Ukrainan konflikti/sota

Tuo Popashan alue on pinta-alaltaan pieni. Muutama viikko taisteltu luokkaa 20km*20km kokoisessa ruudussa mikä tuppaa välillä unohtumaan. Olettaisin että tykistö pystyy hyvin tukemaan Bakhmut-Lysychansk tien varrelta tai Lysychanskin eteläreunalta.

On aika hämmästyttävää, että Ukraina pystyi pitämään Zoloten ja Hirsken niin pitkän. Toisaalta nämä ovat (tietääkseni) niitä raskasti linnoitettuja alkuperäisiä asemia, jotka on rakennettu useiden vuosien aikana.

Kirvelevää tämä on, mutta minkäs teet.
Popashan alueen tyhjentäminen onnistuu kyllä, tai ainakin pitäisi onnistua jos halua on. Tarkoitin tuota että jos tuon pihdin eteläinen kärki etenee saman suuntaisesti niin eikä sitä saada pysäytettyä niin sitten Severodonetskin ja Lysitsanskin evakuoiminen ja varsinkin raskaan kaluston pois saanti vaatii jo amerikantemppuja, pohjoinen kärki todennäköisesti kuitenkin jatkaa kohti Lysitsanskia.
 
  • Tykkää
Reactions: e7i
Ehkä jotain positiivistakin UA:n kannalta tänään.

Eli Donetskista lounaaseen "The situation escalated south of Ugledar [Vuhledar]. In the Yegorovka area, intense fighting, Ukry occupied Pavlovka tonight. Now trying to attach Yegorovka. Ukrov art is intensively working on Yegorova with grads."

Tämä on vähän yllättävää kehitystä. Mutta joko eilen tai toissapäivänä oli jotain twiittiä tältä seudulta, koska katsoin silloin tuon Vuhledarin sijainnin. Militarylandin mukaan se on ollut Ukrainan hallussa. Ilmeisesti rintama ollut välittömästi sen eteläpuolella Pavlovkan välissä.


 
Iltalehti kirjoittaa ryssän uhosta Baltian maita vastaan:

”Putinin logiikkaa – demokraattisin silmin hulluuden ja murhaamisen logiikkaa – ja sen mahdollisia seurauksia ei kuitenkaan pidä arvioida totutuilla kriteereillä.

…Ennaltaehkäisevien lisävahvistuksien tuomisella Viroon on kiire – eikä joukkoja ja aseistusta sijoitettaessa ole varaa antaa Venäjän protestoinnin vaikuttaa päätöksiin.

Kiire on myös Suomen Nato-jäsenyydellä. Jos Putin yrittäisi jotakin Narvassa, venäläisille olisi strategisesti tärkeää hallita Suomenlahden pohjoisrannikkoa.

Onneksemme amerikkalaisia senaattoreita saapuu Suomeen jo ensi maanantaina. Vierailun aiheena on Suomen Nato-jäsenyyden ratifiointi Yhdysvalloissa.

Turkki-kivi poistunee kengästä piakkoin, ehkäpä jo Madridissa.”

Pakko kysyä, että millä muskeleilla Venäjä meinaa höökiä Baltian NATO-maihin?

Kun siellä on oikeasti vastassa ihan jotain muuta kuin hymyileviä naamoja ja kukkakimppuja. Ja Pihkovan keihäänkärki taitaa olla rottien ravintona Ukrainan aroilla ja esikaupungeissa?
 

On liian aikaista arvailla tarkoittaako tämä mitään mutta Venäjä on moukaroinut ukrainalaisten asemia ja kaupunkeja aivan hirvittävällä voimalla jo monta viikkoa ja moukaroi vielä viime yönäkin mutta nyt ei tapahdu juuri mitään :unsure:
 
Ehkä jotain positiivistakin UA:n kannalta tänään.

Eli Donetskista lounaaseen "The situation escalated south of Ugledar [Vuhledar]. In the Yegorovka area, intense fighting, Ukry occupied Pavlovka tonight. Now trying to attach Yegorovka. Ukrov art is intensively working on Yegorova with grads."

Tämä on vähän yllättävää kehitystä. Mutta joko eilen tai toissapäivänä oli jotain twiittiä tältä seudulta, koska katsoin silloin tuon Vuhledarin sijainnin. Militarylandin mukaan se on ollut Ukrainan hallussa. Ilmeisesti rintama ollut välittömästi sen eteläpuolella Pavlovkan välissä.


v_stus (aina optimistisia kommentteja, mutta vahvistanee tämän ryssätelegrammin jutun)
Zaporozhye direction
The situation is developing quite well for us
There is progress towards Polig [Polohy]
Fighting along the Vasylivka-Nesteryanka line does not subside, the Armed Forces are trying to break through the orcs' defenses
We are moving south from Ugledar and Velyka Novosilka. The front line has been moved about 10 km
 
Pakko kysyä, että millä muskeleilla Venäjä meinaa höökiä Baltian NATO-maihin?
Itse olen tässä viime päivinä ihmetellyt, millä noi höökii edelleen tuolla kun materiaali on loppu ja varastosta tulee 50-luvun kamaa ja miehetkin loppu? - vai onko meitä juksattu? tai näytetty välillä liian positiivisia videoita... - Toivottavasti Ukraina kestää!
 
Itse olen tässä viime päivinä ihmetellyt, millä noi höökii edelleen tuolla kun materiaali on loppu ja varastosta tulee 50-luvun kamaa ja miehetkin loppu? - vai onko meitä juksattu? tai näytetty välillä liian positiivisia videoita... - Toivottavasti Ukraina kestää!
Tykistön voimalla höökivät. Moderneista tankeista on suhteellista pulaa.
 
Tykistön voimalla höökivät. Moderneista tankeista on suhteellista pulaa.
toivottavasti kartessit loppuvat ryssiltä pian... tai U saisi lisää panoksia 155:lle...
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen tässä viime päivinä ihmetellyt, millä noi höökii edelleen tuolla kun materiaali on loppu ja varastosta tulee 50-luvun kamaa ja miehetkin loppu? - vai onko meitä juksattu? tai näytetty välillä liian positiivisia videoita... - Toivottavasti Ukraina kestää!
Niinkuin tuossa jo kirjoitettiin että uudemmista raudoista on suhteellista pulaa, asiantuntijoiden mukaan. Se mikä on Venäjälle suhteellista voi olla osalle muista maista katastrofi.
 
Itse olen tässä viime päivinä ihmetellyt, millä noi höökii edelleen tuolla kun materiaali on loppu ja varastosta tulee 50-luvun kamaa ja miehetkin loppu? - vai onko meitä juksattu? tai näytetty välillä liian positiivisia videoita... - Toivottavasti Ukraina kestää!
No Ukrainalla on surkeat ilmavoimat ja vähän niitä pitkän kantaman ohjuksia; Venäjä saa rauhassa rahdata täydennysmiehiä ja tykistöä pelipaikoille.

Baltiassa on/olisi NATO vastassa ja kyyti ihan erilaista.

Ja niin, millä muskeleilla Venäjä Baltiaan olisi tulossa; onko jossain varastossa taistelukykyisiä T-72:sia miehistöineen sellaiset tuhat ja parisataa Ka-25:sta, Suhoita mitä näitä on jokunen sata ja ennen kaikkea: viisikymmentä-sata täyttä BGT:tä ukkoja, tykistöä ja sotimistukea plus reservit päälle?

Juu: ei ole, ne on Ukrainassa.
 
Pakko kysyä, että millä muskeleilla Venäjä meinaa höökiä Baltian NATO-maihin?

Kun siellä on oikeasti vastassa ihan jotain muuta kuin hymyileviä naamoja ja kukkakimppuja. Ja Pihkovan keihäänkärki taitaa olla rottien ravintona Ukrainan aroilla ja esikaupungeissa?

Minun mielestä toi koko Baltia öyhötys on pelkkää hämäystä ja huomion kiinnittämistä muualle. Ehkä jopa sitä, että yrittävät estää noiden maiden tukea Ukrainalle. En kyllä jaksa uskoa mitenkään, että Nato-maihin menevät häpäisemään itsensä surkeilla joukoillaan.
 
Popashan alueen tyhjentäminen onnistuu kyllä, tai ainakin pitäisi onnistua jos halua on. Tarkoitin tuota että jos tuon pihdin eteläinen kärki etenee saman suuntaisesti niin eikä sitä saada pysäytettyä niin sitten Severodonetskin ja Lysitsanskin evakuoiminen ja varsinkin raskaan kaluston pois saanti vaatii jo amerikantemppuja, pohjoinen kärki todennäköisesti kuitenkin jatkaa kohti Lysitsanskia.
Tämä selittää asian toivottavasti parhain päin. Siis tuo alempi ...

 
Minun mielestä toi koko Baltia öyhötys on pelkkää hämäystä ja huomion kiinnittämistä muualle. Ehkä jopa sitä, että yrittävät estää noiden maiden tukea Ukrainalle. En kyllä jaksa uskoa mitenkään, että Nato-maihin menevät häpäisemään itsensä surkeilla joukoillaan.

Eivät takuulla mene.

Tahdosta se ei ole kiinni mutta kyvyistä ja resursseista todellakin on. Siinä sodassa ei pelkällä massalla ja museokalustolla pitkälle pötki :ROFLMAO: Jopa Putin ymmärtää tuon asian ihan riittävän hyvin ja on aina ymmärtänyt. Se on suurin syy siihen miksi Ukrainassa soditaan tänään eikä vasta huomenna. Ukraina ja Nato löytävät vielä toisensa ja tämä sota melko varmasti nopeuttaa sitä prosessia...siinäkin Putin ampui iloisesti omaan jalkaansa.

Venäjä uhkailee kun ei muuhun kykene mutta myös baltit hyötyvät uhkakuvien luomisesta.
 
Back
Top