Suomi NATOn jäseneksi - or not?

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    883
👆 Katsotaampa mitä Ruotsin uusi hallitus linjaa tämän asian suhteen, sisäinen ja ulkoinen turvallisuus mainittiin tärkeimpinä asioina uuden hallituksen asialistalla ja erikseen korostettiin, että eivät tee feminististä ulkopolitiikkaa, sanan merkitys on minulle vähän auki mutta tuo nyt on jotain sellaista jota Turkki on varmasti katsonut kieroon.
 
Mä uskon että kun Turkki tietää että niiden pitää taipua, ne odottavat sopivaa tilaisuutta että ei näyttäisi että ovat taipuneet. Ruotsin uusi hallitus on juuri sellainen sauma; itse asiassa pääkalkkuna taisi jotain sellaista sanoakin tuossa parisen viikkoa sitten.
 
Turkkilaistutkija: Suomen Nato-hakemus käsitellään erikseen ja nopeammin kuin Ruotsin


Mä uskon että kun Turkki tietää että niiden pitää taipua, ne odottavat sopivaa tilaisuutta että ei näyttäisi että ovat taipuneet. Ruotsin uusi hallitus on juuri sellainen sauma; itse asiassa pääkalkkuna taisi jotain sellaista sanoakin tuossa parisen viikkoa sitten.
Saatan oikein hyvin uskoakin, että Turkki käsittelee Suomen hakemuksen erikseen. Tokihan Suomi on lojaalisti korostanut yhteisen hakemusmenettelyn merkitystä. Mutta, Turkille voi oikein hyvin sopia sekin, että suorittavat ratifiointiprosessin mielensä mukaan ja kuuntelematta Suomen ja Ruotsin näkemyksiä siitä asiasta. Oikeastaan sopisi jopa huonosti Turkin tyyliin kuunnella edes tällaisia ohjeita, vaikka tulisivatkin hakijamaasta itsestään.

Ruotsin uusi oikeistohallitus antaisi todellakin hyvän sauman Erdoganille päästä toteamaan Ruotsin muuttaneen linjaansa ja tulleen hyväksyttäväksi Nato-jäseneksi Turkin näkökulmasta. Sitä ennen Turkki halunnee käydä vähintään ulkoministeritasoiset tiukat neuvottelut Ruotsin kanssa, jotta Erdogan voi ilmoittaa asian saaneen ratkaisun.

Tietenkin F-16 myyntilupa kongressilta jne. siellä taustalla porkkanana.

Jouluksi Natoon ei näytäkään enää ihan poissuljetulta. Mutta katsotaan nyt.
 
Kun Unkari ratifioi NATO jäsenyyden tulee Turkille kova paine seurata perässä. 😁
Vasta kun kalkkunat on viimeisiä, niin Erdo saa haluamansa huomion. Mattokauppias pääsee taas tinkaamaan ylivoimaisesta asemasta omasta mielestään...varmaan aika paljon tule shittiä kulisseissa niiltä mailta, jotka haluaa Swe ja Fin jäseniksi nopsaan. Julkisesti on vain kehoitettu kiirehtimään.
 
Saatan oikein hyvin uskoakin, että Turkki käsittelee Suomen hakemuksen erikseen. Tokihan Suomi on lojaalisti korostanut yhteisen hakemusmenettelyn merkitystä. Mutta, Turkille voi oikein hyvin sopia sekin, että suorittavat ratifiointiprosessin mielensä mukaan ja kuuntelematta Suomen ja Ruotsin näkemyksiä siitä asiasta. Oikeastaan sopisi jopa huonosti Turkin tyyliin kuunnella edes tällaisia ohjeita, vaikka tulisivatkin hakijamaasta itsestään.
Vaan eipä sillä ole väliä; jos Suomi haluaa odottaa Ruotsia niin voidaan jäädä odottamaan. Ei se ratifiointi ainakaan kovin nopeasti vanhene.
Jouluksi Natoon ei näytäkään enää ihan poissuljetulta. Mutta katsotaan nyt.
Näinpä. Jos Heinäluoman tieto siitä että Unkari ratifioisi 24.10. pitää paikkansa, niin aikataulu on ihan realistinen. Sitä en kyllä tiedä, mistä Heinäluoma sen päivämäärän niin varmaksi tietää.
 
Minun käsittääkseni Perustuslakituomioistuin (vai mikä puulaaki asiasta päättääkään) ei ole vielä käsitellyt sitä asiaa, minkälainen enemmistö riittää Naton jäsenyyden ratifioimiseksi. Onko se 50% vai 2/3 äänistä. Ei sillä etteikö kumpikin ehto täyttyisi; luulen että jopa 5/6 enemmistö saadaan. Mutta voiko asiasta äänestää ennen kuin tiedetään, mitkä ovat säännöt?

Kysehän on periaatteesta eikä jäsenyyden yksityiskohdista, joten asian voisi - ja se pitäisi - ratkaista ennen kuin Nato kutsuu jäseneksi. Silloin voitaisiin liittyä ilman ylimääräistä viivettä, mikäli tarvetta olisi.
 
Minun käsittääkseni Perustuslakituomioistuin (vai mikä puulaaki asiasta päättääkään) ei ole vielä käsitellyt sitä asiaa, minkälainen enemmistö riittää Naton jäsenyyden ratifioimiseksi. Onko se 50% vai 2/3 äänistä. Ei sillä etteikö kumpikin ehto täyttyisi; luulen että jopa 5/6 enemmistö saadaan. Mutta voiko asiasta äänestää ennen kuin tiedetään, mitkä ovat säännöt?

Kysehän on periaatteesta eikä jäsenyyden yksityiskohdista, joten asian voisi - ja se pitäisi - ratkaista ennen kuin Nato kutsuu jäseneksi. Silloin voitaisiin liittyä ilman ylimääräistä viivettä, mikäli tarvetta olisi.
Ennen äänestystä se käsitellään kaikissa tarpeellisissa valiokunnissa, ja niistä perustuslakivaliokunta on se, joka ratkaisee lainsäädäntöjärjestyksen. Vaihtoehtoina ovat joko yksinkertainen enemmistö tai sitten määräenemmistö 2/3. Ei ole mielestäni mitenkään mahdollista, että tähän asiaan vaadittaisiin 5/6. Perustuslaissa kansainväliset sopimukset hyväksytään joko >1/2 ääntenenemmistöllä tai poikkeuksellisesti määräenemmistöpäätöksellä väh. 2/3 äänistä.
 
Kuten totesin, se on joko 1/2 tai 2/3 enemmistö. Otin sen 5/6 esille vain siksi, että sekään tuskin olisi esteenä; vaikka nyt ei olla tekemässä perustuslakiin muutosta nopeutetussa menettelyssä.

Edelleen; jos tämä voitaisiin päättää etukäteen, niin miksi ei ole päätetty? Ei kai perustuslakituomioistuin sen perusteella tee päätöstä, mikä on sopimuksen sisältö, koska se olisi Eduskunnalle kuuluvan roolin ottamista.
 
Kuten totesin, se on joko 1/2 tai 2/3 enemmistö. Otin sen 5/6 esille vain siksi, että sekään tuskin olisi esteenä; vaikka nyt ei olla tekemässä perustuslakiin muutosta nopeutetussa menettelyssä.

Edelleen; jos tämä voitaisiin päättää etukäteen, niin miksi ei ole päätetty? Ei kai perustuslakituomioistuin sen perusteella tee päätöstä, mikä on sopimuksen sisältö, koska se olisi Eduskunnalle kuuluvan roolin ottamista.
Meillä ei ole perustuslakituomioistuinta vaan eduskunnan perustuslakivaliokunt. Se on osa lainvalmisteluprosessia.
 
Kuten totesin, se on joko 1/2 tai 2/3 enemmistö. Otin sen 5/6 esille vain siksi, että sekään tuskin olisi esteenä; vaikka nyt ei olla tekemässä perustuslakiin muutosta nopeutetussa menettelyssä.

Edelleen; jos tämä voitaisiin päättää etukäteen, niin miksi ei ole päätetty? Ei kai perustuslakituomioistuin sen perusteella tee päätöstä, mikä on sopimuksen sisältö, koska se olisi Eduskunnalle kuuluvan roolin ottamista.
Perustuslakituomioistuinta ei Suomessa ole. Eduskunnassa on valiokuntia, kuten perustuslakivaliokunta. Kun hallitus antaa lakiesityksen eduskunnalle, se käsitellään ensin valiokunnissa ja sen jälkeen täysistunnossa. Oletan, että Nato-jäsenyyttä koskeva lainsäädäntö käsitellään perustuslakivaliokunnassa, koska on ainakin mahdollista, että Pohjois-Atlantin sopimus koskee perustuslain alaan kuuluvia asioita perustuslain 94§ tavalla.

Käsittelyjärjestys päätetään eduskunnassa sitten, eduskunnalle on annettu lakiesitys käsiteltäväksi. Tietenkin erilaiset asiantuntijat voivat esittää vapaasti omia mielipiteitään siitä, pitääkö saada äänestyksessä tulokseksi >1/2 vai 2/3. Mutta oikeat päätökset tehdään eduskunnassa, ja vasta sitten, kun on jotain päätettävää.
 
Iltalehden seurannasta:

Stoltenberg: Naton liittolaiset toimisivat, jos Ruotsi ja Suomi joutuisivat paineen alle​

klo 12:19: Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg sanoi torstaina Brysselissä, että Naton liittolaiset toimivat, jos Ruotsi tai Suomi joutuvat Venäjän tai muun maan painostuksen kohteeksi ennen kuin niistä tulee liiton täysjäseniä. Asiasta uutisoi Reuters.

– On käsittämätöntä, etteivät liittolaiset toimisi, jos Ruotsi ja Suomi joutuisivat minkäänlaiseen painostukseen, Stoltenberg sanoi tiedotustilaisuudessa Ruotsin pääministerin Ulf Kristerssonin kanssa.

 
On se nyt vittu yhdestä sanasta kiinni.

Itse asia oli se, että miksi tätä tarvittavaa päätöstä ei voi tehdä etukäteen, kun tarvittava enemmist eli pelisäännöt ö täytynee olla tiedossa ennen äänestystä eikä niin että ensin äänestetään ja sitten päätetään että riittikö vai ei.

Lisäys: tämä oli vastauksena @Kaarne ja @Sanavalmis Muurinen kommentteihin; ei kuitenkaan osoitettu pelkästään näille kahdelle.
 
On se nyt vittu yhdestä sanasta kiinni.

Itse asia oli se, että miksi tätä tarvittavaa päätöstä ei voi tehdä etukäteen, kun tarvittava enemmist eli pelisäännöt ö täytynee olla tiedossa ennen äänestystä eikä niin että ensin äänestetään ja sitten päätetään että riittikö vai ei.

Lisäys: tämä oli vastauksena @Kaarne ja @Sanavalmis Muurinen kommentteihin; ei kuitenkaan osoitettu pelkästään näille kahdelle.
Siis: ennen kuin eduskunta äänestää, on tiedossa, mikä ääntenenemmistö vaaditaan. Niin se on tässä ja muissakin eduskunnassa käsiteltävissä asioissa. Se ratkeaa eduskuntakäsittelyn aiemmissa vaiheissa ennen istuntokäsittelyä.
 
Niin. Kun on tiedossa että tällainen äänestys on tulossa, niin mikähän on syy että asiaa ei ole päätetty valmiiksi. Ettei käy niin että kutsu tulee ja vasta siinä vaiheessa aletaan puuhaamaan asiaa. Kun sen voisi tehdä valmiiksi.
 
Niin. Kun on tiedossa että tällainen äänestys on tulossa, niin mikähän on syy että asiaa ei ole päätetty valmiiksi. Ettei käy niin että kutsu tulee ja vasta siinä vaiheessa aletaan puuhaamaan asiaa. Kun sen voisi tehdä valmiiksi.
No kun siihen on olemassa oleva prosessi. Ihan varmasti jokaisella kansanedustajalla on tarpeeksi aikaisin tieto vaadittavasta ääntenenemmistöstä.

Jospa selvennän siis vielä, miten homma toimii eduskunnassa. En ole minkäänlainen asiantuntija näissä asioissa, mutta uteliaisuuden takia olen silloin tällöin tutkinut näitä.

1. Lakiesitys valmistellaan. Esitykseen pitää sisällyttää kannanotto siihen, millainen käsittelyjärjestys eduskunnassa vaaditaan (esim., että pitääkö olla jotain muuta kuin tavallinen käsittely ja yksinkertainen ääntenenemmistö, tai voidaan todeta, että asiasta tarvitaan perustuslakivaliokunnan päätös).
2. Hallitus päättää, annetaanko lakiesitys eduskunnalle. Jos päättää niin tehdä, pannaan esitys vireille eduskunnassa.
3. Lähetekeskustelu eduskunnassa: yleistä jorinaa kyseisestä asiasta ja päätetään, missä valiokunnassa jatkokäsittely tapahtuu. Ja päätetään, minkä muiden valiokuntien pitää antaa esityksestä lausuntonsa, esim. perustuslakivaliokunnan.
4. Valiokuntakäsittely. Valiokunnassa lakiesitystä käydään läpi, kuullaan tarvittaessa asiantuntijoita ja hankitaan lisätietoa, tehdään päätösesitys ja mietintö. Lausunnon antava muu valiokunta käsittelee asian ja antaa oman lausuntonsa.
5. Käsittely eduskunnassa täysistunnon esityslistan mukaisesti. Lakiesityksen sisältö valiokunnassa saaneessa muodossaan käydään läpi ja päätetään 1. istunnossa. 2. istunnossa äänestetään hyväksymisestä tai hylkäämisestä. Puhemies kutsuu täysistunnon koolle ja päättää mitä asioita milloinkin käsitellään. Puhemiehen tehtävä on valvoa sitä, että käsittelyjärjestys on oikea.

Ennakkokäsitys käsittelyjärjestyksestä/ääntenenemmistövaatimuksesta on siis jo hallituksen esityksessä. Eduskuntavalmistelussa asia selvitetään tarvittaessa juurta jaksaen perustuslakivaliokunnassa. Puhemies valvoo, että homma menee oikein.
 
Laitan tähän konekäännökset spoilereihin parista Unkarin mediassa ilmestyneestä, Suomea ja Ruotsia koskevasta jutusta.

HVG.hu:ssa on mielenkiintoinen analyysi Unkarin NATO-vitkutuksen syistä. Mielenkiintoinen on myös jutussa esiintyvä kielikuva siitä, millaisena Unkarin johtoa tällä hetkellä NATOssa pidetään :LOL:


Miksi Orbánilta vie niin kauan ratifioida Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys?​

András Dezső

András Dezső

Unkarin erillinen ulkopolitiikka venäläisiä kohtaan, ele Turkin presidenttiä kohtaan tai neuvottelut Brysselin kanssa voivat myös selittää, miksi Unkari ei joudu ratifioimaan Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyttä.

Nato-piireissäkin toistaiseksi vain spekuloidaan, miksi Unkari ei ole vielä ratifioinut pöytäkirjaa Suomen ja Ruotsin liittymisestä Natoon. Toukokuun 18. päivänä, kolme kuukautta sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, Suomi ja Ruotsi jättivät Nato-jäsenyyshakemuksensa luopuen perinteisestä puolueettomuudestaan. Kaksi pohjoista valtiota odottavat nyt Nato-jäsenyyshakemuksensa ratifiointia. Lokakuun 16. päivään mennessä 28 Naton 30 jäsenvaltiosta oli jo saanut virallisen menettelyn päätökseen, mikä tuki Suomen ja Ruotsin hyväksymistä sotilasliittoon. Kaksi jäsenvaltiota ei ole kuitenkaan vielä ratifioinut pöytäkirjaa. Toinen on Turkki ja toinen Unkari.
Recep Tayyip Erdoğanin johtaman Turkin tapauksessa on aivan selvää, mikä odotuksen takana on. Sen lisäksi, että Erdoğan harjoittaa erityistä swing-politiikkaa Venäjän ja Ukrainan välisen konfliktin loppuvesillä Venäjän ja sen länsiliittolaisten kanssa ( kirjoitimme tästä lisää täällä ), Turkin presidentti haluaa lisää tukea taistelussa kurdimilitanttiryhmiä vastaan. Ankara syyttää Naton jäsenyyttä odottavia Skandinavian maita terroristeina pitämiensä militanttiryhmien tukemisesta. Erdoğan haluaa myös kahden pohjoisen valtion luovuttavan tällaisten ryhmien väitetyt jäsenet, mutta vastustaa jyrkästi Suomen ja Ruotsin asevientikieltoa.
Vastineeksi Naton laajentumisen tukemisesta Turkin presidentti odottaa ruotsalaisilta ja suomalaisilta tai allianssilta jonkinlaista myönnytystä, sillä mitä tahansa hän saavuttaa, hän voi esittää sen tuloksena. Ja hän tarvitsee tuloksen ennen ensi kesän presidentinvaalikampanjaa. Ennemmin tai myöhemmin Erdoğankin todennäköisesti antaa periksi. Ruotsalaiset ja suomalaiset tukevat perinteisesti Turkin EU-jäsenyyspyrkimyksiä, ja myös Ankara hyötyy Naton vahvistumisesta. Kahden valtion liittymisen myötä sotilasliiton valmiudet ilmassa, maalla, merellä ja tiedustelualalla kuitenkin lisääntyisivät merkittävästi.

Verrattuna turkkilaisten tapaukseen ei ole läheskään selvää, miksi ja minkä vuoksi Viktor Orbán haluaa pelata Naton laajentumisen poliittista korttia. Koska hänen päätöksensä on varmasti viivästyksen takana, ainakin Naton sisällä, kaikki tietävät, että pääministerillä on viimeinen sana, vaikka tällä hetkellä parlamentti ei ole ratifioinut asialistalle. Useat asiaan perehtyneet lähteet kertoivat hvg.hu:lle, että ennemmin tai myöhemmin Unkari ratifioi pöytäkirjan, mutta prosessia hidastamalla Orbán voi jopa voittaa poliittisesti, kun taas jos parlamentti olisi äänestänyt asiasta nopeasti, hän ei olisi saanut erityistä. Unkarin johdon tunnustus, jota pidetään joka tapauksessa "mustana perseenä" Natossa.
0fb9269e-afe7-46e5-82ec-86a5bc54fe5c.jpg

Péter Szijjártó, Viktor Orbán ja Kristóf Szalay-Bobrovniczky Naton huippukokouksessa Madridissa kesäkuussa
© JONATHAN ERNST / POOL / AFP

Tiedämme, että suomalaisten ja ruotsalaisten rauhoittamiseksi unkarilaiset ovat jo ilmoittaneet asianomaisille valtioille epävirallisesti, että ne ratifioivat pöytäkirjan. Tätä tukee SDP:n entisen puheenjohtajan Eero Heinaluoman lausunto. Heinaluoma, joka on tällä hetkellä Euroopan parlamentin jäsen, sanoi, että hänen Unkarin lainsäätäjiltä saatujen tietojen mukaan liittyminen ratifioidaan 24. lokakuuta. Tämä on kuitenkin jossain määrin ristiriidassa se, että eduskunnan julkisen istuntosuunnitelman mukaan asia on ollut vireillä kesästä lähtien: sitä ei ole ilmoitettu keskusteluun tai äänestykseen, eikä ole näkyvissä äänestävän. siihen istunnon aikana, joka alkaa 24. ja kestää 2. marraskuuta asti.
Jos parlamentti ratifioisi sen nopeasti, Orbánit eivät saisi mitään, mutta he voisivat saada jopa poliittista pääomaa viivästyksestä - tämä on väite hallituspiireissä, ja tässä voi tosiaan olla totuutta. Viivyttelemällä Orbán voi paitsi tehdä eleen Moskovalle, myös antaa valttikortin Kremlille, joka haluaa käyttää jokaista tilaisuutta osoittaakseen, että länsiliitto (oli se sitten Nato tai EU) ei ole yhtenäinen. Näin hallitus toimii myös Venäjän vastaisten pakotteiden tapauksessa, kun Kremlin hallitsema Venäjän valtion mediakoneisto ei unohda korostaa, että niitä vastustava EU-maa on olemassa.

Venäjän propagandan mukaan sodan provosoi lisäksi länsi halutessaan laajentaa Natoa itään, ja tämä kertomus on nyt omaksunut Unkarin hallituksen toimijat ja kommentaattorit - niin paljon, että toissapäivänä epätavallisella tavalla. diplomatiassa myös Yhdysvaltain Budapestin suurlähetystö kiinnitti huomion videolla . Siksi se tosiasia, että läntinen liittovaltiojärjestelmä ei osoita yhtenäisyyttä unkarilaisten ja turkkilaisten takia, suosii poliittisesti Kremliä.
Tämä on kuitenkin vain yksi mahdollinen selitys Unkarin viivyttelylle. Ainakin sen verran voi olla mukana, että Orbán ja Erdoğan tekevät samaa ohjauspolitiikkaa, vain edellinen pienellä tavalla, jälkimmäinen isolla tavalla. Lisäksi Unkarin poliittisella johdolla ei ole vain poliittisia, vaan myös liikesuhteita turkkilaisiin, ja lisäksi Orbán - Saksan ja Venäjän ohella - jatkaa "ystävällisintä" ulkopolitiikkaansa Turkkia kohtaan. Orbán on sanonut vuosia sen, mitä hän kerran toisti vuoden 2019 lehdistötilaisuudessaan Putinin kanssa : unkarilaiset ovat eläneet pitkään Moskova-Berliini-Istanbul-kolmiossa, joten nämä ovat meille tärkeimmät linjauskohdat.

Tällainen tilaisuus on Orbánille loistava tilaisuus tehdä ele Erdoğanille . Jos Turkin presidentti on paineen alaisena Naton laajentumisen takia, Erdoğan voi viitata Unkariin EU-jäsenenä, jolla ei myöskään ole kiire päätöksentekoon. Sama pätee tietysti myös toisinpäin: niin kauan kuin Turkki epäröi, Orbánilla on aikaa. Siksi useimmat ihmiset odottavat Unkarin ratifioivan pöytäkirjan viimeistään silloin, kun turkkilaiset tekevät samoin.
Tämän lisäksi unkarilaisen puolen asenteelle voi olla vain yksi poliittinen selitys: Bryssel. Juuri EU:n ja Unkarin hallituksen välillä käydään neuvotteluja EU:n varojen saamiseksi. Myös Suomi ja Ruotsi ovat niitä jäsenvaltioita, jotka ovat sitä mieltä, että Unkarille ei pidä antaa rahaa, koska se ei ole enää oikeusvaltio ja koska Orbánin piirit varastavat EU-varoja.

61944875-e089-48f7-9271-3e5fae3faad2.jpg

Suomen puolustusministeri Antti Kaikkonen ja Ruotsin puolustusministeri Peter Hultqvist Brysselissä lokakuussa
© STEPHANIE LECOCQ / POOL / AFP

Mikä tahansa kannattaakin ratifioinnin lykkäämistä, se ei paranna Unkarin käsitystä Naton ja EU:n sisällä. Venäjän vastaisten pakotteiden vastustaminen, tältä osin käynnistetty manipuloiva kansallinen kuuleminen, sodanlietsoja patriarkka Kirillin puolustaminen sekä hallituksen Ukrainan- ja länsivastaiset lausunnot vahvistavat epäilyä Unkarin hallituksen olevan kiinnostunut yhtenäisen lännen toiminnan horjuttamisesta. . Voidaan tietysti vain spekuloida Unkarin erillisen ulkopolitiikan motiiveista.


Telex.hu:n juttu puolestaan kertoo Unkarin hallituksen uusimmasta tekosyystä äänestyksen viivyttämiseen. Se on yhteiskunnallinen neuvottelu:


Unkari ei ole "yhteiskunnallisen neuvottelun" vuoksi vielä hyväksynyt Ruotsin ja Suomen liittymistä Natoon​


KOTIMAA
20. lokakuuta 2022 - 14.59

Bálint Nagy

Hallituksen uusimman perustelun mukaan Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys ei ole asialistalla, koska "yhteiskunnallinen neuvottelu on vielä kesken", kirjoittaa Momentumin tiedottaja ja apulaisryhmäjohtaja Márton Tompos. Vain Turkin ja Unkarin hyväksynnät puuttuvat näiden kahden maan liittymiseen. Sillä välin Naton pääsihteeri totesi, että myös ei-täysjäseniä suojellaan Venäjän uhalta.

Hallitus ja eduskunta eivät ole toistaiseksi tiedottaneet lykkäyksen syystä. Momentumin poliitikko on nyt saanut sen selville

hän ei ota suomalais-ruotsalaista Nato-jäsenyyttä asialistalle, koska "yhteiskunnallinen neuvottelu on vielä kesken".

Márton Tomposin mukaan tämä tekosyy on naurettava. Hän lisäsi: tämä vain vahvistaa sen, että hallitus näkee ilmoituksen kahden maan Nato-jäsenyydestä mahdollisena kiristykseen. Edustaja yritti nostaa aiheen ulkoasiainvaliokunnan asialistalle niin, että - kuten hän sanoo - pitäisi antaa ainakin yksi päätöslauselma, mutta se hylättiin enemmistöllä.

Valtioneuvoston verkkosivuille lisättiin 18. lokakuuta kaksi ladattavaa tiedostoa (suomeksi, ruotsiksi) - suhteellisen vaikeasti löydettävässä paikassa -, jotka sisältävät liittymiseen liittyvän pöytäkirjan, yläosaan lisättiin seuraava teksti heistä: "Asiakirjan tarkoituksena on käynnistää yhteiskunnallinen kuuleminen ja tehdä lainsäädäntöprosessista läpinäkyvä". He antoivat myös sähköpostiosoitteen, johon voi lähettää kommentteja. Asiakirjoista ei käy ilmi, kuinka kauan neuvottelujen odotetaan kestävän.

Nato varmasti suojelee ruotsalaisia ja suomalaisia
Samaan aikaan Naton pääsihteeri sanoi, että liittoutuisi toimimaan, jos Ruotsi tai Suomi joutuisi Venäjän tai minkä tahansa muun suurvallan painostukseen olematta vielä sotilasliiton täysjäseniä, uutisoi Reuters. Järjestön perustaneen sopimuksen 11 artiklassa todetaan, että "sopimus tulee voimaan ratifioivien valtioiden kesken heti, kun allekirjoittajavaltioiden enemmistö on sen hyväksynyt".

Ruotsi ja Suomi ilmoittivat Natolle kesäkuun lopussa liittyvänsä sotilasliittoon. Tämän hyväksyminen edellyttää kaikkien kolmenkymmenen jäsenvaltion, mukaan lukien Unkarin, tukea. Syyskuun loppuun mennessä 28 maata oli jo hyväksynyt liittymishakemuksen, mutta edistystä ei tapahtunut kahden maan, Unkarin ja Turkin, vuoksi. Ulkoministeriö antoi esitykset eduskunnalle heinäkuun puolivälissä. Telex otti syyskuun lopussa yhteyttä eduskuntaan, josta saimme vastauksen, että liittymisehdotukset otetaan asialistalle syksyllä. MSZP teki lokakuun alussa esityksen asian ottamiseksi esityslistalle, mutta myös hallituspuolueen edustajat äänestivät sen.
 
Viimeksi muokattu:
No kun siihen on olemassa oleva prosessi. Ihan varmasti jokaisella kansanedustajalla on tarpeeksi aikaisin tieto vaadittavasta ääntenenemmistöstä.
Totta kai ennen äänestystä on tiedossa. Tässä lähinnä ajattelin että onko jokin syy siihen että prosessia ei käynnistetä ennen kuin Unkari ja Turkki ovat ratifioineet ja Natolta on tullut kutsu. Meinaan kun se kutsu on tulossa, niin asia olisi hyvä saada päätettyä valmiiksi niin pitkälle kuin mahdollista. Tietenkään kutsua ei voi hyväksyä ennen kuin se on tullut, mutta muuten.

Mutta ilmeisesti sitten on niin että täytyy odottaa ennen kuin hommaa laitetaan alulle.
 
Totta kai ennen äänestystä on tiedossa. Tässä lähinnä ajattelin että onko jokin syy siihen että prosessia ei käynnistetä ennen kuin Unkari ja Turkki ovat ratifioineet ja Natolta on tullut kutsu. Meinaan kun se kutsu on tulossa, niin asia olisi hyvä saada päätettyä valmiiksi niin pitkälle kuin mahdollista. Tietenkään kutsua ei voi hyväksyä ennen kuin se on tullut, mutta muuten.

Mutta ilmeisesti sitten on niin että täytyy odottaa ennen kuin hommaa laitetaan alulle.
Lainvalmistelu on työn alla jo, tiedä sitten kuinka kauan siinä vaan menee
 
Back
Top