiä.


Paljonko AMOS AMV-alustalla -paketille tuli hintaa? 100 miljoonaa euroa? Paljonko tulee kappalehinnaksi? Minun laskutoimitusten perusteella vähintään viitisen miljoonaa euroa.

Paljonko pelkkä AMV sitten maksaa? Vaihtelee, mutta arvelisin, että reilun miljoonan-puolitoista. Paljonko kranaatinheitin, radio, paikannusvehkeet maksaa? Korkeintaan miljoonan verran.


Mitenköhän tehokkuus muuttuisi, jos 18:n AMV-alustalle asennetun AMOS-tornin sijaan oltaisiin hankittu 40-50 AMV:ä tavallisella 120mm kranaatinheittimellä, kattoluukulla, radiolla, laskimella ja paikannuslaitteilla varustettuna?

Mitä oltaisiin menetetty?

-MRSI
-NBC-suoja tulitoiminnan aikana
-Kenties se pidennetty kantama
-Osa panssarisuojasta (kattoluukku)


En näe noita kovin isoina ongelmina, varsinkaan kun määrä tuplautui juuri.


MRSI on tietysti kiva ominaisuus, mutta suurempi määrä korvaa osittain tuota puutetta.

Tavallista pitempi putki lienee valmistettavissa ihan tavalliseenkin heittimeen.

Jos homma on mennyt atomiaseisiin tai taudinaiheuttajiin asti, niin taistelu rupeaa muutenkin olemaan aika lailla hävitty.

Kemialliset aseetkaan tuskin lienee kovin suuri uhka kokonaisuutta katsoen, en usko että A2 keltainen olisi halukas käyttämään niitä ainakaan alueellisessa konfliktissa. Vai kuinka laajasti niitä käytettiin esim. Georgiassa? Niillä voi olla varsin ikävä vaikutus kansainväliseen mielipiteeseen, eikä niiden hyödyt ilmeisesti yleensä ylitä haittoja. Ja ymmärtääkseni nasset on keksitty, ellei kaikkia ole myyty Hong Kongeissa loppuun.
 
adam7 kirjoitti:
Besservissismi on kyllä löytänyt uudet tasot tässä ketjussa.
Yksi erittäin huono hankinta on hienoja termejä väärin käyttävät ja kirjoittavat reserviläiset esikunnissa.
 
noska kirjoitti:
adam7 kirjoitti:
Besservissismi on kyllä löytänyt uudet tasot tässä ketjussa.
Yksi erittäin huono hankinta on hienoja termejä väärin käyttävät ja kirjoittavat reserviläiset esikunnissa.

:a-grin::a-grin:
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Kiitos ja anteeksi. :angel:
 
Mosuri kirjoitti:
Mitä taas tulee tuohon lääkintään ja sen osaamiseen niin tiedän tapauksen jossa suomalainen pariskunta joutui Thaimaassa tsunamin kouriin. Vaimo oli AMK-koulutettu sairaanhoitaja ja mies oli ea-kurssin käynyt maallikko. Vaimo meni tapahtumista täysin shokkiin eikä pystynyt auttamaan millään tavalla loukkaantuneiden hoitamisessa. Ea-kurssitettu mies taas joutui toimimaan lääkintämiehenä inhimillisen kurjuuden meressä ja haisevien ruumiiden keskellä. (Esimerkiksi britit totesivat toisen maailmansodan aikana, että väestönsuojelun tehtävistä 90 % prosenttia oli sellaisia, että niitä pystyi hoitamaan 40 tunnin kóulutuksella.)

Kaikenlainen "minä olen harjoitellut koulussa ja sit kun tapahtuu olen tosi kova jätkä" uhoaminen on aina tavallaan katteettomien shekkien kirjoitusta. Esimerkiksi amerikkalaisista tulitaisteluun joutuneista poliiseista puolet lopettaa poliisin hommien tekemisen siihen...

Ei ole vaikea uskoa tuota kertomusta pariskunnasta. Suurin osa sairaanhoitajista ei omaa tarvittavia taitoja ja ominaisuuksia kenttälääkintään. Ei heitä edes siihen kouluteta. Meillä vain uskotaan tutkintoon niin voimakkaasti, että kuvitellaan hoitotieteiden opiskelun auttavan jotenkin ihmisen hoitamisessa jossain ojan pohjalla.
Allekirjoitan myös väitteen vss tehtävistätuolloin, miksei nytkin. Nythän kyseisellä väellä ei pääsääntöisesti ole edes tuota koulutusta.

Tuosta uhoamisesta, hyvin sanottu, etenkin tällä forumilla, jossa aihe on sellainen josta harvalla on kokemusta.
 
Rautainen ammattilainen. Olen minäkin jollain alalla tosi rautainen. Mutta silläkin omalla ydinosaamisalueella olen kovasti mukavuusalueella. Jos tuo mukavuusalue pitäisi äkkiä ylittää ja yllättäen niin eipä se ilman tahmoamista mene. Samaa veikkaan kenestä tahansa tosi rrautaisesta ammattilaisesta, mukavuusalueella ollaan rautaisia, kun tuo raja ylittyy, ollaan jo hieman korroosion vaivaamia, kenties ei niinkään rautaisia.

Olen monasti kirjoittanut näennäistehokkuudesta, tutqijoista ja tutqimuksista, erilaisten yritysten ja virastojen monumentalisoitumisesta, kuinka se yksittäinen esim. valtion työmuurahainen tekee osansa, välillä oikeastaan edes tietämättä miksi jotain tehdään, tehdäänkö se itse organisaatiota varten vai tuotetaanko oikeasti jotain? Eli organisaatiotkin ovat rautaisia....mukavuusalueellaan. Rankka koeponnistus saattaisi panna letkut vuotamaan yllättävistäkin paikoista, tosi yllättävistä. Siksi suhtaudun osaan suunnitelmista ja aikomuksista varsin skeptisesti.

Ei ole lähdettä näille pohdinnoille, vinkkinä parille ystävälleni.
 
baikal kirjoitti:
Ei ole lähdettä näille pohdinnoille, vinkkinä parille ystävälleni.

rehti kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Näistä radion räppänöistä on muuten paljonkin tekstiä maailmalla, sopii niitä tavailla ja sitten arvioida minun "asiattoman raflaavia" kirjoituksiani. Linkkejä? Oletan, että Rehti on kohtu kykenövä itse etsimään lukemistonsa.

Pikainen googlaus ("Elbit dominator", menikö oikein?) ei kyllä tuonut oikein muita linkkejä kuin puolustusvälineteollisuuden uutisia ja esittelyjä. Tämä siis ilman sarvia ja hampaita: en kyllä löytänyt mitään, missa olisi arvosteltu yleensäkään saati sitten todettu "paskaksi ja kalliiksi". Minua taitavammat googlettanevat, jos Baikal ei viitsi.

Eikä näytä olevan oikein muillekaan väitteille. Tietysti on sekin omanlaisensa taktiikkaa, että faktojen loppuessa pistetään isompi vaihde pykälään.

Hyvää Juhannusta vaan
 
kimmo.j kirjoitti:
noska kirjoitti:
adam7 kirjoitti:
Besservissismi on kyllä löytänyt uudet tasot tässä ketjussa.
Yksi erittäin huono hankinta on hienoja termejä väärin käyttävät ja kirjoittavat reserviläiset esikunnissa.

:a-grin::a-grin:
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Kiitos ja anteeksi. :angel:

Tällä kertaa kalikka oli kyllä tähdätty toiseen suuntaan toista besserwisserismiä harjoittavaa termin pahoinpitelijää kohtaan.
 
kimmo.j kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Mitä taas tulee tuohon lääkintään ja sen osaamiseen niin tiedän tapauksen jossa suomalainen pariskunta joutui Thaimaassa tsunamin kouriin. Vaimo oli AMK-koulutettu sairaanhoitaja ja mies oli ea-kurssin käynyt maallikko. Vaimo meni tapahtumista täysin shokkiin eikä pystynyt auttamaan millään tavalla loukkaantuneiden hoitamisessa. Ea-kurssitettu mies taas joutui toimimaan lääkintämiehenä inhimillisen kurjuuden meressä ja haisevien ruumiiden keskellä. (Esimerkiksi britit totesivat toisen maailmansodan aikana, että väestönsuojelun tehtävistä 90 % prosenttia oli sellaisia, että niitä pystyi hoitamaan 40 tunnin kóulutuksella.)

Kaikenlainen "minä olen harjoitellut koulussa ja sit kun tapahtuu olen tosi kova jätkä" uhoaminen on aina tavallaan katteettomien shekkien kirjoitusta. Esimerkiksi amerikkalaisista tulitaisteluun joutuneista poliiseista puolet lopettaa poliisin hommien tekemisen siihen...

Ei ole vaikea uskoa tuota kertomusta pariskunnasta. Suurin osa sairaanhoitajista ei omaa tarvittavia taitoja ja ominaisuuksia kenttälääkintään. Ei heitä edes siihen kouluteta. Meillä vain uskotaan tutkintoon niin voimakkaasti, että kuvitellaan hoitotieteiden opiskelun auttavan jotenkin ihmisen hoitamisessa jossain ojan pohjalla.
Allekirjoitan myös väitteen vss tehtävistätuolloin, miksei nytkin. Nythän kyseisellä väellä ei pääsääntöisesti ole edes tuota koulutusta.

Tuosta uhoamisesta, hyvin sanottu, etenkin tällä forumilla, jossa aihe on sellainen josta harvalla on kokemusta.
Tuosta tuleekin mieleen tämä ajankohtainen muutos sairaankuljetushenkilöstössä, kun heiltä alettiin vaatia tutkintoa, jota muutamilla palomies-sairaankuljettajilla ei ollut. Alan väestöltä on tullut mielenkiintoisia kommentteja asiasta ja kertomuksia aiheesta kentältä.
 
baikal kirjoitti:
Rautainen ammattilainen. Olen minäkin jollain alalla tosi rautainen. Mutta silläkin omalla ydinosaamisalueella olen kovasti mukavuusalueella. Jos tuo mukavuusalue pitäisi äkkiä ylittää ja yllättäen niin eipä se ilman tahmoamista mene. Samaa veikkaan kenestä tahansa tosi rrautaisesta ammattilaisesta, mukavuusalueella ollaan rautaisia, kun tuo raja ylittyy, ollaan jo hieman korroosion vaivaamia, kenties ei niinkään rautaisia.
Tuossa on kyllä ihan totuuden pohjaa, vaikka ei lähtietä hienoihin tutkimuksiin jatilastoihin ollutkaan. Toisinaan ihan silmien ja korvien auki pitäminen ja omien havaintojen tekeminen paljastaa asioita enemmän kuin tutkijankammion suojassa internettiä pläränneen akateemikon teoriat ja tutlkimukset.

Viimeksi eilen törmäsin tuohon seikkaan. Eräs rautainen kulöjetusalan ammattilainen, jonka olen havainnoinut toimineen tällä pienellä alueella jakeluauton kuljettajana jo kolmisenkymmentä vuotta, toimitti minulle tavaraa. Kovasti tuntui olevan hankalaa kun ei ollutkaan ennestään tuttu paikka jossa käy säännöllisesti. Selvästi oltiin ulkona mukavuusalueelta ja työ yritettin sysiä muiden tehtäväksi. Kun sen joutui kuitenkin tekemään ja selvisi miten helppo oli niin loihe lausumaan sen oikeen ääneen, että odotti jotain hankalaa ja olikin helppo paikka käydä. Rautainen ammattilaisuus vaan ei saanut ottamaan asiasta selvää kuin pakolla.
Vastaavia tapauksia on vähän väliä edessä. Koittakaapas piruuttanne raapaista pintaa jonkun ammattilaisuudesta. Myyntiesittelijä, puhelinmyyjä, siivooja, tarjoilija, hotellin respa... myynti- ja palvelualalla työskentelevien kohdalla tämä on helppoa jo ihan sanallisesti. Esittäkää hankala kysymys tai poikkeava toive, niin johan menee monella konseptit sekaisin ja ammattilaisuuden rautaisuus karisee ruosteena lattialle.
 
rehti kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Ei ole lähdettä näille pohdinnoille, vinkkinä parille ystävälleni.

rehti kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Näistä radion räppänöistä on muuten paljonkin tekstiä maailmalla, sopii niitä tavailla ja sitten arvioida minun "asiattoman raflaavia" kirjoituksiani. Linkkejä? Oletan, että Rehti on kohtu kykenövä itse etsimään lukemistonsa.

Pikainen googlaus ("Elbit dominator", menikö oikein?) ei kyllä tuonut oikein muita linkkejä kuin puolustusvälineteollisuuden uutisia ja esittelyjä. Tämä siis ilman sarvia ja hampaita: en kyllä löytänyt mitään, missa olisi arvosteltu yleensäkään saati sitten todettu "paskaksi ja kalliiksi". Minua taitavammat googlettanevat, jos Baikal ei viitsi.

Eikä näytä olevan oikein muillekaan väitteille. Tietysti on sekin omanlaisensa taktiikkaa, että faktojen loppuessa pistetään isompi vaihde pykälään.

Hyvää Juhannusta vaan

Hyvää Juhannusta. Äläkä sukella humalassa pää edellä kivikkoon. Siitä touhusta löytyy netistä googlettamalla faktaa.
 
baikal kirjoitti:
Hyvää Juhannusta. Äläkä sukella humalassa pää edellä kivikkoon. Siitä touhusta löytyy netistä googlettamalla faktaa.

Älkääkö tehkö niin muutkaan. Kivien moinen vahingoittaminen on ympäristörikos jopa veden alla.
 
noska kirjoitti:
kimmo.j kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Mitä taas tulee tuohon lääkintään ja sen osaamiseen niin tiedän tapauksen jossa suomalainen pariskunta joutui Thaimaassa tsunamin kouriin. Vaimo oli AMK-koulutettu sairaanhoitaja ja mies oli ea-kurssin käynyt maallikko. Vaimo meni tapahtumista täysin shokkiin eikä pystynyt auttamaan millään tavalla loukkaantuneiden hoitamisessa. Ea-kurssitettu mies taas joutui toimimaan lääkintämiehenä inhimillisen kurjuuden meressä ja haisevien ruumiiden keskellä. (Esimerkiksi britit totesivat toisen maailmansodan aikana, että väestönsuojelun tehtävistä 90 % prosenttia oli sellaisia, että niitä pystyi hoitamaan 40 tunnin kóulutuksella.)

Kaikenlainen "minä olen harjoitellut koulussa ja sit kun tapahtuu olen tosi kova jätkä" uhoaminen on aina tavallaan katteettomien shekkien kirjoitusta. Esimerkiksi amerikkalaisista tulitaisteluun joutuneista poliiseista puolet lopettaa poliisin hommien tekemisen siihen...

Ei ole vaikea uskoa tuota kertomusta pariskunnasta. Suurin osa sairaanhoitajista ei omaa tarvittavia taitoja ja ominaisuuksia kenttälääkintään. Ei heitä edes siihen kouluteta. Meillä vain uskotaan tutkintoon niin voimakkaasti, että kuvitellaan hoitotieteiden opiskelun auttavan jotenkin ihmisen hoitamisessa jossain ojan pohjalla.
Allekirjoitan myös väitteen vss tehtävistätuolloin, miksei nytkin. Nythän kyseisellä väellä ei pääsääntöisesti ole edes tuota koulutusta.

Tuosta uhoamisesta, hyvin sanottu, etenkin tällä forumilla, jossa aihe on sellainen josta harvalla on kokemusta.
Tuosta tuleekin mieleen tämä ajankohtainen muutos sairaankuljetushenkilöstössä, kun heiltä alettiin vaatia tutkintoa, jota muutamilla palomies-sairaankuljettajilla ei ollut. Alan väestöltä on tullut mielenkiintoisia kommentteja asiasta ja kertomuksia aiheesta kentältä.

Kuten sanottu meillä palvotaan tutkintoa, ei todellista osaamista. Tiedän lukuisia tapauksia jossa osaava ja kokenut konkari on pistetty pois Sakusta, tai alennettu hoitotasolta perustasolle, koska oikeaa tutkintoa ei ole.

Nytkin ongelmana ovat tulevaisuuden suunnitelmat, joiden totetumista estää 800 hoitotason ensihoitajan puute. Samalla toisesta ovesta pistettiin osaavia kavereita pihalle.
 
Sama juttu myös nuohoamisen osalta. Paikkakunnan pitkäaikaisin nuohooja päätyi työttömyyskortistoon alakohtaisten pätevyysvaatimusten vuoksi.
 
Back
Top