Ukrainan konflikti/sota

Tuohan tarkoittaa sitä että tästä lähtien kaikki kaupungit ovat laillisia kohteita koska jokaisessa talossa on vihollisen taistelijoita.
Oon päissäni miettinyt että jokainen (ehjää) sotilaskalustoa nettiin kuvaava on tietämättään tulenjohtaja ja jokainen tuhoutunutta kalustoa kuvaava suorittaa vaikutusarviointia tietämättään.

Pitäisikö kaikki kännykän kameraominaisuuden käyttäjät luokitella konfliktin aktiivisiksi osapuoliksi?
 
EU:ssa monia asioita ajetaan eteenpäin niin kuin niiden perustelut olisivat ehdottomia faktoja ja muita vaihtoehtoja ei olisi. Vaikka todellisuudessa Brysselin valitsema vaihtoehto usein perustuu 1-2 suuren maan mielipiteisiin. Minun mielestä yksi syy länsimaiden menestyksen takana on ollut mahdollisuus kokeilla erilaisia vaihtoehtoja ja vertailla näitä. EU haluaa kieltää tämän mahdollisuuden että kansallisesti valittu vaihtoehto voisi olla parempi kuin EU:n laajuisesti pakotettu. Ja yksi tärkeä syy on tuo aiemmin mainitsemani: että kukaan ei huomaisi että itse asiassa se suuren maan ehdotus ei aina olekaan paras mahdollinen - varsinkaan kaikille maille.



Jos jostakin asiasta on ollut hyötyä, se ei tarkoita etteikö toisella tavalla toimimalla olisi voinut saada enemmän hyötyä. Ja jos jossain asiassa on ollut hyötyä on toisella alueella voinut tulla myös merkittäviä haittoja.

Esim. maahanmuuttopolitiikassa Brysselin linja on tuottanut huonoja tuloksia mm turvallisuuspuolella ja sitä jatkettu huonoista tuloksista riippumatta. Kun Puola ja jotkut muut maat ovat esittäneet linjaa että he ottaisivat määrällisesti paljon väkeä, mutta niistä maista joista heillä on hyviä kokemuksia, Bryssel repi pelihousunsa ja uhkaili näitä kapinallisia milloin milläkin keinolla. Vaikka tämä vaihtoehtolinjan toimivuus on pitkän ajan kuluessa havaittu PALJON paremmaksi kuin Brysselin ajama "käytännön kokemukset eivät saa vaikuttaa mihinkään" idea. Saksassa Merkel sanoi yli 10 vuotta sitten haastattelussa että monikulttuurisuus on epäonnistunut Saksassa. Silti sitä on jatkettu entiseen malliin. Minusta merkillistä politiikkaa.

EDIT: tässä tuore esimerkki EU:n ajattelusta että yksi ratkaisu kaikille maille on tärkeämpi kuin hyvät tulokset

Minusta toimivuus käytännössä on tärkeämpi kuin hienolta KUULOSTAVA teoria joka ei oikeasti toimi.


Ei kaikki juoni meitä vastaan vaan monet maat ajavat omaa etuaan ja nimittävät sitä solidaarisuudeksi. Varsinkin kriisitilanteeisa nämä eri maiden todelliset motiivit usein nousevat esiin. Se mikä on yhdelle maalle hyvä voi toiselle olla huonompi. Ja kun kaikki pitää pakottaa käyttämään samaa ratkaisua valinta menee yleensä sen suurta maata hyödyttämisen mukaan. EU sinällään ei ole kaikilta osin huono asia, mutta se on myös kaukana parhaasta mahdollisesta. Yleensä hyvät ratkaisut hyväksytään helpommin ja huonoja pitää pakottaa. Jälkimmäistä on EU:ssa vielä paljon.
Anteeksi, tulkitsin viestisi osittain väärin.

Olen tavallaan kanssasi samaa mieltä, EUn päätös on sen jäsenten tekemä kompromissi, joka heijastelee maiden voimasuhteita,aivan kuten mikä tahansa demokraattinen päätös. Sinä näet sen negatiivisena asiana, minä taas positiivisena, kun tuloksena on merkittävästi vahvempi talous ja rahapolitiikan osalta turvallisempi ympäristö kuin omalla valuutalla.

Pitäisikö esim. Saksan omata sama valtamäärä, kuin Suomen? Talous ja väkimäärä on moninkertainen? Maat ovat tietoisesti luovuttaneet itsemäärämisoikeuttaan EUn yhteisölle. EU:n maahanmuutto politiikka noudattaa jaettua vastuuta ja maiden (myös Puolan) allekirjoittamaa ja ratifiomaa ihmisoikeussopimusta. Me nyt emme vain voi valikoida turvapaikanhakijoista etnisyyden perusteella toteamalla, että otetaan vaan valkoisia tai tästä maata porukka. Puolan ajama linja on varmasti mukava Puolalle, mutta se asettaa valtavan taloudellisen paineen Etelä-Euroopan maille, Puolan poimiessa kirsikat kakusta. Käyttäen EU:ta pankkiautomaattina, mutta hyläten EUn yhteiset arvot.

Kyseessä olevat sanktiot eivät liity mitenkään puolan nyt ottamiin pakolaisiin, joita tullaan jakamaan ympäri Euroopan tasaisesti, jotta yhden maan talous ei kuormitu liikaa. Puolan ideallahan nuo kaikki voisi jättää tuonne, kun sinne kerran tulivatkin.

Ja rikkomukset esim. Oikeusvaltioperiaatteet tullaan sanktiomaan, vaikka puola nyt antaisikin apua Ukrainalle. Hieno homma, mutta se ei poista sääntöjen ja lakien rikkomistama.
Summa summarum EU:sta on kiistatta enemmän hyötyä kuin haittaa. Kukaan nyt ei vaan voi poimia rusinoita kakusta vaan vapauset vastuut ja velvollisuudet jaetaan. Jos haluat jatkaa keskustelua, niin voidaan tehdä se muualla vaikkapa yksityisvieteillä.

Eikö tulitauko kestänyt 12h eli 9-21? Onko jo tiedossa, että Venäjä olisi aloittanut sotatoimet uudestaan (ryssän doktriinin mukaan siviilien pommitushan ei ole sotatoimi, vaan rauhan turvaamista.).

Molemmilla on käynnissä kilpajuoksu aikaa vastaan, kummalla se tulee ensim vastaan, venäjällä sisäpoliittisesti, vai Ukrainalla Venäjän sotarikoksista johtuneiden siviiliuhrien johdosta.
 
OT:
Täällä on kyllä aivan joitavanpäiväistä riitelyä jostain rynkyistä. Osa on jopa valmis itse varastoimaan. Voi hyvää päivää. Vaikka harrastan metsästystä on mielestäni hyvä että Suomessa ei jokaiselle reikäpäälle anneta aseita rauhan aikana. PV osaa hommansa ja jätetään aseiden varastointi ja määrien arvointi ammattilaisten hoidettavaksi.

Eiköhän lopeteta turha kinastelu ja käytetään aika kunnon ylläpitoon.

Itsellä tuli ennen tehtyä muutaman päivän talvikalastusvaellus Pohjois Norjassa teltan, ahkion ja makuupussin ja pilkkivälineiden kanssa. Erinäisten tekosyiden (perhe, työ...) kanssa on jäänyt nyt välistä muutaman vuoden. Tämä Ukrainan sota on lisännyt motivaatiota nostaa kuntoa ja ottaa poika mukaan retkille. Muutama lyhyt on jo tehty. Tuommoinen 7 vuotias nassikka jaksaa hiihtää metsässä ihmeen pitkiä matkoja ja pilkkiä kun on mielenkiintoista tekemistä ja evästä paljon. Pelkkä nuotion teko riittää motivaattoriksi. Pieni ahkioretki Lapossa tehdään maaliskuun viimeisellä viikolla. 😀

Jonninjoutavan kinastelun sijasta opetetaan lapsille luonnossa liikkumisen taitoja. Niillä rynkyillä ei tee mitään, jos kunto on paska eikä selviä kiepissä edes 10 asteen pakkasesta. Homman voi aloittaa vaikka geokätkemisellä / suunnistusharrastuksella, jos ahkion veto metsäsuksilla ei ole se oma juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Jo ammoisina aikoina sanottiin että kansa tarvitsee leipää ja sirkushuveja. Kun leipää on vähemmän tulee näemmä enemmän sirkushuveja. Eiköhän tuolta löydy sopivat pajarit ja heidän korruptiohaaran sopivat syylliset.
Kyllä nämä metodit on ihan 1900 lukua. Mitä enemmän Venäjän nykyistä johtoa seuraa, sitä lähemmäs Stalin metodeja mennään. Vuodesta 1934 ja siitä eteenpäin erityisesti.


Luulenpa että jos Putin tästä ui jotenkin kuiville, monta päätä ympäriltä putoaa/ tai putoavat ikkunoista tai nauttivat liian äkäistä teetä.

Voivat silti joskus vielä saada oman patsaansa jonka ääreen sureva ja kyynelehtivä Putin käy laskemassa seppeleen.
 
Samaa mieltä. Nykyinen 280K sodanajan vahvuus tulee koulutettavien ikäryhmien ja koulutuskapasiteetin koosta johtuen. Ei aseiden määrästä. Tässä oli mm puheissa koulutettavien naisten määrän nostaminen. Tyssäsi koulutuskapasiteetin puuttumiseen ja naiset olisivat vähentäneet koulutettavien miesten määrää.
Siis mitä helvettiä? Varusmiehiä astuu palvelukseen karkeasti vuodessa vajaa 25 000 ja palveluksen keskeyttää vajaa 5000. Eli jos sanotaan että vaikkapa about 18 000 kotiutuu koulutettuna, niin 10-vuodessa siitä syntyy n.180 000 alle 30v. reserviläistä ja 20-vuodessa siis jo 360 000 alle 40v. reserviläistä. Joo, kaikki eivät saa SA-sijoitusta ja osalla menee sijoitus jos se korvaantuu siviilityön perusteella jne.

Mutta kaikesta mahdollisesta sijottamattomuuten vaikuttavasta huolimatta, miten halvatussa saatte käännettyä asian niin päin, että SA-vahvuus määräytyy mitenkään päin varusmiespalveluksen kapasiteetillä? Ihan oikeasti ja kipeästi nuorta ja verevää lihasta vaativia tehtäviä/joukkoja ei todellakaan ole 100% SA-vahvuudesta, tukevat osat ja muut "ei munat turpeessa pitkin maastoa hyökivät" osat syövät ison osan miestarpeesta. Ja monesti siitä 30-50v massasta löytyy paljon niin kovia ns. työmiehiä jotka pesee monet 20v. junnut mennen tullen ns. työkunnossa, cooper kunto ja ns. työkunto on kaksi ihan eri asiaa. Koko sodan logistiikka ja kaikki mahdolliset koneenkäyttäjät esim. pyörii satavarmasti tehokkaammin kokeneiden ammattilaisten voimin, ei iällä ole noissa tehtävissä juuri mitään merkitystä. Pääsääntöisesti vanhemmilla tekijöillä on vaan kovempi kestävyys noissa hommissa. Sitten tulee vielä tukuttain kaikkia takaportaan vartio ym. tehtäviä joissa ei todellakaan tarvi olla rivissä esim. alle 30v "paperilla hyvä kuntoista" reserviläistä.
 
Karu totuus vaan taitaa olla sellainen, etä PV:n varsinaisessa palveluksessa olevat kaverit ne vasta niitä suurimpia nojatuolikenraaleita ovat. Se tietynlainen ylimielisyys kun paistaa läpi monasti joissakin asioissa ihan KH:hommissa itse todettuna. Luullaan ja uskotaan sekä vähän toivotaan. Etenkin logistiikkapuolella siviili/mil yhteistyö tositilanteessa menee kyllä sen persvakoukkosiviilin komennon mukaan, ettei kuse koko homma.

Tapauksia on monenlaisia, niin siviilimaailmassa kuin PV:ssäkin. Mutta on se välillä outoa että ressu yrittää neuvoa ammattilaista- vai neuvovatko samat hahmot lääkärissä käydessään lääkäriä, tai autohuollossa mekaanikkoa?

Tietyllä tapaa en ole tuohon muutamia poikkeuksia lukuunottamatta törmännyt; kun on PV:llä töissä niin vapaa-ajalla ei kaikki jaksa harrastaa armeijaa. He ovat vain töissä siellä, joka omalta osaltaan tekee työstä ns. Steriiliä ilman mitään erityistä kiihkoa tai aatetta suuntaan tai toiseen. Työt tehdään, ja vapaa-ajalla tehdään jotain aivan muuta.

Lopputulemana päästään siihen että näkemyseroista huolimatta kaikilla lienee sama päämäärä; Suomen puolustaminen ja keskustelun pitäminen edelleenkin aiheessa. En ole mode enkä yritä olla, mutta n.700 sivun asian jälkeen ottaa päähän "asiantuntijoiden" päteminen jostain kiinalaisista rynkyistä, sodan ajan vahvuudesta yms. Muusta roskasta.
 
Tapauksia on monenlaisia, niin siviilimaailmassa kuin PV:ssäkin. Mutta on se välillä outoa että ressu yrittää neuvoa ammattilaista- vai neuvovatko samat hahmot lääkärissä käydessään lääkäriä, tai autohuollossa mekaanikkoa?

Tietyllä tapaa en ole tuohon muutamia poikkeuksia lukuunottamatta törmännyt; kun on PV:llä töissä niin vapaa-ajalla ei kaikki jaksa harrastaa armeijaa. He ovat vain töissä siellä, joka omalta osaltaan tekee työstä ns. Steriiliä ilman mitään erityistä kiihkoa tai aatetta suuntaan tai toiseen. Työt tehdään, ja vapaa-ajalla tehdään jotain aivan muuta.

Lopputulemana päästään siihen että näkemyseroista huolimatta kaikilla lienee sama päämäärä; Suomen puolustaminen ja keskustelun pitäminen edelleenkin aiheessa. En ole mode enkä yritä olla, mutta n.700 sivun asian jälkeen ottaa päähän "asiantuntijoiden" päteminen jostain kiinalaisista rynkyistä, sodan ajan vahvuudesta yms. Muusta roskasta.
Ja jos puolestaan on kutsuttuna harrastamassa armeijaa, ei jaksaisi leikkiä työjuttujen kanssa. Myönnän tämän. Tekemällä oppii molemmat puolet, kun samalla puolella ollaan.
 
Anteeksi, tulkitsin viestisi osittain väärin.

Olen tavallaan kanssasi samaa mieltä, EUn päätös on sen jäsenten tekemä kompromissi, joka heijastelee maiden voimasuhteita,aivan kuten mikä tahansa demokraattinen päätös. Sinä näet sen negatiivisena asiana, minä taas positiivisena, kun tuloksena on merkittävästi vahvempi talous ja rahapolitiikan osalta turvallisempi ympäristö kuin omalla valuutalla.

Minusta on mahdollista ratkoa ongelmia niinkin, että yhden EU:n kompromissiratkaisun sijaan annetaan joissakin asioissa asia kansallisesti ratkaistavaksi. Silloin kukin maa saisi hakea heidän maalleen hyvän ratkaisun. Uskon että näin asioiden käsittely tapahtuisi nopeammin ja yhden kompromissin sijaan löytyisi useita tiettyihin olosuhteisiin parempia ratkaisuja. Luonto toimii näin. On lukematon määrä lajeja jotka ovat kukin soveltuneet menestymään tietyissä olosuhteissa, kukin omalla tavallaan.

Pitäisikö esim. Saksan omata sama valtamäärä, kuin Suomen? Talous ja väkimäärä on moninkertainen? Maat ovat tietoisesti luovuttaneet itsemäärämisoikeuttaan EUn yhteisölle. EU:n maahanmuutto politiikka noudattaa jaettua vastuuta ja maiden (myös Puolan) allekirjoittamaa ja ratifiomaa ihmisoikeussopimusta. Me nyt emme vain voi valikoida turvapaikanhakijoista etnisyyden perusteella toteamalla, että otetaan vaan valkoisia tai tästä maata porukka. Puolan ajama linja on varmasti mukava Puolalle, mutta se asettaa valtavan taloudellisen paineen Etelä-Euroopan maille, Puolan poimiessa kirsikat kakusta. Käyttäen EU:ta pankkiautomaattina, mutta hyläten EUn yhteiset arvot.
Minusta nämä ihmisoikeussopimukset pitäisi päivittää tälle vuosituhannelle niin että niitä ei voi käyttää aseina pakolaisia vastaanottavaa maata vastaan. Eli kuten alkutalvesta tapahtui Puola ja Baltian maat eivät päästäneet ValkoVenäjältä puskettuja lähi-idän maahanpyrkijöitä rajan yli koska tiesivät etteivät ole mitään oikeita pakolaisia. Minusta jokaisen maan pitäisi saada päättää haluavatko olla monikulttuurinen sekamelska vai enemmän yhdenlaiseen kulttuuriin pohjautuva. Pakolaiset voisivat sitten hakeutua sellaisiin maihin joihin he sopeutuvat. Tämä suojaisi valtioita vahingolliselta kansanvaelluksilta. Jos jostakin maista on huonoja kokemuksia niiden kansalaisille voisi neuvoa hakeutumaan maihin jotka uskonnolta/kulttuuriltaan sopivat paremmat puitteet elämälle.
Tämä pakolaisten valikointi pitäisi olla mahdollista samalla tavalla kuin esim Nato voi valita jäsenensä tai EU:n jäsenmaa voi estää pakotteiden käytön Venäjää vastaan EU:n tasolla. Samanlaista itsesäilytysvaistoa.

Ja siitä valtamäärästä: ymmärrän kyllä että suuren väkiluvun mailla on enemmän valtaa, mutta jos on käytössä riittävästi näitä kansallisesti päätettäviä asioita se suojaa pieniä maita isojen diktatuurilta ja mahdollisilta huonoilta päätöksiltä joista yhden voi mainita Saksan päätös luopua ydinvoimasta. Jos tällainen tulisi EU:n laajuiseksi pakoksi ei siinä olisi mitään järkeä. Onneksi Ranska rakentaa ydinvoimaa joten eivät kahdestaan saa koko EU:ta kyykytettyä.

Kyseessä olevat sanktiot eivät liity mitenkään puolan nyt ottamiin pakolaisiin, joita tullaan jakamaan ympäri Euroopan tasaisesti, jotta yhden maan talous ei kuormitu liikaa. Puolan ideallahan nuo kaikki voisi jättää tuonne, kun sinne kerran tulivatkin.
En tiedä mitä Puola aikoo tehdä ukrainalaisten kanssa, mutta siellä oli jo ennen sotaa ainakin miljoona työn perässä muuttanutta. Näistä saadun kokemuksen vuoksi ottivat suuren määrän lisää. Ehkä toivoisivat EU:lta jotain tukea siitä että ottavat omalle alueelleen suuren osa pakolaisvirrasta.

Eikö tulitauko kestänyt 12h eli 9-21? Onko jo tiedossa, että Venäjä olisi aloittanut sotatoimet uudestaan (ryssän doktriinin mukaan siviilien pommitushan ei ole sotatoimi, vaan rauhan turvaamista.).

Molemmilla on käynnissä kilpajuoksu aikaa vastaan, kummalla se tulee ensim vastaan, venäjällä sisäpoliittisesti, vai Ukrainalla Venäjän sotarikoksista johtuneiden siviiliuhrien johdosta.
En tiedä kuinka kauan mikin tulitauko on pitänyt kestää, mutta ainakin osaa on rikottu kesken kaiken joten en niihin tulevaisuudessakaan liikaa luottaisi. Vaikuttaa että otteet eivät ole siistiytymään päin. Uusia kikkoja on vielä tulossa, mutta nyt annettu "vapaa metsästys" laki pistää miehittäjän lujille kun kuka tahansa voi ampua näitä on armeijassa tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se Uk teki ihan itse itselleen lähtemisen vaikeaksi. Eu:lle oli ihan ok että lähtevät. Britit vaan olisi halunneet samat edut kun Euroopan unioniin kuulumalla ilman jäsenyyttä.
Noh hittolainen... luin tosta että Ukk... tuli samantien mieleen ensimmäinen (ja hovin protokollan mukaan katastrofaalinen) UK:n kuningatar Elisabethin vierailu Härmään Urkin kutsumana, jonka osalta taivaasta/ Mäntyniemestä jostain syystä päätettiin että olisi helvetin hienoa ja hyvää näyttää mistä heidänkin sanomalehti- sekä pyllypaperinsa tulevat..


Ei meitä metsäläisiä kukaan halua valloittaa enää ikinä...
 
lyhyt historia:

Koko tilanne on (osittain) suora seuraus Ukrainan halusta liittyä EU:seen.

-2008 Ukraina halusi luoda paremmat diplomaattiset ja juridiset suhteet EU:n kanssa Oranssin vallankumouksen jälkeen, prosessin aloitti presidentti Yushchenko.
-2010 projekti siirtyy johtuen ukrainan johdon toimista toisinajattelijoita kohtaan Janukovitshin palattua presidentiksi
-2012 projekti lähtee käyntiin
-2013 Ukrainan piti allekirjoittaa vapaakauppasopimus EU:n kanssa
-2013 Janukovitsh ilmoittaa ennen parlamentin äänestystä että Ukraina ei jatka prosessia
-2013 Maidan mellakat alkavat
-2014 Janukovitsh pakenee maasta
-2014 venäjä valloittaa krimin


Tämä on karkea yleistys ja jäsen @euromaidan voi varmasti avata sitä paremmin ja tarkemmin kuin mihin minä pystyn.

Ei saa unohtaa tod. Näk. venäläisten tappoyritystä myrkyllä, kyseessähän on oli presidentti yschenko( vai miten kirjoitetaan).
 
Back
Top