Tätä aion käyttää allekirjoituksenani, jos joskus kirjaudun ranneliike.net (vai mikä se nyt on) -sivustolle. :D

Edit: Ellen erehdy niin tuo juttu on se "sabiinittarien ryöstö" tms. Jostain Mika Waltarin roomalaiskirjasta muistuu mieleen.

Poika opiskelee latinan kieltä ja hän mulle tämän tarinan kertoi kun tehtiin yhdessä klapeja. On kuulemma Rooman perustamisen historiaa ...?

Oli miten oli mutta minusta oikein opettavainen tarina siitä mihin yhteiskunta ilman naisia johtaa...:p
 
Ehkä ilmaisu tarvitsemisesta on turhan vahva... Mutta kaikki hyvin sopeutuvat kelpaa. On kuitenkin mielenkiintoinen ilmiö kuinka jotkut eivät näe mitään ongelmaa tiettyjen suhteellisen huonosti sopeutuvien ryhmien maahanmuutossa, mutta venäläisten maahanmuutto on sitten määräänsä suurempi ongelma. Vai mitä, @Honcho ;)
 
Nähdäkseni russofobinen rasismi, mm. ryssittely, on tällä palstalla vähentynyt. Se johtuu tietysti rasismin vastaisesta työstä jota olen pitkäjänteisesti täällä tehnyt.
 
Nähdäkseni russofobinen rasismi, mm. ryssittely, on tällä palstalla vähentynyt. Se johtuu tietysti rasismin vastaisesta työstä jota olen pitkäjänteisesti täällä tehnyt.

Tästä on ehdotettava jonkinlaista ansiomitalia mielestäni.
 
Tästä on ehdotettava jonkinlaista ansiomitalia mielestäni.
Onko muuten siellä teidän seudulla paljon venäläisiä? Taisit joskus mainita että ainakin joitain ja ilmeisen hyvin sopeutuneita on.
 
Onko muuten siellä teidän seudulla paljon venäläisiä? Taisit joskus mainita että ainakin joitain ja ilmeisen hyvin sopeutuneita on.

Kielivähemmistönä taitaa olla n. 4% venäjänkielisiä ("muu kieli"), siinä missä suomenruotsalaisia tai sellaisiksi itsensä läpällä muuttaneita on 0,1%. Meidän kotikadulla yksi talo, jota venäläisperhe käyttää jonkinlaisena kakkoskotina. Hiljaisia ja rauhallisia naapureita, muutenkin venäjänkieliset sulautuvat hämäävän hyvin täällä tavallisten ihmisten joukkoon. Jonkin verran on klassisia venäläisvaimoja haettu "peräkammarinpojille", siihen joukkoon mahtuu pari koomisen tason draamakuningatarta mutta suurimmaksi osaksi ihan "suomalaisen oloisia". Eikä tarvitse vaimojen ja tyttärien kauheasti pelätä "taharruksia" iltalenkillä.

En toki voi poissulkea sitä, että neljän seinän sisällä keskenään lukevat Duginin geopolitiikan perusteita ja onanoivat Venäjän voittamattomalle asemahdille :rolleyes:
 
Mukava kuulla. Suhtaudun myös vilpittömän iloisesti siihen, että peräkammarinpojat ovat saaneet puolison tuolla tavoin, vaikka itselleni sellainen ei tulisi kuuloonkaan, eikä kyllä ole tarvettakaan. Ilmeisesti elät monikulttuurisessa yhteisössä, jossa ei kuitenkaan tapahdu "kulttuurin yhteentörmäyksiä".
 
Ilmeisesti elät monikulttuurisessa yhteisössä, jossa ei kuitenkaan tapahdu "kulttuurin yhteentörmäyksiä".

Kyllä näin voidaan sanoa. Etelä-Karjala on kai ollut sellainen kaupankäynnin ja monen eri valtakunnan risteyspaikka, että täällä mielestäni suhtaudutaan hyvin hyväksyvästi (ehkä joskus liiankin?) monenlaisiin ihmisiin. Myös oman yhteisön sisällä, esim. rapajuopot usein eivät "syrjäydy" vaan juopottelun lomassa tehdään vähän jotain yksinkertaisia hommia ja ollaan ainakin roikkuvinaan mukana menossa. Samoin muualta muuttaneena koen, että minut on otettu hyvin hyväksyvästi vastaan.

Osansa tähän asiaan tietysti tekee sekin, että tänne muualta tulleet noudattavat hyvin "maassa maan tavalla" -henkeä. Eli yrittävät ja pääosin kantavatkin (vähintään) oman painonsa ja sopeutuvat vallitseviin oloihin - kukaan ei kierrä vaatimassa että kaikki omat elintapamme pitäisi muuttaa. Naapurikuntaan naisen perässä jo iät ajat sitten muuttaneen italialaismiehen takia ei vaadita kieltämään ruotsalaisuuden päivää, sehän sijoittuu Lützenin taistelun vuosipäivään jolloin protestantit tappoivat katolisia, ja toisinpäin. Kukaan ei sano, että itsenäisyyspäivän Tuntematon Sotilas -näytös pitäisi lopettaa koska siinä tapetaan monia venäläisiä ja se on rasistista. Toki muiden kulttuurien hyvät ja rikastavat puolet otetaan avosylin vastaan, esimerkiksi Savitaipaleella asuva yritteliäs thaimaalaisnainen on perustanut erään valtatien varteen Thai-ruokakaupan ja se on ymmärtääkseni löytänyt hyvän asiakaskunnan kantaväen keskuudesta. Mielestäni ei vaikuta kovin "rasistiselta" vaikka siinä kunnassa asuukin voittopuolisesti vanhempaa suomalaisväkeä. Mitenköhän vastaavaan olisi suhtauduttu jossain Ranskan maaseudulla?

Eihän se historian valossa ole mikään itsestäänselvyys, että tämä osa maata edes päätyi lopulta osaksi Suomea. Mutta onneksi päätyi...ja onneksi tämä osa saatiin pidettyä. Mutta monellakin tavalla hyvin monikulttuurista paikkaahan tämä on. Oma kotikunta Lemi lienee historiallisesti "sisäsiittoisin" täällä syrjäisen sijaintinsa takia, ehkä siksi asennoituminen on täkäläiseen makuun hieman "pohjalaishenkistä": Lemi on maailman paras paikka ja lemiläiset tosi taitavia. Mutta monelta osin kyllä ostan tämän meiningin, se kun on piristävää vaihtelua äärimmäisen itseruoskivaan suomalaismeininkiin ja tämä kyllä ihan oikeasti ON hyvä paikka elää. HS:n vertailuissa kunta oli viimeksi 7:nneksi paras paikka elää Suomessa ja sitä ennen 5:s.
 
Minä itse asiassa olen suunnitellut maistavani, kun reitti tuonne päin suuntautuu.
Vanhempani nimittäin olivat sitä mieltä että se maistuu vanhalta villasukalta :D

Sanotaan näin että lampaanlihaksi yllättävän hyvää settiä. Ja sitä saa riittävästi - siellä on itse asiassa syömiskisa, viimeksi kun kävin (siitä on lähes 10v) niin ennätystä syötyjen annosten määrässä piti muistaakseni oopperalaulaja Jaakko Ryhänen. Gorbakin on käynyt siellä :D Joten sinne siis.

(Mitä muuten kertoo lampaanlihasta että kaikkien mielestä hyvää on sellainen lampaanliha mikä ei maistu lampaalta?)
 
@Honcho Etelä-Karjalasta ei juuri ole kokemusta, mutta Pohjois-Karjalassa, jossa olen viettänyt aikaa, monikulttuurisuus liittyy lähinnä venäläisiin. Kokemukset tuntuu olevan pääasiassa positiivisia, ainakin jos puhutaan vakituisista asukkaista eikä erinäisistä matkamiehistä.

Minustahan on tullut suvakki.
 
Muistakaa nyt kuitenkin, ettei tule suvaita suvaitsemattomuutta. Eikä vääriä mielipiteitä tarvitse meidän suvakkienkaan suvaita.
 
Onkin ensiarvoisen tärkeää varmistaa ettei Suomessa vainota venäläistaustaisia henkilöitä!
 
Venäjä voi päättää "suojella", vaikka suojeltavat eivät apua kaipaisi tai tarvitsisi. Olen työskennellyt venäläisten kanssa ja tavallisia tyyppejähän nuo olivat. Venäjän tämänhetkinen doktriini tekee venäläisvähemmistöstä riskin Venäjän naapurimaille, joten ei sitä kannata vartavasten kasvattaa.
 
Aivan kuten rajattomasti (pun intended) arvostamani Nasima Razmyar ansiokkaasti toi esille suomalaiseen kulttuuriperimään elimellisesti kuuluvan seksuaalisen ahdistelun nostamalla esimerkiksi Ainoa ahdistelevan Väinämöisen, minä olen päättänyt ryhtyä edelläkävijäksi todistamaan Suomelle yhtä nolon ja rasistisen ryssittelyperinteen pitkät juuret.

Tuo loukkaava "ryssä"-sana on vihamielisesti käännetty jopa itsensä Venäjän keisarin antaman hallitsijanvakuutuksen yhteyteen. Katsokaa, ja kokekaa kollektiivista häpeää kanssani (MINÄ sentään osoitin näin päässeeni tästä kulttuurimme häpeästä ylitse - mietipä miten juuri SINÄ edistät tällaisen häviämistä elämässäsi?)

300px-Me_Alexander_I_-_Suuri_Ruhtinas_Suomen_maasa.jpg


Edit: Ja muistutan, että tämä Alexander ei siis ole A.Stubb.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkä Itä-Suomen rajaseuduilla suhtaudutaan Venäjään? Koetaanko siellä veljeyttä venäläisiin? Koetaanko että enemmän ollaan Pietarin vallan alla ja Helsinki koetaan vieraaksi?
 
Back
Top