Suomi NATOn jäseneksi - or not?

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    883
Minäkin katsoin sen tänään. Uutta minulle oli käyttäytymishistorian ulottuvuus noin kauas. Isoista linjoista oli helppo olla samaa mieltä. Henkilöiden nimet olivat uusia. Hyvä luento ja suosittelen kuuntelemaan.

Pitäisi pakkosyöttää poliitikoille. Kari sanoi aika hyvin, että ammattisotilaat ovat kuitenkin pysyneet kartalla. Myös muut turvallisuusviranomaiset. Ja alleviivasi sitä, että Venäjän sotilaallisissa laskelmissa Suomi kuuluu jo ilman muuta Venäjän vihollisiin ilman NATO-jäsenyyttäkin.
 
Pitäisi pakkosyöttää poliitikoille. Kari sanoi aika hyvin, että ammattisotilaat ovat kuitenkin pysyneet kartalla. Myös muut turvallisuusviranomaiset. Ja alleviivasi sitä, että Venäjän sotilaallisissa laskelmissa Suomi kuuluu jo ilman muuta Venäjän vihollisiin ilman NATO-jäsenyyttäkin.
Eli syötetään lisää paskaa eikä turvata selustaa mitenkään? Kuulostaa ihan Suomen EU-strategialta. Suomalaiset on kuulemma hulluja mutta en kuvitellut, että ihan näin hulluja. Oikein kerjätään sitä rehtiä...
 
Eli syötetään lisää paskaa eikä turvata selustaa mitenkään? Kuulostaa ihan Suomen EU-strategialta. Suomalaiset on kuulemma hulluja mutta en kuvitellut, että ihan näin hulluja. Oikein kerjätään sitä rehtiä...

Tuo luento taisi olla vuodelta 2018. Joku yleisöstä taisi kysellä NATO:sta. Vastasi jotenkin niin että jokaisen tulee kyetä päättämään tämä kyllä tai ei itse. Mutta näitä karuja tosiasioita venäläisten ajattelusta latoi sitten pöytään.
 
Paan tään tännekin, mihin paremmin kuuluu. Jäi myös vastauksena Ukraina-ketjuun

Ukrainan tilanteessa on tullut ilmeiseksi, että Nato ei ota sitä riskiä, että siitä tulisi osapuoli sodassa ydinvalta Venäjää vastaan tilanteessa, missä ryssä on murhaamassa ei-jäsenen kansalaisia.

Tätäpä en tullut ajatelleeksi, ennen kuin se nyt Ukrainan kohdalla kävi selväksi.

Vaikka Nato on kaikin voimin mukana puolustamassa täysjäseniään, ei Natomaa voikaan aina puolustaa ei-jäsentä vapaaehtoisestikaan kovin vapaasti. Vaikka haluaisi. Paradoksaalista, mutta selvää.

Kun Nato auttaa liittoon kuulumatonta, sen jäsenmaat eivät siis itse ota taisteluihin osaa taisteluihin, vaikka haluaisivat. Eivätkä osallistu sellaiseen asetoimitukseen, jonka hyökkääjä voisi väittää tekevän lähettäjämaasta sodan osapuolen (nyt MIG-29). Venäjää vastaan otellessa kun syntyy se ydinkatastrofin vaara.

Menikö oikein vai väärin?
Vaikuttaneeko myös JEF:in toimintaan?
 
Jotakuinkin noin olen minäkin asian ymmärtänyt. Suomi (ja Ruotsi) ovat täysiä idiootteja kun eivät ole vieläkään liittyneet NATOon, vaikka suurin osa EUsta jo ovat jäseniä. Ollaan aivan ypöyksin jos ja kun ryssä tulee.

EU ei siis ole mikään turvatakuu, koska EUn NATO-maa ei voi puolustaa NATOon kuulumatonta EU-naapuriaan.
 
Viimeksi muokattu:
Paan tään tännekin, mihin paremmin kuuluu. Jäi myös vastauksena Ukraina-ketjuun

Ukrainan tilanteessa on tullut ilmeiseksi, että Nato ei ota sitä riskiä, että siitä tulisi osapuoli sodassa ydinvalta Venäjää vastaan tilanteessa, missä ryssä on murhaamassa ei-jäsenen kansalaisia.

Tätäpä en tullut ajatelleeksi, ennen kuin se nyt Ukrainan kohdalla kävi selväksi.

Vaikka Nato on kaikin voimin mukana puolustamassa täysjäseniään, ei Natomaa voikaan aina puolustaa ei-jäsentä vapaaehtoisestikaan kovin vapaasti. Vaikka haluaisi. Paradoksaalista, mutta selvää.

Kun Nato auttaa liittoon kuulumatonta, sen jäsenmaat eivät siis itse ota taisteluihin osaa taisteluihin, vaikka haluaisivat. Eivätkä osallistu sellaiseen asetoimitukseen, jonka hyökkääjä voisi väittää tekevän lähettäjämaasta sodan osapuolen (nyt MIG-29). Venäjää vastaan otellessa kun syntyy se ydinkatastrofin vaara.

Menikö oikein vai väärin?
Vaikuttaneeko myös JEF:in toimintaan?
Tämän oivalluksen kun saisi myös muutama sellainen poliitikko, joiden nimet voi löytää täältä: www.eduskunta.fi
 
Mielenkiintoista selkärangattomuutta keskustasta jos oikeasti siirtävät NATO keskustelun kesään. Ei hyvää päivää.

Välillä pohdin että kiikastaako osalla suomalaisista silmistä ja korvista vai eikö vain harmaa massa korvien välissä toimi? Nyt kun Venäjällä on kaikki mahdolliset sanktiot päällä ja asettaa vastasanktiot koko Euroopalle. Asevoimat kun suorittavat itsemurhaa Ukrainassa niin olisi se tuhannen taalan paikka hakea jäsenyyttä. Venäjä ei käytännössä pystyisi enempää hallaa Suomelle aiheuttamaan.

Ukrainan kriisi on mielestäni hyvin osoittanut että NATOn ulkopuolinen maa voi saada sympatiaa aseita joka on suhteellisen kevyttä tavaraa. Sitä tulee hitaasti. Suomen kannalta tuossakin maantiede tulee ongelmaksi kun kaikki jouduttaisiin rahtaamaan todennäköisesti meren yli. Nähdään hyvin että mustalla merellä saartoa ei aleta ulkopuolisten toimesta murtaa ja ilmatilankaan kanssa ei riskejä oteta.

Kyllä me aika yksin jälleen kerran jäisimme. Venäjä voisi nykyisessä tilanteessaan joka varmasti jatkuu pitkään ihan vain vittuillaakseen hieman koeponnistaa hommaa Suomenkin suunnalla.

Ehkä venäjän raketti matot sitten jonain päivänä lämmittävät myös suomalaisten koteja ja mieltä. Jälkiviisaita on varmasti paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Break news:Suomi nostaa puolustusmäärärahoja, hallitus solminut kaupat 2 miljoonasta Nato-optiosta, nämä uudet Puolustus aseet sijoitetaan uusiin kallio varastoihin jotka louhitaan Uudellemaalle, hyllyt toimittaa Biltema, neuvottelut louhinta hakuista vielä Bilteman kanssa kesken..
 
Break news:Suomi nostaa puolustusmäärärahoja, hallitus solminut kaupat 2 miljoonasta Nato-optiosta, nämä uudet Puolustus aseet sijoitetaan uusiin kallio varastoihin jotka louhitaan Uudellemaalle, hyllyt toimittaa Biltema, neuvottelut louhinta hakuista vielä Bilteman kanssa kesken..
Tuleekohan nämä kvanttitietokoneita vastapäätä olevaan hyllyyn ? Kun ei ne oikein muuhunkaan mahdu. Reinot on vasemmalla, runokirjat oikealla. Tulee hieman ahdasta.
 
Break news:Voit myös valmistaa itse Nato-optiot, tähän tarvitset 2 osa Nato-optioita 1 osa sokeaa lapsen uskoa. Jos Nato-optioit Puolustus alueesi niin merkitse alue kylteillä jossa lukee :Varoitus, Nato-optioita sekä merkitse alue karttaan jotta voit purkaa Nato-optiot konfliktin hävittyämme. Pura Nato-optiot varovaisesti ja säilytä kuivassa koska niitä tarvitaan konfliktin jälkeen kun wc paperi on loppu. Kertoo ästeetee..
 
Mikäli asuinkunnassasi on Nato-optiot yhdistys voit harjoitella Nato-optioimista kokeneen kouluttajan johdolla jolla on voimassa oleva korona passi ja 3 rokotetta. Muista harjoitella ilmasto ystävällisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Jotakuinkin noin olen minäkin asian ymmärtänyt. Suomi (ja Ruotsi) ovat täysiä idiootteja kun eivät ole vieläkään liittyneet NATOon, vaikka suurin osa EUsta jo ovat jäseniä. Ollaan aivan ypöyksin jos ja kun ryssä tulee.

EU ei siis ole mikään turvatakuu, koska EUn NATO-maa ei voi puolustaa NATOon kuulumatonta EU-naapuriaan.
Kukaan ei liity sotaan ydinasevaltaa vastaan, jos sen suinkin voi välttää. Meidän kohdalla se tarkoittaa artikla 5. Mukana tai ei. Naton haitat meillä jo on läheisen Nato-yhteistyön takia. Hyödyt puuttuu.
 

Keskustakonkarit painottavat malttia Nato-harkinnassa – "Jos tulee pakit, niin sehän olisi katastrofi"​

Pekka Pohjolainen 2.3.2022 8:00, muokattu 2.3.2022 0:13
A–A+
Nato-jäsenyys

Nato-jäsenyyspohdinnassa tarvitaan kylmänviileää ja perinpohjaista harkintaa, painottavat entiset eturivin keskustapoliitikot Sirkka-Liisa Anttila, Juha Korkeaoja ja Tapani Tölli.

EDUSKUNNAN puolustusvaliokuntaa vaalikaudella 2007-11 johtanut Korkeaoja tähdentää Suomenmaalle, että varaa virheellisiin ratkaisuihin ei ole, ja kaikki mahdollisuudet olosuhteiden muutokseen on huomioitava.

Korkeaoja huomauttaa presidentti Sauli Niinistön todenneen, ettei voida kuvitella, että ”hakemus tänään ja jäsenyys huomenna”.
– Se ei voi tapahtua niin
.
Korkeaoja muistuttaa, että jäsenyysprosessissa on omat pulmansa. Ensinnäkin vanhojen jäsenmaiden kannasta asiaan pitäisi saada täysi varmuus.
Me emme voi ajatella niin, että jäsenyyden hyväksyminen voisi tapahtua nopeasti ja että olisi sataprosenttisen varmaa, että nykyiset jäsenmaat sen tällaisessa tilanteessa suoralta kädeltä hyväksyisivät.

Korkeaoja muistuttaa, että Natolle tulisi Suomen jäsenyyden myötä yhtäkkiä 1300 kilometriä yhteistä rajaa Venäjän kanssa. Baltian maille, Puolalle ja muille entisen Varsovan liiton maille tämä ei ehkä ole niinkään ongelma, mutta vaikkapa Etelä-Euroopassa asia nähdään ehkä toisin.
– Ehkä voi todennäköisyyksiä laskea, mutta kun tämän asian pitäisi olla satavarma, niin sellaista varmuutta emme voi saada. Jos tulee pakit, niin sehän olisi katastrofi, kaikki ymmärtävät sen.
Korkeaoja huomauttaa, että demokraattinen valtio ei myöskään voi jaella tällaisessa tilanteessa turvatakuita hakemusajaksi noin vain.
– Se prosessi on myöskin pitkä.
188745-1024x682.jpg
Juha Korkeaojan mukaan Nato-kysymys edellyttää myös perustuslaillista pohdintaa. (Jaakko Martikainen)

MYÖS KOTIMAISESSA päätöksenteossa on Korkeaojan mukaan liittoutumiskysymyksessä oma problematiikkansa. Hän huomauttaa, että perustuslaissa on säädetty maanpuolustusvelvollisuudesta, ja sille rakentuu yleinen asevelvollisuus.
Sotilasvalassa sitoudumme puolustamaan isänmaata, ja Nato-jäsenyys vähintäänkin nostaa kysymyksen siitä, kuinka laajasti tämä isänmaan puolustaminen pitää ymmärtää. Pitääkö se ymmärtää sillä tavalla, että isänmaata voidaan puolustaa esimerkiksi tuolla Liettuan, Puolan ja Kaliningradin tienoilla?
Korkeaojan mukaan vastaus ei ole ainakaan yksiselitteisesti, että voidaan.
– Eli kyllä tämä on erittäin vahvasti perustuslaillinen kysymys ja vaatii syvällisen pohdinnan.
Korkeaoja korostaa, ettei hänellä ole asiaan missään tapauksessa varmoja vastauksia.
Mutta pidän ehdottoman selvänä sitä, että se ei ole yksinkertaisella enemmistöllä tehtävä päätös, vaan se edellyttää joko perustuslain muuttamista tai määräenemmistöä joka tapauksessa valtiosopimuksen puitteissa.

Samalla tarvitaan Korkeaojan mukaan arvio siitä, miten yleinen asevelvollisuus soveltuu tilanteeseen.

– Voisimmeko me rajata, että me tällaisella reserviläisarmeijalla puolustamme Suomea ja hoidamme vain omaa tonttia täällä Naton jäsenenä? Nämä ovat kaikki erittäin vaikeita kysymyksiä, tämän kaiken problematiikan takia ei voida ajatella, että päätös tehtäisiin yhtäkkiä. Näiden kaikkien pitää olla etukäteen selvillä.
Korkeaojan mukaan tilanne on kuitenkin uusi ja jäsenyyttä pitää pohtia nimenomaan yhdessä Ruotsin kanssa.
Mutta missään tapauksessa minä en yhdy sellaiseen näkemykseen, että Suomen asema Naton ulkopuolella Venäjän vinkkelistä olisi samanlainen kuin Ukrainan. Että jos Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, se voi hyökätä Suomeen. Tätä en missään tapauksessa allekirjoita.

Kansanäänestyksen järjestämistäkin Korkeaoja pitää hyvin monimutkaisena asiana. Ensin tasavallan presidentin ja hallituksen TP-utvan pitäisi päättää jäsenyyden hakemisesta, jonka jälkeen pyydettäisiin kansaa ottamaan kantaa. Jos tulos olisi myönteinen, valtiojohto jättäisi jäsenyyshakemuksen.
Sehän on päivänselvää, että ei sellaista prosessia tällaisessa tilanteessa voida käynnistää.

ENTINEN keskustaministeri ja kansanedustaja Tapani Tölli ei yllättynyt Nato-kannatuksen rajusta gallup-muutoksesta Ylen mittauksessa. Töllin mukaan keskustelua pitää käydä, eikä ihmisten mielipidettä voi sivuuttaa.
–Se mielipide voi olla kyselyä vielä vahvempikin Naton puolesta, tämä tilanne on hyvin nopeasti muuttunut.
Tölli sanoo ajattelevansa asiassa pitkälti samoin kuin presidentti Sauli Niinistö: Nato-kysymyksessä tarvitaan kokonaisharkinta. Siinä pitää kuunnella myös myös puolustusvoimien johtoa.
Tämä ei tarkoita suinkaan sitä, että minä vastustaisin Nato-jäsenyyttä, mutta perusteet ja kokonaisvaikutus pitää pystyä arvioimaan.
– Ja sitten jos tullaan siihen tulokseen, että anotaan Nato-jäsenyyttä, niin sitten anotaan.

Töllin mukaan arviointiinkaan ei tarvitse käyttää liikaa aikaa.
– Mutta nyt kun on myrsky päällä, niin myrskyssä ei aina näe niin selvästi.

693718-1024x711.jpg
Tapani Tölli ei ole varma Nato-kansanäänestyksen tarpeellisuudesta. (Jari Laukkanen)

TÖLLIN MUKAAN siihen, mitä Nato-jäsenyys tarkoittaa, ei ole oikein Suomessa paneuduttu, vaan arviointi on jäänyt melko vähiin.
– Mitä se tarkoittaa asevelvollisuudelle, meidän varustautumiseen, mahdollisiin tukikohtiin. Ja myöskin se, että miten meidän turvallisuustilanne kokonaisuutena muuttuu, kun meillä on kuitenkin 1300 kilometriä yhteistä rajaa Venäjän kanssa.

Keskustan ulko- ja turvallisuuspoliittiseen pitkään linjaan nähden Tölli näkee tilanteen haasteellisena. Puolueen kannanottoa on valmisteltava huolella.
– Tämä edellyttää myöskin kiihkotonta keskustelua puolueen sisällä. Ja siihen tulokseen mihin tullaan, niin ollaan yhteisesti sitä mieltä.

Kansanäänestyksen välttämättömyydestä Tölli ei ole enää varma. Yleinen mielipidekin asiassa näyttää olevan Ylen gallupin perusteella muuttunut.
–Meillä on edustuksellinen demokratia ja eduskunta toimii täydellä valtakirjalla. Aikaisemmin olin kyllä sitä mieltä, että kansanäänestys, mutta tässä tilanteessa en ole ihan varma. Sekin pitää harkita, onko se perusteltua ja välttämätöntä.

Suomen yksi ulko- ja turvallisuuspoliittisista peruspilareista on ollut kahdenvälinen Venäjä-suhde, joka on Ukrainan tapahtumien myötä nyt täysin tuhoutunut.
– Se on tosi surullista, ja minä luulen että aika suuri osa ihmisistä on nyt syvästi pettyneitä. Koska tähän on tietyllä tavalla uskottu, ja sen rakentaminen varmasti kestää kauan.

KESKUSTAN pitkäaikaisen kansanedustajan, ministerin ja europarlamentaarikon Sirkka-Liisa Anttilan mielestä Nato-jäsenyyteen liittyy tiettyjä kysymyksiä, jotka pitää selvittää ennen lopullista harkintaa.

Ensimmäinen on Anttilan mukaan se, että Nato-jäsenyys tekisi Suomen ja Venäjän 1300 kilometrin yhteisestä rajasta todennäköisesti maailman asevarustelluimman rajan, jolla olisi ainakin Venäjän puolella aseistusta paljon.

Toinen kysymys on Anttilan mukaan presidentti Sauli Niinistön nostama vastuunäkökulma. Vastuu siitä, mitä mahdollisia seuraamuksia Venäjältä tulisi?
– Minä katsoisin tämän Ukrainan kriisin nyt ensin, Anttila sanoo.

Anttilan mielestä keskustelua pitää Nato-jäsenyydestä käydä, mutta tässä kriisin ollessa päällä ei pidä lähteä tekemään lopullisia johtopäätöksiä.
Annika (Saarikko) sanoi erittäin hyvin televisiossa, että asiaa pitää vakaasti selvittää ja sille (Nato-jäsenyydelle) olisi oltava paitsi pitävät turvallisuuspoliittiset perustelut mutta myös yhteiskunnan laaja hyväksyntä.

Kansanäänestyksen järjestämisestä Anttila päättäisi sen jälkeen, kun nähdään kansalaiskeskustelun tulokset. Kansan enemmistön laaja tuki jäsenyydelle on hänen mielestään välttämätöntä. Jos se saavutetaan vain kansanäänestyksellä, se pitää järjestää.
Anttila sanoo ymmärtävänsä, että osa vierastaa kansanäänestystä somevaikuttamisen ison roolin vuoksi.
– Se saattaa hyvin helposti johtaa sellaiseen mielipiteiden muokkaukseen, jota ei ole ennen nähty. Tätä minäkin varoisin.
965700-1024x683.jpg
Sirkka-Liisa Anttila toivoo, että kansanedustajat paneutuvat syvemmin ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan. (Jaakko Martikainen)

ANTTILA PITÄÄ selvänä, että seuraavista eduskuntavaaleista tulee ulko- ja turvallisuuspolitiikan vaalit ja Nato-jäsenyysvaalit. Kyse on myös uudesta maailmanjärjestyksestä ja Euroopan struktuurista siinä.
Anttila huomauttaa, että Naton toiminta riippuu myös siitä, minkälainen presidentti ja politiikka Yhdysvalloissa on. Jos Donald Trump tekee paluun, Naton asema heikkenee.
– Kaikki vaikutukset pitää tässä Nato-keskustelussa vakavasti käydä läpi. Pelon vallassa ei pidä tehdä päätöksiä, hän painottaa.
Suomeen ei tällä hetkellä kohdistu mitään uhkaa.

Anttila toivoo myös, että kriisi herättäisi kansanedustajat kiinnostumaan enemmän ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Kansanedustajat eivät ole hänen kokemuksensa mukaan priorisoineet UTP-asioita tarpeeksi korkealle.
– Eduskunnassa oli vähän se tilanne, että aika moni edustaja koki, ettei ulko- ja turvallisuuspolitiikka ole kiinnostavaa, koska ei siitä kukaan suomalainen ole kiinnostunut, ei siitä puhuta saunailloissa ja tilaisuuksissa.
Anttila toivoo, että edustajien silmät aukeavat nyt.
– Ulko- ja turvallisuuspolitiikka on yksi tärkeimpiä. Jos se ei ole kunnossa, ei tarvita sisäpolitiikkaakaan, hän muistuttaa.

Suomenmaa
 
No jo on suomettunutta juttua. Mä kun olisin ajatellut että tuollaisesta olisi eroon päästy.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tule suomi näillä päättäjillä natoon kyllä liittymään. Ei riitä rohkeus. Tekosyitä keksitään siihen malliin. Mahtaako venäjä antaa suomella 100% takuut ettei hyökkää tänne? Ei anna.
 
Jaha, Nato-euforia vaihtui pettymykseen, täällähän tilanteet vaihtelee nopeammin kuin itärintamalla :)
Palstan vakituisena Nato-skeptikkona arvostan Marinin nihkeyttä kansanäänestystä kohtaan. Olen aina vastustanut sellaista, tosin eri syistä kuin Nato-kannattajat. Yleensähän kansanäänestystä ovat vaatineet Naton vastustajat, koska gallupit ovat useimmiten näyttäneet että ei-tulos voittaisi.

Jaksan hämmästellä kahta asiaa: ensinnäkin keisarin varovainen ellei lähes avoimen kielteinen Nato-asenne yllättää ihmiset kuin liukas keli autoilijat. Joskus takavuosina vielä arvelin hänen olevan vaikeaselkoinen vain puheissa vaalit voittaakseen. Tästä näkemyksestä olen luopunut aikaa sitten. Niinistö on erittäin varovainen Naton suhteen syistä joita hän ei suostu tarkemmin kertomaan. Onko ne hyviä vai huonoja syitä, emme osaa sanoa. Uskon että hänellä on siihen hyvät ja perustellut näkemykset, mutta mihinkään faktaan en voi tätä perustaa. Palstan muut tietäjät voivat olla omissa arvauksissaan ihan yhtä oikeassa.

Sitten Pääsiäispupu-optioon uskovia sen kun löytyy. Pääsiäispupu-optiolla tarkoitan siis sitä että voisimme eräänä aamuna vain löytää tyynyltämme Nato-jäsenyyden ihan kuin pääsiäismunan jonkun taikaolennon tuomana. Pääsiäispupu on tässä metaforassa siis joku diplomaattinen temppu joka kabineteissa tempaisee meidät Natoon 'yhdessä yössä' kuten joku entinen pääsihteeri hiukan epäsopivasti kärjisti. Kuten Pääsiäispupua, tätäkään 'optiota' ei ole olemassa. Uskon kyllä että Suomi voisi päästä Natoon suhteellisen nopeasti halutessaan, mutta se 'nopeus' on tosiaan suhteellista: tänään eräs asiantuntija arveli että se voisi tapahtua vuodessa. Nato ei ole olemassa Suomea varten eikä siellä odoteta punainen matto rullalla että me suvaitsemme humpata sisään silloin kun huvittaa. Heillä on omat murheensa eikä Naton intresseissä välttämättä ole tällaisissa tilanteissa alkaa säätämään lisäjäseniä vaikka ne muuten varmaan kelpaisivatkin.

Toisin sanoen, jotkut kommentaarit täällä ovat nyt närkästyneitä koska asiat ovat niinkuin ne ulospäin näyttävät. ;) (Myönnettäköön ettei ne politiikassa aina niin ole).

Itse arvostan kaikkia NATO-näkemyksiä, kunhan ne ovat selkeitä. Aiemmassa maailmanpoliittisessa tilanteessa vielä uskoin, että ulkopolitiikkamme johto kyllä lopulta ottaa selkeän kannan jos maailman turvallisuustilanne eskaloituu.

Olen siis pettynyt nimenomaan presidenttiimme. Eli siihen, ettei hän halua/ pysty ottamaan selkeä kantaa nytkään, kertoen viimeinkin omasta näkemyksestään ja sen perusteista. Hän kyllä itsekin ymmärtää, että ikuisten optiopuheiden aika on ohi. NATO-ikkuna on nimenomaan nyt, jos sinne koskaan mennään. Ukrainan sodan lopputulos on joko heikentynyt tai vieläkin aggressiivisempi Venäjä. Sitä ei siis voi jäädä odottamaan. Tilanne on nyt se, että naapurisi autotalli on tulessa, etkä tiedä saako naapurisi itse sitä sammutettua ja voisit vielä palokunnan soittamalla estää oman, vieressä olevan autotallisi syttymisen. Mutta pidetään se vielä optiona ja katsotaan kuinka äijän käy. Ehtiihän sitä myöhemminkin.

Ymmärrän, että NATO:oon ei välttämättä täysin päde edellinen analogia. Mutta mielestäni presidenttimme on vuosien optiopuheiden ja kansan tahtoon viittailun jälkeen nyt velkaa kansalle sen, että antaa selväsanaisen ja perustellun kyllä/ei-kannan. Lopetetaan se Kekkosslovakialaisen suurmiehen leikkiminen sotarikollisen salamurhaajan kanssa ja opetellaan puhumaan vakavistakin asioista kansalle suoraan, niin kuin nykyaikana länsimaissa tehdään.

NATO:oon kuuluvat kaikki ns. normaalit valtiot. Ei jäsenyydestä mitään pahaa seuraa, siitä on jo paljon ennakkotapauksia. Joku pakolaisaalto voi tulla. Onko Niinistö saanut henkilökohtaisia tai perheeseensä kohdistuvia verhottuja uhkauksia? Jääväisi sitten itsensä, jos siitä syystä pelottaa. Jos NATO:oon ei mennä, niin tarvitsemme senkin tiedon, jotta voimme valtiona varautua siihen tilanteeseen, missä Ukraina on nyt.
 
Back
Top