Ukrainan konflikti/sota

Kun katsoo E-Afrkan ja Rhodesian (krhm...) historiaa maanviljelyksen tehokkuuden ja viljelysmaan hallinnan kautta, niin näkee, että perussyy on ideologinen. Valkoisen miehen tavalla EI tehdä, eikä kuunnella perusteluja. ("Anna leipää, rasisti" on eri muodoissaan ainoa vastaus, mitä sieltäpäin tulee.)

Noissa maissa vallan ottaneet tahot ovat olleet neukkujen tukemia ja sosialistisia.

Mutta yleisesti Afrikassa on tilanne että paikallisen yrittäjän, onpa sitten kyseessä maatalous- tahi muu yrittäjä, on vaikea kilpailla ilmaisen avun kanssa. Niin kauan kun ruokaa, lääkkeitä, vaatteita, koneita yms. virtaa maanosaan ilmaisena kehitysapuna niin paikallinen talous ei pääse kehyttymään.
 
Jos matkaa olisi vaan 100m niin ei kait sellaista vaikea ole rynkyllä pudottaa. Pitäis olla haulikko millä pudotella tuollaiset jos ei kiväärillä osu, mutta taitavat yleensä paljon korkeammalla lentää.
Ballistiikka on myös erilainen, kun ampuu suoraan ylöspäin. Ehkä menee systemaattisesti ohi eikä tajua korjata tulta.
 
Varokaa frikkeja!
1654704207079.jpeg

Daniil Konstantinov: Heidän suulla puhuu jonkun ajan piilossa oleva, mutta luja ja paha valtio tahtoo​

Duma sai ehdotuksen Neuvostoliiton valtioneuvoston päätöslauselman "Liettuan tasavallan itsenäisyyden tunnustamisesta" peruuttamiseksi. Sen esitteli tunnettu varajäsen Fedorov Yhtenäisestä Venäjästä. Monet nauravat, he sanovat, "friikki Fedorov pelleilee, mitä häneltä voi ottaa", mutta ottaisin tämän vakavasti.

Venäjän viime vuosikymmenien poliittinen käytäntö osoittaa, että eksoottisimmat, rationaalisesti absurdilta vaikuttavat ideat heitetään julkiseen tilaan ensin kaikenlaisten friikkien toimesta, jotka itse asiassa eivät tietenkään ole ollenkaan friikkejä, kuten edesmennyt Žirinovski. Sitten, saatuaan todella keskusteltavan narratiivin voiman, he alkavat elää omaa elämäänsä ja niitä aktiivisesti liioittelevat, sitten niistä tulee osa virallista valtion ideologiaa ja lopulta ne toteutetaan käytännössä valtion politiikan muodossa. meille aistimuksissa annettu..
Muistetaan kaikki nämä Žirinovskin hölynpölyt, jotka nyt, hänen kuoleman jälkeen alkoivat elää omaa elämäänsä tai pikemminkin kuolemaansa samassa Ukrainassa. Kuinka kauan olemme nauraneet Žirikin "vitseille" Kiovan pommituksista, Kiovan ja Zhytomyrin maakunnista, ja nyt ikkunan takana on sota ja valmistelut "kansanäänestyksiin" Hersonin ja Zaporozhyen alueiden "liittymisestä" Ukrainasta Venäjälle. Todellakin, Žirinovskin vitsi oli menestys! Suorimmassa mielessä.
Näin se tulee olemaan Fedorovin ja hänen ehdotustensa kanssa. Naura, keskustele, hylkää. Sitten he alkavat puhua enemmän ja enemmän ja nauraa vähemmän ja vähemmän. Sitten he keskustelevat uudelleen ja hylkäävät... jonkun ajan kuluttua he hyväksyvät. Ja lopuksi, bam on you - uhkavaatimus "Kaliningradin käytävän turvallisuuden varmistamisesta". Kaikilla seurauksilla aina maailmansotaan asti.
Pitää pelätä kummajaisiä, koska heidän suulla puhuu..ei, ei totuus. Vaan jonkun ajan aikaa piilossa oleva, mutta luja ja paha - valtio tahto.
Ja kun venäläiset joukot alkavat hyökätä Baltian maihin, mikä voi hyvinkin johtaa täysimittaiseen maailmansotaan, koska nämä maat ovat Naton jäseniä, älä sano, ettei sinua varoitettu. He varoittivat - friikkien suun kautta, kuten Fedorov.
P.S. Täällä kommenteissa minua moititaan siitä, että en täysin ymmärrä Liettuan Nato-jäsenyyden merkitystä, en muista liiton perustamissopimuksen kohtaa 5 ("kollektiivinen puolustus"), mutta minä vain muistan ja tiedän. Ja suosittelen, että luet uudelleen tuon viidennen kappaleen ja ymmärrät vakavasti, mitä siellä on kirjoitettu.
 
Viimeksi muokattu:
On kieltämättä hidas reaktio jos "reaktioaikana" pitäisi jotain 0,2-0,25 sekuntia. Toisaalta

En ole varma, ovatko edes nähneet kranaattia vai kuulevatko sen ennen kuin näkevät? Vaikea sanoa kun ei ole kokeillut tuollaista leikkiä. Melkein suoraan päältä pudotettu kranaatti, siitä ei välttämättä tajua että jotain on tulossa kohti ennen kuin on liian myöhäistä. Vaikea erottaa pientä kohdetta taivaalta ja suoraan kohti tulee, eikä ole kunnon vertailupistettä. Toisaalta ollaan tuumailtu aikaisemmin että 100 metrin korkeudessa lentävää isompaa nelikopteria ei välttämättä edes kuule maantasalla, vaan nyt kuormana on ainakin yksi, ehkä useampi musta kranaatti. Ehkä eivät ole alunperin kuulleet kopteria mutta taivaalla liikkuva musta täplä on kiinnittänyt huomion? Kranaattien maalaaminen siniseksi voisi auttaa vaan ehkä menee liian fiiniksi, nuohan on jo valmiiksi paikalleen pakotettuja kun heitä ammutaan.
Helposti kuulee sataan metriin, jopa dji mini kuuluu. Mini painaa vain 249g.
 
Ossaako kukkaan sannoo että mistähän kertoo nuo sanat tuossa miriam-sokoly tai sinne päin kirjotettu biisi mikä soi nuissa ukrainan postaamissa videoissa? Outtelin akkaa autossa prisman parkkipaikalla ja siihen tuli ryssiä viereen ostosteissulle niin laitoin rallin soimaan ikkuna auki.

Sain sen verran pitkiä katseita jammallaillessa naapurilta että näytti jo suomi neuvostoliitto lähitaistelu ihan mahdolliselta vaihtoehdolta.

Hyvä biisi kyllä vaikken ymmärrä vähejään mistä kerrotaan
 
Pekka Toveri kirjoitti tuoreessa Panssari-lehdessä Ukrainan sodan kulusta, hyvin ammattimaisesti. Viimeisessä kappaleessa virke "lennokkien merkitys on ollut vähäisempi kuin odotettu" kyllä hiukan hämmästyttää tällaista kiikkutuolikenraalia, eikös se lennokkien merkitys ole ollut hyvinkin merkittävä?
 
Linnustajien luulisi ampuvan haulikoilla tällaiset hitaasti liikkuvat lennokit, jos osuvat nopeammin lentävään sorsaankin (toki pitää ensin hoksata että lennokki on pään päällä). Kiväärillä tai rynnäkkökiväärillä, varsinkin rautatähtäimillä, jos vielä olettaa että nelikopteri ei pysy ihan paikallaan niin arvaisin ettei ole ihan niin helppo juttu. Muistetaan taas ne inhimilliset tekijät: väsymys, nestehukka, adrenaliini veressä, ehkä hengästynytkin. Vaikea sanoa kun ei ole kokeillut. Monen lähteen perusteella venäläisillä ei ole ampumakoulutus arvossaan joten ei sinänsä olisi ihme vaikka heille tuottaa ongelmia osua.
Sen verran olen nuorena poikana haulikkoammuntaa ja linnustusta harrastanut, että sanoisin 100 metriä olevan haulikolle kovin paljon. Ehkä jos järeintä mahdollista käyttää eli 10/89 niin saattaapi palaa olla, mutta ei helppoa. Pienillä hauleilla saa hyvän peiton, mutta sadan metrin päästä eivät välttämättä oikein tee enää mitään. Karkeammilla hauleilla luultavasti saisi tuolta matkalta vielä jotain vaikutusta, mutta kuvio alkaa olla kovin harva ja siihen jää helposti tuon kokoisia aukkoja.
 
Ossaako kukkaan sannoo että mistähän kertoo nuo sanat tuossa miriam-sokoly tai sinne päin kirjotettu biisi mikä soi nuissa ukrainan postaamissa videoissa? Outtelin akkaa autossa prisman parkkipaikalla ja siihen tuli ryssiä viereen ostosteissulle niin laitoin rallin soimaan ikkuna auki.

Sain sen verran pitkiä katseita jammallaillessa naapurilta että näytti jo suomi neuvostoliitto lähitaistelu ihan mahdolliselta vaihtoehdolta.

Hyvä biisi kyllä vaikken ymmärrä vähejään mistä kerrotaan

Tämä ?


Alkuperäinen kappale on ukrainalainen kansanlaulu Hej Sokoly (sokoly = haukka). Laulu on tunnettu myös Puolassa.

 
Ossaako kukkaan sannoo että mistähän kertoo nuo sanat tuossa miriam-sokoly tai sinne päin kirjotettu biisi mikä soi nuissa ukrainan postaamissa videoissa? Outtelin akkaa autossa prisman parkkipaikalla ja siihen tuli ryssiä viereen ostosteissulle niin laitoin rallin soimaan ikkuna auki.

Sain sen verran pitkiä katseita jammallaillessa naapurilta että näytti jo suomi neuvostoliitto lähitaistelu ihan mahdolliselta vaihtoehdolta.

Hyvä biisi kyllä vaikken ymmärrä vähejään mistä kerrotaan


Hej tam gdzieś z nad czarnej wody siada na koń kozak młody,
Czule żegna się z dziewczyną, jeszcze czulej z Ukrainą!

Hej, hej, hej, sokoły, omijajcie góry, lasy, doły,
Dzwoń dzwoń dzwoń dzwoneczku, mój stepowy skowroneczku! {2x}

Ona jedna tam została jaskółeczka moja mała,
a ja tutaj w obcej stronie dniem i nocą tęsknię do niej!

Hej, hej, hej, sokoły, omijajcie góry, lasy, doły,
Dzwoń dzwoń dzwoń dzwoneczku, mój stepowy skowroneczku! {2x}

Żal, żal, za dziewczyną, za zieloną Ukrainą
, Żal, żal, serce płacze, już jej więcej nie zobaczę!

Hej, hej, hej, sokoły, omijajcie góry, lasy, doły,
Dzwoń dzwoń dzwoń dzwoneczku, mój stepowy skowroneczku! {2x}

Wina, wina, wina dajcie, a jak umrę pochowajcie, na zielonej Ukrainie, przy kochanej mej dziewczynie!

Hej, hej, hej, sokoły, omijajcie góry, lasy, doły, Dzwoń dzwoń dzwoń dzwoneczku, mój stepowy skowroneczku! {2x}

Käännös

Jossain mustan meren rannalla
Kasakka ratsulleen nousee
Hyvästelee neitonsa
Ja etenkin Ukrainan

Hei, Hei, Hei Haukat
Lennä yli metsien ja vuorten
Soi, soi, soi pien kello
Mun pien aro varpuslintu

Hei, Hei, Hei Haukat
Lennä yli metsien ja vuorten
Soi, soi, soi pien kello
Mun kelloni soi, soi, soi

Maailmas on monta neitoo
Mut parhaat on Ukrainas
Siel mun sydämmeni pysyy
Rakkaan neitoni rinnalla

Hei, Hei, Hei Haukat
Lennä yli metsien ja vuorten
Soi, soi, soi pien kello
Mun pien aro varpuslintu

Hei, Hei, Hei Haukat
Lennä yli metsien ja vuorten
Soi, soi, soi pien kello
Mun kelloni soi, soi, soi

suren suren paljon häntä
vihreässä ukrainassa
suren suren sydän itkee
en voi enää nähdä häntä

Hei, Hei, Hei Haukat
Lennä yli metsien ja vuorten
Soi, soi, soi pien kello
Mun pien aro varpuslintu

Hei, Hei, Hei Haukat
Lennä yli metsien ja vuorten
Soi, soi, soi pien kello
Mun kelloni soi, soi, soi

Viiniä, viiniä, viiniä anna
kun mä kuolen haudatkaa mut
vihreään Ukrainaan
viereen rakkaan neitoseni

Hei, Hei, Hei Haukat
Lennä yli metsien ja vuorten
Soi, soi, soi pien kello
Mun pien aro varpuslintu
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan venäjän panokset pakoterintamalla kohta lopussa, kun tällaista uhkaavat ?

Nyt saksalaiset vapisee ja peruvat kaikki ase toimitukset...

 
Jos matkaa olisi vaan 100m niin ei kait sellaista vaikea ole rynkyllä pudottaa. Pitäis olla haulikko millä pudotella tuollaiset jos ei kiväärillä osu, mutta taitavat yleensä paljon korkeammalla lentää.

Kuluttaja-droneen osuminen manuaalisesti tähtäämällä voi olla hankalaa koska sen etäisyyttä, nopeutta ja lentosuuntaa on vaikea arvioida.

Olen joskus ennenkin maininnut foorumilla että testattiin porukalla asiaa. Pari erikokoista dronea ilmaan, muut sitten yritti arvuutella lentokorkeuksia ja suuntimia. Lentokorkeus 30-100m, arvaukset heittelivät 50m suuntaan ja toiseen.

Jos lensi täysillä suoraan niin lentosuunta-arvaukset aika oikein. Mutta jos samalla muutti korkeutta niin sitten suuntima-arviot meni heti pieleen.
 
Back
Top