veffeade
Eversti
Iso-Mursu kirjoitti:veffeade kirjoitti:Iso-Mursu kirjoitti:veffeade kirjoitti:Iso-Mursu kirjoitti:Minulta jäi pois vielä neljäsaselaji vai olisiko se jo viides eli erikoisjoukot? Olisivatko ne maavoimien alla vai aselajikohtaisia.
Olen itse enemmän sitä mieltä että jos tuollaiseen Pohjolan Sotilas- ja Talousliittoon mennään, niin ainut ratkaisu olisi palkka-armeija ja laajat kodinturvajoukot/suojeluskunnat.
En nyt lähde analysoimaan pieniä yksityiskohtia, mutta erikoisjoukkojahan on niin ilma-, meri- kuin maavoimissakin. Nuitten käyttö sitten tilanteen mukaan. Isossa kuvassa nuilla ei ole merkitystä; tekevät vain sen mitä kuolloinkin laaja-alaisemmat sotatoimet edellyttävät.
Tuo palkka-armeija+kodinturvajoukot on se pointti: Suomella on ainoana liittoumassa mahdollisuus tarjota riittävän isot reservit maajoukkojen käyttöön. Ruotsin ja Tanskan kodinturvajoukot menevat paikalliseen tarpeeseen, joten isolla näyttämöllä niistä ei ole apuja. Siksi tuon puolustuksen vastuualue jako on tehty; jokainen liittouman maa osallistuu sillä panoksella, mikä on heille spesiaalia ja luontevinta. Suomelle valitettavasti jää merkittävin osuus maavoimista ja valitettavasti niille tulevista tappioista...
edit: Nyt kyl menee postit vähän ristiin...
Erikoisjoukoista on muodustamassa joissain ennusteissa oma aselajinsa. Sen vuoksi ei ole kai turhaa miettiä tälläisessa ajatusleikissä kuinka ne muodostetaan.
Tuolla jaolla Suomi häviää eniten. Enkä tarkoita mahdollisesti kuolleita miehiä. Vaan sitä kun tuo liittouma hajoaa, niin Suomella ei ole omia ilmavoimia eikä merivoimia. Eikä edes osaamista niiden uudelleen perustamiseen.
Ajattelen kuin ylipäällikkö; en puutu yksityiskohtiin. Siis, jos liittouma hajoiaisi, niin Suomella olisi edelleen merivoimat (tosin heikennettyna Pohjanlahden operaatioissa), samon Hornetit, jos vaan eivät olis kaikki alas ammuttu sekä maavoimat edelleen.
Suomen osaaminen ei mihinkään häviäisi; kaikki keskeiset osakomponentit olisivat olleet mukana eivätkä varmasti olisi "kuiviin ammuttuna".
Itse näen tällaisen liiton niin pitkäikäisenä että hornetit ovat museoissa ja Hamina-luokan ohjusveneet kierrätettyinä karttakepeiksi.
Ja miksi pitää yllä kansallisia ilmavoimia ja merivoimia jos kerran haetaan säästöjä kansallisesta erikoistumisesta?
Jos tuollaiseen ajatusleikkiin lähdetään, niin se armeija pitää rakentaa niin että jokaisesta maasta asevelvollinen/vapaaehtoinen voi hakeutua haluamaansa aselajiin ja kalusto hankitaan yhdessä.
Tosin tämän ajatusleikin tilannekuvia miettiessä Nato on hajonnut ja ehkä Saksa sekä Venäjä ovat Euroopan suurimpia valtioita. Millaiset halut esim. Saksalla olisi Tanskan biodiesel peltoihin? Ja kuinka suomalainen reserviläinen olisi innoissaan puolustaessaan niitä?
Etelä-Euroopalla ja Venäjällä olisi edelleen piikkinä lihassa "Reborn Kalmar Union" .
Tuota skenaarion jatkoa en ole kykenevä arvioimaan. Ajatuksen tasolla on, että Pohjoinen liittouma olisi edelleen olemassa; samoin Venäjä ja keski-Euroopan akseli. Toisiansa siinä kyräilisivät ja miettisivät "toimia toisten päänmenoksi".
Jos nuin olisi; olisiko itse asiassa mikään muuttunut?