Taistelu Helsingin varakentästä

Suomalainen on sellainen, että liian helposti uskoo, mitä kabinetti päättää kertoa. Asuntopula räjähtää käsiin ihan just, jos 200 hehtaaria myrkkymaata ja pienkentää ei panna kerrostaloa täyteen. :cool:
Myöhäistä tämä on rypistää, mutta hyvin on alamaisille myyty jutut.
Pikemminkin on onnistuttu turhaan valjastamaan iso kansanliike maahan kaatunutta maitoa itkemään!
 
HS:n päkirjoituksessa on disinformaatiota ja suoranaisia valheita. Todellista journalismia.

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005608256.html

Pääkirjoituksessa olleita virheitä:

- Vieläkään aloitetta ei hyvätty eduskunnassa, vaan kyseessä on LiV:n ehdotus.
- PeV totesi ettei ristiriidassa PL 121§ kanssa
- Kentälle ei suunnitella 25 000 asukasta: kenttä on alle puolet suunittelualueesta
- Helsingin Sinisten ohella kuudesta muustakin puolueesta tuli kannatusta kansanäänestykselle.
 
Samalla suunnalla asuvana ja vähän propellimiehenä minä taas ymmärrän oikein hyvin. Mitään toista kenttää ei nimittäin ole löytynyt prosessin aikana. Helsingissä on 7000 hehtaaria rakentamatonta. Eihän tässä ole mitään järkeä.

Tukholman piirissä on viisi kenttää.

Ei ne Tukholman kentät kyllä ihan lähellä ole, ainoastaan Bromma on kaupungissa n. samoilla hoodeilla kuin Malmi. Ensimmäinen iso kenttä eli Arlanda löytyykin sitten 40 km päästä, se on jo tuplat Helsinki-Vantaaseen verrattuna. Loput vielä kauempana.

Harrastepuolella Helsingistä katsoen seuraava varsinainen lentokenttä on 60 km päässä Hyvinkäällä, ja toinen mokoma Räyskälässä. Pari ultrakevyiden nurmikenttää on lähempänäkin. Mutta mikä estää rakentamasta lentokenttää vaikkapa Sipooseen tai Kirkkonummelle, esim. yhteistyössä Helsinkin kaupungin kanssa? Eikä varmaan ole PV:n tai rajan kannalta mikään ongelma löytää tukikohtaa koptereille jostain muualta kuin keskeltä Helsinkiä. Eli lopulta en itse näe että mikä on se suuri tarve, että ehdottomasti pitää olla pienkonekenttä keskellä stadia? Helpottaa vain vihollisen maahanlaskuja! ;)

Mutta joo, siitä olen toki samaa mieltä, että on sitä paljon rakentamatonta tai tehottomasti rakennettua - ja tyhjiä kiinteistöjä! - ympäri Helsinkiä, saati sitten Espoossa ja Vantaalla. Ei ole yhdestä lentokentästä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Rikollisen typeriä päätöksiä pitääkin kritikoida.
Päätöksiä voi ja pitääkin kritisoida, jos ne ovat vääriä. Niinkuin tämä Malmin lopettaminen oli omastakin mielestäni.

Mutta päätöshän tehtiin jo silloin kun valtio päätti luopua kentästä, liikenneministerinä Anne Kyllönen. Hänen arvomaailmastaan pienkoneilla poristelijät ovat varmaan aika kaukana. Vasemmistoliiton edustaja kaukaa Kainuun korvesta sai tehdä päätöksen yksin, koska Paavo Lipponen kyllästyi pääministerinä hallituksen riitelyyn. Ajoi läpi (=päätti yksin) II hallituksensa työjärjestykseen päätöksen, että sektoriministeri saa yksin päättää oman tonttinsa asioista. Myöhemmät hallitukset ovat tätä periaatetta jatkaneet.
 
Mutta joo, siitä olen toki samaa mieltä, että on sitä paljon rakentamatonta tai tehottomasti rakennettua - ja tyhjiä kiinteistöjä! - ympäri Helsinkiä, saati sitten Espoossa ja Vantaalla. Ei ole yhdestä lentokentästä kiinni.

Minua ärsyttää yksinkertaisesti valehtelu ja suomalainen näljäkäs korruptio. Siksi tuon esiin toista puolta asiasta.

Malmin kentästä tehty kirjoittelu oli jo 20 vuotta sitten kuin suoraan Pekka Korpisen ja Jussi Pajusen kynistä. Poliitikkojen luulot ja käsitykset, se että kaupunginhallitus ja -valtuusto suojattiin vasta-argumenteilta ja todellisen tilanteen kertoneilta selvityksiltä ym. Pieni saunapiiri päätti, miten asia esitellään ja mikä info annetaan.

Tätä tapahtuu kaikkialla Suomessa, jossain isossa ja jossain pienessä mittakaavassa.

Ihmiset luulevat, että Helsingissä on jokin kunnallisdemokratia. Paskaa. Pari sukua päättää aivan kaikesta mitä tehdään. He päättävät, mihin rakennetaan ja mitä rakennetaan ja kuka kiinteistön omistaa. He päättävät, millä hinnalla myydään.

Valtio olisi ollut Malmin kentän ainoa toivo.

Mutta päätöshän tehtiin jo silloin kun valtio päätti luopua kentästä, liikenneministerinä Anne Kyllönen.

Merja Kyllönen. Kyllä, hän päätti että valtio lopettaa kentän pidon ja antaa vuokra-alueen takaisin kaupungin hallintaan.

Helsinki ei ole missään vaiheessa ymmärtänyt, mitä sillä kentällä olisi voinut tehdä.
 
Merja Kyllönen. Kyllä, hän päätti että valtio lopettaa kentän pidon ja antaa vuokra-alueen takaisin kaupungin hallintaan.
Helsinki ei ole missään vaiheessa ymmärtänyt, mitä sillä kentällä olisi voinut tehdä.
Valtio ylläpitää meillä lentokenttiä. Kiitorata-alueiden vuokra-aikaa olisi ollut 20-30 vuotta jäljellä, mutta ministeri nyt päätti näin, kun sopi hänen maailmankatsomukseensa. Valtio rakensi uudet tilat Rajan koptereille sekä valtionyhtiö Patrian lentokoulutukselle. Lennonjohto lopetettiin ja Helsinki osti rakennukset sekä niiden maapohjan. Lakialoitteen hyväksyminen tarkoittaisi sitä, että kaikki tämä olisikin ollut aprillia ja valtio lunastaa nämä takaisin. Valitettavasti se ei tapahtuisi samalla hinnalla vaan kaavoituksen mukana tullut arvonnousu pitäisi korvata kaupungille. Koska Perustuslain omaisuudensuoja. Valtiohan ei voi käskeä kaupunkia lentokentän ylläpitäjäksi, koska olemme tulleet hyväksyneeksi itsellemme kunnallisen itsehallinnon.

Kansanliike saatiin vauhtiin kuormaamalla DC-3 täyteen toimittajia ja osoittelemalla Sipoon ja Keskuspuiston metsäalueita. Viime vaalien aikaan aktivoituivat myös eräät Keskusta- sekä Perussuomalaisten kansanedustajat hyvin tietäen, ettei em päätöksen jälkeen asialle mitään ollut tehtävissä, mutta ääniä tuli varmasti. Sen verran tämä vaikutti, että hallituksen alkutaipaleella selvitettiin maa-alueiden vaihdon mahdollisuus kaupungin ja valtion välillä. Ilman tulosta tietysti.
 
Valtio ylläpitää meillä lentokenttiä.

Pienkonekenttiä voi pitää vaikka ilmailuliitto. Kuten pitääkin. Kaupungille ei olisi ollut mitään estettä hakea siihen toimijaa, mutta se ei tietenkään ole tahtotila tässä. Lentäjät käyttävät sitä nyt korpikenttänä. Suomessa on kaiketi kuutisenkymmentä lennonjohdotonta kenttää, mutta ei tietenkään yhtä komeaa. Malmin lentokenttäyhdistys ry ylläpitää toimintaa vuoteen 2019 ulottuvalla vuokrasopimuksella Helsingin kaupungin kanssa. Malmin kentän ilmailuyhdistykset ja lentokerhot sekä lähes kaikki yksityiset lentokoulut ja muut ilmailualan yritykset ovat siellä edelleen.

Mutta se on totta, että sinä kenttänä, josta olisi oikeasti koko Uudellemaalle ja myös muulle maalle hyötyä, eli sellaisena kuin Malmi olisi voinut olla, se ei enää kehity. Jos ei ihmeitä tapahdu.

Suomen lennonjohtajien yhdistys piti Malmin lentokenttää olennaisena osana pääkaupunkiseudun ilmaliikenneverkostoa. Yhdistyksen mukaan suurin osa Malmilta suoritettavista koulutus- ja helikopterilennoista ei hyvin sovellu liikennelentokoneiden joukkoon Helsinki-Vantaalle. Yhdistys piti kentän lakkauttamista ja lentokoulutuksen siirtämistä pois sen valvotusta ympäristöstä turvallisuusriskinä.

Liikennelentäjäyhdistysten kattojärjestö Suomen lentäjäliitto on luonnehtinut kentän lakkautushanketta virheeksi ja katsonut sen heikentävän kasvun edellytyksiä. Samaa mieltä minäkin olen.

Helsinki-Vantaan päälentokenttä on nyt Suomen ainoa ns. slot-koordinoitu lentoasema, joka sekin palvelee aikataulutonta liikennettä vain erillisestä, tunteja etukäteen tehtävästä anomuksesta, Malmin lentoasema oli puolestaan ainoa 150 kilometrin säteellä Helsingistä sijaitseva Suomen ainoa liikelentoja ja muuta aikataulutonta liikennettä vapaasti palveleva kansainvälinen lentoasema. En lainkaan ymmärrä, miten Suomella oli varaa jättäytyä kasvavasta tulevaisuuden alasta pois tällä tavalla. Isommat koneet menevät vielä pannaan tällä ympäristöasenteella, mikä on koko ajan kasvussa. Liikelentäminen on tulevaisuutta.

Liikenne- ja viestintäministeriön asiantuntijatyöryhmä ei ole kyennyt osoittamaan korvaavaa kenttää Malmin lentokentän toiminnoille. Sen piti olla ehto, jos valtio luopuu. Siinäkin lepsuiltiin.

Epäilen, että valtiovalta ei vain tunne ilmailualaa ja grynderibisnes pääsi lobbaamaan. Tietojen vääristäminen oli tosiasia. Oikeuskanslerille tehtiin kyllä kantelu, jonka mukaan kehysriihipäätös oli tehty ilman asiaankuuluvia tietoja ja virheellisin perustein. Oikeuskansleri kuitenkin totesi, ettei valtion vetäytymispäätöksessä ole rikottu mitään nimenomaista lainsäädäntöä. Sekin on totta. Eihän väärennetyt datat päätöksen perusteena ole laittomia. Ne ovat vain vääriä datoja.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta se on totta, että sinä kenttänä, josta olisi oikeasti koko Uudellemaalle ja myös muulle maalle hyötyä, eli sellaisena kuin Malmi olisi voinut olla, se ei enää kehity
Aivan! Miksi siis tällainen jälkijättöinen julkisuuskampanja jo peruuttamattomasti päätetystä asiasta luvalla sanoen hölmöntuntuisine perusteluineen? No kohtahan se ratkeaa; erityislain puolesta äänestävät ainostaan jotkut paikallisen suosion kalastelijat.
 
Helsinki-Vantaa, Oulu, Rovaniemi, Turku, Vaasa, Kittilä, Kuopio, Tampere-Pirkkala, Ivalo, Joensuu, Kajaani, Enontekiö, Jyväskylä, Kemi-Tornio, Kokkola-Pietarsaari, Kuusamo, Lappeenranta, Maarianhamina, Pori, Savonlinna, Varkaus, Halli ja Utti ovat Finnavian ylläpitämiä lentoasemia. Tulosta pystyy tekemään ainoastaan Helsinki-Vantaa. Muita sponssaillaan Helsinki-Vantaan tuotoilla.

Noiden lisäksi Suomessa on noin 60 virallista valvomatonta lentopaikkaa eli kansankielellä korpikenttää tai pienlentokenttää. Näiden korpikenttien joukkoon tiputettiin myös Malmi. Niitä ylläpitää tyypillisesti joku X-järven Ilmailuseura ry. Kenttäalue saattaa hyvällä tuurilla olla kunnan tai kaupungin, jota ilmaijat vuokraa. Kenttä myös olla yksityisiltä vuokrattu ja näistä usein maksetaan aika rapsakoita vuokria.

Malmin lentokentän lopettaminen on vertaansa vailla oleva typeryys. Jotkut pääsi kunnolla hillotolpalle. Kiroilisin tässä kohtaa reippaasti, mutta en netissä viitsi.
Muutama päivä sitten Päitsi -18 maalissa Malmilla. Porukkaa pirusti ja kaikilla oli mukavaa.

(Hieman ot, mutta wanhaan hyvään aikaan, joilloin Päijänteen ympäriajo oli kolmipäiväinen, myös startti oli Malmilta.
Kenttäalueella on lääniä isollekin revohkohkalle, pelkästään jo useampi sata huoltoautoa vie melkoisesti tilaa. Lisäksi läheltä löytyy runsaasti katsojia näille tapahtumille, jolloin alan yrityksille tapahtuma on houkutteleva.)

Joillekin ihmisille moottorinpärinät olipa ne nyt lentokoneesta tai moottoripyörästä näyttää aiheuttavan pannan kiristymistä päässä voimakkaasti.
Jos kiristää, kukaan tai mikään ei pakota pakkautumaan Malmille. Toisaalta Malmilla jo asuvat viihtyvät siellä juuri sen lentoaseman luoman miljöön ja toiminnan ansioista.
Näille viher-cityläisille minäkin voin myydä tonttia hyvin rauhalliselta alueelta, missä ei kuulu muuta kuin suden ulvontaa ja karhun mörähtelyä. Tosin ei ole cityäkään, mutta eikös se ole enemmän niiku ihqusti lähellä luontoa tai jotain..
 
Helsinki-Vantaa, Oulu, Rovaniemi, Turku, Vaasa, Kittilä, Kuopio, Tampere-Pirkkala, Ivalo, Joensuu, Kajaani, Enontekiö, Jyväskylä, Kemi-Tornio, Kokkola-Pietarsaari, Kuusamo, Lappeenranta, Maarianhamina, Pori, Savonlinna, Varkaus, Halli ja Utti ovat Finnavian ylläpitämiä lentoasemia. Tulosta pystyy tekemään ainoastaan Helsinki-Vantaa. Muita sponssaillaan Helsinki-Vantaan tuotoilla.

Noiden lisäksi Suomessa on noin 60 virallista valvomatonta lentopaikkaa eli kansankielellä korpikenttää tai pienlentokenttää. Näiden korpikenttien joukkoon tiputettiin myös Malmi. Niitä ylläpitää tyypillisesti joku X-järven Ilmailuseura ry. Kenttäalue saattaa hyvällä tuurilla olla kunnan tai kaupungin, jota ilmaijat vuokraa. Kenttä myös olla yksityisiltä vuokrattu ja näistä usein maksetaan aika rapsakoita vuokria.

Malmin lentokentän lopettaminen on vertaansa vailla oleva typeryys. Jotkut pääsi kunnolla hillotolpalle. Kiroilisin tässä kohtaa reippaasti, mutta en netissä viitsi.
Muutama päivä sitten Päitsi -18 maalissa Malmilla. Porukkaa pirusti ja kaikilla oli mukavaa.

(Hieman ot, mutta wanhaan hyvään aikaan, joilloin Päijänteen ympäriajo oli kolmipäiväinen, myös startti oli Malmilta.
Kenttäalueella on lääniä isollekin revohkohkalle, pelkästään jo useampi sata huoltoautoa vie melkoisesti tilaa. Lisäksi läheltä löytyy runsaasti katsojia näille tapahtumille, jolloin alan yrityksille tapahtuma on houkutteleva.)

Joillekin ihmisille moottorinpärinät olipa ne nyt lentokoneesta tai moottoripyörästä näyttää aiheuttavan pannan kiristymistä päässä voimakkaasti.
Jos kiristää, kukaan tai mikään ei pakota pakkautumaan Malmille. Toisaalta Malmilla jo asuvat viihtyvät siellä juuri sen lentoaseman luoman miljöön ja toiminnan ansioista.
Näille viher-cityläisille minäkin voin myydä tonttia hyvin rauhalliselta alueelta, missä ei kuulu muuta kuin suden ulvontaa ja karhun mörähtelyä. Tosin ei ole cityäkään, mutta eikös se ole enemmän niiku ihqusti lähellä luontoa tai jotain..


Voiko joku selittää miksi Pirkkalasta ei voisi kehittää kannattavaa kenttää?
Se söisi Helsinki-Vantaankin lentoja, onko varma että tämä ei mitenkään vaikuta siiheen että Pirkkala ei vastaa palvelemansa talousalueen kokoa?
Tämä on nykyään yleinen kummastelun aihe tavallisille ihmisille ja työnkin puolesta matkaaville, matka metropoliin lentoyhteyttä varten koetaan työlääksi ja järjettömäksi.
 
Malmin lentokentän lopettaminen on vertaansa vailla oleva typeryys. Jotkut pääsi kunnolla hillotolpalle.
Just joo! Keitähän nämä sitten ovat? Eduskunnan Perustuslakivaliokunta ei todellisuudssa viitsinyt miettiä koko asiaa mutta yksimielinen Liikennevaliokuntako? Tai ylivoimainen enemmistö pian tulevassa äänestyksessä.
 
Aivan! Miksi siis tällainen jälkijättöinen julkisuuskampanja jo peruuttamattomasti päätetystä asiasta luvalla sanoen hölmöntuntuisine perusteluineen?

Koska ne roistot, jotka sitä kunnallismafiaa pitävät, on hyvä valaista kokonaan kirkkaan lampun alla. On säälittävää, että suomalaiset ottavat aina kakkoseen ja sanovat, että niin ne herrat taas päättivät... :) Mitä sitä nyt enää hannaamaan... Antakaa lisää ruoskaa...

Kampanjaahan on käyty jo 15 vuotta. Ihmettelen vain, miksi media ei halunnut kertoa oikeita datoja etukäteen. Malmin ääni oli ihan pimennossa, ja onhan se tavallaan vieläkin. Helsingin Sanomissa on vieläkin ihan kiellettyä kertoa kentästä mitään. Aikanaan se ei halunnut kertoa edes pelastuslaitoksen, rajan ja lennonjohtajioen näkökulmaa, ilmailuväestä puhumattakaan.

Tietenkin, jos valtio oikeasti haluaa avata asian, sillä on siihen myös mahdollisuus. Todennäköisyys pieni.

Helsinki voisi tietenkin ottaa ihan toisen suunnan kentän kanssa ja kehittää sitä ja kutsua Finavian mukaan kasvun edellytysten luomiseen ja liikelentojen kehittämiseen. Se olisi oikea ratkaisu, joka maksaisi itsensä takaisin.

Mutta tällaista luovuutta ja älykkyyttä ei ole ollut näköpiirissä. Touhu on lyhytnäköistä ja keskinkertaista.
 
En lainkaan ymmärrä, miten Suomella oli varaa jättäytyä kasvavasta tulevaisuuden alasta pois tällä tavalla. Isommat koneet menevät vielä pannaan tällä ympäristöasenteella, mikä on koko ajan kasvussa. Liikelentäminen on tulevaisuutta.

Tässä ajatuksenjuoksussa ei ole mitään logiikkaa. Ensinnäkään isojen koneiden pannasta ei ole merkkiäkään ja toiseksi liikekoneilla lentäminen ei ole mitenkään ympäristöystävällisempää ellei liikenne supistu todella olennaisesti nykyisestä. Ja jos isot koneet todella menevät pannaan, niin se tarkoittaa, että Helsinki-Vantaalla on ihan helvetisti ylikapasiteettia. Nimenomaan silloin Malmia ei tarvita.

Mitä Malmin toiminnan kehittämiseen (=lisäämiseen) tulee, niin kun Malmin väki on nyt todistellut ettei lentokenttä häiritse paikallisia asukkaita, niin jos siellä alkaa pyöriä enemmänkin liikesuihkuja niin voin luvata tilanteen muuttuvan.
 
Mitä Malmin toiminnan kehittämiseen (=lisäämiseen) tulee, niin kun Malmin väki on nyt todistellut ettei lentokenttä häiritse paikallisia asukkaita, niin jos siellä alkaa pyöriä enemmänkin liikesuihkuja niin voin luvata tilanteen muuttuvan.

Niitähän ei liu´ussa kuule juuri ollenkaan verattuna surisevaan.

Aikatauluttoman liikenteen ja liikelentojen kehittäminen olisi se juttu. Et sinä Helsinki-Vantaalle niin vain tule. Ruotsalaiset laskevat, että liikelennot tuovat rahaa. Epäilen, että laskevat oikein. Investoija pitää omasta piensuihkarista prolekonetta enemmän.

Se olisi vaatinut tietenkin fasiliteettien kehittämistä. Hotelln kentän laidalla jne. Sen sijaan saatiin kehityskielto 25 vuotta sitten.
 
Olen kirjoittanut tänne monta juttua, joten aina joku lause on kritikoitavissa. Onhan täällä aina joku saivare, joka ei muuten keskustele mutta kyttää suurennuslasin kanssa pilkkua. Olisi tietysti mukavaa, jos todettaisiin reilusti myös se, missä kentän puolustajat varmasti ovat oikeassa.

Tiivistän tähän olennaisen:

Malmin kenttä on n. 0,65% Helsingin maapinta-alasta, josta n. 80% on rakentamatonta. Kukaan ei voi uskottavasti väittää, että juuri tuo kallista stabilointia vaativa syvän savikon alue, jolla on kansainvälisesti arvokas kulttuuriperintökohde, on ainoa mahdollinen rakennuspaikka.

Mitä Pajusen ja kaupunkisuunnittelun kritikointiin tulee, ei Putininkaan päätöksiä saada "muutetuksi". Silti toivoisimme siellä kansan heräävän. Millä oikeudella vaadimme venäläisiltä mitään, kun osoitamme itse oman rakenteellisen korruptiomme edessä suhteellisesti suurempaa syvää alamaisuutta kuin venäläiset koskaan. Heillä sentään on väkivallan ja pidätyksen uhka niskassa.
 
Olen kirjoittanut tänne monta juttua, joten aina joku lause on kritikoitavissa. Onhan täällä aina joku saivare, joka ei muuten keskustele mutta kyttää suurennuslasin kanssa pilkkua. Olisi tietysti mukavaa, jos todettaisiin reilusti myös se, missä kentän puolustajat varmasti ovat oikeassa.

Tiivistän tähän olennaisen:

Malmin kenttä on n. 0,65% Helsingin maapinta-alasta, josta n. 80% on rakentamatonta. Kukaan ei voi uskottavasti väittää, että juuri tuo kallista stabilointia vaativa syvän savikon alue, jolla on kansainvälisesti arvokas kulttuuriperintökohde, on ainoa mahdollinen rakennuspaikka.

Mitä Pajusen ja kaupunkisuunnittelun kritikointiin tulee, ei Putininkaan päätöksiä saada "muutetuksi". Silti toivoisimme siellä kansan heräävän. Millä oikeudella vaadimme venäläisiltä mitään, kun osoitamme itse oman rakenteellisen korruptiomme edessä suhteellisesti suurempaa syvää alamaisuutta kuin venäläiset koskaan. Heillä sentään on väkivallan ja pidätyksen uhka niskassa.

Muistaakseni helsinkiläisenä oli hullua olla äänestämättä Pajusen taustajoukkoja?? (tosin osataan tämä "maan tapa" muuallakin)
Ihan oikeasti olen kanssasi samaa mieltä itse Malmin asiasta..
 
Tässä ajatuksenjuoksussa ei ole mitään logiikkaa. Ensinnäkään isojen koneiden pannasta ei ole merkkiäkään ja toiseksi liikekoneilla lentäminen ei ole mitenkään ympäristöystävällisempää ellei liikenne supistu todella olennaisesti nykyisestä. Ja jos isot koneet todella menevät pannaan, niin se tarkoittaa, että Helsinki-Vantaalla on ihan helvetisti ylikapasiteettia. Nimenomaan silloin Malmia ei tarvita.

Mitä Malmin toiminnan kehittämiseen (=lisäämiseen) tulee, niin kun Malmin väki on nyt todistellut ettei lentokenttä häiritse paikallisia asukkaita, niin jos siellä alkaa pyöriä enemmänkin liikesuihkuja niin voin luvata tilanteen muuttuvan.

Mikä tahansa iso muutos aiheuttaa varmasti älämölöä. Kymmenen vuotta jatkuva yhtäjaksoinen lyöntipaalutus siinä kuin yhtenä k...änä laskuun ja nousuun tulevat liikesuihkutkin. Ajatellaan kuitenkin positiivisesti: louhintaa ei noilla kulmilla tarvitsee harrastaa joten kallionmurskaimiakaan ei tarvita :D
 
Tämän kartan mukaan ei kylllän näytä olevan kovastikaan tyhjää tilaa Helsingissä.
Malmin hautausmaan eteläpuolella oleva peltoalue kuuluu kai Viikin tutkimus- ja koetilalle joten sitä tuskin voidaan ottaa rakentamiseen. Keskuspuiston koillisosassa olevasta peltoalueesta en tiedä onko se viljelykäytössä.

kartta1elinymparistotyypit_100614.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top