Taloustieteellinen keskustelu

Ehkä kuitenkin on kysymys näiden turhien vastakkainasettelujen lopettamisesta.

Jos pyydetään realismia, on myös reallismia että taantuvan alueen tilannetta ei ole järkevää subventoida loputtomilla rahainsiirroilla. Kun yhteiskunta muuttuu, se muuttuu. Tämä on tunnustettava ja elättevä sen mukaan. Kyllä sekin aika saattaa tulla että muuttoliike menee toisinpäin, mutta se ei nyt ole käsillä. Ehkä zombiapokalypsin jälkeen? ;)

No, menee varmaan OT mutta itse 90% elämästäni pk-seudulla (josta taas 85% nimenomaan siinä maailman keskustaajamassa Hgissä) asuneena mutta nykyisin omasta halustani ns. maalle muuttaneena (15min ajomatkalla kaupunkialueelle) allekirjoitan tuhannesti seuraavan kohdan viestistäsi: "on kysymys näiden turhien vastakkainasettelujen lopettamisesta.". Aiempi viestisi oli varmaan huumoria mutta toisaalta en ihmettelisi jos taustalta löytyisi myös vahvaa asennetta siihen vastakkainasettelun suuntaan.

En nyt työelämän ulkopuolella jaksa ihan jokaista asiaa excelillä laskea, en ainakaan myönnä, mutta en oikein perusta ensinnäkään siitä, että osa ihmisistä pääkaupunkiseudulla näkee itsensä jonain ainoana talousveturina joka juurikin kannattaa hirveää määrää elinkelvotonta jättömaata niillä "tasausfyrkillä". Toisaalta en allekirjoita myöskään joissakin paikoissa (erit. Lapissa) esiintyvää näkemystä Helsingistä hulluuden pesänä josta kaikki Suomen huonot asiat ovat peräisin.

Ennemminkin näen tilanteen symbioosina. Pk-seutua ei ole ilman muuta Suomea ja muuta Suomea ei ilman pk-seutua. Pk-seutu ja muutama muu kasvukeskus ovat Suomen talousvetureita joiden menestys hyödyttää koko maata. Valtionosuuksien tasausjärjestelmä auttaa muuta Suomea selviämään. Tämä on fakta. Toisaalta aika monessa asiassa Helsingin menestys nojaa myös muuhun Suomeen. Stora Enson pääkonttorissa on paljon hyväpalkkaisia vakansseja veropohjaa ja ostovoimaa tuomassa, mutta ilman Imatran Kaukopäätä ja vastaavia tuskin näitä olisi mahdollista ylläpitää. Sama koskee valtion hyväpalkkaisia virkoja kuhisevaa koneistoa jota ei onneksi ole nykyistä enempää alueellistettu, kun katsoo käytännön jälkeä. En ole syvällisesti perehtynyt valtionosuuksien laskentatapaan jossa on varmasti paljonkin kehittämisen varaa, mutta ihan oman kunnan (nuori väestö vaikka ollaankin ns. maaseudulla) taloutta seuraamalla ajatus massiivisesta rahareiästä ei jotenkin jaksa elää, kun suhteuttaa siihen erilaisia tekijöitä kuten julkisten palveluiden tasovaatimukset ja hinnan, myös maaseudun ihmisten panostukset valtion verotuloihin ym. Pienissä mutta elinkelpoisissa kunnissa katsotaan aika tarkkaan jokaisen euron perään ja ne valtionosuudet, joita ei sitten kuitenkaan ole ihan uskomatonta euromäärää per nenä moneen muuhun asiaan kuten valtion tuloveroon suhteutettuna, käytetään varsin tehokkaasti kuten muukin raha. Ihmiset myös käytännössä 99% keisseistä osallistuvat kuntatalouteen reippaasti suuremmalla veroprosentilla kuin kasvukeskuksissa. Toisaalta osa kunnista on täysin elinkelvottomia ja niissä kato käy kuten pitääkin. Ja sitten on kuntia, jotka ovat enempi vähempi "vanhustentaloja", imevät nettona paljon vaikkapa Helsingin rahaa, mutta haluaako Helsinki sitten vanhusarmadan tunkevan sinne niemenkärkeen vaatimaan laitospaikkoja maan kalleimmilla alueilla? Vantaan tyyppisten nuorten kasvukuntien osalta nykyjärjestelmä on kuitenkin hieman rajun tuntuinen. Järkevyystarkastelua on syytä tehdä aina ja kaikessa.

Olen kyllä sitä mieltä että luontainen kaupungistuminen tulee vielä etenemään, ehkä siihen että pitkällä aikavälillä saavutetaan teollisuusmaissa yleinen n. 80% kaupungistumisen taso nykyisen 70% sijaan. Tätä ei pidä estää, toisaalta en näe että väkeä kannattaisi oikein kepillä ruveta änkemään Etelän niemen kärkeen, hylätä kaikki olemassa oleva infra ja rakentaa uusi. Asia tapahtuu omalla painollaan ja siihen pisteeseen missä lisä ei ole enää järkevää tai edes mahdollista (esim. sen Kaukopään siirtäminen Espooseen ei oikein pelitä eikä vaikkapa Ylämaan graniittia ole niin yksinkertaista louhia Tampereelta, jos ei peruskalliota lähdetä raijaamaan "leveällä kuljetuksella" :D ) ilman "humanitääristä katastrofia" Etelään haahuilevien ihmismassojen törmätessä siihen että pk-seudultakaan ei voi kaivaa 2 miljoonaa työpaikkaa lisää. Esim. täällä E-Karjalassa se oleellinen osa yksityisen sektorin työpaikoista on jotain muuta kuin sen tyyppistä toimintaa, joka vain siirtyisi ihmisten muuttaessa ja jatkuisi jossain muualla ongelmitta. Enkä laske tähän edes maataloutta :)

Kaiken kaikkiaan tuntuu, että vastakkainasettelu on turhaa. Kasvukeskukset ovat Suomi-junan vetureita mutta "putkiaivoinen" valtionosuuksien pitäminen pelkkänä "sossurahana" kuntien tyhjäntoimittajille on aika ylimielinen näkemys. Täytynee joskus tutustua laskentatavan hienouksiin mutta nykytason tarkastelussa systeemi tuntuu aika hyvältä ja oikeudenmukaiselta, nettotaakka ei yleensä ole kohtuuton koska kunnissa ei odoteta Helsingin palvelutasoa jonnekin perähikiälle. Joku elinkelvoton kunta saattaa ratsastella valtionosuuksilla 10 vuotta pidempään kunnes mummot ja vaaarit on saatettu hautaan, mutta pitäisi ne inhimillisesti hoitaa Helsingissäkin ollessa. Toki parantamisen varaa on aina ja ikuisesti ja jokaisessa asiassa, mutta nykysysteemi saattaa olla vähiten huono.
 
Viimeksi muokattu:
12004000_950680961659231_933426710339778458_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jaha, KELA on alkanut pohtimaan perustuloa. Herää vain kysymys, onko se liian suuri? Itse leikkaisin satasen tai kaksi pois.

Tosin on selvää, ettei perustulo sovellu Suomen erikoisolosuhteisiin. Muutenhan tuhannet virkamiehet jäisivät työttömiksi.

Lännen Media: Kela kaavailee 800 euron perustuloa
Lauantai 31.10.2015 klo 03.00

Kela kaavailee perustuloa, jonka suuruus olisi täysimittaisena 800 euroa kuukaudessa, kertoo Lännen Media.


(EERO LIESIMAA)
OTA KANTAA
Kannatatko ajatusta perustulosta?
92%
8%
Ääniä 2549
KESKUSTELE
Kannatatko ajatusta perustulosta?

Osittaisena se olisi 550 euroa kuukaudessa.

Perustulo maksettaisiin jokaiselle täysi-ikäiselle suomalaiselle. Siihen siirryttäessä suuri määrä nykyisiä tukia lakkautettaisiin.

Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälä katsoo, että perustulolla päästäisiin eroon kannustinloukuista. Perustulo olisi aina pohjalla, joten pätkätyön tai pienipalkkaisen työnkin vastaanottaminen parantaisi elintasoa.

- Nyt vuokralla asuvan yksinhuoltajan ei kannata ottaa työtä vastaan alle 2 400 euron palkalla, jos hän käyttäytyy rationaalisesti, Hyssälä sanoo Lännen Medialle.

Kelalle annettiin tehtäväksi aloittaa perustulomallien valmistelu hallitusohjelmassa. Hallitus aikoo toteuttaa perustulokokeilun valmistelun pohjalta.

Lähde: Lännen Media

STT

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015103120588051_uu.shtml
 
Tosin on selvää, ettei perustulo sovellu Suomen erikoisolosuhteisiin. Muutenhan tuhannet virkamiehet jäisivät työttömiksi.

No eihän ne nyt kuitenkaan ihan vastikkeettomaksi tuota voi jättää...

Mutta minustakin tuo voisi olla hieman alhaisempi summa.
 
Perustulon ongelma on siinä, että se ei sitten kuitenkaan kaikissa tapauksissa riitä, ja joudutaan harkinnanvaraisiin toimeentulotukiin siihen lisäksi.
 
Kannattaisin enemmän tuota 300 euron suojaosamallia kuin perustuloa. Käsittääkseni perustulon perusidea on, että se maksetaan kaikille. Osalle se olisi veronpalautus ja osalle ainoa tulo. Perustulo kaikille veisi valtion koko budjetin 50 miljardin euron budjetin. Suojaosamalli on lähempänä tuki+lisätienesti=1000 euron katto verottomana mallia, jota kannatan.

Kokopäivätyönä 1000 euroa kuukaudessa saa ehkä aloilla, kuten yleissiivous. Näissä menisi varmaan sitten osapäivätyöksi tavalla, että ensiksi tekisi kuukaudessa töitä 300 euron edestä ja muun osan, 700 euroa, kuukauden 1000 euron summasta saisi kelan sosiaaliturvana.

Tuossa pitäisi luottaa vähemmän tuen saajan ilmoituksiin ja perustaa enemmän työnantajan verovirastolle tekemiin ilmoituksiin. Tuen saaja tietysti tietää jossain määrin montako tuntia hän on kuukauden aikana ollut työssä. Tuen saaja on kuitenkin maallikko ja ei sillä tavalla ole mikään kirjanpidon ammattilainen.

Toisekseen tässä voisi pohtia myös heikosti kannattavien yritysten tilannetta, että yrityksen tulo olisi niinkin vähäinen kuin 300 euroa kuukaudessa.

http://www.kela.fi/ajankohtaista

http://www.kela.fi/ajankohtaista/-/asset_publisher/mHBZ5fHNro4S/content/300-euron-suojaosa-on-helpottanut-tyon-vastaanottamista?_101_INSTANCE_mHBZ5fHNro4S_redirect=/ajankohtaista

http://www.kela.fi/ajankohtaista/-/asset_publisher/mHBZ5fHNro4S/content/perustulokokeilun-vaihtoehdot-puntariin?_101_INSTANCE_mHBZ5fHNro4S_redirect=/ajankohtaista

http://www.edilex.fi/valtioneuvoston_viikko

https://www.eduskunta.fi/fi/Sivut/default.aspx
 
Viimeksi muokattu:
"Vuoden 2016 budjettitalouden tulojen (pl. nettolainanotto) arvioidaan olevan n. 49,1 mrd. euroa ja verotulojen n. 40,8 mrd. euroa. Varsinaiseen talousarvioon verrattuna verotulojen arvioidaan kasvavan 2 %, eli n. 0,9 mrd. euroa mutta budjettitalouden tulojen yhteensä alenevan n. 0,1 mrd. euroa. Muiden kuin verotulojen heikkenemistä selittää vuoden 2015 tuloarvioihin sisältyneet poikkeukselliset tuloerät, joista merkittävimmät liittyvät kertaluonteisiin osakemyyntituloihin.

Hidas talouskasvu rajoittaa veropohjien kasvua edelleen v. 2016. Vuonna 2016 voimaan tulevat veroperustemuutokset lisäävät verotulojen kertymää.

Valtion talousarvioesitys vuodelle 2016 on 5,0 mrd. euroa alijäämäinen, mikä katetaan ottamalla lisää velkaa. Alijäämä pienenee runsaalla 200 milj. eurolla verrattuna vuodelle 2015 budjetoituun (ml. lisätalousarvioesitykset). Kansantalouden tilinpidon käsittein valtiontalouden alijäämän arvioidaan olevan v. 2016 n. 2,8 % suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Vuoden 2016 lopussa valtionvelan (ml. rahastotalouden velan) arvioidaan olevan n. 106 mrd. euroa, mikä on n. 50 % suhteessa bruttokansantuotteeseen. Valtionvelan korkomenoiksi arvioidaan n. 1,6 mrd. euroa, mikä on suunnilleen saman verran kuin vuodelle 2015 on arvioitu."


Valtio tunnetaan ilmaisuista jakovara ja keskeneräisistä asioista ei kerrota ja tällä me tienataan. Katsotaan valtion vuoden 2016 budjetti. Valtion kaikki menot ovat yhteensä 54,1 miljardia. Jos valtion verotulot ovat 40,8 miljardia niin se varmaan tarkoittaa, että valtion pitäisi tehdä 40,8 miljardin euron budjetteja. Toisaalta valtion tulot ilman nettolainanottoa ovat 49,1 miljardia, josta siis 49,1 - 40,8 = 8,3 miljardia jolla voisi maksaa julkisia velkoja.

http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto...Esitys/hallituksenEsitys.xml&opennode=0:1:3:5: ---> vasemmalta valikosta yhteenveto.

Kunnat tunnetaan varsin reippaasta itsensä mainostamisesta ihan huippuluokan kuntana ihan kaikelle. Sitten, jos katsotaan kuntien vuoden 2013 tilasto. Yhteenlaskettu budjetti kunnilla on luokkaa 45,8 miljardia euroa. Kuntien verotulot ovat 20,64 miljardia. Kuntien muut maksutulot ovat 11,9 miljardia. Kuntien siis pitäisi tehdä yhteen laskien 20,64 miljardin budjetti ja käyttää se muut maksutulot 11,9 miljardia velkojen lyhentämiseen.

Kuntien yhteenlasketut menot ovat lähestymässä valtion menoja. Jos mitään ei tehdä niin kuntien yhteenlasketut menot ohittavat valtion menot. Porukkaa pitäisi saada yksityiselle sektorille maksamaan veroja. Tällä saadaan sekä julkisen sektorin menojen lasku, että verotulojen kasvu.

http://www.kunnat.net/fi/tietopanki...stot/Documents/menot_ja_tulot_lokakuu2015.pdf

Suomen markkinan pitäisi olla euro-alueen kuluttajamarkkinat. Kotimaan tuotanto suunniteltaisiin tekemään tuotteita nimenomaan euro-alueen markkinoille. Alihankinta myöskin pyrittäisiin tekemään 100 prosenttisesti euro-alueen tuottajilta. Tällä tavalla varauduttaisiin globaaleihin epävarmuuksiin. Euroopassa tuotannolla on niin sanotusti omat poliitikot remmissä, joihin pystyy vaikuttamaan, kun toimintaa halutaan kehittää.

Euroopan pitäisi tehdä päätös haluaako se olla sosialismi vai liberaali markkinatalous. Kysymys ei tietenkään ole yksinkertainen koska ne verotus ja tulonjakojärjestelmät tarvitaan hyvinvointivaltion ylläpitämiseen. Euroopan pitäisi olla toimiva selkeä.

Kun joku haluaa luoda epämääräistä tulkinnanvaraista kulttuuria, luodaan mielivaltaa, jolla mahdollistetaan korruptio ja kleptokratia.
 
Viimeksi muokattu:
Hallitus on alkanut työskennellä rivakasti ja saa tulostakin aikaan. Taustapaperina on edellisten hallitusten aikana tehty valmistelu, mutta niiden maaliin vieminen on kuitenkin tietysti aika ratkaisevaa toteutumisen kannalta.

Hallitus linjasi sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksen uudistamista. Tällä hetkellä kunnat ovat merkittävässä vastuussa sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksesta. Hallituksen linjaus on, että tulevaisuudessa kuntien rooli rahoituksessa vähenee ja valtion rooli kasvaa. Tällä varmaankin taataan tehokkaampi päätöksenteko ja rahoitus sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnalle.

http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/...ista?_101_INSTANCE_3wyslLo1Z0ni_groupId=10616

Kansallinen tulorekisteri luodaan vuoden 2019 alussa. Kansallinen tulorekisteri pohjustaa eri instanssien tiedonsaantia kansalaisten tuloista jolla mahdollistetaan esimerkiksi sosiaaliturvan saajan hankkia tukensa päälle lisätienestiä.

http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/...2019?_101_INSTANCE_3wyslLo1Z0ni_groupId=10623

Suomen hallitus on päässyt sopuun sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisesta. Perustana on itsehallinnolliset suuralueet, joita luodaan 18 kappaletta vuoden 2019 alussa. Siihen asti mennään nykyisellä järjestelmällä.

http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/x-1?_101_INSTANCE_3wyslLo1Z0ni_groupId=10616

http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/...ka?_101_INSTANCE_3wyslLo1Z0ni_groupId=1271139

Työryhmä alkaa kartoittamaan yleisradion tulevaisuutta.

http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/...ryhma-kartoittamaan-yleisradion-tulevaisuutta

Kauppojen aukioloajat vapautuvat.

http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/kauppojen-aukioloajat-vapautuvat

Sitten, kun saisi Suomen kellot vuoden ympäri aurinkokellon aikaan mukaan. Suomen Viralliset tähtitieteilijät kokoontuu ja määrittää auringon asemasta sen tarkan keskipäivän hetken Valtioneuvoston pihalla ja kello asetetaan olemaan tällöin 12 ja koko kansa sitten asettaa kellonsa sen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaisin enemmän tuota 300 euron suojaosamallia kuin perustuloa. Käsittääkseni perustulon perusidea on, että se maksetaan kaikille. Osalle se olisi veronpalautus ja osalle ainoa tulo. Perustulo kaikille veisi valtion koko budjetin 50 miljardin euron budjetin. Suojaosamalli on lähempänä tuki+lisätienesti=1000 euron katto verottomana mallia, jota kannatan.

Kokopäivätyönä 1000 euroa kuukaudessa saa ehkä aloilla, kuten yleissiivous. Näissä menisi varmaan sitten osapäivätyöksi tavalla, että ensiksi tekisi kuukaudessa töitä 300 euron edestä ja muun osan, 700 euroa, kuukauden 1000 euron summasta saisi kelan sosiaaliturvana.

Tuossa pitäisi luottaa vähemmän tuen saajan ilmoituksiin ja perustaa enemmän työnantajan verovirastolle tekemiin ilmoituksiin. Tuen saaja tietysti tietää jossain määrin montako tuntia hän on kuukauden aikana ollut työssä. Tuen saaja on kuitenkin maallikko ja ei sillä tavalla ole mikään kirjanpidon ammattilainen.

Toisekseen tässä voisi pohtia myös heikosti kannattavien yritysten tilannetta, että yrityksen tulo olisi niinkin vähäinen kuin 300 euroa kuukaudessa.

http://www.kela.fi/ajankohtaista

http://www.kela.fi/ajankohtaista/-/asset_publisher/mHBZ5fHNro4S/content/300-euron-suojaosa-on-helpottanut-tyon-vastaanottamista?_101_INSTANCE_mHBZ5fHNro4S_redirect=/ajankohtaista

http://www.kela.fi/ajankohtaista/-/asset_publisher/mHBZ5fHNro4S/content/perustulokokeilun-vaihtoehdot-puntariin?_101_INSTANCE_mHBZ5fHNro4S_redirect=/ajankohtaista

http://www.edilex.fi/valtioneuvoston_viikko

https://www.eduskunta.fi/fi/Sivut/default.aspx
Tietääkö kuka miten käy niille, jotka saa kansaneläkettä, esimerkiksi nille, jotka ovat työkyvyttömyyseläkeellä nuoresta, eikä työeläkettä lainkaan kertynyt tai hyvin vähän, tai niille, jotka ovat ylipäänsä pienellä vanhuuseläkeellä?
Otetaanko heiltä asumistuet ja julkinen terveydenhuolto?
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö kuka miten käy niille, jotka saa kansaneläkettä, esimerkiksi nille, jotka ovat työkyvyttömyyseläkeellä nuoresta, eikä työeläkettä lainkaan kertynyt tai hyvin vähän, tai niille, jotka ovat ylipäänsä pienellä vanhuuseläkeellä?
Otetaanko heiltä asumistuet ja julkinen terveydenhuolto?

Monilla yli 40 vuotta töissä käyneellä pienipalkkaisilla ja erityisesti monenlaisia pätkätöitä tehneillä eläke jää helposti alle 1000 €/kk. Siis todellakin jopa reilusti yli 40 vuotta työelämässä olleella henkilöllä.

Suunnitellun perustulon saisivat kaikki jotka jättäytyvät pois työstä..Sen saavat myös kaikki maahan muuttaneet turvapaikanhakijat heti kun ovat saaneet positiivisen päätöksen turvapaikastaan. Jos tämä kansalaispalkka olisi esim. 800/ e/kk. Tiedän että moni pitkän työuran tehnyt pienipalkkainen kansalainen kokee tämän erittäin suureksi vääryydeksi. Korjatkoon joku joka tietää paremmin. Näin olen kuitenkin asian ymmärtänyt, pohjautuen median kautta saatuun uutisointiin.

Kyllähän sillä alkaa jo pärjäämään. Varsinkin kun aina voi hankkia pientä lisätuloa kaikenlaista hämäräbusineksista, salakuljetuksista, pienestä khatti ja hamppukaupasta, kaikenlaisen (sattumalta käteen jääneen)tavaran kaupustelusta ja todennäköisesti vielä sosiaaliluukulta saatavista kaikenlaisista lisäavustuksista jne. jne. Uskoisin että ihmisten kekseliäisyydellä ei ole rajoja näiden suhteen. Jo perustasolla esim. pieni perhe saa helposti kuukaudessa käteen yli 2000 € (kansalaispalkka + lapsilisät + kaikenlaiset muut harkinnanvaraiset avustukset jne.). Sehän alkaa kilpailla jo mahdollisella minimipalkan tasolla töitä tekevän käteen jäävän kuukausiansion kanssa.

Suomi on jo nykyisellään eräs maailman korkeimmin verotetuista yhteiskunnista. Samalla olemme asukaslukuun suhteutettuna eräs maailman nopeimmin velkaantuva kansa/valtio. Kun ajattelee edelleenkin hienokseltaan kasvavia työttömyyslukuja joutuu väkisinkin ihmettelemään mistä löytyy rahat kaikille maksettavaan kansalaispalkkaan. En nimittäin usko että se kyettäisiin kattamaan täysimääräisesti jo tällä hetkellä maksettavista sosiaalituista. Pakolaisiakin tulee lisää kymmenin tuhansin eikä entisetkään ole työllistyneet, ainakaan vielä 20 vuoden kotouttamisen jälkeen. Todennäköisesti eivät työllisty vielä seuraavien 400 vuodenkaan aikana. Kuten eivät ole työllistyneet oman kulttuurinsa varsin hyvin säilyttäneet mustalaisetkaan. (heidän pakkosiirrettiin Ruotsista jo 1600-luvulla sen aikaiseen Itämaahan = Suomeen).

Mutta mitäpä me tavalliset kansalaiset näille asioille voimme. Poliitikot suuressa viisaudessaan osaavat varmasti päättää kuinka meiltä kerättävät ja ulkomailta lainattavat veroeurot käytetään.
 
Verotiedoissa näkyi tulolistan kärjessä olevan joku pelisuunnittelija jonka vuosiansio oli 6 miljoonaa euroa. Mitenkäs se menee jos tuo kaveri nyt pantaisiin YT:n kautta pihalle? Ilmeisesti ansiosidonnaisella päivärahalla ei ole ylärajaa? Tuosta saa jo mukavat päivärahat eli muutama tonni per päivä käteen :confused: Vai onko jotain rajoituksia?
 
Kauhistellaanpa nyt tuota perustulon suuruutta. Oikein 800€/kk. On se suuri kun nyt p.a työtön saa "vain" 564€/kk työmarkkinatukea ((21,5 x 32,80) x 0,8) ja asumistukea (esim. Vantaa, vuokra 550€/kk) 393,60€/kk. Eli yhteensä 957,60€/kk. Toimeentulotukea saisi vielä tuohon päälle 72,60€/kk. (perusosa eli mitä pitää käteen jäädä pakollisten menojen (vuokra) jälkeen on 480,20€). Sosiaalitoimisto maksaa sähköt ja lääkärit.

Eli nyt saa käteen 1030,20€ sillä ehdolla ettei edes yritä tehdä mitään. Perustulomallissa saisi käteen 800€ ja kehotettaisiin etsimään jostain lisätuloja. Tai ellei lainsäädäntö muutu toimeentulotuen osalta, käteen jäisi se sama 1030,20€, koska se perusosa oikeuttaisi siihen 230,20€:n toimeentulotukeen.

(Luvut ovat KELA:n laskureista ja sosiaalitoimistojen sivuilta. Vuokra on nyt vain esimerkki)
 
Kauhistellaanpa nyt tuota perustulon suuruutta. Oikein 800€/kk. On se suuri kun nyt p.a työtön saa "vain" 564€/kk työmarkkinatukea ((21,5 x 32,80) x 0,8) ja asumistukea (esim. Vantaa, vuokra 550€/kk) 393,60€/kk. Eli yhteensä 957,60€/kk. Toimeentulotukea saisi vielä tuohon päälle 72,60€/kk. (perusosa eli mitä pitää käteen jäädä pakollisten menojen (vuokra) jälkeen on 480,20€). Sosiaalitoimisto maksaa sähköt ja lääkärit.

Eli nyt saa käteen 1030,20€ sillä ehdolla ettei edes yritä tehdä mitään. Perustulomallissa saisi käteen 800€ ja kehotettaisiin etsimään jostain lisätuloja. Tai ellei lainsäädäntö muutu toimeentulotuen osalta, käteen jäisi se sama 1030,20€, koska se perusosa oikeuttaisi siihen 230,20€:n toimeentulotukeen.

(Luvut ovat KELA:n laskureista ja sosiaalitoimistojen sivuilta. Vuokra on nyt vain esimerkki)
Lisäksi saamapuolella on purettavan byrokratian kustannukset sekä kasvanut työllisyys.

Jonain päivänä tullaan hämmästelemään mikä ihme sen perustulon käyttöönotossa kesti.
 
Lisäksi saamapuolella on purettavan byrokratian kustannukset sekä kasvanut työllisyys.

Jonain päivänä tullaan hämmästelemään mikä ihme sen perustulon käyttöönotossa kesti.

No, mitäpä siinä sitten. Kunhan vain riittäisi valtiolla rahaa maksaa perustuloa kaikilla halukkaille. Ja, jollei verokertymä riitä niin jatketaan velanottamista niin kauan kuin saadaan. Sekin on varmaa että Afrikasta ja Arabiasta saadaan lisää perustulon nauttijoita rajattomasti. Uskon että kaikki ottavat tämän perustulon iloisena vastaan.

Epäilyttää vain riittääköhän kaikelle maksajia? Suomi on jo nykyisellään eräs maailman korkeimmin verotetuista maista ja samalla suhteellisesti (asukaslukuun nähden) yksi maailman nopeimmin velkaantuva yhteiskunta. Kaiken lisäksi monet parhaimmista maksajista ovat jo pakkaamassa laukkujaan ja muuttamassa Portugaliin..
 
No eihän ne nyt kuitenkaan ihan vastikkeettomaksi tuota voi jättää...

Mutta minustakin tuo voisi olla hieman alhaisempi summa.
Eiköhän se vain ajeta tällaisena läpi ja lasketaan sitten, jos ei niin voi olla etten jaksa enää itseäni tehtaalle raahata.
 
Täytyy huomioida, että perustulo on verollista. Sekin kerätään kätevästi pois kun muita tuloja alkaa tulla.
Vähän tuosta velkaantumisesta, erityisesti Suomen valtion velasta:
net_debt.jpg

Blogissa todetaan hyvin: "Suomen julkisen sektorin bruttovelka on tunnetusti juuri ylittämässä EU sääntöjen 60 prosentin rajan. Mutta julkisen velan vastineeksi julkisella sektorilla on melkoinen määrä varallisuutta, pääosin eläkerahastoissa. Suomen julkisen sektorin nettovelka eli bruttovelan ja finanssivarallisuuden erotus oli IMF:n mukaan viime vuoden lopussa negatiivinen noin -50 prosenttia BKT:sta. Jos EU velkarajat olisi kiinnitetty nettovelkaan, ei Suomella olisi julkisen sektorin velkaantumisen kanssa ongelmia pitkään aikaan. Suomen julkisella sektorilla on nettovelkaa vähemmän kuin millään muulla EU-maalla."
http://blog.hse-econ.fi/?p=6897
 
Täytyy huomioida, että perustulo on verollista. Sekin kerätään kätevästi pois kun muita tuloja alkaa tulla.
Vähän tuosta velkaantumisesta, erityisesti Suomen valtion velasta:

Blogissa todetaan hyvin: "Suomen julkisen sektorin bruttovelka on tunnetusti juuri ylittämässä EU sääntöjen 60 prosentin rajan. Mutta julkisen velan vastineeksi julkisella sektorilla on melkoinen määrä varallisuutta, pääosin eläkerahastoissa. Suomen julkisen sektorin nettovelka eli bruttovelan ja finanssivarallisuuden erotus oli IMF:n mukaan viime vuoden lopussa negatiivinen noin -50 prosenttia BKT:sta. Jos EU velkarajat olisi kiinnitetty nettovelkaan, ei Suomella olisi julkisen sektorin velkaantumisen kanssa ongelmia pitkään aikaan. Suomen julkisella sektorilla on nettovelkaa vähemmän kuin millään muulla EU-maalla."
http://blog.hse-econ.fi/?p=6897

Voisikos tuosta vetää johtopäätöksen, että julkinen sektori on turhankin iso?
 
Back
Top