Yleisilmailu


Tulevaisuudessa sit nähdään hävittäjiä pitkillä nokilla. Ja varmasti muitakin jos toi todetaan toimivaksi. Kyllähän tuolaiseen pitkään nokkaan mahtuisi jos yhtä sun toista !
 
Tulevaisuudessa sit nähdään hävittäjiä pitkillä nokilla. Ja varmasti muitakin jos toi todetaan toimivaksi. Kyllähän tuolaiseen pitkään nokkaan mahtuisi jos yhtä sun toista !

Lieneekö sotakoneen aerodynamiikassa yliäänipamauksen estäminen mitenkään korkealla? Uusimmat hävittäjä-designithan ovat järjestäin melko lyhytnokkaisia. Lähinnä jos tulee suunnittelurajoitteiden mukana heikennystä kriittisemmille osa-alueille, niin tuskinpa poikii käytännön sovellutuksia sotilaspuolella. Matkustajaliikenteessä tuolla voisi olla merkitystä jos polttoainetalous saadaan pidettyä hyvänä, dronet voi sitten toinen.
 

Tulevaisuudessa sit nähdään hävittäjiä pitkillä nokilla. Ja varmasti muitakin jos toi todetaan toimivaksi. Kyllähän tuolaiseen pitkään nokkaan mahtuisi jos yhtä sun toista !
Pitkänokkainen kone, canardit myös pahassa paikassa näkyvyyden kannalta konetta laskuun tuotaessa. Eli kohtauskulma tällöin iso, eteen ei näe, kun nokka peittää ja edes etuviistoon ei näe koska canardit peittää senkin sektorin.

Asiaa oli videolla ratkottu virtuaalinäkymällä nokan läpi. Muutoin tuo kone olisi laskuun tuotaessa ylettömän hankala.
 
Pitkänokkainen kone, canardit myös pahassa paikassa näkyvyyden kannalta konetta laskuun tuotaessa. Eli kohtauskulma tällöin iso, eteen ei näe, kun nokka peittää ja edes etuviistoon ei näe koska canardit peittää senkin sektorin.

Asiaa oli videolla ratkottu virtuaalinäkymällä nokan läpi. Muutoin tuo kone olisi laskuun tuotaessa ylettömän hankala.
Eteenhän siitä ei näen ollenkaan ilman elektronisia apuvälineitä. Nokkahan ei ole se itseasiallinen ongelma, vaan eteenpäin näkemisen mahdollistamisen aiheuttama ilmanvastus, kun sitä varten pitäisi rikkoa virtaviivaisuus. Konseptin osalta (ilmanvastuksen minimoiminen) eteen päin ei ole mahdollista asentaa minkäänlaista hyödyllistä näkymää, ellei sitten tykkää katsoa vain ylös ja alas. Sitä hyödyllisempää on säästää ikkunarakennelman viemässä turhassa painossa ja rakenteellisessa kestävyydessä.
 
Näin käy jos buuttailee lentämisen kannalta tärkeitä tietokoneita ilmassa:

Lennettävissä kone kuitenkin oli. Perämieheltä lähti hommat lapasesta heti ja sakkauksessa perämies vetää ja kapteeni työntää, koneen päällikön olisi pitänyt sanoa: My plane.

Kapteenin toiminta oikeaa sakkauksen oikaisussa, mutta perämiehen tekemä veto toisesta sauvasta kumosi oikean toiminnan.

Murheellinen ja opettavainen tarina. Hieman saman tyyppinen tapaus kuin fransmannien bussin sakkautus mereen.
 
Kyllähän te Hanssin Jukassa olette kahvilla käyneet?

Uskomatonta että se lentää nykyään!
Anteeksi saivartelu ja ilon pilaaminen. Hanssin Jukka, tyypiltään DC-2, ei lennä, se on ainoastaan näytteillä Tuuloksessa. Mutta se tosiaankin osallistui jo talvisotaan, tehden yhden epäonnisen pommituslennonkin. Jatkosodassa toimi erilaisissa kuljetustehtävissä, kuten kaksi muutakin meille hankittua DC-2 tyypin konetta. DC-3 tyypit, kuten se Air Veteranin lentävä yksilö, hankittiin Suomeen vasta sodan jälkeen, Euroopan ylijäämämarkkinoilta, mutta ne toki olivat osallistuneet sotaan USAF:n riveissä.
 
Hevosmiesten tietotoimiston mukaan jotain hankkeita toisenkin lentävän DC-kolmosen saamiseksi on ollut, mutta voi olla ylivoimainen ponnistus nykyään jo
Kertooko lähde, että mistä se toinen lentokuntoinen DC-3 tulisi? Oman tietoni mukaan se toinen nykyään Suomessa oleva DC-3 on Vantaalla Ilmailumuseon pihalla näytillä ja käsittääkseni sen lentokuntoiseksi saaminen maksaisi maltaita, tai olisi likipitäen mahdotonta..
 
Kertooko lähde, että mistä se toinen lentokuntoinen DC-3 tulisi? Oman tietoni mukaan se toinen nykyään Suomessa oleva DC-3 on Vantaalla Ilmailumuseon pihalla näytillä ja käsittääkseni sen lentokuntoiseksi saaminen maksaisi maltaita, tai olisi likipitäen mahdotonta..
Sen nimi on Lokki. Lentokuntoon saattaminen varmasti maksaa, mutta tuskin nyt kovin ylivoimaista olisi. Mm. Lokin moottoreita koekäytetään säännöllisesti siinä museon pihalla.

Liitteessä muuten LCH:n lentoreitti tänään. Siinä teille helsinkiläiset Malmin tuhoajat.
 

Liitteet

  • FB_IMG_1629156637489.jpg
    FB_IMG_1629156637489.jpg
    64.2 KB · Luettu: 13
Sen nimi on Lokki. Lentokuntoon saattaminen varmasti maksaa, mutta tuskin nyt kovin ylivoimaista olisi. Mm. Lokin moottoreita koekäytetään säännöllisesti siinä museon pihalla.

Liitteessä muuten LCH:n lentoreitti tänään. Siinä teille helsinkiläiset Malmin tuhoajat.
Hieno kone tuo lentävä Kolmonen! Lokin kohtalosta olen kyllä erimieltä: olen sen vaiheita seuraillut Hesa- Vantaalla reilun 20 vuotta kun sitä on sitä on siirrelty pitkin kenttää milloin mihinkin, nyt viimeiseksi museon pihaan. En ole nähnyt/ kuullut sitä tänä aikana käytettävän kertaakaan. Ja lisäksi tuollaisenkin koneen elvyttäminen on muutakin kuin saada moottorit käymään. Ilmailualan ihmisiltä olen myös kuullut että Lokista puuttuisi paljon erilaista osaa ja tekniikkaa ja siksi sen lentokuntoon saattaminen on hyvin vaikeaa. Olisin kyllä hyvin mieluusti väärässä tässä asiassa!
 
Back
Top