Liittymästä tullaan kärkikolmion takaa. Se tuntuu sinultakin unohtuvan.
On toki paikkoja, joissa kyse on jo kaistanvaihdosta, mutta aika monelta rampilta tullaan kylkeen kuin pidettäisiin pääväylää ajavia väistämisvelvollisina.
Mihin tämä kommentti liittyy? En ymmärrä, miten minun muistini tähän liittyy tai esittämäni tilanteet.
Käydäänpä nytten läpi muutama tosiasia:
1. Kehälle tullaan käytännössä useimmissa paikoissa kiihdytyskaistan kautta tai sitten kaista jopa jatkuu suoraan seuraavaan poistumisliittymään asti. Missä ei tulla, on yleensä liikennevalot.
2. Normaaleissa olosuhteissa kolmiolla ei ole näissä tilanteissa mitään virkaa, koska kyse on nimenomaan kaistanvaihdosta. Kolmio on siellä vain, jos kiihdytyskaista syystä tai toisesta puuttuu, eikä päästä kaistanvaihtotilanteeseen tästä johtuen. Toki se myös muistuttaa siitä, jos asiaa ei ymmärrä talvella, vaan olisi posottamassa suoraan kaistan yli.
3. Liikenteessä olevilla ajoneuvoilla täytyy olla turvaväli. 80-alueella tämän täytyy käytännössä olla niin suuri, että siihen pääsee vaivatta väliin liittymiskaistalta, ja kuten mainitsin, niin sinne tullaan edellä ajavan perseeseen kiinni. Autot ovat yleensä alle 5 metrisiä ja 80-vauhdissa 1 sekunnissa taitetaan noin 22 metrin matka, jolloin kyse ei ole ainakaan välin riittävyydestä takana tulevaan. 1 sekunti ei ei vielä ole riittävä turvaväli!
4. Missään nimessä et todellakaan saa estää kaistanvaihtoa ajamalla turvaväliä pois, kun huomaat tällaisen "tilaisuuden".
5. Kärjekkäänä kaupunkilaismulkkuna voisin väittää, ettei maalaisilla ole kaupunkiajotaidon yhteistyökykyä, vaan ovat yleisemmin nimenomaan minäminä.