Tarkka-ampujan peruskivääri

Mutta vaikka Tikka on hyvä, niin Sako TRGM10:llä ampuminen on vielä enemmän juhlaa :)
Nykyäänhän myös TRG-42:ssa ja muissa TRG-malleissa on tuo uudenmallinen laukaisukoneisto, joten jos tukin ulkonäöllä ei ole väliä eikä tarvitse sen tuomaa määrää Picatinnyä, on muilla TRG:illä ampuminen yhtä nautinnollista.
 
Nykyäänhän myös TRG-42:ssa ja muissa TRG-malleissa on tuo uudenmallinen laukaisukoneisto, joten jos tukin ulkonäöllä ei ole väliä eikä tarvitse sen tuomaa määrää Picatinnyä, on muilla TRG:illä ampuminen yhtä nautinnollista.
Aivan. M10 on hieman sellainen raastinrauta talvella. Mutta perän säädettävyys on kyllä niin mukava, että tuon picatinnyn määrän sietää.
 
Kiväärien esittelijälle esitetty kysymys lukkotoiminnon muutoksista 70-luvulta näihin malleihin antoi vastauksen jonka perusteella ampuja todellakin voi ymmärtää, että muutokset ehkä eivät ole niin kauhean merkitseviä mutta joitain muutoksia on tapahtunut.

Jos katsotaan pulttilukon lukkoa itseään, lukonkehystä ja siihen kiinnittyvää piippua, aika vähän on tapahtanut sitten 1890-luvun jolloin Mauserin veljesten Gewehr 98 tuli valmistukseen ja käyttöön.

Sen näkee jo siitä että liki satavuotiaisiin aktioihin jotka perustuvat 1890-luvunn "teknologiapakettiin", tehdään edelleen perkeleellisen kalliita custom-aseita ja herra yksin tietää kuinka paljon niitä tavanomaisempia "maukkoja" pyörii edelleen kovassa käytössä.
 
Jos katsotaan pulttilukon lukkoa itseään, lukonkehystä ja siihen kiinnittyvää piippua, aika vähän on tapahtanut sitten 1890-luvun jolloin Mauserin veljesten Gewehr 98 tuli valmistukseen ja käyttöön.

Sen näkee jo siitä että liki satavuotiaisiin aktioihin jotka perustuvat 1890-luvunn "teknologiapakettiin", tehdään edelleen perkeleellisen kalliita custom-aseita ja herra yksin tietää kuinka paljon niitä tavanomaisempia "maukkoja" pyörii edelleen kovassa käytössä.

Ehkä suurin kehitys on tapahtunut materiaalitekniikassa sekä tuotannollisuudessa. Esimerkiksi tuo Tikan lukko/kehys/piippu ei paljoa ihmiskäsien kosketusta tuotannon aikana tarvitse.
 
lähde: http://reservilainen.fi/uutiset/tulta_tuulen_ehdoilla_tarkka-ammunta_on_laskelmointia

Siinä on niin hyvä artikkeli tähän ketjuun että ehdottomasti lukemisen arvoinen.


"21.07.2017
Tulta tuulen ehdoilla – tarkka-ammunta on laskelmointia
Niko Muukka
barrett (1 of 1)-7
Sami Anttonen ja Barrett 98B .338 Lapua Magnum. Lumi pöllyää laajalla alueella, kun kiväärillä ammutaan.
Paavo Airo Helsinki

Tarkka-ammuntakilpailuissa peli on raakaa. Jos ampuja ei osu peukalonpään kokoiseen maaliin vaan laukaus menee puoli senttiä ohi, jää sijoitus herkästi huonoksi. Siksi MM-kisojakin kiertänyt tarkka-ampuja Sami Anttonen keskittyy enemmän suoritusten analysointiin kuin sijoitusten miettimiseen. Tarkka-ampujakillan varapuheenjohtaja Anttonen tomii myös MPK:n kouluttajana ja pyrkii koko ajan oppimaan itsekin jotain.

Hiljattain poliisien ja sotilaiden tarkka-ammunnan MM-kisoihin Unkarin Budapestissa osallistunut Anttonen on kansainvälisissä isoissa kisoissa harvoja reserviläisiä. Sotilaspoliisien tarkka-ampujakoulutuksen saanut Anttonen on reservissä syventänyt oppejaan MPK:n kursseilla, minkä lisäksi metsästys on tukenut kehitystä.

– Metsästys on sikäli tosi hyvää treeniä, että riistaeläimet ovat tosi arkoja metsästysaikaan. Siinä saa naamiointi- ja etenemistreeniä sitä kautta, Anttonen sanoo.

IMG_20170507_184343
"Joskus normaali vastavalosuoja ei riitä, kun aurinko laskee taulujen taakse. Tällöin on päästettävä sisäinen MacGyver irti", Sami Anttonen kuvailee omaa viritelmäänsä, jonka kuvasi Unkarissa.

Laskelmointia

Tarkka-ammunnassa on taidon lisäksi kyse myös siitä, että osaa laskelmoida erilaisten asioiden vaikutuksia oikein. Esimerkiksi keli vaikuttaa paljon. Kaikki mahdollinen pitää ottaa huomioon tähdätessä. Anttosen mukaan erityisesti pitkällä matkalla maaston vaihtelevuus aiheuttaa pähkäiltävää.

– Kun tuuli pääsee muuttumaan matkan aikana ja voi olla ensin metsää, sitten peltoa ja sitten taas metsää, niin pitäisi arvioida, mikä vaikuttaa kaikkein eniten.

Suomessa ei kovin montaa paikkaa ole, missä pitkän matkan ammuntaa voi harjoitella, eikä lyhyellä matkalla voikaan samalla tavalla opetella tuulen vaikutusta pitkän matkan ammuntaan. Anttonen kuitenkin korostaa, että muilta osin lyhyellä matkallakin saa hyvää treeniä, vaikka kisoissa ammuttaisiin pitkältä matkalta.

– Lyhyillä matkoilla pitää vain olla pienet maalit.

Anttonen mainitsee myös, että vaikka tarkka-ampujan pitää osata laskea asioita, niin ei hän itse mikään matemaatikko ole.

– Olen huono matematiikassa, joten pitää keksiä erilaisia nyrkkisääntöjä numeroille, kun laskeskelen. Kokemus kyllä merkkaa tässä kaikkein eniten. Pitää tarkkailla ympäristöä ja oppia siitä, mitä ympärillä tapahtuu.

kopteri
Yhdellä Tshekin MM-kisojen rasteista ammuttiin helikopterista. Ampujana Matti Paananen. Sami Anttonen on vieressä. Kuva: Mika Mäenpää

Sponsorit tukevat

Aseseppäopiskelijana Anttosen täytyy miettiä tarkkaan, miten rahansa käyttää. Yksi .338:n patruuna maksaa 6–7 euroa, joten loputtomasti ei ole varaa ammuskella. Myös kun kiertää isoissa kisoissa ja satsaa varustukseen toden teolla, kasvavat kustannukset. Anttosella onkin muutamia sponsoreita, jotka tukevat häntä varustehankinnoissa.

– Vuodessa tulee ammuttua ehkä tuhat laukausta tarkka-ammuntakiväärillä. Pitäisi ampua noin 10 000 vuodessa, mutta resurssit eivät ihan riitä siihen. Kaikilla kilpa-aseilla ammun vuodessa noin 5 000 laukausta, Anttonen arvioi.

– Toimivan kiväärin kuten Tikka T3 saa alle tuhannella eurolla. Se on todella laadukas ase sillä hinnalla, ja sillä ampuu hyvällä treenillä kilometriin saakka. Optiikka maksaa enemmän, 1 500–4 000 euroa. Aivan huippuluokan tarkka-ammuntakivääri varusteineen maksaa noin 10 000–15 000 euroa.

Anttonen sanoo päässeensä omalla Barretin 98 Bravo -kiväärillä 1500 metriin.

IMG_20170507_162317
Tarkka-ampujien kisakalustoa. Ruskea kivääri on Matti Paanasen Tikka T3, jossa on jossa on MDT:n tukkisarja. Musta on Sami Anttosen Ensio Firearmsin MERC. Molemmat ovat kaliiperissa .308win ja Lapuan patruunoilla. Kuva: Sami Anttonen

Kolme isoa kotimaista kisaa

Anttonen on itse 30-vuotias. Tarkka-ammunta vaatii nimensä mukaisesti todellista tarkkuutta, joten siinä vaiheessa, kun fysiikka alkaa nousta esteeksi, loppuu tarkka-ammuntakin.

– Suomessa kisoissa näkyy ihan eläkeläisiäkin. Viime vuoden MM-kisoihin osallistui yksi Yhdysvaltojen Vietnamin veteraani, joka on muuten hieno mies – aina muistaa kuittailla nuoremmilleen, että eikö teidän pitäisi pärjätä paremmin. Mutta sitten kun kroppa alkaa prakaamaan, siirrytään yleensä rata-ammuntaan.

Anttonen arvelee Suomessa olevan joitain satoja mutta alle tuhat aktiivista tarkka-ammunnan harrastajaa. Isoja kilpailuja on kolme: ulkomaalaisillekin avoin Finnsniper Pohjanmaalla, SM-kisat eli Simo Häyhä -kisat, jotka kiertävät ympäri Suomen sekä Hätilän sniper-kilpailu, joka on tarkoitettu aloitteleville harrastajille.

– Hätilä on myös kouluttava tapahtuma. Sitä kautta saamme uusia tarkka-ampujia kovempiinkin kisoihin.


Kuka?

Sami Anttonen

30-vuotias, asuu Ikaalisissa.

Opiskelee asesepäksi.

Ahkera päivittämään Instagramiin ammuntakuvia. Löytyy sieltä nimimerkillä @naamantaimanuli.

Palveli Karjalan prikaatissa varusmiehenä, kotiutui spol-tarkka-ampuja-au:na.

Tarkka-ampujakillan varapuheenjohtaja.

Aseseppäin ampumaseuran puheenjohtaja.

Kouluttaa MPK:lla tarkka-ammuntaa ja taistelua rakennetulla alueella.


Varustevinkkejä

Sami Anttonen kertoo, minkälaisilla varusteilla pääsee tarkka-ammuntaharrastuksessa alkuun:

• Ammunnan voi aloittaa vaikka jopa pienoiskiväärillä Pohjanmaan Tarkka-ampujien pienoiskiväärin tarkka-ammuntakursseilla. Hinta voi lähteä parista sadasta eurosta jatkuen jopa kymmeneenkin tuhanteen euroon.

• Kiikaritähtäimessä tulee olle etäisyydenmittaukseen soveltuva ristikko (esim. Mildot, MSR tai Horus). Halvasta kivääristä voi hyvinkin saada käyttökelpoisen kunnollisella optiikalla. Joskus on sanottu, että tähtäimen pitäisi maksaa vähintään saman verran kuin kiväärin. Tarkka-ammunnassa kunnolliset tähtäimet lähtevät hinnoiltaan noin 1 000 eurosta jatkuen noin 5 000 euroon. Laadukasta optiikkaa saa noin 2 000–3 500 eurolla.

• Muut varusteet kannattaa valita sen mukaan, millä tasolla haluaa lähteä harrastamaan. Kestävä reppu, sään ja maaston vaatimat vaatteet, majoitustarpeet sekä tietenkin kuulosuojaimet voi hankkia oman maun mukaisesti.


Artikkeli on julkaistu myös Reserviläisen numerossa 5/2017."
 
Oli pakko oikein rekisteröityä, kun olen tässä puoli päivää tätä ketjua lukenut ja itselläkin vähän samat jutut kiikarissa :) Remington 700 tai Tikka T3 taitaa olla se mitä havittelen ketjun perusteella 308 tai 30-06 mallina (loppuuko muuten 6mm BR Normassa voima kesken, jos moisen jostain löytäisi?). Tiedän muista harrastuksista oppineena sen verran että se budjetti ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Ikinä. Siksipä minulle riittäisi että alkuun pääsee tonnilla :D

Mutta; Olen ammuntaa harrastanut taannoin jonkin verran radalla paukuttelua mutta myin kaluston pois jo 15 vuotta sitten. Nyt on muut (kalliihkot) harrastukset jääneet ja saattaisi aikaa ja rahaa riittää tähänkin puuhaan. Olenko siis ensiaseen ostaja?

Ja kun varsinais suomen suunnalla asutaan niin tässä lienee parikin ongelmaa. 1. lupien saanti (en aio metsästää, vaan porailla tauluihin reikiä) ja 2. harrastuspaikkojen puute. Edes 300 metrin rataa ei taida löytyä kuin Säkylästä, vai tietääkö joku turun lähistöltä pitkää rataa?
 
Viimeksi muokattu:
Oli pakko oikein rekisteröityä, kun olen tässä puoli päivää tätä ketjua lukenut ja itselläkin vähän samat jutut kiikarissa :) Remington 700 tai Tikka T3 taitaa olla se mitä havittelen ketjun perusteella 308 tai 30-06 mallina (loppuuko muuten 6mm BR Normassa voima kesken, jos moisen jostain löytäisi?). Tiedän muista harrastuksista oppineena sen verran että se budjetti ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Ikinä. Siksipä minulle riittäisi että alkuun pääsee tonnilla :D

Tietääkseni 6mm:n ammuksissa on yleensä hyvin kevyt luoti, joka on hyvin tuuliherkkä. Ei varmaankaan sovellu yli 300 metrin matkoille. Noiden hinnoista en tiedä, mutta en oikein jaksa uskoa että nuo olisi 308:a halvempia. Mutta tontun pitäisi ihan oikeasti riittää kivääriin ja kamoihin. Tämä siis siksi, että tuo Falconin M18 kiikari on saatavilla ihan siedettävään hintaan.

Mutta; Olen ammuntaa harrastanut taannoin jonkin verran radalla paukuttelua mutta myin kaluston pois jo 15 vuotta sitten. Nyt on muut (kalliihkot) harrastukset jääneet ja saattaisi aikaa ja rahaa riittää tähänkin puuhaan. Olenko siis ensiaseen ostaja?

Tämä kysymys siis koskee lupien saamista? Ja kyllä, tietääkseni olet ensiaseen hankkija sikäli kun poliisi on kyseessä. Aikaisemmat harrastukset katsotaan varmaan hyväksi, mutta arvatenkin vain selityksenä miksi olet aloittamassa harrastusta.

Ja kun varsinais suomen suunnalla asutaan niin tässä lienee parikin ongelmaa. 1. lupien saanti (en aio metsästää, vaan porailla tauluihin reikiä) ja 2. harrastuspaikkojen puute. Edes 300 metrin rataa ei taida löytyä kuin Säkylästä, vai tietääkö joku turun lähistöltä pitkää rataa?

1. Liity johonkin ampumaseuraan. Kannattaa valita sellainen johon kuuluessa saa pääsyn ampumaradalle. Sillä ei ole välttämättä väliä kuinka pitkä rata on, kunhan soveltuu kaliberille.

Itseasiassa: Hanki ihan ekana piekkari. Silloin 50 metrin rata riittää perus ammuntaan ja 100 metrisellä saa ihan kunnollista harjoitusta, etenkin jos pääset asettelemaan maaleja pitkin sitä rataa ja voit harjoitella etäisyyden arviointia. Piekkari 100 metrin päästä taitaa myös soveltua tuulen vaikuksen arviointiin ja sen opetteluun.

Ja ihan tosissaan: Hanki se piekkari! Tein viime suonna sen virheen, että ostin 308 kiväärin, mutta en piekkaria. Piekkarilla olisin päässyt ampumaan lähes joka päivä, jos olisi huvittanut. 308 on hieman toinen juttu.
 
Oli pakko oikein rekisteröityä, kun olen tässä puoli päivää tätä ketjua lukenut ja itselläkin vähän samat jutut kiikarissa :) Remington 700 tai Tikka T3 taitaa olla se mitä havittelen ketjun perusteella 308 tai 30-06 mallina (loppuuko muuten 6mm BR Normassa voima kesken, jos moisen jostain löytäisi?). Tiedän muista harrastuksista oppineena sen verran että se budjetti ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Ikinä. Siksipä minulle riittäisi että alkuun pääsee tonnilla :D

Mutta; Olen ammuntaa harrastanut taannoin jonkin verran radalla paukuttelua mutta myin kaluston pois jo 15 vuotta sitten. Nyt on muut (kalliihkot) harrastukset jääneet ja saattaisi aikaa ja rahaa riittää tähänkin puuhaan. Olenko siis ensiaseen ostaja?

Ja kun varsinais suomen suunnalla asutaan niin tässä lienee parikin ongelmaa. 1. lupien saanti (en aio metsästää, vaan porailla tauluihin reikiä) ja 2. harrastuspaikkojen puute. Edes 300 metrin rataa ei taida löytyä kuin Säkylästä, vai tietääkö joku turun lähistöltä pitkää rataa?
Itse suosittelen myös pienoiskivääriä. Osta hyvä, paksupiippuinen piekkari. On halpa ampua, helppo saada ekat luvat. Ja piekkarilla on vaan hauska ampua :)
Itsellä on kaikista mieluisin ase vanha perintö-Toz tuunattuna TAK-75 tukilla, sillä tulee ammuttua enemmän kuin 308:lla.

Jos kivääriä kuitenkin tuumit, niin Tikka. Se on tonnin luokassa parempi kuin Remari. Ei Remarikaan huono ole.
 
Oli pakko oikein rekisteröityä, kun olen tässä puoli päivää tätä ketjua lukenut ja itselläkin vähän samat jutut kiikarissa :) Remington 700 tai Tikka T3 taitaa olla se mitä havittelen ketjun perusteella 308 tai 30-06 mallina (loppuuko muuten 6mm BR Normassa voima kesken, jos moisen jostain löytäisi?). Tiedän muista harrastuksista oppineena sen verran että se budjetti ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Ikinä. Siksipä minulle riittäisi että alkuun pääsee tonnilla :D

Mutta; Olen ammuntaa harrastanut taannoin jonkin verran radalla paukuttelua mutta myin kaluston pois jo 15 vuotta sitten. Nyt on muut (kalliihkot) harrastukset jääneet ja saattaisi aikaa ja rahaa riittää tähänkin puuhaan. Olenko siis ensiaseen ostaja?

Ja kun varsinais suomen suunnalla asutaan niin tässä lienee parikin ongelmaa. 1. lupien saanti (en aio metsästää, vaan porailla tauluihin reikiä) ja 2. harrastuspaikkojen puute. Edes 300 metrin rataa ei taida löytyä kuin Säkylästä, vai tietääkö joku turun lähistöltä pitkää rataa?
Unohda se 30-06, minulla sellainen Sakolainen kaapissa eikä siitä yksinkertaisesti kannata lähteä väsäämään TA-pyssyä vaan mielummin kiertoon jos ei muuten pinkka kestä investoida. Jos rahalla roolia, osta tosiaan ensin raskaspiippuinen piekkari ja sen kaveriksi raskaspiippuinen .308 T3(T3X) tai Remari 700. Niillä pääset niin pitkälle että sitten joskus tiedät mitä haluat muttet luopua kummastakaan noista. Tämä henk koht mielipiteeni kun samalla valmistaudun huomenna vapaapäivänä makaamaan noin 200lks kolmen eri kiväärin takana 50-150m seuran radalla ja ampumaan sen päälle practical-kisaa pistoolilla.
 
Tietääkseni 6mm:n ammuksissa on yleensä hyvin kevyt luoti, joka on hyvin tuuliherkkä. Ei varmaankaan sovellu yli 300 metrin matkoille.



Kumma ettei taulukot tue tuota tietoa (mutta kerranko esim. Lapua erehtyy koeammunoissa)

Nehän väittävät että luodin halkaisijalla on hyvin vähän merkitystä.

Ne kertovat myös että raskas ja iso luodilla olisi vain hieman enemmän energiaa.

Kun taasen putoama ja tuulipoikkeama olisivat pienempiä (todella tuuli herkkiä:facepalm:).
Toisaalta miksi 6mm ammuksissa käytettäisiin kevyttä luotia kun ammutaan kauas?
Kun muissa valitaan raskas/hyvän ballistiikan omaava luoti.:eek:

243 arvot ovat matalia johtuen 5,8g luodista.
Mutta tulos olisi varmasti parempi ”Diamond Line 8,4 g” luodilla.

6_5mm_diamond_line_8_4_130.gif



Matka 400m

Loppunopeus
Energia
Putoama
tuuli poikkeama 3 m/s
6 m/s

6,16
S342 5,8g FMJ


643m/s
1197j
-789mm
300mm
599mm

6,5mm
B303 9,3g FMJBT


755 m/s
2654J
-675mm
164mm
328mm

7.62mm
D46 12g FMJBT


684m/s
2807j
-794mm
214mm
429mm
 
Viimeksi muokattu:
Kumma ettei taulukot tue tuota tietoa (mutta kerranko esim. Lapua erehtyy koeammunoissa)

Nehän väittävät että luodin halkaisijalla on hyvin vähän merkitystä.

Ne kertovat myös että raskas ja iso luodilla olisi vain hieman enemmän energiaa.

Kun taasen putoama ja tuulipoikkeama olisivat pienempiä (todella tuuli herkkiä:facepalm:).
Toisaalta miksi 6mm ammuksissa käytettäisiin kevyttä luotia kun ammutaan kauas?
Kun muissa valitaan raskas/hyvän ballistiikan omaava luoti.:eek:

243 arvot ovat matalia johtuen 5,8g luodista.
Mutta tulos olisi varmasti parempi ”Diamond Line 8,4 g” luodilla.

6_5mm_diamond_line_8_4_130.gif



Matka 400m

Loppunopeus
Energia
Putoama
tuuli poikkeama 3 m/s
6 m/s

6,16
S342 5,8g FMJ


643m/s
1197j
-789mm
300mm
599mm

6,5mm
B303 9,3g FMJBT


755 m/s
2654J
-675mm
164mm
328mm

7.62mm
D46 12g FMJBT


684m/s
2807j
-794mm
214mm
429mm

Selitätkö minulle mitä oletat minun väittäneen kun taulukot eivät tue? Ja "for the record" näkemykseni perustui tähän: http://luoti.sako.fi/Ballistics/index.jsp ja siitä saatuihin näkemyksiin sikäli kun olin vertaillut lentoratoja toisiinsa. Joskin nuo tiedot perutuvat Sako:n myynnissä olevien patruunoihin, ja se valikoima on suppea, eikä oikein tue tätä aihetta. Myöskin huomaa, että en puhunut mistään 6,5mm:n luodista. 6,5mm:n luodit on sitten ihan erikseen ja menevät ballistiikassaan ohi, mutta nämä uudemmat 6,5mm:n kaliberit ovat sitten hinnoissaan, jos ei itse ala niitä lataamaan.
 
Vielä kun saisi saman datan pidemmiltä matkoilta. Isompi ja raskaampi kun kantaa aina pidemmälle. Huomionarvoinen seikka olisi myös kertoa, missä tuon kuusmillisen transsooninen alue alkaa.

Toki jos ei ole mahdollisuutta, kuin lähimmän seuran hirviradalle niin se on yksi ja sama millä ampuu.
 
6,5mm:n luodit on sitten ihan erikseen ja menevät ballistiikassaan ohi, mutta nämä uudemmat 6,5mm:n kaliberit ovat sitten hinnoissaan, jos ei itse ala niitä lataamaan.

6.5mm luodit rulaa. Tämä ei ole mikään uusi juttu,vaan todettu jo 1890-luvulla että niistä löytyy helvetin hyvää ulkoballistiikka. Jäivät vain pikkuhiljaa pois kun piti jostain syystä saada "isompaa" kuulaa käyttöön.

Nyt sitten keksitään pyörää uudestaan. :D
 
Jos ymmärsin oikein, niin kyse ei ollut 6,5mm vaan noista erilaisista 6mm benchrest paukuista. Esim. 6,5 swedu on loistava kaliiperi. Pitkä ja raskas luoti.

Ruottalaisten kuusvitosta tai kolmenollakasia minä lähtisin katselemaan. Asevalikoima ja patruunoiden hinta/saatavuus ainakin meillä pesee kaikki muut aloittelevalle penninvenyttäjälle.

Oma pitkänmatkan paketti huitelee pitkälle yli 7K€ ja silti ammun kolmenollakasilla. Ja on mulla hyvä piekkarikin.:p
 
Viimeksi muokattu:
Ruottalaisten kuusvitosta tai kolmenollakasia minä lähtisin katselemaan. Asevalikoima ja patruunoiden hinta/saatavuus ainakin meillä pesee kaikki muut aloittelevalle penninvenyttäjälle.

Ettei noistakin voisi jättää pois tuon ruottalaisen. Sikäli kun asiaa olen tutkinut, niin sen ballistiikka ei hirveästi eroa 308:sta ja ammukset ovat ainakin hieman kalliimpia. Jos 6,5:een on menossa, niin ottaa jonkin uudemman patruunan jotta saa täyden edun patruunan kyvyistä. Myöskin 308 kiväärin tietääkseni voi päivittää ainakin jossakin määrin esim. 260 kaliberiin. 6,5x55mm on sitten vaikeampi päivättää mihinkään mainittavaan.
 
Ettei noistakin voisi jättää pois tuon ruottalaisen. Sikäli kun asiaa olen tutkinut, niin sen ballistiikka ei hirveästi eroa 308:sta ja ammukset ovat ainakin hieman kalliimpia. Jos 6,5:een on menossa, niin ottaa jonkin uudemman patruunan jotta saa täyden edun patruunan kyvyistä. Myöskin 308 kiväärin tietääkseni voi päivittää ainakin jossakin määrin esim. 260 kaliberiin. 6,5x55mm on sitten vaikeampi päivättää mihinkään mainittavaan.

Tuo 260Rem olisi kyllä kiinnostava mutta jotenkin tuntuu että noita kaliibereja "keksitään" rapakon takana kovaa kyytiä ja aika sitten kertoo mikä jää oikeasti elämään. Itse olen tyytynyt omaan Tikka M65 paksulla piipulla ja ratatukilla. Ase on ihan riittävän tarkka, miehessä se vika on jos ei osu. Tietenkin tuo TAC A1 polttelee ihan pirusti, mutta ei ole nyt budjetissa niin paljoa löysää. Ja kun on kuitenkin mahdollisuus ampua hieman "työn puolesta" M10:llä niin ei nyt sitten ole ihan niin älyttömiä intressejäkään.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top