KAL007 oli vielä tuoreessa muistissa.
Niin siinä tapahtui sekaannus kun tiedustelukoneen reitillä lensikin harhautunut siviilialus.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
KAL007 oli vielä tuoreessa muistissa.
Rustin tapauksessa kyse oli lähinnä komentoketjun ja tiedonkulun pettämisestä. Ei kukaan tietoisesti päättänyt antaa lennon jatkua. Tieto ei yksinkertaisesti kulkenut niin hyvin, että kukaan riittävillä napeilla varustettu olisi saanut oikean kuvan tilanteesta ja olisi voinut päättää tehdä asialle jotain.
Eikös asia mennyt pikemminkin oikein? Annettiin lentää ja tyydyttiin seuraamaan, kun uhka todettiin pieneksi. Luultavasti millään tasolla ei olisi tehty muuta ratkaisua tuossa kylmän sodan tilanteessa.
Minun näkemieni kuvausten perusteella missään vaiheessa ei päätetty antaa lennon jatkua niin, että oltaisiin oikeasti oltu tietoisia siitä mikä kohde oli kyseessä.
Voin höpistä omiani, mutta muistikuvieni mukaan kone tunnistettiin pienkoneeksi. Antoivat sen sitten pörrätä rauhassa. Eli ilmeisesti torjunnan kriteerit eivät täyttyneet ja vastaavalla upseerilla oli tolkku mukana. Maailmanloppu tuskin alkaisi pienkoneella toimitettavalla pommilla.
Toisaalla luin että yliäänellä lentäminen aiheuttaa valtavan tutkaheijasteen jota edes stealth kone ei voi välttää..onko tässä perää ?
Toisaalla luin että yliäänellä lentäminen aiheuttaa valtavan tutkaheijasteen jota edes stealth kone ei voi välttää..onko tässä perää ?
Enpä kyllä tiedä, mihin fysiikan lakeihin moinen voisi perustua.
Mistähän mahdoit tuollaista lukea?
One More Bit of Aviation History
The XF-84H Thunderscreech likely set a radar reflection record as well, though to our knowledge, nobody was checking. Radar, as every stealth engineer can attest, reflects off of all surfaces to some degree (some surfaces more than others) and reflects best off of panels that angled 90 degrees to each other (thus giving rise to flying wings, faceted surfaces, in-canted paired vertical stabilizers and the other various shapes one sees in the stealth world). However, radar also reflects off of sonic boom shock waves. That is why until recently stealth aircraft were subsonic — the reflection off of a sonic shock wave looms large on a radar scope for all to see. As many air-to-air missiles are radar guided, by the 1960s, this was already a very important issue. The XF-84H Thunderstreak most likely would have shown on a radar scope as something bigger than a battleship flying along at subsonic speeds, making it an easy target. In retrospect, the Thunderscreech seems to have been a bad project no matter which way you look at it.
Voin höpistä omiani, mutta muistikuvieni mukaan kone tunnistettiin pienkoneeksi. Antoivat sen sitten pörrätä rauhassa. Eli ilmeisesti torjunnan kriteerit eivät täyttyneet ja vastaavalla upseerilla oli tolkku mukana. Maailmanloppu tuskin alkaisi pienkoneella toimitettavalla pommilla.
Mielenkiintoista.
Pitääpä lukea moisesta lisää.
Tuli yhtäkkiä mieleen, että taannoin joku ilmavoimien eversti(?) kertoi eräässä koulutustilaisuudessa ettei venäläisten tutkat kykene havaitsemaan matalalla 200 km/h lentävää konetta. En kyllä muista oliko kyse ilmassa vai maassa olevista tutkista, vai molemmista.