Uutisia Ruotsista

Alkaa ilmeisesti Ruotsissakin päättäjät havahtua siihen karuun todellisuuteen, ettei voimapolitiikka mihinkään kadonnut 90-luvun ja 2000-luvun alun myötä jolloin Venäjä oli heikoilla. Tuolloin tehtiin kauaskantoinen päätös ajaa oma puolustuskyky alas. Ja nyt sitten pitäisi jotenkin yrittää paikata tilannetta. Romutettua systeemiä kun vaan ei hetkessä polkaista pystyyn.
 
Ei ihme, että asevelvollisuudesta keskusteleminen on hankalaa,
"

Helppo selitys: Kutsunnat, lääkärintarkastus, psykologitarkastus ja älykkyyskokeet on pakollisia ja täten velvollisuus. Sijoituspuhuttelussa kun henkilö saa esittää toivomuksen niin hän voi ilmoittaa eittei ole kiinnostunut asepalveluksesta eikä siiviilipalveluksesta jolloin hänelle voi anaa vapautus.

Näin se Ruotsissa toimi 00-luvun lopulla aina siihen kun värnplikt ei poistettu vaan käskettiin lepäämään (suora käännös nimityksestä "allmänna värnplikten är vilande i fredstid") tämä tarkoittaa että värnplikten palauttamiseen ei itse asiassa tarvita mitään isoja äänistyksiä vaan se käsketään "heräämään"

Tällaisessa tilanteessa kutsunnat ja muut kokeet on taas pakollisia mutta tällä kertaa varmaan molemmille sukupuolille joka tuottaa erittäin arvokasta lääkettieteellistä tutkimusta ja sitten sijoituspuhutteluissa he jotka haluaa sijoitetaan valtion vaatimusten muka.

Sitten suorittavat 9-12 kuukautta jonka jälkeen joko jatkavat palkattuna sotilaana tai sijoitetaan reserviin ja kutsutaan kertauksiin.

Erittäin järkevä idea Ruotsin tyyliselle puolustusvoimalle joka ei ole yhtä suuri kun Suomen ja joka tarvitsee palkattuja sotilaita ulkomaan leikkeihin.

simple ei hankala jos ymmärtää ruotsin puolustusvoimien ja varusmiespalveluksen historian ruotsissa. vasemmiston Jonas näköjään ymmärtää mutta ei feministien veronica jolla on pelkästään teoreettinen ymmärrys aiheesta ja täten puhuu vankiloista muitten nauraessa hänelle.

Alkaa ilmeisesti Ruotsissakin päättäjät havahtua siihen karuun todellisuuteen, ettei voimapolitiikka mihinkään kadonnut 90-luvun ja 2000-luvun alun myötä jolloin Venäjä oli heikoilla. Tuolloin tehtiin kauaskantoinen päätös ajaa oma puolustuskyky alas. Ja nyt sitten pitäisi jotenkin yrittää paikata tilannetta. Romutettua systeemiä kun vaan ei hetkessä polkaista pystyyn.
Totta Ruotsin "time out" oli erittäin huono idea nyt jälkeenpäin nähtynä kun poistivat paljon jota nyt joutuvat palauttamaan. Paljon tietoa ja taitoa on hävinnyt mutta toivottavatasti paljon vanhoja juttuja kans. Tästä kun sitten rakentavat jotain hyvää niin lopputuluso voi olla sen koko työkäyrän arvoinen. Ei muuta kun positiivisella asenteella tukemaan. Pitäähän se puolustustyhjiö siellä lännessä jotenkin paikata.
 
Viimeksi muokattu:
Koipussissa Ruotsilla lienee joitakin kymmeniä A mallin koneita. Olettaisin että SAAB ostaa niistä tarvittavat ja pykää ne C malliksi, joka olisi nopeampaa kuin uusien C/D mallien valmistaminen.

Tuollainen ratkaisu voisi olla liian kallis. Esimerkiksi Tsekin liisauksen (14 konetta) hinta on ihan tolkuton, 918 miljoonaa dollaria kymmeneltä vuodelta. Jos siihen päälle tulee asiakkaan maksettavaksi vielä muutama kymmenen miljoonaa päivityskustannuksia per kone, niin uskon sen olevan liikaa. Halpoja hävittäjiä, joissa on tunteja jäljellä 10-15 vuodeksi, on varmaan tarjolla USA:sta melko edullisesti. Romanian tyyliin vanhakin F-16 MLU-modattuna voi olla erittäin houkutteleva.

Ups. Gripen A jabC ei olekaan MLU tasoinen muutos, vaan runko on eri, joten aiemmat fantasiani voi unohtaa.

Itse asiassa fantasiasi ei ole täysin vailla todellisuuspohjaa. Rungon mahdollisilla eroilla on siinä mielessä vähäinen merkitys, että suurimmat erot ovat käsittääkseni juuri avioniikassa. Saabin edustaja:

"There are plenty of A/B airframes in storage that can be converted to C/D. I can't say precisely how many, as they belong to the SwAF and it's not my place to talk about its assets, but there is a significant number if required," he said.

http://www.janes.com/article/52239/...ntinued-future-for-gripen-c-d-combat-aircraft

Edelleen ihmetellään aurinkoselityksiä. Tunnin verran ollut 'häiriö tutkajärjestelmässä'. Mitä tälle olisi muita selityksiä kuin Venäjän elso-testit, olisiko pommiuhka tai vastaava mahdollista?

http://yle.fi/uutiset/aiheuttiko_au..._lentoliikennekatkon__tutkija_epailee/8436817

Harvemmin kukaan uhkaa räjäyttää tutkan tai lennonjohtotornin... Sitä paitsi uhkauksista on tapana yleensä rapotoida, mikä on pieni pakkokin, jos kokonainen terminaali joudutaan evakuoimaan.

Alkaa ilmeisesti Ruotsissakin päättäjät havahtua siihen karuun todellisuuteen, ettei voimapolitiikka mihinkään kadonnut 90-luvun ja 2000-luvun alun myötä jolloin Venäjä oli heikoilla. Tuolloin tehtiin kauaskantoinen päätös ajaa oma puolustuskyky alas. Ja nyt sitten pitäisi jotenkin yrittää paikata tilannetta. Romutettua systeemiä kun vaan ei hetkessä polkaista pystyyn.

Onhan tuo puolustuksen ylösajo mennyt ihan onnistuneesti Saksassa 30-luvulla. Vaan voi olla, että ruotsalaisilla ei ole yhtä paljon aikaa.
 
Roopen höpötys leviää joka topiciin jossa heppu postaa...luulisi modejen ottavan nyt hieman kantaa että saman asian sama jauhaminen pysyisi yhdessä tai tulisi sanktioita.

Vai pakkotyö...

Pakkomielle, on oma mielipide.
 
Tuskinpa palauttaa. Ruotsissa värnplikt tarkoittaa arkikielessä asepalvelusta, ei asevelvollisuutta. Vasemmistopuoluekin ajaa "vapaaehtoista asevelvollisuutta". Oikeusvaltiossa ei oikein ole mahdollista pakottaa osaa kansalaisista palvelukseen, tälläinen toiminta rikkoo yhdenvertaisuutta, joka on yleensä turvattu perustuslaissa.
Hyvä täsmennys. Vaikea nähdä, että Ruotsi palaisi sellaiseeen asevelvollisuuteen kuten me sen ymmärrämme. Aika näyttää.
 
Jokohan nyt alkaa ne vedenalaiset vehkeet löytymään.

FIRST ANTI-SUBMARINE NH90 FOR SWEDEN – FINALLY
2015/12/17

In a program plagued by delay after delay, Airbus Helicopters on Thursday 17 December finally delivered the first anti-submarine warfare-equipped NH90 helicopter to Sweden. The Scandinavian country desperately has been needing an advanced anti-submarine warfare (ASW) capability for years, as its waters in the Baltic Sea are regularly visited by submarines and submersibles, supposedly mainly of Russian origin.

The Swedish Defence Materiel Administration FMV (Försvarets Materielverk) took delivery of the NH90. The helo has a customized mission system including underwater sonar, tactical radar and high cabin for improved interior space. In total, Sweden has ordered 18 NH90s, 13 equipped for search-and-rescue missions (SAR) and five in ASW configuration. In Swedish service the type is dubbed HKP14 (Helikopter 14).

HKP14 Configurations
The first of the ASW HKP14 has now been delivered, with four more following. Also, four SAR-configured Swedish NH90s will be re-configured into the same ASW-platform. In the end, Sweden will therefore have nine NH90s for SAR duties and nine for ASW tasks. The Swedish ASW variant has been in development since 2007. Delays sparked strong criticism from the Swedish military, with some officials quoted as having lost confidence in the program.

UH60M Black Hawk
The introduction of the NH90 into the Swedish army was also not without problems. To overcome these, Sweden took desperate measures in 2010 and ordered 15 UH-60M (HKP16) Black Hawk helicopters as a stop gap. Having become the first export customer of that version of the Black Hawk and very happy with its performance, Sweden will keep the Sikorsky tactical transport helicopters besides the 18 HKP14s.
http://airheadsfly.com/2015/12/17/first-anti-submarine-nh90-for-sweden-finally/
 
Sangen huonosti täällä meillä Suomessa tunnettua asiaa.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016011120939600_ul.shtml

Kylmän sodan aikana Ruotsin ilmavoimat menettivät uskomattoman määrän lentäjiä lento-onnettomuuksissa. Kaikkiaan lähes 1000 lentäjää kuoli. Ei ihme, kun ottaa huomioon, että tuohon aikaan Ruotsilla oli yhdessä vaiheessa konevahvuudeltaan maailman neljänneksi suurimmat ilmavoimat. Lennettiin paljon ja treenattiin kovaa kun uhkakuvana oli koko ajan Neuvostoliiton massiivinen hyökkäys.
 
Sangen huonosti täällä meillä Suomessa tunnettua asiaa.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016011120939600_ul.shtml

Kylmän sodan aikana Ruotsin ilmavoimat menettivät uskomattoman määrän lentäjiä lento-onnettomuuksissa. Kaikkiaan lähes 1000 lentäjää kuoli. Ei ihme, kun ottaa huomioon, että tuohon aikaan Ruotsilla oli yhdessä vaiheessa konevahvuudeltaan maailman neljänneksi suurimmat ilmavoimat. Lennettiin paljon ja treenattiin kovaa kun uhkakuvana oli koko ajan Neuvostoliiton massiivinen hyökkäys.

Hurja määrä!
 
Löyttyykö tosta muualta faktaa kuin iltalehdestä?
Tuhat menetettyä lentäjää onnettomuuksissa kuulostaa kyllä hurjan isolta rauhan aikana enkä kyllä tota lukua heti usko.
 
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/nu-utreds-massdoden-inom-flygvapnet/

Mer än 600 flygare omkom mellan 1945 och 1991, det kalla krigets tid.
Under 1950-talet hade vi 21 döda flygare per år.
På 1960-talet 13 per år och på 1970-talet 6-7 döda per år.
Sverige hade runt sex gånger högre dödlighet per 100 000 flygtimmar än USA på 1960-talet.

Alf Ingesson Thoor, stridsflygare sedan 1967 och flygspecialpsykolog, förklarar situationen på främst 1950- och 1960-talen med att "vi hade sämre kvalitet på utbildningen och vi övade alldeles för farligt".

- Åldern på flygarna var en bidragande orsak till olyckorna. En fältflygare kunde börja som 17-åring, då är man inte medveten om sin egen dödlighet. Ledningen var kanske inte heller den bästa, man drev på för hårt, det var lite för grabbigt, säger han.

Roy Fröjdh, pilot i flygvapnet 1952-1966 och författare till boken "Guldvingen", är starkt kritisk till den tidens ledning.

- Det var allvarliga brister i ledarskapet. Vi hade inte ledare, vi hade chefer.

- Mycket går också att hänföra till flygskolan, man släppte ut folk som inte borde bli piloter, säger han.
 
Tuon mukaan ruotsalaisilla oli -60 luvulla kuusinkertainen kuolinmäärä per 100k lentotuntia jenkkeihin verrattuna. Aika hurjia lukuja kyllä, onko kukaan lukenut kyseistä kirjaa, tai muuta tietoa että mistä nuo korkeat kuolemat johtuivat, vuosikymmenet läpeensä ? Luulisi että asioihin olisi puututtu noinkin pitkän ajan saatossa... nykyään ei luonnollisesti kuolemia paljon ole, kun ei heillä ole kalustoakaan saati lentäjiä muuhun kuin "ylläpitoon". (Siivet 4/2015). Kannattaa lukea kyseinen lehti, siinä on varsin hyvä selostus naapurin ilmavoimien tämän hetkisestä tilasta.
 
Sangen huonosti täällä meillä Suomessa tunnettua asiaa.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016011120939600_ul.shtml

Kylmän sodan aikana Ruotsin ilmavoimat menettivät uskomattoman määrän lentäjiä lento-onnettomuuksissa. Kaikkiaan lähes 1000 lentäjää kuoli. Ei ihme, kun ottaa huomioon, että tuohon aikaan Ruotsilla oli yhdessä vaiheessa konevahvuudeltaan maailman neljänneksi suurimmat ilmavoimat. Lennettiin paljon ja treenattiin kovaa kun uhkakuvana oli koko ajan Neuvostoliiton massiivinen hyökkäys.


Tapasin taannoin työn ohessa, erään eläkkeellä olevan Ruotsin ilmavoimien lentäjän, joka loppu-urallaan toimi myös HEKO-pilottina. Hän kertoi menettäneensä muistaakseni 42 työkaveria onnettomuuksissa.
 
Onkohan luvussa mukana kaikki Ruotsin lentokonetehtaiden koneiden testilennoilla tapahtuneet onnettomuudet?
Kun lennetään uudella protokoneella niin kakka saattaa lentää helpommin tuulet.. ei kun potkuriin/ turbiiniin.
 
Varmasti yksi syy oli koneissa itsessään. Ruotsalaisethan suunnittelivat ja valmistivat itse omat hävittäjänsä. J 29 Tunnan, J 32 Lansen, J 35 Draken ja J 37 Viggen olivat kaikki maailmanluokan taistelukoneita, mutta vaativat tietysti kehittelyä ja parantelua. Esim. Drakenille oli ominaista ns. supersakkaus, jonka takia lentäjiä kuoli.

Tässä n. 5.30 eteenpäin kerrotaan asiasta.


Kovaa ja rajusti lensivät kun kokivat sen välttämättömyydeksi, joskus kai lentoturvallisuudestakin tingittiin.

Myös tässä on juttua n. 7.50 etiäppäin

 
Esim. Drakenille oli ominaista ns. supersakkaus, jonka takia lentäjiä kuoli.

Drakenin supersakkauksesta löytyi oheista juttua:

http://sfnet.harrastus.ilmailu.narkive.com/JTpmur5T/lattakierre-ja-sen-oikaiseminen

Vastaava supersakkaukseksi kutsuttu tila voi tapahtua esimerkiksi deltasiipiselle konelle kuten esim. Draken. Suomalaisohjaajat kävivät
ajamassa supersakkausoikaisut Ruotsissa, jossa oli oikaisuvarjoilla varustettu Cesar (J35C, 2-paikkainen). Kone vedettiin ylisakattuun
tilaan erittäin suurelle kohtauskulmalle, josta varsinainen supersakkaus alkoi. Oikaisu tehtiin käyttämällä hyväksi korkeusohjaimen ja moottorin
yhteisvaikutusta. Supersakkauksessa oleva Draken teki nyökkivää liikettä ja kun kone alkoi nyökkäämään, työnnettiin sauva eteen ja lisättiin
tehoa amplitudin lisäämiseksi ja josta kone saatiin lopulta oikenemaan. Tiettävästi Suomessa on jouduttu supersakkaukseen kerran ukkospilvessä.
Muistini mukaan Veli Taka (sama mies, joka toi generaattorista palavan DK-206:n (myöh. DK-942:n) laskuun) oikaisi koneen
 
Tiettävästi Suomessa on jouduttu supersakkaukseen kerran ukkospilvessä.
Muistini mukaan Veli Taka (sama mies, joka toi generaattorista palavan DK-206:n (myöh. DK-942:n) laskuun) oikaisi koneen

Vähän OT mutta minä olen kuullut kyseiseltä mieheltä itseltään version, jossa 35 C:n miehistönä toimivat Taka ja tuleva kenraali Jouni Pystynen. Menossa oli Pystysen DK-tyyppikoulutus kun tuo tapahtui :)
 
Ruotsi tiivistää Tanskan kanssa yhteistyötään:
"Ruotsi ja Tanska allekirjoittavat sopimuksen maiden välisestä puolustusyhteistyöstä torstaina, uutisoi Dagens Nyheter. Parhaillaan selvitetään myös kriisiajan yhteistyömahdollisuuksia.
Lehden mukaan Ruotsin ja Tanskan puolustusvoimat voivat jatkossa käyttää toistensa tukikohtia ja satamia sekä tehdä tiedonvaihtoa rauhan aikana.
Lehti muistuttaa, että Suomella ja Ruotsilla on puolustusyhteistyöstä samankaltainen sopimus."
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/dn-ruotsi-ja-tanska-sopimukseen-puolustusyhteistyosta/717169/
 
Tuon mukaan ruotsalaisilla oli -60 luvulla kuusinkertainen kuolinmäärä per 100k lentotuntia jenkkeihin verrattuna.

En usko lukua, tai sitten siinä verrataan eri asioita. 50-60 -lukujen hävittäjillä oli erittäin synkät onnettomuustilastot, kaikkialla. Tässä Hollannin ilmavoimien käyttämien hävittäjien onnettomuuslukuja (tuhoutuneet koneet per 100 000 lentotuntia):
Gloster Meteor: 35,9
F-84E/G Thunderjet: 55,8
F-84F Thunderstreak: 23,0
F-86K Sabredog: 19,2
Hawker Hunter: 15,0
T-33: 9,40
F-104G Starfighter: 12,5

Nykyhävittäjille normaalina lukuna pidetään 3-4 tuhoutunutta konetta per 100 000 lentotuntia. Onnettomuusfrekvenssi oli vanhoilla koneilla siis 10-20 -kertainen nykytilanteeseen. Drakenin onnettomuusalttius Ruotsin ilmavoimissa oli 15.5 tuhoutunutta konetta per 100 000 lentotuntia: koneen lentoturvallisuus parani paljon loppua kohden joten 60-luvulla se on ollut synkempi. Ei kuitenkaan monta kertaa huonompi kuin vastaavien USAFin koneiden (F-102:lla vastaava luku noin 14).

Myös tuo vertailu Suomen ja Ruotsin ilmavoimien tappioista 1941-44 on harhaanjohtavasti esitetty sillä todellisuudessa n. puolet Suomen ohjaajamenetyksistä tuli onnettomuuksista. Nyrkkisääntönä, missä tahansa vähänkään pidemmässä taistelutoiminnassa koneita menetetään onnettomuuksissa jokseenkin sama määrä kuin taistelutappioita.

Entisajan koneilla lentäminen oli vaarallista. Ei niitä testattu vuosikausia/kymmeniä samalla tavalla kuin nykyään. Kehitys oli nopeaa ja riskejä oli otettava. Vuonna 1935 suunniteltiin kaksitasoja, kymmenen vuotta myöhemmin alettiin suunnitella suihkuhävittäjiä, siitä kymmenen vuotta eteenpäin ja suunnitteilla oli Mach 2 suihkuhävittäjät. Mites nykyään: no nyt testataan samaa konetta jota suunniteltiin jo 1995.
 
Back
Top