Varusteet, joita reserviläisen kannattaa hommata

Eikö Suomen lain mukaan ole oikeus olla olematta seuran jäsen ja ei-jäsenellä pitäisi olla samat oikeudet kuin jäsenellä. Eli miksi pitää olla ampumaseuran jäsen?
Sehän on vähän kuin pitäisi olla autokerhon jäsen saadakseen ajokortti.
Pitäisi pitäisi, mutta sitten keksittiin, ettei perustuslaki ole niin iso juttu, että sitä tarvitse noudattaa kun on kysymys suomalaisen miehen kyykyttämisestä.
 
Mutta kuka aikoo jäädä linjojen taakse käyttämään niitä aseita? Suomessa kun pakko-evakuoidaan väestö. Ei kysytä haluatko lähteä. Näin ainakin minä olen ymmätänyt.
Linja. Se on ruotsin rajassa. Tai Norjan rantaviiva.
 
Mutta kuka aikoo jäädä linjojen taakse käyttämään niitä aseita? Suomessa kun pakko-evakuoidaan väestö. Ei kysytä haluatko lähteä. Näin ainakin minä olen ymmätänyt.
Evakuoidaan, jos poliittinen johto niin haluaa. Jos siellä on joku Kekkosen kaltainen kansan reaktiota pelkäävä sisäministerinä, niin Hyrsylänmutkat jäävät taas evakuoimatta.
 
Aloita ampumaharrastus liittymällä ampumaseuraan. Suorita SRA -tutkinto ja osta kivääri. Ja sitte pari lisää.
Nojoo, kunhan vain vähän kärjistin. Hyvässä vauhdissa tuolla tiellä ollaan. Tosin nykyäänhän poliisi on aika tarkka siitä, että samanlaisia aseita ei saa olla montaa, tai pitää pystyä perustelemaan, miksi on välttämätöntä saada juuri toinen samalla kaliiperilla ja toimintatavalla oleva ase. Käytännössä tällä hetkellä tuskin kannattaa luvittaa "7,62-luokkaankaan" asetta, koska patruunoiden saatavuus on heikko niiden mennessä sotaan. Siinä mielessähän SRA on hyvä harrastus, että siinä tarvitaan useaa erilaista asetta, peruskiväärin lisäksi esim. tarkka-ammuntarasteille tarvitaan eri kivääri, haulikkorasteille haulikko. Sitten varmaan vielä voisi olla PCC harjoittelukäyttöön/lyhyen matkan kisoihin. Ja ehkä kaksi perus-itselataavakertatulikivääriäkin voisi mennä, toinen avoimeen sarjaan ja toinen perussarjaan rautatähtäimillä. Tätä isompi määrä varmaan nykyään vaikea saada menemään läpi. Sitten pitää olla lisää harrastuksia joissa on vielä erilaisia aseluokkia.
 
Minä kuulun siihen patrioottiseen vähemmistöön, jonka mukaan jokaiselle henkisesti riittävän kypsälle ja tasapainoiselle varusmiespalveluksen suorittaneelle tulee olla kivääri seuraavaa ryssän hyökkäystä varten. Jos valtio eli puolustusvoimat eivät varastoi aseita riittävästi, niin silloin miesten pitää hommata ne kiväärinsä itse. Suomessa olevien 900 000 reserviläisen lisäksi on vielä kymmeniä tuhansia eläkeukkoja jotka kykenevät kivääriä käyttämään. Valtiolla ei ole kiväärejä edes puolelle koko porukasta jotka se on pakottanut sotilaskoulutukseen.
Aivan. Minä olen pohtinut sillä tavalla aika itsekeskeisestä näkökulmasta, että jos (ja toistaiseksi myös kun) olen sijoitettu, pillin vihellyksestä ilmoittaudun joukkooni, saan aseen patruunoineen ja yritän olla hyödyksi. Mutta en minä tietenkään paheksuisi, jos sijoittamattomat kansalaiset, myös muut kuin reserviläiset, harjoittaisivat henkilökohtaista sissisotaa vihollista vastaan. Kiusa se on nimittäin pienikin kiusa. Omalta kohdalta ajattelen kuitenkin, että vaikka noita nappuloita onkin kertynyt, olisin yksin aika turha mies kivääreineni. Jos ei PV huoli, niin sitten autan siviilinä jotenkin.
 
Onneksi evakuoidaan, en pysty käsittämään miksi Ukrainassa EI siviiliväestö lähtenyt alta pois.

Ukrainalaisten mielissä venäläiset olivat slaavilainen veljeskansa. Vähän sama juttu kuin jos Suomi ilmoittaisi tulevansa vapauttamaan virolaiset Tallinnan narkkarijutkunatseilta. Suomesta ei ehkä tykättäisi valtiona, mutta Kaitseliitin makkaranpaistajia lukuunottamatta kukaan ei varmaankaan odottaisi, että suomalaisjoukot alkaisivat varastella pesukoneita, ammuskella kännissä siviilejä, raiskata lapsia ja paskoa ihmisten olohuoneisiin. Olemmehan sentään veljeskansoja. Se olisi täysi yllätys, jos alkaisimme käyttäytyä noin brutaalisti.

Vielä loppuvuodesta 2021 (eli ennen invaasiota, mutta venäläisjoukkojen keräännyttyä "harjoituksiin" rajalle) ukrainalaisista vain 72 prosenttia piti Venäjää vihamielisenä valtiona... Vittu valtiota, joka oli jo vuosia miehittänyt laittomasti Krimin niemimaata ja Ukrainan itäosia. Venäjävastaisuuden olisi pitänyt olla 100 prosenttia! Se oli reilu 70...

Some 72% of Ukrainians say Russia is a “hostile state,” according to new polling conducted amid a tense standoff between the two countries.

 
Ukrainalaisten mielissä venäläiset olivat slaavilainen veljeskansa. Vähän sama juttu kuin jos Suomi ilmoittaisi tulevansa vapauttamaan virolaiset Tallinnan narkkarijutkunatseilta. Suomesta ei ehkä tykättäisi valtiona, mutta Kaitseliitin makkaranpaistajia lukuunottamatta kukaan ei varmaankaan odottaisi, että suomalaisjoukot alkaisivat varastella pesukoneita, ammuskella kännissä siviilejä, raiskata lapsia ja paskoa ihmisten olohuoneisiin. Olemmehan sentään veljeskansoja. Se olisi täysi yllätys, jos alkaisimme käyttäytyä noin brutaalisti.

Vielä loppuvuodesta 2021 (eli ennen invaasiota, mutta venäläisjoukkojen keräännyttyä "harjoituksiin" rajalle) ukrainalaisista vain 72 prosenttia piti Venäjää vihamielisenä valtiona... Vittu valtiota, joka oli jo vuosia miehittänyt laittomasti Krimin niemimaata ja Ukrainan itäosia. Venäjävastaisuuden olisi pitänyt olla 100 prosenttia! Se oli reilu 70...



Lisäksi tärkeä pointti, missään ei tehdä massiivisa evakointeja ilman valmiita suunnitelmia ja organisaatioata jolle toiminta on vastuutettu.
Oliko Ukrainassa tällaiset?
Sitä paitsi maailmalla on hyvin yleistä, että kansalaiset huolehtivat itsestään tälalisessa tilanteessa.
 
Lisäksi tärkeä pointti, missään ei tehdä massiivisa evakointeja ilman valmiita suunnitelmia ja organisaatioata jolle toiminta on vastuutettu.
Oliko Ukrainassa tällaiset?
Sitä paitsi maailmalla on hyvin yleistä, että kansalaiset huolehtivat itsestään tälalisessa tilanteessa.

Olisihan viranomaiset voineet antaa vapaaehtoisen poistumiskehotuksen tiettyjen alueiden asukkaille ("suosittelemme kaikkia kynnellekykeneviä poistumaan rajapitäjistä, koska hyökkäysuhka on olemassa"), vaikkei mitään organisaatiota evakoista huolehtimiseen olisikaan ollut. Mutta jos Zelenskyä uskotaan, niin Ukrainahan ei mm. tehnyt liikekannallepanoa ajoissa, koska se olisi ajanut maan talouden kaaokseen, mikä olisi ollut juuri mitä Venäjä olisi halunnut.


Toivon ja luotan siihen, että Suomessa kansalaiset osaavat ajatella omilla aivoillaan. En usko, että meillä Buchat olisivat niin arkipäivää kuin Ukrainassa.
 
Lisäksi tärkeä pointti, missään ei tehdä massiivisa evakointeja ilman valmiita suunnitelmia ja organisaatioata jolle toiminta on vastuutettu.
Oliko Ukrainassa tällaiset?
Sitä paitsi maailmalla on hyvin yleistä, että kansalaiset huolehtivat itsestään tälalisessa tilanteessa.
Ei tuo mitenkään poikkeuksellista ole. Suomessakin osa päättäjistä oli sitä mieltä, että evakuointeja ei tarvita ennen talvisodan syttymistä. Poliitikot pitivät kalliina ja monimutkaisena ja Mannerheimin mielestä siviiliväestö väistää taisteluita metsiin ja palaa sotajoukkojen siirryttyä takaisin asuinpaikoilleen. Että ei se meilläkään ihan automaatio ollut se evakuointi. Suunnitelmat Suojärvestä ylöspäin laadittiin vasta syksyllä 1939. Vielä Moskovan rauhan yhteydessä 1940 Ryti ja Paasikivi olisivat jättäneet luovutettujen alueiden siviilit paikoilleen, mutta Neuvostoliitto halusi alueet tyhjinä.
 
Olisihan viranomaiset voineet antaa vapaaehtoisen poistumiskehotuksen tiettyjen alueiden asukkaille ("suosittelemme kaikkia kynnellekykeneviä poistumaan rajapitäjistä, koska hyökkäysuhka on olemassa"), vaikkei mitään organisaatiota evakoista huolehtimiseen olisikaan ollut. Mutta jos Zelenskyä uskotaan, niin Ukrainahan ei mm. tehnyt liikekannallepanoa ajoissa, koska se olisi ajanut maan talouden kaaokseen, mikä olisi ollut juuri mitä Venäjä olisi halunnut.


Toivon ja luotan siihen, että Suomessa kansalaiset osaavat ajatella omilla aivoillaan. En usko, että meillä Buchat olisivat niin arkipäivää kuin Ukrainassa.
Vapaaehtoinen evakoituminen ei ole ongelmaton sekään. Se saattaa tukkia logistiikka reittejä ja vaarantaa yhteiskunnan tärkeitä toimintoja.
Puhumattakaan taloudellisista seurauksista kun ihmiset lähtevät pakoon.
Siksi evakointi pitää suunnitella. Ajankohta on myös tärkeä, sillä jos käsky annetaan, täytyy muistaa sen tulevan heti vihollisen tietoon.

Suomalaiset eivät ole tässä mitenkään parempia kuin muut. Ihmisiltä puuttuu kokonaiskuva, eikä tiedotkaan ole välttämättä täysin oikeita.
Omatoiminen evakoituminen on ok, jos työsi ei ole arvokasta yhteiskunnan pyörittämisen näkökulmasta, sinulla on paikka johon mennä kuten loma-asunto, etkä aiheuta ruuhkia. Reserviläisten osalta tietysti tulee muistaa, että liikekannallepano käskyn pitäisi pystyä tavoittamaan sinut.
 
Edelleen. Ostakaa kivääri, jos sellaista ei jokaiselle perheen jäsenelle ole.

Vaikka jäsen KIM on antanut selkeän ohjeen niin aika vähän on niitä ketkä ovat ilmoittaneet että hankinta on tehty.
Joten täytynee kait sitten mun ilmottautua että ohjetta on noudatettu.
Tarkalleen viime vuoden aikana on ostettu 2 kivääriä. Kevällä Tikka T1x ja syksyllä T3x.
Molemmat on hyviä pelejä joilla ampuminen on kivaa harraste toimintaa vaikka mikään varsinainen ampuja en olekkaan. Mä kun olen tauluilla vaan niitä 7:n miehiä.
 
Vaikka jäsen KIM on antanut selkeän ohjeen niin aika vähän on niitä ketkä ovat ilmoittaneet että hankinta on tehty.
Joten täytynee kait sitten mun ilmottautua että ohjetta on noudatettu.
Tarkalleen viime vuoden aikana on ostettu 2 kivääriä. Kevällä Tikka T1x ja syksyllä T3x.
Molemmat on hyviä pelejä joilla ampuminen on kivaa harraste toimintaa vaikka mikään varsinainen ampuja en olekkaan. Mä kun olen tauluilla vaan niitä 7:n miehiä.
Varmuus ja tottumus aseen käsittelyssä on yhtä tärkeää kuin tähtääminenkin. Seiskan osumalla heittää kuperkeikkaukko ihan samanlaisen kuperkeikan kuin kympilläkin.
 
Mielenkiintoinen ketju, nyt bongasin. Ketjun aloitus 2012 !!
Muistelen aikoja kun koronan takia piti hankkia kotiin taskulamppu ja patteriradio. Mutta vessapaperia ei saanu hankkia.

Tuotatuota...tästä ei niin montaa viikkoa kun sain tiedoksi minun kriisinajan sijoituspaikan. Se on vartioida ja ylläpitää valtion omaisuutta. Työkaverilla sama paikka mutta pikkasen eri sektori. No pikkupäissään mietittiin että mitä me tarvitaan, että pärjätään. Totesin että suolaa, kenttäkeittiö, halkoja ja moottorisaha. Kirveski tottakai. Poroja on tien varret täynnä. Nälkää en rupia näkemään.
Tää tuli siksi mieleen että elettiin 90-lukua ja aloin ajattelemaan laajemmin "entäs jos rysy hyökkää ?" Minusta ei rintamalla ole hyötyä ku tekninen koulutus intissä. Ja sitä tekniikkaa ei ole enää olemassa. Arveltiin sen aikaisen kaverin kanssa että ruvetaan pärjäilemään, eli pyssykauppaan ja a-harjoittelua. 30 vuoden aktiiviuran jälkeen on kiva kattoa ku kaapissa on kolme erittäin pystyvää kivääriä ja neljäs vähä v..ttumainen kapine, muitten kannalta. A-tarvikkeet ei lopu yhessä vuodessa vaikka olis mimmonen sota. Varmastikaan varastoilla tuskin voisin kammeta puolenkytä tuhatta haitallista patruunaa sen parinkolmen tuhannen lisäksi mitä ei ole olemassa. Vähä v..umaiseen ei missään tapauksessa ole 3500 kpl hankalia tapauksia valmiina jo nyt. Eikä tämä ole mitään maailmanlopun meininkiä vaan ampuminen on mukavaa ja hyödyllistä ja materiaalin kulutus on merkittävää. Ja on aina kiva voittaa ittensä.

Se muu infra mitä oli aloituspuheissa...kaikkea löytyy kotoa. Ei siis sotilaskoulutuksen ansiosta vaan ku mettään on syntyny niin paremmin siellä pärjää ku taajamassa.
 
edit_20230210165910.jpg

Tämä ei ole nostalgiakuva, vaan esimerkki mitä joku saa NYT päälle jos homma kiristyisi. Ja kyseessä voi olla ensimmäisiä perustettavia joukkoja..

Mutta sen enempää en asiaa avaa koska julkinen foorumi.

Kaikki sotakelpoiset varusteet on kotiinpäin.
 
Katso liite: 73814

Tämä ei ole nostalgiakuva, vaan esimerkki mitä joku saa NYT päälle jos homma kiristyisi. Ja kyseessä voi olla ensimmäisiä perustettavia joukkoja..

Mutta sen enempää en asiaa avaa koska julkinen foorumi.

Kaikki sotakelpoiset varusteet on kotiinpäin.
Näitä toivoisi näkyvän säännöllisesti myös valtakunnallisissa paraateissa. Ettei totuus unohdu.
 
Ihan ajatusleikkinä: miten tuosta M60-tetsarista saisi vaikka vain hiukan käyttökelpoisemman. Etutaskut olisivat varmaan ne eniten korvaamista huutavat? Koko paska vaihtoon on tietysti paras ratkaisu mutta jos budjetti on vaikka 50€.

Sellaisia värimaailmaan istuvia Neukkulan kolmen lippaan taskuja myydään erilaisissa halpahalleissa muutamalla eurolla. Toimiiko paremmin? Ainakaan lipasta ei tarvitse kiinnittää ko. taskuun irtohihnalla :rolleyes:

Siis tallaisia: ( kuva löytyi Armytukun sivuilta )



1099.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Back
Top