Ukrainan konflikti/sota

Ryssä ilmeisesti laatii uutta liikekannallepanoa, ehkä puoli miljoonaa musikkaa lisää jostain periferioistaan. Samantekevää minkälaista, kunhan saadaan massaa rintamalle. Niinhän se usein menee, kun ei taito riitä, niin yritetään voimalla. Tosin ryssän tapauksessa se voimankin laatu lienee kyseenalainen
 
Leopardeista kaikki ovat selvästi unohtaneet, että alunperinhan A6 hankittiin korvaamaan A4 ja vasta myöhemmin päätettiin että A4 pidetään rivissä. Jos viisi vuotta sitten pystyimme sotimaan Venäjää vastaan 100 A6lla niin varmaan nyt pystymme samaan T-62M rynnäkköä vastaan.
Ei mulla muuta kuin että PV toimii ja muokkaa omaa toimintaansa kansallisen politiikan ehdoilla. Tuo "pystyimme" on sanana vähän huono tässä sillä PV ei sanoisi; "ei pysty sotimaan" vaikka meillä olisi 0 kpl Leopard vaunuja. 100 kpl vaunuja ei ole mikään kaiken ratkaiseva kyky, se on todennäköisemmin PV:n minimi suositus.
 
Katselin tuossa Ukrainan tappioita Oryxin sivulta (kuvilla varmistetut) vs Wikipediassa ilmoitettuja kalustomääriä ennen sotaa. Todennäköisesti oli ajantuhlausta, mutta tässä muutama poiminta.
(Olisi mahtavaa jos joku tietäisi paremmin nuo määrät ennen sotaa)


BMP-1 tappioita 235 kpl, ennen sotaa 213-313 (armeija 213+, kaarti 100) tämä kusee varmasti sillä BMP2 on ilmoitettu wikissä 890+ kpl ennen sotaa, mutta kuvamateriaalin perusteella BMP-1 on yhä todella, todella paljon käytetympi ajoneuvo tappioista huolimatta, kuin BMP-2. Ja BMP2 on tuhottu vain 85 kpl, joka ei käy järkeen jos niitä olisi käytössä noin monta suhteessa BMP-1.


BTR-3 (ifv) tappioita 35 kpl, ennen sotaa 60-260 (60 kpl tulee lähteestä the military balance 2021 wikin mukaan. Ja 260 kpl kansalliskaartin kalusto wiki sivulta;tilattu tuo määrä 2015. Kun taas itse ajoneuvon sivuilla on puhetta 77 kpl)


BTR-4 (ifv) tappioita 67 kpl, ennen sotaa 67-200+ (67 kpl tulee lähteestä the military balance 2021 wikin mukaan ja 200+itse ajoneuvon wiki sivulta)

Kaiken kaikkiaan IFV osiosta voi minusta sanoa että Marder ja Bradley vaunut tulevat tarpeeseen olivat sotaa edeltävät vahvuudet mitä tahansa. Sillä nykyaikaisimmat IFV vaunut ovat kärsineet (minusta) raskaita tappioita (huom. tässä vain kuvilla vahvistetut, ken tietää mikä on totuus kuvien ulkopuolella)
Ja minusta BMP-1 on enemmänkin epä-ergonominen taistelukentän taksi kuin IFV nykypäivänä, (ei varmaan moni ole eri mieltä tästä) jonka voi korvata MRAP/M113 jne. kuten on varmasti tehty Ukrainassa.

Vedettävässä tykistössä on taas mielenkiintoista Oryxin sivulla se, että eniten vahvistettuja tappioita olisi tullut M777 kalustolle, (24 kpl, toimitettu noin 152 kpl) kuin mihinkää muuhun määrällisesti tai prosentuaalisesti, mutta tämä tuntuu äkkiseltään vääristymältä.
Tämä johtuu varmaan siitä, että ketään ei kiinnosta (Venäjän propagandassa) tuhotut D-30 tai D-20.

Telahaupitseissa on vahvistettuja tappioita suhteessa sotaa edeltävään määrään yllättävän vähän. 2S1 Gvozdika on kärsinyt eniten tappioita määrällisesti ja prosentuaalisesti olemassa olevaan määrään nähden, joka ei varmaan ketään yllätä. Mutta kakkosena prosentuaalisesti tuleekin Puolan Krab haupitsit (9 vahvistettua tappiota, 72 kpl toimitettu)

Panssarivaunuissa Ukrainalla oli ennen sotaa 720 kpl T- 64 (BV2017,BV,BM) näistä on vahvistettu tappioiksi 38,75 % (279 kpl) Orxys on myös listannut 34 kpl tuntemattomia tappioita, joista ei saa selvää mallista (KA-52 helikopterin panssarintorjuntaohjus kuvaa jne.) joten voi olla enemmänkin.

Toisena prosentuaalisesti tulee Ukrainan T-80. Vahvistettuja tappioita 39 kpl.
Ennen sotaa noin 130 kpl. (Toki Venäjältä on näitäkin saatu sotasaaliina.)
Tämä ei yllätä itseäni sillä T-80 käytti yksinoikeudella maahanlaskuprikaatit ja merijalkaväkiprikaatit.

Eli Puolan ja kumppaneiden T-72 ovat tulleet tarpeeseen (toimitettu/toimituksessa noin 382 kpl) ja lisäksi Ukraina on saanut valtavasti Venäjältä T-72 vaunuja "käyttöön".
Ja toki Ukrainalla oli omia T-72 jo valmiiksi.

MIG-29 hävittäjistä menettänyt 37,2 % (ellei uusia ole toimitettu salaa, tai vanhoja kunnostettu)
SU-27 hävittäjistä 26,9 %
Prosentit voi olla hieman kovempia molemmissa. Riippuu kuinka monta näitä oli ennen sotaa, laskin korkeammalla luvulla, mutta esim. täällä useasti jaettu Illia Ponomarenko antaa 2019 artikkelissa pienemmät käytössä olevat luvut kuin wiki.

SU-25, 42,8 %. Mutta näitä on tullut lisää.

SU-24 menettänyt 56,52 % - 92,8 % (13 pudotusta, 14-23 kpl ennen sotaa) Uskaltaisin väittää että näitä on toimitettu salaa lisää tai sitten sotaa edeltävä määrä heittää. Helvetin surullista sillä komea kone. Voisin vannoa että vähän aikaan sitten näin videota näistä mutta toisaalta viimeisinkin tappio on Joulukuulta...


Pahoittelut kirjoitusvirheistä ja mahdollisesti sekavasta kirjoitustyylistä. Tämä oli lähinnä oman mielenkiinnon johdosta kirjoitettu sillä ajatuksella, että joku sattuisi korjaamaan/täsmentämään tuota IFV osiota, jonka johdosta tähän suohon eksyin alunperin.
Oryxin perusteella on Venäjä antanut Ukrainalle hyvän tahdon eleenä:
Panssarivaunuja hylättynä 60 ja sotasaaliina 535
IFVehkeitä 77 hylättynä ja 581 sotasaaliina
APC (lähinnä tela) ja erikoismalleja 24 hylättynä ja 256 sotasaaliina
APC (pyöräalusta) 12 hylättynä ja 95 sotasaaliina
Vedettäviä tykkejä 5 hylättynä ja 92 sotasaaliina
Telatykkejä 11 hylättynä ja 105 sotasaaliina
MRL 2 hylättynä ja 52 sotasaaliina
ItK sotasaaliina 13
ItPsv 3 hylättynä ja 8 sotasaaliina
Kun Oryxin luvut ovat minimilukuja lienee jo ryssiltä saatu aseapu kattanut ukrainalaisten menetykset mm. panssaroidun kaluston ja tykistön suhteen.

 
Valeri "herkullinen maali" Gerasimov kävi jo toukokuussa Ukrainassa tarkastamassa kuinka doktriini toimii.

Ei toiminut, tuli Ukrainan tykistökeskitys niskaan.

Nyt on sitten uusi yritys ja Gerasimov saa olla koko operaation pomona. Tämä onkin Kremlin viimeinen oljenkorsi ... ei tuohon tehtävään enää ketään muuta voida vaihtaa.
 
Laitetaanpa ketjuun pieni laskelma Putinistan Oyn tilanteesta, kun täällä kovasti uskotaan sodan kestävän pitkään ja Puten sinnittelevän maailman tappiin. Putinistan Oyn pyörittämiseen menee sellaiset jonkun verran yli 400 miljardia euroa vuodessa. Tämän neljänsadan tulopuoli on koottu siten, että toinen puoli kulujen kattamiseksi on saatu ölkän (+muuta sälää kuten kaasua) myynnistä tuotantokustannusten ylittävästä voitosta kerättävästä verosta ja toinen puoli muista veroista, kuten ALV, tulo yms. verot. Tällä hetkellä Puten ölkkä myy hintaan noin 40 dollaria tynnyri, joka on hyvin lähellä tuotantokustannuksia. Putinistan Oyn tuloista on siis lähtenyt lähes puolet. Toisessa tulopuolessakin yskii, kun vähittäiskauppa on tippunut kymmenisen prossaa, hyvätuloisia muuttanut ulkomaille eikä huomiotta voi jättää niitä Ukrainaan roudattujakaan, joilta ei tuloveroja heru. Eli siis tulopuolella on iso aukko. Voisi luonnehtia että Putinistan Oyn rahavirta sisään käy suurinpiirtein puolella teholla.

Menoissa Putinistan Oy ennen erikoista operaatiota käytti noin 30 prossaa sotimisen valmisteluihin, pamppumiehiin, muiden maiden kiusaamisiin ja muihin Puten turvallisuuskaartien menoihin. Kun homma pistettiin isolle, niin tietysti enää ei ole julkaistua tietoja, paljonko oikeasti näihin menee nykyisin. Tiedossa kuitenkin on, että paljon. Todennäköistä on, että jo reilusti yli puolet Putinistan Oyn kuluista. Jos tulot ovat tippuneet puoleen ja sotimisen kulut ovat vähintäänkin samaa tasoa, niin mitäs muulle toiminnalle tehdään? Lopetetaanko sairaalat? Koulut? Junaliikenne? Teiden rakentaminen ja korjaaminen? Eläkkeiden maksut? Kaikki puhuvat päät kilometritehtaalla ja hallinto pois viroistaan? Paikallistasolla huolehditaan mistä huolehditaan.

Putella on iso ongelma. Hän joutui jo viime vuonna syömään kymmeniä ja taas kymmeniä miljardeja vararahastoista ja keskuspankin rahoista. Vaikka ölkän tuotanto oli korkealla ja hintakin noin tuplat nykytasoon verrattuna. Tänä vuonna kulujen kasvun tahti kiihtyy ennen näkemättömään vauhtiin. Pitäisi saada lisää mobikkeja rintamalle ja näille torrakot kouraan, joogapatja reppuun+muuta wunderwaffea mukaan. Vaikka Putella olisi miten hinkua vetää päätyyn saakka, niin fakta on, että rahat hupenee vauhdilla. Nykyistä tahtia on hyvin todennäköistä, että jo tämän vuoden aikana nähdään tilanne, että Putinistan Oyn kirstussa ei ole kopekkaakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Valeri "herkullinen maali" Gerasimov kävi jo toukokuussa Ukrainassa tarkastamassa kuinka doktriini toimii.

Ei toiminut, tuli Ukrainan tykistökeskitys niskaan.

Nyt on sitten uusi yritys ja Gerasimov saa olla koko operaation pomona. Tämä onkin Kremlin viimeinen oljenkorsi ... ei tuohon tehtävään enää ketään muuta voida vaihtaa.
Sorvari ja vielä lilliputin itse. Kyllä siellä vaihtomiehiä löytyy.
 
...

Saisi Suomikin aloittaa uudestaan 155 mm tykkien valmistuksen (https://fi.wikipedia.org/wiki/155_K_98). Aiemman version valuviat voisi toki korjata osana tuotekehitysprojektia.
Kun Patria tekee jo 120 mm:n takaaladattavaa, sileäputkista automaattiKrh:ta niin miten olisi panssarivaunukanuuna samassa (tai isommassa) kaliberissa. Mielellään voisi kokeilla parantaisiko pitempi putki kuin uudemmissakin Leo kakkosissa lähtönopeuksia; Edes nk. L/55 ei ole kovin hyvä hyötysuhteeltaan.
 
Kun Oryxin luvut ovat minimilukuja lienee jo ryssiltä saatu aseapu kattanut ukrainalaisten menetykset mm. panssaroidun kaluston ja tykistön suhteen.
Mahdollisesti, mutta joissain "tuotteissa" asia voi olla monimutkaista. Esimerkiksi Ukrainalla oli ennen sotaa 40 kpl Msta telahaupitsia, mutta ilmeisesti yksikään ei ollut käytössä varaosapulan takia, nyt Ukraina Oryxin luvuilla on saanut noin 50 kpl sotasaaliiksi, mutta silti näistä näkyy todella vähän materiaalia käytössä.
Joka minusta tarkoittaa että yleisesti sotasaalis "tuotteet" vaatii korjausta itsessään joko perääntyessä tehdyn sabotaasin tai yleisen kunnon takia.

Joten 500 kpl sotasaalis vaunuja ei tietenkään tarkoita 500 kpl uutta panssarivaunua käytössä (500 kpl kattaisi kaikki vahvistetut Ukrainan panssarivaunu menetykset) mutta jos siitä olis esim. 40 % käytössä?

edit. vai rajoittaakohan sotasaalis kaluston käyttöä (tykit, vaunut) ammuspula enemmän kuin kunto?
 
Kun Patria tekee jo 120 mm:n takaaladattavaa, sileäputkista automaattiKrh:ta niin miten olisi panssarivaunukanuuna samassa (tai isommassa) kaliberissa. Mielellään voisi kokeilla parantaisiko pitempi putki kuin uudemmissakin Leo kakkosissa lähtönopeuksia; Edes nk. L/55 ei ole kovin hyvä hyötysuhteeltaan.
Taisi saksalaisetkin jo hylätä tuon 120mm putken jatkokehittelyn ja siirtyivät isompiin.
 
Ihan ns OSINT lähteistäkin on ollut jo havaittavissa, että puuttimen kannattaa varoa korkeita ikkunallisia paikkoja ja kylpyammeita tms. Hieno sotaretki, minkä tarkoituksena oli vallata Ukrainan öljy-ja kaasukentät käden käänteessä, meni perseelleen ihan totaalisesti, ja kaiken lisäksi rysslandin mafiapomot, joita oligarkeiksikin kutsutaan, ovat joutuneet kärsimään erinäisistä länsimaiden ryssälle asettamista pakotteista, vaikka niiden vaikutusta kovin vähättelevätkin. Putin kävi siunaamassa itsensä ortodoksikirkossa, kovin vaisun näköisenä. Kuin tietäen, että tässä se oli, tämän pojan elämä
 
Viimeksi kun muuttivat doktriinia niin sanottiin että jatkuva sotatila valtiossa on normaalitila. Eli ilmeisesti seuraavat von Claisewitzia; sota on politiikan jatkoa toisin keinoin.
Juuri luin twitteristä että jotain rintamalle kutsuttua ei kiinnostanut, niin 5 vuotta vankeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Aikaisilla A-malleilla A4 mukaanlukien oli taipumusta alustan mikromurtumiin.
Kuten ihmisilläkin, on helpompaa ja halvempaa tukea ennen, kuin korjailla jälkeen rasitusmurtuman.
Itävaltalainen käsitys A4:n alustan muuntelutarpeesta, jos ei mennä myöhemmälle mallitasolle:

https://www.truppendienst.com/themen/beitraege/artikel/leopard-2-aut-austrian-upgraded-tank
Suunnilleen:

Jousituksen vahvistaminen taas on osa A4:ää myöhempien mallien ohjelmaa.

Kun peruskunnostukseen kai kuuluu osiin purkaminen, lienee nopeinta jos alusta ja muut osat on valmiiksi modifioitu, joko A4:n viimeistä kehitystasoa tai myöhempiä malleja vastaavaan kuntoon. Itse asiassa nopeinta taitaisi olla koota valmiiksi muutamia paranneltuja panssareita varaosavaunuista jo ennen vastaavaa koulutuskäyttövaunujen peruskorjaustarvetta, jolloin hyväkuntoisia vaunuja olisi nykyistä enemmän käyttövalmiina peruskorjausten aikanakin. Eiköhän varaosiksi purettujen vaunujen osienkin kunto ole jo valmiiksi tarkastettu, joten siihenkään ei aikaa kuluisi kuten ei purkuun tai puhdistukseenkaan.

Eiköhän ole parasta että Patria ei ainakaan koske enää pitkällä tikullakaan tst-vaunuihin, jos vaunun tornin poisto+reijän umpeen hitsaaminen + miinaaura keulille maksaa miljoonia per vaunu, niin eiköhän sen lafkan näytöt ole annettu näissä ps-modauksissa :mad: Lopputulos oli kaiken lisäksi paskaa, jolla ei tehdä täällä mitään, mutta se oli kyllä jo sitten tilaajan vika (kyntöaurat).
Miksei muuten nämä lähde Ukrainaan? :rolleyes:Varaosiksi ovat viimeisimmän tiedon valossa meillä jääneet, mustassa mullassa voisivat kevät offensiivissa toimiakkin että saadaan miinoitteisiin väylät:unsure:
Suomi toimittaa Ukrainan läntisen ps-prikaatin raivausvaunut (Leo-2R 6kpl) ja epäsuoran (152k89 24kpl), case closed:salut:

Varikolla tuskin on resursseja mitään tuollaisia täysremonteja alkaa tekemään. Yleisesti pitäisi olla ensin rahoitus ja sitten kilpailutus, Puola voisi olla vahvin kanditaatti kun ovat omansakin päivittäneet (halvempi työvoima + nopea laivaus). Turkista löytyy kanssa paketti, mutta eiköhän sulttaanin touhut ole nyt nähty:poop:
 
Tai Suomesta 100 A4:sta Ukrainaan ja Espanjasta 100 A6E:tä meille tilalle.
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: kertoisiko joku millä halvatun logiikalla Suomi voi antaa Leopardeja Ukrainaan, mutta Espanja ei, vaan niiden pitää antaa ne meille ja sitä kautta joku domino reaktio lähtee käyntiin. Tuntuu että täällä yritetään keksiä joku mahdollisemman monimutkanen Leopard tetris, osint hämäyksen nimissä varmaan:sneaky::LOL:
 
Back
Top