Suomen tieverkoston yksityistäminen

Veronkiertoyhtiöiden kannattaa tarjota yksityistettävästä yhtiöstä enemmän kuin veroja Suomeen maksavan yhtiön, sillä yhtiö on veronkiertäjille arvokkaampi, joten kansalaiset saavat periaattessa tulevien verotuottojen nykyarvon korkeampana yksityistämishintana: http://asiatonlehdistokatsaus.blogspot.fi/2016/02/onko-valia-maksaako-caruna-veroa-vai-ei.html

Logiikka toimisi jos kauppahinnan erotus olisi sama kuin verokertymä, näinhän ei kuitenkaan luultavasti (koskaan?) ole, vaan riittää että tarjoaa vaikka 1 dollarin enemmän.
 
13051639_1048259311901395_7154312622865834816_n.jpg
 
Nyt täytyy pyörtää äskeinen jäykän kielteinen mielipiteeni. Selasin - hyvin nopeasti - LVM:n sivuilla tähän asiaan liittyvää liikennekaaren luonnosesitystä enkä löytänyt sieltä viitteitä esimerkiksi tiemaksuista. Toisaalta tuo pinnallinen selailu ei muutaman asiasanahaun avulla ei kyllä mitenkään selkeyttänyt minulle, miten homma voitaisiin rahoittaa tiedotustilaisuudessa mainituilla "asiakasmaksuilla". Kaikkineen tuo on 193 sivua, joten kovin tarkkaa analyysiä en luonnollisestikaan ehtinyt tekemään, mutta esimerkiksi lakien muutosesityksessä (joita on sivuina paljon vähemmän) ei tässä paketissa ollut tiemaksuja tai vastaavia. Perustelutekstin valtaosa liittyi liikennetietojen avaamiseen ja jakamiseen.

Varaan kuitenkin itselleni oikeuden muuttaa mielipidettäni uudelleen uusien tosiseikkojen tullessa ilmi, jos esimerkiksi tiemaksut/GPS-valvonta on piilotettu muualle kuin tähän liikennekaarisysteemiin.

No sitähän tuo juuri tarkoittaa. Berner puhui 'digitaaliteknologian mahdollistamasta maksujärjestelmästä'. Koska ei tunnu todennäköiseltä että teille pystytettäisiin tullikopperoita ja puomeja, niin ei siinä juuri muuta mahdollisuutta ole. "Asiakasmaksu" on vain peiteilmaisu GPS-jäljitykselle joka sai aikaisemmin negatiivisen vastaanoton, joten sitä ei sanota suoraan.
 
Logiikka toimisi jos kauppahinnan erotus olisi sama kuin verokertymä, näinhän ei kuitenkaan luultavasti (koskaan?) ole, vaan riittää että tarjoaa vaikka 1 dollarin enemmän.

Riippuu huutokauppamenetelmästä ja tarjoajien määristä. Jos tarjoajana on useampi veronkiertoyhtiö, hinta sisältää tulevien verotuottojen nykyarvon. Jos taas huutokaupassa voi tehdä vain yhden tarjouksen, veronkiertoyhtiön kannattanee sisällyttää verohyötyjään tarjoushintaan.
 
Kertoisko joku viisas miten tämä kyetään totuttamaan ellei ajoneuvoihin tai kuljettajille tule gps/televalvontaa..?

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/193...leja-suomeen-mutta-berner-ei-halua-sanoa-sita

Kansanedustaja: ”Se tarkoittaa tietulleja Suomeen – Mutta Berner ei halua sanoa sitä ääneen”

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) tämänpäiväinen esitys liikennekaaresta ja väylien yhtiöittämisestä tarkoittaa käytännössä tiemaksuja Suomen teille. Näin arvioivat sekä keskusjärjestö SAK:n ekonomisti Joonas Rahkola että oppositiopuolue vihreiden kansanedustaja Jyrki Kasvi Uudelle Suomelle.

– Nämä niin sanotut vapaaehtoiset asiakasmaksut, eli käytännössä se tieliikenteessä tarkoittaa tietulleja, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Kasvi sanoo.

– Jos asiakkailta kerätään tuloja, ei voi olla kyse muusta kuin tienkäyttömaksuista, SAK:n Rahkola toteaa.


Lue myös: Tämä on hallituksen suunnitelma: Suomi perustaa yhtiön, joka perisi maksun teiden käytöstä

Ministeri Berner sanoi tänään tiedotustilaisuudessa, että Suomeen ”ei tule tietulleja” eikä myöskään gps-paikannusjärjestelmää, jonka perusteella maksut määräytyisivät. Sen sijaan Bernerin mukaan luvassa on todennäköisesti mobiiliratkaisuja, joiden avulla kilometrit lasketaan, tai sitten autoilijan omaan ilmoitukseen. Bernerin mukaan näitä tarkennetaan vielä.

Berner sanoi tiedotustilaisuudessa, että ei tule tietulleja eikä tule gps-ratkaisuja. Miltä se kuulostaa?

– Se kuulostaa nyt siltä, että ei haluta sanoa ääneen sitä, mitä haluttaisiin tehdä. Mikä se mobiiliratkaisu sitten olisi? kysyy Kasvi ja toteaa, että voidaan puhua myös ”mobiilitietulleista”.

– Pakkohan se on [niin olla, että autoilija maksaa]. Eihän se raha tyhjästä ilmesty, Kasvi sanoo ja huomauttaa, että ilmeisesti rautateille ovat tulossa myös kiskomaksut ja merille väylämaksut kuten nykyäänkin.

Kasvi uskoo, että ministeriössä on jo ajatusta yksityiskohdista, mutta niistä ei haluta puhua ääneen.

– Se ilmeisesti tarkoittaa sitä, etteivät ne ole riidattomia, oppositiopoliitikko arvelee.

Rahkolan mielestä kyseessä on merkittävä järjestelmämuutos. Hän muistuttaa ministeri Bernerin väläyttäneen, että tiemaksujen seurauksena muuta liikenteen verotusta voitaisiin laskea.

– Jos puhutaan, että autoveroa tai ajoneuvoveroa laskettaisiin, niin sitten ne vastaavat rahat kerättäisiin vain näillä tiemaksuilla, Rahkola spekuloi.

Kasvin mukaan tämä painotuksen siirtäminen auton omistamisesta sen kulutukseen voi olla hyvä asia, ”jos se tehdään oikein”.

– Se voi auttaa autokantaa uusiutumaan, vähentää päästöjä ja lisätä joukkoliikennettä.

Berner sanoi tänään tiedotustilaisuudessa, että liikenteeseen on syntymässä saman tyyppinen toimintamalli kuin ulkomaanmatkoja varatessa.

– Tänä päivänä voit mennä booking.com:iin ja se mahdollistaa vertailut ja tiedot. Liikenteen osalta on syntymässä vähän samanlainen ilmiö. Eli syntyy operaattoreita, jotka kertovat, että jos olet siirtymässä Helsingistä Turkuun, kustannuksesi on tämä ja ajankäyttö on tämä. Jos käytät omaa autoa, kustannuksesi on tämä ja ajankäyttösi on tämä. Jos siirryt polkupyörään, ajankäyttösi ja kustannuksesi on tämä. Tai jos yhdistät näitä pätkinä, tämä on se mitä käytät. Tästä sitten siirtyy liikkumisesi ja valintojesi pohjalta tietty osa kustannuksia sitten tietopohjaiseksi. Tämä tietopohjainen kustannus voidaan allokoida tälle yhtiölle, Berner selvitti.

– Jos katsomme teleoperaattoreita, ne toimivat erilaisilla palvelupaketeilla. Tässä on sellainen mahdollisuus syntymässä. Liikennekaari mahdollistaa tämän toiminnan. Se on liikennekaaren kaikista suurin muutos, Berner havainnollisti.

Bernerin mukaan tienkäytössä mobiilisovelluksia on ulkomailla jo hyvin laajasti käytössä.

– Toivon, että tämä uudistus voitaisiin tehdä, koska uskon, että se olisi Suomelle hyväksi. Uskon, että se voisi myös aidosti tuottaa Suomelle samanlaista kasvumahdollisuutta, kuin mobiilin synnyttäminen 90-luvulla, joka oikeastaan syntyi siitä, että televerkko vapautettiin kilpailulle. Syntyi mobiili, ja syntyi Nokia. Tätä kautta voimme oikeasti luoda kasvua. Jos tämä on mahdollista ja hallituskumppanit ovat mukana ja kansalaiset uskovat, niin vuonna 2018 tämä olisi pystyssä. Se tarkoittaisi sitä, että vuonna 2018 puolenvälin aikaan tämä toimisi ja voidaan lähteä investoimaan väyläinvestointeja vuoden 2018 aikana, Berner sanoi.

 
Mites muuten sitten pyörätiet. Ylläpitoahan nekin vaativat yhtä lailla. Polkupyöriin GPS-jäljittimet?
 
Laskutus voi perustua myös tiettyjen tiepisteiden ohittamiseen, jolloin auto tunnistetaan rekisterinumeron tai muun vastaavan tunnistimen avulla.

Tässä ei olisi sen kummempaa järkeä. Verkoston täytyisi olla hyvin tiheä jotta saataisiin realistinen kuva ajetuista kilometreistä. Järjestelmästä tulisi kallis ja siinä olisi samat yksityisyydensuojaa koskevat ongelmat.
 
Riippuu huutokauppamenetelmästä ja tarjoajien määristä. Jos tarjoajana on useampi veronkiertoyhtiö, hinta sisältää tulevien verotuottojen nykyarvon. Jos taas huutokaupassa voi tehdä vain yhden tarjouksen, veronkiertoyhtiön kannattanee sisällyttää verohyötyjään tarjoushintaan.

Tarjoajia tulisi olla 'hyvin suuri määrä' jotta hinta asettuisi lähelle laskennallista optimia. Jos tarjoajia on vain pari-kolme, on luultavaa ettei näin käy.
Muista ettei firmojen ole yleensä PAKKO voittaa jotain tiettyä kilpailua, siksi niiden ei kannata laittaa korkeita tarjouksia vain sillä uhalla ettei kauppoja tule.
 
Mites muuten sitten pyörätiet. Ylläpitoahan nekin vaativat yhtä lailla. Polkupyöriin GPS-jäljittimet?

Ja kyllähän ammattiliikenteenkin pitää tuota maksaa, joten asia näkyisi varmaan tuotteiden hinnoissa. Julkisliikenteen hinnoissa. Jne. Lista on loputon.
 
Verkoston täytyisi olla hyvin tiheä jotta saataisiin realistinen kuva ajetuista kilometreistä. Järjestelmästä tulisi kallis ja siinä olisi samat yksityisyydensuojaa koskevat ongelmat.

Ei tarvitse olla kovin tiheä, riittää että ruuhkautuvilla pääväylillä on maksupisteet. Selvityksen mukaan arvioidut kustannukset ovat pienet suhteessa tuottoihin: https://www.hsl.fi/tiemaksut
 
Tarjoajia tulisi olla 'hyvin suuri määrä' jotta hinta asettuisi lähelle laskennallista optimia. Jos tarjoajia on vain pari-kolme, on luultavaa ettei näin käy.
Muista ettei firmojen ole yleensä PAKKO voittaa jotain tiettyä kilpailua, siksi niiden ei kannata laittaa korkeita tarjouksia vain sillä uhalla ettei kauppoja tule.

Roopen maailmankuvasta tulee usein mieleen, että se on ikään kuin robottimaisen järjestelmällistä. Kaikki toimii hienosti, koska oletuksena on, että kaikki toimivat järjestelmällisesti, melko kylmän rauhallisesti eikä kenelläkään ole ketunhäntiä kainalossa. Moni sinänsä järjellisen kuuloinen asia törmää sitten maailman monisyisyyteen heti ulos aivojen "laboratorio-olosuhteista" astuessaan.

Edit: Niin ja lisäksi kaikkea käsitellään ikään kuin niitä voitaisiin säätää "ceteris paribus" periaatteella - ei oteta huomioon sitä että kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jokaisella asialla voi olla yllättäviäkin vaikutuksia jossain muualla.
 
Viimeksi muokattu:
No sitähän tuo juuri tarkoittaa. Berner puhui 'digitaaliteknologian mahdollistamasta maksujärjestelmästä'. Koska ei tunnu todennäköiseltä että teille pystytettäisiin tullikopperoita ja puomeja, niin ei siinä juuri muuta mahdollisuutta ole. "Asiakasmaksu" on vain peiteilmaisu GPS-jäljitykselle joka sai aikaisemmin negatiivisen vastaanoton, joten sitä ei sanota suoraan.

Voi hyvinkin olla. Tuosta vain ei - nähdäkseni - ole mitään mainintaa LVM:n sivustolla saatavissa olevissa papereissa. Mutta jollakinhan tuo tienpitohomma on rahoitettavakin. Tiemmä.
Ehkä tässä yritetään tällaista askelittaista systeemiä tällä kertaa, ensin joukko- ja tavaraliikenteen norminpurkua ja sitten aikanaan seurantaan tienkäyttömaksut - "no mutta kyllähän tästä on ollut puhe, menihän se ensimmäinen osakin läpi, tämä on vain jatkoa siihen vanhaan juttuun. Kyllähän sen nyt toki kaikki ymmärtävät."
 
Voi hyvinkin olla. Tuosta vain ei - nähdäkseni - ole mitään mainintaa LVM:n sivustolla saatavissa olevissa papereissa. Mutta jollakinhan tuo tienpitohomma on rahoitettavakin. Tiemmä.
Ehkä tässä yritetään tällaista askelittaista systeemiä tällä kertaa, ensin joukko- ja tavaraliikenteen norminpurkua ja sitten aikanaan seurantaan tienkäyttömaksut - "no mutta kyllähän tästä on ollut puhe, menihän se ensimmäinen osakin läpi, tämä on vain jatkoa siihen vanhaan juttuun. Kyllähän sen nyt toki kaikki ymmärtävät."

Dilbertin kehittäjä Scott Adams lanseerasi kirjassaan hyvän käsitteen: "Weasel creep". Esimerkkitapaus oli radio, jota joku pyytää laittamaan hiljemmalle. Se tehdäänkin, mutta sitten tämä "Weasel" pikku hiljaa, ei-havaittavin voimakkuuden nostoin, nostaa sen takaisin alkuasentoon, eikä alkuperäinen valittaja enää kehtaa sanoa mitään. Se tuntuu olevan homman nimi näissä ei-suosituissa lakijutuissa. Tätä varmaan muodossa tai toisessa yritetään myös hallintarekisterin osalta.
 
Tämä selviää klikkaamalla lisätietolinkkiä.

Kirjoittaja arvioi Helsingin "tappion" teiden rakentamisesta menetetyn tonttimaan muodossa 900-1800 euron suuruisiksi per autoilija. Sitten hän ilmoittaa kannattavansa julkista liikennettä ratkaisuna autoilun vähentämiseen. Ilmeisesti julkinen liikenne toteutettaisiin teleporttiratkaisulla.
 
http://yle.fi/uutiset/bernerin_taks...terho_berner_esitti_omia_nakemyksiaan/8819297
Bernerin taksi- ja väyläesityksestä leimahti kiista, PS:n Terho: Berner esitti omia näkemyksiään
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho tyrmää liikenneministeri Bernerin esittämät taksialan muutokset ja tie- ja rautatieverkoston sekä meriväylien yhtiöittämisen. Terhon mukaan perussuomalaiset eivät tue ministerin esitystä.

No kauanhan tätä piti odottaa... Onko viestintäongelmaa hallituskuvioissa sisäisesti?? :D
 
Back
Top