Uutisia Kiinasta

January 13, 2014 4:59 am

China’s military last week conducted the first flight test of a new ultra-high speed missile vehicle aimed at delivering warheads through U.S. missile defenses, Pentagon officials said.

The test of the new hypersonic glide vehicle was carried out Jan. 9 and the experimental weapon is being dubbed the WU-14 by the Pentagon, said officials who spoke on condition of anonymity.

The hypersonic vehicle represents a major step forward in China’s secretive strategic nuclear and conventional military and missile programs.

Loput artikkelista löytyy täältä.
http://freebeacon.com/china-conducts-first-test-of-new-ultra-high-speed-missile-vehicle/
 
Ei mene hyvin kinukeilla, ja jos sama meno jatkuu niin voi hyvinkin olla, että pian näemme vuosisadan ensimmäisen kamppailun vedestä.

China’s wetlands have shrunk by nearly 9 percent in recent years, and the loss could continue if the government doesn't intervene. Officials from China's State Forestry Administration (SFA) told reporters on Monday that 340 000 square kilometers of wetlands, an area the size of the Netherlands, has disappeared since 2003.
http://spectrum.ieee.org/energywise...ter-scarcity-aggravated-by-shrinking-wetlands
 
A new report shows that 64 percent of Chinese millionaires have either emigrated or plan to emigrate—taking their spending and fortunes with them. The United States is their favorite destination.


The report from Hurun, a wealth research firm that focuses on China, said that one-third of China’s super rich—or those worth $16 million or more—have already emigrated.

The data offer the latest snapshot of China’s worrying wealth flight, with massive numbers of rich Chinese taking their families and fortunes overseas. Previous studies show the main reasons rich Chinese are leaving is to pursue better educations for their kids, and to escape the pollution and overcrowding in urban China.
http://www.cnbc.com/id/101345275

462905499.jpg


Air pollution in the Chinese capital reached new, choking heights on Thursday. Those who still felt the urge to catch a glimpse of sunlight were able to gather around the city’s gigantic LED screens, where this glorious sunrise was broadcast as part of a patriotic video loop.
http://world.time.com/2014/01/17/beijing-smog-combatted-with-televised-sunrises/
 
Kiinalaisillakin tuntuu olevan ruokaa vähintäänkin riittävästi :)

Yhä isommilla kiinalaissotilailla alkaa olla panssarivaunuissa ahdasta
19.2.2014 20:30 0
HELSINGIN SANOMAT
DAVID GRAY / REUTERS
1305789335651

Kiinalaissotilaat eivät enää tahdo mahtua panssarivaunuihinsa. Kuva on Kiinan kansantasavallan 60-vuotisjuhlan kunniaksi Pekingissä järjestetystä paraatista vuodelta 2009.

Kiinalla on maailman suurin armeija, ja hiljalleen ovat myös kiinalaiset sotilaat alkaneet venyä pituutta ja leveyttä – liikaakin. Tätä menoa sotilaat eivät kohta mahdu luontevasti esimerkiksi nykyisin käytössä oleviin panssarivaunuihin.

Kiinalaissotilaat ovat Kansanarmeijan tutkimuksen mukaan keskimäärin kaksi senttimetriä pidempiä ja heidän ympärysmittansa on viisi senttimetriä suurempi kuin kaksi vuosikymmentä sitten. Tutkimuksesta kirjoitti muun muassa The Financial Times.

Tutkimus suositteli Kiinaa kehittämään nykyistä suurempia taisteluajoneuvoja.

Huolena on esimerkiksi, miten vaivattomasti panssarisotilas pujahtaa panssarivaunun ahtaista luukuista, ja mahtuvatko muuten ominaisuuksiltaan parhaiksi tehtävään havaitut lentäjät taistelulentokoneiden ohjaamoihin. Kiinan armeijalle tehtävien kivääreiden tukkia pitää ehkä vähän pidentää, että sotilaat pystyisivät ampumaan tarkasti mukavasta asennosta.

Ylipäätään taisteluvälineet pitää sovittaa ehkä uudelleen sotilaille, tutkimuksen johtaja Ding Songtao tiivistää.

Nykyiset taistelupanssarivaunut ovat matalia, mistä on etua taistelukentällä. Kiinan yleisin panssarivaunu perustuu kymmeniä vuosia vanhaan neuvostoliittolaiseen malliin. Lännessä neuvostovaunuilla on kieltämättä ollut maine, että ahtaita ovat.

Syynä kiinalaisten suurenemisen on tietenkin aikaisempaa parempi ja runsaampi ravinto. Kiinalaisnuoret alkavat olla paljon kookkaampia kuin vanhempansa, mutta samalla ongelmana alkaa olla nuorten ylipaino.

Kiinan terveysministeriön tutkimus vuodelta 2007 paljasti, että kiinalaiset kuusivuotiaat kaupunkilaispojat olivat yli kuusi senttimetriä pitempiä ja kolmisen kiloa painavampia kuin saman ikäiset pojat 30 vuotta sitten.

Jotkut asiantuntijat kuitenkin muistuttavat, että nykyistä kookkaampien ajoneuvojen hankkiminen valtavalle 2,3 miljoonan sotilaan armeijalle iso haaste.

Kiinan sotatieteellisen akatemian tutkijan Jiang Lianjun mukaan sotilaiden koko on hyvin vähäisessä pohdinnassa, ja suurempi mielenkiinto kohdistuu esimerkiksi panssaroinnin kehittämiseen ja yleensä ajoneuvojen taistelukyvyn parantamiseen.

Sitä paitsi Kiinassa on tähänkin asti sotilasasiantuntija Ni Lexiongin mukaan valittu panssarisotilaat pituuden ja painon mukaan.

"Se on vähän kuin valitsisi painonnostajia – heidänkin pitää olla lyhyitä ja nopeita", Li tiivistää.

Ulkomitoiltaan nykyistä suurempien panssariajoneuvojen sijasta Kiina pyrkinee laajentamaan ajoneuvojen sisätiloja, jollakin keinolla.
 
Kiinalaissotilaat ovat Kansanarmeijan tutkimuksen mukaan keskimäärin kaksi senttimetriä pidempiä ja heidän ympärysmittansa on viisi senttimetriä suurempi kuin kaksi vuosikymmentä sitten. Tutkimuksesta kirjoitti muun muassa The Financial Times. Tutkimus suositteli Kiinaa kehittämään nykyistä suurempia taisteluajoneuvoja.
Niin juu, tämä on jäänyt multakin muuten huomioimatta kun olen esittänyt kiinalaisen kaluston hommaamista Suomeen. Jos kiinalaiseen APC:hen mahtuu vaikka 8 ukkoa sisään, ei meikäläisiä kaikissa vermeissään sinne mahdu kuin 4. Että silleen... :-D
 
Niin juu, tämä on jäänyt multakin muuten huomioimatta kun olen esittänyt kiinalaisen kaluston hommaamista Suomeen. Jos kiinalaiseen APC:hen mahtuu vaikka 8 ukkoa sisään, ei meikäläisiä kaikissa vermeissään sinne mahdu kuin 4. Että silleen... :-D

En sano, että ukkojen koko merkkaisi paljoakaan, mutta lienee selvää, että talviolot vaativat merkittävästi enemmän varustusta. Vaunuissa on vain oltava enemmän tilaa.
 
ampuma-aseeton kansa = turvallinen yhteiskunta:

yle 1.3.2014 klo 19:13
Hyökkääjät iskivät veitsin rautatieasemalle Kiinassa – lukuisia kuolleita

Joukko veitsin aseistautuneita miehiä hyökkäsi Kunmingin rautatieasemalle. Uutistoimisto Xinhuan mukaan hyökkäyksessä on kuollut ainakin 27 ihmistä ja loukkaantunut yli sata.

Uutistoimisto Xinhuan mukaan Kiinassa ainakin 27 ihmistä on kuollut ja yli sata loukkaantunut hyökkäyksessä rautatieasemalla lauantaina.

Joukko veitsin aseistautuneita miehiä hyökkäsi Kunmingin rautatieasemalle maan lounaisosassa.

Paikallisen televisiokanavan mukaan poliisit ampuivat useita hyökkääjiä ja uhreja vietiin sairaalaan.

Lähteet:
AFP, AP
 
Terror attack in Kunming train station, China

update: 27 dead, 109 injured
Seems to be happening right now. Uighurs fighters/muslims attacking civilians. Apparently 5 dead terrorists, unknown amount of civilians killed so far. Apparently, no guns or explosives... they are doing this with KNIVES
Sorry the sources are all over the place - mostly photos from various weibo uploaders.

http://
www.liveleak.com/view?i=290_1393687533
 
UUTISET ULKOMAAT
1393727499512.gif

Kiinan veitsi-iskusta epäillään uiguuriseparatisteja
2.3.2014 10:27 0

Mikko Paakkanen

HELSINGIN SANOMAT

STR / AFP
1305794223695

Kiinan poliisi tutkii Kunmingin rautatieasemaa sunnuntaina asemalle tehdyn veitsi-iskun jälkeen.

Etelä-Kiinan Yunnanin maakunnan pääkaupungissa Kunmingissa lauantai-iltana tehdyssä iskussa on kuollut ainakin 33 ihmistä ja loukkaantunut yli 130, kertoi Kiinan virallinen uutistoimisto Xinhua sunnuntaina.

Viranomaisten mukaan kyseessä oli terrori-isku, jonka tekijöiksi epäillään Xinjiangin separatisteja.

Xinjiang on turkinsukuisten uiguurien asuttama alue Länsi-Kiinassa.

Hyökkääjät iskivät kello yhdeksän jälkeen Kunmingin rautatieasemalla. Isoin veitsin aseistautuneet iskijät kävivät ihmisten kimppuun rautatieaseman lipunmyyntihallissa. He olivat pukeutuneet mustiin, ja heidän joukossaan oli sekä miehiä että naisia, kertoivat kiinalaisten sanomalehtien haastattelemat silminnäkijät.

"Seitsemän tai kahdeksan ihmistä, joilla oli veitset, kävivät kaikkien kimppuun, joita näkivät. Myös vanhusten ja lasten", kertoi sukunimellä Tan esiintynyt silminnäkijä kiinalaiselle CNS-uutistoimistolle.

Viranomaisten mukaan hyökkääjiä oli kaikkiaan yli kymmenen.

"Liikennepoliisit yrittivät estää hyökkääjiä poistumasta asemahallista, mutta he eivät onnistuneet", kertoi toinen silminnäkijä valtiolliselle CCTV-televisiokanavalle.

Kuolonuhreista ainakin 29 on asemahallissa oleskelleita siviilejä. Lisäksi poliisit ampuivat ainakin neljä hyökkääjää, Xinhua kertoi.

CCTV:n mukaan kolme kuolleista hyökkääjistä oli miehiä ja yksi nainen. Poliisi on ottanut kiinni yhden naispuolisen hyökkääjän, CCTV kertoi.

Iskun jälkeen Kunmingin rautatieasemalla otettuja valokuvia levisi runsaasti kiinalaisissa internet-palveluissa. Kuvissa näkyi lattialla makaavia ihmisiä ja verijälkiä.

Viranomaiset yrittivät selvittää hyökkääjien henkilöyttä sunnuntaina. Kunmingin viranomaisten mukaan rikospaikalta kerätyt todisteet viittaavat siihen, että iskun olivat suunnitelleet Xinjiangin itsenäisyyttä havittelevat tahot, kertoi Xinhua.

Xinjiang on virallisesti autonominen uiguurialue, mutta sinne on vuosien mittaan muuttanut runsaasti enemmistökansaa han-kiinalaisia. Pääosin islaminuskoisten uiguurien ja han-kiinalaisten välillä on toisinaan ollut väkivaltaisuuksia.

Kiinan johto reagoi iskuun voimakkaasti. Kiinaa johtavan kommunistipuolueen pääsihteeri Xi Jinping vaati viranomaisia tekemään kaikkensa, jotta tekijät saadaan kiinni.

Kommunistipuolueen turvallisuusjohtaja Meng Jianzhu vieraili sunnuntaina Kunmingissa tapaamassa iskussa haavoittuneita ja uhrien omaisia.

Ainakin yksi kiinalainen turvallisuusasiantuntija epäilee linkkejä myös ulkomaille.

"Tässä hyvin suunnitellussa iskussa ei ole kyse uskonnosta, siinä on kyse terrorismista, jolla on yhteyksiä terroristiryhmiin maan ulkopuolella", sanoi Kiinan merivoimien kontra-amiraali Yin Zhuo Xinhuan mukaan.

Kiinassa satunnaisiin sivullisiin kohdistuneet iskut määritellään usein saman tien terrori-iskuiksi, jos niiden tekijät ovat esimerkiksi uiguureja. Kiinassa on ollut silloin tällöin myös han-kiinalaisten tekemiä sivullisiin kohdistuneita iskuja, joiden syinä on pidetty tekijöiden henkilökohtaiseen elämään liittyviä vaikeuksia tai mielenterveysongelmia.

Lauantaina isku vaikuttaa kuitenkin poikkeuksellisen hyvin valmistellulta. Tähän viittaa esimerkiksi hyökkääjien lukumäärä.

Väkivaltaisuudet ovat Kiinassa harvinaisia lukuun ottamatta Tiibetiä ja Xinjiangia, joissa osa paikallisista asukkaista toisinaan vastustaa Kiinan hallintoa väkivalloin.
 
Kiina nostaa puolustusbudjettia yli 12 prosentilla

China congress reveals growth target and defence boost

China announced a growth target of 7.5% and revealed plans to raise its defence budget by 12.2%, as it opened its annual parliament session in Beijing.


Issues such as targeting corruption and the environment are also on the agenda at the National People's Congress.


While no new laws or legal amendments are expected to be put forward this year, the session will highlight some of the government's 2014 priorities.
 
Analysis points to China's work on new anti-satellite weapon
(Reuters) - A detailed analysis of satellite imagery published Monday provides additional evidence that a Chinese rocket launch in May 2013 billed as a research mission was actually a test of a new anti-satellite weapon based on a road-mobile ballistic missile.

Brian Weeden, a former U.S. Air Force space analyst, published a 47-page analysis on the website of The Space Review, which he said showed that China appears to be testing a kinetic interceptor launched by a new rocket that could reach geostationary orbit about 36,000 km (22,500 miles) above the earth.

"If true, this would represent a significant development in China's anti-satellite (ASAT) capabilities," wrote Weeden, now a technical adviser for Secure World Foundation, a Colorado-based nonprofit focused on secure and peaceful uses of outer space.

"No other country has tested a direct ascent ASAT weapon system that has the potential to reach deep space satellites in medium earth orbit, highly elliptical orbit or geostationary orbit," he wrote, referring to orbital paths that are above 2,000 km (1,250 miles) over the earth.


The article includes a previously undisclosed satellite image taken by DigitalGlobe Inc that shows a mobile missile launcher, or "transporter-erector-launcher" (TEL) at China's Xichang missile launch site. A TEL is used for mobile ground launches of ballistic missiles instead of a fixed pad.

Given the new imagery and the absence of a different rocket at the Xichang site that could have carried out the 2013 launch, Weeden said there was now "substantial evidence" that China was developing a second anti-satellite weapon in addition to the previously known system designated as SC-19 by U.S. agencies.

He said the new system may use one of China's new Kuaizhou rockets.

RISKS OF REMAINING SILENT

Weeden renewed his call for the United States to release more information about the Chinese weapons development program, arguing that more public dialogue was needed about efforts to develop and test anti-satellite weapons around the world.

"Remaining silent risks sending the message to China and other countries that developing and testing hit-to-kill ASAT capabilities is considered responsible behavior as long as it does not create long-lived orbital debris," Weeden said.

U.S. military officials have been increasingly vocal about China's development of anti-satellite weapons over the past year, but they have not been nearly as critical as they were after China destroyed a defunct weather satellite in orbit in 2007, creating more than 3,000 pieces of debris.

After the May 2013 Chinese launch, the U.S. government issued a single statement saying it appeared to be on a ballistic trajectory nearly to geostationary orbit, and that no objects associated with the launch remained in space."

Weeden said U.S. intelligence agencies remained reluctant to reveal any finding on China's weapons development efforts for fear of revealing "sources and methods" of intelligence-gathering, but said that policy could ultimately backfire.

"One wonders if the overbearing secrecy regarding intelligence about Chinese ASAT testing might end up negatively impacting U.S. policy efforts down the road, including efforts to develop norms of behavior in space," he wrote.

The secrecy, the Pentagon's focus on a "new near peer" adversary, a drive by U.S. arms makers to sell new equipment, and grandstanding by some U.S. lawmakers could ultimately drive the two countries toward confrontation, he said.

Weeden said U.S. officials might be worried that creation of new international norms would undermine Washington's own work on a mid-course missile defense system, which could inherently be used to destroy other countries' satellites.

The United States was the first country to develop anti-satellite weapons in the 1950s, but it currently has no known weapons dedicated to that mission.

Weeden noted, however, that Washington's use of a modified Standard Missile-3 to destroy a falling U.S. satellite that contained toxic chemicals had proven the United States had the ability to destroy a satellite in orbit if required.

He said China was likely to carry out additional tests of the new system, including possible intercept tests, which could be "extremely dangerous and damaging" for other countries that operate satellites.

Weeden also analyzed U.S. comments about debris from China's May 2013 launch reentering the atmosphere above the Indian Ocean, and said they were in line with U.S. claims that the Chinese launch reached a high point or apogee of 30,000 km (18,600 miles), rather than the 10,000 km (6,200 miles) that the Chinese had claimed.
http://www.reuters.com/article/2014/03/17/us-china-space-report-idUSBREA2G1Q320140317
 
yle 17.4.2014 klo 14:44
Kiinan kansanarmeijaa hoidetaan suomalaisella osaamisella
Tamperelainen laboratoriojärjestelmien kehittäjä Mylab puski Kiinan markkinoille kymmenisen vuotta, mutta lopulta tärppäsi isosti: Kiinan kansanarmeija teki tilauksen. Miljoonien potilaiden organisaatiosta odotetaan lopulta huimaa kasvua ja tuottoa.

Suomalainen tietojärjestelmäyhtiö on saanut merkittävän tilauksen Kiinasta. Tamperelainen laboratoriojärjestelmien tekijä Mylab toimittaa ohjelmistot Kiinan kansanarmeijan sairaaloihin.

Kiinan kansanarmeijan sairaaloissa hoidetaan potilaita miljoonittain, muun muassa koko kommunistisen puolueen kermaa. kertoo toimitusjohtaja Esa Soini.

– Nythän meidän asiakkainamme on 50 prosenttia Pekingin alueen isoista sairaaloista. Niissä hoidetaan Kiinan presidenttiä, pääministeriä, armeijan johtoa ja puoluejohtoa. Sen parempaa referenssiasiakasta ei voi olla, kuvaa Mylabin toimitusjohtaja Esa Soini.

Mylabin ohjelmilla hallitaan sairaaloiden laboratorionäytteitä lääkärin tutkimusmääräyksestä, näytteiden ottoon ja tutkimustuloksiin saakka.

Suomen sairaalajärjestelmät ovat Kiinaa tehokkaammat ja Kiinassakin on herätty väestön vanhenemiseen ja tehokkuuden tarpeeseen.

Kiinalainen kenraali avasi oven
Mylabilla oli tosin tuuriakin matkassa. Kiinan valloituksessa tutustuttiin kiinalaiseen kenraaliin, jolla oli merkittävät suhteet armeijan terveydenhuoltoon. Kenraalin matkustaessa Suomeen oli hänelle sattunut Venäjällä kohdalle tyly tullimies, mutta Suomen puolella tulli oli ystävällinen.

– Hän sai erittäin hyvän ensivaikutelman Suomesta ja sen jälkeen hän on tykännyt Suomen yhteiskunnasta paljon. Hän auttoi meitä paljon avaamaan ovia, kuvaa toimitusjohtaja Soini.

Rahaa hankkeeseen tuli yrityshankkeiden kehittäjä Tekesiltä ja apua Tekesin vetämästä talousalan täydennyskoulutusopiskelijoiden työstä, kertoo Tekesin palvelujohtaja Risto Setälä.

– Kyseessä on kansainvälistymisohjelma, jossa kansainväliset MBA-opiskelijat ovat tekemässä yritykselle toimeksiantona suunnittelua ja selvittelyä.

– Käytännössä puhutaan kymmenien tuhansien panostuksesta, joka on tässä mittaluokassa aika kustannustehokasta, myhäilee palveluhjohtaja Setälä.

"Melkein rajattomat mahdollisuudet"
Mylab arvioi Kiinan-liikevaihtonsa kasvavan ensin muutamaan sataan tuhanteen ja muutamassa vuodessa muutamaan miljoonaan euroon. Kannattavaksi yritys arvelee Kiinassa pääsevänsä ehkä kolmessa vuodessa. Laboratorio-ohjelmistojen suomalainen markkinajohtaja on toiveikas tulevaisuudestaan Kiinassa.

– Niitä sairaaloita ja laboratorioita on siellä ihan valtava määrä siis kymmeniä ja kymmeniä tuhansia. Meillä menee varmasti 20, 50 tai sata vuotta ennen kuin meidän markkinaosuutemme on siellä yhtä merkittävä kun Suomessa, arvelee Mylabin toimitusjohtaja Esa Soini.

Mediassa toistuu päivittäin sana rakennemuutos ja siitä on kysymys tässäkin. Tampereen perinteisestä savupiippukaupungista on noussut osaamisen viejä Kiinaan. Työpaikkoja se ei kotikulmille tuo lisää paljoakaan, mutta kasvavia verotuloja kumminkin.
 
Saas nähdä, että kuinka kauan menee, että joku kiinalainen keksii kuinka kopioida tuon ohjelmiston.
 
Kiinalaiset poliisit alkavat kantamana aseita useissa kaupungeissa.
A quarter of the police officers in Shanghai began carrying guns during routine patrols for the first time this week as part of a China-wide effort to increase police firepower after a deadly mass knifing in the southwestern city of Kunming last month. Police officers in China generally do not carry firearms. China plans to introduce the armed police patrols in several major cities and started last Thursday in Xi’an and over the weekend in Shanghai and Qingdao. The state Public Security Ministry said the campaign for armed police patrols also would extend to the southern cities of Changsha and Kunming, as well the main cities in the restive ethnic regions of Xinjiang and Tibet, although those areas already have experienced tight security crackdowns that include armed paramilitary police.
http://www.nytimes.com/2014/04/22/w...rs-begin-to-carry-guns-in-several-cities.html
 
yle 30.4.2014 klo 16:58
Levottomalla Kiinan uiguurialueella räjähti juna-asemalla – 50 loukkaantunut
Räjähdyksessä on loukkaantunut kymmeniä ihmisiä, mutta kuolonuhreista ei ole toistaiseksi tietoa. Kiinan presidentti Xi Jinping puhui nelipäiväisellä vierailuaan Xinjiangin maakuntaan kovemmista otteista terrorismia vastaan.
Levottoman Xinjiangin maakunnan pääkaupungissa Urumqissa on tapahtunut räjähdys juna-asemalla keskiviikkona, kertoo Kiinan valtion media.

Uutistoimisto Xinhuanin mukaan räjähdys tapahtui Urumqin eteläisellä juna-asemalla seitsemältä illalla paikallista aikaa.

Sanomalehti Beijing News puolestaan kertoo, että räjähdyksessä on loukkaantunut yli 50 ihmistä, ja heidät on viety sairaalaan. Virallinen media ei kerro kuoliko joku räjähdyksessä.

Xinhuanin mukaan aseman ulko-oven lähelle oli jätetty matkalaukku, joka räjähti. Kukaan ei ole ottanut vastuuta iskusta.

Kiinan Twitterissä Weibossa olevissa kuvissa näkyy räjähdyksen tekemää tuhoa juna-aseman edessä ja verta matkalaukkujen päällä. Sensuuriviranomaiset poistivat monia palveluun laitettuja kuvia pikavauhtia.

Kiinan presidentti Xi Jinping on lopettelemassa juuri nelipäiväistä vierailuaan maakuntaan. Xi puhui vierailun aikana kovemmista otteista terrorismia vastaan.

Kiinan hallinto kertoi myöhemmin tilanteen olevan sen hallinnassa, ja juna-asema avattiin uudestaan liikenteelle pari tunti räjähdyksen jälkeen tuntuvassa vartioinnissa.

Länsi-Kiinassa olevassa Xinjiangin maakunnassa on ollut vuosia levotonta.

Xinjiangin islaminuskoisen uiguurivähemmistön ja Kiinan valtaväestöä edustavien Han-kiinalaisten välillä on ollut usein yhteenottoja.

Vuonna 2009 väestön välillä puhjenneissa mellakoissa kuoli melkein 200 ihmistä. Tänä vuonna kahakoissa on kuollut jo sata ihmistä.

Uiguurit ovat syyttäneet Kiinaa vähemmistöjen oikeuksien polkemisesta ja maakunnan väestön kiinalaistamisesta.

Kiina hallinto on syyttänyt uiguureita verisistä terroriteoista. Kiina katsoo, että uiguuriseparatistit ovat vastuussa maaliskuussa Kunmingin kaupungissa tapahtuneesta puukotuksesta, jossa kuoli 29 ihmistä.

Lähteet:
AP, Reuters
 
Russia's president, Vladimir Putin, has given a green light to sell the country's newest S-400 air defense guided missile system to China, which Russian media claim will give Beijing an edge in the airspace of the Taiwan Strait and over islands in the East China Sea at the center of a dispute with Japan, reports the military news website of Huanqiu.com, the Chinese-language website of China's Global Times.
http://www.blacklistednews.com/Puti...issile_system_to_China/34884/0/38/38/Y/M.html
 
Tämä artikkeli maailman pisimmästä rautatietunnelista yhdistämässä Kiinaa ja Venäjää Amerikan mantereelle herättää ajatuksia idän invaasiosta "vapauden" tyyssijaan. Miettikää muutama hetki miten paljon rahtia he pystyisivät kuljettamaan Alaskaan ja sitä kautta alaspäin ilman, että jenkkien massiivinen Tyynenvaltameren laivasto voisi sille paljoakaan.

China is considering plans to build a high-speed railway line to the US, the country's official media reported on Thursday.

The proposed line would begin in north-east China and run up through Siberia, pass through a tunnel underneath the Pacific Ocean then cut through Alaska and Canada to reach the continental US, according to a report in the state-run Beijing Times newspaper.

Crossing the Bering Strait in between Russia and Alaska would require about 200km (125 miles) of undersea tunnel, the paper said, citing Wang Mengshu, a railway expert at the Chinese Academy of Engineering.

"Right now we're already in discussions. Russia has already been thinking about this for many years," Wang said.

The project – nicknamed the "China-Russia-Canada-America" line – would run for 13,000km, about 3,000km further than the Trans-Siberian Railway. The entire trip would take two days, with the train travelling at an average of 350km/h (220mph).

The reported plans leave ample room for skepticism. No other Chinese railway experts have come out in support of the proposed project. Whether the government has consulted Russia, the US or Canada is also unclear. The Bering Strait tunnel alone would require an unprecedented feat of engineering – it would be the world's longest undersea tunnel – four times the length of the Channel Tunnel.

According to the state-run China Daily, the tunnel technology is "already in place" and will be used to build a high-speed railway between the south-east province of Fujian and Taiwan. "The project will be funded and constructed by China," it said. "The details of this project are yet to be finalised."

The Beijing Times listed the China-US line as one of four international high-speed rail projects currently in the works. The first is a line that would run from London via Paris, Berlin, Warsaw, Kiev and Moscow, where it would split into two routes, one of which would run to China through Kazakhstan and the other through eastern Siberia. The second line would begin in the far-western Chinese city of Urumqi and then run through Kazakhstan, Uzbekistan, Turkmenistan, Iran and Turkey to Germany. The third would begin in the south-western city of Kunming and end in Singapore. The routes are under various stages of planning and development, the paper said.

Wang was not immediately available for comment. A man who picked up the phone at his office said he was traveling and would not respond to interview requests."
http://www.theguardian.com/world/20...gh-speed-beijing-american-railway?CMP=soc_567
 
Tämä artikkeli maailman pisimmästä rautatietunnelista yhdistämässä Kiinaa ja Venäjää Amerikan mantereelle herättää ajatuksia idän invaasiosta "vapauden" tyyssijaan. Miettikää muutama hetki miten paljon rahtia he pystyisivät kuljettamaan Alaskaan ja sitä kautta alaspäin ilman, että jenkkien massiivinen Tyynenvaltameren laivasto voisi sille paljoakaan.

http://www.theguardian.com/world/2014/may/08/chinese-experts-discussions-high-speed-beijing-american-railway?CMP=soc_567

Laivasto ei kykene paljoakaan, mutta tarvitsisiko sen pystyäkään? Ei pitäisi olla jenkeille liian vaikeaa pitää kiinalaiset tuotteet poissa markkinoilta kun rata kulkisi heidän omalla alueellaan. Joskus aikaisemmin oli juttua siitä, että tuo rata kulkisi myös Etelä Koreaan asti. Kysymys kuuluu, että mitä tuo tarkoittaa Japanille? Rautatierahti kuulostaisi halvemmalta, kuin laivakyyti, joten tuossa on mahdollisesti aika isokin kilpailuetu kyseessä.
 
Back
Top