Ukrainan konflikti/sota

Sivuaskel safkaan:

Tästä sodasta 2.0 seuraa vääjäämättömästi maailmanlaajuinen ruokapula. Kuinka vakava, riippuu kauanko miekkaillaan.

Täällä lännessä kun maksetaan kovalla valuutalla jo raskaasti verotettua ruokaa, hintojen nousu tulee olemaan ehkä 10-30% riippuen artikkelista.

Tuolla lähi-idässä ihan jotain muuta. Ruoka ja polttoaineet kallistuu hurjasti, kaksin-kolminkertaistuu viljasäkin hinta, ainakin akuutin kriisin ajaksi.

Huudetaanko siellä miekkareissa "Kuolema Amerikalle" kuten aina, vai tajuavatko että Venäjä vei ruoan heidän suusta?
Ukrainan tilanteen takia yksi asia on varma, ja se on se, että arabikeväitä lähtee leviämään 2022-2023 ja paljon! Tietää vielä korkeampia energian hintoja, öljy tulee olemaan +150 dollaria. Puhumattakaan juuri ruuasta ynnä muusta. Kovia aikoja tulossa ja sitä ei omasta mielestä oikein vielä edes tiedosteta lännessä.
 
Ei kai tuo mikään ihme ole, että nato antaa luvan. Voisi ihan hyvin antaa vaikka Suomelle luvan käydä pyörähtämässä tuolla hornetilla, mitään "hyötyä" siitä ei toki olisi, mutta kun tiedossa on, että vanja nämä kaikki lennot kuitenkin tutkii, niin tuossa ei tehdä mitään yliampuvaa, mutta annetaan muistutusta yhteisestä voimasta. Tämä siis esimerkkinä, en todellisuudessa olisi tonne hornilla lähdössä lentelemään.
Myös suomella on singnaalitiedusteluun erikoistunut lentokone https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002790883.html
 
Kun paljon puhutaan siitä, että Venäjä oppii tästä kokemuksesta ja vahvistuu jatkossa niin se täysin edellyttää sitä, että ihan oikeasti karsittaisiin kaiken kattavaa korruptiota ja kyynisyyttä ja että ihan reaalisesti vahvistettaisiin taloudellista ja teknologista osaamista. Eikä sellainen tapahdu niin, että Putin sanoo jollain random stadionilla, että "nytpäs poijat vahvistutaan". Vaan se tarkoittaa oikeita syvällisiä uudistuksia, jotka vievät aikaa ja vaativat motivaatiota ja ideologista uskoa - ja toimivaa yhteiskuntaa ja kulttuuria.

Tuo kulttuurin muuttaminen ja korruption kytkeminen veisi mielestäni ainakin kymmeniä jos ei satoja vuosia, ja lopputuloksena olisi kuiten todennäköisesti länsimaalaistuminen, Kiina lienee ainut kommari valtio, joka on pystynyt nostamaan itsensä jonkilaiseksi mailmanmahdiksi, mutta heillä on lähtökohtaisesti erilainen kunniakulttuuri kuin esim. venakoilla, ja lienee vähän erilainen taulouspoliittinen tilanne, ainakin nyt.
 
Kiina lienee ainut kommari valtio, joka on pystynyt nostamaan itsensä jonkilaiseksi mailmanmahdiksi, mutta heillä on lähtökohtaisesti erilainen kunniakulttuuri kuin esim. venakoilla, ja lienee vähän erilainen taulouspoliittinen tilanne, ainakin nyt.
Kiinalla on äärimmäisen vahva kulttuurinen perusta, mikä on myös huomattavasti vähemmän toksinen kuin Venäjällä. Mutta silti mietin Kiinankin kohdalla, että kun keskiluokka jatkuvasti kasvaa ja vakiintuu ja toisaalta Xi (et al) uudelleen vahvistaa yksinvaltaa ja yhteiskunnallista debattia pyritään systemaattisesti vaientamaan, että onko ehkä yhtälö lopulta mahdoton?
 
Joko Ranskan, Kreikan ja Turkin laivastojen ja ottoalusten valtava armaada on kokoontunut ja valmiina höyryämään Mariupolia evakuoimaan?

Näin jonkin utopistiselta kuulostavan uutisklipin YLE:ltä klo 10.00, jossa Macron uhosi näin tapahtuvan, vain puhelinsoitto Putinille puuttuisi enää suunnitelmasta kirsikkana kakun päälle...
 
Huudetaanko siellä miekkareissa "Kuolema Amerikalle" kuten aina, vai tajuavatko että Venäjä vei ruoan heidän suusta?
Siellä huudetaan "asylum", kunhan saavat luunsa EUn rajoille.
Jos tuolla, siis lähi-idässä ja afrikassa, tulee ihan oikea nälänhätä, niin 2015 tulee toisintumaan toiseen potenssiin.

Siinä vaiheessa venäläisten vuoro nauraa räkäisesti euroopalle.
 
Kiinalla on äärimmäisen vahva kulttuurinen perusta, mikä on myös huomattavasti vähemmän toksinen kuin Venäjällä. Mutta silti mietin Kiinankin kohdalla, että kun keskiluokka jatkuvasti kasvaa ja vakiintuu ja toisaalta Xi (et al) uudelleen vahvistaa yksinvaltaa ja yhteiskunnallista debattia pyritään systemaattisesti vaientamaan, että onko ehkä yhtälö lopulta mahdoton?

Todella mielenkiintoinen pohdinta, toisaalta Kiinalla on ollut yksinvaltias tuhansia vuosia, toisaalta taas mailma on globalisoitunut niistä keisarin ajoista, mutta jatketaan tätä pohdintaa vaikka jossain toisessa ketjussa, kun ei enää Ukrainaan liity mitenkään.
 
Siellä huudetaan "asylum", kunhan saavat luunsa EUn rajoille.
Jos tuolla, siis lähi-idässä ja afrikassa, tulee ihan oikea nälänhätä, niin 2015 tulee toisintumaan toiseen potenssiin.

Siinä vaiheessa venäläisten vuoro nauraa räkäisesti euroopalle.
Ohjataan se porukka Venäjälle. Kaliningradiin ja Tamanin alueelle.
 
Kun paljon puhutaan siitä, että Venäjä oppii tästä kokemuksesta ja vahvistuu jatkossa niin se täysin edellyttää sitä, että ihan oikeasti karsittaisiin kaiken kattavaa korruptiota ja kyynisyyttä ja että ihan reaalisesti vahvistettaisiin taloudellista ja teknologista osaamista. Eikä sellainen tapahdu niin, että Putin sanoo jollain random stadionilla, että "nytpäs poijat vahvistutaan". Vaan se tarkoittaa oikeita syvällisiä uudistuksia, jotka vievät aikaa ja vaativat motivaatiota ja ideologista uskoa - ja toimivaa yhteiskuntaa ja kulttuuria.
Vaikeata se tulee olemaan. Jos Neuvostoliitossa ja sitä edeltäneellä tsaarien Venäjällä oli korruptiota paljon, niin Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen muodostuneella rosvoparonien Venäjällä tuo rappio on kokonaan räjähtänyt käsiin. Se vertaus, jonka mukaan Venäjä on valtiota teeskentelevä mafian pyörittämä bensa-asema, on melkoisen osuva kaikessa yliampuvuudessaan.

Jos verrataan Venäjää Kiinaan, niin jälkimmäinenhän onnistui paitsi säilyttämään kommunistisen puolueen valta-aseman, myös nousemaan todellisten suurvaltojen joukkoon, nyt maailman toiseksi suurimmaksi taloudeksi. Tähän ei ole vain yhtä selitystä, mutta eräs painava tekijä on kulttuurillinen. Kommunismista huolimatta Kiinassa elää vahvana vuosituhantinen kungfutselainen filosofia, jolle tärkeitä hyveitä ovat mm. lainkuuliaisuus ja velvollisuudentunto. Venäjällä ei tällaista perinnettä ole, eikä sitä ihan hetkessä pääse syntymään. Ei varsinkaan, kun Putin on taas tekemässä Venäjästä sen perinteisen kansojen vankilan, jollaisena maa on historiassa opittu tuntemaan.
 
Minulla on jo ranta/kaupunki lomakohde katsottuna perheelleni: Odessa (kunhan tämä rähinä ohi ja maa valmis vastaanottamaan turisteja) . Ehkä näin voin edes vähän tukea nousevaa taloutta ja maksaa kunniavelkaa Ukrainalaisille.
Aivan samaa mietin, jatkossa matkakohde on aina Ukraina.
 
Kyllä. Käyttävät tavallisia puhelimia johtamiseen, koska viestiyhteydet eivät toimi. Ukrainalaiset kykenevät ihan itse jäljittämään. Tästä on paljonkin arveluja, muiden muassa Twitterissä.

Se on kuitenkin vain yksi osa tässä. En tiedä, kannattaako kaikkia kertoa. Minua on ärsyttänyt, kun joku nuori kapiainen kehittää Venäjän toimintaa besserwisseröimällä somessa, että mitä he tekevät väärin, ja toiset sitten taputtavat siinä alla karvaisia kämmeniään ja lisäävät löylyä. Kyllä ne jollain viiveellä korjaavat toimintaa eikä seuraava yritys ole samanlainen kuin ensimmäinen.

Mihin matala profiili on kadonnut? Viisas vaikenee onnestaan.
Ehkä tästä jo on keskusteltu, mutta tätä minäkin olen ihan maallikkona ja vanhana reserviläisenä hiukka ihmetellyt. Valtavasti tietoa somessa ja ihan ammattilaisilta. Jos Venäjällä on edes vähän kykyä lukea näitä sivustoja niin kyllähän tuolta infoa saa omista virheistä.

Ehkeivät nyt hyödy jos Venäjän sodankäynti ja -johto on sekasorrossa, mutta myöhemmin sitten? Sodan pitkittyessä?

Joskus tuntuu että ainakin niiden jotka oikeasti tietää kannattaisi hiukan hillitä julkista pätemisen tarvettaan? Me amatöörit voinemme enemmän spekuloida? Ehkä ”amatööreistäkin” löytyy sellaista osaamista jota ei kaikkea kannata julki tuoda nyt?

Tai sitten venäläiset eivät opi mitään, ryssivät jatkossakin entiseen tyyliin?
 
Joko Ranskan, Kreikan ja Turkin laivastojen ja ottoalusten valtava armaada on kokoontunut ja valmiina höyryämään Mariupolia evakuoimaan?

Näin jonkin utopistiselta kuulostavan uutisklipin YLE:ltä klo 10.00, jossa Macron uhosi näin tapahtuvan, vain puhelinsoitto Putinille puuttuisi enää suunnitelmasta kirsikkana kakun päälle...
Macronilla vaalit tulossa, tarvitsee positiivista palstatilaa. Putinin suostumus operaatioon on pikkuinen sivuseikka, ei anneta sen estää hyvää tarinaa
 
Tuomas Kyrön mietteitä.



Mihin minä olen valmis? Pystyisinkö sodassa muuhunkin kuin Twitter-viisasteluun? Mitä olen valmis puolustamaan?

Suoritin asevelvollisuuden 1996. Varmasti silloin väitin, että sodan puhjetessa pakenen ensimmäisellä lennolla maasta. Oikeastaan menin armeijaan siksi, että asuin sen vuoden isoäitini luona. Tiesin asian olevan hänelle tärkeä.

Palveluksen viimeisellä viikolla kokoonnuimme kuulemaan sodanajan sijoituspaikkamme. Minulle ja muutamalle akkuhuoltolan nuorukaiselle sijaintia ei nimetty. Halusin tietää paikan ja sain vastauksen: ”Kun kaikki muut ovat kuolleet, pieni huoltamo on puolustuksemme viimeinen lenkki. Siellä panssarimies Kyrö taistelee ylivoimaista vihollista vastaan pistimellä.”

Nauratti. Jäi hyvä inttitarina kerrottavaksi. Ukrainan taistelua seuratessani ei naurata. Joku siellä vastaa polttoainehuollosta, jossain ammukset ovat loppu.

Hyökkääjän motiivi määrittää puolustuksen lujuuden. Suurvaltaunelmassa elävä naapurivaltio pyrkisi vallan keskittämiseen, vähemmistöjen alistamiseen, propagandakoneiston ja poliisivaltion luomiseen, nukkehallituksen luomiseen. Ei sellaista voi paeta, sitä pitää vastustaa vaikka pistimellä.
 
Ehkä tästä jo on keskusteltu, mutta tätä minäkin olen ihan maallikkona ja vanhana reserviläisenä hiukka ihmetellyt. Valtavasti tietoa somessa ja ihan ammattilaisilta. Jos Venäjällä on edes vähän kykyä lukea näitä sivustoja niin kyllähän tuolta infoa saa omista virheistä.

Ehkeivät nyt hyödy jos Venäjän sodankäynti ja -johto on sekasorrossa, mutta myöhemmin sitten? Sodan pitkittyessä?

Joskus tuntuu että ainakin niiden jotka oikeasti tietää kannattaisi hiukan hillitä julkista pätemisen tarvettaan? Me amatöörit voinemme enemmän spekuloida? Ehkä ”amatööreistäkin” löytyy sellaista osaamista jota ei kaikkea kannata julki tuoda nyt?

Tai sitten venäläiset eivät opi mitään, ryssivät jatkossakin entiseen tyyliin?

Samaa olen miettinyt minäkin, mutta olen tullut jo siihen johtopäätökseen, että sanoi kuka tahansa vaikka asiantuntia mitä tahansa, jos se ei sovellu rysyn omiin "totuuksiin" niin ei sitä kannata eikä voi huomioida. Jotain asioita toki varmaan hekin oppivat kantapään kautta, tosin nyt näyttää onneksi siltä, että se oppi makaa Ukrainalaisella pellolla kylmänä
 
Minulla on jo ranta/kaupunki lomakohde katsottuna perheelleni: Odessa (kunhan tämä rähinä ohi ja maa valmis vastaanottamaan turisteja) . Ehkä näin voin edes vähän tukea nousevaa taloutta ja maksaa kunniavelkaa Ukrainalaisille.
Itse olen käynyt Budapestissä yli 20 kertaa. Hieno kaupunki. Taidan harkita asiaa uudestaan. Kunhan saavat Kiovan kuntoon niin sinne...
 
Back
Top