Terrorismi

NH-90:n Minigun on aika hyvä vastaus moiseen...

Sitä vartenhan niitä on asennettu, että suojataan joko laskeutumista tai evakuointia. voihan siinä tietysti mennä joku sivullinenkin, mutta...
 
Voihan niitä turvatarkastuksia viedä lentokenttätasolle mutta silloin kyllä on myös höllennettävä laivojen aikatauluja reippaasti. 2000 matkustajan ja kaikkien autojen ja rekkojen kunnollinen tarkastus veisi monta tuntia .

Tehdään sitä muuallakin, esim. Ranska - UK -matka Kanaalin yli. Metallinilmaisimet ja käsimatkatavaroiden läpivalaisu oli ainakin viime kesänä noin joka kolmannelle tai neljännelle matkustajalle. Kyseessä 800 matkustajan alus + 200-300 autopaikkaa

Tarkistanevatkohan nyt kaikki ja tsekkaavat autot paremmin kun kerran on ruuhkaa.
Passithan ne ovat aina syynänneet Ranskan päässä
 
Niinku mihin? Bollywood-elokuvaan?

Helipad täynnä panttivankeja ja seassa x-määrä teroja ja sinä teet rynnäkön piiput pyörien?

10-4

Alkaa tulla sellaisia visioita taas, että eipä mulla muuta aiheeseen.

Jos nyt kuvittelet, että kukaan täysijärkinen edes kokeilisi köysilaskeutumista panttivankilauman keskelle....niin on tosiaan 10-4. Jos taas kyse olisi teroista, jotka koittavat ammuskella kopteria ja laskeutujia...niin totta helvetissä niitä ammutaan takaisin. Helikopterista kun voi käyttää jopa tarkka-ampujia.

Jotenkin tuntuu, että erikoisjoukkojen sotilaita ja poliiseja pidetään foorumilla jotenkin yksinkertaisina idiootteina. Laivaan tunkeudutaan sieltä ja sillä tavalla, mikä katsotaan parhaaksi. Se ei tarkoita, että pitäisi köysilaskeutua helipadille. Voi pyhä yksinkertaisuus...
 
Jos nyt kuvittelet, että kukaan täysijärkinen edes kokeilisi köysilaskeutumista panttivankilauman keskelle....niin on tosiaan 10-4. Jos taas kyse olisi teroista, jotka koittavat ammuskella kopteria ja laskeutujia...niin totta helvetissä niitä ammutaan takaisin. Helikopterista kun voi käyttää jopa tarkka-ampujia.

Jotenkin tuntuu, että erikoisjoukkojen sotilaita ja poliiseja pidetään foorumilla jotenkin yksinkertaisina idiootteina. Laivaan tunkeudutaan sieltä ja sillä tavalla, mikä katsotaan parhaaksi. Se ei tarkoita, että pitäisi köysilaskeutua helipadille. Voi pyhä yksinkertaisuus...

Kerroppa kuinka se temppu tehdään kun kerran olet spesialisti.
 
Laivaan tunkeudutaan sieltä ja sillä tavalla, mikä katsotaan parhaaksi.
Onko todennäköinen terojen määrä laivalla 5 henkilöä vai 15? Jotenkin sekin vaikuttaa siihen millaisia laivaannousun mahdollisuuksia on. Mutta joo, mikä arvioidaan parhaaksi. Riski on mutta yrittää minimoida.
 
Kerroppa kuinka se temppu tehdään kun kerran olet spesialisti.
Kyse on myös siitä millai laivan henkilökunta on opetettu yhteistoimintaan viranomaisten kanssa. Ei kannata rajoittaa hyökkäysperspektiiviä vain siihen kuka tulee ulkoa ja ainoastaan naru olis kanavana.
Ruotsin ja Tallinan laivoissa on aika paljon luukkuja, isompaa ja pienempää. Mutta ei siitä sen enempää.
 
Kerroppa kuinka se temppu tehdään kun kerran olet spesialisti.

Olenpahan päässyt seuraamaan miten esim. Shayetet 13 tekee homman. Laskeudutaan sellaiseen kohtaan, missä vastarinta on vähäistä/vähäisintä tai vaikka perhana kiivetään laivan kylkeä pitkin veneistä jos koptereilla ei pääse. Annetaan tarkka-ampujien tulitukea helikoptereista. Kyynelkaasutetaan ja savutetaan vaikka tarvittaessa koko perhanan kansi. Marmara-laivalla homma läksi vähän käsistä, kun käsky oli käyttää "non-lethal force".

Kyllä noita vaihtoehtoja tuntuu olevan. Räjäyttävät vaikka perkele kulkuaukon laivan ulkohytin seinään jos tarve vaatii. Eihän esimerkiksi taloonkaan tarvitse mennä välttämättä ikkunan tai oven kautta, vaan maailmalta on useita esimerkkejä, joissa on menty räjäyttämällä seinän läpi.

Se, että puuttuu kykyä ajatella luovasti, ei tarkoita sitä, että se puuttuu kaikilta.
 
Voihan niitä turvatarkastuksia viedä lentokenttätasolle mutta silloin kyllä on myös höllennettävä laivojen aikatauluja reippaasti. 2000 matkustajan ja kaikkien autojen ja rekkojen kunnollinen tarkastus veisi monta tuntia .

Tästä olen kirjoittanut aikaisemminkin. Jokainen minuutti joka viivyttää laivan lähtöä maksaa varustamolle...ja voitte uskoa että varustamo ei niitä ole halukas maksamaan ..
 
Olenpahan päässyt seuraamaan miten esim. Shayetet 13 tekee homman. Laskeudutaan sellaiseen kohtaan, missä vastarinta on vähäistä/vähäisintä tai vaikka perhana kiivetään laivan kylkeä pitkin veneistä jos koptereilla ei pääse. Annetaan tarkka-ampujien tulitukea helikoptereista. Kyynelkaasutetaan ja savutetaan vaikka tarvittaessa koko perhanan kansi. Marmara-laivalla homma läksi vähän käsistä, kun käsky oli käyttää "non-lethal force".

Kyllä noita vaihtoehtoja tuntuu olevan. Räjäyttävät vaikka perkele kulkuaukon laivan ulkohytin seinään jos tarve vaatii.

Se, että puuttuu kykyä ajatella luovasti, ei tarkoita sitä, että se puuttuu kaikilta.

Kyse onkin luultavasti siitä mitä viranomaiset ovat valmiita tekemään, jos laivaan on tehty isku, eikä tekijöistä tiedetä muuta kuin se mitä ovat itse tai ehkä somessa iskusta kerrottu..eli laivaan mennään sitten täysin pimennossa ja vastassa on tuntematon määrä terroristeja ja tuntematon aseistus/räjähteiden määrä..
 
Kyse on myös siitä millai laivan henkilökunta on opetettu yhteistoimintaan viranomaisten kanssa. Ei kannata rajoittaa hyökkäysperspektiiviä vain siihen kuka tulee ulkoa ja ainoastaan naru olis kanavana.
Ruotsin ja Tallinan laivoissa on aika paljon luukkuja, isompaa ja pienempää. Mutta ei siitä sen enempää.

Täytyy muistaa että ne luukut toimii myös teroille pakoväylänä ja mistä tiedät ettei henkilökunta ole solutettu?
 
Kyse onkin luultavasti siitä mitä viranomaiset ovat valmiits tekemään jos laivaan on tehty isku eikä tekijöistä tiedetä muuta kuin se mitä ovat itse tai ehkä somesta on iskusta kerrottu..eli laivaan mennään sitten täysin pimennossa ja vastassa on tuntematon määrä ja tuntematon aseistus/räjähteiden määrä..

Paskamainen tilanne todellakin.
 
Täytyy muistaa että ne luukut toimii myös teroille pakoväylänä ja mistä tiedät ettei henkilökunta ole solutettu?
Nää nykyiset terot ei tunnu pakenevan. Ovat valmistautuneet uppoamaan laivan kanssa tai pysähtymään viranomaisen luotiin.
Ei kannata ekana miettiä henkilökuntaa, kun merkittävämpi ongelma on laivaan pääsy melko avoimista ovista ja ilman isompia tarkastuksia kenelle vaan.
 
Juuri sitä se on...eli terrori-iskuja ei kyetä 100 % estämään mitenkään ja viranomainen pääsee paikalle todella myöhään....:confused:

Taitaa olla, että 90% terrori-iskuista ei voi estää ilman ennakoitua tiedustelutietoa. Joissain tapauksessa sen seurauksia voi turvatoimilla vähentää.

Tod.näk. jopa jokaisella lentokentällä ehtisi 1-2 lipasta tyhjentää, ennenkuin siihen kukaan pystyisi reagoimaan. Laivasta nyt puhumattakaan.
 
Tästä olen kirjoittanut aikaisemminkin. Jokainen minuutti joka viivyttää laivan lähtöä maksaa varustamolle...ja voitte uskoa että varustamo ei niitä ole halukas maksamaan ..
Eivätkä matkustajat sen paremmin.

Kaikki haluavat turvallisuutta, mutta se ei saisi maksaa, eikä haitta elämistä ja olemista.
Arkisena esimerkkinä palo-ovien pitäminen kiinni
 
Nää nykyiset terot ei tunnu pakenevan. Ovat valmistautuneet uppoamaan laivan kanssa tai pysähtymään viranomaisen luotiin.
Ei kannata ekana miettiä henkilökuntaa, kun merkittävämpi ongelma on laivaan pääsy melko avoimista ovista ja ilman isompia tarkastuksia kenelle vaan.

Saksassa oli esimerkki siitä miten toimintamallit ovat venyviä...eli meni hyvin pitkään että poliisilla oli tarkkaa tietoa tekijästä..
 
Eivätkä matkustajat sen paremmin.

Kaikki haluavat turvallisuutta, mutta se ei saisi maksaa, eikä haitta elämistä ja olemista.
Arkisena esimerkkinä palo-ovien pitäminen kiinni

Vielä parempi esimerkki on poistumisteiden tukkiminen laatikoilla...sehän on ilmaista säilytystilaa....
 
Tarkoittaako tämä että ruotsinlaivalle joutuu ottamaan pakosta mutkan mukaan?

Sanontahan kuuluu: "Elämä on taistelua...päivällä leivästä...yöllä lihasta.." :D Voi se baarissa saatolle pääsemistä helpottaa... :D
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top