Varusmies vai ei? Suomeen kohdistuvat uhat ja niihin vastaamisen uudet mallit rauhan ja sodan aikana

Etkö sinä itse juuri hehkuttanut, että Aalto-yliopistoon päässeetkin ovat inttiin menossa innoissaan? Minusta annoit heidät oikein esimerkkinä henkilöistä, jotka menevät inttiin ihan muista syistä kuin siksi, että sinne menemättömyydestä annetaan rikosoikeudellinen rangaistus. Nytkö tämä ei enää pädekään?



Niin, joko inttiin mennään vapaaehtoisesti, eikä siksi, että sinne menemättömyydestä saa rangaistuksen, tai sitten sinne ei mennä. Tällä hetkellä pystyynpanemani äänestys näyttäisi, että maanpuolustus.net:iläisten keskimääräinen kanta olisi jotain sellaista, että reilut puolet nykymääräästä menisi sinne, vaikkei sinne menemättömyydestä rangaistaisi. Jos siihen vielä lyötäisiin päälle tuollainen palkka, niin menijöitä olisi kaiken järjen mukaan vieläkin enemmän. Todennäköisesti tuolla palkalla naisetkin hakeutuisivat sinne innokkaammin kuin nykyisellä päivärahalla. Tällä hetkellä vm-palvelun suorittaa yli 20 000 miestä vuosittain. Jos tuo maanpuolustus.net:läisten arvio pätisi, niin niitä vapaaehtoisesti halukkaita menijöitä olisi yli 10 000. Huomaa, en tuputa tässä mitään omaa arviotani, vaan otan sen luvun, minkä tämän palstan lukijat näyttävät arvioineen.



Jos vm-palvelun suorittaneiden määrä laskisi noin alas, niin BKT nousisi jotain 300 miljoonalla vuodessa. Sen lisärahan voisi pumpata vaikka armeijan aseisiin.

Olen pahoillani taas kerran että oikeassa maailmassa asevelvolliset eivät mene itku kurkussa asepalvelukseen, koska pelkäävät vankilaa.

Olen tuolla monesti sanonut, että lahjakaskin porukka haluaa suorittaa asevelvollisuuden. Ja sanonut että päätöksen takana on useita eri asioita jotka saavat aikaan kyseisen päätöksen.

Yksi on laki asepalveluksesta, joka antaa selkeän koodin jonka perusteella rikas ja köyhä tai lahjakas tai ei lahjakas halutaan ohjata asepalvelukseen.

Sinun mallissasi laki sanoisi, että maanpuolustus on köyhän asia. Köyhä menee lukion jälkeen inttiin, kun rikas lähtee Peruun välivuodeksi sukellusoppaaksi.

Eli ero ei ole rangaistuksessa, vaan siinä miten yhteiskunta esittää asian.

Sinun mallissasi rikkaat sukeltaa Perussa ja köyhät tetsaa Sodankylässä.

Koko ajatus on epäoikeudenmukainen.
 
...kyllä tässä kuitenkin yli 20 vuotta on tullut asiaa tehtyä ihan käytännössäkin. Eli jotain tiedän strategisesta suunnittelusta.
Kysyin sulta viikko sitten että voitko tuoda osaamistasi tähän ketjuun. Kysyn uudelleen. Voitko?
 
Ei nousisi eikä pumpattaisi. Tiedät hyvin itsekin. Kansantalous lienee monimutkaisempi kokonaisuus kuin haluat esittää. Ja kansantalous on alisteinen kansakunnan turvallisuudelle. Lopun viimein näin se vaan on.

Ok, olet vapaa esittämään oman teoriasi kansantaloudesta, jos se klassinen näkemys, johon minun laskelmani perustui, ei kelpaa.

Miten kommentoisit sellaista vaihtoehtoa, että asevelvollisuus säilyisi entisenlaisena suht pakollisena ja suorittajat saisivat 1800 euroa per kuukausi miinus verot ja päälle täysylläpito?

Ensinnäkin sanoisin, että tämä kuvaamasi malli korjaisi nykymallin tasa-arvo-ongelman melko hyvin, koska silloin ei enää miehiltä revittäisi selkänahasta koko vm-palvelun kustannusta, vaan tuolla kuvaamallasi tavoin se kustannus jakautuisi tasaisesti kaikille. Eli kannatan sitä ehdottomasti, riippumatta siitä, tehtäisiinkö tämän päälle yhtään mitään. Tuo todennäköisesti vähentäisi vm-palveluksesta vapautuksia, kun niitä ei enää haettaisi muuten kuin aidoista syistä. Todennäköisesti naisten asepalvelusmäärätkin kasvaisivat.

Toiseksi oma veikkaukseni on, että tuossa tilanteessa, kun kenraalit näkisivät sen kaiken rahan, joka tuossa mallissa menisi niiden varusmiesten kouluttamiseen, joille sillä ei sitten ole sijoitusta sodan ajan joukoista, siellä alettaisiin todennäköisesti pohtia vakavammin vaihtoehtoja, joissa raha tulisi käytettyä puolustuksen kannalta tehokkaammin. Olen tässä keskustelussa sanonut, että he ovat se oikea porukka, jolla on ammattitaitoa arvioida, miten puolustukseen upotetut resurssit tulevat tehokkaimmin jaettua. Tässä mallissasi heillä olisi edessään oikea valintatilanne toisin kuin siinä, kun he vertaavat nykymallia ammattiarmeijaan tai edes siihen minun malliin, koska he eivät nykymallin hyvyyttä arvioitaessa ota huomioon sitä kansantaloudelle vm-palvelusta tulevaa kustannusta oikean suuruisena. Sinun ehdotuksessasi se olisi jo paljon lähempänä oikeaa.

Ja kolmanneksi tämä olisi poliittisesti helpoin askel toteutettavaksi kohti aidosti vapaaehtoista systeemiä mentäessä. Sitä kannatettaisiin asevelvollisuuskeskustelun molemmilla laidoilla. Eniten maanpuolustuksen puolesta puhuvien olisi vaikea perustella, miksi puolustusmäärärahoja ei saisi nostaa, jotta varusmiehille voitaisiin maksaa arvokkaasta työstään reilua korvausta, eivätkä he toisaalta säikähtäisi, koska asevelvollisuus säilyisi tuossa mallissa. Ohion-porukka taas hyväksyisi tuon todennäköisesti siksi, että se korjaisi juuri nykysysteemin tasa-arvo-ongelman ja kuten kirjoitin, se todennäköisesti johtaisi pidemmällä aikavälillä siihen, että intti itse ryhtyisi ehdottamaan vapaaehtoiseen systeemiin siirtymistä.

Vai onko tässä ajamassasi mallissa pääasia vapaaehtoisuudessa? Viis siitä, mitä se maksaa ja tuleeko tarvittaviksi katsottavat joukot kasaan....kunhan on vapaaehtoista?

Siis vapaaehtoisuus on minulle ideologinen asia. Jos saman asian voi toteuttaa vapaaehtoisesti, niin se kannattaa niin tehdä ennemmin kuin toteuttaa se pakollisella systeemillä. Mutta kuten yllä kirjoitin, vaikka tuo systeemisi ei olekaan se, mihin minusta puolustusjärjestelmä pitäisi pidemmällä aikavälillä kehittää, niin se on askel oikeaan suuntaan ja kannatan siis sitä, vaikkei olisi mitään takeita, että koskaan mitään muuta tullaan muuttamaan.
 
En ole nähnyt missään että intti kouluttaisi liikaa väkeä. Ja tasa-arvon nimissä haluan, että naisetkin osallistuu asepalvelukseen.

Siis tällä hetkellä intti kouluttaa jotain 24 000 varusmiestä vuosittain. Jos reservissä oltaisiin vain 15 vuotta (todellisuudessahan reservissä ollaan 50-vuotiaaksi asti), niin tuossa olisi kolmannes liikaa ajatellen 240 000:n miehen sodan ajan kenttäarmeijaa. Jos tuohon lyötäisiin naiset päälle, eli karkeasti kaksinkertaistettaisiin koulutetun reservin määrä, niin mistä ihmeestä ajattelit kunnon aseistuksen tempaista sille koko armeijalle?

En myöskään ymmärrä miten 5.5 kuukaudessa koulutettu tykäri on verrattavissa 10 vuotta opiskelleeseen lääkäriin.

Siltä osin, että molemmat tekevät yhteiskunnalle tärkeää työtä. Molempien työllä on arvoa yhteiskunnalle. Kuten @baikal juuri kirjoitti, jos maa ei pysy vapaana ulkomaisista miehittäjistä, ei sillä ole mahdollisuutta tuottaa sitä kansantaloutta, esim. pyörittää toimivaa terveydenhoitojärjestelmää. Ja sitä tykäriä tarvitaan tuottamaan maalle uskottava puolustus. Vai eikö sinusta tykärin tekemä työ maanpuolustuksen hyväksi ole tärkeää?
 
Olen pahoillani taas kerran että oikeassa maailmassa asevelvolliset eivät mene itku kurkussa asepalvelukseen, koska pelkäävät vankilaa.

Taas palataan tähän samaan. Joko he menevät tai eivät mene sen takia, että meillä on laki, joka antaa rangaistuksen siitä, että sitä ei noudateta. Molemmat eivät voi päteä samaan aikaan. Viittasin siihen kyselytulokseen, jonka mukaan yli puolet menisi ilman rangaistuksia vasta-argumenttina siihen, kun sinä epäilit, ettei palvelukseen saataisi edes 5000:a miestä. Koita nyt päättää, seisotko sen väitteesi takana vai et.

Olen tuolla monesti sanonut, että lahjakaskin porukka haluaa suorittaa asevelvollisuuden. Ja sanonut että päätöksen takana on useita eri asioita jotka saavat aikaan kyseisen päätöksen.

Niin varmaan ja juuri ne muut syyt säilyvät, vaikka laista poistettaisiin se rangaistus.

Yksi on laki asepalveluksesta, joka antaa selkeän koodin jonka perusteella rikas ja köyhä tai lahjakas tai ei lahjakas halutaan ohjata asepalvelukseen.

Koodi voidaan antaa ilman lakiakin tai etenkään siinä olevaa rangaistusta. Täällähän on esim. vedottu perinteeseen. Miksi perinnevaikutus lakkaisi toimimasta, jos laista poistettaisiin rangaistus?

Sinun mallissasi laki sanoisi, että maanpuolustus on köyhän asia. Köyhä menee lukion jälkeen inttiin, kun rikas lähtee Peruun välivuodeksi sukellusoppaaksi.

Ei laissa mitään tuollaista sanottaisi. Intti olisi edelleen täysin avoin niille sinun ystäväperheesi "isännille" ja jos heitä se kiinnostaisi (tai perinteiden paine painaisi tai mikä niistä muista syistä tahansa vaikuttaisi).

Eli ero ei ole rangaistuksessa, vaan siinä miten yhteiskunta esittää asian.

Voidaan edelleen painaa valtion toimesta postereita, joissa lukee, että kaikkien miesten pitäisi mennä inttiin, jos se esittäminen sinusta on tässä se ratkaiseva seikka. Käytännössä propagandakone vm-palvelun glorifioimiseksi voitaisiin panna pyörimään täysille toisin kuin nykyisin, kun vm-palveluun ei oikeastaan valtion toimesta painosteta lainkaan, vaan sivari hyväksytään ihan kelvollisena vaihtoehtona.

Sinun mallissasi rikkaat sukeltaa Perussa ja köyhät tetsaa Sodankylässä.

Minun mallissani muu yhteiskunta maksaa niille tetsaajille. Nykymallissa inttiä käymättömät eivät korvaa tetsausta mitenkään tetsaajille, vaan voivat vaikka niillä säästyneillä rahoilla lähteä Peruun.

Koko ajatus on epäoikeudenmukainen.

Ei se muutu sellaiseksi, vaikka kuinka inttäisit.
 
Koodi voidaan antaa ilman lakiakin tai etenkään siinä olevaa rangaistusta. Täällähän on esim. vedottu perinteeseen. Miksi perinnevaikutus lakkaisi toimimasta, jos laista poistettaisiin rangaistus?


.



Mutta lopetetaan tämä tähän. En jaksa keskustella ihmisen kanssa joka haluaa luoda epäreilun ja köyhiä sortavan asepalveluksen mallin.
 
Siis vapaaehtoisuus on minulle ideologinen asia.

Näin olen ymmärtänyt ja en ole aivan tunteeton minäkään tämän ihmisiä koskevan asian suhteen.

Ei asevelvollisuus sentään ole mikään sellainen muuttumaton taivaankappaleenomainen de facto , joka ei joskus muutu. Onhan se monessa maassa herran tähen jo muuttunutkin. Syyt siihen, miksi se ei Suomessa ota tulta alleen ovat moninaiset, eikä Venäjä ehkä sittenkään ole edes se ainoa.
 
Mutta lopetetaan tämä tähän. En jaksa keskustella ihmisen kanssa joka haluaa luoda epäreilun ja köyhiä sortavan asepalveluksen mallin.
En ole halukas luomaan epäreilua ja köyhiä sortavaa mallia. Nykyinen malli on juuri köyhiä sortava ja epäreilu. Reilussa mallissa köyhät saisivat muulta yhteiskunnalta kunnon korvauksen yhteiskunnan eteen tekemästään arvokkaasta maanpuolustustyöstä. Juuri köyhät hyötyisivät siitä, että nykymallia muutettaisiin sellaiseksi, että vm-palvelusta maksetaan kunnon korvaus.
 
Minulle käy ihan hyvin, että niin maksaisivat varusmiehetkin siitä reilusta palkastaan. Mutta nyt heidän laskennallinen veroprosenttinsa on jotain 90%, jos otetaan lähtökohdaksi se, että he saisivat työstään kunnon palkkaa ja se laskennallisen palkan ja nykyisen päivärahan välinen raha olisi sitten veroa.

Eli kävisikö sinulle siis se, että varusmiehet saisivat kunnon palkkaa ja maksaisivat siitä veron?

En ole rukkaamassa mitään. Minusta sen varusmiehille menevän lisäkustannuksen voi läpsäistä tasaisena lisäprosenttina kaikkiin tuloveroihin.

Tarvitaan. Ja niin tarvitaan maanpulustuspalveluakin, mutta toisin kuin noiden muiden julkisten palvelujen tuottajille, sen tuottajille ei maksetakaan palkkaa. Tai joillekin (ammattiupseerit) maksetaan, mutta joillekin toisille (varusmiehet) ei makseta.

En nyt ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla "painii eri sarjassa". Niin, vm-palvelu on toteutettu nykyisin pakolla. Se on minusta entistä suurempi syy maksaa touhusta kunnon korvaus.

Ei. Opiskelija ei opiskele siksi, että valtio voisi hyödyntää hänen työpanostaan, mikä on se, miksi varusmiehet opiskelevat. He opiskelevat siksi, että heidän työpanoksensa arvo työmarkkinoilla kasvaa sen opiskelun vuoksi. Valtio muuten subventoi muutakin opiskelua, koska näkee, että se saa jatkossa enemmän verotuloja korkeasti koulutetuista opiskelijoista. Jos vm-palvelusta olisi varusmiehille itselleen samalla tavoin hyötyä kuin opiskelijoille on opiskelusta, niin sitten voisin hyväksyä sen, ettei siitä makseta korvausta. Ei kuitenkaan ole. Tämä on muuten sama syy, miksi asevelvollisuuden puolustajien "mut onhan meillä oppivelvollisuuskin" -mantra ei toimi. Oppivelvollisuudesta on oikeasti hyötyä lapsille (ja varmasti jotain 99% menisi kouluun, vaikkei se olisi pakollinenkaan), minkä vuoksi se ei vertaudu asevelvollisuuteen.

Ammattisotilaat tosiaan rinnastuvat opettajiin. En olekaan huolissani heistä, vaan varusmiehistä, joille toisin kuin ammattisotilaille, ei makseta palkkaa.

Meillä on siis kaksi ryhmää, jotka molemmat tuottavat maanpuolustuspalvelua, varusmiehet ja ammattisotilaat. Toiselle ryhmälle maksetaan palkkaa ja toiselle ei. Onko tähän joku hyvä perustelu?

Ajatuksen tasolla tuo voi toimia, eli en lyttää ajatusrakennelmaasi teoreettisella tasolla. Mutta mutta kun kyseessä on uusi kuluerä, jota pitäisi rahoittaa lisäveroilla... Ei muuta kuin että onnea vaan kun esittelet tuon Sipilälle ja kumppaneille.

Mitä oppivelvollisuusvertaukseen tulee, niin voisin sanoa että onpa meleko ruusuinen prosenttilukema. Ei onnistu, laulaa Eino Grön. Tervetuloa 2010 -luvulle.

Siis tällä hetkellä intti kouluttaa jotain 24 000 varusmiestä vuosittain. Jos reservissä oltaisiin vain 15 vuotta (todellisuudessahan reservissä ollaan 50-vuotiaaksi asti), niin tuossa olisi kolmannes liikaa ajatellen 240 000:n miehen sodan ajan kenttäarmeijaa. Jos tuohon lyötäisiin naiset päälle, eli karkeasti kaksinkertaistettaisiin koulutetun reservin määrä, niin mistä ihmeestä ajattelit kunnon aseistuksen tempaista sille koko armeijalle?
...

Kaikkia käyttökelpoisia rynkkyjä ei ole stenattu. "Kunnon" aseistusta on nykypäivänäkin vain osalle joukoista, mutta riittävää sellaista löytyy kyllä puolelle miljoonalle. Rahastahan tämäkin on kiinni.

Itse tarvitsen lähinnä jonkin pertaanin (rk-morsian olisi ihan soiva peli mutta metsästyskiväärikin käy) sekä jonkin verran kemikaaleja tai räjähteitä sitten kun MAkkAranpaistoKaveriKerhokin jää Eldankajärven jääksi. Ihan riittävää selbststopfermann -hommiin.


Täällä on turhan monessa ketjussa sama jankutus.

Tässä välipala wanhoilta hywiltä ajoilta. Armeija pelasti koulukodista kohti omaa elämää.

http://yle.fi/uutiset/koulukoti_jat..._numeroita_se_oli_auschwitz-meininkia/9106878

Armeija on muuttunut, mutta niin ovat myös koulukodit, jotka ovat sanoutuneet irti menneisyyden stigmasta. Taisi se yhteiskuntakin siinä vuosikymmenten kuluessa samalla muuttua.

Entisaikaan eli silloin wanhaan aikaan vähemmän varakkaista oloista lähtöisin olevat pojat kasvoivat armeijassa tyypillisesti 20-30cm pituutta saadessaan säännöllisesti ruokaa.

En ole halukas luomaan epäreilua ja köyhiä sortavaa mallia. Nykyinen malli on juuri köyhiä sortava ja epäreilu. Reilussa mallissa köyhät saisivat muulta yhteiskunnalta kunnon korvauksen yhteiskunnan eteen tekemästään arvokkaasta maanpuolustustyöstä. Juuri köyhät hyötyisivät siitä, että nykymallia muutettaisiin sellaiseksi, että vm-palvelusta maksetaan kunnon korvaus.

Silloin, kun malli koskee suurinta osaa tai kaikkia omalla vuorollaan, se on vähemmän epäreilua. Nykypäivänä moni asia alkaa olla näennäisestä tasa-arvoisuudestaan ja -vertaisuudestaan huolimatta vähemmän reilu. Järjestelmää on koko ajan viety siihen suuntaan, että sohvan pohjalle maksetaan suurin piirtein suolikaasun tuottamisesta.

Varusmiespalveluksen arvostus näkyy parhaiten siten, että mahdollisimman moni haluaa suorittaa sen. Tähän voi ikävä kyllä sanoa, että we stand divided.
 
Ajatuksen tasolla tuo voi toimia, eli en lyttää ajatusrakennelmaasi teoreettisella tasolla. Mutta mutta kun kyseessä on uusi kuluerä, jota pitäisi rahoittaa lisäveroilla... Ei muuta kuin että onnea vaan kun esittelet tuon Sipilälle ja kumppaneille.
Niin, tämä on poliittinen päätös. En voi tietenkään tehdä muuta kuin esittää perustelut, miksi minusta se pitäisi toteuttaa. Jos muut ihmiset ovat eri mieltä, niin saavat tietenkin olla sitä mieltä, mutta tietenkin reilua olisi, että esittäisivät perustelut sille, miksi ovat sitä mieltä kuin ovat.

Mitä oppivelvollisuusvertaukseen tulee, niin voisin sanoa että onpa meleko ruusuinen prosenttilukema.

Veikkaisin, että ehkä joidenkin rappionarkkarien lapset eivät menisi edes ilmaiseen peruskouluun, jos pakkoa ei olisi. Minun on vaikea nähdä, että juuri kukaan muu lastensa hyvinvvoinnista vähääkään välittävä ei panisi heitä kouluun, vaikkei mitään pakkoa olisikaan.

Kaikkia käyttökelpoisia rynkkyjä ei ole stenattu. "Kunnon" aseistusta on nykypäivänäkin vain osalle joukoista, mutta riittävää sellaista löytyy kyllä puolelle miljoonalle. Rahastahan tämäkin on kiinni.

Niin, siinä "naiset intiin" mallissa kansantalous laskee sen naisten poisjäävän työpanoksen verran. Rahaa olisi siis vielä vähemmän käytettävissä kuin nykyisin.

Silloin, kun malli koskee suurinta osaa tai kaikkia omalla vuorollaan, se on vähemmän epäreilua.

Nykymalli ei koske millään laskutavalla suurinta osaa saati kaikkia. VM-palvelun käy jotain kolmannes ikäluokasta. Loput on vapautettu joko sukupuolen tai terveydellisten syiden perusteella. Ehdottamani malli koskisi yhteiskuntaa laajemmin, koska sen kustannuksiin osallistuisivat kaikki verojen maksamisen kautta.

Nykypäivänä moni asia alkaa olla näennäisestä tasa-arvoisuudestaan ja -vertaisuudestaan huolimatta vähemmän reilu. Järjestelmää on koko ajan viety siihen suuntaan, että sohvan pohjalle maksetaan suurin piirtein suolikaasun tuottamisesta.

En ihan tiedä, miten tämä liittyy vm-palvelusta kunnon korvauksen maksamiseen. Eikö olisi reilumpaa, että arvokasta maanpuolustustyötä tekeville maksettaisiin paremmin kuin sohvalla suolikaasua tuottaville?

Varusmiespalveluksen arvostus näkyy parhaiten siten, että mahdollisimman moni haluaa suorittaa sen. Tähän voi ikävä kyllä sanoa, että we stand divided.

Sen haluaisi suorittaa useampi, jos sitä ei olisi järkätty pakkotyöllä toteutettavaksi, vaan yhteiskunta näyttäisi, että arvostaa vm-palvelua tekevien työtä niin, että maksaa siitä kunnon taloudellisen korvauksen.
 
...
Veikkaisin, että ehkä joidenkin rappionarkkarien lapset eivät menisi edes ilmaiseen peruskouluun, jos pakkoa ei olisi. Minun on vaikea nähdä, että juuri kukaan muu lastensa hyvinvvoinnista vähääkään välittävä ei panisi heitä kouluun, vaikkei mitään pakkoa olisikaan.
...
Nykymalli ei koske millään laskutavalla suurinta osaa saati kaikkia. VM-palvelun käy jotain kolmannes ikäluokasta. Loput on vapautettu joko sukupuolen tai terveydellisten syiden perusteella. Ehdottamani malli koskisi yhteiskuntaa laajemmin, koska sen kustannuksiin osallistuisivat kaikki verojen maksamisen kautta.

En ihan tiedä, miten tämä liittyy vm-palvelusta kunnon korvauksen maksamiseen. Eikö olisi reilumpaa, että arvokasta maanpuolustustyötä tekeville maksettaisiin paremmin kuin sohvalla suolikaasua tuottaville?

Sen haluaisi suorittaa useampi, jos sitä ei olisi järkätty pakkotyöllä toteutettavaksi, vaan yhteiskunta näyttäisi, että arvostaa vm-palvelua tekevien työtä niin, että maksaa siitä kunnon taloudellisen korvauksen.
OT:
Lapset ja oppivelvollisuus:
Kannattaa vaihtaa vähintään osa lottonumeroista veikkausrivissä. Jotkut eivät halua mennä kouluun eivätkä mene vaikka vanhemmat yrittäisivät pakottaa (huom pakko tässäkin takana). Jotkut haluavat mennä kouluun, vaikka lähtökohdat olisivat vähemmän optimaaliset.

Otetaanpa hieman numeroita ja vähennetään toivon mukaan samalla leimaamista: Suomessa on tällä hetkellä yli 18 000 lasta ja nuorta sijoitettu kodin ulkopuolelle asumaan. Yli 80 000 on avohuollon tukitoimien piirissä. Joukossa on niitä, jotka ovat erittäin motivoituneita käymään koulua ja myös niitä, jotka lipeäisivät koulun penkiltä heti, kun ohjausta ei olisi. Kotonaan asuvista oppilaista, jotka eivät ole näiden tukitoimien piirissä eli eivät ole myöskään em. luvuissa mukana, osa laistaa koulusta ja osa istua napottaa kiltisti pulpetissa kun koulun kello soi. Ohjaava järjestelmä on hidas ja kankea ja lastensuojelun prosessi portaittainen, joten kun asiat pitkittyvät eri syistä ja koulupolku mutkistuu, voi 17,5v nuori voi olla koulussa vielä 6.vuosiluokalla. Tämä on kuitenkin harvinaista. Suuri osa lastensuojelun piirissä olevista kykenee oikaisemaan elämänsä kurssia. Jokainen pudokas tulee kalliiksi yhteiskunnalle.

Lintsareiden ja koulua vieroksuvien parissa on niin herran kuin narrinkin jälkikasvua. Suurella osalla koulua vieroksuvista on turhan paljon tekemistä päihteiden sekä muiden ns. aikuisten asioiden kanssa. Näistä asioista seuraa usein psyykkisiä traumoja sekä kierteitä, joista irti pääseminen on harvempien herkkua.
OT stop.

Suolikaasua, komisario Palmu:

Sohvan pohjalle maksetaan ja halutaan maksaa enemmän kuin isänmaataan palvelevalle varusmiehelle. Kyllä tämä liittyy asiaan, anna hautua hieman niin huomaat: haju ei katoa. Kuten totesin, reiluus on yhteiskunnastamme kaukana.

Tunnustan, että itse olen putkinäköinen varusmiespalvelusasian suhteen, kannatan vankkumatta laajaa varusmiespalvelua. Nyt mennään koko ajan supistuksen ja nipistyksen kautta, mikä ei ole yhteiskunnan yhtenäisyyden ja yhteiskuntarauhan kannalta ollenkaan hyvä asia. Pelkään pahoin, että olemme jo sirpaloituneet ja lokeroituneet liiaksi.

En vastusta lisärahoitusta tukemaan köyhää varusmiestä, mutta en pidä sitä nykytilanteessa kovin realistisena toteuttaa ellei joku sitten onnistu vakuuttamaan SPS -triplettiä.

Varusmiepalvelus voi parhaimmillaan antaa nuorelle itsekunnioitusta, jota ei voi ostaa rahalla ja pahimmillaan johtaa sen menettämiseen. Itse olen kokenut saaneeni sitä ensin mainittua selvittyäni yhdessä toisten kanssa toinen toistamme tukien niistä koettelemuksista, mitä palvelus sisäministeriön joukoissa toi eteen. Tässä tuntemuksessa on kansakunnan puolustuskyvyn sitä jotakin eli tahtotilan kulmakiveä kollektiivisessa mielessä. Kun olet osallinen, kannat vastuuta. Yhdessä ote on vahvin.
 
Siis tällä hetkellä intti kouluttaa jotain 24 000 varusmiestä vuosittain. Jos reservissä oltaisiin vain 15 vuotta (todellisuudessahan reservissä ollaan 50-vuotiaaksi asti), niin tuossa olisi kolmannes liikaa ajatellen 240 000:n miehen sodan ajan kenttäarmeijaa. Jos tuohon lyötäisiin naiset päälle, eli karkeasti kaksinkertaistettaisiin koulutetun reservin määrä, niin mistä ihmeestä ajattelit kunnon aseistuksen tempaista sille koko armeijalle?

Yleinen virhelaskelma joka perustuu kuvitelmaan, että 20 vuotiaana intin käynyt reserviläinen on sijoitettavissa sodan ajan tehtävään seuraavat 15-35 vuotta 100%:sesti. Tosiasiassa koulutetuista reserviläisistä iso osa poistuu sodan ajan tehtävistä. Syynä ovat yleensä:
- Kouluttautuminen ammattiin joka tuo vapautuksen sodan ajan tehtävistä (poliiis, palomies, lääkäri, yhteiskunnan toiminnan kannalta tärkeässä tehtävässä oleva it-insinööri jne jne.) Nykyaikainen yhteiskunta tarvitsee yllättävän paljon väkeä eri järjestelmien ja toimintojen ylläpitämiseen myös kriisiaikoina.
- Terveydentila heikkenee niin ettei voida sijoittaa (elintapasairauden, alkoholi, huumeet).
- Muuttaa ulkomaille.
- Menehtyy sairauksiin tai onnettomuuksissa.
- Siirtyy sivariksi kun saa kh-kutsun juuri kun on jääkiekon MM-kisat päällä tai joku muu yhtä tärkeä syy.

Poistuma on itseasiassa varsin suurtaa jo 10 ensimmäisen vuoden aikana. Joku voi sanoa että hukkakoulutusta, mutta milläpä sitä tietää miten elämä heittelee 20-vuotiasta nuorta miestä tulevina vuosina? Plus puolelle jää poistuvien osalta se, että ovat saaneet sotilaskoulutuksen joka helpottaa yhteistyötä puolustusvoimien kanssa mahdollisessa kriisitilanteessa (esim poliisi) ja että pääosa intin käyneistä suhtautuu muuta väestöä positiivisemmin maanpuolustukseen.
 
Tässä on se ongelma että oikeasti kiinnostaisiko esimerkiksi 5000 nuorta miestä ja naista tulla vuodeksi töihin asepalvelukseen. Vaikka palkka olisikin 3000e./kk

Koska vapaa vapaaehtoisuus antaa ihmisille eri tavalla vapauksia miettiä miten aikansa käyttää.

Plus 5000 asevelvollista vaatisi vain 30 vuoden reservin kierron että saisimme jonkin tasoiset asevoimat.

Itse kannatan lämpimästi kohtuullista korvausta varusmiespalveluksen suorittamisesta. Baikal mainitsi 1800 euroa/kk, voisi olla ihan hyvä. Osoittaisi porukalle että palvelusta arvostetaan ja saisivat eläkekertymää. Nostaisi varmasti myös palvelusmotivaatiota osalla porukasta. Merkitsisi nykytasolla noin 350 miljoonan euron lisäkustannusta vuodessa.
Vaikka tuo on "vain" noin 14% puolustusbudjetista, pitäisi se saada lisärahoituksena. Kun nimittäin ottaa pakollisen ja lakisääteiset kustannukset pois (palkat, vuokrat jne) on vapaata rahaa vajaat puolet budjetista, jolloin tuollainen kustannus lopettaisi kaiken harjoitustoiminnan. Jos lisärahoitus saataisiin, itseasiassa valtion nettomenot olisivat selvästi pienemmät, koska osa rahasta palaisi takaisin veroina ja sosiaaliturvan maksatusten pienenemisenä.

Samaan aikaan olen ehdottomasti vapaaehtoisuutta vastaan. Ensinnäkin tarvitsemme nykyään koko ikäluokan, jotta saamme riittävästi reserviä. Toisekseen vapaaehtoisuus johtaisi helposti myös tilanteeseen, missä hyvin toimeen tulevat eivät enää tulisi palvelukseen. Rikkaiden penskat lähtisivät Malediiveille surffailemaan, vähän köyhempien menisivät yliopistoon että pääsisivät mahdollisimman nopeasti isompii tienisteihin käsiksi. Intti jäisi alempien tuloluokkien nakiksi. Maanpuolustuksen on syytä kaikkien kansalaisten asia, vaikka vähän pakollakin.
 
Asepalveluksen muutosketjussa on juututtu asemasotaan, joka ei vaikuta etenevän minnekään. Tässä ketjussa toivotaan tuotavan julki

1. Suomeen kohdistuvat uhat
2. kuinka näihin uhkiin vastataan niin rauhan kuin sodan aikana jollain muulla kuin nykyisellä mallilla
3. esittelemään uudet mallit ja niiden toiminta.

Nykyisen varusmiesmallin läpi käyminen ja ruotiminen ei kuulu tähän ketjuun, vaan täällä tulee esitellä ne uudet ja paremmat keinot pitää kansakunta kaikkinensa turvattuna.

Vaihtoehtoista mallia sekä uhkakartoitusta on pyydetty esille ainakin foorumikirjoittajalta @roopeluhtala, mutta kaikki foorumilaiset ovat yhtä lailla toivottuja tuomaan esille nykyisestä poikkeavia ratkaisumalleja.

Koetetaan olla asiallisia keskustelussa, vaikka se tuntuisi vaikealta. Moderaattorit voivat tuhota, editoida tai siirtää ketjun sille sopivimpaan paikkaan jos niin katsovat.

Tässä on ketjun avaus. Ketjussa pitäisi tarkastella näitä asioita. Jos näitä ei kyetä tarkastelemaan, kannattaa laittaa kone kiinni.
 
koulutetuista reserviläisistä iso osa poistuu sodan ajan tehtävistä. Syynä ovat yleensä:
- Kouluttautuminen ammattiin joka tuo vapautuksen sodan ajan tehtävistä
- Terveydentila heikkenee, menehtyy
- Muuttaa ulkomaille
- Siirtyy sivariksi

Olisiko juuri tämän takia syytä selvittää tarkemmin reservissä olijoiden tilannetta siitä motivaation ja mahdollisuuden kannalta? Reserviläiskirjeen lähettäminen viime vuonna oli hyvä avaus, mutta siinähän PV vain kertoi mikä sen näkökulmalta on tilanne. Vielä puuttuu kysymys ressulta PV:lle että mitä käyttöä on hyväkuntoiselle keski-ikäiselle. Niitä kuitenki on mutta ovat muissa harrastuksissa siksi, kun ei kukaan ohjaa maanpuolustuksen suuntaan. Jos/kun reservissä olevaa porukkaa voisi motivoida enemmän aktiivisen maanpuolustusharjoittelun suuntaan niin tämähän olisi lisäys ns. "vanhempien varusmiesten" määrässä. Sitä joukkoa voisi kutsua sitten vaikka kansalliskaartiksi tms. mutta joka tapauksessa tulisi ottaa huomioon valmiutena. Pointti tämän keskustelun sisältöön tässä on se, että kun mietitään otsikon mukaista uutta mallia niin tulisi huomioida varusmiespalvelus-aika kouluttautumisen osalta, sen jälkeen sijoitus mutta myös se resereviläisjoukko joka on valmiudessa vapaahtoisuuden pohjalta muodostetuissa yksiköissä. Varusmiesaika ja vapaaehtoisina toimivat ressut yksikössään saavat palkkiota ja sijoitetulle palkkio tulee kun pitää pukea varusteet päälle oikeaa tilannetta varten. Laajasti katsottaessa tällainen tulisi olla kaikenkattava maanpuolustusmalli, joka huomioi muuttuneet elämäntilanteet ja silti mahdollistaa keski-ikäistenkin pitämisen valmiudessa. Tämä ajattelu on perusteltua, kuten @Lepard juuri kertoo että varusmiesajan jälkeen hävikki on yllättävän suurta.

Tuon mallin määrittämisen myötä on sitten mahdollista tarkastella missä niitä sotilaita on ja millaisella valmiudella ja siirtyä puhumaan rahasta.

.....olen ehdottomasti vapaaehtoisuutta vastaan. Maanpuolustuksen on syytä kaikkien kansalaisten asia, vaikka vähän pakollakin.
Tästä vallitsee toistaiseksi enemmiston yksimielisyys foorumilla.
Muutenkin sana vapaaehtoisuus on käytetty täällä väärässä yhteydessä. Kyse piti olla valinnaisuudesta, eli jos henkilö ei valitse asepalvelusta on pakko tehdä jotain muuta yhteiskunnallista. Valinnaisuus ei voi olla sitä henkilö saa valita osallistuuko asepalvelukseen vai eikö osallistu ollenkaan mihinkään. Itse kannatan esim totaalikieltäytymisen mahdollisuuden poistamista ja rankaisua niskuroinnista.


.
 
Aina silloin kuin töiltä ehtii....
Niin, vielä jos saiai muutaman jäsentelyn niistä uhkakuvista, että millaista iskua odotettavissa ensisijaisesti ja toissijaisesti, niin se auttasi hahmottamaan varustautumisen ja rahan ohjaamisen oikeaan suuntaan kun tässä koitetaan budjetoida. Kiitos.
 
Itse kannatan lämpimästi kohtuullista korvausta varusmiespalveluksen suorittamisesta. Baikal mainitsi 1800 euroa/kk, voisi olla ihan hyvä. Osoittaisi porukalle että palvelusta arvostetaan ja saisivat eläkekertymää. Nostaisi varmasti myös palvelusmotivaatiota osalla porukasta. Merkitsisi nykytasolla noin 350 miljoonan euron lisäkustannusta vuodessa.
Vaikka tuo on "vain" noin 14% puolustusbudjetista, pitäisi se saada lisärahoituksena. Kun nimittäin ottaa pakollisen ja lakisääteiset kustannukset pois (palkat, vuokrat jne) on vapaata rahaa vajaat puolet budjetista, jolloin tuollainen kustannus lopettaisi kaiken harjoitustoiminnan. Jos lisärahoitus saataisiin, itseasiassa valtion nettomenot olisivat selvästi pienemmät, koska osa rahasta palaisi takaisin veroina ja sosiaaliturvan maksatusten pienenemisenä.

Samaan aikaan olen ehdottomasti vapaaehtoisuutta vastaan. Ensinnäkin tarvitsemme nykyään koko ikäluokan, jotta saamme riittävästi reserviä. Toisekseen vapaaehtoisuus johtaisi helposti myös tilanteeseen, missä hyvin toimeen tulevat eivät enää tulisi palvelukseen. Rikkaiden penskat lähtisivät Malediiveille surffailemaan, vähän köyhempien menisivät yliopistoon että pääsisivät mahdollisimman nopeasti isompii tienisteihin käsiksi. Intti jäisi alempien tuloluokkien nakiksi. Maanpuolustuksen on syytä kaikkien kansalaisten asia, vaikka vähän pakollakin.

Itse olisin nostamassa päivärahoja. Mutta maltillisemmin eli jotain 400/600/900 euroa kuussa linjalle.

Voi johtua siitä että 90-luvun laman lapsena jo tuollaisien summien haaveilusta 18-vuotiaana olisi silloin saanut selkäänsä.

Olen samaa mieltä että rahalla ulos itsensä ostaminen ajaisi käytännön maanpuolustuksen köyhien asiaksi. Nyky systeemi antaa selkeän singaalin velvollisuudesta suorittaa palvelus. Jos yhteiskunta antaisi singaalin itsensä ns. vapaakdi ostamisesta, antaisimme rikkaiden lapsille merkin että on suotavaa jättää homma väliin.

Toki naisten pakollinen asepalvelus voisi olla aseellista palvelua, tai koulutusta kriisiajan yhteiskunnan auttamiseen. Esim. paikallispataljooniin evakkokomppaniat jotka huoltavat alueelle jääneet ja evakoidut siviilit.

Näin vanhana ukkona vain näen jotenkin että naisetkin pitäisi saada isommin mukaan
 
Niin, vielä jos saiai muutaman jäsentelyn niistä uhkakuvista, että millaista iskua odotettavissa ensisijaisesti ja toissijaisesti, niin se auttasi hahmottamaan varustautumisen ja rahan ohjaamisen oikeaan suuntaan kun tässä koitetaan budjetoida. Kiitos.

Tuollaiset asiat ovat PV:n puolella taatusti turvaluokitettuja. Ei sitä nyt oikein voi alkaa julkisesti kertomaan, mihin ensisijaisesti tai toissijaisesti suunnittelussa varaudutaan. Sehän on pelaamista suoraan mahdollisen vihollisen pussiin, joka voi valita työkalupakistaan sitten sen tavan, johon on vähemmän varauduttu...
 
Back
Top