Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

WW II pommittajat !

Viestiketju osiossa 'Menneet sodat ja sotahistoria' , aloittaja Juke, 08.02.2015.

  1. Mikoyan

    Mikoyan Kenraali

    Liittynyt:
    03.07.2014
    Viestejä:
    2,410
    Tykkäykset:
    3,725
    Pisteet:
    636
    VMT Vihuri, VH-1
    [​IMG]

    Teksti poistettu. Minulla kun ei taida olla oikeutta jakaa toisen kirjoittamaa tekstiä julkisesti.
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2016
    Patu, Erkki, Rannari ja 7 muuta jäsentä tykkää tästä.
  2. Mainos Google AdSense



  3. Old Boy

    Old Boy Majuri

    Liittynyt:
    31.03.2014
    Viestejä:
    1,148
    Tykkäykset:
    1,293
    Pisteet:
    156
    Ovatko forumin seuraajat riittävästi perillä ilmailuhistoriasta, että tunnistavat tällaiset huuhaat! Kun perään oli vielä lisätty vakuuttava lista lähteitä, jotka tosin eivät puhu juuri mitään sellaista, jota kir-
    joitetaan pienoismalliforumilla kuvitteellisesta Vihuri I:stä. Myöskin jutussa mainittu VL Pyörremyrsky kylläkin lensi joitakin koelentoja, tuskin kuitenkaan Valvontakomission mielipiteillä oli niiden kanssa
    mitään tekemistä.
     
    Leaderdog tykkäsi tästä.
  4. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,947
    Tykkäykset:
    14,356
    Pisteet:
    1,286
    Olettaisin että näiden ilmailuketjujen suurkuluttajat kyllä tuntevat noita Valtion lentokonetehtaan suunnitelmien asteelle jääneitä projekteja. Pommikone Vihurikin kuopattiin pitkälti Junkers Ju 88:n tulon myötä.

    Mutta omalla tavallaan mielenkiintoisia nämä what if -koneet. Toinen esimerkki vaikkapa VL Puuska.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/VL_Puuska

    Minusta nämä eri suunnitelmat kertovat siitä, että jatkosodan aikana tehtaan prioriteetit olivat hukassa tai vähintäänkin levällään. Tehdas valmisti lisenssikoneita (mm. Fokker DXXI, Blenheim), suoritti jo käytössä olevan kaluston huoltoa, suunnitteli ja rakensi VL Myrskyä, VL Humua ja VL Pyörremyrskyä. Ja ihan kun tuossa ei olisi ollut vielä tarpeeksi, niin suunnittelivat sitten vielä näitä erikoisprojektejaan.
     
    Leaderdog, OldSkool, Ikarus ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  5. JR49

    JR49 Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    22.02.2015
    Viestejä:
    4,274
    Tykkäykset:
    9,097
    Pisteet:
    1,286
    Tuohan olisi ollut kova peli! Miten minulle tulee mieleen italialaisten versiot samalle moottorille?
     
    Leaderdog, Mikoyan, Ikarus ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  6. Old Boy

    Old Boy Majuri

    Liittynyt:
    31.03.2014
    Viestejä:
    1,148
    Tykkäykset:
    1,293
    Pisteet:
    156
    Kopio-Mosquitohan oli pelkkä luonnossuunnitelma. Kai niitäkin pitää olla jotta on sitten vaihtoehtoja mistä päättää...
    Ju88:t kyllä oli jo maassa kun Vihuri I:stä keskusteltiin. Yöhävittäjille olisi ollut sen sijaan tarvetta jos olisi tullut vielä yksi sotatalvi. Kukaanhan ei v 1943 vielä tiennyt miten jatkossa tulee käymään.

    Kun kansakunta mobilisoi kuudenneksen miesväestöstään niin mukana menee liian paljon ammattiväkeäkin. Ja kun oli ainoastaan yksi teknillinen yliopisto ja rajallinen määrä alempaa lentokone- tai yleensä
    konetekniikan opetusta, ei ollut ihme, että tuotantosarjat venyivät vuosia pidemmiksi kuin piti. Siten viimeiset koneet olivat vanhentuneita jo linjalta ulos tullessaan. Oikeaastaan oli jo ihme, että teknisesti
    kyettiin silloisiin saavutuksiin. Britit esim oli ennen sotia sitä mieltä, ettei Suomessa pystytä valmistamaan Mercury -moottoreita niiden vaativan tekniikan johdosta. Ja vertailun vuoksi: Ruotsi sai Göringin
    ruotsalaissuhteiden ansiosta lisenssin mersun DB605 -moottoreihin, joita Suomikin turhaan tavoitteli. Mitään hyötyä sveduille ei tästä ollut,koska yhtään moottoria ei valmistunut sodan kestäessä.

    Huono onneakin oli kun muualla hölmöiltiin: Lavansaaren revohkan kiireellisinä korjattavat pommikoneet täyttivät hallit ja viivästyttivät Myrskyjen tuotantoa. Olivatko prioriteetit kohdallaan, kuten veli
    @tulikomento kysyy on siksi mitä mielenkiintoisin asia. Valitettavasti tutkimuksellista vastausta ei ole, kun sotatalouden historiaa ei ole kukaan tullut kirjoittaneeksi.
     
    vlad, Leaderdog, Ikarus ja 4 muuta jäsentä tykkää tästä.
  7. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,947
    Tykkäykset:
    14,356
    Pisteet:
    1,286
    Muistan kerran törmänneeni erääseen Ilmavoimien Esikunnan laatimaan suunnitelmaan. Olisikohan paperi laadittu 1943-44 vaihteessa ? Siinä kaavailtiin että sota kestäisi ainakin vuoteen 1946 asti. Tähän mennessä suunniteltiin kaikki hävittäjälaivueet varustetuksi Bf 109 -kalustolla. Vastaavasti Lentorykmentti 4:n pommarilaivueet Ju 88 -kalustolla. Lisänä oli vielä yöhävittäjälaivue, jolla olisi Me 110 -koneet.

    Muistaako / tietääkö kukaan tästä paperista tarkemmin, että oliko tämä ihan virallinen tavoite, vai jonkinlainen "best case -skenaario" ?
     
    Sarek1 tykkäsi tästä.
  8. Old Boy

    Old Boy Majuri

    Liittynyt:
    31.03.2014
    Viestejä:
    1,148
    Tykkäykset:
    1,293
    Pisteet:
    156
    Iskaniuksen tuore Lundqvist elämänkerta vahvistaa 30 Me109 ja toiset 30 Me110 kevään 1944 toiveiksi eli muistikuvasi lienee oikea. Nämä 109:t siis keväällä 1944 toimitettujen lisäksi. Me110 -koneitahan
    ei taasen koskaan saatu.
     
    Leaderdog, Sarek1 ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  9. Sardaukar

    Sardaukar Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    7,223
    Tykkäykset:
    12,331
    Pisteet:
    1,286
    Olisikohan ollut viisaampaa tilata esim. JU 88C tai G-mallin yöhävittäjiä Me-110-mallin sijasta, koska maassa oli jo Ju-88-kalustoa.
     
  10. Old Boy

    Old Boy Majuri

    Liittynyt:
    31.03.2014
    Viestejä:
    1,148
    Tykkäykset:
    1,293
    Pisteet:
    156
    Olisi kyllä, mutta näitä ensilinjan koneita ei taas ollut mitään mahdollisuutta Saksasta saada.
     
    karponaattori, Rannari ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  11. Sardaukar

    Sardaukar Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    7,223
    Tykkäykset:
    12,331
    Pisteet:
    1,286
    No...eihän se kysyminen olisi mitään maksanut...mutta 99% mahdollisuudella juuri noin olisi käynyt. Ja kyllähän iivanan pommareille Me-110:lläkin olisi pärjännyt..niin päivällä kuin yöllä (jos ja kun lensivät ilman saattoa).
     
  12. Mikoyan

    Mikoyan Kenraali

    Liittynyt:
    03.07.2014
    Viestejä:
    2,410
    Tykkäykset:
    3,725
    Pisteet:
    636
    Huuhaassa piilee myös totuuden siemen..

    https://fi.wikipedia.org/wiki/VL_Vihuri_(pommikone)
    VL Vihuri (pommikone)
    VL Vihuri (myös Mosquito-Vihuri) oli suomalainen Valtion lentokonetehtaan suunnittelma kaksimoottorinen pommikone, jonka jatkosuunnittelusta luovuttiin jatkosodan lopulla vuonna 1944. Vihuri olisi pohjautunut brittiläiseen De Havilland D.H.98 Mosquito -pommikoneeseen, joka olisi uudelleenpiirretty rakenteidensa osalta lentokonetehtaalla valmistamista varten. Tehdas halusi säilyttää myös Mosquiton aerodynamiset ratkaisut ennallaan, mutta moottorityypiksi olisi valittu saksalainen Daimler-Benz DB 605. Ulkonäöltään Vihuri olisi muistuttanut Mosquito B IV -alatyyppiä.[1]

    Bristol Blenheimin tuotannon alkaessa päättyä VL:n tehtaalla näytti olevan ylimääräistä kapasiteettia. Tehtaalta esitettiin, että hankittaisiin lisenssi modernista pommittajasta. Ilmavoimien esikunta arvioi metallin saatavuuden heikkenevän edelleen sotaoloissa ja että aikaa kuluisi liiaksi lisenssineuvotteluihin.

    Esikunta ehdotti puurakenteista konetta kotimaisista materiaaleista. Esikunta kirjoitti 31. lokakuuta 1943 salaisen kirjeen VL:lle kysyen mahdollisuutta kopioida brittiläinen de Havilland Mosquito, joka oli muottiin tehtyä viilupuukuorirakennetta. Ajateltiin, että Saksasta saataisiin korjauskelpoinen sekä toinen purettava mallikoneiksi kuten myös DB-moottorit.[1]

    VL arvioi aloittavansa tuotannon kesäkuussa 1946 ja saavansa 60 konetta valmiiksi vuoden 1948 puolivälissä jos mallikoneet saataisiin tammikuussa 1944 ja aerodynamiikkaa ei muutettaisi. VL Puuska- ja Tuuli I -koneiden suunnitelmia olisi lykätty. Kone olisi tullut tuotantoon VL Pyörremyrskyn jälkeen.

    Vuonna 1944 Ilmavoimat standardoi pommikoneeksi Junkers Ju 88:n ja suunnitelmasta luovuttiin.[1]
     
    Viimeksi muokattu: 06.09.2016
    Leaderdog, Sarek1, Ikarus ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  13. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,947
    Tykkäykset:
    14,356
    Pisteet:
    1,286
    Tarinaa siitä miten B-29 "Doc" pelastettiin jälkipolville ja saatettiin takaisin lentokuntoon.

    http://b-29.org/b-29-doc/restoration-doc.html

    50-luvun puolivälissä kone päätyi China Laken koeammunta-alueelle Kaliforniaan. Jutun mukaan sitä ammuttiin ainakin neljästi, mutta aina meni ohjus ohi maalista.
     
    Sarek1 ja Ikarus tykkäsivät tästä.
  14. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,947
    Tykkäykset:
    14,356
    Pisteet:
    1,286
    Fremen, John Hilly, Ikarus ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  15. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,947
    Tykkäykset:
    14,356
    Pisteet:
    1,286
    Esittelyssä jenkkien raskaat klassikkopommarit:

    B-17



    B-24



    B-29

     
    Mikoyan, John Hilly, Sarek1 ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  16. Mikoyan

    Mikoyan Kenraali

    Liittynyt:
    03.07.2014
    Viestejä:
    2,410
    Tykkäykset:
    3,725
    Pisteet:
    636
    Ilmasodankäyntiä länsirintamalla;

     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2016
    Ikarus, Sarek1 ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  17. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,947
    Tykkäykset:
    14,356
    Pisteet:
    1,286
    Hyvä esittelypätkä espanjalaisesta Casa 2.111 -pommittajasta (käytännössä lisenssivalmistettu He 111, jossa Merlin -motit).



    Video on vuodelta 1997. Jenkkien Confederate Air Force operoi konetta aina vuoteen 2003 asti, jolloin se tuhoutui kaputissa.
     
    Mikoyan, Sarek1 ja Ikarus tykkäsivät tästä.
  18. Mikoyan

    Mikoyan Kenraali

    Liittynyt:
    03.07.2014
    Viestejä:
    2,410
    Tykkäykset:
    3,725
    Pisteet:
    636
    Heinkel 177 / 277 Aarnikotka

    [​IMG]

     
    Viimeksi muokattu: 30.11.2016
    Erkki, Sarek1, Ikarus ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  19. John Hilly

    John Hilly Eversti

    Liittynyt:
    24.11.2014
    Viestejä:
    1,677
    Tykkäykset:
    1,720
    Pisteet:
    316
    Viikon kysymys: Millä lentokoneella oli 4 moottoria, mutta vain kaksi potkuria?

    Tämä viritys ei koskaan toiminut luotettavasti, liian monimutkainen konstruktio.
     
  20. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,769
    Tykkäykset:
    3,659
    Pisteet:
    1,286
    Avro Manchester.

    He-177 saatiin tuotantoversioissa jotenkuten pelittämään ja suorituskyvyltäänhän kone oli toimiessaan oikein hyvä, mutta siinä vaiheessa Luftwaffen pommitusoperaatiot alkoi olla jo menneen sotatalven lumia.

    He-177:ssä moottorit oli muuten vierekkäin ja Manchesterissa päällekäin. Kumpikaan setuppi ei oikein toiminut ja molemmissa siirryttiin perinteiseen 4-moottoriseen järjestelyyn (Lancaster/He-177B). Viimeksimainittua tehtiin vain 1-2 protoa.
     
    Viimeksi muokattu: 02.12.2016
    Mikoyan, tulikomento ja Ikarus tykkäsivät tästä.
  21. Samovarius

    Samovarius Luutnantti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    06.06.2014
    Viestejä:
    499
    Tykkäykset:
    663
    Pisteet:
    36
    Manchester on kaksimoottorinen eikä siinä ole moottoreita päällekkäin!

    Siinä on 2 kappaletta Rolls-Royce Vultureja, joiden lohkot kyllä ovat V-12 Kestrelin lohkoja kertaa kaksi, mutta X-24-konstruktiolla on vain yksi kampiakseli, jolle laakeroidaan neljä mäntää kerrallaan V-moottorin kahden sijasta:

    [​IMG]


    [​IMG]

    Yksi moottori on kummassakin siivessä.

    He 177:ssä se sijaan on DB610:t, jotka ovat kaksi DB605:ttä yhteisessä alennusvaihteessa. Tämä on kaksoismoottori, eli He 177 on nelimoottorinen! Ne toimivat toisistaan riippumatta, kuten vaikka laiva, jossa samalla potkurinakselilla on useita moottoreita (mm. Finnjet). X-24 sen sijaan on yksi moottori.

    EDIT: Tässä aiheesta kirjoittamni artikkeli jostain viime vuosikymmenen teekkarivuosiltani:



    Rolls-Royce Vulture



    Tässä sarjassa on pyöritty viime ajat lähinnä englantilaisessa tuumamittaisessa hinttailussa, joten mitäpä tuota turhaan aihetta vaihtamaan. Älä korjaa sellaista mikä ei ole rikki. Mutta miten teet ärjyn koneen jos sinulla on toimiva, mutta heppoinen mylly?



    Mäjäytät niitä tietenkin kaksi yhteen. Vulture on X-24, joka on tehty kahdesta Rolls-Royce Peregrinestä (ahdettu Kestrel V12 @ 885 hp, kts. Kampiakseli 2/09) kampiakselit vastakkain. Kampiakselit kuitenkin poistettiin disaininsta ja korvattiin yhdellä jämyllä akselilla, johon tuli 4 kiertokankea jokaiselle kammenkaulalle. Keksinnön historia on 30-luvun brittiläisissä raskaissa pommikoneissa, joiden tuli paikallisen ideologian mukaan olla kaksimoottorisia mutta kantaa tuplaten kuormaa keskiraskaisiin kaksimoottorisiin nähden. Eihän siinä muu auttanut kuin kehittää jämäkämpiä myllyjä siipiin. Vulturesta suunniteltiin 1750 – heppaista murhakullia Avro Manchester – pommikoneeseen ja Hawker Tornado – hävittäjään.



    Mutta mites siinä käy kun integroidaan kaksi moottoria lekalla yhteen. Vituiksihan homma menee. Jo Peregrine oli raakileen asteella, kun Vulturea alettiin keksiä. Jo 1450 hevosvoiman teholaueella kiertokankien laakerit alkoivat sanoa työsopimuksiaan irti. Tämä johtui ennen kaikkea voitelujärjestelmän heikkoudesta, se ei saanut kaikissa lentotiloissa pukattua kampiasetelmalle tarpeeksi öljyä. Myös lämmön poisvienti lohkoista takerteli. Siinä vaiheessa kun näitä mitättömiä ominaisuuksia oltiin saamassa korjattua, oli Rolls-Roycen pikkulohko, Merlin, jo ylittänyt Vulturen tehollaan. Koko keksintö nakattiin siis jorpakkoon tuotantomäärällä 538. Tästä syystä Avro Manchester kehitettiin nelimoottoriseksi Lancasteriksi, ja Hawker Tornado Napier Sabre (Kampiakseli 3/08)-koneiseksi Typhooniksi.





    · Tyyppi: 24-pyttyinen 90-asteinen X-kone

    · Poraus: 5 in (127 mm)

    · Iskunpituus: 5.5 in (139.7 mm)

    · Iskutilavuus: 2592 in³ (42.47 l )

    · Venttiilikoneisto: OHC

    · Ahdin: Ratasvetoinen kaksinopeuksinen keskipakoahdin

    · Löpösysteemi: Alasvirtaava S.U. -kaasari

    · Löpö: 100-oktaaninen lentobensa

    · Jäähdytys: Nestejäähdytys 70% vettä/30% etyleeniglykolia

    · Teho: 1780 hp @ ,2850 rpm, +6 psi ahtopaineella

    · Puristussuhde: 6:1
     
    Fremen, Leaderdog, Mikoyan ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.

Jaa tämä sivu