Taistelu rakennetulla alueella (ent. Asutuskeskustaisteluketju)

1867853.jpg


1867878.jpg


1867874.jpg


U.S. Marines with Maritime Raid Force, 26th Marine Expeditionary Unit, breach a door with a demolitions charge during breach training at Fort Pickett, Va., April 10, 2015. The 26th MEU and its supporting elements are conducting realistic urban training in preparation for deployment to the 5th and 6th Fleet areas of responsibility later this year. (U.S. Marine Corps photo by Cpl. Joshua W. Brown/Released)
http://www.militaryphotos.net/forum...il-18th-2015&p=7625681&viewfull=1#post7625681
 
1877999.jpg


1878009.jpg


1878019.jpg


U.S. Army Soldiers from 2nd Brigade Combat Team, 82nd Airborne Division, provide cover during Combined Joint Operational Access Exercise 15-01 at Fort Bragg, N.C., April 14, 2015. CJOAX 15-01 is an 82nd Airborne Division-led bilateral training event at Fort Bragg, N.C., from April 13-20, 2015. This is the largest exercise of its kind held at Fort Bragg in nearly 20 years and demonstrates interoperability between U.S. and U.K. Army soldiers in addition to U.S. Air Force, Air National Guard and Royal Air Force airmen. U.S. Marines stationed out of Camp Lejeune, N.C. also participated. (U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Sean Martin/ Released)
http://www.militaryphotos.net/forum...il-18th-2015&p=7630049&viewfull=1#post7630049
 
Spetsnatsien tunkeutumistekniikka (24 minuutin 20s kohdalla) ja sitten sisäänmenoja (26 min.)

 
Sisälle mentäessä, milloin viimeinen mies kääntyy ympäri ja lopettaa perän vartioimisen?
 
Verrattain vähän käydään kyseistä taistelumuotoa läpi perus jääkäreille mutta se olisi kuitenkin hyvä osata. Kyseinen aihe jotenkin itseäni lähellä sydäntä.
Niin kaikenlaista keskustelua kyseisestä aiheesta. Oppaat kyseiseen hommaan on salattua tavaraa joten niitä ei saa jakaa mutta itse aiheesta keskustelu ei ole kielettyä.

Asutuskeskustaistelussa pelkästään linjoihin perustuva puolustus
on heikko. Rakennettu alue antaa hyvän mahdollisuuden partiotoimintaan
komppanian etualueella ja syvyydessä. Partiotoimintaan voidaan käyttää esimerkiksi
komppanian etualueella komppanian reservijoukkueesta muodostettuja partioita ja
joukkueiden etualueella joukkueiden reservistä muodostettuja partioita. Suoritettaessa
aktiivista partio-/tuholaistoimintaa etualueella pioneeritoiminnan ja epäsuoran tulen
suunnittelun ja käskytyksen tarkkuus (omien tappioiden välttäminen) korostuu.


Taistelut rakennetulla alueella hajaantuvat tyypillisesti useiksi pieniksi taisteluiksi ja
tilanteen seuraaminen on vaikeaa. Tilanteet vaihtelevat nopeasti ja omakohtaisten
havaintojen teko on rajoitettua. Ryhmät ja joukkueet joutuvat usein taistelemaan
ilman luotettavaa radioyhteyttä ylempään johtoportaaseen. Erilaisten valomerkkien,
kuten valopistoolin, käyttö johtamisessa on vaikeaa, koska rakennukset ja savu vaikeuttavat
niiden havaitsemista. Ääneen perustuvat komennot eivät useinkaan kuulu,
koska rakenteet voimistavat taistelun melua, ja komentojen käyttö saattaa paljastaa
oman sijainnin ja toiminnan viholliselle.


Alueelta kannattaa hankkia kaikki kartat mitä voi saada mm missä menee erinäköiset putki tunnelit ym mitä voi hyödyntää puolustuksessa ja yllättävissä hyökkäyksissä.
 
Mielenkiintoinen aihe. Mutta pakko mainita (taas) että lähde olisi hyvä mainita kun kopioidaan tekstiä. Tuossa on ainakin osa suoraan Komppanian taisteluohjeesta.
 
Ha! Juuri meinasin itse perustaa taman ketjun minuutti sitten kun kavi mielessa etta voisin tarkistaa reservilaisveljien aktiviteetin aiheessa! Tuli tallainen video vastaan, itse Kaartin (tod. nak. "Torjuntapataljoona 900 jotain koska olen vahan yli 40) JK:n as. kesk. tst. res. luutnanttina ja aktiivikiipeilijana tama video herattaa harmistusta, miksei meille opetettu tota 'heel hook' -temppua?
Suoraviivainen, eipa SAS:kan kayttanyt tuota 1982 Iranin lahetyston valtausrynnakossa mutta todella fiksu tapa tehda homma... suojaa itselle, nopeampi tulenavaus jne.


Ei muuta kuin koulutukseen heti, jollei jo ole! Ja lyhyilla, ei millaan RK:lla pida ruveta saatamaan tossa tilanteessa.
 
1. Oppaat kyseiseen hommaan on salattua tavaraa joten niitä ei saa jakaa mutta itse aiheesta keskustelu ei ole kielettyä.
2. Alueelta kannattaa hankkia kaikki kartat mitä voi saada mm missä menee erinäköiset putki tunnelit ym mitä voi hyödyntää puolustuksessa ja yllättävissä hyökkäyksissä.

1. Millä tavalla salattua? Ne on kaikkien niiden käytettävissä, jotka niitä oikeasti tarvitsevat virka- tai palvelustehtävässä.
2. Kartta-asia on niin hyvä hoksaus, ettei sitä varmaan ole kukaan "firman hommissa" ennen edes tajunnut miettiä. Mistähän noita karttoja saa hommattua?
 
1. Millä tavalla salattua? Ne on kaikkien niiden käytettävissä, jotka niitä oikeasti tarvitsevat virka- tai palvelustehtävässä.
2. Kartta-asia on niin hyvä hoksaus, ettei sitä varmaan ole kukaan "firman hommissa" ennen edes tajunnut miettiä. Mistähän noita karttoja saa hommattua?
nii kyllä tiedän, itselläni on noihin pääsy. Laitoin vain muistutuksena että IV materiaalia että joku ei epähuomioissaan lataa.

Toisekseen tuo oli vain aloitus mihin nyt laitoin jotain tekstiä ja tuo tunneli juttukin löytyy lähes jokaista asiaa käsittelevästä oppaasta.
 
Verrattain vähän käydään kyseistä taistelumuotoa läpi perus jääkäreille mutta se olisi kuitenkin hyvä osata. Kyseinen aihe jotenkin itseäni lähellä sydäntä.
Niin kaikenlaista keskustelua kyseisestä aiheesta. Oppaat kyseiseen hommaan on salattua tavaraa joten niitä ei saa jakaa mutta itse aiheesta keskustelu ei ole kielettyä.

Asutuskeskustaistelussa pelkästään linjoihin perustuva puolustus
on heikko. Rakennettu alue antaa hyvän mahdollisuuden partiotoimintaan
komppanian etualueella ja syvyydessä. Partiotoimintaan voidaan käyttää esimerkiksi
komppanian etualueella komppanian reservijoukkueesta muodostettuja partioita ja
joukkueiden etualueella joukkueiden reservistä muodostettuja partioita. Suoritettaessa
aktiivista partio-/tuholaistoimintaa etualueella pioneeritoiminnan ja epäsuoran tulen
suunnittelun ja käskytyksen tarkkuus (omien tappioiden välttäminen) korostuu.


Taistelut rakennetulla alueella hajaantuvat tyypillisesti useiksi pieniksi taisteluiksi ja
tilanteen seuraaminen on vaikeaa. Tilanteet vaihtelevat nopeasti ja omakohtaisten
havaintojen teko on rajoitettua. Ryhmät ja joukkueet joutuvat usein taistelemaan
ilman luotettavaa radioyhteyttä ylempään johtoportaaseen. Erilaisten valomerkkien,
kuten valopistoolin, käyttö johtamisessa on vaikeaa, koska rakennukset ja savu vaikeuttavat
niiden havaitsemista. Ääneen perustuvat komennot eivät useinkaan kuulu,
koska rakenteet voimistavat taistelun melua, ja komentojen käyttö saattaa paljastaa
oman sijainnin ja toiminnan viholliselle.


Alueelta kannattaa hankkia kaikki kartat mitä voi saada mm missä menee erinäköiset putki tunnelit ym mitä voi hyödyntää puolustuksessa ja yllättävissä hyökkäyksissä.

Veikkaan että IDF:llä on aiheesta perusteellisen hyvää materiaalia..
 
nii kyllä tiedän, itselläni on noihin pääsy. Laitoin vain muistutuksena että IV materiaalia että joku ei epähuomioissaan lataa.

Toisekseen tuo oli vain aloitus mihin nyt laitoin jotain tekstiä ja tuo tunneli juttukin löytyy lähes jokaista asiaa käsittelevästä oppaasta.

Vaikka sinulla on noihin pääsy, luuletko että keskivertoressulla, jolla ei ole pääsyä, on oikeasti jotain annettavaa kyseiseen aiheeseen?
Aihetta toivottavasti opetetaan aina uusimman materiaalin ja firman virallisten oppien mukaan, eikä jotain omia sovelluksia, kuten tuntui aikanaan olevan tapana KOSU-kursseilla.
 
Vaikka sinulla on noihin pääsy, luuletko että keskivertoressulla, jolla ei ole pääsyä, on oikeasti jotain annettavaa kyseiseen aiheeseen?
Aihetta toivottavasti opetetaan aina uusimman materiaalin ja firman virallisten oppien mukaan, eikä jotain omia sovelluksia, kuten tuntui aikanaan olevan tapana KOSU-kursseilla.
Keskustelun tasosta kertoo se, että Puolustusvoimissa termi "Asutuskeskustaistelu" (AKE) on jo vuosia sitten korvattu termillä "Taistelu rakennetulla alueella" (TRA)...
 
Veikkaan että aihetta on käsitelty hiljattain jossain harjoituksessa ja nyt iski halu kertoa, että minä tiedän aiheesta :)
no eipä tuossa kyllä mitään kertomista ollut, säikeen perustaminen vain.
 
Keskustelun tasosta kertoo se, että Puolustusvoimissa termi "Asutuskeskustaistelu" (AKE) on jo vuosia sitten korvattu termillä "Taistelu rakennetulla alueella" (TRA)...

Keskustelun tasosta kertoo paljonkin se etta asia kiinnostaa minua. Olen Kaartin kaupunkijaakarijoukkueen reservin johtaja, ja kaikella kunnioituksella tama aihe koskettaa minua potentiaalisesti huomattavasti enemman kuin Teita.
Noilla sanalyhenteilla ei ole mitaan merkitysta ainakaan meikalaiselle kun alkaa luoti lentamaan ja rupean rajayttelemaan telluilla rakennuksia jotka haiskahtavat edes vihreille miehille, laittakaa lasku peraan ihan vapaasti.

Me reservilaiset emme ole ammattilaisia, onneksi. Ja siina on yksi vahvuus, jos rakennetussa ymparistossa liikkuu ryhma Spetznatseja tai Omoneita, joilla on sama -05 maastokuvio ja 400metrista samannakoiset aseetkin, tiedan kaskea tulenavauksen koska liikkuvat kuin ammattilaiset, eivat niinkuin me siviili-ressuina omine haroilyinemme ja poukkoiluinemme... sotilaskoulutus voi joskus olla ammattisotilaan suurin heikkous, yllattavaa kylla. Ennakoitavuus voi koitua kuolemaksi viholliselle, toivottavasti.

Ja respectit suomalaisille ammattilaisille, olen talla foorumilla koska maanpuolustus kiinnostaa minua ja haluan olla paras mahdollinen sotilas jos tilanne vaatii.
 
Jos reserviläinen ei tiedä jotain, onko vika hänen, vai PV:n joka ei ole kertauttanut häntä tarpeeksi?
Kumpi oli ensin muna vai kana? Ressujen osaamisen arvostelu ilman halua kehittää sitä, ei palvele maanpuolustusta, tai sen kehittämistä. Päinvastoin.
 
Keskustelun tasosta kertoo paljonkin se etta asia kiinnostaa minua. Olen Kaartin kaupunkijaakarijoukkueen reservin johtaja, ja kaikella kunnioituksella tama aihe koskettaa minua potentiaalisesti huomattavasti enemman kuin Teita.
Noilla sanalyhenteilla ei ole mitaan merkitysta ainakaan meikalaiselle kun alkaa luoti lentamaan ja rupean rajayttelemaan telluilla rakennuksia jotka haiskahtavat edes vihreille miehille, laittakaa lasku peraan ihan vapaasti.

Me reservilaiset emme ole ammattilaisia, onneksi. Ja siina on yksi vahvuus, jos rakennetussa ymparistossa liikkuu ryhma Spetznatseja tai Omoneita, joilla on sama -05 maastokuvio ja 400metrista samannakoiset aseetkin, tiedan kaskea tulenavauksen koska liikkuvat kuin ammattilaiset, eivat niinkuin me siviili-ressuina omine haroilyinemme ja poukkoiluinemme... sotilaskoulutus voi joskus olla ammattisotilaan suurin heikkous, yllattavaa kylla. Ennakoitavuus voi koitua kuolemaksi viholliselle, toivottavasti.

Ja respectit suomalaisille ammattilaisille, olen talla foorumilla koska maanpuolustus kiinnostaa minua ja haluan olla paras mahdollinen sotilas jos tilanne vaatii.
Ei kun palkokasvia kaksin käsin sieraimiin.

Ko viestini viittasi siihen ketjun aloitukseen joka yhdistettiin tähän vanhempaan ketjuun. JOS aloittaja ei pysty muuhun kun copy-pasteamaan (vieläpä ilman viitausta lähteeseen) vanhentunutta opasta ja toteamaan että ohjesäännöt on leimattuja käyttäen vielä otsikkona vanhentunutta termiä, niin en oikein pysty millään mittarilla arvioimaan aloitusta kovin tasokkaaksi!

Keskustelu TRA:sta on tervetullutta...varsinkin jos pystytään vertailemaan eri maiden erilaisia taisteluteknisiä ratkaisuja ja niihin johtaneita syy-seuraus suhteita. Itse en vain ko aloituksesta tämän tyyppistä hedelmää kyennyt löytämään. Ehkä sinä sitten löysit.

PS. Mielestäni keuliminen jollain varusmiesaikaisella koulutuksella jossain joukko-osastossa on pelkästään lapsellista.
 
Back
Top