WW2 Hävittäjät

Marseille oli boheemi humanteri, viina, naiset ja laulu oli lähellä sydäntä:). Esimiehensä Johannes Steinhoff siirrätti Marseillen Afrikkaan, tympääntyi siihen että mies makaa lentokelvottomassa tilassa aamulla, kun pitäisi lähteä lennolle.

Komentajansa siellä Eduard Neumann tunnisti nuorukaisen potentiaalin. Olosuhteista johtuen viinaa ja naisia oli nihkeästi tarjolla, Der Stern von Afrika syttyi.

Puutteistaan sekä sopeutumattomuudestaan kuriin huolimatta Marseille oli erittäin taitava lentäjä ja ampuja, Bf 109 teki Marseillen käsissä liikkeitä, joihin eivät muut pystyneet.

Hänestä kirjoitettu kirja on suomennettu: Marseille, Afrikan taivaan voittamaton.

Edit: Marseille ei ole tyypillinen saksalainen sukunimi, hänellä oli hugenottitausta. Kuten oli myös Adolf Gallandilla ja Herman Göringillä.
 
Viimeksi muokattu:

The fighter that wrecked the Spitfire​


Imperial War Museums

325 496 katselukertaa 29.11.2023
If you mentioned BMW to most people, they think of a car. They don't think of something with an engine of 1,800 horsepower powering one of the deadliest fighters of the Second World War. The Focke-Wulf 190.Kurt Tank's design of the Focke-Wulf 190 was hunched like a pitbull. Very strong in design. Tapered wing edges. It could roll very fast. It could take a lot of punishment. And the performance was electrifying.In this video, IWM Duxford's Graham Rodgers explored the history of Germany's 'Butcher Bird'.Plan your visit to IWM Duxford: https://www.iwm.org.uk/visits/iwm-dux...Explore and licence the film clips used in this video from IWM Film: https://film.iwmcollections.org.uk/co...Kurt Tank images:Bundesarchiv, Bild 183-L18396 / CC-BY-SA 3.0 https://creativecommons.org/licenses/...Bundesarchiv, Bild 101I-676-7975A-31 / CC-BY-SA 3.0 https://creativecommons.org/licenses/...Bundesarchiv, Bild 101I-676-7975A-23 / CC-BY-SA 3.0 https://creativecommons.org/licenses/...Bundesarchiv, Bild 101I-676-7975A-28 / CC-BY-SA 3.0 https://creativecommons.org/licenses/...Follow IWM on social media:https://twitter.com/I_W_Mhttps://www.instagram.com/imperialwar...https://www.facebook.com/iwm.london
 
FW 190 oli tullessaan saksalaisten käyttöön briteille järkytys. Se oli ylivoimainen silloisen päävastustajan käytössä olleeseen Spit MK V:n verrattuna.

Mutta puntit tasattiin nopeasti, Merlin 61 Spitfire MK V:n runkoon, kone sai tyyppinimen MK IX.
Tällä saatettiin tehdä myös negatiivisen g:n manööverit moottorin sammumatta, tehotkin lisääntyi. Lisäksi saksalaisilla oli vaikeuksia tunnistaa, kumpiko versio oli vastassa. MK V vai huomattavasti kyvykkäämpi MK IX. MK IX:ltä sai helposti pataansa myös liian ylimieliseksi heittäytynyt FW pilotti. FW 190 ja Spitfire MK IX olivat varsin tasaväkisiä koneita, pilotin taidot olivat ratkaisevia taistelussa.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi asia tuossa Spitfire vs. Fw 190 -vertailussa unohtuu kaikissa kirjoissa/videoilla/jutuissa. Luotettavuus. BMW 801 oli etenkin alkuvaiheessa hyvinkin epäluotettava ja lyhytikäinen moottori eikä se missään vaiheessa saavuttanut Merlinin (tai oikeastaan minkään britti- tai amerikkalaismoottorin) luotettavuutta.
 
Yleisesti lujarakenteinen FW ja sen ilmajäähdytteinen BMW moottori kesti kuitenkin rökitystä ihan eri malliin kuin Bf 109, joka jäähdytysnesteet karkuutettuaan ei lentänyt pitkään.

Jostakin FW:stä ammuttiin sylinteri irti ja se nilkutti kotiin.

Näin olen ymmärtänyt myös P-47 koneesta, ei sekään ihan helposti ollut alas ammuttavissa. Kuten tiedätte ilmajäähdytteinen moottori myös siinä.
 
Tämä on käytännössä kaikkien tähtimoottorien ominaisuus ja muutamaa erityistä lumihiutaletta (kuten Lycoming R-7755, joka on rivikoneen ja tähtikoneen hybridi) lukuunottamatta ne ovat aina ilmajäähdytteisiä, se on suuren poikkipinta-alan melkein väistämätön seuraus. Ilmajäähdytteisyys lisäsi moottorin toimintavarmuutta ja yksinkertaisti huoltoa (ja mm. tulppien vaihto, mikä 40-luvun ächnologialla oli arkipäiväistä, oli helppoa, ne olivat helposti käsillä), minkä vuoksi tukialuskoneet melkeinpä yksinomaan käyttivät tähtimoottoria. Saksalaisilla kaikki moottorityypit kärsivät sotalaadusta, ja vaikkapa DB605:n elinkaareksi muistan mainitun 150 tuntia.

P-47 taas oli suorastaan juggernautti yksimoottoriseksi, iso kivireki joka kesti vaikka millaista rynkytystä. Yhdestä koneesta mmuttiin ainakin 3 sylinteriä irti ja jahtaavalta FW190:tä loppuivat paukut kesken kurittamisen. Kuski vain heilutti kättä ja totesi, että mene ilmatorjunnan ammuttavaksi jolleivat minun tarjoiluni kelpaa. 8 puolituumaista M2:ta vastaavasti tarjoilli riittävästi pamppua pahimpaan tarpeeseen. Kaukoidässä Ki-43:t ja Zerot ovat varmaankin vaikuttaneet lähinnä origameilta verrattuna melkeinpä rekkamaisiin Thunderboltin järkäleisiin.
 
Tämä on käytännössä kaikkien tähtimoottorien ominaisuus ja muutamaa erityistä lumihiutaletta (kuten Lycoming R-7755, joka on rivikoneen ja tähtikoneen hybridi) lukuunottamatta ne ovat aina ilmajäähdytteisiä, se on suuren poikkipinta-alan melkein väistämätön seuraus. Ilmajäähdytteisyys lisäsi moottorin toimintavarmuutta ja yksinkertaisti huoltoa (ja mm. tulppien vaihto, mikä 40-luvun ächnologialla oli arkipäiväistä, oli helppoa, ne olivat helposti käsillä), minkä vuoksi tukialuskoneet melkeinpä yksinomaan käyttivät tähtimoottoria. Saksalaisilla kaikki moottorityypit kärsivät sotalaadusta, ja vaikkapa DB605:n elinkaareksi muistan mainitun 150 tuntia.

P-47 taas oli suorastaan juggernautti yksimoottoriseksi, iso kivireki joka kesti vaikka millaista rynkytystä. Yhdestä koneesta mmuttiin ainakin 3 sylinteriä irti ja jahtaavalta FW190:tä loppuivat paukut kesken kurittamisen. Kuski vain heilutti kättä ja totesi, että mene ilmatorjunnan ammuttavaksi jolleivat minun tarjoiluni kelpaa. 8 puolituumaista M2:ta vastaavasti tarjoilli riittävästi pamppua pahimpaan tarpeeseen. Kaukoidässä Ki-43:t ja Zerot ovat varmaankin vaikuttaneet lähinnä origameilta verrattuna melkeinpä rekkamaisiin Thunderboltin järkäleisiin.

Mahtoiko olla tämä tapaus ? Luftwaffen ässä Egon Mayer kuritti yhtä Thunderboltia.

 
Back
Top